Bloomberg: nieuwe kleine Apple Watch is bijna even groot als groot oud model

De nieuwe generatie Apple Watch is iets groter dan voorgaande modellen, zo schrijft financieel persbureau Bloomberg. De kleine versie komt uit op 41mm, nog maar iets kleiner dan de 42mm van de grote variant van de versies die in 2015 en 2016 uitkwamen.

De Apple Watch krijgt een iets groter scherm en wijzerplaten om daar gebruik van te maken, meldt Bloomberg. De schermdiagonalen meldt het financieel persbureau niet, maar de behuizingen komen uit op 41mm en 45mm. Dat is nu 40 en 44mm. De eerste drie generaties van de het horloge hebben behuizingen van 38mm en 42mm.

Het klokje krijgt een nieuw ontwerp met plattere zijkanten, meldt het persbureau. Dat is het ontwerp zoals Jon Prosser dat al maanden terug liet zien. Volgens Bloomberg zal de nadruk liggen op het nieuwe ontwerp en zijn er geen nieuwe gezondheidsfuncties. Een sensor om lichaamstemperatuur bij te houden komt mogelijk volgend jaar in het klokje.

Het is de verwachting dat Apple de nieuwe Watch dit najaar presenteert. De kans is dat dat samen met nieuwe iPhones gebeurt. Apple heeft nog geen evenement gepland staan, maar de datum 14 september wordt genoemd als mogelijke dag dat een presentatie plaatsvindt.

Renders van de vermeende Apple Watch Series 7. Bron: Front Page Tech

Apple Watch Series 7 Apple Watch Series 4-6 Apple Watch Series 1-3
Kleine versie 41mm 40mm 38mm
Grote versie 45mm 44mm 42mm

Door Arnoud Wokke

Redacteur

30-08-2021 • 06:55

88 Linkedin

Reacties (88)

Wijzig sortering
Oude afgeronde design is naar mijn mening veel mooier. Zelfde als met de iphones en ipads. En eerlijk gezegd is het grootste model van de Apple Watch nog te klein. Ik heb geen mega dikke polsen, maar vond het toch maar een iel ding. Waarom niet nog wat groter maken zodat er ruimte is voor een batterij met meer capaciteit, hoef je ook niet meer elke dag dat ding aan de lader te hangen?
Met een beetje meer batterij kom je er dan niet… Je moet dan zeker weten 2 dagen redden. Dat betekent 2 x zoveel batterij. En dan moet je de laad-infrastructuur ook updaten, want anders duurt dat ook 2 x zo lang. Ga je sneller opladen, krijg je meer warmte, wat weer slecht is voor… de batterij. Minder eenvoudig dan je denkt dus.
Of gewoon minder laten verbruiken zoals ze met mac en ARM gedaan hebben. Efficiënter werken > meer batterij.
Het klopt wel dat dit een grote irritatie is om je watch elke dag aan de stroom te moeten hangen. Meestal als je net wil gaan sporten en dan zie je 22% batterij.

[Reactie gewijzigd door Mastofun op 30 augustus 2021 09:17]

Blij met mijn Garmin Fenix met 21 dagen ;)

Ik heb al heel veel moeite om m'n GSM opgeladen te houden, omdat ik hem 's nachts ook liever niet oplaad ivm brandgevaar. Laat staan dat ik een horloge elke dag moet opladen. Ik zou gek worden, na een week zou hij in de la liggen verstoffen denk ik.
Dat is dan ook echt een verschil. 2 dagen ipv 1 zou voor mij weinig uitmaken. Dan moet je elke avond bedenken of je wel of niet moet/wil opladen.
Het verschil tussen 1 en 2 dagen klinkt mij hetzelfde als hem een dag nauwelijks of een dag intensief gebruiken. Twee drukke dagen ga je dan sowieso niet halen, dus beter laadt je hem voor de zekerheid dan alsnog iedere dag op?

Is het trouwens niet reëel om ze met als echte horloges met bewegen op/bij te laden? (Afgezien dag ze dat natuurlijk ook vrij veel groter van worden)
Je hebt dan een contragewicht nodig die mee beweegt. Bewegende onderdelen verhogen de complexiteit enorm. Dan komt nog de vraag waar je dat onderdeel zou 'verstoppen'. Bij 'standaard' horloges zit dat gewicht aan de onderzijde van het horloge, bij een SmartWatch zoals de Apple Watch is dat erg lastig omdat daar veelal allerlei sensoren zitten.
Misschien is het interessant om te kijken of je het horloge zo zuinig kunt maken dat het op de elektromagnetische werking van het lichaam kan werken. Je spreekt dan wel over zeer baanbrekende technologie want het menselijke lichaam genereert tussen de 10 en 100 millivolts. Wellicht toch niet zo interessant dus... al is Panasonic wel met zo'n concept bezig.
Theoretisch kun je meer vermogen opwekken als je het gewicht aan de bovenkant zou plaatsen. De reden dat het gewicht bij traditionele mechanische horloges "onder" zit is volgens mij puur door de ruimte die nodig is voor de wijzerplaat en wijzers? (voor zover je in een apparaat van 5 mm dik al van boven en onder kunt spreken natuurlijk)

Anyway, afgezien dat het volgens mij linksom of rechtsom wel kan passen, mogen van mij al die gadget sensoren er sowieso uit, zolang ik nog adem en niet om val weet ik ook wel dat mijn hart het nog doet en er nog genoeg zuurstof in mijn bloed zit ;)

Er zijn tegenwoordig trouwens wel meerdere/betere ideëen om je lichaam als energiebron te gebruiken dan elektromagnetisme (millivolts zeggen trouwens niets over vermogen). Ben wel benieuwd welk concept van Panasonic je bedoelt.
Een automaat van 5mm? Dan heb je het waarschijnlijk alleen over het mechaniek en dan is nog dit dik vergeleken bij de Arnold & Son UTTE (2.38 mm). Alleen inclusief de behuizing en wijzerplaat kom je veelal in de buurt van 8mm. Of je moet praten over concepten als de Piaget Altiplano Ultimate Concept. :>
Hoe dan ook, voor ik een hele draad begin over mooie horloges…. O+ je praat dan wel over een heel complex en duur systeem. Een Apple Watch is dan in vergelijk relatief eenvoudig te fabriceren.

Daar heb je een goed punt, de vraag is of we al die statistieken nodig hebben en zo ja of je er daadwerkelijk wat mee kan.

In 2003 kondigden Japanse onderzoekers van Panasonic's Nanotechnology Research Laboratory aan dat ze werkten aan het extraheren van kracht uit bloedglucose. In die tijd gebruikten ze enzymen - een veel voorkomend onderdeel van biobatterijen vanwege hun katalytische eigenschappen - om elektronen uit glucose te halen. Twee jaar later kondigde een ander Japans onderzoeksteam, dit van de Tohoku University, aan dat ze erin waren geslaagd een kleine 'biologische brandstofcel' te maken. Hun cel zou kunnen worden gebruikt om kleine medische apparaten van stroom te voorzien, zoals een implantaat om de bloedsuikerspiegel bij diabetici te meten. Toekomstige versies van dergelijke technologie zouden, zoals nanocomposietpapier, kunnen worden gebruikt om een kunsthart van stroom te voorzien met het bloed dat erdoorheen en eromheen stroomt.

Ik moest even zoeken, ik had het alweer een tijdje terug gelezen, maar hier linkje wat extra info, het is alweer uit 2007…

[Reactie gewijzigd door Ganymedus op 31 augustus 2021 18:20]

"voor ik een hele draad begin over mooie horloges" - van mij mag je hoor, ik hoor mensen altijd graag los gaan over hun passie (zolang het iets met techniek te maken heeft kan over het algemeen alles me wel boeien ;) )

De 5 mm was gewoon ff een (te krappe) aanname, ik draag al zeker 15 jaar niets meer om m'n pols, maar ik heb wel het idee dat smartwatches al snel lomp groter zijn dan de TagHeuer van m'n pa die zo'n mechanisme heeft. Denk dus dat het op zich daar wel in zou moeten kunnen passen (zeker als je slim schuift en wat keuzes maakt qua andere onderdelen/sensoren).

Wat betreft die onderzoeken die je noemt, dat klinkt allemaal invasief en dus enkel relevant voor implantaten etc. Voor wearables lijken technieken op basis van beweging en/of temperatuur me toch een stuk realistischer. Ik vraag me wel af waar de grootste stappen gezet gaan worden, het opwekken van genoeg energie, of het terugdringen van het verbruik, of door schaalverkleining, of door compleet nieuwe technieken/materialen. We zullen er de komende decennia vanzelf wel achter komen.
Haha ik ga graag los, alleen hier moet het 'enigszins' on topic blijven. ;)

Horloges heb je in alle diktes, een TagHeuer is over het algemeen niet bijzonder slank. Een Monaco is volgens mij zelfs 15mm dik in vergelijk een Apple Watch is 10,4mm. Het is meer het design dat het een lomp effect geeft. Die 4,6mm kan voldoende zijn voor een mechaniek dat zorgt voor een vorm van autonome voeding? Leuk om eens over na te denken. :)

Klopt, al denk ik dat dit het voor veel fanaten niet een blokkerend issue is als het invasief is?
Helaas hebben we geen glazen bol om de toekomst te voorspellen, alleen ik denk dat alle punten onderdeel zullen zijn van de toekomst. Het zijn op dit moment de 'draaiknoppen' waar we invloed op hebben.
Dat zou wel tof zijn, als ge genoeg beweegt moet je niet opladen = perfecte fitness watch :Y)
Ja idd elke dag is dan nog beter. Ik had vroeger een Fitbit en die moest iedere 3/4 dagen. Ook vrij irritant. Met een paar weken hoef je er in elk geval amper nog over na te denken.
Zou toch graag een weekend kunnen overbruggen :)

[Reactie gewijzigd door Mastofun op 30 augustus 2021 10:31]

2 Dagen vind ik beter dan 1 dag, voor die keer dat je 'm vergeet op te laden of omdat je een keer nachtje niet thuis slaapt oid.

Ik haal de twee dagen met mijn Galaxt Watch 2 (het kleine model) nét niet. 's Avonds moet ik 'm dan wel in battery saver zetten als ie daarom vraagt, anders is ie op voor ik in bed lig.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 30 augustus 2021 13:49]

het is dan denk ik vooral gemoedsrust. Je zult hem alsnog elke dag opladen, maar een keertje vergeten is geen ramp. Dan laat je hem een keer een kwartiertje op ('s ochtends met ontbijt of douchen ofzo) en dan haal je het eind van de dag sowieso wel. Het dagelijks laden zal in je ritme blijven, maar je bent wat vrijer als het een keer niet lukt. Ook kan je dan kiezen hem niet steeds vol te laden, om zo deb atterij wat langer mee te laten gaan. in principe hoeft de capacity dan niet van 1 naar 2 dagen te gaan, maar van 1 naar anderhalf is al genoeg. Niettemin, hem 1x per week te hoeven opladen, of nog minder, is velen malen beter natuurlijk.

Had zelf een tijdje een fitbit sense, die met always on display zo'n 2-2.5 dagen meeging en deed die ook bijna elke dag ff aan de lader op een willekeurig moment. Niet ideaal, maar wel te doen.
Ik had (nou ja heb ik nog wel ergens in een la) een Mii Band 4. Die moest ik elke maand wel een keer opladen. Op het laatst misschien elke drie weken.

Nu heb ik een Mii Band 6, en moet ik ineens elke week! Dat vind ik al superirritant.

Mijn vriendin heeft een Apple Watch, maar die moet ze niet vergeten 's avonds op de lader te leggen. Ik zou daar niet mee kunnen leven.
Met een half uurtje laden kan die wel weer een dag vooruit hoor, net als je telefoon. Je wilt natuurlijk hem natuurlijk 's nachts ook omhouden om je slaap bij te houden en als wekker.

Mijn 1st gen Apple Watch is inmiddels gesneuveld maar merkte niet veel minder "laadstress" met mijn Mi Band 6 die 4-5 dagen meegaat. Net als tanken van de auto komt dat ook nooit lekker uit en doe ik het niet graag preventief.
De Mii Band 4 was veel fijner, gewoon 3-4 WEKEN.
Heb nu ook een 6, maar twijfel nog steeds of ik niet die oude weer tevoorschijn zal halen.
Een Fenix is dan ook geen Smartwatch, maar een sporthorloge. De Apple Watch is een Smartwatch waarmee je kunt sporten! Alleen het scherm van de Fenix kan al niet tippen aan die van de Apple Watch. Daardoor uiteraard ook veel betere batterij voor de Fenix. Appels met peren een beetje …
Ik vind de Fenix anders een heel stuk mooier, veel stoerder en robuuster. Ik vraag me ook af waarom je een OLED scherm op je horloge nodig hebt.

En de Fenix kan steeds meer: Navigeren, muziek luisteren, berichtjes/bellen, betalen etc. Wat wil je nog meer kunnen eigenlijk?
Een mooi scherm? En integratie met mijn IPhone is subliem!
Zeggen dat je evenveel kan op een fenix is de idiotie voorbij. Om maar te zwijgen dat je niet begrijpt waarom een OLED scherm nodig is.
Ik begrijp het ook niet. Waarom zou je oled moeten hebben?
Een horloge wat binnen een paar dagen leeg is slaat toch helemaal nergens op?
Ja het ziet er mooier uit maar ik kan letterlijk geen enkel ander voordeel bedenken of vinden tov e-ink of mip.
Noem eens een killer functie dan die niet op de fenix kan?
Contacloos betalen, zonder portemonnee of telefoon bij je te hebben, boodschappen toevoegen in Buy Me A Pie, je smart home bedienen via Homey, bellen via je pols, Whatsapp berichten dicteren??

Dat zijn dingen die mijn vriendin met haar Apple Watch doet in elk geval. En dat kunnen die sport dingen niet.

[Reactie gewijzigd door dok33 op 31 augustus 2021 14:16]

Ja ok maar dat zijn dingen die ik allemaal wel met m'n telefoon kan en in sommige gevallen ook nog beter.

Maar het is wel grappig om te lezen dat er mensen zijn die dat ding zo enthousiast gebruiken. Ik denk dat je vriendin ook eerder uitzondering dan regel daarop is.
Het idee is juist dat je het niet met je telefoon hoeft te doen. Ik merk wel dat ze op deze manier veel gerichter gebruik maakt van de functie die nodig is, en je niet verzand in op je telefoon blijven kijken.
Bovendien heb je voor veel functies het niet eens nodig dat je je telefoon bij je hebt. dus het werkt dan ook als je aan het sporten bent, of een wandeling wil maken zonder tas (voor je telefoon, want vrouwen broeken hebben geen echte zakken... bizar).

Ik zie de lol er wel van in, maar niet als je dat ding elke dag moet opladen. Ik heb alleen zo'n Mii Band, goed genoeg voor hartslag, en wandelingen bijhouden, en de tijd.
Ken je het verschil tussen een sporthorloge en een smartwatch?
Ik heb de Apple Watch 6,
Ik kan 2 dagen doen met de batterij.

Daarnaast is het natuurlijk net als je telefoon. Als je naar bed gaat kan je hem aan de lader hangen. Of je kiest er voor om tussen door een keer te laden.

Opladen is max 90 minuten van 0 naar 100%. gisteren avond om 23:00 van de lader gehaald. momenteel staat de batterij op 94%.
2 dagen? Dat is best knap.
Kun jij een indicatie van je gemiddelde dagelijkse gebruik geven?

Ik heb een Apple Watch 6, ik haal gemiddeld 1 dag op volle lading. Al kies ik ervoor om hem steeds gedeeltelijk op te laden. Maar als ik hem 's morgen tot 100% oplaadt, dan haal ik het ongeveer tot de volgende ochtend.

Gemiddeld gebruik:
  • Opstaan
  • 45 minuten actief sporten
  • Opladen tijdens douchen etc.
  • Werk (Fysiek vrij passief)
  • 30 minuten wandelen
  • Werk (Fysiek vrij passief)
  • 30 minuten wandelen
  • 45 minuten actief sporten
  • Opladen voor het slapen
  • Slapen
Geen idee hoe ik dat doe..

Ik gebruik de apple watch ook redelijk passief.
Daarnaast staat wel het scherm altijd uit. Pas als ik mn pols draai gaat deze aan.

Veel notificaties heb ik wel uit staan..

Ik heb een macbook beneden en een iMac op de werkkamer, ipad, iPhone. Als mail binnen komt gaan alle 4 de apparaten af. Dus ben redelijk selectief welke melding op welk apparaat een signaal geeft.

Ik sport dan een uurtje elke dinsdag en donderdag. Soms wil ik op zaterdag ook nog wel eens de fiets pakken. En dan ook ga ik niet elke minuut kijken wat mijn hartslag doet :+

Ik denk dat ik de meeste winst haal door scherm uit te zetten bij geen gebruik. Ook gaan alle meldingen op alle devices uit om 22:30.. (bed tijd) en om 07:00 mogen de meldingen weer aan. al sta ik om 6 uur op :)
Herkenbaar, ik heb veel (en ‘s nachts alle) notificaties uitstaan, ik zal eens kijken wat er gebeurt als ik het scherm uitzet. Thanx 👍🏻
Ik vind ze niet perse mooier, maar ze zijn wel fijner. Ze voelen kleiner en minder lomp. Plus houden ze lekkerder vast. Ik ben benieuwd naar een hoekigere Apple Watch maar ik denk dat ik mijn huidige nog even houd.
Ik vind deze plattere versie mooier en had ook gehoopt dat we een 50mm of zelfs 60mm kregen
Een echte grotere uitvoering kun je het niet noemen als hij maar liefst 1 mm groter is.
Overigens; ik moest 6x de titel van het artikel lezen om te zien wat er nou precies stond. :P
Ik denk dat "kleine versie van nieuwe apple watch is even groot als grote versie van de series 1-3" (oid) wat leesbaarder geweest was. Of gewoon "nieuwe Apple watches zijn groter"
Of gewoon: nieuwe Apple watches krijgen nieuw ontwerp

Het lijkt me nogal wiedes dat een nieuw ontwerp wat groter of juist kleiner of weer wat platter wordt... 8)7
Dat is 0.25mm per kant groter nou een joepie.

Inderdaad niet om naar huis te schrijven

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 30 augustus 2021 08:28]

Het verschil is zeker wel te zien. Het is net iets meer dan de dikte van je haar. /s
De titel en het artikel zijn wat misleidend.
Zover ik heb begrepen van de artikelen gaat het om een significante groei van het scherm. Wat inhoud dat het kleine model een bruikbaar schermoppervlakte krijgt van het vorige grote model.
Ik vind het anders wel een hele treffende, titel-waardige conclusie die getrokken wordt... 8)7
Nu maar hopen dat de bestaande bandjes nog passen....
Dat is lastig te garanderen op basis van enkel geruchten.
In China zijn al de eerste "klonen" gesignaleerd en die "passen". Voor de huidige Apple Watches zijn 2 "hoofd afmetingen", en Apple zal deze markt niet omzeep willen helpen, hebben al eerder het scherm "vergroot".
En nu hopen op eindelijk een esim versie voor Nederland! Kan ik eindelijk mijn originele Watch upgraden
Bloomberg link werkt niet :)
Mooi horloge. Maar voor de prijs die ze normaal gesproken kosten zie ik me niet snel zoiets kopen. Daar hebben ze voor mij te weinig toegevoegde waarde voor.
Heel goed want ik ben de afgelopen jaren zoveel afgevallen dat de 44mm versie gewoon te groot uitkomt op mijn pols terwijl ik de 40mm net sat tikkeltje te klein vind.

Ik zal deze keer dus voor het kleinere model gaan en voor de derde keer in inox vanwege het saffieren scherm. Alleen de batterijduur zal afwachten zijn, ik was heel tevreden met de batterijduur van de Series 4 44mm maar de grotere modellen gaan langer mee.
Ja, die ene millimeter groter zal echt schelen... /s
Je hebt mijn reactie misschien niet goed begrepen of gelezen. Ik zeg dat het huidig 44mm model al te groot is, 45mm zal dus ook te groot zijn, omdat 45mm groter is dan 44mm.
Misschien heb je zelf niet goed begrepen dat je zei dat je 40mm te klein vond, en de nieuwe die je nu gaat kiezen 41mm is.
Best mooi eSim versie in Nederland en ze hebben er een klant bij.
Geen idee hoe dit bij vorige versies was, maar de kroon niet in het midden zetten vind ik slim! Ik draag mijn horloges links want redenen, en zo'n kroon zit dan nog best wel es in mijn hand te duwen en kuilen achter te laten.

-edit- dit was blijkbaar altijd al zo. Good thinking, Apple

[Reactie gewijzigd door DrBackBeat op 30 augustus 2021 08:45]

Bij vorige versies zat de kroon ook op dezelfde plek
Met linkshandigen is vanaf de eerste versie rekening gehouden. Ik denk dat je hem ook anders moet monteren als linkshandige.

[Reactie gewijzigd door monojack op 30 augustus 2021 08:51]

Aanvullend op de andere reacties en je eigen edit;

Je kunt de watch zowel links of rechs dragen en dat instellen, en dan nog heb je de keuze naar welke kant je de kroon wilt laten wijzen, daarvoor kun je het scherm roteren in de instellingen.
Excuses dat ik zo langzamerhand begin te klinken als een langspeelplaat met een kras er in, maar het meest interessante nieuws blijft of LTE in Nederland ondersteund gaat worden.

Op zich vind ik het vierkante design wel mooier en past het beter bij de iPhone 12 Mini die ik heb, mocht die theoretisch ooit zonder hoesje gebruikt worden ;)

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 30 augustus 2021 08:45]

LTE is zo langzamerhand wel een must. Ook ben ik benieuwd of ze wat aan de "brandwonden" hebben gedaan. Is een vrij zeldzaam probleem, maar helaas is mijn vrouw een van de gelukkigen. (Met doorsnee RVS horloges geen enkel probleem.)