Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Analisten: Huawei heeft Apple ingehaald op wereldwijde smartphonemarkt

Volgens marktonderzoekers heeft Huawei in het afgelopen kwartaal Apple ingehaald op de markt voor smartphones. De Chinese fabrikant heeft 54,2 miljoen smartphones geleverd; Apple leverde er 43,3 miljoen. Daarmee staat Huawei na Samsung op de tweede plek.

Het marktaandeel van Huawei op de wereldwijde smartphonemarkt was in het afgelopen kwartaal 15,8 procent volgens analistenbureau IDC. Vorig jaar was dat in dezelfde periode nog maar 11 procent. Huawei maakt zelf geen details over leveringen bekend; het gaat om schattingen van analisten. Ook analistenbureau Canalys zegt dat Huawei Apple heeft ingehaald en komt uit op een schatting van 54 miljoen geleverde Huawei-smartphones in het afgelopen kwartaal.

Het wereldwijde marktaandeel van Huawei steeg vooral door de goede verkopen in China. In zijn thuisland staat de fabrikant op de eerste plek. Volgens IDC heeft Huawei daar een marktaandeel van 27 procent.

Samsung is nog altijd de marktleider, volgens IDC leverde de Zuid-Koreaanse fabrikant 71,5 miljoen toestellen en Canalys houdt het op 73 miljoen geleverde exemplaren. De leveringen daalden wel ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. Samsung zei zelf bij de presentatie van zijn kwartaalcijfers dat dat werd veroorzaakt door tegenvallende verkopen van de Galaxy S9 en S9+. Samsung heeft volgens de analisten nu een marktaandeel van zo'n 20,9 procent.

Een andere fabrikant die grote stappen zet, is Xiaomi. Volgens IDC is dat merk nu de nummer een in India, voor Samsung. Op de wereldwijde smartphonemarkt staat Xiaomi nu op de vierde plek, met een aandeel van 9,3 procent. De fabrikant leverde in het afgelopen kwartaal volgens IDC 31,9 miljoen smartphones. In hetzelfde kwartaal vorig jaar waren dat er 21,4 miljoen.

IDC becijfert dat er in het tweede kwartaal van 2018 wereldwijd in totaal 342 miljoen smartphones werden geleverd, een daling van 1,8 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Het is het derde kwartaal op rij waarin de leveringen wereldwijd iets afnemen.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

01-08-2018 • 10:48

270 Linkedin Google+

Reacties (270)

Wijzig sortering
Deze grafiek is net wat duidelijker:

https://cdn.macrumors.com...iiphone2018q2-800x380.jpg

Wat je dus vooral ziet is dat het aantal leveringen binnen android toestellen aan het consolideren is bij een beperkter aantal fabrikanten. De fabrikanten die buiten de top5 staan hebben 18% minder telefoons geleverd. En die 18% zijn volledig naar Huawi en Xiaomi gegaan.
Conclusie is denk ik vooral dat de Chinese Android-markt flink aan het groeien is ten koste van andere Android-fabrikanten. De tegenvallende verkopen van de Galaxy S9 komen niet door mensen die overstappen naar een iPhone, maar door mensen die overstappen naar de high-end Huawei en Xiaomi toestellen. Ik snap daarom de 'anti-Apple'-marketing van Samsung ook niet...

Ook in NL zie ik steeds meer Huawei verschijnen en in ze worden ook steeds prominenter geplaatst in de diverse Telco-winkels en bv. de Mediamarkt. Als Samsung niet oplet en dit op korte termijn niet aanpakt gaan ze de kant van Nokia op... (ok, misschien wat dramatisch, maar hee, we dachten destijds ook dat Nokia dit nooit zou overkomen)

Dat gezegd hebbende is het nieuws hier dus niet dat Apple 'ingehaald' is, sterker, ze hebben in hun lastigste kwartaal (het kwartaal voor de release van nieuwe iPhones) de aantallen opnieuw weten te consolideren terwijl de gemiddelde prijs omhoog (en dus marge) omhoog is gegaan... Dit zie je in de grafiek ook terug als je Q2-2017 en Q2-2018 vergelijkt, waar Apple een vrijwel gelijkwaardig percentage heeft

De titel hier zou dus beter kunnen zijn: Huawei en Xiaomi groeien ten koste van Samsung en andere Androidfabrikanten.
Maar goed, 'Apple' in de titel verwerken is gegarandeerde ad-views...

[Reactie gewijzigd door RobbieB op 1 augustus 2018 11:55]

Ik snap je knipoog naar nokia maar heb je eigenlijk wel enig idee hoe groot Samsung wel niet is ?

Er zijn wel wat leuke youtube filmpjes over.

Samsung kan niet kapot... letterlijk.. dat bedrijf is groter dan het land waar het in zit... en dat bedoel ik op elk gebied wat je maar kan bedenken...
Ze hebben eigen scholen.. steden. .. ziekenhuizen.. kledingwinkels met bovendien allemaal eigen apparatuur...
De enorme kranen in de havens zijn van Samsung. . De haven zelf ook... De it systemen ook allemaal eigen producten en zelf de stroom die gebruikt word komt uit hun eigen centrale. .. die ze bovendien zelf hebben ontworpen en gebouwd met uiteraard hun eigen systemen... zelf het ziekenhuis daar staat vol met Samsung apparatuur...
Nee.. Samsung is vele malen groter en omvangrijker dan nokia..
De chips in de apparaten komen zelfs uit hun eigen fabs . ..
Zeker. Maar Nokia was (is) ook veel meer dan alleen mobiele telefoons. Niet vergelijkbaar met Samsung, zeker niet, en al zou Samsung ooit verlies gaan draaien op hun mobiele divisie dan kunnen ze dat prima opvangen, dat ben ik met je eens. Ik wilde het alleen als voorbeeld aangeven dat je zo van marktleider naar vergeten merk kan gaan...
Ik wist niet dat Samsung zó groot was, maar evengoed is dat geen garantie dat hun telefoons altijd een kassucces zullen blijven. Als er op een dag verlies gemaakt wordt op telefoons en dat houdt te lang aan…

Nokia is een wel heel dramatisch voorbeeld maar ik moet aan Apple denken: Groot geworden met desktop computers, met name voor bedrijven zoals drukkerijen en vormgevers. Nu is die desktop markt bijzaak voor ze en de 'papieren' grafische industrie heeft het zwaar. Apple heeft een nieuw model Mac Pro voor 2019 beloofd, omdat velen bang waren dat ze er helemaal mee zouden stoppen, zoals met de servers, routers en printers. De vorige noemenswaardige Mac Pro update is van 2013. Dat was ooit hun paradepaardje, wat elk jaar updates kreeg.
Waarschijnlijk omdat de iPhone al die tijd nog de nummer 2 is op de markt en Samsung niet heeft opgemerkt dat het iets rustiger is geworden met de smartphonewars. (Android/Samsung vs iOS/Apple) Men is daar wat minder om gaan geven. In de VS zal Apple waarschijnlijk wel nog steeds flink groter zijn dan Huawei e.d. lijkt me, dus dan is het niet zo gek om de directe concurrent aan te vallen. Op globale schaal zijn ze inderdaad, zo lijkt het, vergeten over hun schouder te kijken naar andere Android-fabrikanten.
Ergens ook niet zo moeilijk, al zou je meer verwachten van een miljardenbedrijf met tig strategen in dienst, gezien Samsung lange tijd niets te vrezen had. De destijds grootste concurrent HTC is op sterven na dood en de rest was langzaam bezig om marktaandeel te vergaren. Het lijkt er wel op dat ze pas veel te laat doorhebben dat die best nog wel eens nog veel meer marktaandeel kunnen wegsnoepen - en dat doen ze nauwelijks bij Apple maar des te meer bij Samsung.
Tsja, Huawei verkoopt veel smartphones maar is geen bedreiging voor de Apple doelgroep. Daarnaast zit Apple nu natuurlijk ook in de lage aantallen fase zo vlak voor de release van nieuwe toestellen in September. Q4 laat mogelijk weer een heel ander beeld zien.

Daarnaast, Huawei verkoopt meer maar goedkope toestellen en Apple verkoopt minder maar dure toestellen. Als je kijkt naar omzet in aantal toestellen "wint" Huawei. Kijk je naar geld (omzet en winst) dan verslaat Apple zowel Samsung, Huawei als Xiaomi.

[Reactie gewijzigd door alfredjodocus op 1 augustus 2018 10:58]

Waarom is Huawei geen bedreiging voor de Apple-doelgroep? Wil élke Apple-gebruiker top-of-the-line? Wil élke huidige Apple-eigenaar bij z'n volgende telefoon een BKR-registratie? Gaat élke Apple-gebruiker nóóit twijfelen over de prijs-kwaliteit-verhouding?

En leuk dat Apple meer winst maakt dan de rest van de markt bij elkaar, maar wat wil je hier mee zeggen? Maken ze hier betere telefoons door behalve de grosso mode jaarlijkse upgrades? Nee. Ik zie alleen de concurrentie dichter bij de kwaliteit van Apple komen. Banen ze hiermee paden voor innovatieve technologie? Nee. Ik zie net zo veel innovatie van kleine bedrijfjes, Apple kan het alleen veel beter aan de man brengen. Ik snap niet wat mensen zo geweldig vinden aan het feit dat HUN merk ze letterlijk 300+ euro extra winst kost, en ze dan nog blij zijn ook!! Ik ben écht niet anti-Apple, het is een geweldig bedrijf, maar het feit dat dat als een voordeel van een iPhone wordt gezien snap ik echt niet...

[Reactie gewijzigd door HellFury op 1 augustus 2018 11:21]

Apple heeft aanhang die vooral voor het merk gaan. Aanhangers van merken zijn vaak merk-vast (zullen niet snel overstappen), willen zich onderscheiden van de rest (ook al horen ze dan bij een massa) en zijn bereid om meer te betalen.

Andere merken zijn in die zin geen bedreiging en hebben vaak hun eigen markt. Risico voor Apple is wel dat alle aanhang groeit en afneemt, maar of dat dan richting Huawei zal zijn? De grootste zijn wil niet zeggen dat je ook de echte concurrent bent.

Als je je afvraagt waarom er aanhangers van een merk zijn terwijl jij nadelen ziet dan behoor je waarschijnlijk al niet tot de doelgroep.
Niet mee eens. Er is zeker een groep die bij iedere aankondiging naar de winkel rent, ongeacht de prijs. Het merendeel zal echter in het systeem blijven omdat het een zeer goed systeem is. Het zou ook nergens op slaan indien mensen hondstrouw een hoop geld uitgeven aan een gebrekkig apparaat. Een iPhone is immers helemaal geen statussymbool, in iedere straat, inclusief tokkie wijken, vind je er 50.

Apple heeft gewoon een goede produktervaring. Niet perfect, maar gewoon heel erg goed. Het is snel, veilig, relatief overzichtelijk, apps zijn van een hoge kwaliteit, privacy-vriendelijk, het ziet er goed uit, je kunt er zeer lang mee doen, en het heeft nog restwaarde.

Vergelijk dat met het enorme zooitje wat Android is. Ik heb onlangs nog een mid-end Android mogen instellen voor familie. Wat een teringzooi. Honderd dingen die om je aandacht schreeuwen, een overdosis aan notificaties, shitty apps vol reclame, traagheid, gewoon een gallische, goedkope Wibra uitstraling.

Ik ben totaal geen Apple fanboy, de iPhone is het enige produkt wat ik heb. Ik heb die niet vanwege Apple, ik heb die omdat Android een draak is.
Apple heeft gewoon een goede produktervaring. Niet perfect, maar gewoon heel erg goed. Het is snel, veilig, relatief overzichtelijk, apps zijn van een hoge kwaliteit, privacy-vriendelijk, het ziet er goed uit, je kunt er zeer lang mee doen, en het heeft nog restwaarde.
Dit is inderdaad precies waarom ik voor Apple ga. Ik vind ook de manier waarom Apple met tablet apps omgaat een stuk beter. Met Android kom je nog wel eens een tablet app tegen die gewoon is opgerekt en daarvoor waanzinnig veel ruimte verspilt.

Ik zal Apple en iPhone nooit perfect noemen, maar voor mij werkt het gewoon beter dan Android. Ik snap ook wel dat veel mensen voor Android gaan vanwege de prijs of de uitgebreide personalisatie opties, maar dat hoeft voor mij allemaal niet. Het moet gewoon goed werken, er gelikt uitzien, en niet volgebouwd worden met allerlei apps waar ik niet om heb gevraagd. Twee muziekspelers en twee browsers standaard op mijn telefoon vind ik teveel van het goede.
Ik ben totaal geen Apple fanboy
Nee, dat zou je inderdaad totaal niet zeggen als ik dit zo lees. Je komt ontzettend objectief over.
Ik beoordeel produkten op basis van hoe goed ze zijn, zonder een relatie te hebben met welk bedrijf dan ook. Ik ga er vanuit dat alle grote tech reuzen er op uit zijn om zo veel mogelijk winst te maken en ik ben loyaal aan geen enkel bedrijf.

Dus ja, dat is het omgekeerde van een fanboy, welke "zijn merk" no matter what verdedigd. Nogmaals, ik heb een iPhone omdat het enige alternatief een kermis is.
Ligt aan je interpretatie van zijn houding. Hij is negatief-Android maar dat maakt een persoon nog niet pro-Apple. Dat hij geen Apple fanboy is zullen we hem op moeten geloven bij gebrek aan betere informatie. Ik word er persoonlijk een beetje moe van dat iemand altijd meteen weg wordt gezet als Apple fanboy als de persoon een bloedhekel aan Android heeft, dat is toch gewoon de persoon zijn goedrecht? Het is nou ook niet dat er zoveel opties zijn buiten Android en iOS, als je het een haat kom je uit bij het ander.
81% van de smartphone gebruikers hebben niet om Android gevraagd. Ze hebben Android omdat dat het aanbod is. Android is breed beschikbaar in allerlei smaken en prijsklasses, en dat verklaard het success.
Vraag jij je nooit af waarom 81% van de mensen een Android heeft?

Ik kan je verklappen dat het niet is omdat Android zo fantastisch werkt.
Je kan die vraag ook omdraaien. Waarom heeft Apple maar 19% van de markt als het toch zo verschrikkelijk fantastisch is?
Omdat het goedkoper is. De meeste mensen hebben graag een toestel waarmee ze kunnen appen en facebooken voor zo min mogelijk geld.
Prijs is de grootste drijver die ik in mijn omgeving hoor voor Android.
Apple speelt met de iPhones alleen in het topsegment met bijbehorende prijskaartjes en de mensen die prijs het belangrijkste argument vinden in hun keuze bewegen dan makkelijker naar Android die ook in budget markten opereert dan Apple iPhone.
iPhones worden zeker wel en vooral door jeugd en twintigers als status symbool gezien, het is de duurste telefoon dus ben je 'hard' als je er een hebt.
Nou ik zie vooral de jeugd met de IPhones van hun ouders lopen.
En waarom willen die een iphone? Precies, status
Misschien omdat het goede telefoons zijn. Ik betaal ook gewoon geld aan de fabrikant om niet met mijn gegevens te betalen.
Voor een merk gaan is ook niet fout of verkeerd oid, je weet dat het merk Apple een bepaalde kwaliteit en gebruiksvriendelijkheid heeft en dat het goed aansluit op de apparatuur die je al hebt. En tevens weet je dat het businessmodel privacy vriendelijker is dan de grote concurrent (wat daarom ook eigenlijk geen concurrent meer is).

Overigens blijf ik wel kritisch op Apple, heb bijvoorbeeld bewust recent een laptop MBP 2015 gekocht ipv een nieuwe met touchbar. Omdat ik niet geloof in de gebruiksvriendelijkheid van de touchbar en de kwaliteit van het toetsenbord betwijfel.

Merktrouw icm nadelen van een bepaald product zien, het bestaat!
Hoe kan je iets in twijfel trekken als je het niet eens een kans geeft. Ik vind het wel een meerwaarde hebben en om dit te beseffen heb ik er mee moeten werken. Nu kan ik het niet meer wegdenken.
Same, met tools als BTT is de TouchBar 900% functierijker dan simpele functieknoppen (die ik immer alleen gebruikt heb voor de niet-F-functionaliteit).
Apple heeft aanhang denk niet zozeer om de merknaam maar omdat hun voorkeur uitgaat naar iOS en Mac OS en laten we eerlijk zijn Apple heeft zijn systeem wel een stuk eleganter uitgewerkt en veel minder last van fragmentatie.
Er zijn natuurlijk meerdere redenen om aanhanger te zijn. Het zou wat ongezond zijn als dat niet zo was en het ook niet om de inhoud ging. Maar maakt dat gebruikers niet merk gericht? iOS is tenslotte Apple. En als ik dan wat onderzoeken er bij haal gaf in 2014 60% van gebruikers aan bijna blind voor Apple te gaan en in 2017 was de loyaliteit onder gebruikers van het merk 92% versus 77% bij Samsung of 59% bij LG. Wat de waarde daarvan is? Ach, er valt toch moeilijk te ontkennen dat Apple de afgelopen 30 jaar vooral als merknaam is verkocht waar je op een lange termijn een sterke binding mee moet hebben om er waarde uit te halen. Dat was in de jaren '80 en '90 al zo om te onderscheiden van de concurenten en ook nu weer in de jaren '00 en '10. Persoonlijk lijkt me de concurentie ook niet aantrekkelijk als ik Apple zou gebruiken en moeite moet doen om te veranderen naar een model op basis van Android en de features en services van een andere vendor. En is zie Huawei dat niet snel doorbreken, ook al zijn ze groot of groter in verkoop.
Hier een reactie van een Apple adept:

Waarom Apple:

1. Eco systeem
2. Zo goed als naadloze integratie tussen alle IOS en MacOS systemen
3. Eenduidigheid binnen alle IOS apparaten
4. Zeer lange ondersteuning van alle IOS en MacOS systemen.

Zo lang een ander merk niet minimaal met alle bovenstaande punten komt (en daar overheen gaat voor dezelfde of een lagere prijs), zie ik ze niet snel als bedreiging.
reactie van me buurman 50 +

ik weet hoe die werkt...
Dit is precies wat mijn vader zou zeggen. Een 70+ boer die heel zijn werkzame leven computers zoveel mogelijk gemeden heeft. Kon nog geen videorecorder-opname instellen.

Heeft tussendoor een android-tablet gehad maar zweert bij iOS.

Mij maakt het niet uit wat ie gebruikt maar ik vind het vooral mooi om te zien dat hij dat toch nog allemaal even leert en doet en leuk vindt op die leeftijd.
5. Security en privacy.
Google is een personal data miner en verdient daar al zijn geld mee. Apple verdient alles op zijn hardware en loopt er net mee te koop dat alles Super secure is, privacy afgeschermd is en er niet meegelezen wordt in Safari, foto's worden niet geanalyseerd door een ai-bot voor marketingdoeleinden etc. Ook de ssd is al jaren standaard encrypted (Ook in Macbooks) , ze waren eerste met bruikbare touch ID etc.

6. Accesoires
Oneindige keuze aan kwalitatieve tailor made hoesjes, carkits, lenzen enz.

7. Repairability
De OEM markt is gigantisch, Iphone repair shops in elke stad, amazon staan bom vol spare parts en je kan ook veel refurbisched stuff vinden. De aantallen waarin de Iphones per model verkocht en de langdurige updates trekken gewoon veel meer suppliers aan. Omdat er zolang meegaan (dankzij updates + snelle socs) zijn er honderden miljoenen iphones in de omloopt en product line up is relatief simpel.
Mijn punt was niet om een voors- en tegen-discussie omtrent Apple te voeren, maar veel onderlegde Apple-gebruikers denken dat alle, zo niet veel, Apple-gebruikers merktrouw zijn. Er zijn genoeg mensen die een iPhone gratis bij een abonnement zien en dan maar een iPhone nemen, want dat kennen ze. Ze staan stonden er echt niet bij stil dat ze die telefoon gewoon terugbetalen, met nog een flinke marge. Die hele markt zal gaan veranderen als de jaar- en 2-jaar-abonnementen aflopen en inzichtelijkheid van abos toeneemt en BKR-registratie boven de 250 euro. Niet dat die mensen hun iPhone niet fijn of mooi vonden, maar puur omdat die mensen hetzelfde zien in een Huawei- of Samsung-telefoon van 250 euro: 'ook goed touch screen, groot genoeg, etc.'. 't Ergste is nog dat die mensen de klok wel hebben horen luiden, maar gewoon niet weten waar de klepel hangt: 'heeft ie wel 4GB of heeft 'ie minstens 64GB? Is 't wel een quad core?'.

Samenvatting: Dat ecosysteem boeit een HEEL groot deel van de mensen niet. Security en privacy hebben we laatste jaren nou ook niet als een succesproduct gezien onder de algemene bevolking. Qua hoesjes koop je voor 1 of 2 euro voor elke telefoon een hoesje op Aliexpress, en mensen worden steeds slimmer/handiger met dit soort internetbestelpraktijken.

Nogmaals: helemaal niks tegen Apple. Ik vind het een geweldig merk met geweldige producten, maar de tweaker/poweruser weet nog waarom ze Apple kopen. De gemiddelde gebruiker maakt het geen biet uit welk logootje ze in hun handen hebben (los van het status-aspect).

[Reactie gewijzigd door HellFury op 2 augustus 2018 08:39]

Dat kan Huawei ook allemaal.
Je hebt namelijk net zoals bij Apple een account met cloud bij Huawei. Daarmee sync je al je apparaten en werkt alles perfect samen.
Wil élke huidige Apple-eigenaar bij z'n volgende telefoon een BKR-registratie?
Je benadrukt het woord elke nog. Je realiseert je hopelijk hoe dom deze opmerking is?
Zeker omdat het enkel in Nederland is. België kent dat helemaal niet.
Mij interesseert de prijs van een iPhone niet. Wat voor mij telt is de filosofie die achter een bedrijf zit zo kan je voor je zelf beter een roadmap van je eigen toekomst uitstippelen. Het is ofwel Apple dat mijn leven wil gemakkelijker door betere technologie te bezorgen of een reclame bedrijf waar de filosofie is dat ze mijn leven beter willen maken door me betere advertenties te serveren.

Ik vind het eerlijk gezegd bizar dat zoveel mensen kiezen voor betere advertenties.
Ik heb wel een hint: 1.7 miljard Chinezen in een opkomende markt. Dat is een thuiswedstrijd voor de Chinese fabrikanten waar de rest niet mee mee kan doen. Zullen vooral zeer groot blijven in eigen land en staat los van wat een Apple gebruiker wil. Dat gaat in de Anglosaksische landen niet zoveel teweeg brengen. Huawei vormt daarmee ook geen enkele bedreiging voor de Apple doelgroep. Net zo min als Xiaomi. Zelfs voor Samsung en Co is dat totaal niet relevant aangezien de Chinese markt zo gigantisch groot is (en zich richt op 1 land).

[Reactie gewijzigd door Typhone op 1 augustus 2018 14:12]

Je zegt het goed, de concurrentie komt dichter bij de technologie van Apple (wat niet eens klopt, FaceID).

Maar laten we zeggen dat dat zo is, maar daar gaat het niet eend om. Dat word nu al meer dan 10 jaar geroepen, het gaat om iOS en hoe de telefoon als geheel functioneert ongeacht wat jij er persoonlijk van vind.

DAT is de kracht van Apple, en het boeit dus niet waar de concurrentie mee komt zolang ze geen iOS kunnen bieden kunnen ze niet tippen aan Apple.
Nee, je snapt het helemaal niet. Maar dat is bij jou waarschijnlijk aan dovemansoren gericht.
Ik ben toevallig 2 weken geleden van een iPhone 6 Plus overgestapt naar een Huawei P20. En de reden was echt de prijs. Na 2 keer een gebroken scherm had ik geen zin om nog eens geld hier aan uit te geven, of 1100 euro aan een nieuwe iPhone. Terwijl die P20 nagenoeg hetzelfde kan.

En aangezien ik lichtelijk een apple fanboy ben , moet ik zeggen dat de overstap mij niet eens tegenviel.
Eerlijk van je ook dat te zeggen.

Is ook gewoon een goede smartphone natuurlijk. Iedereen die wat anders beweerd is niet realistisch.

Apple of Android allebei gewoon goed.
Het zou maar erg zijn als een iPhone van 2014 beter zou zijn dan 1 van beste Android telefoons van 2018.
Sorry, vergeten te melden. Maar het betreft de P20 Lite
IDD, ben ook overgestapt, Apple, Samsung, teveel bloatware, naar Huawei en deze is uitstekend!
Kijk je naar geld (omzet en winst) dan verslaat Apple zowel Samsung, Huawei als Xiaomi.
Klopt helemaal. Apple is namelijk ook het enige bedrijf dat daarmee weg komt. Ivm met bijvoorbeeld iOS. Ze kunnen de prijs blijven verhogen en de meeste zullen in het ecosysteem blijven hangen. Als Samsung mij te duur wordt, ga ik naar Huawei of Oneplus en klaar. Echte concurrentie.

edit: En dat geldt natuurlijk net zo goed voor MacOS.

[Reactie gewijzigd door dehardstyler op 1 augustus 2018 11:08]

Niet iedereen is cash-constrained, als je eenmaal in het Apple eco systeem zit wil je ook oprecht niets anders meer. Bovendien ik heb mijn 5s vanaf 2013 in gebruik, en ik denk dat de iPhone x plus die ik dit najaar ga aanschaffen ook wel weer een jaar of 5 meegaat. Het is dus wat eenzijdig om naar de aanschafprijs te kijken, het gaat ook om de prijs van het gebruik. En dan krijg je ook nog een telefoon die qua imago en gebruik top of the bill is en privacy/security updates ook een stuk beter dan Android telefoons. Als je wat verder dan de aanschafprijs kijkt is er genoeg af te dingen op jouw zienswijze.
als je eenmaal in het Apple eco systeem zit wil je ook niets anders meer.
Mwa, ik zie in mijn omgeving toch best wel een trend van mensen die eruit stappen. Ook hier onder dit bericht zie je een paar mensen die overgestapt zijn. Uiteraard zie ik ook mensen die nu juist naar Apple overstappen, maar gevoelsmatig zijn het er minder.
Als je wat verder dan de aanschafprijs kijkt is er genoeg af te dingen op jouw zienswijze.
Dus Apple heeft op het gebied van MacOS en iOS concurrentie wil je zeggen? Je kunt gewoon niet ontkennen dat Apple wegkomt met dingen, die andere fabrikanten de kop zouden kosten. Je kunt er niet omheen.
Trek je nu op basis van gevoel conclusies over het aantal mensen die overstappen?

Je beseft je toch neem ik aan wel dat dat nergens op slaat?
Als ik zeg in mijn omgeving, hoe is dat dan een gevoel? Dat zie ik toch letterlijk gebeuren. Ik help vrienden / kennissen en familie de laatste tijd meer met overzetten van MacOS -> Windows en van iOS naar Android, dan andersom. Als je naar de moderaties en andere reacties kijkt, ben ik niet de enige die dat meemaakt.
Hmmz, Macrumors laat een heel ander beeld zien.
N= 'mijn omgeving' net zo. Ik zie mensen alle kanten op gaan. En ik kom zeer regelmatig overal over de vloer. Ik kan niet zeggen dat er een tendens de ene of de andere kant op is. Als ik naar de cijfers van de Apple verkopen kijk (echter) dan is de tendens toch wel degelijk dat er meer naar Apple gaat. Die verkopen zijn al jaren boosting. En de grote vraag is: wat maakt het uit? Omdat jij Apple niks vindt maakt dat Apple niet slecht en is dat jouw goed recht. Onzinnige argumenten als waarheid gaan lopen verkopen is weer een ander verhaal. Als je dan toch over biases praat: confirmation biased argumenting heet dat, food for thought hier

[Reactie gewijzigd door Typhone op 1 augustus 2018 14:49]

Ja daar gaan we ook niet uitkomen inderdaad, maakt ook niet uit, even goede vrienden.
Dat hoeft ook niet :). We agree to disagree uiteraard.
Precies dat Apple constant door deze jaren heen weg komt met het feit dat zij geen gigantische boete krijgen van de EU, waar Microsoft en Google dat wel krijgen, heb ik nooit begrepen

MS en Google krijgen boetes voor bundlen.. Apple bundled nog veel erger, en erger nog met MS/Google hebben consumenten (of fabrikanten) altijd nog gewoon een andere keuze.. met apple is die keuze zelfs ook helemaal weg..

Nee ik heb dit nooit begrepen en zal dat ook wel nooit doen
Niet voor bundelen op zich. Voor de dominante marktpositie gecombineerd met bundelen.
en daar zal ik het dus nooit mee eens zijn

gelijke moniken gelijke kappen

het kan niet zo zijn at er je wat groter bent andere regels voor je gelden
Waar zit dan dat omslag punt? of is dat gewoon natte vinger werk?

Dus ik start een bedrijf en moet voldoen aan regelset A
ik ben super goed, groei keihard en plotseling mag ik bepaalde dingen niet meer wat ik daar voor altijd prima mocht doen?? (en een andere kleinere concurrent mag op dat zelfde tijdstip dit nog wel doen)
Dat is toch raar. Dat slaat nergens op
Ik snap dat je blij bent met je telefoon maar dat een hoop mensen ineens pro-monopolie worden daarvan vind ik toch wel erg vreemd. Als je maar 20% van de markt bedient betekent dat automatisch dat er blijkbaar genoeg alternatieven zijn en als het je niet bevalt dat Safari de énige browser engine is ga je naar Android. Omgekeerd heeft Android 80% en is er maar één aanzienlijk duurdere concurrent. Dan heb je een dominanten marktpositie. Dat jij iOS zo fantastische en uniek vindt dat het eigenlijk in zijn eigen categorie thuis hoort en daar een 100% monopolie in heeft en dus ook zoals Google behandeld zou moeten worden vind ik op zich een mooi compliment maar als ik de gemiddelde Tweaker hoor dan is een 300 euro Xiaomi Android telefoontje gewoon precies het zelfde of beter en dús een prima alternatief.

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 1 augustus 2018 15:39]

Want met jouw woorden is dat apple dus nog niet wat te klein is dat ze daarom net geen boetes krijgen?
Niet "net" wat te klein. Ze moeten vier keer zo groot worden.
Nu groeit apple enorm dan moeten zo plotseling wat eerst volledig legaal was totaal anders gaan doen?
Dat zou kunnen. Als Apple 80% van de smartwatches zou leveren jarenlang en je zou dwingen om daar een iPhone bij te kopen dan zou ik het zeker waarderen als de EU op de stoep zou staan.
Je doet het nu voorkomen alsof een andere fabrikant 81% v/d markt bedient.
Die 81% zijn heel veel fabrikanten, waarvan velen de 2% zelfs niet halen.
Het is maar één OS: Google.
nee
dat is een open source os.. die iedereen gewoon kan gebruiken en op pakken zonder enig probleem

kijk bv maar naar amazon..
Je kunt gewoon niet ontkennen dat Apple wegkomt met dingen, die andere fabrikanten de kop zouden kosten
Noem ze alle 0 eens.
1 jaar garantie, geen USB lader leveren, altijd eerst class-actions moeten doen voor defecten zoals scherm vlekken, toetsenbord etc worden erkend. Telefoons stiekem terug klokken. Nog even verder gaan ??
Alles wat je roeptoetert is niet waar. Je krijgt gewoon twee jaar garantie, het wettelijk minimum. Er zit keurig een USB lader bij op netstroom. Vlekken? Welke vlekken? Stiekem terugklokken? Oké, daar kun je over discussiëren maar inmiddels is dat opgelost door een keuzeschakelaar. Ga nog even door met roeptoeteren!
bundelen van OS, Browser,Apps en hardware

(waar Microsoft en Google beide voor combinaties van de bovenstaande al dikke boetes hebben gekregen en dan zelfs zonder de hardware, dat bundeld apple nog extra er bij)
SD kaart heb je niet nodig -> iCloud. Daarbij zijn telefoons uit het SD kaart tijdperk vooral nuttig geweest toen Spotify niet bestond. Met datavrije abonnementen is een SD-kaart absoluut niet nodig.

3.5mm heb je niet nodig -> bluetooth + gratis adapter. Die hele discussie is onzin want alles werkt + doet het nog steeds ook al zit er 2cm meer koord aan (of is het 3cm?).

De eerste Macbook met enkel USB-C kreeg op z'n donder want geen normale USB meer, de variant erna was niet in orde omdat er te weinig USB-C opzat... Het is maar net hoe je het bekijkt.

Die keus heb je bij Apple wel. Je kunt gewoon inleveren of een andere CPU pakken. Er is nogal een verschil tussen welke Macbook throttled en welke niet. Dat is normaal consumentenrecht en of je nu van fabrikant a naar b overstapt doet niet ter zake. Anders is het pas wanneer je MacOS wil gebruiken. Maar daar is reeds een fix voor dus is er ook geen probleem meer. Simpel.
Sorry hoor, maar al je argumenten zijn onzin.
SD kaart is noodzakelijk, tenzij je graag te veel geld uitgeeft. Abonnementen zonder datalimiet zijn in de meeste landen (ook VS) gewoon duur.

Waarom werken met een adapter als het zonder kan? 3,5mm is gewoon een standaard. De reden dat ze dit doen is omdat je vroeg of laat een nieuwe hoofdtelefoon zal kopen (waar zij ook geld aan verdienen).

De juiste USB-poort is een kwestie van om je heen kijken: is USB-C nieuw? Zet er beide op. Is USB-C ingeburgerd? Laat de oude poorten weg.

Uiteraard kan je de cpu kiezen (het zou er nog aan mankeren), het is echter wel de bedoeling dat als je een snellere cpu kiest, dat ook nut heeft. Als Apple z'n koeling niet op orde heeft moeten ze dat type cpu maar niet aanbieden.
Niks met onzin te maken. SD kaart is niet noodzakelijk want ik en velen met mij (233 miljoen...) doen al jaren zonder. Wat voor jou teveel geld is hoeft voor anderen niet teveel geld te zijn. 3.5mm is de standaard (???). SCART was ooit de standaard. Heb jij nog een SCART TV? Of recent gekocht? Verschil is dat 3.5mm nog gewoon gebruikt kan worden. Einde discussie.

Je zou kunnen opteren er beide poorten op te zetten maar gezien de doelgroep zou ik dat (terecht) niet eens overwegen. Koelprobleem is al opgelost like I said before.

[Reactie gewijzigd door Typhone op 1 augustus 2018 14:58]

Dat is puur je persoonlijke observatie, ik heb iphones gehad, macbook pro's en waarbij ik tijdens de Iphone 4 bijvoorbeeld hun toestel oprecht het beste toestel op de amrkt vond en de eerdere Macbook pro retina's de beste laptops vind ik dat al jaren niet meer. Mede mijn ervaringen met de software, onbtrouwbaarheid die later opdoemt als power user zijnde en gewoon geen controle over wat ik wil. Geen uitbreid mogelijkheden voor al hun hardware etc.

In mijn persoonlijke kringen zie ik ook fors minder Apple spul als UX/Webdesigner iets wat vroeger wel anders was.
Dat is dan jouw persoonlijke observatie.
Dat is notabene de eerste zin die ik neerzet en daarna vervolg ik het met mijn persoonlijke ervaring. Neem anders de moeite om de gehele post te lezen.

Gebruik niet voor niets 2x het woord "persoonlijke" en de zin "mijn ervaringen".
Nouja, iphone en android mensen blijven toch echt voornamelijk bij hun telefoon vanwege het OS. Alle gestures zijn anders, instellingen op andere plaatsen, andere chat programma's, ander toetsenbord, etc. Het kan ongeveer hetzelfde maar alles is anders. Ik denk dat dat de grootste reden is. Net zoals Windows en macOS, als je wisselt zoek je je wezenloos de eerste weken.

Daar komt nog bij dat Iphones vooral goed werken met Apple computers, dus dan krijg je dat gezeur weer.

Nee even switchen van Iphone naar Samsung is heel wat moeilijker dan van Samsung naar Huawei.

[Reactie gewijzigd door nzweers op 1 augustus 2018 15:00]

Pardon?
"Niet iedereen is cash-constrained, als je eenmaal in het Apple eco systeem zit wil je ook oprecht niets anders meer."

... Genoeg apple devices thuis, maar Apple's eco-systeem is echt niet zo sterk als Apple wilt doen vermoeden, ik ben van Apple Music overgestapt naar Spotify, van Apple Photo's naar Google Photo's, van 'Apple works' naar Office 365 ... etc. Het ecosysteem zuigt hard op punten, Ik heb een iphone 6 als daily driver, zie absoluut geen enkele reden om up te graden naar iphone X, imago? nee, ik ben geen iphone-fashionista, security (niet beter/slechter) voor 99% van de gevallen.
Je punt van apple music is wel een interessante. Daar zie je hoe veel er nog in die integratie ontbreekt. Spotify heeft dat heel slim aangepakt. Want AirPlay is leuk, maar Spotify Connect is net wat slimmer en universeler. En in mijn BMW hoef ik niet met Apple
Music aan te komen, tenzij ik nog tienmiljoenmiljard euro aan CarPlay opties en abonnementen uitgeef. En dan hopen dat het net zo goed werkt.
Tussen devices van Apple: ronduit geniaal. Daar word ik nog elke dag blij van. Zoiets simpels als AirDrop levert nog steeds verbaasde reacties op.
Ah, een anecdote gebruiken als bewijs tegen een algemene stelling.
Dat is geen enkel probleem als de algemene stelling ook nergens op gebaseerd is.
Behalve dat het wel ergens op gebaseerd is.
Dus jij denkt dat het Apple ecosysteem geen reden is om bij Apple te blijven? Wauw, gewoon wauw. |:(
Dat zeg ik niet. De originele stelling was "als je eenmaal in het Apple eco systeem zit wil je ook oprecht niets anders meer". Het kan voor veel mensen een reden zijn, maar dat wil niet zeggen dat dat voor iedereen zo is. That's all.

Ik typ dit allemaal vanop een macbook en heel eerlijk kan mij dat hele ecosysteem mij geen zier schelen. Ik heb een iCloud account omdat dat verplicht is.

[Reactie gewijzigd door Mavamaarten op 1 augustus 2018 14:22]

Nogmaals, een persoonlijke anecdote is geen bewijs dat de stelling niet waar is.
Bovendien werkt dat hele ecosysteem niet als je geen nieuwe spullen hebt. Ik heb een MacBook Pro 2010 en een iPhone 6S Plus. Prima spul, maar het werkt niet met elkaar. Alleen het delen van tabbladen werkt en iCloud.

Voor de rest moet ik een dure nieuwe MacBook kopen 😄
He dat is wel zo ja! Ik vind xiaomi zo tof kwa merk en ook telefoons. Maar ik wil gwn IOS en daar is geen andere merk voor. Anders zou ik switchen overwegen
Dat lees jij, dat zegt niemand.

Het grappige is dat Android fabrikanten ook hoge marges zoals Apple kunnen creeeren als ze niet zoals nu 850 verschillende toestellen per jaar zouden uitbrengen.

Apple smeert zijn R&D en inkoopkracht uit over de iPhone, iPad, Apple TV en Macbook door componenten in verschillende producten te gebruiken waardoor hun inkoopprijs lager is.
Eh nee, de productiekosten* van een iphone X is ongeveer veel als een galaxy s9+. Ze vragen gewoon veel meer. Vervolgens kost de Iphone X 1000 euro terwijl de S9+ 700 euro is.

* https://ksassets.timeincu...018-03-19-at-12.35.25.png

Daar komt bij dat een android maker niet voor zoveel marge kan gaan omdat de concurrent dat niet doet. Ze verkopen dan gewoon niets.
De galaxy s9 + was toch echt duurder dan 700 bij release (gewoon richting de 1000), het is verder een verschil van marketing dat Apple zelden en Samsung standaard aan prijsverlagingen en acties doet. Tel daarbij dat Apple kosten maakt voor de ontwikkeling van iOS terwijl die kosten voor Samsung beduidend lager zijn, het OS wordt voor ze ontwikkeld.
Apple verkoopt 200 miljoen telefoons per jaar. Denk je nu echt dat dat OS ze veel kost? Als ze per telefoon 5 dollar van die 380 dollar dat het ze kost aan het OS besteden zitten ze al op een miljard per jaar voor software ontwikkeling. Dat OS kost echt niet zoveel.
Ik dacht dat dat inmiddels wel debunkt was. Of dacht je dat onderdelen echt de enige kostprijs waren? En dat jarenlange ondersteuning en bijgeleverde clouddiensten helemaal gratis zijn?
Blijkbaar levert dat voor de consumenten voldoende meerwaarde om die extra prijs te betalen. Simpele marktwerking.
In Nederland zijn ze niet zo populair geloof ik? Ik zie bijna niemand met zo een ding.

Apple en Samsung domineren in NL zo ver ik het zie in de randstad omgeving.

Of het kan aan mij liggen, al die toestellen lijken op elkaar tegenwoordig...je weet niet wat wat is :) iedereen heeft toch een hoesje.
Ik zie ze anders wel. Niet zo gek ook, omdat je redelijke specs krijgt voor een leuke prijs.

Zelf wil ik dat mijn volgende Android toestel een Android One toestel is. Dit beperkt de keuze aanzienlijk helaas, maar ik wil simpelweg een cleane Android met update garantie. Ik heb nu 2 jaar een LG Nexus 5X gehad en qua software vind ik die kale Android ervaring echt heel fijn (van de Samsung die ik ervoor had, werd ik gillend gek).

Anyways, de Nokia 6 (2018) staat nu ironisch genoeg vrij hoog op mijn lijstje.

Vroeger had ik een iPhone 4, maar ik kan mij niet meer voorstellen ooit weer een iPhone te kopen. Dit komt met name door de prijs, maar ook door alle trucjes die Apple uit de kast haalt om je zoveel mogelijk in hun ecosysteem te duwen, zodat je nog meer Apple devices koopt.

Mijn vriendin heeft bijvoorbeeld de grootste moeite om foto's van haar iPhone 7 te krijgen. Als je dan bij Apple kijkt wat je daar voor moet doen, dan raden ze je meestal aan om of te betalen voor meer iCloud storage of om een Mac te gebruiken om de telefoon leeg te halen.

Sommige dingen kun je met Windows niet eens doen (die Image Capture op MacOS wel voor je doet dus). En dan heb ik nog niet eens over de laatste HEIC verrassing (voor ons dan, toen we de foto's er af haalden en dachten "wtf is HEIC?" :X ).

Ook mijn vriendin zal hierna gewoon weer terug naar Android gaan. Welke weet ze nog niet, maar Apple verliest bij ons klanten (ik had vroeger een iPhone, MacBook Pro, en 2 iPad's... en nu dus niks meer van ze, behalve een Mac Mini waar Linux op draait :+ ).

[Reactie gewijzigd door Lethalis op 1 augustus 2018 12:03]

Foto’s importeren kan gewoon op Windows hoor :) HEIC is een nieuwe standaard. Pas een achtergrondartikel hier op Tweakers verschenen waar deze ook wordt benoemd. Maar je kan het uitzetten als je wil in de Camera-instellingen ;)

Ik lees tot zover enkel PEBCAK-issues :P
Niet als de telefoon dus vol is. Bij het importeren probeert de iPhone on the fly HEIC te converteren naar JPG, daarbij heeft hij tijdelijke storage nodig.

Wat er dus gebeurt bij mijn vriendin, is dat de bestanden dan dus leeg (0 kb) op de computer verschijnen, omdat de telefoon de conversie niet voor elkaar krijgt.

Je kan het inderdaad uitzetten dat HEIC gebruikt wordt. Apple vond het echter nodig om dit automatisch aan te zetten, waardoor wij pas - na de vakantie - erachter kwamen dat al haar foto's in HEIC formaat staan.

Too little too late.

Ik heb nog verschillende conversie programma's geprobeerd voor Windows, maar die doen het niet of vragen geld.

Uiteindelijk is het met een behoorlijk aantal keer opnieuw proberen en tijdelijk ruimte vrij maken op de telefoon gelukt.

Allemaal gedoe dat niet nodig was geweest als Apple niet zomaar HEIC had aangezet na een update. Ik heb haar namelijk maanden geleden van iCloud overgezet naar Google Photo's en met JPG ging dat helemaal prima.

Ze wil uit principe niet betalen voor iCloud storage en dus gewoon in de zoveel tijd haar telefoon leeghalen. Dat verwijderen van de foto's lukt dus niet, ook als de telefoon niet gekoppeld is aan iCloud.

Met Google Photo's gaat dat wel. Daar kunnen we ook in 1 keer alles downloaden als een ZIP bestand en daarna de boel wissen.

Op een Android toestel is dit allemaal geen issue, omdat je overal bij kan.

[Reactie gewijzigd door Lethalis op 1 augustus 2018 12:32]

Waarom ga je niet gewoon naar icloud.com en download al je foto's van daar naar je computer?
Wat je ook kan doen is een tooltje als iFunBox gebruiken. Dan krijg je de ruwe bestanden eruit, je benadert dan rechtstreeks het bestandssysteem van de iPhone. Moet je ze wel nog laten sorteren als je het netjes in een album wilt hebben.
Windows 10 ondersteund gewoon HEIC dus die kan je gewoon openen zonder het eerst om te zetten naar JPEG, moet je wel even de codec downloaden (als die tegenwoordig niet al automatisch meekomt met de update trouwens) maar that's it.

Misschien heb je hier in het vervolg iets aan: https://www.howtogeek.com...-or-convert-them-to-jpeg/ Staat ook een tooltje bij die kan converteren naar JPEG.
HEIC is wel superieur aan JPEG dus het is niet zo raar om het beste format automatisch te kiezen in plaats van de mindere variant. Dat je toevallig de iPhone zo tot de rand vol hebt geladen dat het al onmogelijk is om één foto om te zetten is natuurlijk een bordercase. Maar na een paar foto's te importeren en die weg te gooien kan je daarna de rest in een batch doen lijkt me gezien er dan wel voldoende ruimte is.
Apple vond het echter nodig om dit automatisch aan te zetten
Dat is voor sommige een downside, maar voor de meeste juist een upside. Apple denkt voor jou na, bij Android moet je dat zelf doen is ook wat je vaak hoort. Mensen met een iPhone vinden dat het "gewoon moet werken, geen fratsen". Ik hou er niet van, maar ik snap dat dat sommige mensen juist aantrekt!
Ik vind ook dat het gewoon moet werken en geen fratsen. Daar hoort bij dat dingen niet vanzelf veranderen ;)

Qua foto's hebben wij een simpele workflow: eens in de zoveel tijd halen we onze telefoons / cloud storage leeg en plaatsen ze op onze server (waar automatisch versleutelde back-ups van worden gemaakt, ook off site).

Dat is misschien niet "standaard", maar Android staat ons daarbij iig veel minder in de weg dan Apple.

De Apple manier zou zijn dat ze gaat betalen voor iCloud en dat voortaan alles daar blijft :/
Jij geef nu 1 voorbeeld en trekt daaruit conclusies.

Dat kan ik ook bij Android, kan je een hele waslijst geven aan dingen die heel omslachtig zijn in Android.

Mijn ouders gebruiken allebei al heel lang een iPhone en hebben nog steeds moeite sommige dingen te begrijpen.

Ik moet er niet aan denken dat ze een Android zouden hebben want dan zouden ze er helemaal niks meer van begrijpen, en dan nog meer wanneer ze overstappen naar een nieuwe Android phone of ander merk.
Tja en mijn oma van 78 gebruikt een S5 naar volle tevredenheid. Het is ook maar net hoe je met je omgeving omgaat he. ;)
Ik moet er niet aan denken dat ze een Android zouden hebben want dan zouden ze er helemaal niks meer van begrijpen
Dat had wel meegevallen denk ik.
Voor mijn vrouw haar iPad heb ik een app gekocht waarbij je relatief simpel foto's heen en weer kan krijgen.: Photosync (https://www.photosync-app.com/iOS.html).

Zo kan je in ieder geval foto's direct naar een normale SMB share of FTP server krijgen.
Het was de paar euro wel waard, maar persoonlijk vind ik het ook dat dit gewoon native in ios had moeten zitten...
Het artikel gaat dan ook om de globale smartphone markt... het artikel geeft ook aan dat het vooral komt door de stijging in populariteit in China en laat daar nou 1/5 van de totale wereldbevolking wonen :) In 'westerse' landen zijn Samsung en Apple inderdaad veruit marktleider, maar dat is alles bij elkaar opgeteld nog niet eens zo veel als alleen de bevolking in China. In China heeft men ook gemiddeld minder te besteden en zal er doorgaans ook voor meer betaalbare merken worden gekozen... de flagship toestellen van Apple en Samsung zijn daar simpelweg niet erg populair.
De middenklasse in China (die absoluut veel te besteden heeft) wordt steeds groter en belangrijker. En die willen flagships. Echter speelt bij die groep ook nationalisme een grote rol. Waar ze 2 of 3 jaar geleden een iPhone X zouden kopen, kopen ze nu een Huawei Mate 10 Porsche Design of een P20.
Onder Xi is Designed / Made in China zeer populair aan het worden onder die jongere middenklasse.

[Reactie gewijzigd door Kenzi op 1 augustus 2018 13:32]

Zou hier ook goed zijn. Voor mij weegt het mee om een Nokia te kopen. HMD heeft overigens een stijging van 783% gemaakt in 1 jaar, en is nu al nummer 9 wereldwijd.
Samsung domineert in Nederland in ieder geval de smartphone markt. Ik werk aan een hele populaire Nederlandse app en de top 20 Android telefoons die de app hebben gedownload bestaat uit 18 Samsung telefoons.
In die redenatie domineert het de Android-markt en niet de smartphone-markt
Ik zie zelf genoeg huawei op de nl markt (naar mijn idee bijna net zoveel als iphones) maar dit is natuurlijk erg afhankelijk hoevaak je je in wat soort omgevingen bevindt (en hoe er je het opvalt)
Zal wel aardig verschil tussen oost en west zijn dan. Zie ze enorm veel hier in Twente die Huaweis. Als de Nokia 8 niet bestond had ik ook een Huawei gehad
Samsung zit wel te mokken met Apple maar Samsung's echte vijand zijn de andere Android toestellen makers. Die halen Samsung in.

Bijv. Xiaomi ook
Daar heb je helemaal gelijk in en zeker Xiaomi maakt zeer mooie toestellen. Ook bijvoorbeeld Oppo waar Oneplus ook onder valt maakt erg mooie toestellen naar mijn mening.
Ik heb zelf een Xiaomi , fijn ding , maar voor mijn vriendin een le eco le tv2 gekocht . Wow, dat is pas waar voor je geld. Die publiceren dus ook een ' list of materials ' - prijslijst van onderdelen voor elk model , op dat moment ! Ja , de prijs fluctueert gewoon mee met de markt . Meer waar voor je geld krijg je nergens ! Dit kunnen ze doen omdat het provider is van internet en content . En soort baby van Netflix en Ziggo . En omdat niet iedereen in China en tv heeft .. Lijkt mij sterk dat deze over vijf jaar niet nummer één zijn in China . Er is een opvolger uit van de le eco le tv2 ..de nummer 3 lol . Die van vorig jaar had ik op de kop getikt voor 170¤ inclusief ! Met 2k scherm ! Vergelijk maar eens op kimovil .. En idd niet te vergelijken met Apple . Vind het altijd wel grappig als ik mensen hoor zeggen in stomme verbazing " mijn Apple is kapot " lolol . Gevolgd door " sorry ik weet niets van Apple " hihi
LeTV (LeEco) is op sterven na dood. Geen softwareupdates meer en je moet het stellen met dat nare EUI. Ik heb er een, inderdaad prima telefoon, op zich niets op aan te merken, maar ik zou er echt geen meer kopen om bovengenoemde redenen.
LeEco (de smartphone-tak) is dood. De LeTV-tak (die de TV's maakt) echter niet en wil zich ook afsplitsen van de rest. Helaas werkt de oprichter van LeTV / LeEco niet mee en verstopt die zich in de US.
LeTV bestaat niet meer. Hoe dan ook, dit bedrijf is nou miet echt een bedrijf dat 'toekomst' uitstraalt ;-) . Maar goed, als je een LeTV (oud) of LeEco (nieuwer) telefoon hebt en hij blijft het goed doen dan hoeft dat niet erg te zijn. Ikzelf hecht wel waarde aan updates, maar sommige mensen willen met zo'n telefoon bellen (ja echt!) ;-)
LeTV bestaat gewoon nog steeds. De TV staan hier gewoon in de winkel of op Tmall / JD. Mijn TV doet het ook nog steeds en heeft zelfs vorige maand nog een update gekregen met een nieuwe UI.
Over vijf jaar zal je nog altijd support hebben bij Apple en niet bij Le Eco of whatever de naam is.
Samsung's advertenties zijn gericht op de VS, waar Apple nog een groot marktaandeel heeft.

Ik vind zulke advertenties, waarin een fabrikant een andere fabrikant aanvalt, wel vermakelijk.

Er was eens een reclamespot van Mercedes in een woest Amerikaans landschap. Auto raakt in de slip, maar de bestuurder corrigeert dit eenvoudig en de auto rijdt veilig verder.

Later kwam BMW met een reclame op exact dezelfde plek, maar de BMW raakte niet in de slip. Geniaal!
Het is duidelijk dat verliezers zich focussen op winnaars en winnaars enkel bezig zijn met winnen. Tijd om de strategie aan te passen Samsung.
Hoewel ik het met je eens ben dat de reclames vermakelijk zijn (zo ook de Mac vs. PC ads van vroeger), is het toch ook een zwaktebod. Door aan te geven wat de tekortkomingen van je concurrent zijn geef je die toch stage-presence tijdens je commercials.. en in dit geval geldt in mijn ogen toch ect: there is no such thing as bad publicity...

Samsung versterkt met hun commercials omtrent de 'notch' juist het iconische karakter ervan, precies wat Apple wil bereiken. Apple heeft een zware tekortkoming op hun toestel om weten te buigen naar een iconisch kenmerk en Samsung helpt ze hier nu bij... ik vraag me echt af of ze dat beseffen...

Wat dat betreft waren de reclames omtrent de functionele tekortkomingen (3,5" adapter, multi-tasking, etc.) een stuk effectiever.
merk dit ook in me omgeving... Iphone is minder populair dan een aantal jaar geleden..
Heb zelf ook de stap gemaakt van iphone naar android.. beste keuze ooit..(persoonlijk)
Jouw omgeving is niet representatief voor de rest van de wereld.

En ik zou ook het artikel eerst lezen.
Wel grappig dat je dat nou tegen iedereen die dat zo ziet gaat zeggen. Sommige zouden denken dat er een kern van waarheid in zit. Misschien moeten we je maar even helpen:

In de VS werden er altijd meer iPhones dan Androids verkocht, maar het markt aandeel krimpt ZELFS daar:

"Countries, where iOS has traditionally been dominant, have also seen a slight increase in Android’s market share, such as the United States where it went from 45.7% in October 2016 to 48.3% in November 2017."

bron: https://newzoo.com/insigh...-in-use-around-the-world/

Overal zie je het gebeuren, in jou omgeving natuurlijk niet, maar dat verbaasd mij ook niet. :)
Dark_man heeft zelf ook gewoon een Samsung, dus hij helpt mee aan de ondergang van Apple.
Van IOS naar android en dat de beste keuze noemen? Qwa prijs kan ik het begrijpen.
Zolang de iPhone aanzien wordt als de referentie, zal Samsung zijn Sx daar mee vergelijken. Dat is gewoon marketing.
Als ik naar het eerste plaatje kijk, lijkt dit artikel een beetje een wassen neus; Apple maakt hun grootste omzet 1x per jaar als de nieuwe toestellen uitkomen, dus hun marktaandeel op basis van leveringen fluctueert daardoor enorm. Ik verwacht dan ook in Q4 weer een piek bij Apple, gaan we dan elk jaar in Q4 een artikel krijgen "Apple herovert 2e plek wereldwijde smartphone markt" ? Gevolgd door een artikel in Q1 met "Huawei herovert 2e plek wereldwijde smartphone markt" ?

Laat ze beter kijken naar de jaarlijkse verkoopcijfers, of dit in ieder geval meewegen in de kwartaallijkse cijfers. We weten inmiddels dat Apple een (redelijk) vast release schema heeft voor hun iPhones, en dat de meeste andere smartphone fabrikanten een wat breder gamma aan producten heeft en veel gelijkmatiger verkopen over het jaar.
Statistieken lezen is inderdaad een kunst, er zijn vele manieren om misleid te worden.

- Bijv Samsung vs iPhone: tig toestellen tegenover 3.
- Een markt die in omvang groeit, wat betekenisvol kan zijn. Zo kun je met gelijkblijvend of zelfs dalend marktaandeel toch nog meer toestellen verkopen.

Zo wordt Apple een beetje als zwakke broeder neergezet, maar laten we niet vergeten dat ze 43 miljoen stuks in het slechtste kwartaal van het jaar (1 kwartaal voor de nieuwe iPhone) verkopen. Dat is niet niks, ruim 200 miljoen per jaar. En lang niet iedereen koopt ieder jaar een toestel, waardoor als je een ander statistiek pakt (gebruikers) je waarschijnlijk tegen de half miljard aanloopt. Dat is toch echt niet misselijk.
Als ik de data zo zie verwacht ik dat het volgende bericht is dat Apple op nummer 4 staat en Xiaomi op 3. Ze stijgen erg hard en de markten waar ze het goed doen gaat Apple ook geen aandeel meer pakken denk ik. Niet voor niets dat ze in India al op 1 staan. Ik verwacht dat ze in oost Europa ook nog wel eens op nummer 1 kunnen komen.
Xiaomi staat daar op 1 omdat ze specifiek die markt bedienen. naast het thuisland. Daar is het prijsverschil tussen Xiaomi en bijv. Apple nog groter, dat voor de gemiddelde Indiër het een logische keuze is.
Het hielp ook dat ze met de grootste online retailer daar de markt in gingen. Ze deden veel met speciale kortingen boven op de lagere prijs om klanten te binden. Men moest registreren om die korting te krijgen. Ook staan er Xiaomi winkels prominent naast de grootste electronica winkels. Als ze deze strategieën uit zouden breiden over de wereld, dan staan ze zeer snel naast Samsung. Xiaomi is nog geen wereldspeler zoals Samsung en Huawei dus dat zal nog even duren.
Leveringen bij Apple zijn wel erg fluctuerend en afhankelijk van wat ze nieuw uitbrengen zo te zien.
Hoop voor ze dat de productie wat gelijkmatiger verloopt.
Heb je de kwartaalcijfers wel gelezen?
In welke zin ?
Grafiekje geeft toch duidelijk aanzienlijke schommelingen in de levering aan ?
Hoopte dus voor ze dat ze de productie wat meer kunnen uitvlakken anders lijkt het me bijzonder inefficiënt.
Wat heb jij er dan anders in gelezen ?
Aantallen zijn leuk, maar uiteindelijk gaat het om hoeveel je er mee verdient. En aangezien Huawei niet beursgenoteerd is hebben we geen idee hoe de financiële details er uit zien.
Ik koop eigenlijk om en om een telefoon met een ander OS. Begonnen met een iPhone, toen een samsung Galaxy, terug naar de iPhone, heel kort Windows 10 mobile (jammer dat dat niet groter is geworden) en nu een Huawei.

Ik denk dat beide systemen zo zijn voor en nadelen hebben. Naadloze integratie met eigen producten Apple of juist meer openheid en mogelijkheden met Android. Ik overweeg nu weer terug te gaan naar Apple afhankelijk van wat ze gaan brengen in september. Hopelijk eindelijk dual sim en een goede camera. Dat was destijds voor mij de reden om over te stappen naar Huawei.

Een ander iets waar ik mijzelf over verwonder en nadenk is wat gebeurt er met mijn data. Collega had bijvoorbeeld een app geïnstalleerd om te zien wat er allemaal aan informatie naar buiten wordt gestuurd vanaf je telefoon. Daar wordt je gewoon bang van.

Nu geloof ik niet dat Apple of Android hierin van elkaar verschillen, maar je kunt je wel afvragen wie vertrouw je het meest met deze data en welke prijs heeft dat?

Aangezien mijn vriendin wel een iPhone heeft is dat ook een extra reden om over te stappen naar iOS vanwege de naadloze integratie.

Anyways voor mij wachten tot september en gelukkig hebben alle os'en voor- en nadelen en heeft iedereen een ander budget.

[Reactie gewijzigd door KraveN op 2 augustus 2018 00:11]

De markt overspoelen met ontelbare budgetmodellen is niet de werkwijze van Apple. Je kunt beter enkel de duurdere flagshipmodellen vergelijken met de verkopen van Apple. Daarnaast maakt Apple echt bizar veel winst op hun smartphones, iets dat bij andere fabrikanten totaal niet het geval.
Het gaat om marktaandeel als geheel, niet in een bepaalde prijsrange.
Je moet dus alle verkopen tegenover elkaar zetten, niet alleen duurdere modellen.
Wie zegt dat het om martktaandeel gaat?

Apple heeft zich nooit gericht op de onderkant van de markt en dus ook niet op een groot marktaandeel.

Waarom zou het dan om marktaandeel gaan? Op deze manier pakt Apple iedere kwartaal record winsten, waarom zouden ze dat veranderen?
Apple wilt helemaal niet het grootse marktaandeel (aldus Tim Cook, en voorheen ook Steve Jobs), dat kun je namelijk enkel bereiken door veel gare budgetmodellen te introduceren. Het is niet de ambitie om de grootste te zijn, enkel de beste. Bovendien haalt heeft men (by far) het beste netto-resultaat, ondanks het kleinere marktaandeel, dus waarom zouden ze hun goede naam op het spel zetten terwijl ze al het beste presteren?
Winst alleen is niet zaligmakend.
Als straks partijen als Xiaomi en Huawei een steeds groter marktaandeel behalen en Apple hierdoor wegzakt, denk je dat er dan nog veel ontwikkelaars staan te springen om op iOS te ontwikkelen? Als er straks nog 5% of 10% marktaandeel overblijft zullen veel van de kleinere partijen toch echt meer focus op Android hebben dan op iOS, simpeweg omdat het niet meer lonend is. De groten zullen dan al snel volgen.

Daarbij is die goede naam ook niet zo goed meer tegenwoordig, steeds meer mensen klagen dat Apple niet meer vernieuwd, prijzen te hoog houdt. etc. Komen de kwaliteitsproblemen die steeds vaker de kop op steken nog eens bij.
Winst alleen is niet zaligmakend.
Toch wel, dat is wat telt voor de aandeelhouder en heeft rechtstreekse invloed op de koers. Marktaandeel boeit niet aangezien Apple niet de gehele markt bedient;
Als straks partijen als Xiaomi en Huawei een steeds groter marktaandeel behalen en Apple hierdoor wegzakt, denk je dat er dan nog veel ontwikkelaars staan te springen om op iOS te ontwikkelen? Als er straks nog 5% of 10% marktaandeel overblijft zullen veel van de kleinere partijen toch echt meer focus op Android hebben dan op iOS, simpeweg omdat het niet meer lonend is. De groten zullen dan al snel volgen.
als het marktaandeel daalt, wat nu al het geval is, en de winst blijft stijgen dan zal niemand zich daar zorgen om maken. Integendeel, het is altijd interessanter voor ontwikkelaars om daar in te investeren omdat daar de winst zit. Niet bij de bezitters van cheapo china phones.
Daarbij is die goede naam ook niet zo goed meer tegenwoordig, steeds meer mensen klagen dat Apple niet meer vernieuwd, prijzen te hoog houdt. etc. Komen de kwaliteitsproblemen die steeds vaker de kop op steken nog eens bij.
Hoge bomen vangen veel wind en dus zal je altijd mensen hebben die klagen. De tevredenheid van de consument blijft nochtans hoog bij Apple.
iOS is voor developers nog steeds ver uit het meest winstgevend als het op apps/sales e.d. aan komt. Daarnaast heeft Apple het beste kwartaal in zijn gehele bestaan gedraaid en verkopen de iPhones beter dan ooit; je analyse klopt dus niet :).

Overigens is Huawei wel een hele gevaarlijke concurrent voor Samsung, dat gaat nog best spannend worden, zeker nu ook de S9 slecht verkoopt en men daar de omzet ziet dalen. Zie het gebeuren dat Huawei in de toekomst Samsung echt opslokt, simpelweg omdat ze goedkopere (en wellicht ook meer innovatieve) toestellen leveren.

[Reactie gewijzigd door Dannydekr op 1 augustus 2018 11:31]

De absolute verkopen van Apple stijgen nog steeds en bovendien blijkt keer op keer dat iPhone-gebruikers meer uitgeven aan apps dan Android-bezitters. Ontwikkelaars zouden dus wel gek zijn om die groep te negeren.
Wie zijn die "steeds meer mensen" ?

Dat Apple niet meer zo zou zijn als vroeger is zomaar een losse statement die zonder een argument of onderbouwing even erin gegooid wordt en wat 10 jaar geleden ook werd gedaan in de trant van "Opa vertelt dat het vroeger beter was"
goede naam
Gelukkig was mijn koffie al op, anders kon ik mijn laptop vervangen denk ik. _O-
Heb je dan een MacBook? Laptops zoals thinkpads hebben gewoon liquid protection ;)
Mijn volgende prive laptop wordt zeker een Thinkpad, een echt werkpaard. Ik zit nu achter een Latitude en die houdt niet van koffie. :+
Daarnaast maakt Apple echt bizar veel winst op hun smartphones, iets dat bij andere fabrikanten totaal niet het geval.
Je betaald dus veel te veel. :) Maar dat was natuurlijk algemeen bekend.
Tja, dat is een beetje de marktwerking. Blijkbaar zijn genoeg mensen bereid het te betalen. Als Apple (of welk ander merk dan ook) een gelijke of hogere winst zou kunnen halen door hun flagship toestel ¤2000,- of ¤3000,- te maken dan zouden ze het ook doen.

Wat mij persoonlijk nog het meest stoort aan de prijzen/winstmarges van Apple is dat er te weinig wordt geïnvesteerd in het verbeteren van salarissen en werkomstandigheden van de fabriekswerkers. Als er 1 bedrijf is die daar invloed op zou kunnen uitoefenen dan is dat Apple, immo.
En de ver ondermaatse prestaties van hun accu's relatief gezien. Daar kan men nog wel een slag slaan.

Mooi product Apple maar ook super goede marketing en status symbool.
Wat je dus alleen Android fanboys hoort roepen...

Trouwens je betaalt dan toch wel teveel voor een Samsung van 900 euro als het ondanks die prijs geen status symbool is :+
Dat maak jij er van dat ik anti Apple ben.

Apple heeft prachtige producten alleen de manier waarop ze dingen dicht timmeren softwarematig en hardwarematig staan mij persoonlijk tegen.

Microsoft doet dat nu ook en ben daar ook geen voorstander van on het kader van duurzaamheid en verantwoording voor de volgende generatie. Heb zelf ook een Apple gehad en een Windows Phone.

Elke platform heeft wel wat maar. Je kan niet ontkennen dat Apple een status symbool heeft.
Apple doet juist veel meer voor de salarissen van de fabriekswerkers.

En deze discussie is tot in den treure gevoerd, het probleem is veel te complex en heeft niets met Apple te maken dus daar hoef je niet eens aan te beginnen als je de overheid, andere bedrijven, consumenten, wetgeving enz enz niet erbij betrekt.

Bovendien zijn de winstmarges voor kleding bedrijven vele malen hoger, je kan beter daar eerst beginnen.
Laat ik het algemener stellen; Ik stoor me eraan dat bedrijven die structureel een zeer grote winstmarge boeken op producten (zeker luxe artikelen) die onder slechte (immorele) omstandigheden zijn geproduceerd niet hun (toegegeven subjectieve) morele verantwoordelijkheid nemen om de situatie die ze zelf vaak hebben helpen creëren te verbeteren. Dit nieuwsbericht gaat toevallig over Apple, en even kort googlen levert genoeg rottigheid op over het productieproces van Apple producten. Doen ze er iets aan ? Wellicht. Zouden ze meer kunnen doen met de miljarden die ze verdienen om dit probleem aan te pakken. Eveneens wellicht.

En ja, je hebt absoluut gelijk dat je dit "gevecht" op alle fronten zou moeten voeren, met alle betrokken partijen. Misschien schat ik Apple te hoog in door te suggereren dat zij zelf zoveel invloed / druk kunnen uitvoeren op hun onderaannemers.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True