Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Apple kondigt Watch Series 7 aan

Apple heeft op zijn eigen evenement de Apple Watch Series 7 aangekondigd. Het nieuwe klokje heeft een gewijzigd ontwerp met een iets groter scherm. Het klokje komt 'later dit jaar' uit en kost minimaal 399 dollar.

Het horloge heeft een ip6x-rating voor stofdichtheid. De klokjes komen uit op 41 en 45mm, tegenover 40 en 44mm van de vorige Watch-modellen. De klokjes kunnen sneller laden. Zo is het mogelijk om de Watch drie kwartier te laden om de accu voor 80 procent te vullen. Met acht minuten laden kunnen gebruikers sleeptracking voor acht uur lang gebruiken, zo zegt Apple.

In watchOS 8 komen bovendien verbeteringen voor fietsen. Zo berekent de software beter de calorieën als gebruikers een e-bike gebruiken en werkt het systeem van valdetectie beter met fietsen. De nieuwe Watch komt dit najaar uit. De goedkoopste versie met 41mm-behuizing en alleen wifi gaat 399 dollar kosten, terwijl de grotere versie 449 dollar moet gaan kosten. De Watch SE en Watch 3 blijven ook in het assortiment, voor 279 en 199 dollar. Europrijzen zijn nog niet bekendgemaakt.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Arnoud Wokke

Nieuwsredacteur

14-09-2021 • 19:33

128 Linkedin

Reacties (128)

Wijzig sortering
Nu hopen dat er e-sim ondersteuning komt vanuit Nederlandse providers.
Reageer
Ik heb er geen vertrouwen in. Maar laten we het hopen. Het is toch een belachelijke situatie dat we zo'n beetje het enige land in west-Europa zijn waar dit niet werkt. Niets ten nadele van België, maar zelfs daar kan je gewoon een Apple Watch met 4G gebruiken dus ik snap niet waarom dit hier zo'n probleem moet zijn.
Reageer
De Cellular modellen inclusief de optie voor een roestvrij stalen kast worden nu voor het eerst getoond op de Nederlandse Apple site.

Apple verkoopt de Cellular modellen alleen in landen waar je die ook kunt gebruiken. Er moet dus minimaal 1 Nederlandse provider zijn die het dit najaar gaat ondersteunen.
Reageer
volgens bright (rtl) gaat KPN dit jaar de Apple Watch ondersteunen
Reageer
In België is er ook nog maar 1 provider (Telenet) die het aanbiedt voor zover ik weet. Ik zit bij Proximus (via werkgever), ik wacht er ook al jaren op jammer genoeg.
Reageer
Volgens de Nederlandse website gaat deze S7 wel in het RVS leverbaar worden in Nederland. Let’s hope…
Reageer
Sterker nog, ze zeggen letterlijk dat ze mobiele netwerken ondersteunen: https://abload.de/img/9bed1f96-d778-48b9-9dojp1.jpeg
Reageer
Apple Watch Esim krijgt geen eigen nummer maar deelt het nummer van de gekoppelde iPhone. Dat is iets wat de Nederlandse providers niet ondersteunen. Hier moet elke sim een eigen telefoonnummer hebben.
Reageer
Hoe zit het dan met https://www.vodafone.nl/abonnement/extra-opties/duo-sim

Daar heb je ook 2 sims met hetzelfde telefoonnummer..
Reageer
Daarvan mag er maar 1 actief zijn zover ik weet.
Vroeger had tmobile wel de mogelijkheid voor een data only sim die meeliftte op je abo, maar die is afgeschaft toen ze unlimited muziek streaming introduceerden.
Reageer
Niet helemaal waar:
De laatste Sim die online komt krijgt enkel data+voice. De eerste houd dan enkel data over. Dit is hoe Vodefobe er altijd mee om ging.
Reageer
Dat zegt nog niets... dat zijn al voorvertaalde plaatjes...
Reageer
Lijkt erop dat er wel specifieke plaatjes zijn voor NL en het niet alleen voovertaalde plaatjes zijn, bijv: https://abload.de/img/screenshot2021-09-15amckgi.png
Is anders dan op de US site waar er over 3 materialen wordt gesproken:
https://abload.de/img/screenshot2021-09-15ac9jl7.png
Reageer
Net werd bekend gemaakt dat in ieder geval KPN hem gaat ondersteunen (4G).. gevraagd aan Vodafone en daar was de reactie als volgt:
Hii! Vodafone ondersteunt alle smartwatches die een eSIM functionaliteit hebben + voldoen aan het GSMA Consumer Model. De eSIM-implementatie is er (nog) niet. Achter de schermen zijn we hier wel mee bezig. Zodra we de eSIM ondersteunen zullen we dit uiteraard communiceren.
Reageer
Dat is toch logisch?
E-sim is altijd de enige manier geweest om mobiele netwerken op een Apple Watch te hebben.
Reageer
Dat zal nog wel even gaan duren zoals gewoonlijk ....
Kijk maar eens naar hoelang het duurde voordat E-sim uberhaupt serieus werd genomen hier in NL.
De providers hadden hier namelijk niet echt baat bij (snel en eenvoudig wisselen van Provider) en dat merkte je.
Reageer
De e-sim is er al een tijdje die gebruik ik nu ook al een jaar in mijn iPhone maar is er een verschil met de e-Sim die voor de Watch nodig is?
Reageer
Een e-sim die op zichzelf staat, schijnt een stukje makkelijker te zijn dan een e-sim die eigenlijk het verlengde is van de al dan niet fysieke sim in je iPhone. Al weet ik niet of dit een sterk argument is voor de providers om hier nog altijd een oplossing voor te hebben.
Reageer
Sorry hoor, maar wat valt dit tegen. Serie 6 tov 7.
Nieuwe kleurtjes, sneller lader en iets breder scherm… kom op hey haha. Deze update is marginaal.
Reageer
Van de 4 naar de 5 was volgens mij een vergelijkbare stap (niet zo een grote dus) , kan niet elk jaar een knaller van een update zijn, toch? Voor mij persoonlijk hoeft het niet eens persé elk jaar een nieuw model.
Reageer
4 naar 5 was always on display, welke door veel mensen uitgezet werd omdat het toch met meer accu slurpte dan verwacht.
Reageer
Always on aan, nog steeds 2 dagen batterij _/-\o_
Reageer
Nou! Vooral het scherm waar er zoveel meer tekst te lezen was. Voor het gemak had Apple de regelafstand ook gehalveerd… ja, zo kan ik het ook.
Reageer
Inderdaad, maar hoeveel kun je eigenlijk innoveren op een Watch? Mijn vriendin heeft nog een 3 en is erg tevreden en ik heb een SE die ik voorlopig niet aan vervanging toe zie komen.

Sneller laden zie ik nu niet direct het nut van in, misschien voor de mensen die er ook mee slapen?

Aan de andere kant ken ik ook mensen die meerdere horloges hebben voor de verschillende kleuren (en stijlen).. dus er zullen vast mensen zijn die er één bij-kopen..

[Reactie gewijzigd door wernervp op 15 september 2021 07:45]

Reageer
Ha! Alle leaks hadden het toch mooi fout. Niks flat! :D
Reageer
Dit dus. Ik moest even 2x kijken. Wel mooi dat het scherm nu nog groter is :Y)
Reageer
Ik vind het een afknapper. Ik had zo graag die platte iphone 12 look gehad. Dit is prima, maar niets speciaals.
Reageer
En ik maar grappen over Kuo; dat het maar geruchten zijn, en deze halve community over me heen qua hoe Kuo het altijd goed heeft :+.
Reageer
Die renders die ze lieten zien waren een stuk strakker en hadden me tot aan een aankoop kunnen verleiden. Dit model is toch weer een beetje meer van t zelfde.
Reageer
Gaat vast wel komen. Je ziet duidelijk dat er binnen Apple verschillende ontwikkel teams zijn voor de verschillende productenlijnen. De uiteindelijke "look/design" loopt soms achter bij bepaalde producten, daarom hebben ook niet alle Apple producten dezelfde "look/design". Kijk maar naar de nieuwe iPad mini, die heeft nu ook de nieuwe platte "look/design", net als de iPhone en dat zal bij volgende Watch generaties ook die richting op gaan.
Reageer
Mooi, die platte versie vond ik niets. Wel een magere update dit jaar. Een groter scherm, thats it.
Reageer
Volgens mij is bij de foto's het niet helemaal goed gegaan Arnoud ;) Al gecorrigeerd!

[Reactie gewijzigd door Tunestwo op 14 september 2021 19:40]

Reageer
Ik was nog net op tijd :-)

Jullie zijn te laat...

[Reactie gewijzigd door ETA op 14 september 2021 22:51]

Reageer
Dit had zoveel slechter kunnen aflopen.. denk aan de tabjes die open hadden kunnen staan…… oh my..
Reageer
Gezien de navigatie aan de linkerkant, is dit het scherm van @arnoudwokke :+ als ik het me goed herinner van 2 podcasts geleden :+
Reageer
offtopic:
Wel leuk te om te zien hoe ook de T.net redactie te werk gaat tijdens het vergaren van informatie. Zo heb ik het een jaar of 10 geleden ook eens gedaan voor een andere (amateur) nieuws site. Fijn om te zien dat zelfs de professionals het op dezelfde wijze doen!


Mag ik met deze informatie aannemen dat er ook standaard 4G ingebakken zit in de 45mm variant?
Reageer
Wat valt me dat tegen! Ik wist dat er geen nieuwe features gingen komen maar had wel echt gehoopt op een nieuw design. Nog maar een jaartje langer met mijn series 5 dan :)
Reageer
Misschien ligt het aan mij, maar ik vind het heel opmerkelijk als iemand een Series 5 nu al wil vervangen. Die is nauwelijks 2 jaar oud nu. Zulke tech zou toch minstens 3 jaar goed moeten werken? Ik bedoel niet specifiek jou, maar er zijn mensen die vast hun S5 of S6 gaan vervangen nu..

[Reactie gewijzigd door Rhinosaur op 14 september 2021 19:47]

Reageer
Early adopters.. heb je met alles, ik heb al sinds de 4s geen nieuwe iPhone meer. Nu een 8plus welke ik al weer bijna 3 jaar heb en ook 2ehands heb gekocht. Mijn watch is een series 3 en ik ben er nog steeds blij mee. Al gebruik ik hem voornamelijk als uurwerk en af en toe als fitness tracker. meeste notifications heb ik uitgezet, sinds corona, vooral Teams wordt je gek van. Daarnaast unlock ik er mijn Mac mee en Apple Pay. Meer heb ik niet nodig.
Reageer
Ik heb ook een Watch 3, maar daar is updaten elke keer een probleem door te weinig vrije ruimte. Zelfs als de Watch helemaal gereset is. Jij daar geen last van?
Reageer
Ik had dit probleem ook en toen bleek dat de watch automatisch fotos synchroniseert van de iphone. Standaard 100 stuks.

Dat heb ik in de watch app op de iphone naar 25 gezet en match iphone naar “aangepast”.

Nu geen issues meer :)
Reageer
Dit is opgelost in WatchOS8
Reageer
Dit ben ik nog niet tegen gekomen. De laatste update moest ik hem idd wel resetten. Ik zal hem zo eens bijwerken en laten weten hoe het gaat.
Reageer
Dit inderdaad. Ik loop nog rond met een series 4 en in tegenstelling tot de allereerste modellen gaat deze nog prima mee en voelt hij tijdens alledaagse bezigheden ook totaal niet traag aan.
Reageer
Inderdaad ik ben ook van de series 2 na de 5 gegaan, en op zich kon de 2 toen nog prima mee.
Ik merkte wel enorme snelheid verbetering, maar goed de 2 was natuurlijk nog niet super snel.

Maar je kan er zeker prima mee doen, ik blijf ook jaartje met mijn 5 nog door spelen.
Reageer
Precies. Ik heb 3 jaar geleden de Watch3 van m’n pa overgenomen. Vorig jaar was de batterij ervan wel echt op, die heb ik toen laten vervangen. Sindsdien doet ‘ie het weer prima, dagelijks een uur hardlopen incl bluetooth foodpod en earpods. Tuurlijk jeukt het altijd een beetje die nieuwe modellen, maar functioneel gezien werkt het allemaal nog best.
Reageer
Apple Watches zijn naast tech ook fashion. Die nieuwe kleurtjes geven dan een extra incentive.
Reageer
is daar niet de se voor?
Reageer
Klopt, en is ergens zeker te zot voor woorden. Die van mij doet het nog goed, maar ik zou toch graag die zuurstofmeter hebben ;). Maar de series 7 die ze nu hebben voorgesteld is zeker de upgrade niet waard.
Reageer
Waarom? Is toch leuk om iets nieuws te kopen. Hij had gehoopt op een nieuw ontwerp, dat is er niet en nu blijft hij bij Series 5. Een overstap maken hoeft niet direct te betekenen dat het oude apparaat niet meer goed werkt.
Reageer
Ik heb ook een series 5 (moest ik even opzoeken, ik wist niet meer welke versie ik nu had…), maar ik zie geen enkele reden om te upgraden.

Bij een nieuw ontwerp zou het kunnen gaan kriebelen, maar nu zeker niet.
Ooit de series 2 gehad, de overgang naar de 5 was echt merkbaar (alleen al dankzij het always-on scherm). Nu kan ik me niet bedenken wat de nieuwere versies te bieden hebben ten opzichte van een 5.
Reageer
Ik heb mijn Series 4 nog steeds na 3 jaar en deze werkt nog steeds even goed als dag 1. Ja ik ga naar de Series 7 dit jaar maar de Apple Watch evolueert minder snel dan de iPhone dat deed na evenveel generaties en dat maakt de upgrades kleiner. Ik vind om de 2 jaar echt veel te vroeg. Ik vind om de 3 jaar zelfs op het randje.
Reageer
Ik heb de eerste originele versie van de Apple Watch (dus niet eens de Series 1) nog om mijn arm. En werkt nog steeds. Hij is traag als dikke stront en wil hem een keer vervangen. Dan is dit wel een mooie vervanging.
Reageer
Ik ben juist blij dat ze niet dezelfde formfactor als de iPhone hebben gegeven aan de Apple Watch.

Houd het lekker afgerond, veel fijner om de pols lijkt mij zo.

Dus nu kan ik gerust mijn AW2 vervangen door deze nieuwe AW7.
Reageer
Aangezien de galaxy watch 4 je body mass kan meten en bloeddruk is het jammer dat apple dit jaar helemaal geen nieuwe health features heeft. Gaan elk jaar weer veel geruchten over gave dingen maar tot nu toe blijft het stil
Reageer
Omdat het ook goed moet werken. Bij Samsung is dat niet zo belangrijk. Bij Samsung geldt de regel: als we maar voor zijn op Apple dan zijn we goed bezig. Of het goed werkt is een probleem dat op de gebruiker wordt afgeschoven.
Reageer
Over de body mass sensor kan ik alleen zeggen wat reviews zeggen, lijkt redelijk accuraat en in elk geval zeer consistent. De bloeddruk meter heb ik wel zelf kunnen testen en die liet consistent ook hetzelfde resultaat zien als de losse bloeddruk meter bij vaders in de fysio.

Echter werkt het hele horloge op geen enkele manier met een iphone en heb ik de fold3 teruggestuurd dus het horloge helaas ook....
Reageer
Denk niet dat dit speciaal is gemaakt voor Apple Watch modellen die nog zo redelijk recent zijn.

Ik heb een Series 4 stainless steel en koop een Series 7 stainless steel van zodra ik kan.
Reageer
Hoewel je 100% ongelijk hebt en ik er niet op in ga vanwege je ondeskundigheid, is het logisch dat zo'n bedrijf, welke zo afhankelijk is van 1 type product, niet ineens een foldable gaat uitbrengen (om maar innoverend te zijn). Grote veranderingen bij een succesproduct is het recept voor falen, en dat doe je niet als het je grootste inkomstenbron is
Reageer
Hier ben je weer met je Apple bashing. The iPhone is sterk veranderd sinds de X. Apple doet ten minste niet zomaar dingen omdat het kan. Mooi design of niet? Ik kan je enkel doorverwijzen naar hun geweldige verkoopcijfers die ondanks de hoge prijzen toch goed verkopen, dus ik denk dat Apple toch iets juist doet.

Een volledige redesign om de 2 jaar? Wat verwacht je? Apple doet dit al om de 3 jaar en hiertussen kleinere aanpassingen. De 11 Pro verschilde zelf al sterk van de X.

[Reactie gewijzigd door diskopogo op 14 september 2021 20:02]

Reageer
mmmm, dit is toch geen apple bashing, gewoon feiten of een eigen kritische mening mag toch gerust.
Reageer
Dat mag zeker, maar als je niets anders doet dan kritiek geven dan is het wel duidelijk wat je houding is.
Reageer
Ik wil maar zeggen dat de verkoopcijfers toch aangeven dat hun producten goed zijn, wat een understatement is. Dat wil ik zeggen. Mensen worden niet betaald om een iPhone of Apple Watch te kopen. Ze geven er zoveel geld aan uit om een reden... omdat het goede producten zijn, een understatement.

Waarom moet het elk jaar of om de 2 jaar heel anders gaan uitzien? Elk bedrijf heeft moeite met nieuwe features deze tijd, en persoonlijk vind ik dat Apple nog de beste en nuttigste features mogelijk maakt.
Reageer
De mensen kochten in het verleden veel regelmatiger een nieuwe smartphone dan nu, omdat de prijzen aijn gestegen maar ook omdat de verschillen tussen generaties kleiner worden, al vind ik dat dhet de laatste jaren weer sneller veranderd bij Apple, de XS was nl. een hele kleine upgrade terwijl deze een grotere is tov vorig jaar.

Wanneer heb ik het gehad over een upgrafetermijn van 5 jaar? De iPhone is in de laatste 3 jaar al zoveel beter geworden, laat staan in de laatste 5 jaar.
Reageer
Maakt het wel goed herkenbaar. Je hoeft maar het scherm of de cameras op de achterkant te zien en je weet direct dat het een iphone is.
Hetzelfde geldt voor de macbooks. Die hebben natuurlijk een Apple logo maar er zijn veel mensen (oa studenten) die er skins en stickers op plakken. En toch zie je meteen dat het een macbook is.
Brand awareness is hierdoor erg hoog en dat werkt in Apples voordeel.
Reageer
Is er ook niet een moment aangebroken dat je bijna moet gaan afvragen of er uberhaupt nog wel iets te veranderen is aan een telefoon. Als je alle mobiele telefoons naast elkaar legt, zul je weinig verschillen aantreffen volgens mij qua design. Want daar lijkt de discussie over te gaan. Alle telefoons zijn rechthoekig. De ene een iets rondere vorm dan de ander, maar daarmee is alles gezegd. Ik heb nog geen telefoons in de vorm van een bal gezien of een driehoek... Zitten we niet gewoon aan een "ergonomisch" limiet?
Reageer
Nee natuurlijk niet.
Er is altijd iets te verbeteren en vooral dat wat telt.

1 van de dingen die een mens nooit genoeg heeft is batterijduur. Hier kan je altijd stappen maken.
Hetzelfde geld voor display estate, zoveel mogelijk bruikbaar scherm hebben zonder de telefoon zelf veel groter te maken.
Nu praat men over toestellen die mid tot mini zijn qua formaat terwijl ze kleiner in omvang zijn als het gemiddelde toestel van 5 jaar geleden.
Wat te denken aan opties en oplossingen waar men tegen aan liep. Touch ID stond ERG HOOG op het lijstje van de most wanted features de afgelopen 18 maanden.

En zo noem ik maar eens wat.

Natuurlijk zal je extremer moeten gaan als je nog meer display wilt en het toch handzaam wilt houden, zie de Flex en Folding phones.
De clamshell Flex is een voorbeeld van een onconventionele vorm.
Ik vind dat persoonlijk zinvoller als satteliet communicatie op de Iphone13.

Kortom, nee, we zitten niet aan een limiet.
Reageer
Had op zn minst een temperatuur sensor verwacht.. nja als 4G in NL komt ruil ik mn series 4 in.. anders nog niet zn behoefte..
Reageer
Ik ben super blij dat ze geen rechte randen hebben gemaakt. Dat gaat gewoon niet goed door 2 redenen: 1. Je beweegt je pols in verschillende hoeken en de feeling tegen je arm zou niet geweldig aanvoelen. 2. Ik denk niet dat het esthetisch past bij de rondingen van het Apple Watch band systeem want dat is vrij rond en gebogen.

Ik denk dat het super moeilijk is zo niet onmogelijk om een Apple Watch te maken met rechte randen die er goed uitziet en prettig aanvoelt. Ook denk ik dat de huidige Apple Watch nog te dik is om naar een plat design te gaan. Het zou er niet goed uitzien.

[Reactie gewijzigd door diskopogo op 14 september 2021 19:52]

Reageer
Vrij saaie upgrade maar goed dat was al bekend, ik had wel een wat platter design verwacht eigenlijk.

Nou mijn 5 doet het nog prima en kan voor 3de jaar prima mee, dan volgend jaar kijken we wel weer even verder.
Reageer
Grootste teleurstelling sinds jaren… die Watch brengt nauwelijks iets nieuws naar voor…
Reageer
Netjes, ik ga denk ik na flink wat versies nu eens voor een upgrade. :)
Reageer