Analist: Samsung Galaxy A50 veruit bestverkochte smartphone in Europa

De Samsung Galaxy A50 was in de afgelopen maanden met enige afstand de smartphone die providers en retailers in Europa het meest inkochten. De Zuid-Koreaanse fabrikant vergrootte zijn marktaandeel in Europa naar meer dan veertig procent.

De meest ingekochte smartphone na de Galaxy A50 met 3,2 miljoen exemplaren was de Galaxy A40 met 2,2 miljoen exemplaren. De derde plaats was voor de Xiaomi Redmi Note 7 met 2 miljoen exemplaren, schrijft Canalys. Daarna volgt de Galaxy A20e en op plek vijf de eerste Apple-smartphone: de iPhone XR. Het gaat om cijfers van dit voorjaar in Europese landen.

Samsung vergrootte zijn marktaandeel en leverde in totaal meer dan achttien miljoen smartphones, aldus het analistenbureau. Huawei had last van het Amerikaanse handelsverbod en leverde iets minder smartphones. De Chinese fabrikant behield de tweede plek, omdat ook nummer drie, Apple, terrein verloor. Xiaomi staat op plek vier en heeft inmiddels bijna tien procent van de markt in handen.

De Zuid-Koreaanse fabrikant heeft dit jaar het roer omgegooid met de introductie van veel nieuwe modellen in zijn Galaxy A-serie, onder meer met functies als snelladen, vingerafdrukscanners achter het scherm en grote accu's. Ook heeft Samsung zich volgens Canalys tegenover providers en retailers gepositioneerd als stabiel alternatief voor Huawei. De totale smartphoneleveringen in Europa waren zo goed als gelijk ten opzichte van een jaar geleden, zegt Canalys.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

13-08-2019 • 09:04

130

Reacties (130)

130
126
62
5
1
49
Wijzig sortering
De top 5 fabrikanten in Europa lieten de volgende groeicijfers zien, afgelopen kwartaal, vergeleken met hetzelfde kwartaal een jaar eerder:

Samsung: +20%
Huawei: -16%
Apple: -17%
Xiaomi: +48%
HMD: -18%

De strategie van samsung om een shift te maken naar de goedkopere A serie telefoons werkt dus voor de verkopen, de winstmarge zal wel gedaald zijn.
Huawei heeft zo te zien echt wel last (gehad) van de trade ban.
Apple verliest opnieuw veel, er is duidelijk een shift naar goedkopere toestellen gaande.
Xiaomi begint echt voet aan de grond te krijgen in Europa, de partnerships en fysieke winkels hebben geholpen.
HMD global (Nokia) verliest fors. Al zijn ze een beetje best of the rest, ze dalen van 1.5 miljoen naar 1.2 miljoen verkochte toestellen. Huawei en Apple dalen met 1.6 en 1.3 miljoen minder verkochte toestellen een stuk harder.
Uit deze cijfers kun je toch niet opmaken dat men een shift maakt naar goedkopere toestellen?
Mensen die altijd een topmodel willen, switchen volgens mij niet ineens naar een A50. Dat Samsung meer markt pakt door de A50 zal eerder komen doordat ze markt afsnoepen van andere goedkopere modellen (alhoewel de A50 volgens mij ook niet heel goedkoop was).

Dan zou je de cijfers van topmodellen, midrange en budget toestellen van meerdere jaren naast elkaar moeten leggen. Ik kan mij overigens wel voorstellen doordat van diverse topmodellen de prijzen de pan uitreizen mensen 3x nadenken voor ze € 1.000+ uitgeven, en mogelijk een wat ouder model kiezen die alweer wat in prijs gedaald is.
Ik denk zelf dat als ze meer goedkopere telefoons inkopen dat er waarschijnlijk ook van worden verkocht?
En mensen gaan wel over naar een goedkopere toestel zoals ik.
Het viel mij altijd op dat in Europa vroeger iedereen altijd een dure high-end toestel wilt kopen, maar dat kwam ook doordat er weinig alternatieven werden aangeboden.
Maar die tijden zijn er voorbij, want tegenwoordig heb je echt goeie aankopen voor veel minder geld.
Het gat tussen high en low end qua specs/design is veel kleiner geworden terwijl het qua prijs nog steeds fors is.

Dus als ik kijk naar mijn omgeving(ken ook meerdere mensen die telefoonwinkels hebben) worden er meer goedkopere toestellen gekocht dan vroeger ;)

En jouw laatste regel is toch een voorbeeld voor een goedkoper toestel kopen dus het is heel normaal ipv alleen puur naar de cijfers te kijken ;)
Ik werk in een telefoonwinkel en de A40 en A50 zijn verreweg onze best verkochte toestellen. De iPhone XR is de best verkochte iPhone.

Mensen willen geen 1000 euro uitgeven voor een telefoon. Veel mensen vinden de huidige generatie telefoons ook gewoon te groot. Meerdere klanten die van een S6 naar een A40 /50 gaan.
Cijfers cijfers cijfers.
Sorry leuke anekdote, maar als een Ferrari verkoper uit het Gooi vertelt dat mensen de laatste tijd graag enkele tonnen voor een rode auto neerleggen dan kan ik dat onmogelijk zien als representatief voor heel Europa.
Ik beweer ook nergens dat ik spreek over heel Europa. Ik kan wel aangeven dat de 20+ winkels waar ik de cijfers van kan inzien de A40 en A50 het meest verkopen. Deze toestellen staan op eenzame hoogte qua aantallen.

De winkels verschillen dus niet significant met de rest van Europa.
Kijk dat begint ergens op te lijken. Dat het om 20+ winkels ging was mij uit je eerdere post niet duidelijk.
Dat de bestverkochte Apple een XR is is al wel een teken aan de wand. Ze hadden eigenlijk nooit een lager model (alleen oude topmodellen) op de SE na, wat geen verkoopsucces was. De XR is dat voor Apple nu wel tov de XS. Dus daar zie je al een enorme trend.

Daarnaast was bij Samsung de S serie de meest verkochte, wat nu de A is. Dat is ook wel een duidelijke shift.

Ik ben het met je eens dat ik heel erg graag de echte verkopen inclusief gemiddelde prijs etc. zou willen zien. Dan heb je pas echt een goed beeld.
SE geen verkoopsucces? Best verkopende toestel in de UK en best verkopende toestel destijds in opkomende markten. In diverse klanttevredenheidsonderzoeken aangemerkt met de hoogste score. Het is waar dat Apple op dit toestel veel lager inzette. Men wilde een goedkoop alternatief bieden voor mensen die destijds geen dikke 700 euro voor een iPhone wilde uitgeven. Ik denk at er veel ouders waren die blij waren dat Apple een goedkoper alternatief bood voor ca 400 euro wat qua hardware overeenkwam met een iPhone6S. Uiteindelijk is dit een behoorlijk succes geworden en veel mensen balen dat Apple nu op dit moment zoiets dergelijks niet meer aanbiedt. De XR kan je nu niet echt een instapper noemen.
Andere reden dat de SE ook is aangeslagen, is dat dit een compact toestel is tov de andere toestellen. Ken veel mensen die nu vastzitten op dit toestel omdat er niks kleins te verkrijgen is meer
Yup, ik ben van de iPhone 6 overgestapt naar de SE omdat hij zo lekker compact is. En dat beviel me prima.
Helaas 'beviel' want steeds minder website houden rekening met kleine mobiele schermen, waardoor headers, popups en andere elementen steeds meer ruimte in de UI innemen op kleine devices :(
Cookiemeldingen zijn soms zelfs zo groot dat ik ze niet weg kan klikken als ze niet te scrollen zijn.
Ik heb inderdaad hetzelfde probleem met de SE, erg irritant. Voor de rest nog prima smartphone.
Dat probleem heb ik ook op mijn iPhone 8. Als een website slecht ontwerpen is, krijg je dit soort problemen.
Ook op grote/lange schermeb is dat een probleem. Op mijn LG G7 ook problemen met dingen zoals advertenties en cookiemeldingen waarbij ik een heel stuk.moet sctollen. Groter is niet altijd beter. Teksten zijn dan wel weer lekkerder te lezen.
dus hij verkocht goed, hij beviel goed en was toch een verkoopsucces.

Ik vraag me dan wel af waarom Apple het zelf geen succes genoeg vond om er mee door te gaan. Er zijn zat theorieën over, maar blijkbaar is het niet zomaar een succes, en blijkbaar ook niet zomaar een flop.
Ten tijden van de SE (toen deze uitkwam) was er ook geen aanzienlijk goedkoper alternatief. Apple heeft toen toch dit toestel op de markt gebracht. Dat er nu geen echte instapper is wil niet zeggen dat deze er ook niet meer komt. Wat me wel opvalt is dat Apple nu zelf ook met trade in de prijzen van telefoons aantrekkelijker probeert te laten lijken. Wel een sigaar uit eigen doos natuurlijk. De trade in is volgens mij lager dan wat ik denk zelf op de 2de hands markt te kunnen krijgen voor een toestel. Zeker als de XR die na maximale trade-in 659 bij Apple nog meer kost dan de recentelijke Amazon-Prime aanbieding van 649 euro. Wel makkelijk voor mensen die geen geleur met 2de hands verkoop willen. Gelukkig biedt mijn werkgever een fiscale regeling waarbij ik bruto / netto de telefoon kan kopen. Vroeger deed ik dat steevast iedere 18 maanden maar mijn iPhone 7 Plus heb ik al 3 jaar. Het begint nodig te worden ivm de accu die 82% is. Maar voor de rest is het nog een prima toestel.
Dat laatste is eigenlijk net het punt waar ze iets mee moeten. Het is niet meer per se een enorme stap om een nieuwe te kopen, bij meerdere merken. (camera gebeurt nog wel veel natuurlijk)

Helemaal persoonlijke visie:

Als Apple graag wil dat men de
1 appstore leegkoopt
2 Apple music gebruikt en dat soort abonnementen
3 Apple Credit Card gaat gebruiken

Dan denk ik dat het verstandig zou zijn de mensen in ieder geval binnen te krijgen. Dat kan door je marge op de iPhone deels in te slikken voor het hogere doel. Maak gewoon het goede dat je kunt (niet bezuinigen op hardware) en zorg dat het topmodel bijvoorbeeld 999 euro kost. Dat is veel geld, maar veel minder dan het topmodel nu.

Daarmee zou Apple een van de goedkopere topmodellen hebben tov de concurrentie en bindt het mensen aan haar ecosysyteem wat men zo graag wil. Eenmaal daar goed binnen, ga je niet meer weg. Zeker met de bankzaken, muziek, apps etc.
Ze hadden eigenlijk nooit een lager model (alleen oude topmodellen) op de SE na,
En de 5c natuurlijk, die een gigantische flop was.
Gigantische flop? Dat is een gigantische mythe, de iPhone 5c verkocht beter dan, elke BlackBerry, elke Windows phone en elke android telefoon dus ook de Galaxy S4.
Het word een flop genoemd omdat de 5S een gigantisch succes was.
https://iphone.appleinsid...ry-android-flagship-in-q4
Beetje googlen voordat je deze uitspraak doet zou goed zijn.
Bedankt voor een goed voorbeeld van hoe cijfers de werkelijkheid kunnen vervormen. Die cijfers gaan over 1 specifiek kwartaal (Q4), terwijl bijvoorbeeld Samsung zijn topmodellen traditioneel in het voorjaar uitbrengt (er zijn in totaal minstens 2x zoveel samsung S4's verkocht als 5C's). Blackberry was in 2013 al lang over zijn hoogtepunt heen, en de windows en android markt is zo versplinterd, dat het lastig is voor 1 toestel om hoge verkoopaantallen te halen.

[Reactie gewijzigd door dikkechaap op 23 juli 2024 11:21]

voor Apple was het enorme succes van de 5C niet echt genoeg om er ooit een vervolg op te maken. Dat zegt natuurlijk ook wel iets. In de ogen van Apple was het blijkbaar echt geen succes natuurlijk.
De 5C bestond alleen omdat de 5 niet alle 4g banden had. Wat absoluut belachelijk was. De 5C is gewoon een 5 maar dan wel met alle banden. En een kleurtje.
De 5c was gewoon een iPhone 5 met plastic behuizing. In die zin was het niks bijzonders.
Vroeger hadden alle Iphones toch plastieken behuizingen, eigenlijk alles van Apple was wit plastic, zo herinner ik me nog.
Enkel de 3G en 3GS hadden een plastic achterkant. De oorspronkelijke iPhone, 4, 4S en 5 (allemaal voorafgaand aan de 5c) waren van metaal.
Ik zou de cijfers er bij moeten zoeken, maar, ik kan mij zat artikelen herinneren waarin staat dat apple al kwartalen op rij flink aan het verliezen is, de winstmarge van Samsung mobile gehalveerd is (lees de galaxy s en note toestellen verkopen slecht). Als ik dan nu lees dat 4 van de 5 best verkochte toestellen in europa onder de 300 euro kosten, en Samsung en Xiaomi een flinke groei laten zien terwijl juist die merken nu sterk vertegenwoordigd zijn in het tot 300 euro segment, dan durf ik wel te zeggen dat er een shift plaats vindt naar goedkopere toestellen. En ik snap ook waarom. Wat kan je nou niet met zo'n galaxy a50. Accu is nog lekker dik ook.
De camera van A50 is niet zo goed als die van de topmodellen, maar als je niet veel foto's maakt en dat niet zoveel kan schelen voldoet een dergelijke model absoluut helemaal.
De A8 heeft wel een redelijk camera en is niet veel duurder dan de A50.
Zou verwachten dat die ook best hoog zou scoren.
Een ouder model is toch ook een goedkoper toestel?...
Niet velen zullen ineens van de duurste iphone naar een budgettoestelletje gaan, maar als een groot deel net een trapje lager gaat is het toch een trend.
Mensen denken niet na want bij een abo voel je er amper wat van. Een note 10+ heb je bij tele2 rond de 50 euro per maand. Dat was ik 6 jaar geleden ook kwijt aan een abo met toen de nieuwste telefoon. De prijzen zijn maar amper omhoog gegaan... wel zie je een verschuiving in het aandeel telefoonkosten en abo kosten. Maar overall betaal ik nog steeds even veel.
Helaas heb je nu wel een BKR notering. Een reden waarom veel mensen toch abbo's links laten liggen gaan voor goedkopere telefoons.
Ik koop al jaren geen toestel met abo meer en ik ben echt niet de enige. Gewoon een SIM only en los toestel waar je langer dan 2 jaar mee doet... scheelt echt gigantisch veel geld en een toptoestel van 2 jaar oud is nog steeds erg snel en goed bruikbaar. Of je koopt een nieuw midrange toestel... je hoeft echt niet het toptoestel te hebben .. kost kapitalen want ook met abo betaal je het ding gewoon dubbel en dwars. Vergeet niet dat als je maandelijks 35 euro meer betaalt dan een sim only dit bij een 2 jarig abo toch al gauw 24*35 Euro in totaal 840 Euro voor het toestel is EN je hebt op krediet gekocht dus een BKR registratie die je dwars kan zitten bij andere leningen/hypotheek aanvraag. Steeds meer mensen komen er gelukkig achter dat het slimmer en goedkoper kan.
Helemaal mee eens, kocht een voormalig topmodel telefoon (jaartje na de release) voor 250,- en heb een simonly van 15,- in de maand met onbeperkt bellen en 6 gig data.
Heel verschil met mijn oude abbonement van dik 40,- met 200 belminuten en 2 gig, gelukkig ging die telefoon 4 jaar mee. Dus na 2 jaar omgezet naar een simonly. Half jaar geleden maar een een nieuwe telefoon aangeschaft. Als je een telefoon direct uit eigen zak betaald ben je ineens toch een stuk kritischer, naar wat je krijgt voor je geld.
Mijn opa zei altijd: "Wat je zelf kan betalen moet je niet gaan lenen". En daar heeft hij gelijk in gehad, gratis geld bestaat niet. Je voelt er amper wat van, maar intussen hou je jezelf aardig voor de gek, je betaalt de nieuwprijs met een flinke renteopslag EN je hebt zoals al gemeld wordt een BKR notering. Al met al een buitengewoon slechte deal.
Hier kan ik me alleen maar bij aansluiten. Ik ben vanuit een iPhone 3GS overgegaan naar een 6s en nu een 8, altijd op het moment dat dit het high-end toestel was. In alle gevallen mét abonnement en beetje bijbetalen, maar altijd bekostigd vanuit de verkoop van de vorige telefoon (3GS had ik het geld gewoon).
Dat kostte me dus niks buiten een abonnement van ca. € 50.
Nu de BKR er is ga ik het anders doen. Ik stap in oktober over naar een sim-only van € 13 en leg de rest van het geld wat ik toch al besteedde een jaar lang opzij. Samen met verkoop van het toestel koop ik tegen die tijd een los toestel en ga ik lekker door op een sim-only. Ik kan het sowieso prima betalen, maar op deze manier 'voel' ik het nog steeds niet. Daarnaast geen onnodige BKR mocht ik een huis gaan kopen :)
50*24 en dan ben je gewoon 1200 euro kwijt voor dat abbo, terwijl je beter gewoon een paar maanden kan wachten en vervolgens een sim only kan nemen voor de Note 10+ die tegen die tijd 700 euro kost. Nu ben je gewoon geld over de balk aan het smijten..
De aanname dat mensen die een toptoestel willen nooit naar een lagere range overstappen is ook precies dat, een aanname. Ik zou niet weten waarom niet. Ik heb onlangs een A40 gekocht voor mijn dochter, gezien dat het een prima toestel is en er nog 2 gekocht. Ik mis niets belangrijks (voor mij) op dat ding. Dit was 3-4 jaar geleden een absoluut toptoestel geweest. Als het toestel niet zo groot was (zie opmerking m1999) had ik een a50 genomen, voor een paar tientjes meer, dan heb je (ik dan) helemaal niets te wensen over lijkt me. Wat nu op een toptoestel zit (voornamelijk beter camera, sneller) vind je over 2 jaar waarschijnlijk ook op de budgetrange terug, het zal wel een keer ophouden..
Een ding wat enorm mee speelt is de onduidelijkheid over Huawei welke gecreëerd is door de handelsoorlog waardoor hen verkopen binnen de EU enorm gezakt zijn.
Huawei was ooit een wat goedkopere optie, maar dat is het naar mijn insziens al een tijdje niet meer. Hun flagship modellen vind ik best wel imposant, maar om je op gelijke voet te zetten met Apple of Huawei... tja, misschien te vroeg. Dan wacht ik liever totdat een model van Samsung na een maand of twee flink in prijs daalt.
Xiaomi begint voet aan de grond krijgen? Dat kan je helemaal niet opmaken uit deze cijfers.

Als je als bedrijf vorig jaar 4 toestelen verkochten en nu 6 hebben je een groei van 50% En sla je echt geen deuk in een pakje boter.

Deze percentages vergelijken Is onzin en er conclusie aan hangen is het zelfde als een ijstaart zien de voorbij drijvende wolken. ⛅️

[Reactie gewijzigd door xbeam op 23 juli 2024 11:21]

Er staat een heel mooi grafiekje aan de voet van het artikel. Daarin kan je zien dat ze van 2.9 naar 4.3 miljoen verkochte smartphones gaan. In een stagnerende markt waar veel partijen verliezen is dat gewoon netjes.
Vreemd ik zie juist meer mensen een Huawei nemen in mijn omgeving en Samsung wordt beetje bij beetje minder.
Persoonlijk vind ik dit een van die vreemde opmerkingen.

Omdat in mijn omgeving ik iets anders zie, is het vreemd dat in heel Europa de situatie anders is.

[Reactie gewijzigd door jqv op 23 juli 2024 11:21]

Men spiegelt vaak met de omgeving, en trekt dan conclusies op eigen ervaring. Op mijn werk krijgt iedereen een toestel van de zaak, en je kan maar één merk kiezen: iPhone, en ook alleen oudere modellen. Dus in mijn omgeving zie ik vooral veel iPhones, desondanks hebben sommige een sterke voorkeur voor highend smartphones, dus kopen dan zelf een toestel wat ze graag willen (of hebben er 2).
Als men het niet interesseert wat voor merk/type ze hebben is de keuze natuurlijk erg makkelijk als die keuze voor je gemaakt wordt.

Verder zie ik in Blaricum veel mensen met iPhones, maar die maken naar mijn inzien die keuze puur op status/merk. Bij veel rijke mensen leeft het idee dat Apple het beste is, dus kopen ze naar hun idee het beste. Mogelijk dat dit voor hun ook het beste is gezien ze geen aandacht willen/kunnen besteden aan alle mogelijkheden die Android te bieden heeft. Dus ook dan is de keuze makkelijk gemaakt.
Ik vind dit ook grappig. Ben ik in de Achterhoek, zie ik erg veel android, vooral Samsung. Ga ik vervolgens naar mijn broer in Haarlem, zie ik veel meer iphones. Vorig jaar was ik in San Fransisco. Daar heb ik vrijwel niets anders gezien als iphones. En Apple watches. Echt heel, heel veel.
Ze je met je heel veel dingen.

Als je in de bouw werkt wordt er voornamelijk gepraat over wat voor werkbus je hebt en wat voor motor daarin ligt. Of kopen bij bosjes een dikke Amerikaan (die niet altijd praktisch voor de job is, maar wel erg stoer)

beetje hoger kantoorpersoneel heeft het voornamelijk over race fietsen en wielrennen..

Als je een player, stoere man/vrouw of lekkere chick (versierder) bent sta je elke dag in de sportschool en zijn tatoos' het gespreksonderwerp van de dag en voetballers kliederen zich er ook helemaal mee onder. :P
Wij tweakers vinden tech dingetjes weer leuk...

Elke schakel in de keten heeft zo zijn voorkeuren.

Chit, nu ben ik toch wel erg aan het generaliseren merk ik op. Uit welk milieu kom ik??

[Reactie gewijzigd door Audione0 op 23 juli 2024 11:21]

Uiteindelijk past bijna iedereen wel op 1 of andere manier in een hokje. Als ik naar mijzelf kijk, dan ga ik allereerst zeggen nee echt niet ik ben vet uniek, maar aan de andere kant, totaal niet. Ik ben zo'n persoon die in de kroeg na 5 bier vet interessant kan doen met alle domme weetjes, zo iemand die moeite doet om een dashcam in zijn auto te plaatsen, en achter het dashboard op stroom aan te sluiten, ipv in de sigarettenplug.

Ik ben echt van mening dat je vrijwel iedereen in hokjes kan plaatsen, en dat de vooroordelen dan vaak geen vooroordelen zijn, maar voorkennis.
Ik ben echt van mening dat je vrijwel iedereen in hokjes kan plaatsen, en dat de vooroordelen dan vaak geen vooroordelen zijn, maar voorkennis.

Ben ik het zeker met jou eens...
Na vijf bier pas ;-) De sigaretten aansluiting skippen. leer mu eens zo goed socialere

Hier gaat het meestal voor dat we in de kroeg zijn en zonder bier al gelijk over de gehackte tesla van de buurman (altijd eerst bij de buren testen) of hoe we De Prius van .,.. kunnen of hebben omgebouwd tot autonoom rijdende auto.

Waarna we er door de vrouwen de huizen worden uitgeschopt om het onderwerp in de kroeg voort te zetten en wordt er een commerciële plan bedacht om de laatst gevonden bug te kunnen uitbuiten. waarna we de volgende dag toch maar weer gewoon met ons dagelijks werk doorgaan en tot te conclusie komen dat wat we bedacht hebben misschien niet helemaal ethisch of legaal is.
:'( }>

[Reactie gewijzigd door xbeam op 23 juli 2024 11:21]

Zal er ook weer aan liggen waar je komt en wat eigen invloed misschien. In de achterhoek zie ik juist steeds meer mensen met iPhone, grappig genoeg wel vaak oudere modellen zoals de 6S - die ze krijgen of refurbished kopen. (Of aan mij vragen een goede tweedehands te zoeken en op te lappen voor ze.)

En ik push het niet, zo ben ik niet. Ik geef objectief advies, had m’n oom ook een Android geadviseerd voor zijn wensenlijst - maar omdat ik met een iPhone rondloop wilde ie toch een iPhone want “wat jij gebruikt zal wel het beste zijn en dat wil ik ook”. Gevleid natuurlijk met z’n vertrouwen, maar toch gezegd dat het van persoon tot persoon kan verschillen. Ik vraag me nog steeds af of ‘t voor zijn gebruik nou echt nodig was of een nieuwe Android telefoon van €150 ook ruim voldoende was. :+ Hij deed het tot dit jaar immers met een HTC One M7... (waarvoor kudos overigens dat ie ‘t zo’n 7 jaar heeft uitgehouden, waarvan zo’n 5 jaar zonder updates :+) Naja, misschien kan ie z’n iPhone 6S ook nog 5+ jaar gebruiken hehe.
Dus jij zegt dat rijke mensen irrationele aankopen doen vanwege status? _/-\o_

Bij mensen in Blaricum is een telefoon echt geen status item meer.Waarom denk dat rijkere mensen de grootste klanten van de Aldi en Lidl zijn. Die fles nep cola (goedkoop en smaakt prima) zegt niets meer over financiële status al is afgedekt door een dure auto, boot en Vila.


Dat is juist beste methode om niet rijk te worden.

Het lijkt mij eerdere een rationale keuze. Ze kiezen voor het vertrouwde waarvan ze weten dat het werkt zo dat er geen tijd verloren gaat aan extra mogelijkheden en het aanleren van nieuwe handelingen die niet veel opleveren.

Als it niet je hobby is moet iets gewoon werken en als het alle belangrijke basis functies heeft is het een goed toestel.

[Reactie gewijzigd door xbeam op 23 juli 2024 03:52]

Ik heb nergens het woord 'irrationeel' gelezen. Is het irrationeel als je zoveel geld hebt dat het echt niet uitmaakt of je telefoon 300 of 1000 euro kost en dan voor de 1000 euro telefoon gaat want die zal wel beter zijn? Nee.
Ik wil de bron wel lezen dat rijke mensen de meeste aankopen doen bij de Aldi of de Lidl, Aldi lijkt mij sterk en mensen doen meestal boodschappen bij de super om de hoek.
Zouden meer mensen moeten die eigenlijk het geld voor AAA merken hebben. Tis helemaal geen slecht idee waar xbeam het over heeft.

Mijn vrouw en ik zijn redelijk goed bedeeld en maar doen dit eigenlijk al jaren en we houden echt veel centen over binnen ons boodschappen budget nu we bij de Lidle boodschappen doen.

Ik raad je aan het boek te lezen, "miljonair worden met een gewone baan". Staan echt handige tips in :D
https://www.bol.com/nl/p/...0bowmGEAAYASAAEgJxKfD_BwE

Goed, Miljonair worden hoeft natuurlijk niet, maar waarom zou je alles duur doen als je goed bedeeld bent?

[Reactie gewijzigd door Audione0 op 23 juli 2024 11:21]

Ik denk niet perse dat rijke mensen de meeste aankopen doen bij aldi of lidl, maar ik zie toevallig wel regelmatig bentleys, aston martins, porsches etc daar voor de deur geparkeerd 8)7
Dus? Die zie ik ook bij de Appie XL, of de Coop om de hoek? Weet niet precies welk punt je hier wilt maken.
Ja dat is wat ik zeg.

Ik bedoel niet dat voor het grootste deel van de omzet zorgen. Maar ze doen er niet moeilijk over daar de auto vol te laden in plaats van bij de Appie.

Hier is dat ook altijd Een leuk gezicht (ik heb uitzicht op de parkeerplaats van AH en Lidl en Bijna alle echt duren(+100k) auto’s zie je altijd met een Lidl kar lopen en nooit met een AH kar. Terwijl je wel veel grote gezinnen met een fiat panda ziet lopen met AH karretje.

[Reactie gewijzigd door xbeam op 23 juli 2024 11:21]

Hij beschrijft het woordje irrationeel.

Kopen op gevoel om dat er status aan hangt. Dat zijn irrationele koop beslissingen.
Het gaat om hoe ambitie werkt.

Mensen ambiëren altijd een levensstijl die iets hoger is dan zij Zich zelf kunnen veroorloven. Hierdoor zullen zij producten uit/voor die hogere sociale klassen maar die net te duur zijn ervaren als ervaren als status producten.

Zodra die door financiële groei die status/levens stijl is bereikt zijn de producten uit de lagere levens stijl niet meer relevant en zullen die producten vanuit een veel rationelere beslissing gekocht worden omdat er geen status meer aan hangt.


Simpel voorbeeld de bijstand gezinnen zullen wanneer er iemand jarig is naar AH gaan voor echte cola en merk producten, je wil de visite toch iets goed geven (ze willen laten zien dat niet zo arm zijn als dat het lijkt)

Rijkere gezinnen zullen op verjaardag naar Lidle gaan want die hebben prima wijn, bier en cola smaakt prima. iedereen gelooft toch wel dat ze merk producten kunnen kopen mensen want anders zouden ze ook geen luxe boot kunnen bezitten.

Wat voor arme gezinnen de cola is status is voor rijke gezinnen dat dure boot feestje. Dat jij een iPhone als statussymbool ziet zegt dus meer over je eigen sociale status dan over mensen die er een hebben.

[Reactie gewijzigd door xbeam op 23 juli 2024 11:21]

Je draait de boel lekker om. Die dure villa's, boten en bolides zijn meestal betaald met geleend geld.

Door het boven hun stand leven hebben die wannabe rijken geen geld meer om bij Appie te shoppen en gaan ze naar de Lidl.
Nee dat maken mensen zich zelf wijs om goed te praten dat het ze zelf niet hebben. Dat is een hele natuurlijke reactie en cognitieve dissonantie.
De vos en de druiven door Aesopus. Wanneer de vos niet tot bij de druiven kan, besluit hij dat hij ze achteraf bekeken toch niet écht wilde "...omdat ze toch zuur waren."

[Reactie gewijzigd door xbeam op 23 juli 2024 11:21]

Vergeet de zakelijke markt niet... hier is momenteel 80% van wat ingekocht wordt een Galaxy A50 Enterprise Edition, verder een handjevol iPhones en een enkele Nokia 8.1 of Galaxy S10(e).
Heb jij daar gegevens van dat dit zo is?
Je noemt lukraak een getal in mijn ogen, maar is dat dan ook werkelijkheid?

En 80% van wat?
Zijn het totaal 100 toestellen zijn het er dus 80
Zijn het 1 miljoen toestellen, dan zijn dat er 800000.

Dus een percentage zegt weinig als je niet aan kunt geven of dat waar is en over hoeveel toestellen het precies gaat.

Je zou natuurlijk gewoon gelijk kunnen hebben...

@MicGlou
Oops ik wilde niet zo "agressief" overkomen.
Je hebt dus een duidelijke casus om dit te onderbouwen.

[Reactie gewijzigd door jqv op 23 juli 2024 11:21]

Rustig aan zeg... Ik doe de inkoop van hardware bij mijn werkgever en ik spreek uiteraard geheel vanuit de situatie van mijn werkgever. Dan hebben we het over 200 tot 300 toestellen die per jaar worden vervangen. Dat is uiteraard op de vele miljoenen die Samsung verkoopt nog geen deuk in een pakje boter.

Maar bijvoorbeeld onze leverancier is een van de grootste zakelijke leveranciers van Nederland en zet per week 1000-en A50 toestellen weg, dit kan ik zien omdat ik live zicht heb op de aantallen. Sowieso zijn de Enterprise modellen van Samsung 'populair' op de zakelijke markt vanwege de langdurige ondersteuning die Samsung op de toestellen geeft.

En het was ook puur bedoelt om iemand even niet te laten vergeten dat er meer markt is naast 'in mijn omgeving'. Zakelijk zie je sowieso niet veel Huawei of Xaomi... zakelijk is een heel grote afzetmarkt en het gros wat daar wordt verkocht is Samsung of Apple.
Zelfde beeld bij mijn werkgever. De samsung A-reeks wordt geleverd als werkgsm aan het "voetvolk". Vanaf dat je een job met aanzien hebt, wordt er apple geleverd. :X
En dus moet IT specifieke apps zowel voor android als ios ontwikkelen 8)7
“ En dus moet IT specifieke apps zowel voor android als ios ontwikkelen 8)7”

Daar is toch niets mis mee? :) Heb je ook minder afhankelijkheid van één platform.
Juist beter, meer werkgelegenheid :Y)
Als je het zo ziet, indeed. Maar het werkvolk is allemaal afhankelijk van android. Ik zou niet weten of onze ios-gebruikende bazen weten wat ze met de app allemaal kunnen. Ik zou zelfs niet weten wat ze er mee moeten aanvangen.
De app is een tool om ten velde allerlei plannen en het realtime treinverkeer op te vragen. Als ik niet welk plan ik juist moet opvragen qua locatie, dan kan ze opzoeken via gps-locatie van de gsm.
Om het nog zotter te maken, tot enkele maanden geleden, had de interventiedienst nog windowsphones. Daar werd de app totaal niet voor geport. Wie gebruikt de app het meest? De interventiedienst :P
Die paar ingenieurs die af en toe in het veld komen, moeten maar een android-flagship kopen. }>
Kan de kostbare IT-tijd beter benut worden.
Vanaf dat je een job met aanzien hebt, wordt er apple geleverd.
Dit stukje heb ik nooit gesnapt vanuit de heren in het strakke pak. Iets wat je op menig schoolplein tegenkomt geeft jouw toch geen aanzien :?
Bij ons in het bedrijf is het beeld beetje identiek. Volgens onze MDM is 80% Samsung en 20% Apple bij de smartphones. Huawei, Xaomi,.. zijn moeilijker te integreren in ons MDM platform...
Huawei is bij ons gedaald toen Trump raar begon te doen en met het tijdelijk stoppen van Android support is het echt gestopt.
Jouw omgeving in waarschijnlijk kleiner dan Europa....
Europa en buiten Europa, niet dat het er wat te maken heeft. Beetje een rare opmerking..

[Reactie gewijzigd door dutchnltweaker op 23 juli 2024 11:21]

Dat zie ik inderdaad ook in mijn omgeving. Inclusief mezelf.
Is niet vreemd, meeste mensen beïnvloeden hun omgeving, dus de eerste in jou omgeving die een Huawei nam en er lyrisch over was resulteerde in nog iemand die het nam, en zo voorts. Dit gaat door tot iemand een hele slechte ervaring krijgt of tot iemand van aanzien op dit vlak in jou omgeving lyrisch wordt van een ander merk.
Leuk, die cijfers en aantallen, maar dit is totaal onbelangrijk voor fabrikanten tenzij diegenen die graag uitpakken met marktaandeel op aantallen.
Omzet en winst zijn de belangrijkste, daar wordt met geen woord over gerept.

Ik verkoop veel liever 1.000.000 toestellen aan 800 EUR met 150 winst dan 3.000.000 toestellen aan 200 EUR en 20 EU winst.
Anoniem: 710428 @nils8313 augustus 2019 09:16
Eerst grotendeels marktaandeel pakken om later de winstmarge omhoog te gooien.

Edit: ik bedoel zoals bijv met Oneplus, eerst goedkope tel voor 300 en gewild laten worden door alleen met invites te werken. vervolgens goedkoop houden, maar open gooien voor iedereen. daarna duurder maken. Zelfde als met Huawei, die begonnen ook met tels van 200 eu en nu voor 1k. Dat zijn geen nieuwe productsegmenten.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 710428 op 23 juli 2024 11:21]

Waardoor je marktaandeel weer in elkaar stort...
Dat werkt alleen in een voor nieuwe productsegmenenten. De smartphonemarkt is mature en daar moet je gewoon nu geld verdienen.
Maar de markt moet wel toelaten dat jij toestellen van 800 euro verkoopt.

Het consumenten gedeelte dat minder dan 400 euro uit Kan geven is vele malen groter dan de groep boven dat bedrag.

En als fabrikant zou ik blij zijn met iedere winstmarge. Niet alleen van die dure toestellen. Geld is nu eenmaal geld.
Zo simpel ligt het niet. Het doel van ondernemen is dat je een bepaald rendement haalt. En op duurder producten haal je meestal een hogere marge, omdat de prijs minder belangrijk wordt. Een koper van een klein autootje is gevoeliger voor een korting dan iemand die per se een Audi of BMW wil.
Voor smartphones is dat niet anders. Een toestal met een winkelprijs van 800 euro is niet 2x zo duur om te maken dan 1 van 400 euro en alle overige kosten (transport, magazijnruimte etc) zijn hetzelfde, ongeacht de verkoopprijs.

Je kunt dus beter een miljoen keer iets van 800 euro verkopen dan 2 miljoen iets van 400 euro. En als de netto marge te laag wordt gaan de eigenaren ergens anders heen met hun investeringen....
En toch heb je in het laatste geval een dubbel zo grote klantenkring voor een vervolgaanschaf. Ligt aan de categorie.
Als aandeelhouder zou ik het met je eens zijn, als consument niet want elke cent marge komt uit de zak van een consument...
Net zoals jouw salaris uit de zak van jouw klanten komt....
Ik snap wat je probeert te zeggen maar gezien we het over (winst)marge hebben is mijn salaris daar al van af.

Vrijwel niemand heeft er wat aan als een bedrijf (bijvoorbeeld) 200miljard op de bank heeft staan hoor, dat is gewoon nergens goed voor ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 juli 2024 11:21]

Klopt niet. Jeff Bezos geeft aan dat hij puur focust op omzet en niet op winst. Marktaandeel is het allerbelangrijkst, winst volgt dan later. Hij is niet de meest onkundige in deze. Hij is 1 van de 3 rijksten op aarde.
Dat ligt aan je businessmodel, Bezos kan bijna oneindig schalen, de verkoop van Samsung is afhankelijk van productiecapaciteit en productontwikkeling (en uiteraard marketing). Als startende fabrikant (in een segment/werelddeel) kan je genoegen nemen met lage winst, maar dat is voor Samsung niet het geval, zij moeten cashen op hun reputatie en dat doen ze blijkbaar enerzijds met highmargin S/Note serie en heel veel (zakelijke) deals te maken voor grote aantallen A50s
Ja, leuk die cijfers en aantallen. Dit is namelijk geen website waar alleen fabrikanten komen.
Ik snap wat je bedoelt... maar de verhoudingen liggen in de praktijk denk ik wel een beetje anders. Men koopt nu blijkbaar eerder toestellen die in een goedkopere klasse vallen. Dan heeft het proberen slijten van je dure toestellen weinig zin als ze minder worden verkocht. Dan laat je dus omzet & winst liggen omdat je liever die 150 op 800 wil pakken ipv die 20 op 200. Ieder verkocht toestel is er eentje... je kan geen duur toestel slijten aan iemand die het niet wil of kan betalen.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 23 juli 2024 11:21]

Dat is de keuze helemaal niet.

De keus is misschien wel Of 1.000.000 toestellen verkopen voor 800 euro met 150 euro winst.

OF 700.000 toestellen verkopen voor 750 euro met 100 euro winst EN 3.000.000 toestellen verkopen voor 250 euro met 70 euro winst...
De doorslaggever voor mij was dat de achterkant van plastic was.
Ook handig met zelf de accu vervangen, dan maak je het glazen achterkantje niet stuk :>
Maakt in principe niet uit, glazen achterkant gaat niet per definitie kappot als je de accu gaat vervangen hoor..
De accu zit behoorlijk vastgelijmd. JerryRigsEverything had er laatst een filmpje van gemaakt. Hij kon de accu er niet uithalen zonder hem stuk te maken, wat gevaar kan opleveren.

Maar inderdaad, de achterkant kan best makkelijk eraf om dingen eventueel te vervangen.
Hmm na het bekijken van jerryrig zijn video over de a serie teardown met plastic achterkant twijfel ik daar over. Je hebt nog steeds warmte nodig om het los te krijgen en plastic kan snel gaan vervormen bij teveel warmte. Geef mij maar gehard glas. Kan goed tegen krassen, goed schoon te maken en zal niet vervormen. En je kunt altijd nog skins of cases gebruiken indien je liever plastic gevoel hebt.
Geef mij maar gewoon een metalen achterkant. Helaas zie je dat steeds minder
ja , want accu vervangen kost 2 tientjes? en als je laat doen bij samsung 3 tientjes? met weer garantie?
Ik kan dat zelf met behoud van garantie :)
Toevallig gisteren bestelt als vervanging van mijn oude iPhone 5S als werktelefoon. Het ging tussen deze en de Redmi Note 7. Uiteindelijk toch voor de A50 gegaan, hoofdzakelijk vanwege het scherm, de hoeveelheid geheugen en dat er geen MIUI op staat.
De user interface kun je uiteraard altijd zelf nog aanpassen, dus daar hoef je een toestel niet op af te wijzen. Ik zelf gebruik al jaren Nova Launcher, daarmee kun je de UI geheel aanpassen wat je maar wenst. En nog prettiger maken met gestures die je maar wil.
Kan je met One UI van Samsung ook. En dat is native. Je hebt enkel Goodlock (van Samsung) nodig, die geven je een ongekende aantal opties voor het aanpassen van je skin.
Ik heb de Nova Launcher al, destijds een licentie voor gekocht en draai ik ook op mijn andere telefoon, een Nokia 8. De launcher was dan ook niet doorslaggevend, zeker omdat Samsung ook een aangepaste launcher heeft. Hoe de Redmi met notificaties omgaat was wel een factor.

[Reactie gewijzigd door Estel op 23 juli 2024 11:21]

Ik heb net omgekeerd gekozen voor de 4/128GB versie van de redmi note 7. De camera kwaliteit en prijs waren de doorslaggevende factoren. Ik heb slechts €190 betaald bij Amazon.

MIUI heeft wel een aantal vreemde quirks. Ik gebruik de microsoft launcher dus de app drawer is geen issue maar het afhandelen van notificaties is nogal apart, het instellingenmenu is een jungle en een aantal standaard Android 9 functies werken niet zoals smart lock en digitaal welzijn.

Daarentegen is de primaire camera wel heel goed voor de prijs en is het scherm meer dan voldoende vergeleken met mijn oude Galaxy a3 2016. Dat was een amoled scherm en ik had verwacht het meer te missen. De Galaxy a50 heeft natuurlijk wel een prachtig scherm.
Bereid je maar vast voor op een hoop frustratie met het keyboard....

Met wat grotere vingers gaat minstens 1 van de 5 karakters mis..

Snap niet wat de oorzaak is,maar is zwaar irritant..
Blijf het jammer vinden dat m'n mi6x het heeft begeven,veel betere ui..
Geen probleem, ik installeer toch meteen het Google Keyboard. Werkt prima voor mij.
Die heeft bij mij hetzelfde probleem..
Lijkt haast wel of de digitizer er steeds een stukje naast zit met de locatie.

Maar alleen bij het typen,met knoppen in apps werkt het wel goed
Iemand enig idee hoe marktaandeel berekend wordt? Ik lees woorden als “geleverd” en “verscheept”. Nou zie ik in Mediamarkt al die grote bakken met goedkopere phones... Die zijn dus ook “verscheept” en “geleverd” maar nog niet geretailled. Die worden wel meegerekend?
Deze truuk wordt/ werd ook in de autobusiness gebruikt trouwens...
Ligt er een beetje aan welk artikel je leest. Maar in dit artikel gaat het erom hoeveel een fabrikant heeft geleverd en veel hiervan liggen dus inderdaad nog in magazijnen en winkels.
Dit artikel is geschreven vanuit de fabrikant optiek. Zolang die zijn toestellen heeft verkocht is het niet zo relevant of deze in een magazijn liggen of bij een eindgebruiker. Het is ook niet echt een truc. Kort door de bocht zal het de fabrikant een zorg zijn waar de producten zijn; zolang de rekening maar betaald is.

[Reactie gewijzigd door K-aroq op 23 juli 2024 11:21]

Al die toestellen komen echt wel bij de klanten terecht hoor, het is niet zo alsof er enorme stromen aan telefoons teruggestuurd woren naar de fabrikanten.
De hele A serie biedt ook gewoon voor ieder wat wils en de specs zijn bij ieder telefoon voor de prijs ook gewoon prima.
Een ander groot punt is dat het een vlak scherm heeft. De schermen met een kromming zijn er berucht om dat ze kunnen breken en het een berg geld kost om ze te vervangen.
Ik snap ook heel goed dat de Samsung Galaxy A50 de bestverkochte smartphone is.

Samsung + Android + acceptabele prijs = awesome
Xiaomi slaagt er gewoon in om toptoestellen te produceren tussen de 200 en 300 euro. Mijn redmi 4x heb ik nu 2,5 jaar. 1x laten vallen (na 4 maanden :( )en scherm stuk. Voor € 15,- een nieuwe besteld en is weer als nieuw. Met een beetje handigheid en Youtube kom je een heel eind. Volgende toestel wordt de Redmi note 7 pro. Kan ik weer een paar jaar voort voor € 200,-
Ik ben overgestapt van huawei p9 plus naar de Galaxy pA 70
Niet omdat de huawei slechter is want deze heeft het 3 jaar volgehouden maar gewoon voor de prijs.
Goede specs en aangename prijs.
Alleen de fingerunlock valt wat tegen maar de rest is top.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.