Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft staakt ontwikkeling Super Duper Graphics Pack voor Minecraft

Minecraft krijgt geen Super Duper Graphics Pack, de omvangrijke grafische update die Microsoft tijdens de E3-gamebeurs in 2017 voor het spel aankondigde. Microsoft noemt de update technisch te veeleisend.

Microsoft meldt 'niet blij' te zijn met de prestaties van het Minecraft Super Duper Graphics Pack bij het draaien ervan op verschillende systemen. De ontwikkelaar is daarom gestopt met de ontwikkeling ervan. Het bedrijf bekijkt nu andere manieren om Minecraft van een ander uiterlijk te voorzien. Details hierover geeft Microsoft verder niet, maar het bedrijf komt binnenkort met meer informatie over het optimaliseren van de architectuur achter Minecraft op verschillende platforms.

Microsoft kondigde het Super Duper Graphics Pack in 2017 aan. De grafische update zou alleen voor de Xbox One, high-end pc's met Windows 10 en de Xbox One X verschijnen, zo was de bedoeling. De gratis update moest 4k-hdr-ondersteuning en geavanceerde grafische effecten toevoegen aan Minecraft, zoals dynamische schaduwen, bewegingen van bladeren en gras, nieuwe textures, directionele belichting enzovoort.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

13-08-2019 • 09:09

99 Linkedin Google+

Reacties (99)

Wijzig sortering
Hoe moeilijk is het om wat lichteffecten en schaduwen toe te voegen aan je eigen game dat bestaat uit vierkante blokjes, terwijl er 100en mods zijn die hetzelfde doen.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 13 augustus 2019 09:14]

Er zijn geen mods die hetzelfde doen aangezien dit over de "Bedrock" versie van Minecraft gaat en niet de Java editie.

Bedrock is de versie voor Xbox/Windows 10/Mobile/Switch. Deze versie ondersteund ook crossplay tussen verschillende platformen itt de Java editie.
Je reactie slaat kant noch wal. Het gaat er niet om wat voor versie het is, het gaat om het uiterlijk. @Gamebuster stelt dat mods het in de Java versie wel klaar kunnen stellen om dat soort dingen toe te voegen. Dan moet het in de Bedrock versie ook mogelijk zijn - het gaat immers om de aansturing van de GPU, en het is niet zo dat in de Java versie ineens meer mogelijk is op dat gebied.

Waar het hier waarschijnlijk om gaat is dat de prestaties op de Xbox One ver achterblijven. High end PC's zullen waarschijnlijk geen enkel probleem hebben om de graphics pack te draaien, maar de Xbox One is voor MS nog steeds een belangrijk platform. Puur dat platform cancelen zal dan een te grote blamage zijn, dus brengen ze het helemaal niet uit. En ze nemen blijkbaar ook geen genoegen met minder grafische pracht en praal.
Jij bent de professional en ik hoopte al dat je hier ergens in de discussie zou verschijnen :+

Heb jij enig idee waarom een Xbox one S/X enige moeite zou hebben met een paar schaduwen en lichteffecten in Bedrock Minecraft? De huidige bedrock editie draait prima op een mobieltje: Lijkt me dan toch dat een One S ruim krachtig genoeg is voor een hele hoop effecten extra?

Ik vind het extra bijzonder omdat het hun eigen game is en hun eigen console - het lijkt me dan dat je juist de in-house kennis hebt om het onderste uit die console te halen.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 13 augustus 2019 11:08]

idd ik zou denken dat met een addon / grafische update als deze ze zoveel knopjes hebben dat ze het specifiek kunnen tweaken voor de xbox.
Heb jij enig idee waarom een Xbox one S/X enige moeite zou hebben met een paar schaduwen en lichteffecten in Bedrock Minecraft
De Xbox One heeft daar geen moeite mee, maar ik denk dat je wat MS wilt bewerkstelligen dan enorm aan het downplayen bent :)
Maar het is prima mogelijk toch om voor de Xbox one X die wel uit te brengen en de S niet. De X heeft die capaciteit vast wel
Wat ik al zei, puur de Xbox One (dus niet X) cancelen zal waarschijnlijk een te grote blamage zijn. Om het in het geheel niet uit te brengen is een strategische keuze, geen technische. We weten wat de mods weten klaar te spelen en MS is zeker niet incompetent.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 13 augustus 2019 11:16]

Wat ik al zei, puur de Xbox One (dus niet X) cancelen zal waarschijnlijk een te grote blamage zijn. Om het in het geheel niet uit te brengen is een strategische keuze, geen technische.
Precies dit.

De reguliere One en S zijn gewoon ook niet zo enorm krachtig.
Op een kleine Minecraft map zal het Super Duper impact misschien nog niet niet zon probleem zijn, maar iedereen heeft de gigantische creaties gezien. Die zullen ongetwijfeld compleet vastlopen of een dramatische performance hebben.

Dan is er het probleem dat de One al niet zon grote installbase heeft, de One X bijna niche is. Uitgaande van Minecraft''s grootte.
Dus dan is MS' logische vraag: waar doen we dit eigenlijk voor?

Met zo'n upgrade wil je ook echt impact maken, zorgen dat het gros van de je doelgroep het erover heeft. Maar het gros heeft waarschijnlijk helemaal niet de hardware die ervoor nodig is.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 13 augustus 2019 11:51]

Klinkt toch nogal kort door de bocht hoor..
Minecraft draait op haast elke CPU van de laatste 15 jaar prima en met 8GB ddr3 ram zou je zeker voor vanilla met een texture pack ruim voldoende moeten hebben.
Het gaat niet om.de CPU, het gaat om de GPU. En wat MS doet gaat wel wat verder dan alleen een texture pack, anders hadden ze ook geen performance issues :)
Ik weet nog wel dat de gt220 op zijn limiet zat met texture packs, maar met de gt1030 nooit meer ergens last van gehad.
Maar misschien dat zelfs een gt1030 de GPU van een xbox nog fluitend voorbij fietst.

Ik zie sowieso niet in waarom je een blokkerig spel als minecraft minimaal zou willen opleuken want echt indrukwekkende graphics ga je bij minecraft natuurlijk nooit zien en daar komt de spelvreugde natuurlijk ook helemaal niet van.
Behalve dan bij fanatici die zichzelf dat wijsmaken en er zwaar aan tillen.

[Reactie gewijzigd door Sergelwd op 14 augustus 2019 00:11]

Zoek maar eens minecraft op met raytracing. Dat ziet er ineens zo vet uit dat ik bijna alleen daarvoor al een RTX kaar zou willen aanschaffen.
Een native versie lijkt me juist meer mogelijkheden bieden
Denk ik ook want de Java versie was slecht geprogrammeerd en bijgevolg zwaar voor systemen.
De Bedrock versie is dan ook meer geoptimaliseerd en maakt beter gebruik van de mogelijkheden van je systeem (CPU, GPU,..)
De Java versie is niet per se slecht geprogrammeerd, Java maakt het gewoon moeilijk om dicht bij de hardware te komen voor de beste prestaties.

(het is ook de enige versie die mods heeft)
Het gaat hier om de GPU, er bestaan prima OpenGL bindings voor Java. En de Java versie van Minecraft is wel notoir slecht geprogrammeerd ;)
Nouja er zijn natuurlijk dingen die niet in OpenGL gedaan worden, zoals het uitrekenen van de positie van particles (kan wel maar dan krijg je rare artifacts).

Dat wordt dus op de CPU uitgerekend, en in Java zijn dat soort dingen gewoon een stuk langzamer dan C(++)
Dat was misschien zo in circa 1995, maar dat is echt niet meer per definitie zo. In sommige gevallen is Java zelfs sneller dan C(++) in low-level benchmarks. http://scribblethink.org/Computer/javaCbenchmark.html

Het komt er eigenlijk op neer dat een (low-level) programma alleen sneller is als er rekening gehouden is met alle limitaties en eigenaardigheden van die taal. Een taal zoals Java kan bijna al dat soort fouten opvangen en de code dus veel beter optimaliseren, daarnaast heeft JIT ook nog een hoop voordelen (zie bovenstaande link). Dus in het kort; als je een expert bent die alle ins en outs van C(++) kent, dan kan C++ sneller zijn.
Ik snap niet helemaal wat je nu zegt. Op de GPU kun je posities van particles niet uitrekenen? Daar is hij juist enorm goed in :).

Maar ik snap wel waar je heen wilt. Een goede aansturing van de GPU vereist ook CPU-kracht. Desalniettemin is Minecraft niet het type game dat, mits goed geïmplementeerd, qua rendering nou enorm veel rekenkracht vereist op de CPU.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 13 augustus 2019 12:20]

Ja dat kan wel, maar dat heeft bepaalde limitaties, daarom is ervoor gekozen in Minecraft om ze op de CPU te berekenen.

Het particle limit is 4000, maar dat kan (zeker door mods) overschreden worden.

Ik probeer erop te doelen dat bijvoorbeeld particles een typisch voorbeeld zijn van limitaties niet zozeer van de code maar van Java.
Daarbij hebben ze onlangs een grote schoonmaak gehouden in de Java-versie bij versie 1.13. "The flattening" genaamd.
Ben benieuwd wat het effect hiervan zal zijn in de toekomst, ziet er veelbelovend uit
De grootste problemen die de Java editie heeft is dat de hele game even ophoud wanneer een deel van de spelwereld word ingeladen. Dit heeft weinig met de programmeertaal te maken, meer met de architectuur van de software zelf.
Je hebt misschien van Optifine gehoord? Dat is een mod die gewoon wat bestaande code van het spel in andere threads stopt en wat efficiënter maakt. Als gevolg van het installeren van deze mod worden de prestaties van het spel vele malen beter, en die is gewoon in Java geschreven.
En die mod loopt altijd maar een paar dagen achter op het spel zelf, en versie na versie al sinds 1.5 ofzo krijgt deze mod het weer voor elkaar de prestaties drastisch te verbeteren.
Als dit geen bewijs is dat het slecht is geprogrammeerd, weet ik niet wat je over kan halen.
Persoonlijk heb ik nooit verbetering gemerkt met het gebruik van Optifine, zowel op een oude slechte laptop als een moderne highend pc...

Dus ik kan me niet vinden in jouw bewijs.
https://youtu.be/9So_PGTJ_1U?t=270
Dat je niks hebt gemerkt heeft misschien te maken dat je niet eens naar de nummers hebt gekeken.
Je kan makkelijk bronnen vinden die mijn punt bevestigen.
Er zijn veel situaties waarbij optifine werkt, maar niet bij mij (op zowel goede als slechte hardware)

Dus het is niet altijd "slechte code" van Minecraft, en dat kan dus ook niet altijd "verbeterd" worden door mods zoals Optifine.
Ik denk dat consistente performance op alle platforms een grote reden is. Leuk dat een mod het kan op een high end pc, maar iemand met een launch Xbox one moet het ook kunnen draaien.

Kijk naar dragon quest builders 2 Op de switch om te zien wat je anders krijgt.
Het was overigens alleen bedoeld voor de xbox x en Windows 10 (high end). Ik denk dat tweakers in her artikel een klein foutje heeft gemaakt.
Mojang praat over "across all devices". Dus niet allen over xbone en W10
Bij de aankondiging zeiden ze alleen xbox x en high-end pc. Dat ze nu zeggen alle platformen kan ik wel begrijpen. Mensen begrijpen wel waarom het niet zou kunnen draaien op de OG-xbox.
Ik denk dat dit een grote reden zal zijn.
Alsnog ben ik het er niet mee eens dat ze het hele project laten vallen.
Minecraft is een best licht spel, vergeleken met de mogelijkheden van de xbox one.
Ik had gehoopt dat ze het randje zouden opzoeken wat mogelijk is met de specificaties van de xbox.
Minecraft is alles behalve een licht spel.. je hebt een behoorlijk grote memory bandwidth capaciteit nodig om het spel op fatsoenlijke framerates te kunnen laten draaien. Schroef je geheugen snelheid maar eens terug naar de helft en zie je framerate ineens naar 25% terugzakken.
Minecraft is alles behalve een licht spel..
https://apps.apple.com/us/app/minecraft/id479516143

Het draait op een mobieltje... zal wel meevallen hoe zwaar die game is.
Dat is de bedrock editie. Die is een heel stuk lichter dan de Java versie.

Echt een wereld van verschil als ik de vanilla Java versie draai, en het soms met moeite de 60fps weet vast te houden, dik een gig geheugen en meerdere cores bezig houdt. De bedrock versie draait bijna zo licht als de calculator.

Ga je de java versie modden dan kakt de performance in elkaar. Een Ryzen 1700x met een RX580 weet het zonder moeite op de kniëen te krijgen.
Dit hele artikel gaat over de bedrock editie. Als de bedrock versie op een mobieltje kan draaien, zou een Xbox one S toch ruim voldoende power hebben om wat schaduwen en lichten erbij te tekenen?
Volgens mij doelde cappie op de java versie. Want de Bedrock versie is inderdaad zo licht als een veertje (in verhouding met de java versie)

Ik denk dat Microsoft de bedrock versie graag in features gelijk wilt houden over alle platformen en ze daar mee tegen problemen aan lopen.
Helaas gaat het niet om de bedrock edition, als je naar de website gaat vraagt de download toch echt om een mojang acount voor de Java editie.
"Ga je de java versie modden dan kakt de performance in elkaar. Een Ryzen 1700x met een RX580 weet het zonder moeite op de kniëen te krijgen."

Waarom draai ik dan modded minecraft (welk modpack dan ook) op een pc met e8600/8gb ddr2/gt 1030?
Toen minecraft uitkwam in 2011 was het inderdaad nog een zwaar spel voor de wat oudere pc's en dan vooral die met wat minder ram geheugen, maar tegenwoordig is alleen minimaal 8GB ram geheugen iets om op te letten.
Sphax BDcraft 512 is voldoende om te zorgen dat MC redelijk wat moeite heeft om de 60fps vast te houden. 256 en een optifine shader is ook voldoende.
De mobile versie van de game is NOG lichter dan de bedrock edition.. die onzin draait inderdaad overal op, maar daar hadden we het ook niet over.
Als ik reddit moet geloven zijn er ook al mods voor de XBONE die ongeveer hetzelfde voor elkaar krijgen. Men verwacht dat het te maken heeft met Switch en Android/iOS support.
Maar als ik dit artikel lees, zou deze update sowieso al niet ondersteund worden door de Switch en Android/iOS, enkel voor high end PC's en Xbox One / X.
Mojang praat zelf over "across all devices". Daaronder valt dus ook Mobiel en Switch.
Ik denk dat consistente performance op alle platforms een grote reden is. Leuk dat een mod het kan op een high end pc, maar iemand met een launch Xbox one moet het ook kunnen draaien.

Kijk naar dragon quest builders 2 Op de switch om te zien wat je anders krijgt.
lees : De grafische update zou alleen voor de Xbox One, high-end pc's met Windows 10 en de Xbox One X verschijnen, zo was de bedoeling.
dus die constante performantie overal was nooit de bedoeling.
Maar als MC nog steeds op java draait , moet je niet verder zoeken. (sleep het al jaren niet meer)
Ik geloof dat minecraft oorspronkelijk in java was gebouwd. Het was toen de tijd ook geen technisch hoogstandje. Ik kan me voorstellen dat als ze nooit een andere engine zijn gaan gebruiken, dat het inderdaad erg lastig is deze grafische effecten probleemloos te integreren op alle platformen.
Ze gebruiken nog steeds Java
Edit: Schijnbaar niet meer.

[Reactie gewijzigd door Orama op 13 augustus 2019 11:55]

De Bedrock editie waar dit over gaat draait niet op java.
Dat was het ook. Ik speelde het sinds beta 1.2 en toen was het al niet erg lekker. Wilde je een hogere resolutie textures dan 16x16 (bijvoorbeeld 128x128 of 256x256) moest je al heel snel met launch paramaters in de Minecraft launcher aangeven dat je 8GB RAM wilde toewijzen. Daarnaast is het heel zwaar op de CPU.
Op zich niet moeilijk, maar Minecraft is relatief zwaar game, als je iets verder gaat dan alleen huisje bouwen en zombies en creepers te slachten.

Mijn 4 jaar oude PC, heeft het soms best wel moeilijk met dit spel (+mods ;) ), daar waar andere grafisch mooiere games het goed draaien.

Er zijn ook wel mods, die mooie licht effects geven, maar als ik die installeer, gaat mijn GPU echt op volle touren (R9 380). Als ik dan bedenk wat de doel groep is, verwacht ik niet dat ze de modernste PC hebben ;)
Dat gaat dan over de Java versie die inderdaad niet geoptimalisserd is. Er is ook een Bedrock versie die in C++ geschreven is en veel vloeiender loopt. Iedereen die Java minecraft heeft krijgt Win10 Bedrock Minecraft gratis.
(Op pc) is de Java versie vele malen groter dan de bedrock versie, zolang je niet met de Bedrock versie op "Java" servers kan spelen, zullen er weinig pc spelers overstappen ben ik bang.
Het is niet heel raar dat mensen liever de versie spelen waar meer spelers en servers op te vinden zijn. De Bedrock versie kan dan wel superieur zijn tegenover de Java versie, maar persoonlijk speel ik liever op servers met leuke plugins en mods, met een client waar ik zelf mods kan installeren als ik dat wil. Die Super Duper Graphic Pack is op de Java editie gewoon Optifine met Shaders en een texture pack, dat werkt prima (mits je PC dat natuurlijk aan kan). Zolang ik niet met de Bedrock versie op Java servers kan (of dat de bedrock servers dezelfde opties en mogelijkheden om plugins te bouwen krijgt als de Java versie) heb ik geen intresse om over te stappen op Bedrock.

De mods en plugins zorgen er voor dat Minecraft nog steeds leuk is.

[Reactie gewijzigd door Gforcez op 13 augustus 2019 15:29]

“De java fanboys”. Sorry hoor, maar bij Bedrock heb je zo goed als geen mods, dingen die toch wel vereist zijn voor een grotere server. Die zijn toch makkelijker te ontwikkelen voor java dan het moeilijk te decompilen C++.

Als je met een paar vrienden Vanilla MC wilt spelen dan is dat prima, maar ik wil op mijn server rollen uitdelen met speciale permissies, ik wil bepaalde delen van de wereld aanmerken als pvp zone, ik wil een economie zodat spelers eigen winkels kunnen openen en items kunnen kopen en verkopen. Ga zo maar door, in mijn server spawnen er zelfs random boss mobs met speciale krachten en kunnen ze magische lampen vinden die 3 wensen vervullen.

Veel mensen hebben het wel gezien met de Vanilla ervaring na een tijdje.

[Reactie gewijzigd door s1h4d0w op 13 augustus 2019 12:11]

publieke server ? welke ? ;)
De Java versie loopt een aantal weken achter met updates over het algemeen, de java versie heeft wel mods wat in het voordeel is.

Maar mijn punt was dus dat de Super Duper Graphics Pack voor de C++ versie is en die wel stabiel draait. Vergelijkingen met de Java versie die instabiel is gaan dus niet op.
Ik denk niet dat ze hier blij worden, als ze op hun computertjes win10 krijgen ;)
De meeste modpacks draaien zeer goed op een simpele linux computer, dat wij niet de behoefte hebben om naar de bedrock versie te gaan.
Dat kan zo zijn maar dit artikel gaat over Bedrock niet over Java.
Dat stond niet direct in het artikel, had het idd kunnen opmaken uit, dat het alleen voor de xbox en win10 is.
Een low of medium shader lukt toch wel? Neem aan dat als een Intel hd 620 van m'n laptop die bijna kan draaien en m'n gtx 970 de high versies op 60-80 fps, jou videokaart of een ps4 of xbox dat ook wel kunnen.
Niet moeilijk, echter zijn de specificaties die dit soort mods vereisen dus teveel voor alle varianten van Minecraft op elk platform.
Ik vermoed dat de engine voor een groot deel herschreven moet worden om dit alles aan te kunnen. Dit is eerder al gedaan maar waarschijnlijk willen ze niet nog meer effort in een game refresh steken. In plaats daarvan maak je liever een nieuwe versie of een heel nieuwe game.

Dus het is waarschijnlijk meer dan een likje verf.
Hoe moeilijk is het om wat lichteffecten en schaduwen toe te voegen aan je eigen game dat bestaat uit vierkante blokjes, terwijl er 100en mods zijn die hetzelfde doen.
Tsja, blijkbaar is wat ze voor ogen hadden toch niet evident als ze na meer dan 2 jaar de stekker uit het project trekken... die "100en mods" zullen allicht dan toch niet "hetzelfde" doen.
Ik zag toevallig gisteren een video op youtube voorbijkomen van UDF tech (toeval) waarbij het gebruik van meerdere grafische updates aan Minecraft toegevoegd zelfs op een PC met een intel 9900K en een Nvidia 2080Ti in een slideshow veranderde. Bij interesse kijk maar: https://www.youtube.com/watch?v=g82TBx3V4z8
Dat is gewoon een idiote mod dan.
De graphics zien er amper mooier uit zelfs.
Apart dat dit wel mogelijk is voor honderden packs op het internet, en dat mijn computer ze makkelijk kan draaien, maar voor een bedrijf als Microsoft dit een hele klus is.
Ik vraag me af waarom ze het hele project stoppen, zeker nu Minecraft zo populair is.
Zou het niet een veel betere keuze zijn geweest om hem alsnog te releasen maar dan er een waarschuwing bovenop te knallen, net als ze nu hebben voor amplified world creation, zodat de mensen die een 1080ti alsnog er van kunnen genieten, of hebben ze het zo erg gemaakt dat zelfs de servers van google er moeite mee hebben? Maar in dat geval ga ik me toch afvragen waarom 3 tieners met weinig code-ervaring wel een shader-pack kunnen maken en een miljardenbedrijf niet?
Zal vast wel een reden voor zijn, maar het lukt me niet om hem te achterhalen.
Misschien is de reden omdat die mod werkt op de java versie en het artikel gaat over de Bedrock versie?
Nee, dat is geen valide reden. Sterker nog, ik ben er vrij zeker van dat de engine in de Bedrockversie een heel stuk beter in elkaar zit dan die van de Javaversie. Microsoft heeft geen incompetente lui in dienst, dit lijkt me puur een strategische keuze omdat de kracht van de Xbox One ver achterblijft tov de rest, en ze het niet voor elkaar krijgen om alles wat ze willen ook daarop soepel te laten lopen.
Nee, dat is geen valide reden.
Dat is zeker een valide reden, aangezien de Java versie op PC draait en de Bedrock versie op mobiele apparaten. Dat de engine beter is heeft er weinig mee te maken. Je gaat op een telefoon geen Minecraft 4K-HDR draaien met dynamische schaduwen en licht effecten.
ik ben er vrij zeker van
Dus je hebt geen bewijs? Je denkt gewoon dat het zo is?

[Reactie gewijzigd door Parrotmaster op 13 augustus 2019 11:53]

en de Bedrock versie op mobiele apparaten
Je bedoelt dat er een Bedrockversie is voor mobiele apparaten. Niet alle mobiele apparaten gebruiken dezelfde executable. Degene die waarschijnlijk exact identiek zijn, zijn die voor win10 en Xbox One (en X). Die hebben sowieso een DirectX backend. Daar kun je prima aanpassingen aan maken die alleen voor die platformen gelden. Dus nee, echt geen valide reden. Wat denk je, dat MS er na 2 jaar pas achterkomt dat de aanpassingen niet lukken op Bedrock omdat ze ook mobile moeten supporten? Dat had een lead tech engineer in de eerste meeting erover wel kunnen vertellen.
Dus je hebt geen bewijs? Je denkt gewoon dat het zo is?
Klopt, dat is mijn mening op basis van 15+ jaar professionele ervaring met game- en engine development op PC en alle consoles, en hoe beide versies performen tov wat ze doen.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 13 augustus 2019 15:12]

Ik zie niet wat jouw reacties toevoegen aan het gesprek. Het ging er over dat iemand zich afvroeg waarom een mod wel werkt maar deze aanpassing van Microsoft niet. Dat is omdat die mod over een andere versie van het spel gaat die alleen op de PC draait. Later heb je het er nog over dat ze het project staken omdat de Xbox One het niet aan kan, waar de Bedrock versie op draait, dus dat ik aanhaalde dat het over de Bedrock versie gaat is volledig correct.

Dat jij vervolgens het gesprek van onderwerp veranderd en dan klaagt dat ik daarop in ga is niet mijn probleem.
Klopt, dat is mijn mening op basis van 15+ jaar professionele ervaring met game- en engine development op PC en alle consoles.
Dus het is een mening gebaseerd op een beroep op je autoriteit. Als iemand die 15+ jaar in een professionele setting werkt zou je moeten weten dat zulke opmerkingen weinig waarde hebben.
Het ging er over dat iemand zich afvroeg waarom een mod wel werkt maar deze aanpassing van Microsoft niet. Dat is omdat die mod over een andere versie van het spel gaat die alleen op de PC draait.
Waaruit trek je die conclusie dan? De redenatie slaat nergens op. Het is niet inherent aan de Bedrock versie dat dit niet kan werken. Als dat zo was, dan was dat vanaf dag 1 duidelijk geweest en had MS het niet eens geprobeerd. Je doet net alsof MS hetzelfde probeert te bewerkstelligen als verscheidene mods, maar dat weten we helemaal niet. Ze hebben een bepaald doel voor ogen, wat niet kan worden gehaald om performance problemen. Het slaat nergens op om dat toe te dichten aan de Bedrockversie, die over het algemeen veel beter performt dan de Java versie. MS is namelijk niet incompetent. Dáárom gaat die hele redenatie de mist in.

En ik verander nergens van onderwerp, we speculeren over redenen waarom MS het niet voor elkaar krijgt. Dat jij niet accepteert dat ik jouw redenatie als ongeldig beschouw betekent nog niet dat ik van onderwerp verander.
Dus het is een mening gebaseerd op een beroep op je autoriteit.
Euhm, nee? Het is een mening gebaseerd op mijn ervaring. Je vroeg of ik bewijs had dat de Bedrock engine beter in elkaar zat dan de Java engine. Gezien het werk van Notch en dat van MS, en de verschillen in performance van beide versies, plus wat de game probeert te bewerkstelligen (en dat is waar mijn ervaring bij komt kijken) kan ik een redelijke inschatting maken waar de pijnpunteniggen. Maar het is mijn *mening*, geen absolute waarheid, dus van een beroep op autoriteit is geen sprake. Desalniettemin, als je er tegenin wil gaan zul je toch met goede argumentatie moeten komen.
Waaruit trek je die conclusie dan? De redenatie slaat nergens op. Het is niet inherent aan de Bedrock versie dat dit niet kan werken.
Ik gaf alleen aan dat de mod over een andere versie ging dan de versie waar deze aanpassing over gaat. Mijn reactie begint letterlijk met het woord "Misschien". Daarna klaag jij dat dit geen goede reden is terwijl je praat over de performance van de Xbox One, waar de Bedrock versie op draait, en dus jezelf tegen spreekt.
En ik verander nergens van onderwerp, we speculeren over redenen waarom MS het niet voor elkaar krijgt. Dat jij niet accepteert dat ik jouw redenatie als ongeldig beschouw betekent nog niet dat ik van onderwerp verander.
Ik accepteer jouw redenatie niet omdat je reacties niks meer zijn dan aanvallen op mij gebaseerd op jouw mening, terwijl ik alleen maar het FEIT aangaf dat de Java versie en Bedrock versie niet hetzelfde zijn.
Het slaat nergens op om dat toe te dichten aan de Bedrockversie, die over het algemeen veel beter performt dan de Java versie.
Bewijs? En graag iets anders dan je mening, want die heeft voor mij op dit punt niet veel waarde. Ik ga niet mijn eigen mening vormen om iets wat een rando op een internet forum zegt omdat hij belooft dat hij 15+ jaar aan games heeft gewerkt.
Euhm, nee? Het is een mening gebaseerd op mijn ervaring. Je vroeg of ik bewijs had dat de Bedrock engine beter in elkaar zat dan de Java engine. Gezien het werk van Notch en dat van MS, en de verschillen in performance van beide versies, plus wat de game probeert te bewerkstelligen (en dat is waar mijn ervaring bij komt kijken) kan ik een redelijke inschatting maken waar de pijnpunteniggen. Maar het is mijn *mening*, geen absolute waarheid, dus van een beroep op autoriteit is geen sprake.
Dus jij vind jouw ervaring goed genoeg om te dienen als bewijs en doet daar op een beroep? Dus je stelt jezelf aan als authoriteit?
Desalniettemin, als je er tegenin wil gaan zul je toch met goede argumentatie moeten komen.
De enige reden dat je "goede argumentatie" wilt is omdat je zelf nergens bewijs voor hebt, dus je kan alleen maar je punt doorduwen door middel van argumenten.
Wow gast, lange tenen much? Misschien moet je jezelf niet zo aangevallen voelen, want dat deed ik niet, noch "klaag" ik ergens over. Je laatste post bevat verder totaal geen inhoud, dus ik ben wel klaar hier.
Je laatste post bevat verder totaal geen inhoud, dus ik ben wel klaar hier.
Ik vroeg meerdere keren om bewijs, maar aangezien jij dat niet hebt is het voor jou inderdaad zonder inhoud. Mooie poging om mij onredelijk te laten lijken.
Ja, dit was me niet helemaal duidelijk in het artikel, maar snap het nu. bedankt!
Maar in dat geval ga ik me toch afvragen waarom 3 tieners met weinig code-ervaring wel een shader-pack kunnen maken en een miljardenbedrijf niet?
Redenen zouden kunnen zijn:
3 tieners hebben tijd zat / geen kosten personeel / doen het voor de lol / kost ook niks als het niet goed zal gaan / kunnen ermee stoppen zonder dat het nieuws wordt / etc.

Soms moet je als bedrijf stoppen met iets omdat het gewoon niet de moeite/kosten waard is.
En hebben nooit te maken met de nukken van managers/publishers etc...
3 tieners hebben succes, hoeveel hebben er gefaald?
Dit kan je al veel langer met Optifine en shader mods! Er zijn echt al vele honderden shader mods hiervoor. Maar ik spreek natuurlijk enkel over de pc (java) versie. Die voor mij steeds nog de versie is waar je het meetste controle op hebt kwa aanpassingen, versies,...

shader mods
Klopt, ik draai sinds een tijdje deze
Echter ga je dan wel van 200+fps naar ~50fps op een 1070ti, mogelijk de hele reden waarom Microsoft het gestaakt heeft...

Alhoewel dit mods zijn, je zou denken dat als Microsoft het zelf implementeerd ze er nog enigszins wat perfomance gain uit zouden kunnen halen?
Idd vraagt het wel wat meer performance wat logisch is maar hangt vooral af van de shader die je gebruikt. Momenteel gebruik ik deze op ultra en merk hier heel weinig van in performance! Maar ik heb er ook al gehad die mijn 980ti naar 100% capped :D Zoals de jouwe, die wel erg zot in detail is zo te zien :D

Maar ik vind Minecraft net zo leuk omdat het echt bijna op elke pc draait en je dan zelf kan kiezen welke shader je draait. Het is ook daarom dat ik altijd terugkeer naar Minecraft (met mijn eigen bukkit server). Omdat het zo universeel is op de pc :9~
Die heeft ook een mooie lightweight versie, ook wel grappig om eens te proberen! Noted :)

Same, ik draai alles op Spigot wat weer op pufferpanel draait, erg handig en lekker makkelijk om te hosten. Mods, plugins, of gewoon weer een nieuwe versie Minecraft zorgen er toch weer voor dat je altijd terugkomt ja :)

[Reactie gewijzigd door Xm0ur3r op 13 augustus 2019 09:56]

Ik denk dat Microsoft Minecraft Bedrock op alle platformen gelijk wilt houden en dat nogal problemen geeft.
Ik vind het dan wel erg jammer dat ze het dan volledig staken, ik snap dat het ook op de Xbox One en dergelijk moet draaien maar push het dan alleen naar Pc voor de mensen die het nog wel willen gebruiken ondanks dat het perfomance wise veel eisend is, geef de mensen dan zelf de optie...
Zit iedereen daar wel op te wachten? Steeds groter, meer, luxer etc.?
Ik zat er op te wachten ja. Ik speel het spel graag maar grafisch is het een echte afknapper voor mij. Dit pack had me echt kunnen bekoren.
Waarom zou je überhaupt grafische veeleisende veranderingen zoals schaduwen en bewegend gras of bladeren willen toevoegen aan een game die bekend is geworden om zijn onrealistisch en blokkerig mogelijk uiterlijk? 8)7
Omdat het bouwen, blokvormen en exploren exact hetzelfde blijven zonder dat je ogen pijn doen. Ik gebruik altijd graphic mods voor MC, maar niet de extreme waar bij de pc in de fik vliegt. Gewoon wat mooier water, hogere texture kwaliteit en schaduwen. Daar knappen je builds echt van op.
Eerlijk gezegd verbaasd het mij niet. Van wat ik van Minecraft weet en zie, had er op veel vlakken wel wat meer optimalisatie kunnen worden toegepast. Ik vermoed dat dat dus ook één van de redenen zijn waarom dit nu ook gestaakt wordt.

Beter had men dan Minecraft 2 kunnen aankondigen, die de features zou krijgen waarop deze pack is gebaseerd en had men nieuwe code vanaf 'scratch' kunnen gaan schrijven, zodat deze beter op de specifieke platformen toegespitst kon worden . . .
Jammer maar wel begrijpelijk, waarschijnlijk moest de hele engine op de schop voordat er een beetje fatsoenlijke framerate te halen was. Ik heb beide versies( java en bedrock) waarbij me opvalt dat de java versie veel zwaarder is. Blijkbaar heeft ms al heel wat geoptimaliseerd in het omzetten van de java naar de ms versie. Als dan alles ook nog over alle platformen soepel met elkaar moet kunnen blijven spelen kunnen ze beter overnieuw beginnen en het van de grond af aan zo opbouwen.
Volgens mij gaat Minecraft om de gameplay ..
Dat Microsoft meer geld en tijd stopt in hun Halo lens en VR. Ook al bestaan er al varianten, er is altijd plaats voor verbetering.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.