Garmin brengt fēnix 7- en epix Gen 2-sporthorloges uit met touchscreens

Garmin introduceert nieuwe modellen in zijn fēnix- en epix-lijn sporthorloges. De fēnix 7-serie krijgt weer transreflectieve lcd's, maar dat zijn nu ook touchscreens. De epix-modellen van de tweede generatie krijgen een amoledtouchscreen.

Net als de fēnix 6-horloges kunnen de modellen uit de nieuwe fēnix 7-serie met fysieke knoppen bediend worden, maar dit keer hebben de smartwatches ook een touchscreen. De fēnix 7-serie bestaat uit modellen van 42mm, 47mm en 51mm, met schermpjes van 1,2", 1,3" en 1,4". Dat gaat om de fēnix 7S, 7 en 7X.

Het grote fēnix 7X-model krijgt als enige een ledlampje dat dienst moet doen als zaklamp. Van alle uitvoeringen zijn Solar-varianten verkrijgbaar met een transparant zonnepaneeltje in het scherm, om de accuduur te verlengen. Ook zijn er Sapphire Solar-varianten, met een beschermlaag van saffierglas.

Ook nieuw in de fēnix 7-serie is ondersteuning voor multi-band-gnss. Daarbij kunnen verschillende banden van satellietnavigatiesystemen gecombineerd worden. De horloges ondersteunen GPS, Glonass en Galileo.

Garmin fenix 7-serieGarmin fenix 7-serieGarmin fenix 7-serie
Garmin fēnix 7-serie
Garmin fenix 7-serie

De Garmin-horloges zijn gericht op sporters en kunnen tal van activiteiten vastleggen. Ook is een koppeling met smartphones mogelijk voor het ontvangen van notificaties. Verder ondersteunen de horloges Garmin Pay en kunnen gebruikers offline muziek luisteren.

Het goedkoopste model uit de fēnix 7-serie staat op de Garmin-website voor 700 euro. Dat gaat om uitvoeringen van 42mm en 47mm zonder zonnepaneel. De grotere 7X-uitvoering is er vanaf 900 euro en dat betreft altijd Solar-uitvoeringen.

Garmin introduceert ook een tweede generatie van het epix-sporthorloge. Dit model is grotendeels gelijk aan de fēnix 7, maar in plaats van een transreflectief lcd heeft de epix Gen 2 een always-on 1,3"-amoledscherm. Ook dat is een touchscreen. Prijzen beginnen bij 900 euro. Volgens de Garmin-websites zijn de horloges binnen enkele weken leverbaar, afhankelijk van de gekozen uitvoering.

Garmin epix Gen2Garmin epix Gen2Garmin epix Gen2
Garmin epix Gen2
Garmin epix Gen 2

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

18-01-2022 • 13:18

108

Submitter: Canifchaos

Reacties (108)

108
107
63
17
1
33
Wijzig sortering
Voor diegene die echt meer willen weten:

DC Rainmaker reviews
Fenix 7
https://www.dcrainmaker.c...s-7x-in-depth-review.html
Epix 2
https://www.dcrainmaker.c...epix-in-depth-review.html

The5krunner review
https://the5krunner.com/2...fications-opinion-review/

Desfit video review
https://www.youtube.com/watch?v=-ZpAuFV0sWc

The Run Testers Epix 2 vs Fenix 7
https://youtu.be/v04w45PHMgI

Chase the Summit
https://www.youtube.com/watch?v=9eCpVTh8QzU

[Reactie gewijzigd door Crew One op 22 juli 2024 17:48]

Zou ik nog even deze van Chase the Summit aan toe willen voegen, ook erg informatief: https://www.youtube.com/watch?v=9eCpVTh8QzU
Doh! natuurlijk 01 voor January.. de link van mij had ik van https://www.dcrainmaker.c...ml#the-flashlight-7x-only maar zo te zien heeft hem zelf inmiddels ook al gefixed :)
Goeie review van dc altijd maar waarom praat die man altijd zo snel
Voor wie de verschillen op een rijtje wilt zien:
https://buy.garmin.com/en...579&compareProduct=760778

Update: in de specs die op de link te zien zijn, lijken er in eerste instantie niet heel veel verschillen te zijn. Echter, de DC Rainmaker review (zie link die anderen hier al hebben gepost) vertelt dat haast elk aspect verbeterd is.

[Reactie gewijzigd door Cyb op 22 juli 2024 17:48]

Wat voor een OS draaien deze dingen eigenlijk, en hoe zit het met tracking?
Garmin zijn eigen OS.

Bij DC Rainmaker kan je in heel veel detail uitleg vinden over de horloges
Volgens mij zit er een eigen OS op...
Vandaar ook dat ze lang met een accu doen :)
Nice (stond niet in de vergelijking), en hoe zit met dingen als privacy en EULA? Hoe doen ze bijv hun Maps functionaliteit?

[Reactie gewijzigd door Jerie op 22 juli 2024 17:48]

Privacy policy en EULA zijn heel duidelijk gedefinieerd. Ook binnen de app(s) krijg je overal indicatoren en popups dat als je bepaalde functionaliteit gebruikt, je hiervoor data zal moeten delen. Met wie je die data deelt staat daarbij duidelijk aangegeven. Je kan deze functionaliteit ten alle tijde ook weer uitzetten. Praktisch gezien is dat natuurlijk wel zonde want zulke dure horloges koop je niet om vervolgens maar de helft van de functionaliteit te gebruiken ;)

Wat maps betreft zijn er verschillende providers. Dit hangt af het platform dat je gebruikt:
- Op de horloges zelf is het gewoon kaartdata die je download, van Garmin zelf,
- Op Garmin Connect web (https://connect.garmin.com) kun je kiezen/switchen tussen Google Maps, Nokia Here en Openstreetmaps,
- In de Android app was het toen ik voor het laatste checkte alleen Google Maps, helaas. Dat was even geleden, zou ondertussen anders kunnen zijn,
- In de iOS app weet ik het niet, die heb ik niet tot mijn beschikking gehad :)
ios app gebruikt apple maps
Kaarten zijn geheel offline op het horloge geïnstalleerd. Updates gebeuren via een USB-kabel aan een computer. Kan blijkbaar ook via de ingebouwde wifi. Je kan ook zelf kaarten gebaseerd op OSM genereren en installeren.

Tegenwoordig zit in de ingebouwde kaarten van Garmin ook "popularity" data (een heatmap zoals die van Strava) en ik neem aan dat ze die baseren op geaggregeerde data vanuit alle uploads op het Connect platform. Tijdens gebruik van kaarten gebeurt alles nog steeds standalone en wordt er niets van/naar het internet gecommuniceerd.

[Reactie gewijzigd door Arrigi op 22 juli 2024 17:48]

Detail: Vanaf de 7 serie kan je kaarten ook downloaden vanuit het horloge.
Ze zijn best gezond bezig: voor zaken delen met derden moet je altijd toestemming geven, waarbij ook vrij duidelijk is welke functionaliteit je daardoor mist. Zo kun je jezelf via Insights vergelijken met anderen, mist je de kerndata ook met anderen deelt. De Coach functie pakt het ook zo aan. Best fijnmazig aangepakt en daardoor begrijpelijk waar je "Ja" tegen zegt.
Belangrijk detail is dat multi-band GNSS alleen ondersteund wordt in de fēnix 7 Sapphire Sapphire versies van de fēnix 7 en epix. De andere varianten hebben dat helaas nog niet. Verder lijken de solar features (niet op de epix) ondertussen echt al een stuk beter dan bij de fēnix 6 Pro Solar.
Heel wat software updates komen ook naar de fēnix 6 reeks, dus ik denk dat ik voorlopig mijn fēnix 6 Pro gewoon hou. :)

[Reactie gewijzigd door Canifchaos op 22 juli 2024 17:48]

Alle Sapphire modellen (zowel van de Fenix 7 Als de Epix) beschikken over multiband-multi-gnss. Qua functionaliteit is de Epix Sapphire op het solarglas na gelijk aan de Sapphire versie van de Fenix 7.
Klopt, ik ging er foutief van uit dat alle epix modellen standaard Saphire zijn, ik pas het aan.
Voor de geïnteresseerden, bij DC Rainmaker staat een duidelijke afbeelding met de verschillen tussen alle modellen: https://media.dcrainmaker...-VS-Epix-Comparison-1.jpg
Voor zover ik kan zien zijn de sapphire modellen van de Epix 2 nog niet beschikbaar? Je kan die keuze op de website toch niet maken. Of zie ik het mis?
Het staat niet als aparte categorie vermeld, maar 3 van de 4 modellen die je ziet zijn sapphire.
Klopt, heb het uiteindelijk ook gezien maar was mij in het begin niet helemaal duidelijk.
Een sporthorloge met touchfunctie... Been there,done that, maar echt niet voor de (ultra)lopers onder ons. Probeer maar eens met je handschoenen te bedienen in de vrieskou.

Een leuke gimmick die touchscreens bij sporthorloges, ik hou het bij m'n Fenix 6.

Bovendien raad ik iedereen af om de versie met het zonnepaneel aan te schaffen. De winst is marginaal klein en die haal je veel beter door je instellingen goed te zetten. Mijn Fenix 6 houdt het tien dagen uit in volle activiteit zonder op te laden.
Je hebt knoppen ook, dus je kan gewoon de knoppen gebruiken?
Moest je even opzoekwerk hebben gedaan, zou je ook gelezen hebben dat je de touch functionaliteit kan uitzetten tijdens het sporten, beter nog, deze staat standaard uit. Lopen tijdens regen is dus geen probleem, tenzij je zelf de instelling aan zet en er een probleem van maakt.

Zonnepaneel versie is ook niet direct bedoeld voor mensen die sporten in het zonnige klimaat van Nederland of België.
Anoniem: 421923 @ZlM0118 januari 2022 13:39
zo'n functie zou dan alleen maar nuttig zijn als je de Apalachian trail loopt en over een tijd van twee weken het standby lichtje net brandend kan houden middels de stroom via het zonnepaneel :+
Ik ben het er gewoon mee eens dat ie zonnepaneeloptie marignaal is. Met hetzelfde gemak laad je m gewoon op in de bewoonde wereld. In het wild moet je volgens behoorlijk lang exposed zijn wil je misschien tien minuten extra batterijtijd krijgen :P

Ik heb er serieus naar zitten kijken op m'n Tactix maar uiteindelijk niet voor gekozen. Het is leuk 'omdat het kan' maar of het echt toegevoegde waarde heeft betwijfel ik. Had het bijna gedaan, maar dan voornamelijk als completionist vanwege 'omdat het kan' en niet omdat er echt iets te behalen valt.

wat betreft touch net zo: als het standaard uit staat, ja leuk maar stop het er dan niet in, niet in een rugged sporthorloge voor buiten. Touchscreen beschouw ik voor mooi weer wandelaars. Ja ik heb zelf ook touchscreen maar voor in de regen en kou heb ik gewoon Garmin apparaten zonder touchscreen met extra grote knoppen.

Ik vind het prima dat Garmin dit soort hybrids uitbrengt maar het is in elk geval niet voor de die-hards. Ja ik ben ook een mooi-weer hiker maar gebruik zo'n ding alleen als forens in de stad. Zodra ik fatsoenlijker 'naar buiten' ga is alles met touchscreens een tweede keus.

Wel altijd leuk om nieuwe Garmin producten te zien. Ook al heb ik er een mening over, het is en blijft altijd weer likkebaarden, zo ook deze weer :)
Ja wel mee eens, je ziet dat Garmin steeds meer naar smartwatch gaat bewegen en met Apple enzo probeert te concurreren, dat vind ik ook jammer. Ik heb een 6X Pro en het is een geweldig apparaat maar ik hoef er echt niet mee te kunnen betalen ofzo. Dat ze nu touch toevoegen verbaast me echt, ik vind het belachelijk zelfs ook al staat het standaard uit. Het biedt echt 0 toegevoegde waarde.

En die solar kan wel helpen, laatst was mijn 6X klaar na 158 km en ik moest nog 7 km. Dat was toch best vervelend. Dat was wel met navigatie aan dus dan gaat hij minder lang mee maar met solar had ik het dan wellicht wel gered. Wat ook kan is een kleine powerbank meenemen en onderweg opladen maar dat is dan weer lastig omdat je je horloge dan af moet doen.

Als je de Apalachian trail loopt doe je ook max 80 km per dag ofzo. Dus dan heb je ruim voldoende accu.
Dat touch geen toegevoegde waarde biedt is persoonlijk, maar ik ben het daar niet mee eens. Ik heb de Epix nu een week in gebruik en vind het voor navigatie door de menu's weldegelijk fijn (mij daily van de laatste tijd was een Fenix 6X Solar). Tijdens sporten is het inderdaad niet fijn, maar staat het touchscreen ook standaard uit. Je kunt het touchscreen sowieso heel gemakkelijk in- en uitschakelen door de start- en downknoppen (linksonder en rechtsboven) gelijktijdig in te drukken.

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door Eric van Ballegoie op 22 juli 2024 17:48]

Betalen met een horloge is bijzonder handig. Nu hoef ik niet meer de vieze pin-apparaat aan te raken. En dan heb ik niet over corona. Ongeveer 20 jaar geleden deed ik voor mijn opleiding (HLO) onderzoek naar hoe vies diverse dagelijkse dingen zijn. Zoals lift-knoppen, trapleuning, deurklinken, WC-doortrekknop, het is te bizar voor worden welke type bacteriën je daar aantreft.
Ik vind het heel fijn dat ik niet mijn bankpasjes altijd mee moet nemen. Garmin bied gewoon beide, een super sport horloge en dagelijkse functionaliteit.
Ik raak alles aan en ik ben nooit ziek. Dus ja. Misschien helpt het wel om al die vieze dingen aan te raken waardoor je weerstand opbouwt :P

Maar ik heb het een paar keer gebruikt, betalen met m'n watch. Maar al snel weer terug naar pasje. Ten eerste heb ik 4-5 betaalkaarten, die kan ik zeker allemaal wel invoeren maar je moet dan de nummers onthouden. Welke nr hoort bij welke rekening? En wat ik irritant vond bij Garmin is dat je constant die pincode weer terug moet invoeren. Ik denk ieder uur ofzo. Dus ik was er al snel mee klaar.
Ik voer de pincode 1x per dag in en dan is het klaar voor de dag.
(Officieel is de pincode geldig zolang het horloge een hartslag detecteert.)

Ik vind het tijdens reizen wel handig. Eigenlijk nog handiger dan mijn telefoon. Ik neem nooit meer pasjes mee.
en dan heb je waarschijnlijk een zonnepaneeltje met powerbank die je zoveel mogelijk laat laden, ook tijdens het lopen, en van waaruit je daarna je devices oplaadt als je kamp opslaat.
klopt, heb ik. Twee stuks. Vastgebonden bovenop de rugzak. Daar zag ik net even wat meer nut in vanwege de iets grotere oppervlakte. Zowel een los panelenvel als ingebouwd op de powerbank zelf.
Maar ook daar laad je niet je ipads en smartphones etc. mee op elke avond. Valt heel erg tegen. Moet je sowieso al in zuinige modus zitten ook qua verbruik. Je hebt sowieso weinig nodig qua navigatie en qua internet wilde je toch al off-the-grid offline zitten want lekker hiken. Wil je de halve avond gaan zitten internetten dan red je het er gewoon niet mee een paar weken lang tenzij je de hele dag in de volle brandende zon loopt maar dat heeft weer andere nadelen. Het is allemaal voor het beetje extra batterijcapaciteit en niet voor een volle lading.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 421923 op 22 juli 2024 17:48]

Jep, ik hoop dat Garmin nooit volledig naar touchscreen gaat en altijd opties uitbrengt zonder touchscreen.
Garmin heeft beide soorten horloges al een hele tijd in het assortiment, zowel touch only bediening als combinatie.

Ze zullen op de sporthorloges niet snel de knoppen weghalen, anders kun je hem slecht bedienen als je daadwerkelijk aan het sporten bent. Lastig onder water je touchscreen te bedienen, en hetzelfde geld bij hardlopen in regen of kou met handschoenen.
Het is een extra mogelijkheid voor bediening die je naar keuze kan aan of uitzetten zelfs per app.

Waarom wordt dit zo negatief onthaald?
Niemand ontneemt je knoppen bediening...

Voor maps te bedienen zijn knoppen gewoon enorm irritant. Ik gebruik wel eens een outdoor gps en dat is een gedoe man. Ok, handig met handschoenen, maar als ik geen handschoenen aan heb zou ik wel heel graag touch hebben als optie. Dus kunnen kiezen wanneer wat is net super.

Ik vind het een zeer goed idee van hun.
Ik heb de vivoactive 3, touchscreen met slechts één knop. Tijdens het lopen is dat te weinig, je kunt wel met die ene knop de activiteit pauzeren, maar ik mis de functie om handmatig een lap te starten (dubbeltikken op het scherm werkt niet goed tijdens het lopen).
In de vivoactive 4 heeft Garmin een extra knop toegevoegd, wat deze functionaliteit terugbrengt. en in de venu 2 plus (opvolger van de VA4) is er nog een knop gekomen. Dus ik denk dat Garmin ook inziet dat knoppen gewoon handig zijn in sportsituaties.
Gewoon overdag vind ik de touchbediening wel echt handig en sneller dan de knopbediening zoals bij de FR245 van mijn vrouw.
Ik ook. Ik heb nu de Garmin Fenix 6x en ik lees weinig nieuws en verbetering. Mogelijk dat komende dagen nog meer informatie naar buiten komt maar a.d.h.v. dti artikel, zie ik geen meerwaarde. Touchscreen is wel leuk maar voor het onderdeel 'smartwatch'. De fysieke knoppen zullen altijd superieur zijn en blijven voor tijdens de sporten. Verstandig dat ze die wel erop hebben laten zitten. Mijn 6X pro houd het met 4x per week sporten met alle functies aan ook gemiddeld z'n 10 dagen vol.

Ik ben benieuwd:
Waarom geen LTE functie? Ik bedoel mijn fenix 6x heeft een waarschuwingssysteem als ik hard val (en deze werkt ook echt goed) maar hij kan alleen de alarmdiensten bellen op moment dat er een bluetooth verbinding is met je telefoon. Logisch maar ik sport bijv. vaker zonder telefoon dan met. Groot gemis.
Het is uiteraard een persoonlijke mening, maar kaarten bedienen met touchscreen lijkt echt veel makkelijker dan zonder.

https://youtu.be/-ZpAuFV0sWc?t=247
Ja, dat is zo, maar het op de Fenix 6 is alles met kaarten zo ongelooflijk langzaam, dat het niet te doen is met touch... nu voelt het nog goed aan ipv "broken". De trade-off voor de traagheid is natuurlijk de accuduur en dat is voor mij het grote voordeel van de Fenix 6 tegenover alle andere sport-watches.
Ik vermoed dat je nog geen video review van de Fenix 7 hebt gezien, en hoe smooth het slepen van de map met de vinger gaat. Check dit even, ik stond ook versteld :)

https://www.youtube.com/watch?v=9eCpVTh8QzU&t=748s
ja, de Fenix 7 ziet er top uit ja :) En die kan het dan ook goed.
Er is helaas geen versie ZONDER solar als je ook sapphire wil in de Fenix 7.

Daarnaast zeggen bijna alle reviewers dat ze de Epix 2 verkiezen boven de Fenix 7. Behalve als je meer dan 2 dagen ultra-runner bent. (30 uur non stop tracking zonder laden.)

Lijkt me perfect voor bergwandelen, zo'n epix. De mapping op de Fenix 6 was altijd een beetje clunky, nu met touch screen op de epix lijkt dat veel beter te werken.
De 7 Pro heeft wel een groter scherm en grotere accu.

De Epyx 2 is 0,2 mm dunner, heeft Oled scherm ipv translectief, korter op de accu, maar voor de rest geen verschil met de Fenyx 7 normale versie. Beide hebben touch screen.
Dus de Epyx neem je voor het Oled scherm en always on daarbij, voor al het andere is de Fenix de betere keuze.
De fenix en de epix zijn inderdaad in alle opzichten gelijk, behalve dat de epix een amoled scherm heeft.

De fenix (7, niet-X) is dus niet de betere keuze, ze zijn 100% gelijk.

Het amoled scherm maakt een grotere informatiedichtheid mogelijk waardoor er meer datavelden getoond kunnen worden op de epix versus de 7. Je levert batterijduur in, krijgt daar een mooier scherm voor terug.

Als je de reviews op youtube bekijkt van dc rainmaker, desfit, runtesters, enz - kun je de verschillen zien. Beslis zelf maar welke je dan beter vind. Persoonlijk heeft mijn fenix 6 pro meer dan genoeg batterijduur, de epix 2 is niet heel veel slechter. (Ergo: persoonlijk kies ik voor de epix omdat 90% van mijn activiteiten niet 30 uur non stop gps tracking nodig hebben. En voor de 1x per jaar dat ik een multi-day trektocht maak in de alpen, neem ik wel een powerbank mee van 200gr.)
De Epix zal best mooier zijn qua scherm, maar na mijn ervaringen met de Venu bekijk ik het wel even om te zien of Garmin ondertussen AMOLED schermen wel onder de knie heeft gekregen.

Na anderhalf jaar (+- 2300 kilometer gelopen) had m'n Venu immers zo'n verschrikkelijke burn-in ontwikkeld dat ik veel van m'n standaard hardloop datavelden kon zien op een gewoon witte achtergrond. En ik vind nog gelijkaardige gevallen terug.

Ik vertrouw het dus even niet meer.

[Reactie gewijzigd door MatthiasDS op 22 juli 2024 17:48]

oled always on?
transflective is juist beter voor always on.
transflective lcd heeft geen screensaver nodig, en kan leesbaar aan blijven zonder verlichting.
"Net als de fēnix 6-horloges kunnen de modellen uit de nieuwe fēnix 7-serie met fysieke knoppen bediend worden, maar dit keer hebben de smartwatches ook een touchscreen." Haal ik uit de tekst dat het beide kan... Dus niks aan de hand.....
Het zit er allebei op; zowel de traditionele button interface als touchscreen. Plus uitschakelbaar. Dat maakt het een veel allrounder product naar mijn idee.
Bij de kaart functie zou het wel handig zijn denk ik.. want de UI om te zoomen en scrollen met de knoppen vind ik wat ongemakkelijk op mijn 5X
Hij heeft ook nog knoppen hè. De touchscreen is alleen een extra. Ik vind het wel een goed idee; touchscreen tijdens het dagelijkse leven en knoppen als het horlage onder het zweet of ijs zit tijdens de sport.
Bovendien raad ik iedereen af om de versie met het zonnepaneel aan te schaffen. De winst is marginaal klein en die haal je veel beter door je instellingen goed te zetten. Mijn Fenix 6 houdt het tien dagen uit in volle activiteit zonder op te laden.
Ik raad iedereen bovendien aan om de specs te bekijken en reviews te lezen, in plaats van af te gaan op ervaringen met een ander model.
Zonnepaneel is erg uitgebreid t.o.v. de 6. Daarnaast is het energieverbruik omlaag gegaan.
De cijfers die Garmin geeft houden rekening met 3 uur per dag, aan 50 k lux. Haal je makkelijk op een doordeweekse dag als je buiten sport. Niet in putje winter in een sneeuwstorm. Zie ook de reeds gelinkte review van DCRainmaker.
Herkenbaar. Ik heb ook een fenix 6, had daarvoor iets met touchscreen.

Touchscreens halen wat mij betreft de waarde omlaag van een horloge. ik had tijdens het sporten ook vaak dat knoppen ingedrukt werden op 't scherm.
Je kunt het volledig uitzetten in de Fenix serie.
(Waarom is mij een raadsel want kaarten bedienen is echt handiger _met_ touchscreen, maargoed. Het kan.)
Ik heb dat knoppen ingedrukt raken overdag terwijl ik aan het werk ben, staat ineens de kaart open op mijn Fenix 6. Zie dat bij de 7 de knop rechtsboven bescherming heeft gekregen tegen per ongeluk indrukken, dus ik zal niet de enige zijn waar dat wel eens gebeurt.
Een leuke gimmick die touchscreens bij sporthorloges, ik hou het bij m'n Fenix 6.
Ik heb hetzelfde. Ik geef vrij weinig om touchscreens bij een sporthorloge en de andere nieuwe functies heb ik ook niet nodig, waardoor de forse meerprijs (ik heb €415 voor mijn Feniks 6S Pro betaald) het niet waard is.
Die met het OLED scherm ziet er wel heel mooi uit, maar zou de batterij genoeg zijn om een IRONMAN mee te voltooien in in 12 uur?
Ik heb met mijn 5X een Iron Viking run gedaan, na 6 uur was de batterij 84%. Denk dat die 12 uur dus niet z'n probleem moet zijn. :-)
Volgens de specs zeker wel. Kun je hem zelfs 3x doen.

Smartwatch: Up to 16 days (6 days always-on)
Battery Saver Watch Mode: Up to 21 days
GPS Only: Up to 42 hours (30 hours always-on )
All Satellite Systems: Up to 32 hours (24 hours always-on)
Ja.

GPS tracking met always-on display staat op 30 uur.
GPS tracking met gesture staat op 42 uur.

Dat kan je nog iets rekken met een battery saver mode wellicht. (Maar niet naar Fenix 7-achtige tijden.)
Eindelijk een smartwatch die, qua batterijduur, het beter doet dan de inmiddels antieke niet-meer-te-krijgen e-ink Pebble Time Steel! (Mijn exemplaar uit 2015 kan nog steeds 12 tot 14 dagen halen.)

De ø 47 mm versie met EV doet in smartwatch mode tot 18 dagen en 22 dagen met zonne-energie. De batterij-spaarstand haalt tot 57 dagen en tot 173 dagen met zonne-energie. En voor "zonne-energie" zijn ze best specifiek: "Opladen via zonne-energie, de hele dag door dragen, waaronder drie uur per dag buiten met een lichtintensiteit van 50.000 lux"
Afhankelijk van je gebruik is 12 tot 14 dagen al heel lang haalbaar. De Fenix 5 serie kon dat sowieso, misschien voorgaande series ook al.
M'n Fossil Hybrid HR heeft ook daadwerkelijk e-ink (Pebble had Sharp LCD) en gaat makkelijk 2 weken mee op 1 lading. Maar het is geen volledige smartwatch.
Mijn Garmin Forerunner 935 doet het ook 14 dagen op één batterijlading hoor....
Zou fijne functionaliteit zijn als we eindelijk wat zon hadden in Nederland!
Vind de zaklamp die zich aanpast aan jouw hardloopcadans wel heel tof! Witte led bij het vooruitzwaaien van de arm en rood bij het achteruit zwaaien.
Ik woon in een polder veel donkere wegen, dus zie hier voor mijzelf de meerwaarde zeker van in. Misschien binnenkort dan toch mijn Vivoactive 4 upgraden.
leuke gadget maar dat doet mijn 2,99€ clip on ook ;)
Zonder gekheid: welke? Ik ben nog op zoek naar zoiets.
Zonder gekheid: welke? Ik ben nog op zoek naar zoiets.
"Ik denk eens gekocht in Makro. Magnetisch, 2 cellbatt en heb dan nog een Aldi flikkerarmband rond m'n enkel. 8-)
ook met wit en rood dat switched afhankelijk van de stand van je arm?
Helaas, ik heb gewoon witte vooraan en rode knipper achteraan 8-)
Wat natuurlijk ook gewoon prima is als armband :)
Als je de specs bekijkt op de Garmin site, lijkt er niet echt heel veel verandering te zijn. Maar veel is blijkbaar niet uit de specs te halen, want een paar quotes van DC Rainmaker:
While the Fenix 7 is theoretically the 7th generation, in reality, it’s closer to the 8th or 9th generation.
[...]
Virtually every aspect of the Fenix 7 is better than the Fenix 6 in my testing.
Er is dus veel verbeterd.

[Reactie gewijzigd door Cyb op 22 juli 2024 17:48]

komende vanaf een Fenix 5S sowieso.
Het zonnepaneel zal weinig toevoegen, dat is meer een leuke gimmick dan echt nuttig. Ben wel blij dat Garmin het altijd nog bij fysieke knoppen houd. Heb hier nog een forerunner liggen met een touchring, en dat was ellende in gebruik tijdens het sporten. Touchscreen is meer bedoeld voor gebruik als je niet sport, zoals ook garmin pay e.d.
Hoe bedoel je?

Als je alles aanzet (GPS, muziek, navigatie, etc) dan zal het weinig uitmaken ja... Maar als je naar de beweringen van Garmin kijkt scheelt het toch heel wat. Sure, korrel zout enzo maar dan nog. Die beweringen zijn op basis van 3u op een dag in niet extreme zon en geven van 10 tot 100-en procenten winst aan.

Vooral als gewoon horloge gebruikend, en energieverbruik sowieso minimaal is, levert het veel winst op.

Of het nodig is is een tweede want accuduur is dik in orde met deze horloges, maar alsnog helpt het zeker
Op hun site zeggen ze zelf dat de batterijduur in smartwatchmodus 28 dagen is, en het zonnepaneel daar 9 dagen aan kan toevoegen (3 uur buiten gebruik per dag). Of dat in de praktijk een nuttige toevoeging is kun je over discussiëren. Als je het horloge met gps gebruikt gaan ze uit van 89 uur, met nog 33 uur extra door zonnepaneel (als je het horloge continu in de zon gebruikt). In de praktijk met je horloge onder je jas bij hiken zal het geen verschil maken, en bij je dagelijkse sporten ben je toch snel weer thuis, en in smartwatchmodus is die 28 dagen al fors.
Fair enough, ik interpreteerde eerst als 'gimmick ipv echt nuttig' als 'het werkt uberhaupt niet' en bedacht me ook dat het idd meer in de richting van 'is het wel nodig' kon zijn...

Ach, ik gebruik mijn (FR 945) amper als smartwatch en doe er gemiddeld 1.5 - 2 weken mee max (incl hardlopen, 3x per week). Uiteraard genoeg, maar hoe langer hoe beter voor me.

Maar met hiken, korte mouwen (of bewust rekening mee houdend en af en toe de mouwen opstropen) kan ik me zeker wel voorstellen dat het fijn is. NIet perse nodig, behalve voor extreme gevallen, maar toch... lekker.

Allemaal niet iets waar ik persoonlijk (veel) extra voor zou betalen btw.
Het grootste voordeel van dat zonnepaneel is dat je 'm waarschijnlijk met ecocheques kan betalen in de winkel :). Ik vind die prijzen verder absurd duur, zullen vast mooie en degelijke horloges zijn, maar ik zou er nooit 700€ aan kunnen geven. Ik weet dat er echter genoeg sporters zijn die het er wel aan geven.
Moet dat niet 42, 47 en 51mm zijn?
Wat is er nu nieuw aan de fenix 7? Naast het touch screen? Lijkt me niet bedoelt voor 6 bezitters. Maar eerder voor de 3 of 5 bezitters. Ben nog steeds erg tevreden met mijn 6 Pro.
De 6 pro is een fantastisch horloge. (Ik heb er ook 1)

De 7 is op vele fronten een klein beetje beter. Nieuwe GPS chip, multiband gps tracking, betere batterijduur, touchscreen voor bedienen van kaarten, wat nieuwe software features zoals stamina, enz.

Geen hele grote verbeteringen. Het is aan jou om te kijken of het je geld waard is.

Persoonlijk ga ik voor de Epix.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.