'Apple had eind 2020 dankzij iPhone 12 grootste aandeel op smartphonemarkt'

Apple had eind 2020 het grootste marktaandeel wat betreft de levering van smartphones, gevolgd door Samsung. Dat becijferen onderzoeksbureau's IDC en Canalys. Bekeken over heel 2020 neemt Samsung de toppositie in.

Volgens schattingen van IDC leverde Apple in het vierde kwartaal van 2020 dankzij het succes van de iPhone 12 90,1 miljoen smartphones, een groei van 22,2 procent tegenover dezelfde periode een jaar eerder. Samsung volgt met een marktaandeel van 19,1 procent. Xiaomi's marktaandeel steeg met maar liefst 32 procent tot 11,2 procent. De grote verliezer was volgend IDC Huawei, dat zijn aandeel zag kelderen met 42,4 procent. De totale smartphoneleveringen namen met 4,3 procent toe en IDC schrijft dit toe aan lockdowns, waardoor mensen minder uitgeven aan reizen en uitjes, waar de smartphoneverkoop van profiteert.

Over geheel 2020 gezien was Samsung volgens de onderzoeker nog wel marktleider maar het aandeel nam wel af met bijna 10 procent, terwijl Apple, de nummer twee, zijn marktaandeel met 7,9 procent zag toenemen. Huawei's marktaandeel nam in 2020 af met 21,5 procent, met name vanwege de gevolgen van handelsbelemmeringen.

IDC Marktaandeel smartphoneleveranciers, Q4 2020
(leveringen in miljoenen stuks)

Bedrijf

2020Q4 leveringen

2020Q4 marktaandeel

2019Q4 leveringen

2019Q4 marktaandeel

Verandering jaar-op-jaar

Apple

90.1

23.4%

73.8

19.9%

22.2%

Samsung

73.9

19.1%

69.5

18.8%

6.2%

Xiaomi

43.3

11.2%

32.8

8.9%

32.0%

OPPO

33.8

8.8%

30.6

8.3%

10.7%

Huawei

32.3

8.4%

56.2

15.2%

-42.4%

Others

112.4

29.1%

107.1

28.9%

5.0%

Total

385.9

100.0%

369.9

100.0%

4.3%

Bron: IDC Quarterly Mobile Phone Tracker, January 27, 2021

De schattingen van onderzoeksbureau Canalys laten een wat ander beeld zien. Apples marktaandeel nam ook bij het marktonderzoek van dit bedrijf wel toe, maar minder. Samsungs marktaandeel nam zelfs flink af en Xiaomi profiteerde hier flink van, met een toename van het marktaandeel van 9 procent eind 2019 tot 12 procent eind 2020. Huawei valt bij Canalys volledig uit de top vijf, voor het eerst in zes jaar, en de totale smartphoneleveringen daalden licht met 2 procent, waarbij het onderzoeksbureau naar de gevolgen van de coronacrisis wijst.

Er zijn meerdere bureaus die inschattingen maken van leveringen op de smartphonemarkt en die hanteren verschillende methoden voor die schattingen, waardoor deze flink kunnen verschillen. Niet alle fabrikanten verstrekken cijfers over hun leveringen.

Canalys Smartphone Market Pulse: Q4 2020
(leveringen in miljoenen stuks)

Bedrijf

Q42020 leveringen

Q4 2020 marktaandeel

Q4 2019 leveringen

Q4 2019 marktaandeel

Verandering jaar-op-jaar

Apple

81.8

23%

78.4

21%

+4%

Samsung

62.0

17%

70.8

19%

-12%

Xiaomi

43.4

12%

33.0

9%

+31%

Oppo

34.7

10%

30.3

8%

+15%

Vivo

32.1

9%

28.2

8%

+14%

Others

105.5

29%

128.0

35%

-18%

Total

359.6

100.0%

368.6

100.0%

-2%

Note: percentages hoeven opgeteld niet precies op 100% uit te komen door afronden.

Bron: Canalys Smartphone Analysis, Januari 2021

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

29-01-2021 • 10:59

294

Submitter: robcoenen

Reacties (294)

294
265
95
11
2
127
Wijzig sortering
ik kom van een iPhone 6s naar een iPhone12 meer dan 5 jaar met een telefoon gedaan. Daarvoor zat ik op android en redde ik het NET van contractverlenging naar contractverlenging (2 jaar dus) ondertussen al geen updates meer, of ik moest zelf gaan hobbyen om er allerlei soorten custom firmware om te draaien.

Vanaf het moment dat ik een iphone heb, nooit meer avonden lopen kloten.. gewoon een telefoon die werkt.
Probleem voor die iPhones is dus wel dat omdat er relatief weinig innovatie in zit, je ook dus zonder problemen die 5 jaar volmaakt, wat op zijn beurt dan weer slecht is voor de verkoopcijfers.
Precies hetzelfde hier. Van klooien met Android (Samsung Galaxy S2, HTC One M8) naar een vloeiende ervaring met de iPhone 6s. 5 jaar lang, en nu nog een tweede leven bij moeders. Zelf nu een iPhone 12. Ik merk echter wel dat mijn ervaringen met Android gebaseerd zijn op hoe het 5 jaar geleden ging. Inderdaad nauwelijks updates, zelf moeten hobbyen omdat dingen stuk gaan bij updates en nooit meer worden gefixed, bloatware, wisselende gebruikservaring per update.

Maar de andere kant is dat ik voor de Galaxy S2 een iPhone 3G had, en daar was ik juist vanaf gestapt vanwege ontbrekende features die Android wel had. Android is tegenwoordig wel flink verbeterd qua updates en dergelijke.

Toch blijf ik bij de iPhone want ja, vendor lock-in. Maar ook vanwege de consistente ervaring.
Ik wissel al 10 jaar tussen IOS/Android en WM/WP (RIP) waarbij ik de luxe had dat ik iedere 6-12 maanden een nieuw toestel mocht uitzoeken. Dit zijn voornamelijk high end, met hier en daar een mid range toestel geweest. Mijn persoonlijke ervaring is dat Android zich sinds twee jaar op het gebied van performance en stabiliteit pas echt kan meten aan Apple.

Het laatste jaar maak ik gebruik van een midrange geprijst Android toestel en heb, op het verwijderen van wat bloatware na, geen enkele tweak hoeven uitvoeren. Tot op de dag van vandaag nog geen crash, freeze of andere ervaring gehad waarbij het toestel niet naar wens functioneerde. Op het gebied van features en performance is het toestel zo goed dat ik tijdens het zoeken naar een opvolger tegen het 'probleem' aan liep dat ik geen legitieme reden kan bedenken om de upgrade te verantwoorden.

Mijn conclusie is dan ook dat veel Apple gebruikers flink geld zouden kunnen besparen zonder in te hoeven leveren op de overall kwaliteit van het product. Ja er zijn use cases, waarbij deze vlieger niet op gaan, maar voor doorsnee gebruiker is het zeker aan te bevelen om een keer van platform te wisselen.
De doorsnee gebruiker wil vooral niet wisselen. En geeft ‘m/v eens ongelijk want dan is het best weer een gedoe om alle instellingen te vinden en goed te zetten, alle apps en eigenaardigheden te leren kennen of juist afleren.
Om die reden stal ik niks bij 1 partij. Alle functies van Apple (contacten, cloud storage en dergelijke) via een derde partij laten lopen (in mijn geval microsoft). Microsoft werkt mooi op beide systemen en het creëert geen vendor lock in. Mocht microsoft ermee stoppen is het exporteren van bijvoorbeeld de calender een fluitje van een cent.
Dat kan sowieso al. Mocht je ooit willen wisselen naar een ander OS, dan kun je email, kalenders, office-achtige documenten, ook openen in Linux-achtige-omgevingen en Windows. Adobe spul zoals photoshop, illustrator zijn industrie-standaarden geworden die ook allerlei andere programma's ondersteunen.

Pdf is al jaren de standaard voor administratie geworden. Etc. Enige waar je rekening mee moet houden is dat je niet een app gaat gebruiken met een heel eigen formaat.
Maar dan leveren ze wel behoorlijk in op privacy.
Vergeet niet dat de softwaretechnische levensduur van een Apple ongeveer 2x langer is dan een android.

Dat is voor mij waarschijnlijk de reden dat ik android de rug toe keer. De wegwerpcultuur van het platform.
Ik heb nog een prima, 2 jaar oude S9 die volgens mij van af april geen Softwareupdates meer gaat krijgen. Verder prima toestel nog, maar kan dus bijna weg vanwege verouderde, minder veilige, software.
Volkomen mee eens. Het is bizar dat een telefoon na 3 jaar geen security updates meer krijgt. Ihkv duurzaamheid zou een update lifecycle van 5 jaar voor alle smartphones een must moeten zijn. Apple doet dat vele malen beter.

Dat gezegd hebbende denk ik toch dat de meerderheid binnen 3 jaar wel een ander toestel neemt.
Had ik ook last van bij de galaxy s2. Een update die het toetsenbord voor mij verkloot. Typen ging waardeloos. Hoe frustrerend als je wilt typen en elke keer zit je er naast. En er kwam maar geen fix. Heb die s2 4,5 jaar gebruikt. Toen was ie echt te traag om nog te gebruiken (heb em daarna alleen nog voor Google Authenticator) gebruikt. Want wou die app niet op een mobiel zetten die ik overal mee naartoe neem. Dus nam de s2 alleen mee als ik de 2fa nodig zou hebben.

Daarna half jaar een Sony z2 gehad. Maar dat was nog erger dan de Samsung. Wat een troep die Sony telefoon. Ik ga niet alle ellende opnoemen hier.

Ik heb af en toe getypt op een iPhone van iemand in een notitie en ging altijd goed. Om dat toetsenbord te ervaren. Dus ik zat aan Apple te denken. Eerder was ik er nooit over te spreken ivm specs. Want die galaxy s2 had 800 mb werkgeheugen. En de iPhones hadden 1 gig ram. Maar toen Apple aan kwam zetten met 2 gig ram en betere specs werd het interessant. Ik wou toen de oude mobiel van m’n broertje gebruiken maar die nam nooit tijd om die klaar te maken voor mij (nieuwe gebruiker)
Dus de gok genomen en een iPhone SE gekocht. (Eerste versie) wat een geweldig toestel was dat. Maar bij iOS 13 ofzo werd de Bluetooth verbinding verkloot waardoor Sony koptelefoon haperde. Eerst kon ik gerust 20 of 30 meter van de mobiel weglopen zonder problemen. Dus na 3 jaar die SE klaar gemaakt voor m’n moeder. Zij had een iPhone 5c ofzo. Die werd te traag. Dus die SE was voor ma een upgrade.

Heb zelf bel simpel voor 6+ maanden in de gaten gehouden. Tot er een mooie aanbieding kwam. Zat wel vaker te kijken omdat dat leuk is. Maar vanwege de prijzen (los toestel) was na een aantal dagen weer afgelopen. Ik wachtte op de SE 2020. Maar viel tegen kwa prijs. Het model met 256 gig opslag kostte als nog iets van 629 euro. Ik heb toen besloten om meer uit te geven aan een ouder top model. De iPhone XS 512 gig opslag. En die heb ik nu. Echt een geweldig toestel.
Las verhalen over Face ID dat die niet ontgrendelt in het donker. Maar dat is onzin. Lukt gewoon. Ik koop de muziek vaak op iTunes dus die opslag is wel lekker.

Sorry voor lange verhaal 😊
Hoe meer hoe beter. Krijg ook altijd naar mijn voeten voor lange mails maar als ik zeg kan niet uitleggen in 3 zinnen wat als je een klant hebt of telefoon ga je zeggen u hebt 3 minuten dat moet ik opleggen of moet ik u laten gaan? Dan geven ze geen antwoord.
Dus hoe meer uitleg hoe meer wij hier te weten komen voor mij überhaupt geen probleem juist tof om te lezen!
Android is alleen maar meer een bloated rotzooi geworden. Vooral op merken als OnePlus, xiaomi etc. Wel sneller in gebruik. Hardware is prima op meeste vlakken. Maar de ervaring met Android vind ik er niet beter op geworden. Komt misschien ook omdat ik vooral de Chinese modellen gebruik. Wat een hoop crap apps zitten daarbij. Zelfs een pdf viewer is een of andere Chinese crap app die weet ik veel deelt met hun eigen systeem.
Je had ipv de iPhone 6S bijv een Galaxy S6 kunnen kopen (die is een half jaar ouder), en die heeft vorige maand nog een update gehad, dus zit nu op net aan geen 6 jaar support, en misschien volgen er nog wel meer (dat kan alleen de tijd ons leren) :)


Het is nogal simpel gedacht om iets wat zo divers is af te gaan kraken, je zal toch niet moeten zeuren op Android maar op de fabrikant en specifiek dat type wat je hebt gekocht.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 24 juli 2024 12:54]

"een update" is nogal een groot woord, ik vind het heel netjes dat je nog wat kritieke updates krijgt maar het laatste OS moet je toch echt zelf er op hobbyen. De iPhone 5S heeft deze maand ook nog een update gekregen via iOS 12, iOS 9 voor de iPhone 4s en hoger in Juli.

En het is natuurlijk wel zo dat het een grote uitzondering is in Android-land. Dus het mag best gezegd worden dat iOS het een stuk beter doet dan Android.
5 jaar OS updates met 9 jaar aan security updates is gewoon beter. Zelfs als je alleen naar de beste Android toestellen kijkt, maar helemaal als je naar het gemiddelde kijkt. Het is wel beter dan het was. Voorheen kreeg je met geluk één OS update en nog wat security patches het jaar er na. Dat werd dan als netjes bestempeld.
5 jaar OS updates met 9 jaar aan security updates is gewoon beter.
Ik ontken toch nergens dat het beter is? Ik ben het namelijk met je eens. Ik zeg alleen dat het niet komt door iOS (het besturingssysteem) maar door Apple, als leverancier van het toestel. De nieuwste versie van Android is op zich ook prima compatibel met oudere toestellen.
Die S6 krijgt al járen geen updates meer. Hou op met die valse informatie te verspreiden. En nee een broodnodige security fix is géén 'update'.
Dus incidenteel krijg je bij de gratie gods misschien een fix maar echte updates, nieuwe functionaliteit en dergelijken, kun je wel shaken. Dus inderdaad, klopt :)
Dat lijkt mij het minimale. En daarin zit een groot verschil met Apple.
Een versie bump van OS is een upgrade geen update. Onder updates vallen nu eenmaal ook security patches. Qua upgrades heeft Samsung op dit moment volgens mij 2 jaar na introductie. Security updates komen iedere maand en blijkbaar tot in ieder geval 6 jaar.

Android kent geen minor versies binnen een release, enkel security updates.
Je had ipv de iPhone 6S bijv een Galaxy S6 kunnen kopen (die is een half jaar ouder), en die heeft vorige maand nog een update gehad, dus zit nu op net aan geen 6 jaar support, en misschien volgen er nog wel meer (dat kan alleen de tijd ons leren) :)
Met het verschil dat een S6 na een paar jaar niet meer vooruit te branden is en de 6S nog steeds aardig vlot is na 5 jaar. Ps ik heb ervaring met beide toestellen
Edit; ik doel hiermee met name op het gebruik van de browser. Dat gaat op een 6S na 5 jaar aanzienlijk vlotter dan op een S6

[Reactie gewijzigd door pjdijkema op 24 juli 2024 12:54]

Misschien dat er dan wat mis is met je toestel, ik heb voor test werkzaamheden o.a. een S6 en S7 liggen en die doen het qua snelheid nog prima. Het is uiteraard niet zo vloeiend als een nieuwe Samsung of iPhone, maar voor dagelijks gebruik zouden die toestellen nog prima meekunnen. Het zou mij zelfs niet verbazen als ze nog altijd sneller zijn dan de onderkant van de midrange en lowend toestellen van nu.
Tja, maar nu zeg je er wel wat bij.

Ik heb ook een S6 liggen, ook puur voor af en toe een keer iets testen. Daardoor wordt zo’n toestel maar een fractie van de tijd gebruikt ten opzichte van normaal gebruiker. Het geheugen blijft praktisch leeg. Er zijn minimale apps actief. Geen logs die vollopen, geen mail, foto’s en video’s, geen whatsapp meuk, geen caches die steeds groter worden… Logisch dat hij nog vlot werkt.

Gooi je foon een keer helemaal leeg. Gewoon een verse installatie en hij werkt weer lekker vlot. Geldt ook voor andere computers. Mensen beseffen dit niet en kopen nog eerder een nieuwe…
Ik doel met name op het gebruik vd browser.. Die blijft op ios aardig vlot
Samsung S7 die ik heb browsed praktisch even snel als mijn iPhone 12 pro. De snelheid wordt bepaald door de verbinding en in mindere mate door de hardware. Wat jij zegt over android klopt niet.

[Reactie gewijzigd door SwaggyEggs op 24 juli 2024 12:54]

Dat is wel heel netjes van Samsung als ze na 6 jaar nog (ik neem aan Veiligheids) updates sturen!

Kan je, ook als je op een lagere versie van t OS zit nog alle apps gebruiken, of loop je dan op een gegeven moment tegen versie vereisten aan?
Same. Ik ben van de 4 naar de SE’20 gegaan. Toch mooi bijna 9 jaar met me telefoon gedaan.
Zo dan, dat is wel heel erg lang! Heb je wel een keer de batterij vervangen?

Als je zo lang met je 4 hebt gedaan, heb je dus wel geaccepteerd dat je een tijd lang op een versie van iOS hebt gedraaid die niet meer up to date is.
Nee, wel elke dag laden maar nog steeds de orginele batterij. (Ik was toen ook niet een beller of iemand die veel streamde dus dat was nog goed te doen.

En ja klopt. Laatste (anderhalf)jaar kon ik er niet meer mee internetbankieren en/of de nieuwste apps meer op installeren maar de apps die er opstonden kon ik blijven gebruiken, 90% van de sites kon ik nog probleemloos gebruiken en de telefoon zelf deed het gewoon nog.

Eigenlijk de ‘enige’ reden voor mijn upgrade is dat de ondersteuning voor w’app stopte in Februari vorig jaar en toen werd het wel lastig.
Dat je iOS niet meer up to date is, daar zal je niet snel veel van merken. Ik heb zelf niets gezien in iOS 14 waarvan ik denk dat had ik graag eerder willen hebben. Maar dat hoeft natuurlijk niet voor iedereen op te gaan.
Dat je iOS niet meer up to date is, daar zal je niet snel veel van merken. Ik heb zelf niets gezien in iOS 14 waarvan ik denk dat had ik graag eerder willen hebben. Maar dat hoeft natuurlijk niet voor iedereen op te gaan.
Hangt er ook vanaf welke apps je gebruikt. ESPN vraagt bv om een hele recente IOS versie.
Dat is vaak alleen als je de app nog niet hebt en dus nog moet downloaden.

Heb jij de app al en krijg jij geen updates meer binnen van je os blijft de oude versie gewoon werken (in mijn ervaring)
Dat verdient juist respect. Het zou beter voor de planeet zijn mochten meer mensen langer dan 2 jaar met hun telefoon doen.
Langer dan 2 jaar is anders dan 9 jaar. Als er alleen mensen zoals hij bestonden dan had Apple dit jaar de iPhone 4s aangekondigd. Geen geld is geen technologische vooruitgang. Dus ik heb er geen respect voor!
Dan had Apple inderdaad de iPhone 4S aangekondigd, en de wereld zou blijven draaien...
Als jij in die wereld zonder innovatie wil leven dan ben jij hier bij het de verkeerde site.
Dat is zéér respectabel! Chapeau!
Toch jammer dat die (achterlijk snelle) 5nm SOC niet als innovatie gezien wordt door veel mensen ;)

Verder doe ik ook vijf jaar met iPhones. Mijn 8 is nog snel genoeg. Mijn 5 werd op het eind wel traag, dat lag meer aan einde support voor 32-bit verwacht ik. Sinds 2012 aan de iPhones, pas 2 toestellen verder, dit bevalt me prima. Scheelt ook weer de nodige e-waste.
Toch jammer dat die (achterlijk snelle) 5nm SOC niet als innovatie gezien wordt door veel mensen ;)
Die SoC is zeker snel, maar achterlijk wil ik het niet noemen, in de praktijk is het net zo snel als die niet achterlijk snelle SoC's.

Snap niet dat je moet benoemen dat het 5nm is, de enige rede dat dat zo is is omdat Apple meer wil betalen om daar voorrang op te krijgen, 5nm is dus de innovatie van TSMC...
Samsung heeft zijn eigen chip divisie, die zelf zijn socs maakt , ook voor hun smartphones , maar zijn toch later met het ontwerpen en produceren.

Het gaat niet alleen om de fabricage, maar het gaat er ook om dat je een soc ontwerpt die het mogelijk maakt om op 5nm te produceren. Je kan die 2 dingen niet “ los” van elkaar zien.
Tja, zo lust ik er nog wel een paar. Het gros van de componenten is niet van Apple zelf, maar dat geldt ook voor smartphones van andere merken. Als je het zo benaderd, is geen enkele iPhone innovatief geweest.
En Android is/was van Google dus sowieso innoveert daar nooit wat bij Samsung zelf

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 24 juli 2024 12:54]

Ik zou een stap van 7nm naar 5nm ook niet als innovatie opzich zien nee, daarnaast is dat een productie proces van TSMC, zou je het als als innovatie willen benoemen is het dan ook geen innovatie van Apple.
Als je op Android 9+ zit en een fatsoenlijke telefoon koopt, zijn 'avonden klooien' er niet meer bij.

Ik rootte ALTIJD mijn Android telefoons, custom ROMs etc.

Sinds mijn OnePlus5T (die is doorgeschoven naar de vriendin, heb nu een 7T Pro) bone-stock. Geen enkele behoefte meer om te rooten/custom ROM te draaien. Alles werkt gewoon.

En zo hoort het ook.
Ik ben altijd een trouwe Android fan geweest, maar eerlijk is eerlijk: ik ben over op iPhone.

Vooral vanwege het feit dat apps op iOS over het algemeen een hogere kwaliteit hebben dan Android apps. Verder vind ik de password manager integratie op Android nog ondermaats en traag, waar die op iOS beter ingebakken zit in het OS en snel werkt.

Andere argumenten zijn support voor updates. Ik heb een iPhone 8 Plus welke al bijna 3,5 jaar oud is. Nog steeds krijg ik updates en het toestel werkt nog snel.
De kwaliteit van Android apps is de laatste tijd toch wel aan het stijgen hoor. Zeker sinds Kotlin de voorkeurstaal is voor nieuwe apps. Ik merk het ook met mijn zelf ontwikkelde apps, betere performance en minder crashes. Dat omdat Kotlin best wel Null-safe is.
Met kwaliteit bedoel ik niet zozeer stabiliteit, maar meer de UX, hoe het eruit ziet, hoe het werkt. Dat is voor iOS echt een stuk hoger, met name omdat een Android dev met minstens 100 verschillende toestellen, schermgroottes en dergelijke rekening moet houden.

Qua stabiliteit ben ik het met je eens dat dat de laatste jaren zeker een flinke stap heeft gemaakt!
Daar ben je volledig correct. UI/UX van apps zijn nog niet echt geweldig op Android.
Komt denk ik ook omdat Apple het toelaten van een app tot de appstore laat testen door mensen en zover ik weet kijken ze ook naar UI/UX van app. Bij Android wordt een app dus sneller toegelaten.
Sinds kort eigenaar van een iPhone 12 pro. Kwam van een Samsung s7. Persoonlijk vind ik android veel beter werken. De dedicated back button en het notificatiecentrum van android laten je veel sneller dingen afwerken dan in iOS kan. Dat UI/UX beter is op iOS klopt echt niet, de flow is veel beter op android. Alleen apps met een ingebouwde camera functie zijn net iets beter op iOS, maar de foto's die je maakt in WA, insta of snap zijn ook maar 1080p dus wie geeft daarom. Privacy is beter op iOS daarom afscheid genomen van android, maar verder is iOS duidelijk ouderwetser in gebruik dan android. Met android en iOS heb ik beide continue ervaring sinds 2013 (werk/prive foons) dus weet ik wel waar ik het over heb.

Stabiliteit op iOS is ook minder gewoon omdat er minder goede antennes in iPhones zitten. Er zijn veel opvattingen over iPhone die gewoon erg achterhaald zijn. Ik denk dat de missconcepties komen van de echokamers waarin veel apple gebruikers zich bevinden.
Ik denk dat je nog niet weet hoe je ios moet gebruiken, als je namelijk een nieuw Android toestel met gestures hebt is het 100% gekopieerd van ios en werkt het identiek. Alleen vind ik dat het op android juist minder goed werkt, het van links naar rechts vegen voor terug werkt in ios overal en altijd, op android soms wel in sommige apps niet.

Stabiliteit van antennes heb ik niets van gemerkt. In de polder met een s20 ultra 1 streepje bereik, met de iphone 12 pro max ook. Internet snelheid is sinds de 12 even snel als op de s20 ultra, meerdere plaatsen getest. Ik denk dat je beeld vertekend is omdat een s7 nog de oude android ui had en je daardoor minder makkelijk naar 100% gestures van de iphone kan. Er zijn namelijk meer gestures dan je zou verwachten
Of er een back gesture is in iOS hangt af van de app. Youtube heeft hem bijvoorbeeld niet. Bij android kan je wel altijd de on screen navigation buttons gebruiken. Een mogelijkheid die iOS niet heeft.

Frequentie dat je geen bereik hebt met het mobiele netwerk is laag. Ik had het meer over hoe het OS met een slechte wifi connectie omgaat, iets dat veel vaker voor komt.
Als ik de cijfers van Apple zie (zowel qua marktaandeel als financieel) is dat alles behalve een probleem.
Er is in 5 jaar tijd wel wat veranderd, Android gaat nu ook langer mee. Ik heb mijn telefoon nu vervangen omdat KPN een goede deal had met onbeperkt internet, anders had ik mijn One+ 6T nog niet vervangen. Krijgt na 2 jaar nog android 11 en beveiligings updates. Verder kan de batterij nog bijna 2 dagen mee met normaal gebruik.
Heb je in de 5 jaar ook bij een derde partij je batterij van de 6s vervangen?
Dat was dan stom. Want bij Apple had je voor 29 euro een nieuwe batterij in je 6S kunnen laten zetten.
Voor mij geldt: 1x bij Apple zelf voor 29 euro, en een keer bij Mediamarkt voor 49 euro.
Altijd tel met Stock Android kopen, dan heb je geen gezeik met bloatware en reclames.
Welke premium telefoon (beste specs, top-of-the-line) heeft stock Android tegenwoordig?

Serieuze vraag trouwens.
Ik ben zelf wel fan van OnePlus; niet helemaal stock maar zit er verdomd dicht tegen aan.
Dit beaam ik! Zelf was ik, als programmeur zijnde, voorheen altijd die-hard android fan en anti-IOS (je kan niks customizen en je word als een domme consument behandeld!!11).

Maar, toen ik kort een iPhone SE 2020 kocht met de intentie om deze te retourneren, maar dan tijdelijk een andere telefoon had gehaald zodat ik mijn bestaande android kon gaan flashen, was ik opeens bekeerd.

De betere privacy igv IOS, het feit dat alles gewoon werkt(!), sensible defaults, apple carplay ipv android auto, het gevoel dat mensen hebben, en snappen, zodra ze een iPhone gebruiken, heeft ervoor gezorgd dat ik volledig geconverteerd ben. Ik zou android gebruikers toch willen aanraden om het eens een week uit te testen, je kan het altijd terugbrengen bij veel winkels als het niet aan je verwachtingen voldoet. Ik denk dat het ohgv privacy en gebruikersgemak gemiddeld veel goeds zal betekenen!
Persoonlijk vind ik Android Auto fijner dan CarPlay. Verder vind ik bv notificaties weer een stuk slechter op iPhone en mis ik gewoon bepaalde apps op het iOS platform. iOS widgets zijn geinig, maar komen niet in de buurt van KLWP (al is dat technisch gezien geen widget). Oh en natuurlijk het gebrek aan Tasker op het iOS platform zorgt ervoor dat ik bij Android blijf. Privacy is misschien beter, gebruikersgemak (imo) niet.

Privacy boeit me trouwens niet zo erg veel. Ik heb een betaald Google account (dus geen reclames) en met Pi-Hole wordt sowieso het gros tegen gehouden. En vind de functionaliteit die Google biedt met zn diensten verdomd handig.

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 24 juli 2024 12:54]

Ja dat kan, smaken verschillen ook.

Toch wil ik je graag tegenspreken over privacy; pi-hole houdt niet het gros tegen van alles wat jouw privacy kan schenden. Wel advertenties en sommige tracking, maar heel erg veel kan er gewoon langs gaan met statische IP adressen of niet-geblackliste domeinnamen (stel, de tracking zit achter het hoofddomein die de applicatie zelf ook nodig heeft). Daarnaast zal je igv mobiel internet denk ik geen gebruik maken van je pi-hole. Dat privacy je niet boeit, komt doordat je er waarschijnlijk nog niet zoveel mee bezig bent geweest. Als je er meer over gaat lezen en nadenken ga je het op den duur wel belangrijk vinden, maar dat is weer een hele andere discussie. Google heeft inderdaad goede software, dat is een tradeoff die je moet maken.
Klopt Pi-Hole houdt niet alles tegen, maar dat is op geen enkel platform het geval. En jawel, ook mobiel werk ik via Pi-Hole, gewoon ingelogd op mn VPN server thuis.

Ik heb genoeg gelezen over privacy en wat ze allemaal van je weten. De grote data-brokers zoals Acxiom en Experian bv. En kan er geen nacht van wakker liggen. En voor sommige mensen zeggen, natuurlijk hoeft mn buurman niet te weten wat mn pincode is ;)

Wil niet zeggen dat ik bedrijven onbeperkt toegang wil geven tot mn gegevens of dat ik het niet goed vind dat overheden Facebook en Google op de vingers tikken en in de gaten houden. Maar het zou me niet weerhouden Android te kiezen over iOS.
Netjes dat je op je vpn zit :) doe ik ook..

Ja ik vond de pincode ook wel de slechtste van het rijtje om mensen te laten inzien dat ze wel 'iets te verbergen hadden'. Privé gegevens zoals wanneer en waarom je naar je huisarts ging of hoeveel saldo je op je bankrekening hebt vond ik wat sprekender..

Maar klinkt als een goed afgewogen mening dan! Dat is mooi. :)
Klinkt cliche, maar een discussie als deze kan ik zeer waarderen. Zonder gelijk aan te vallen of name dropping. Gewoon komen met argumenten en meningen uitwisselen zoals het hoort :)

Medische gegevens zou ik ook niet snel uitwisselen met een FB of Google idd, daarin vertrouw ik wel weer Apple meer. Mede omdat ze meer te verliezen hebben ook.
Ja, was het maar altijd zo :)
Ik heb mijn samsung s20 in april 2020 gekocht voor 749 euro.
Ik krijg 3 updates android 11,12 en 13, de laatste update is begin 2023.
Ook krijg ik maandelijkse beveiligins updates tot maart 2023.
Ik krijg van maart 2023 tot maart 2024 beveiligingsupdates per kwartaal, daarna alleen nog incidenteel.
Dus ik kan 4 tot 5 jaar met mijn samsung telefoon doen.
deze gegevens heb ik van galaxy club.
Wanneer je een fatsoenlijk merk en model Android koopt doe je ook met gemak jaren met je toestel. Mijn Android toestellen gaan tot nu toe allemaal 4 jaar of langer mee en kosten de helft en 1/3 van de prijs van een Apple toestel.

Je vergelijkt overigens appels met peren. Apple is zowel maker van de software als maker van de hardware. Daarbij hoeven ze maar met een paar hardware configuraties rekening te houden.
De Android software wordt door google gemaakt, met daar naast een paar varianten op de stock android builds. De Android software moet rekening houden met onwijs veel combinaties van hardware. De support wordt bij sommige merken beïnvloed door het schilletje wat de fabrikant er overeen gooit. Daarom zelf gewoon altijd lekker toestellen met stock android.
Heb al jarenlang niet hoeven te 'klooien' aan mijn android sinds ik gewoon een 300 euro smartphone heb gehaald die redelijk stock was (motorola en nu xiaomi)... Echt fijne dingen.
Avonden klooien? Ik heb een Android en ik heb er nog nooit mee hoeven klooien, heb hem al 2 jaar.
Android kan je tenminste zelf een os erop zetten, volledige controle over JOUW apparaat, voor minder technische mensen begrijp ik wel dat een iPhone ideaal kan wezen.
Met producten van apple is het inderdaad zeer makkelijk werken.
En hoef je inderdaad niet te klooien met custom firmware.
Maar de keerschijf is dan wel dat bij iedere update je toestel trager word.
En wat me vooral zeer sterk opvalt is namelijk dat na iedere update , keer op keer je toestel snel ontlaad !
Heb nu de laatste update binnen en toestel is gewoon na 1 dag plat getrokken.
Voor de update ging deze makkelijk 3 dagen mee , nu is dat na 1.5 dag over en uit.
Ik vind updates helemaal niet interessant. Wel de mogelijkheid tot customizen, en dat kan je wat mij betreft zelfs bij android al te weinig. Apple voelt al helemaal als oudbollig.
Sinds Huawei in 2018 en 2019 een sterke groei maakte was dat door de boycot tot nu toe een flinke dreun voor het merk. Nu zie je dat in xiaomi in 2019 en 2020 een sterke groei maakt en boem weer een boycot. Het merk dat hierdoor zijn verkoop stabiel zag lopen in die jaren en afgelopen jaar hierdoor zelf enorm zag toenemen was Apple. Zelf in China had Apple dit jaar een boost. Het lijkt er erop dat Amerika genoeg macht heeft en denk dat 2021 een belangrijk jaar gaat worden voor Apple. Als ze het goed aanpakken met een goed toestel tussendoor (goede camera, batterij en vooral scherpe prijs) ze wel eens eens een markt aandeel boven de 25% gaan krijgen.

[Reactie gewijzigd door Noresponse op 24 juli 2024 12:54]

Heb net dezelfde stap gemaakt van een iPhone 6S naar de 12. Ik had ondertussen al 3x de accu vervangen en zou dat nu weer moeten doen, maar ik wilde een betere camera die met weinig licht ook goed kon schieten en optische stabilisatie had. Ik heb Android van m'n werk gehad en vond het maar niks. Ja, je kan er meer mee, maar het voelde toch een beetje als een minder gepolijste ervaring. Een vriend van mij heeft in de tijd dat ik mijn iPhone 6S heb gehad 3 nieuwe Android telefoons gekocht die al vanaf het begin langzaam waren en daarna nog veel langzamer werden. Dan maar meer geld uitgeven en zeker weten dat je de telefoon voor nog eens 5 jaar kan houden.

Ik vind het kut dat er geen oortjes (of 3,5mm adapter) en snellader is bijgeleverd want ik zit nog steeds aan bedraade IEMs en heb geen snelladers.
Dit bericht geeft een vertekend beeld. Er wordt gesuggereerd dat Apple nu de grootste op de smartphonemarkt is en dat Apple Samsung heeft ingehaald. Dit terwijl Samsung over het heel 2020 zo'n 30% meer telefoons heeft verscheept. En Android 550% meer dan IOS, maar dat even terzijde :) Apple verkoopt slechts eens per jaar flink meer telefoons en dat viel in Q4 2020.

In grafiek: https://i.imgur.com/m2GSDJV.jpg

[Reactie gewijzigd door lordawesome op 24 juli 2024 12:54]

Dit bericht geeft het juist weer..

De titel:
'Apple had eind 2020 dankzij iPhone 12 grootste aandeel op smartphonemarkt'
En dan kijk je in de tabel waar q4 van 2020 wordt aangegeven en zie je dat Apple idd zoals de titel al vermeld het grootste aandeel in eind 2020 had.
Ik denk zelf dat de titel had moeten zijn:
"Apple dankzij iPhone 12 in Q4 2020 meer telefoons verkocht dan Samsung",
zoals het er nu staat: 'Apple had eind 2020 dankzij iPhone 12 grootste aandeel op smartphonemarkt',
krijg ik het idee dat Apple aan het einde van 2020 dankzij de iPhone 12, Samsung heeft ingehaald met de totale marktaandeel.
Hoewel het een beetje mieren... is ben ik het met je eens dat "verkocht" een stuk duidelijker is. Zeker omdat marktaandeel een veel breder begrip is. Marktaandeel wordt ook gebruikt voor de omzet en mogelijk kan je het ook gebruiken voor het aantal gebruikers.

Aan de andere kant ben ik het artikel wel gaan lezen omdat er marktaandeel stond, wat bedoelen ze daarmee dacht ik.
Bij zo'n titel lees ik dit persoonlijk als "aan het einde van 2020 had Apple de meeste telefoons verkocht". Dus het hele jaar bij elkaar opgeteld. Maar een ander punt is dat het "aandeel op smartphonemarkt" veel verder gaat dan nieuwe verkopen.
Je kan hele magazijnen vol met iPhones bij distributeurs en retailers hebben liggen, maar dat zijn geen verkochte toestellen. De analyse van lordawesome is juist, Apple piekt historisch gezien altijd in Q4.
Plus dat ze hier volgens mij uitgaan van echte 'nieuwe' leveringen, en niet alles wat al op de markt is.
Vraag me niet waarom, maar marktaandeel wordt altijd per kwartaal benoemd. Het afgelopen kwartaal heeft Apple dus het meeste telefoons verkocht. Apple was afgelopen kwartaal dus de grootste volgens deze wijze van benoemen. In 2020 had Samsung het grootste marktaandeel in verkochte telefoons. In winst zal Apple dat wel zijn.
Aangezien de goedkoopste modellen van Apple en Samsung van 2020 respectievelijk 812* en 139** euro zijn, ja, dan denk ik ook de Apple de meeste winst maakt.

* https://www.apple.com/nl/iphone/compare/
** https://tweakers.net/smar...cGZValKVqZAUwpA5oPNNqgFAA
Een goedkoper product hebben garandeert geen hogere winst. Of denk je ook dat Lamborghini meer winst maakt dan Peugeot?

Edit: Opel was een heel slecht voorbeeld aangezien die jaren verlies leden |:(

[Reactie gewijzigd door Ulas op 24 juli 2024 12:54]

Per auto? Dat hoop ik wel voor ze ja!
Hij zegt “winst Apple” dus ik denk dat het over totale winst gaat. Winst per product is ook niet echt interessant als je wilt kijken naar het totale succes van een bedrijf.
Wat stom dan dat de rest dat ook niet doet.
Volgens mij geeft het artikel dit prima weer. Ik heb het artikel nog niet eens volledig gelezen en heb heel duidelijk door dat het gaat om een specifiek kwartaal.

Dat gezegd hebbende. Apple released altijd eind Q3 en samsung pas in Q1.

Dus hoe onlogisch is dit? Ik denk zelf namelijk niet. Mensen die kijken naar een nieuw toestel zullen ws wachten op de nieuwe of daartoe geadviseerd worden in een telefoonwinkel.

Ik denk dat we dit exact andersom gaan zien eind Q1 nu de S21 familie bestelbaar is.
Jij hebt zeker geen iPhone?
Snelste SOC, beste UX, beste prijs kwaliteit (lagere modellen).
Snelste SoC, hangt er van af op welk vlak je kijkt. Daarnaast merk je de verschillen in dagelijks gebruik amper tot niet.

Best gebruikerservaring? Dat is zeer persoonlijk. Als je iOS gewoon bent en je gaat dan naar Android, dan vind je daar inderdaad niet veel terug en snak je weer naar iOS. Maar omgekeerd is dat net hetzelfde. Telkens ik een iPhone in mijn handen heb, heb ik moeite om mijn weg te vinden.

Prijs/KKwaliteit? Zelfs met de prijs van de goedkoopste instapmodellen zie ik niet in hoe dit de beste prijs/kwaliteit kan zijn. De kwaliteit is zeer goed, maar er zijn Androids te vinden die misschien iets minder van kwaliteit zijn, maar veel lager in prijs zitten.

De iPhone 12 is een prachtig toestel, en een verkoopssucces. Maar of het het beste is, is zeer persoonlijk.
Welke SOC komt ook maar in de buurt?

Beste gebruikservaring is niet persoonlijk. Ik ben zelf UX researcher. Apple is een bedrijf die kan investeren in user experience research op enorme schaal. Als je niet de hardware en de software beheerd kan dit lastig zijn, ook hebben ze hier het geld niet voor.

Lage modellen hebben een goede SOC, die high end androids niet kunnen evenaren. Ook is de support vaak 2 x zo lang.
Gebruikerservaring is zeker persoonlijk. Hoe kom je erbij dat dat niet zo is? Elke gebruiker is uniek.
Ik heb niks tegen Apple, sterker nog vanwege het design zou ik graag een iMac en een Macbook pro op mn bureau hebben staan, dat is me de premium prijs best waard. Maar ik kan totaal niks met die interface. En dat is mijn ervaring. Zelfde voor iPhone.
Maar is dat echt persoonlijk? Of is het niet eerder gewoon wat je gewend bent? Ik weet toen ik met macOS begon het totaal onlogisch was tegenover hoe ik met een PC werkte tot ik even dacht dat ik het anders moest benaderen en even doen dat ik niks van PC's wist hoe zou dan dit apparaat werken. Daardoor ontdekte ik dat macOS gewoon veel logischer was. Dat was nog in de tijd dat je op een PC naar start moest gaan om je PC uit te zetten. Plots viel op dat ik me een gewoonte had aangeleerd die niet intuïtief was.
Als het is wat je gewend bent is het nog steeds persoonlijk toch? Als je nog nooit in een automaat gereden hebt zou je zomaar kunnen zeggen 'dat vind ik niks' terwijl het redelijk objectief te stellen is dat dat 'gemakkelijker' rijdt.
Ik werk met verschillende OS'en, wel voornamelijk Microsoft vanaf MS-DOS 2.x tot aan Windows 10. Maar zeker anderen. OS2/Warp destijds, Linux, BeOS en ja, ook MacOS. En ik vind die laatste persoonlijk juist het minst aangenaam om mee te werken terwijl ik met Linux, zowel op terminal niveau als met een GUI prima kan werken. En dat terwijl dat toch substantieel anders in elkaar steekt dan Windows. Zoals gezegd ben ik ab-so-luut niet anti-Apple of zo. Maar gelukkig is niet iedereen hetzelfde en mag je iets fijn vinden of niet.
Tja op zich is wat moeilijk te stellen wat een persoonlijke keuze is en wat niet maar bijvoorbeeld de taal die je spreekt of de religie die je aanhangt vind ik geen persoonlijke keuze. Maar dan wil ik stellen dat muziek of films of de games die je speelt een persoonlijke keuze zijn maar ook daar ga je al snel merken dat het uiteindelijk toch ook allemaal niet zo persoonlijk is. Want dat je bijvoorbeeld niet naar country luistert heeft vooral te maken met het feit dat je niet in de VS woont waar de kans weer groter was dat je country zou luisteren ;)
Ik snap wat je bedoeld, maar ik vind het onzin... Muziek kan je zeker in deze tijd overal ter wereld luisteren met Spotify naar eigen smaak, onafhankelijk van waar je woont. Taal is natuurlijk wat meer locatie gebonden.. maar dan... Religie geen keuze? Nee, in een aantal landen en culturen niet. Maar ik ben het daar fundamenteel mee oneens. Geloof, het woord zegt het al, is iets waar je zélf in moet geloven en niet iets wat je opgedrongen moet krijgen van je ouders of anderen (looking at you Jehova). Je mag natuurlijk ideeën, idealen of opvattingen meekrijgen van huis uit, maar als je het daar niet mee eens blijkt te zijn mag je van mij een ander geloof gaan belijden of voor mijn part atheïst worden.

Wij hebben onze kinderen niet laten dopen of iets, en communie doen ze dus ook niet. Kinderen moeten bezig zijn kind te zijn. Als ze op een leeftijd komen er zelf goed een mening over te hebben en willen dan alsnog bij de kerk, zijn wij de laatste die dat tegen zullen spreken. Maar geloven omdat het moet is fundamenteel verkeerd imho.

We hebben overigens een hele hoop LP'svan Johnny Cash hier, een van de bekendste Country zangers :-)
Tja maar da's hoe jij bent opgevoed toch? Andere landen en culturen? Het zit onder onze neus ook. In Nederland is er zelfs zo'n groot gebied. Je zou het bijna een reservaat voor religieuzen kunnen noemen. Wordt je in zo'n gezin geboren dan wordt dat er van kleinsaf ingepompt. Houdt je vader niet van loodgieters zal je altijd argwanend zijn naar loodgieters. ;)
Nee ik ben christelijk opgevoed maar heb er zelf nooit in geloofd. Wij 'moesten' de communie en vormsel en zo doen. Dat werd ons niet gevraagd. Ook niet of we zelf iets van dat verhaal geloofden. Dat was vroeger gewoon gebruikelijk hier, maar ik heb altijd gevonden dat zoiets als geloof veel te zwaar is om iemand op te leggen. Net zoals ik ook altijd al stemde op de partij die ik wil, en niet op de partij waar mn pa van vond dat ik moest stemmen. Maar mensen die anders denken of doen zijn verder niet meer of minder voor mij daardoor.
Wellicht ben ik liberaal :)
Lees je eigen bericht eens opnieuw en pas het toe op jezelf.

Ben jij dan niet zelf zo inflexibel dat je niets kan leren?
Iedere interface is anders en ieder persoon is anders.
Persoonlijk wordt ik ongeveer hysterisch van de Apple interface. Ik vind hem volkomen onlogisch. Kan ik er mee om gaan. Ja...maar met moeite. Anderen zweren er bij en vinden het volkomen logisch.
Same here. Ik ga altijd de beste prijs/kwaliteit achterna dus om de zoveel jaar switch ik van android naar ios en weer terug. Je went er snel aan.
Een paar maanden terug zat ik nog op een android telefoon en tablet en een windows laptop.
Nu weer terug naar een iphone, ipad en voor het eerst in mijn leven een macbook.
Kom inderdaad op elke interface wel iets tegen wat frustrerend is maar uiteindelijk toch een voorkeur voor Apple omdat je niet teveel wordt afgeleid door bijzaken.

Al denk ik dat ik nu toch echt volledig in het ecosysteem van apple kom te zitten en ik niet snel meer naar android/windows zal switchrn maar ben er content mee.

[Reactie gewijzigd door Valinor op 24 juli 2024 12:54]

Jeejtje, wat een flame.
Ik heb bijna 3 jaar met een iphone en een Android tegelijk rond gelopen (Iphone voor werk) en vond een aantal dingen lastiger of omslachtiger dan bij Android. Voor al het betuttelende dat je een backup niet over het mobiele netwerk mag maken maar persé op wifi moet zitten. Android geeft je een waarschuwing dat je met een databundel uit moet kijken, maar laat het vrij aan de gebruiker. Uiteindelijk is het ook maar wat je gewend bent.
Same hier, loop met beiden rond en hebben beiden voor en nadelen.
Als ik 1 mag houden is het iedere keer weer een Premiun Android device.
Waarom ? Kan er gewoon veel meer mee.
Als een UX designer niet snapt dat gebruikerservaring persoonlijk is lijkt mij een kwalijke zaak. De gebruikerservaring is bij uitstek persoonlijk als we allemaal iOS fijner vonden hadden ze wel meer dan 25% van de verkopen in Q4 :)

Wat heeft @Rataplan_ er nou aan dat jij (of van mijn part 99.9% van alle mensen) iets anders fijner vindt, hoe maakt dat het voor hem ook fijn? Niet dus, want het is persoonlijk...

Dat meer mensen A fijner vinden dan B kan best maar dat maakt het niet perse het beste!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 24 juli 2024 12:54]

Als je echt wil weten wat mensen verkiezen moet je gewoon gratis iPhones en Samsungs uitdelen en iedereen mag maar één toestel van de twee kiezen. Wat denk je dat het resultaat zal zijn?
Wat dacht je van geen van de twee. Beide drukken ze graag hun eigen apps door je strot. Doe mij maar gewoon een stock android waarbij ik zelf kies welke app ik waarvoor wil gebruiken.
Ik wil geen van beide...
Ik wil een zo kaal mogelijke Android en het Apple ecosysteem vind ik ook niets.
Ik wil dan een Google telefoon of een OnePlus of een andere waar zo min mogelijk schil om heen zit...
Hij heeft het ook niet over dat iPhone dan het grootste marktaandeel zou hebben. Maar er worden miljoenen Android foons verkocht tegen dezelfde prijs als een iPhone. Als iedereen de gebruikerservaring van iOS fijner zou vinden, hadden de mensen die nu kozen voor high-end Android wel iPhone gekozen en zaten ze boven de 25%.

Ik vind beiden platformen hebben UX ontwerpkeuzes die me aanspreken, maar in het algemeen vind ik die van Android fijner. Dus geef ik liever 900 euro uit aan een Android toestel dan een iPhone toestel. En zo zijn er veel meer mensen die kiezen voor Android; niet omdat het goedkoper is, maar in hun ogen beter.

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 24 juli 2024 12:54]

Dat is niet zo. High end Android phones verkopen niet zo goed als iPhones. Kijk naar bijvoorbeeld die verkopen van Samsung, dat is een fractie van wat Apple verkoopt in het high end segment.
Leer eens lezen. Dat zeg ik ook niet dat ze net zoveel verkopen. Ik zeg alleen dat er miljoenen high-ends worden verkocht, niet dat het er net zoveel als Apple zijn.
Leer jij zelf eens lezen dan. Hij zegt letterlijk "De gebruikerservaring is bij uitstek persoonlijk als we allemaal iOS fijner vonden hadden ze wel meer dan 25% van de verkopen in Q4". Wel en ik zeg dat dat niet persoonlijk is maar enkel te maken heeft met wat je kan betalen.
En dat is onzin, want als het alleen te maken had met wat je kan betalen, dan zou iedereen die een dikke Android foon had gekocht wel een Apple foon gekocht hebben en zouden ze meer dan de 25% van de verkopen hebben. Hij zegt niet dat ze dan 100% van de verkopen hadden, maar meer dan het deel wat ze nu hadden.
Dat is pas onzin. Laten we het zo stellen. Moest elke smartphone evenveel kosten als een iPhone dan zou de iPhone een martkaandeel halen dat hoger ligt dan 80%
Misschien, in ieder geval veel hoger dan het nu ligt, maar dan nog klopt jouw stelling niet dat de keuze voor Android puur prijs is en niet persoonlijke voorkeur mbt gebruikersgemak.
Huh? Maar jawel. Dat zou dan ook de reden zijn waarom de iPhone een veel groter marktaandeel zou hebben moest elke Android telefoon evenveel kosten als een iPhone. Dan is het niet meer de prijs die de keuze bepaald.
Als iPhones en Android foons allemaal even duur waren en dus alleen gebruikersgemak zou tellen, dan zou Apple 100% van de markt hebben. Zelfs in jouw theoretische geval van meer dan 80% zouden er dus mensen zijn die Android kiezen omdat ze dat een fijnere gebruikerservaring vinden.
In mijn geval de Samsung. Hands down. Apple is echt niet heilig.

[Reactie gewijzigd door Rataplan_ op 24 juli 2024 12:54]

Jij laat het overkomen of dat androidtelefoon bezitters geen Apple kunnen betalen.
Weet niet op welke planeet je leeft met je niet kunnen betalen.
Jij leeft denk ik nog 6 jaar terug in de tijd.
kijk eens rond op deze planeet en wees wat minder egocentrisch
Zeer gewaagd die opmerking, je kent mij niet.
Ik ben op de meest verschrikkelijke plaatsen geweest waar jij zeker niet geweest bent, en dat durf ik met zekerheid te zeggen...
De mensen hadden helemaal niets maar opvallend genoeg wel een vrij moderne smartphone.
En nee, dat zijn niet allemaal Android toestellen.
je vindt mijn opmerking gewaagd? Ken jij mij dan? Nogmaals, wees wat minder egocentrisch.
Heeft niks met egocentrisch te maken maar met feiten.
Zaken die ik zelf heb geconstateerd ipv meningen die worden opgedaan via tv, kroeg praat en bagpack vakanties.
Ja tuurlijk, mensen hebben daar natuurlijk het geld om aan de nieuwste iPhone 12 te besteden. 8)7

Stop jij toch met die toogpraat.
Is dat in veel gevallen zo? Je weet neem ik aan dat de iPhone 12 pro goedkoper is dan menig High End Android toestel? De note 20 ultra is duurder dan de duurste iPhone. De Z-fold 2 en de Z-flip 2 zijn beiden duurder dan een iPhone. En zelfs de fabrikanten van goedkopere Android toestellen (lees Xiaomi) heeft een toestel van boven de 1500 euro. Sony Xperia heeft een toetsel van 2500 euro zelfs.

Ik heb 10 jaar iPhones gehad en heb nu een Note 10+. In jouw beredenering zou ik dus die Note 10+ hebben gekocht omdat ik geen iPhone kan betalen (ondanks dat die Note 10+ 5G duurder was in aanschaf dan de iPhone 11 Pro Max).

Wellicht zou je eens wat beter onderzoek moeten doen en je je afvragen waarom dat veel mensen voor een goedkope Android kiezen. Dat heeft veelal niets te maken met het niet kunnen betalen van een iPhone (daargezien een iPhone SE 399 euro kost en een gemiddelde midrange Android al meer kost). De meeste mensen die ik ken die een goedkoop toestel hebben, hebben dat omdat ze geen ene kloot geven om het hebben van een smartphone en die enkel gebruiken voor een beetje whatsapp, bellen of mailtjes te kunnen lezen.

@Sheriff66 Je hoeft geen econonoom te zijn om logisch na te kunnen denken, je hoeft ook geen professor te zijn om te begrijpen dat heel veel mensen geen kloot geven om wat voor smartphone ze hebben zolang die maar kan whatsappen en occasional een foto kan maken.
Dus jij denkt dat Jan en alleman zomaar een smartphone van 400 euro kan betalen? Gelukkig ben jij in Nederland geboren...


In China, Rusland of India geeft men dat echt niet gemiddeld aan een telefoon uit.

[Reactie gewijzigd door Sheriff66 op 24 juli 2024 12:54]

Je hebt het vooral over benchmarks, in het 'echte leven' merk je toch geen grote verschillen tussen laten we zeggen een S21+ en een iPhone 12 Pro? Daarbij komt nog dat iPhones helaas vaak erachteraan hobbelen qua techniek. Vooral het beeldscherm loopt achter op andere merken. OLED kwam al heel laat, hetzelfde geldt voor 90Hz/120Hz displays op een iPhone, dat zal waarschijnlijk komend jaar pas van toepassing zijn.
Je hebt het vooral over benchmarks, in het 'echte leven' merk je toch geen grote verschillen tussen laten we zeggen een S21+ en een iPhone 12 Pro?
Als developer merk ik echt enorme real-life performance verschillen tussen iPhones en Android toestellen, ook de high-end Androids. Als gebruiker merk je hier waarschijnlijk minder van omdat developers enorm hun best doen om de ervaring zo gelijk mogelijk te houden. Maar er zijn wel degelijk verschillen, ook al zijn ze niet direct zichtbaar.

In een projectje waar ik aan gewerkt heb bijvoorbeeld gebruikt de Android versie een simpelere versie van bepaalde algoritmes dan de iPhone versie. Dit maakt niet altijd direct uit voor de eindgebruiker, maar in sommige omstandigheden werkt de iPhone versie gewoon net ietsje beter. Ook is het doel op iOS om op 30fps te draaien, op Android ben ik al heel blij met 15fps.

Daarnaast is fragmentatie nog steeds een enorm probleem op Android. Niet voor simpele apps (maar daarvoor koop je geen S21+), maar wel voor apps die wat complexere dingen doen. Zo kan ik er niet van uit gaan dat een GPU bepaalde features heeft. Niet alle GPU's op Android ondersteunen bijvoorbeeld FP16, dus gebruik je FP32 wat wel overal werkt (maar wel trager is). Of een feature werkt wel, maar de performance verschilt enorm per toestel waardoor je er in praktijk geen gebruik van kan maken.

Het probleem met zo'n S21+ is dat maar een handjevol mensen dat toestel heeft. Het kan niet uit om speciaal voor dat ene toestel een geoptimaliseerde versie te ontwikkelen. Hetzelfde geld voor andere high-end toestellen. Je ontwikkelt dus zo dat het goed draait op een mid-range toestel, en redelijk op een low-end toestel, waarbij je conservatief bent in welke hardware features je gebruikt. Gevolg is dat je op Android vaak een versie hebt die wel snel werkt, maar features mist of op andere punten inlevert.

Daarnaast is elke nieuw verkochte iPhone een high-end toestel, terwijl er bakken met mid- en low-end Android toestellen nieuw verkocht worden. Een 4 jaar oude iPhone presteert beter dan het gemiddelde Android dat vandaag verkocht wordt. Over het algemeen ontwikkel je je software zo dat deze bruikbaar is voor >90% van je doelgroep, op iOS heb je veel meer power om mee te werken dan op Android. Het gaat er niet om hoe snel jouw toestel is, maar hoe snel het gemiddelde toestel is.

Het is dus eigenlijk ook zinloos om een high-end Android toestel te kopen, want er is nauwelijks software die gebruik maakt van die extra rekenkracht.
Daarbij komt nog dat iPhones helaas vaak erachteraan hobbelen qua techniek.
Grappige is dat voor mij als developer het omgekeerde waar is. iPhones lopen enorm ver voor qua techniek. Als ik ontwikkel voor iPhones van de laatste paar jaar (lees: significant deel van de iPhones in gebruik), dan weet ik dat ik beschikking heb over snelle machine-learning hardware, dan weet ik dat er een geavanceerde GPU in zit met alle belangrijke features. Niet alleen dat, ik weet dat ik goede ontwikkel tools heb om te debuggen en performance te profilen en optimaliseren. Probeer maar eens GPU code te debuggen of profilen op Android, da's een absolute ramp. Even afgezien van de fragmentatie en grote verschillen tussen de diverse GPUs.

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 24 juli 2024 12:54]

Het is 1 groot fanboy verhaal wat je hier afsteekt en op sommige onderdelen is het zelfs pure onzin wat je zegt.

Praktijktests wijzen keer op keer uit dat de flagship Samsung modellen sneller zijn dan de iphones flagships. Alleen bij het het laden van grote games zijn de iphones een fractie sneller,
Dat is niet mijn mening, maar dat zie je bij elke praktijktest waarbij de snelheid van smartphones vergeleken wordt.

Niemand koopt een dikke middenklasser omdat deze het hardst kan maar om de kwaliteit, uitrusting en service en dan loopt Apple gewoon niet vooraan. Dan moet je toch echt een Galaxy kopen. Veel grotere usability, veel betere service, veel minder bugs, veel meer gebruiksfuncties, beter scherm, betere batterij en overall betere camera.

Iphones lopen juist achter qua techniek. Het enige wat je kunt aanhalen is dat ze in benchmarks sneller zijn dan de vergelijkbare Exynos en Snapdragon.

Volgend jaar komt Samsung met een Exyons met een AMD GPU en dan is dat benchmark verhaal ook totaal anders. Dan loopt Apple qua techniek in alles gewoon achter hoe hard jij je best ook doet om Apple te promoten met een onzin verhaal.
volgens mij is er iemand anders fanboy.
Het gaat om feiten, niet om specs.
Als je goed leest wat @Aaargh! typt dan gaat het om de gemiddelde phone: een gemiddelde iphone is sneller/beter/higher specced CPU/GPU dan de gemiddelde Android phone.
Het gaat niet om de benchmark van het best presterende toestel, sterker nog...het gaat helemaal niet om benchmarks...een ontwikkelaar moet voor beide OS'sen iets maken wat op beide vlekkeloos werkt.
Als de applicatie dan op een low-specced phone moet werken is de lowest specced iphone een stuk beter/sneller/specced dan de lowest specced android.

DAT is het punt wat @Aaargh! probeert te maken, dus neem je android bril ff af en lees wat hij typt....het is een heel verhelderend verhaal imho.
iPhone SE heeft een A13 aan boord en rent rondjes om elke high-end Android.
Een high end toestel heeft maar voor een heeeeel klein percentage met snelheid te maken
Dat ligt er helemaal aan. Vanuit mijn perspectief als developer is dat het enige wat bepaald of een toestel high-end is. Wat interesseert mij het wat voor kwaliteit het scherm heeft of hoe groot de batterij is ? Performance is het enige waar ik echt rekening mee moet houden.
batterij, scherm kwaliteit en grootte, software, camera kwaliteit en functies
Da's een beetje alsof je zegt dat een Formule 1 auto niet high-end is omdat er geen leren bekleding en touchscreen infotainment systeem in zit.
Overiens leggen de iphones het in snelheids praktijktests af tegen Galaxy's. Bij elke test komt naar voren dat de Galaxy's in de praktijk sneller zijn.
Welke test ? CPU en GPU performance ? Ze komen niet eens in de buurt.
De onderbouwing van het verhaal ontgaat je volledig en je blijft er dingen bijhalen die voor een ontwikkelaar maar deels relevant zijn.
Jij bent zelf een UX researcher, en dan met onzin aankomen dat een UX niet persoonlijk is. Ik zou als bedrijf toch gauw even bij jou aankloppen en kijken wat je daar nog doet
Over het algemeen heb je bij iOS meer handelingen nodig om hetzelfde te doen dan bij Android. En ik heb Android gehad en heb nu bijna vijf jaar iOS.

Het is maar net waar je voorkeuren zijn. Dat jij UX-designer bent geeft je niet het recht om te bepalen wat een goede UX is of niet of wat mensen een goede UX vinden of wat niet. Daar is het te ‘smaakgevoelig’ voor.

[Reactie gewijzigd door marhalm op 24 juli 2024 12:54]

Er is geen enkele SoC die in de buurt van de A..Bionic -series kan komen momenteel.
Klopt helemaal, de SOC is zeker veruit de snelste jongen uit de klas. In de praktijk kun je daar helaas maar weinig van merken tenzij je video/foto bewerking op je telefoon doet. In alle andere gevallen (wat dus 99,9% van de usecases zijn) merk je totaal niets van die snellere SOC.

Ik zit nog steeds te wachten op die lovende woorden van Tim Cook die bij de release van de iPhone X zei dat de SOC van die telefoon een jaar later ongekende dingen zou kunnen doen. We zijn 3 jaar verder en het kan nog steeds niets meer dan toen. Het is hartstikke leuk om zo'n dikke hardware er in te stoppen, maar zolang het OS hier niet optimaal gebruik van maakt is het allemaal marketingpraat (behalve voor die 0,1% waar die snelheden wel relevant voor zijn).
Er is geen enkele use case te bedenken waarbij je nu tekort komt met de SoC’s van Apple....
Helemaal gelijk.
Maar op software gebied kan ik van alles verzinnen wat je te kort komt ondanks die snelle Soc.
Het is een Ferrari op een vluchtstrook.
- Echte Multitasking om mee te beginnen
- Diverse Bluetooth audio codecs support.
- Always On Display
- Fatsoenlijk Notification systeem (wat een bende op IOS)
- App drawer (nee, dat is niet hetzelfde als die wazige App library)

En schud deze zo even uit me mouw als ik kijk naar mijn Iphone 8. Natuurlijk hebben de meeste niks te maken met de snelheid van de SOC maar mijn punt is dat iedereen prat gaat over die Soc maar wat kan je er nou mee ?
Render je 4K video de hele dag op je iphone ? Hele dag benchmarks draaien ? Het populairste game van dit moment kan je niet eens draaien op IOS ....
Kijk naar de SE, betaalbare en zelf goedkope Iphone met een dijk van een SOC maar met heeft voor het gemak de nightmode uitgeschakelt. Heeft niks met de lens of de SOC te maken maar gewoon omdat men het niet nodig vind.

Ik zal mijn vergelijking beter formuleren. Het is een Ferrari in de woestijn.
Populairste game? Among Us draait prima.
Ja Amoung us omdat Fortnite niet meer te krijgen is in de Store en Sideloaden kan niet op IOS.
Hetzelfde geld voor emulatoren, daar kan je een krachtige Soc en GPU mooi voor gebruiken, helaas .... Niet op IOS !
Ja soms heb je een truc dat het heel even weer kan, en na 4 dagen zijn de rechten van de app revoked en ben je weer klaar.

De A14 is zonder meer een BEEST van een Soc, geen twijfel over mogelijk en dat kan niemand ontkennen, maar je toepassingen zijn erg beperkt. In regulier gebruik merk je geen verschil tussen een A12, A13 of A14. Toepassingen die baat hebben zijn vaak zaken die mensen niet (of zelden) doen op hun Smartphone (4K movies renderen, AR, etc.)
En vwb gaming zien we geen duidelijk verschil, oftewel de beleving is hetzelfde.

Voor de duidelijkheid, niks fanboyism hiero, heb een Android toestel, Iphone 8, Mac mini, PC, Ipad Pro, Ipad mini, Ipad Air2 en een Galaxy Tab S6.
Denk dat ik redelijk objectief de verschillen en dus de voor en nadelen kan zien.
Euh Among Us heb ik gewoon in de App Store op m’n Xr hoor..... en m’n dochters hebben m op de iPhone 7 en 8...

En emulatoren.. Tsja... ik heb 28 consoles hier thuis staan, alle games die ik wil heb ik origineel wel ipv die illegale troep.
Nogmaals, Fortnite is niet te krijgen en niet te installen.
Daardoor is Among us nu het populairste spel.
Uhhhh ja tuurlijk. Fortnite is al een poosje op z’n retour hoor.
Gebruikers ervaring is zeer zekerste weten persoonlijk. Als iemand 1 ding heel erg gewend is vind hij dit natuurlijk geweldig. Maar vander jij dit ding dan word dit als een negatief gezien. Dus bijv. stel
Je heb een knoppie die zit altijd links onderin. Maar hij word ineens door een update of wat dan ook naar rechts boven gezet. Dan kan dit als vervelend worden ervaart.

Net zo iets met android and iOS. De manier hoe je sommige acties doet is heel anders. Ik iritieer bij dan ook bijv aan het feit dat je soms gewoon aan het zoeken bent naar sommige settings omdat je even de gegeven van je app wil weg mikken. Op mijn Samsung kan ik dit makelijk vinden.

Maar iemand die dan weer een Apple telefoon/tablet heeft. Kan mogelijk makelijker vinden omdat hij/zij meer ervaring heeft. En dus een betere gebruiks ervaring heeft.

En over SOC's dat is allemaal maar lastig te vergelijken. Zeker iets kan beter of sneller zijn op papier. Betekend niet meteen dat het beter is. Hoe een processor omgaat met instructies kan heel erg uitmaken.

Beetje een rant....

Maar conclusie ben het niet eens met dat Beste gebruikservaring niet persoonlijk. Vind dat dit juist persoonlijk kan zijn door dat we allemaal anders zijn.
Beste gebruikservaring is niet persoonlijk. Ik ben zelf UX researcher. Apple is een bedrijf die kan investeren in user experience research op enorme schaal.
Dat geldt ook voor Microsoft. En die kwamen met de Windows 8 tegeltjes interface ...
Prijs/KKwaliteit? Zelfs met de prijs van de goedkoopste instapmodellen zie ik niet in hoe dit de beste prijs/kwaliteit kan zijn.
Prijs/kwaliteit per gebruiksjaar staan iPhones toch mijlenver voor op de rest.
Als je nagaat hoeveel iPhone SE's van de eerste generatie je nu nog ziet, de prijs per gebruiksjaar van die iPhones ligt ver onder de budgetmodellen Android.
Dat klopt dus niet. Als ik 2 jaar doe met een budget model Android, laten we een ruim budget nemen van 150 euro, dan betaal je 75 per jaar. iPhone SE a 500 euro moet je er dus bijna 7 jaar mee doen. Success!
Daarbij, ik doe met een Android toestel 3 jaar, en dan is ie gaar (doordat ik hem altijd wel een keer laat vallen in 2 jaar). Ik neem aan dat een iPhone net zo gaar is bij mijn gebruik na 3 jaar. Ik ken ook genoeg mensen met een ouder model iPhone die hem vervloekte omdat het gewoon niet stabiel was (zowel mijn moeder als een huisgenoot). Dus een ouder model iPhone gebruiken betekend niet dat je ook een goede ervaring hebt.

Dan lees ik hier: https://www.sciencedaily..../2018/10/181016142434.htm dat een Samsung na 4.5 jaar zijn economische waarde verliest, en een iPhone na 5.5 jaar, ik kon niet zo snel een wat meer up to date artikel vinden. Dan lijkt mij een vershil van maar liefst: 20%, wat dus betekend dat jou standpunt van "mijlenver voor op de rest" totaal NIET klopt. Het is dus goedkoper om om de 3 jaar een midrange Android toestel te halen dan de nieuwste iPhone en die dan 6 jaar te gebruiken, ondanks dat die niet 6 jaar te gebruiken is zonder hem te refurbishen, wat dus extra geld kost...

Ik denk dat de kosten zijn: Nieuwste iPhone! €1000. Na 3 jaar nieuwe batterij: €75, in mijn geval nieuw scherm: €300

Dan zit je aan €1375, vs mijn galasy s20 FE die ik voor €600 heb gekocht en ik na 3 jaar wegkukel.
Anoniem: 411179 @josttie29 januari 2021 12:10
Prijs/kwaliteit over de gebruiksduur (mijn eerste zin), niet puur prijs over gebruiksduur. (Onvolledig geweest in mijn latere zin)

5 jaar met een iPhone SE aan €100 per jaar lijkt me een knap betere deal dan 2 jaar een extreme budgetphone aan €75 per jaar.

Om jouw anekdote wat tegen te spreken kan ik ook een n=1 verhaal vertellen: Mijn ouders hun iPhone SE draait na bijna 5 jaar nog als een zonnetje. En als landbouwers zijnde krijgen die toestellen flink wat te verduren. Vroeger elke 6 maanden een nieuwe budgetphone. Zij zijn nu enorm veel goedkoper uit. Zonder te refurbishen trouwens.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 411179 op 24 juli 2024 12:54]

De nieuwste iPhone kost €800 maar goed. Dat jij je scherm moet vervangen dat is jouw probleem dat had €250 minder kunnen zijn als je een hoesje had gekocht. Ik heb ook nog nooit een batterij laten vervangen bij een iPhone trouwens. Totaal dus €850, met wat geluk verkoop je hem 3 jaar later nog voor €250 en je hebt voor de prijs van een Samsung betere hardware en software gekregen
Ik heb nu voor het eerst inderdaad een hoesje gekocht, we gaan het zien hoe deze het overleefd. Dat terzijde vind ik de Samsung fijner, volgens mij is qua hardware vooral de SOC sneller in de iPhone, voor de rest valt het mee en ben ik zeer blij met de batterijduur en de camera's, alsmede het scherm (ik kijk er nog weleens een filmpje op). Ook vind ikzelf de software beter op mijn Samsung, ik heb nooit wat gehad met iOS en ze laten het design langzaam verjaren. Daarentegen heeft Android met Material design een goede weg ingeslagen en heeft Samsung met One UI eindelijk een goede skin, wat daadwerkelijk wat toevoegt door elementen meer naar onderen te trekken zodat ze makkelijker te bereiken zijn, naast dat het er beter uitziet. Ook kan ik gelijk via wifi Dex draaien op mijn (Samsung) tv en daarmee tv kijken vanaf de ziggo app of ESPN app. Dus ja, qua SOC ligt Android achter, maar qua al het andere liggen Android toestellen (in mijn opinie natuurlijk) voorop.

Trouwens, de 128gb iphone kost 900 euro en een batterij 75, volgens Apple. Dan zit ik er 100 euro naast, maar wat vooral mijn bedoeling is om een indicatie te geven dat die restwaarde geen zak uitmaakt en iedereen die zegt dat iphones goedkoper zijn door de restwaarde dit vooral uit de lucht grijpen.

[Reactie gewijzigd door josttie op 24 juli 2024 12:54]

Tja ik kijk die dingen gewoon via Apple TV die was vroeger aangesloten op mijn Sony TV en vandaag op mijn Philips. Werkt gewoon handiger als je je TV niet moet kiezen op basis van het platform het draait want wat was Android een ramp op die Sony.
Enige waar ik juist zelf Android heb ipv Apple is op de tv. Apple TV is in de woonkamer/home cinema voor mij verre van toereikend en wordt ook maar weinig aan vernieuwd. Kun je maar weinig mee voor wat het kastje kost... Shield met Android TV is daarentegen echt ongekend veelzijdig en werkt ook gewoon degelijk. De Apple TV is in verhouding speelgoed.

[Reactie gewijzigd door Sheriff66 op 24 juli 2024 12:54]

Nope, vind het gewoon echt helemaal niks. En je kan er geen Kodi op draaien. En alternatief Plex wil ik niets mee te maken hebben, want dat is (was?) helemaal een ellende en een server hoef ik niet te draaien, want ik benader m'n mediabibliotheek vanaf de Synology via Kodi. Nog maar te zwijgen over de veel fijner werkende afstandsbediening van de Shield (2019).

Als kers op de taart kan ik ook nog kinderlijk eenvoudig met bluetooth controller gamen en emuleren die keer dat ik daar zin in heb. En de Android versie van San Andreas werkt ook.

Android native op een tv is iets heel anders dan de Shield TV ervaring. Iemand die ook maar iets veeleisender is qua home cinema kan ik niet anders dan een Shield aanraden. Apple TV is me echt te dichtgetimmerd.
Plex een ramp? Dan heb je je er niet echt in verdiept hoe dat Plex werkt en je er van uit gaat dat Plex hetzelfde zou moeten werken als Kodi. Plex daarentegen vereist een server (zoals je zelf al aanhaalt). Maar Plex doet nog veel meer dan dat, en dat is denk ik waar jouw ervaring spaak liep.

Plex streamt video naar je gekozen apparaat, Plex bekijkt de kwaliteit van je verbinding en of er direct play mogelijk is met het gekozen bestandsformaat. Is de kwaliteit van je verbinding niet goed dan gaat Plex de stream transcoderen naar een lagere kwaliteit zodat je de stream zonder bufferen zou kunnen bekijken. Plex transcodeert ook als je ondertiteling gaat inbakken, je een Apple TV gebruikt (gezien veel formaten daar niet ondersteund worden) of als je bestand niet ondersteund wordt voor direct play.

Transcoderen kost enorm veel CPU kracht (of GPU mocht je een dedicated Plex GPU er in hebben zitten). Als je server dus traag is dan is Plex ongeschikt voor transcodering. Even ter vergelijking, ik heb een i5 4690 als server en 4K transcoderen is een no go! Gelukkig heb ik een shield waardoor transcoderen vrijwel nooit nodig is.
Plex kan ook op afstand streamen (bijv op vakantie) en ook daar transcodeert ie de files naar een andere kwaliteit zodat je zelfs op 2G een film kunt kijken.

Kodi daarentegen kan alleen lokaal afspelen. In jouw geval lijkt me dat een betere oplossing ook. Maar neemt niet weg dat Plex echt vele malen geavanceerder is dan Kodi imho. Maar je zult er wel degelijke hardware voor moeten hebben wil je het echt laten 'shinen'.
Allemaal niet nodig als je een Synology hebt staan. Plex is voor mij gelukkig verleden tijd.
Ja... en mijn Shield rent rondjes om de Apple TV...

Qua UX vind ik Apple rampzalig (voor mij) ...
M'n moeder heeft een iPad vanuit de zorg die ze krijgt (voor videobellen etc) maar regelmatig laat een simpel kaartspelletje dat ding vastlopen en er zit dan niets anders op om 'm maar uit en aan te zetten..
Verder is het hele artikel een nietszeggend nutteloos artikel wat weer eens uitmondt in een verpissen wedstrijdje tussen de Apple en Android fanboys...
De UX een ramp. Yeah sure. Net zoals het artikel nutteloos is en nietszeggend is ;)
Ik heb flink wat betaald (850 of zo) voor m'n iPhone XR.. maar daar doe ik vervolgens ook dingen mee die ik anders op m'n laptop/PC zou doen, omdat dat ding snel zát is om alles wat ik er tegenaan gooi, te verwerken.

Als ik de prijs per uur aan gebruik van die XR afzet tegen de prijs per uur voor een budget Android wegwerpding met alle frustratie die daarbij komt, is die XR een schijntje.
Probleem als je zo kijkt is dat prijs/kwaliteit dus per persoon anders is en niet objectief meer te meten is.

Als je een gemiddelde persoon pakt die helemaal geen zware eisen heeft aan zijn telefoon en niet zo hype gevoelig is kan het goed zijn dat Apple een zeer slechte prijs/kwaliteit verhouding heeft.
Ja dat laatste kan heel goed kloppen.
Wat zegt dat precies? Misschien lopen veel van die mensen nog met de oude SE omdat vernieuwing te duur is? :)
Ik ben ongeveer een jaar geleden overgestapt van Android naar iOS en moet zeggen dat ik niets mis aan Android. Vooral het feit dat veel apps gewoonweg beter werken in iOS, het voelt allemaal net iets soepeler dan mijn Android ervaringen. Helemaal nu widgets ook een ding zijn op iOS.

Enige wat ik mis is het spelen met custom roms, maar dat was meer voor de leuk, want echt nuttig was het niet.
Dat klopt.

Maar ik denk dat de meeste opmerkingen van iPhone gebruikers voortkomen uit het feit dat iedereen(m’n android gebruikers) nog de perceptie heeft dat iPhones technisch gezien achterlopen .

Ik kan mij de opmerkingen nog herinneren van de afgelopen jaren.

-geen oled
-maar 2 core CPU’ s, terwijl sommige Androids er toen 6 hadden of zo.
-geen draadloos laden.
-weinig intern geheugen
Etc.

Diezelfde mensen zeggen nu vaak dat de snelheid van een iPhone in de praktijk echt niet zoveel hoger ligt dan een Android . Dat is toch wel omgekeerde wereld.

Nu loopt Apple volgens diezelfde mensen weer achter op het gebied van 120hz scherm en optical zoom en wellicht de notch.

Ook die nadelen zullen het aankomende jaar weer minder worden.(120 hz, kleinere notch).

En ik denk, gezien promotion op de iPad Pro, de implementatie van Apple van 120 hz, beter zal worden dan de implementatie op de meeste Androids . En dat dezelfde mensen zeggen dat het in de praktijk niet zoveel uitmaakt.

Dus ben ik benieuwd wat er daarna weer vanuit dezelfde mensen het argument zal zijn.
Even voor mijn eigen achtergrond: hoe kan de implementatie van 120 beelden per seconde verschillen? Op welke manieren kun je dat doen?
Bijvoorbeeld op volle resolutie met een goede batterijduur?bij sommige Android kan je wel een hogere hz instellen maar maakt dan gebruik van een lagere resolutie., om de batterij te sparen.
Terwijl je bij promotion juist de volle resolutie krijgt maar hij dynamisch op beelden per seconden schakelt afhankelijk van de content op het scherm, om batterij te sparen. Althans, zo gaat het nu op de iPad .
Beste UX is een kwestie van smaak. Valt wat voor te zeggen, valt genoeg tégen te zeggen. Dus: nee.
Beste prijs/kwaliteit: Ook dit is deels subjectief, maar puur objectief bekeken: absoluut niet.

Voorbeeld: mijn Xiaomi 9t Pro was 100 euro goedkoper dan de goedkopste iPhone (SE) en de iPhone heeft een LCD ipv OLED, 720p resolutie ipv 1080p, 64gb ipv 128gb, zeer dikke bezels, mindere camera, geen fast charging, enzovoorts.

Het kán de beste prijs/kwaliteit zijn, als je selectief bent in je persoonlijke voorkeuren. Ga je volledig voor het langste OS support, dan wint de iPhone. Zit je volledig in het Apple eco-systeem, dan wint de iPhone. In alle andere gevallen verliest de iPhone.
Waar de gebruiker bij Xiaomi zelf het product is en bij Apple de iPhone vind ik het een oneerlijke vergelijking. Ook Apple verdient geld met data, maar Xiaomi spant de kroon. Uiteindelijk is de aanschafprijs ook maar een subjectieve vergelijking.
Dan kom je dus weer terug op persoonlijke voorkeur. In deze tijd ben je als consument altijd het product. Zodra je naar google.nl gaat, youtube gebruikt, je outlook gebruikt, Apple cloud, NPO/Kijk, Spotify, TikTok, het maakt niet uit: jij bent het product. De een zet meer op advertisement-based consuming in dan anderen (Xiaomi inderdaad), maar dat is hoe je het wendt of keert gewoon onderdeel van de totaalprijs. Xiaomi levert telefoons met een vrij lage winstmarge en compenseert dat deels door inkomsten uit advertisement, Apple heeft werkelijk gigantische winstmarges en heeft aanzienlijk lagere advertisement inkomsten, maar dat geldt absoluut niet voor de Apps die je hoe dan ook toch wel gebruikt. Onderaan de streep ben je bij Apple sowieso véél duurder uit, en die meerprijs betaal je voor lang OS support en meer 'privacy'.
Wetende dat 95% van de iPhone gebruikers echter volledig of grotendeels in het Google ecosysteem zit plus legio andere apps die data minen, maakt het verschil mijns inziens véél kleiner.

[Reactie gewijzigd door musje83 op 24 juli 2024 12:54]

Klopt, bijna altijd ben je het product. Zeker bij software. Maar standaard beargumentatie waarom Apple hoge prijs vraagt is altijd een vergelijking met de chinezen BBK. Leuk, maar krom om 2 tegenovergestelde bedrijven te vergelijken.

Het 'veel duurder uit zijn' bij Apple is nogmaals subjectief, want hoe goedkoop is iemands zn gegevens?
Er zijn zoveel vragen over hun data collectie waar we geen antwoord op hebben, en waarschijnlijk nooit zullen krijgen. Iets waar Google en Apple wel in detail uitgewerkte antwoorden op hebben. Een verschilletje tussen USA en China, privacy staat bij beiden landen (wederom) tegenover elkaar. Iets wat jou weinig interesseert gezien je laatste zinnen, maar wel iets om mee te nemen in je vergelijking om misschien toch nog een beetje objectief te zijn. Een beetje want hardware op hardware vergelijken, wist niet dat we in 2005 leven haha

Ben het verder met je eens
Klopt, bijna altijd ben je het product. Zeker bij software. Maar standaard beargumentatie waarom Apple hoge prijs vraagt is altijd een vergelijking met de chinezen BBK. Leuk, maar krom om 2 tegenovergestelde bedrijven te vergelijken.
Het is sowieso krom om Apple met welk Android toestel dan ook te vergelijken. Apple is bouwer van software en hardware en dient maar met een paar mogelijke varianten rekening te houden. Bij Android is Google de bouwer van de software (met soms aanvullingen van de fabrikanten) en produceren andere bedrijven de hardware (al heb je natuurlijk ook de pixel van Google zelf). Met Android moeten ze rekening houden met onwijs veel variabelen in de hardware enz.
Beste UX is een kwestie van smaak. Valt wat voor te zeggen, valt genoeg tégen te zeggen. Dus: nee.
Beste prijs/kwaliteit: Ook dit is deels subjectief, maar puur objectief bekeken: absoluut niet.

Voorbeeld: mijn Xiaomi 9t Pro was 100 euro goedkoper dan de goedkopste iPhone (SE) en de iPhone heeft een LCD ipv OLED, 720p resolutie ipv 1080p, 64gb ipv 128gb, zeer dikke bezels, mindere camera, geen fast charging, enzovoorts.

Het kán de beste prijs/kwaliteit zijn, als je selectief bent in je persoonlijke voorkeuren. Ga je volledig voor het langste OS support, dan wint de iPhone. Zit je volledig in het Apple eco-systeem, dan wint de iPhone. In alle andere gevallen verliest de iPhone.
Ho ho. Hoeveel Xiaomi's verslijt de gemiddelde persoon in 10 jaar tov het aantal iphones?-afgezien van modebewust wisselen, maar echt een ander kopen omdat hij niet meer veilig is of omdat de foon niet meer functioneert. En als je geld verliest omdat je apps vol spyware zitten of je data verkocht word, dan zijn dat extra, verborgen, kosten.
Hoeveel Xiaomi's verslijt de gemiddelde persoon in 10 jaar tov het aantal iphones?
Nou, heb je zelf een sluitend antwoord op je vraag?

Ik ken mensen die elk jaar een nieuwe iPhone halen, mensen die dat elke 2 jaar doen (de meesten), en een paar die er ~4 jaar mee doen.
Xiaomi gebruikers die ik ken (stuk of 5) doen er zo'n 2-3 jaar mee. Of dat indicatief is? Geen idee. Voor mezelf geldt: elke 2 jaar een nieuwe, vorige verkoop ik door voor 150-200 euro. Mijn afschrijving is dus 150-250 euro per 2 jaar. Xiaomi apps zijn uitgeschakeld, toestemming om reclame te tonen heb ik uitgezet (wordt netjes om gevraagd bij ingebruikname).

Het zijn terechte vragen, daar niet van, maar het suggereert een beeld dat mijns inziens te veel neigt naar generaliseren. Maar goed, het is en blijft een kwestie van subjectiviteit: objectief kun je de iPhone een aantal plus- en een aantal minpunten geven, andersom voor de Xiaomi óók. Subjectief wordt het een heel ander verhaal.
Apple verkoopt je data ook. Om het nog maar niet te hebben over de tig data mining apps welke mensen ook op hun iPhone hebben staan. Ik doe met mijn Android toestellen zonder problemen 4 a 5 jaar.

Hoeveel personen zie je wel niet rondlopen met een iPhone met een gebroken scherm omdat ze nog een x periode "moeten" wachten tot ze een nieuwe kunnen bestellen.

[Reactie gewijzigd door daredevil__2000 op 24 juli 2024 12:54]

Apple verkoopt je data ook. Om het nog maar niet te hebben over de tig data mining apps welke mensen ook op hun iPhone hebben staan. Ik doe met mijn Android toestellen zonder problemen 4 a 5 jaar.
Dit is zo fout dat ik er niet eens op in zal gaan. Wat jij wil.
Hoeveel personen zie je wel niet rondlopen met een iPhone met een gebroken scherm omdat ze nog een x periode "moeten" wachten tot ze een nieuwe kunnen bestellen.
0,0, maar om eerlijk te zijn ben ik de persoon die de iphones uitdeelt aan mijn medewerkers.
Partners. At times, Apple may partner with third parties to provide services or other offerings. For example, Apple financial offerings like Apple Card and Apple Cash are offered by Apple and our partners. Apple requires its partners to protect your personal data.
Gewoon vanuit hun eigen privacy policy (https://www.apple.com/legal/privacy/en-ww/). Dat het gebruik wordt voor diensten waar zij het Apple labeltje op plakken maakt het niet tot dat het geen verhandelen van data is.
> beste prijs kwaliteit

lol. Dan kom je bij modellen rond de 200 Euro uit natuurlijk. Zeker niet bij apple.
die doen het leuk voor een jaar of 2.. probeer een iphone se 2020 equivalent in android te krijgen
Onzin. iedere apple telefoon heeft ook een nieuwe accu nodig na 2 jaar. Je doet makkelijk 5 jaar met een android phone onder de 200 Euro.
Natuurlijk wel. De eerste SE is 135 euro en nog steeds supported tot en met 2023. Ook vlot genoeg voor 99% van de gebruikers.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 420148 op 24 juli 2024 12:54]

De eerste SE is toch gewoon een iPhone 6S met 2 gb ram? Die gaat er eind dit jaar qua support gewoon uit hoor, net als mijn 6S Plus (die het overigens voor een bijna zes jaar oude telefoon fantastisch doet).
Snelste SOC: Zeker
Beste UX: Uhhhh nee (natuurlijk persoonlijke mening).
Beste Prijs kwaliteit: Begin je hier nu echt mee? Hoogste prijs, zeker! Maar beste?
Anoniem: 420148 @josttie29 januari 2021 11:31
Hoogste prijs, zeker! Maar beste?
Dat is natuurlijk onzin, want ze bieden ook nog low/mid-rangers aan. De eerste SE is vlotter dan veel Androids in zijn prijsklasse en valt ook nog 2-3 jaar binnen support voor 135 euro. De SE 2020 is 400 euro.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 420148 op 24 juli 2024 12:54]

de SE 2020 is 440 euro voor 64GB, en ik wil 128GB en die begint bij 500 euro.Daarbij heb je dan een lelijk ouderwets design en zit je vast aan iOS. Ook is de camera setup erg karig. Ik kan voor de helft van de prijs ook bijvoorbeeld een degelijke motorola kopen die je 3 jaar kunt gebruiken, en dan koop je na 3 jaar weer een nieuwe, sowieso dat ik niet langer dan 3 jaar met een telefoon kan doen, batterij zal slecht zijn en waarschijnlijk een barst in het scherm.
Anoniem: 420148 @josttie29 januari 2021 12:00
Klinkt vooral als persoonlijke problemen. Ik gaf enkel aan dat er opties zijn, dat jij ze niet wil is een andere zaak. Je kunt niet stellen dat ze de hoogste prijzen hanteren en vervolgens de doelpaal verplaatsen omdat je de goedkopere edities niet zou kopen. Er zijn wel 1000 Android-telefoons die ik niet zou kopen, maar dat betekent niet dat er geen Android-telefoons zijn in elke prijsrange.
Beste UX? Lol. Ooit zo'n iPhone gehad. Eerste wat je dan doet is alles even naar wens instellen. Dialtones, daar heb ik uiteraard geen behoefte aan. Maar het uit kunnen zetten, ho maar! :D 8)7
Toch wel jammer dat de geruchten er op wijzen dat de iPhone 12 mini ondermaats presteert (qua verkoop). Benieuwd of mensen geen kleine smartphone meer willen of dat de gevraagde prijs voor het geboden product te hoog is.

[Reactie gewijzigd door robcoenen op 24 juli 2024 12:54]

Dat hangt er van af in welk opzicht. Heb de 12 mini en ben er goed over te spreken. Batterij gaat met gemak een dag mee.
Ben zelf zeevarende, telefoon staat dan altijd op vliegtuigstand. Op die manier gaat ie zelfs 6 dagen mee, met ongeveer 6,5 a 7 uur sot. Had hiervoor nog android (OP7t) en die haalde echt niet meer dan 3,5 dag.
Als ik wel in de bewoonde wereld ben en moet navigeren in de auto, ja, dan kan de batterij wat krap aanvoelen. Kabel erin en opgelost (nee magsafe ben ik niet aan begonnen, zie het voordeel er zelf niet zo van in)
Verder vind ik de prestaties echt goed, 1x een vastloper met de browser gehad en verder nog nooit kuren. Heb m sinds de week van release.
Tja, wat is ondermaats? Is onder verwachtingen ondermaats? Of zijn dan de verwachtingen te hoog? Het is allemaal zulke relatieve termen.

[Reactie gewijzigd door Mar.tin op 24 juli 2024 12:54]

Geruchten? iPhone mini levert zelfde prestaties als iPhone 12. Op één punt na: batterijduur. Dat was van huis uit bekend.
Onhandige verwoording vanuit mij. Met presteert bedoel ik de verkoopresultaten.
De productie is volgens geruchten flink omlaag geschroefd omdat de behoefte naar de iPhone 12 mini niet naar verwachting is.
Als lange fan van de iPhones vind ik het toch een beetje raar. Die dikke notch, een 60Hz scherm, geen touch ID. Zelfs bij smartphones voor minder dan de helft van de prijs krijg je al die dingen erbij.

En natuurlijk zeggen alle mensen die een iPhone 12 hebben gekocht "dat mist niemand!" en "niet nodig!" totdat het er volgend jaar wel in zit. Dan is het opeens het beste wat Apple ooit heeft uitgevonden, en "waarom heeft niemand daar eerder aan gedacht" :P

Ik wacht op de iPhone 12S of 13 of hoe ze hem ook gaan noemen, later dit jaar. Dan zit d'r wel 120Hz op, met touch ID (en face ID), en wordt de notch een stuk kleiner.
Werkelijk nooit enige last ondervonden van ‘langzame’ schermverversing van iPhone. Misschien dat heftige gamers baat hebben bij 120Hz, maar tegen welke prijs? Belangrijkst is natuurlijk batterijduur. Niet voor niets hebben niet-iPhones vaak terugschroefopties om te voorkomen dat batterij snel leegloopt.
Last is niet het goede woord, maar het is weldegelijk een stuk fijner, Apple weet dit ook want anders hadden ze dit niet op de iPad Pro's geimplementeerd. Ik denk dat de de always-on techniek eerst willen kunnen toepassen op de iPhones voordat ze het gaan toepassen voor deze line-up.
Ik ben benieuwd of ze er daadwerkelijk een 120Hz scherm inzetten. Het is namelijk een behoorlijke batterijvreter, dat zie je nu ook weer op de nieuwste Galaxy telefoons. Apple past vaak pas een nieuwe ontwikkeling toe op het moment dat deze voordelen heeft voor de grootste groep gebruikers. En tot nu toe is het nadeel op de accuduur denk ik nog te groot, en zullen veel mensen de optie uitzetten.
120 hz scherm is juist GEEN stroomvreter omdat het dynamisch switched tussen 120 hz en 10 hz.
Kijk naar de batterijtests waarbij de Ultra als beste uit de bus komt.
Het is heel verschillend per test. Indien in de test veel gebruikt wordt gemaakt van scrollen, zie ik veel mindere scores terug. Zie ook de review van Tweakers.
De Ultra lijkt alsnog wel redelijk te scoren, gezien de grote accucapaciteit (en mogelijk ook zuinigere scherm).
Huawei ook helemaal naar de gadver dankzij embargos en black-listing. ;(
Terwijl de gemiddelde westerse consument juist aan het merk aan het wennen was.

Dat is echt een stuk belangrijker dan 'weer' een succes van Apple. Er is gewoon een ander merk kapot gemaakt, en dat vertaald zich dan in succes voor een reeds succesvol bedrijf. Daar mag het artikel namelijk ook wel over gaan.

[Reactie gewijzigd door zzzzz op 24 juli 2024 12:54]

Gellukig maar. China hoeft niet alles te weten. Niet iedereen is er van bewust hoeveel privacy je inlevert met een hauwei.
Heb je het nu over China of over Google? of beiden?
Beiden is nl. het juiste antwoord. China en Google. China en de US dus.

En Samsung? da's anders omdat...?

Maar jij weet het schijnbaar exact so please enlighten me, wat is het exacte verschil tussen privacy op een Huawei en bv een Samsung? Of Apple. da's ook goed. Wat weet Apple niet van mij wat Huawei wel van mij weet als ik daar een device van koop? Ik durf te zeggen dat Apple door o.a. Apple pay MEER van mij weet dan Huawei.

Er gaat inderdaad verkeer van een Huawei telefoon naar Huawei servers en waarschijnlijk (keyword) uiteindelijk ook naar China. Er gaat ook verkeer van een Samsung telefoon naar Samsung servers. en hetzelfde geld voor Apple. Het zijn nu eenmaal cloud devices met cloud services. Volgens Huawei was dit een fuckup en is deze jaren geleden hersteld om te voldoen aan de EU regels.

Of heb je het enkel over de belofte van Apple en Samsung* dat ze je data niet doorverkopen? Die belofte maakt Huawei ook. Of heb je het over de belofte dat je data versleuteld is? Huawei maakt die belofte ook.
(* samsung behoudt zich het recht voor om deze data aan een select aantal partners te verkopen)

Of heb je het over de gigantische aantallen bugs en security flaws in Huawei netwerk hardware? en die zijn van een andere categorie als de bugs in vergelijkbare gear van Nokia, Ericsson, Cisco, etc.?

Of heb je het over het inzicht dat de Chinese overheid waarschijnlijk heeft in je data?
En de US heeft dat niet?

Denk je dat echt? je hebt niet naar mr Snowden geluisterd of geloof je hem gewoon niet? Al de bekende backdoors in US apparatuur? die bestaan ook niet? De patriot act en haar opvolgende legislatuur is een onbestaand stukje wetgeving?

Of vertrouw je overheid van vreemde mogendheid A meer dan B? En is dat de echte discussie?
Want pas dan zijn we een zuivere discussie aan het voeren.
Want daar gaat het nog steeds over: Onderbuik gevoelens tegenover China.

Dit is het moment waarop meestal de situatie in China ter sprake komt.
Apple heeft de encryptiekeys van haar serverparken in China over moeten dragen aan de Chinese regering zodat de Chinese geheime diensten bij alle data kunnen die op de serverparken van Apple in China staan.

Apple verkiest dus overduidelijk omzet boven privacy bescherming en werkt glashard en scrupuloos mee an de praktijken (spionage van burgers/Social Credit Systeem) van de Chinese regering.

Wie garandeert jou dat JOUW gegevens niet ook op die servers in China staan?

Wall Street Journal februari 2018: https://www.wsj.com/artic...-keys-in-china-1519497574
Dus.... je verteld nu dat Apple hetzelfde moet doen als Huawei? Ze zijn hetzelfde? is dat je punt?

En niemand garandeert wie wat dan ook, dat was mijn hele punt. Er is geen goed, er is geen slecht. Alleen grijs. Je data staat op een server, ergens. En een overheid (of meerdere) van een vreemde mogendheid hebben daar toegang toe. Dat is geen vraag, dat is een gegeven.

en je link... is niet te lezen zonder abbo.

Heel de Huawei ban had 1 reden: een Economische. Huawei werd te groot. Door staatssteun en een voorsprong die mogelijk verkregen was door industriële spionage. En deze ban legt ze aan banden en helpt de eigen industrie.
In die context is er niks mis met heel die ban, zo zit de wereld nu eenmaal in elkaar.
In die context zijn de Amerikaanse stappen zelfs goed te begrijpen. Goede zaak zelfs.

Maar dit, de echte reden, wordt verborgen onder een hoop gelul over spionage en privacy. En da's niet zuiver. En daar krijg ik dan vlekken van in mijn nek.

En waar ik ook vlekken van krijg is dat de US schijnbaar de wereld economie in haar broekzak heeft. De US bepaald dat ASML niet meer mag leveren aan China. De US bepaald dat Shell geen zaken meer mag doen met Syrië. De US bepaald dat ARM geen ontwerpen of licenties meer mag leveren aan Huawei. het gelul over Nordstream.

Dat de US dat bepaald voor Apple, Google, MS: Prima. dat zijn US bedrijven. Dat ze dit ook doen voor EU bedrijven is belachelijk.
Huawei kan beloven wat het wil, maar moet zich naar de Chinese overheid voegen. Bij Apple ligt dat stuk anders. Denk maar aan het geruzie tussen Apple en de FBI over het ontsleutelen van een toen oud model iPhone.
En wie heeft dat gewonnen denk je?
Bij Apple betaal je meer, maar daar zijn je persoonlijke gegevens waar onze smartphones vol mee staan niet het verdienmodel.
Apple zelf ziet misschien minder van jouw data ja.

Maar bij een iPhone komen honderden leuke apps. En al die apps uit de store die dataminen je kapot. Die drie Google apps op Android kunnen er dan nog wel bij. Grote kans zelfs dat je ze ook gebruikt op jouw (en mijn) iPhone. Per saldo maakt het geen fluit uit of je een iPhone hebt of een Android.

Maar blijven jullie Appleboys maar in het sprookje geloven hoor.
If you don't pay for the product YOU are the product!
En toch is ook bij Apple je data deels het product, dat is bij alle smartphone fabrikanten het geval
Is er een minder slecht alternatief dan Apple dan? En dan niet met een custom-ROM zonder Google Apps.

Oprechte vraag.
Precies dit, daarom staat Apple zo hoog. Dankzij Amerikaanse boycot op Huawei, die dreigden Apple in te halen met hun geweldige Smartphones en laptops.
Nouja, een deel hebben ze ook wel aan zichzelf te danken denk ik.
Als je dit soort fratsen uithaalt, ben ik er niet rouwig om dat je uit westerse markten wordt geweerd :)
nieuws: 'Huawei werkte mee aan vier surveillancesystemen met etniciteitherken...
Ach waar de Amerikanen Huawei van verwijten doen ze zelf doorlopend op grote school zelfs bij hun bondgenoten.
Dat heeft zéker meegewerkt. Maar frappant dat die gebruikers dan naar Apple zijn gegaan ipv naar een van de andere Android aanbieders.
Shipments betekend niet verkoop of gebruik, maar puur hoeveel de fabikant heeft verplaats. Werkelijke verkoopaandeel van Apple kan hoger of lager zijn.

Als iemand die inzicht heeft in de analytics van een aantal internationale websites met tientalen miljoenen aan bezoekers, is de marktaandeel rond de 14% en zie ik in de afgelopen jaar geen significante groei tenopzichte van 2019.

Wat aardig overheenkomt de de IDC 2020 aantal shipments voor Apple dat in 2020 lag op 15,9% en die van Canalys dat lag op 16%. Voor geheel 2019 had IDC het op 13,9% en Canalys op 14%.
Het verschil tussen verkoop of shipments zal niet heel groot zijn. Er vindt af en toe wel wat "channel stuffing" plaats waar fabrikanten zoveel mogelijk naar groothandels willen pushen om tijdelijk even de cijfers beter te doen lijken maar dat heeft geen langdurig effect. Die groothandels zijn ook niet gek dus gaan niet op grote voorraden zitten. Over een iets langere periode maakt dit dus weinig uit.

Wat wel een gigantisch verschil is is dat tussen marktaandeel en 'installed base'. Marktaandeel gaat alleen over verkoop in een kwartaal, het geeft een richting aan, 'installed base' hoeveel er werkelijk in gebruik zijn, dat geeft een positie aan. Als we twee fabrikanten hebben van een vergelijkbaar product maar product A gaat twee keer zo lang mee als product B dan heeft product B al gauw een twee maal zo hoog marktaandeel omdat er nou eenmaal meer verkocht van moeten worden. Dat zegt alleen niets over hoeveel er in gebruik zijn.

Zie dit specifieke geval van de iPhone. De 'installed base' (de hoeveelheid iPhones die op dit moment in gebruik zijn) is ongeveer een miljard. Zelfs als Apple de komende twee kwartalen helemaal niets zou verkopen, en dus een marktaandeel van 0% zou hebben, dan hebben ze nog steeds een installed base van rond de miljard gebruikers omdat die verkopen per kwartaal maar een heel beperkte invloed hebben op installed base. Het kost jaren voor marktaandeel om een impact te hebben op installed base, een enkel kwartaal heeft amper invloed. Het heeft Android bijvoorbeeld een paar jaar hoger marktaandeel gekost om de voorsprong in installed base van iOS in te halen.

Als jij dan naar je bezoekersstatistieken kijkt dan zie jij ook geen marktaandeel, jij kunt met jouw site helemaal geen marktaandeel meten omdat je daar voor verkoopgegevens zou moeten hebben, jij ziet een afgeleide van 'Installed base', gebruikersaandeel. Oftewel, wat voor device hebben jouw bezoekers. Daar hebben de verkopen van de afgelopen maanden maar amper invloed op.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 24 juli 2024 12:54]

Bedankt voor je toelichting. Het aantal Apple 'Installed base' is al jaren stabiel is en het aantal verkochte devices per jaar heel licht afneemt. Toch lukt het Apple om jaarlijks hun omzet en winst te vergroten. Ze hebben een sterke groep trouwe Apple gebruikers die steeds meer bereid zijn uit te geven. Een knappe prestatie van Apple.
Wel apart dat de IDC de Q4 2019 leveringen van apple veel lager inschat dan Canalys, maar de Q4 2020 leveringen veel hoger. Wie heeft het dan juist, geen idee.

[Reactie gewijzigd door Ruw ER op 24 juli 2024 12:54]

Op basis van de tabel heeft het bedrijf ''Others'' een groter marktaandeel dan het bedrijf ''Apple'' :*)
Ik ben sinds eind vorig jaar voor de eerste keer overgeschakeld naar Iphone 12.
Hiervoor had ik 3 redenen.
1 Privacy
2 Bloatware (Op mijn samsung stond Facebook en ik kon dit niet verwijderen)
3 Lange ondersteuning.
Zolang deze 3 zaken niet veranderen bij android blijf ik fijn bij Apple want het bevalt me goed. (Op een paar zaken na)
Het grootste nadeel aan de Iphone is wel dat er geen notificatie ledje is of een always on display.
Een iPhone heeft ook genoeg apps welke ik nooit gebruik en eigenlijk weg zou willen hebben. Of waar ik liever een andere app voor in de plaats zou willen gebruiken.

De keuze voor mij is voorlopig dan ook gewoon een toestel met stock android of waar stock android makkelijk op te plaatsen is zonder gedoe met support te krijgen.
Always on display. Tja kost ook weer batterij en heeft mogelijk inbrand consequenties indien (am)oled gebruikt wordt bij statisch beeld. Ik vind algemeen gebruik veel belangrijker. Always on is meer uiterlijk vertoon.
Bij Samsung zijn always onscreen verplaatsen de tijd en meldingen om de zoveel tijd. Dus dat zou wel helpen tegen het inbranden.
Misschien kan Apple het scherm op 1 hertz zetten zoals de apple watch. Dan zal het verbruik toch alweer iets minder zijn.
Maar het is waarschijnlijk ook maar een gewoonte die ik nu mis al zou een klein ledje aan de voorkant al heel fijn zijn geweest.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.