Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Leveringen van Sony-smartphones kelderen, PlayStation-divisie zorgt voor winst

Sony heeft in de afgelopen maanden slechts 2 miljoen Xperia-smartphones geleverd. Dat is 70 procent minder dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Andere divisies van Sony deden het beter, waardoor de omzet en winst van het concern stegen.

Sony meldt het aantal geleverde Xperia-smartphones in zijn kwartaalcijfers. In dezelfde periode een jaar eerder leverde de Japanse fabrikant nog 3,4 miljoen exemplaren. De daling in aantallen is bewust; Sony wil minder modellen maken om de smartphonedivisie winstgevender te maken, maar de omzet van de divisie daalde in het afgelopen kwartaal ook, naar 132,5 miljard yen. Dat is bijna 27 procent minder dan vorig jaar. De afdeling maakte geen winst en kwam uit op een verlies van 10,8 miljard yen, omgerekend ongeveer 82,5 miljoen euro.

Met andere afdelingen van Sony gaat het beter. Zo steeg de omzet bij de gamedivisie met bijna 36 procent, naar 472,1 miljard yen en de winst was met 83,5 miljard yen 472 procent hoger dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Er werden 3,2 miljoen exemplaren van de PlayStation 4 geleverd, waarmee het totaal nu uitkomt op 82,2 miljoen geleverde consoles. Het is wel een kleine daling ten opzichte van de 3,3 miljoen exemplaren in hetzelfde kwartaal vorig jaar, maar die daling was al door Sony voorspeld bij de presentatie van de vorige kwartaalcijfers. Ook toen namen de consoleleveringen af ten opzichte van een jaar eerder. De goede cijfers van de gamedivisie zijn te danken aan goede verkopen van games.

De leveringen van tv's stegen van 2,5 miljoen exemplaren een jaar geleden naar 2,6 miljoen exemplaren in het afgelopen kwartaal. Het aantal geleverde camera's bleef met 1 miljoen exemplaren gelijk, maar door een verschuiving naar duurdere modellen vielen de omzet en de winst hoger uit.

Alle bedrijfsonderdelen van Sony behaalden samen een kwartaalomzet van 1,95 biljoen yen, een stijging van 5 procent. De winst kwam uit op 195 miljard yen, een stijging van 26 procent. Sony wijst met name naar de goede cijfers van de gamingdivisie als verklaring voor de goede resultaten.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

31-07-2018 • 17:24

69 Linkedin Google+

Reacties (69)

Wijzig sortering
Valt deze trend ook te zien bij andere smartphone verkopers?

Zo niet dan worden de xperia XZ2 en compact niet goed ontvangen.
De meeste mensen gaan voor Samsung en Apple.
Dus de merken eronder zullen het denk ik wel voelen.

Wat eigenlijk wel jammer is omdat Sony goede telefoons maakt en ook vrij goed bezig is met de updates.
Aardig wat van hun modellen zijn aangemeld bij het Android Enterprise programma waarmee ze zichzelf verplichten om 3 jaar lang updates te leveren ofzo en security updates binnen 90 dagen ofzo.

Maar het is een Sony Xperia en geen Sony Galaxy dus..
Zelfs Samsung merkt het:
nieuws: Samsung wijt lagere omzet mobiele divisie aan tegenvallende verkoop G...

Hoe het er voor staat met Apple weet ik niet maar krijg het gevoel dat in de huidige stagnerende markt voor (high-end) smartphones wereldwijd alleen een paar Chinese bedrijven (o.a. Xiaomi, Huawei en Oppo) nog groeien. LG en HTC dalen beide enorm.

Het grappige is dat:
t de de wereldwijde verkoop van smartphones aan eindgebruikers is in het eerste kwartaal van 2018 met 1,3% gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2017. De verkoop van alle soorten mobiele telefoons is met 455 miljoen stuks gelijk gebleven ten opzichte van vorig jaar.
Komt er dus op neer dat Sony flink wat terrein/marktaandeel aan het verliezen is op dit gebied.

Edit: Dit was eigenlijk een reactie op @zombie01

[Reactie gewijzigd door jdh009 op 31 juli 2018 19:41]

Naast Samsung en Apple vooral de markt domineren, heb je ook nog een paar chinese merken die concurreren op prijs. Waardoor het bijna een onmogelijke situatie voor lg, htc en sony. Vooral bij de laatste 2 gaat het elk jaar slechter.
Sony heeft de mazzel dat er nog andere bedrijfstakken zijn waarmee ze het verlies kunnen opvangen.
Voor HTC is het einde oefening over niet al te lange tijd.

Maar je hebt gelijk met dat de Chinese merken veel afsnoepen.
Voor veel mensen is geld de belangrijkste factor maar ik zelf vind updates en garantie belangrijk en beide zijn bij diverse Chinese merken toch wel moeilijk.
Mensen komen dan vaak met de opmerking dat er altijd wel ROMs zijn maar daar heb ik persoonlijk geen zin meer in.

Want je bent dan weer afhankelijk van een andere groep mensen die ook gewoon kunnen stoppen.
En dan had je weer de fanboy community die een ROM als goed bestempelde ook al werkten bepaalde dingen simpelweg niet.
Wat mensen ook snel vergeten in deze situatie. Sony heeft in iedergeval altijd nog de Japanse smartphone markt waar ze een aardig markt aandeel hebben en nog enigsinds op kunnen terug vallen. Dit heeft htc met een thuisland als taiwan al een stuk minder.
Ik denk dat het doek voor htc nog wel een keer gaat vallen, misschien dat er nog toekomst voor hun is in de VR markt. Ik zou het van Sony al een hele prestatie vinden als ze hun smartphone tak break even/winst gevend kunnen maken in de toekomst.
Tsja, en zelfs met updates zit je goed bij de goedkopere merken, hoeft niet eens Chinees te zijn. Ik heb een cheap ass Wileyfox Swift 2x waar een paar weken geleden de Android 8.1 update voor gepusht werd. Voor mij is deze telefoon goed zat en ga echt niet meer betalen.
Heb destijds wel getwijfeld om een Xperia te kopen omdat Jolla's Sailfish hier officieel op draait maar heb dat toch maar laten waaien...
Hun design is ook niet als de rest maar zeker de focus op high end blijven ze wel achter qua specs.
Ook hun huidige telefoons, waar de rest allemaal met een volledig scherm komt (al dan niet met Notch) ontbreken die bij Sony nog wel.
Hoezo blijven ze achter op specs in de highend, mocht je de kwaliteit van de foto's bedoelen ok, maar die randen rond het scherm hebben toch niets met specs te maken ?

Mijn XZ2 compact heeft een paar nadelen, voornaamste "geen koptelefoonaansluiting" , maar ze leveren er wel een dongeltje bij van usb-c naar 3.5mm jack. ( over dongels hoor ik met name Apple gebruikers niet veel klagen, dus jah, is het zo erg...? ) De earplugs zijn bij de high end modellen van Sony dik OK. De foto's en de features zijn high-end genoeg. Tenzij je ze allemaal naast mekaar hebt liggen kan je misschien een verschil zien, maar ze hebben echt wel grote sprongen vooruit gemaakt. Die randen zijn eerder een design keuze en praktisch tijdens het gamen. Ze leveren multimedia apps mee die ik dagelijk gebruikt, koppelingen met andere Sony hardware is ook een plus ( als je al Sony hebt ) Een 5" scherm met 2560*1080 is ook vrij zeldzaam, het kleine krachtige smartphone segment wordt mede dankzij Sony nog levendig gehouden. De top ends zijn nog steeds waterdicht.

Het enige dat ik Sony verwijt, en dat komt door de kopers van Samsung en Apple vooral, dat iedereen gewoon smartphones koopt als status symbool, zoals "iedereen" met Duitse wagens wil rijden omdat het "business" en status uitstraalt. Hierdoor zijn de laatste jaren de prijzen dik naar boven gegaan en heeft Sony doen besluiten in te zetten op highend. Ik heb 2 toenmalige midrangers van Sony erg graag gebruikt en vond ze leuke features hebben toen voor hun prijs. ( apt-x, waterdicht,
compact ( voor gebruik in motorfiets-houder ) mooi, uniek design, goede batterijduur enz.. )

Nu zit wat ik wil enkel nog op hun highend modellen, vroeger hadden ze ook wel een midranger die aan vele checks voldeed.
(edit : typo )

[Reactie gewijzigd door MPAnnihilator op 31 juli 2018 22:21]

Niet mee eens hoor...
Ik ben al hl lang totaal verslingerd aan Sony (en daarvoor Sony Ericsson) wat betreft mobiele telefoons... Toch heb ik nu een Samsung en ben ik over de nieuwe en aangekondigde Xperia modellen totaal niet enthousiast!! Ze staan z extreem stil qua innovatie en vooral qua design! En hoe belangrijk je design vindt verschilt per persoon, maar Sony heeft een enorme historie wat betreft design. Is altijd erg belangrijk geweest binnen het bedrijf. Daarom was de Xperia Z destijds ook zo revolutionair! Het enige toestel met een cht afwijkend design t.o.v. de concurrentie en vervolgens ook technisch nog eens innovatief! Wow!!

Maar ja - de XZ2 is gewoon ALWEER een exacte kopie van die oorspronkelijke XPeria Z... Er verandert niks! Dus ik snap heel goed dat ze totaal de mist in gaan met de verkopen wat betreft mobiele telefoons.... Als zelfs een die-hard fan als ik toch maar afhaakt, dan zal ik lang niet de enige zijn die Sony Mobile de rug toekeert... Ben totaal niet merk gevoelig wat dit soort dingen betreft, behalve dat ik na enige tijd toch wel een stukje loyaliteit ontwikkel richting een merk. Maar ja, die loyaliteit is Sony kwijt nu ze maar met niks nieuws komen. En dus kijk ik nu gewoon naar andere merken. En dat was nu toevallig Samsung, maar kan een volgende keer ieder willekeurig ander merk zijn... Maar Sony enkel wanneer ze eindelijk eens het lef weten te hervinden om met iets nieuws te komen.
Eens.

Voor mij geldt precies hetzelfde. Zit nu 4 jaar met mijn huidige Sony en wordt niet hebberig van Sony's nieuwe modellen. Vraag me ook af in de huidge markt of dat nog mogelijk is. Gezien smartphones nu bijna geheel scherm zijn.

Samsung's S8 vind ik echt een mooi toestel, maar de S9 is ook al zon copy paste ding. Apple's altijd spuuglelijk gevonden. Wat voor echte vette alternatieven heb je nog?

Want dingen al "ja maar nu heb je 'face-ID' hoor!"..... Daar koop ik echt geen telefoon voor.
Ik vind dat er op dit moment geen enkele telefoon is die de moeite waard is.... Er is in het geheel niets nieuws. En dat zelfs een innovatieve club als Apple die prat gaat op gebruikersgemak en user experience met een reclame campagne komt gericht op een technisch snufje (Face-ID) is eigenlijk diep triest... En de campagne rond de Samsung S9 is exact hetzelfde wat dat betreft: 'Kijk eens: precies hetzelfde als ons vorige toestel maar technisch wel nt wat beter hoor!... Daar win je vandaag de dag geen klanten meer mee, behalve die enkele technofiel of de mensen die gewoon altijd het nieuwste moeten hebben simpelweg omdt het nieuw is.

Dus ik wacht nu geduldig af op wat koen gaat En gezien alle patent aanvragen van de diverse grote spelers zouden er wel eens grootse dingen aan kunnen gaan komen, zoals het wegwerken van techniek achter het scherm (weg bezels n weg lelijke notches) en met name Samsung en LG, maar ongetwijfeld ook de andere fabrikanten, zetten nu vol in op schermen die opvouwbaar of zelfs oprolbaar zijn... Dat biedt ook weer heel gave nieuwe mogelijkheden!
Bij samsung zit ook weinig innovatie in het design. Sony wil trouwens minder modellen maken.misschien dat ze dan meer tijd in nieuwe modellen willen steken. De mindere producte moeten ruimte maken voor meer winst gegevende producten.

[Reactie gewijzigd door eliasje op 1 augustus 2018 16:22]

Vergelijk de Samsung S8/S9 eens met een Samsung uit 2014 ;) Lijkt in niks nog op elkaar... Maar de Xperia Z (2014) en de nieuwste Sony zijn nagenoeg kopien van elkaar...
Zie: https://tweakers.net/ext/f/1zlC8t6Pz9WtJAO0VRWum2Sq/full.png (foto's niet geheel op schaal hoor - heb simpelweg wat plaatjes naast elkaar geplakt).

Qua design heeft Samsung daarin de bezels weg gewerkt, een curved OLED scherm gemaakt, de ronde hoeken vervangen voor een meer strak design. Sony daarentegen: zelfde design, zelfde bezels, zelfde type scherm... Enige verandering in design is de ronde achterzijde - en dat vinden de meeste mensen (ik incluis) enkel een achteruitgang... Zowel functioneel als qua looks.

Dus nee, Samsung heeft een heel flinke ontwikkeling gemaakt qua design. Sony staat in mijn ogen al 4 a 5 jaar geheel stil...
Sorry haalde sony even met LG door elkaar. ;) veel mensen kiezen toch nog voor sony compact modellen. Niet iedereen wil een lange telefoon.

[Reactie gewijzigd door eliasje op 1 augustus 2018 16:33]

Klopt, de Compact modellen worden wel gewaardeerd door diversen. Helaas niet door genoeg mensen, vrees dat juist die ter ziele zullen gaan nu ze met minder producten willen werken...
Ik vermoed dat het zelfs heel simpel met de naam te maken heeft: "Xperia", welke gewone man krijgt dat nou uit z'n/d'r strot.. of als ze het ergens horen, denken ze natuurlijk niet meteen "Oh, dat schrijf je natuurlijk met een grote X".

Nee ze gaan gewoon lekker voor de nieuwste Ga-la-xy. Geen gezeik, gewoon elk jaar een nieuwe met een hoger nummertje.
En niet alleen de serienaam, maar ook de modelnamen zijn niet te onthouden; s9 onthoudt makkelijker dan XC2 ZX2 XZ2

[Reactie gewijzigd door P_Tingen op 1 augustus 2018 13:39]

Net als hoe HTC van het padje af ging... De Galaxy (1) en de HTC Desire waren d twee populaire android telefoons. En als HTC gewoon was doorgegaan en nu de Desire 9 had gehad was er niks aan de hand geweest.
Ook ik ben aardig gek op Sony telefoons, en vindt mijn Z3C zo goed dat ik hem nog steeds niet heb laten opvolgen. Daarmee dus mede debet ;-)

Maar wat er niet staat is dat Sony misschien wel minder telefoons verkoopt, maar qua accessoires ben ik benieuwd. PlayStation integreert namelijk met die telefoons, waardoor ik me kan voorstellen dat er op het game-platform vlak ook geld wordt verdiend doordat ze die telefoons verkopen. Ofwel: een beetje verlies op de telefoons wordt ergens anders wellicht weer positief gecompenseerd.
Zoals in het artikel staat is de daling bewust door Sony gedaan. Ze leveren minder verschillende modellen, ze focussen alleen op high end modellen.
De daling in verkopen is bewust, de daling in winst absoluut niet! Op de high-end toestellen is meer marge te behalen. Dus met minder aantallen kun je dan alsnog betere resultaten behalen. Maar dan moet je wel met iets komen dat goed verkoopt. En dat hoeft qua aantallen niet in de buurt te komen van de aantallen die budget telefoons verkopen. Maar wel meer dan Sony nu weet te verschepen.
Alleen zijn hun resultaten in verhouding niet beter: de hogere marges zitten het high end segment, maar dat vertaalt zich niet in Sony's cijfers.
Vandaag eenzelfde soort artikel over de Samsung S9 hier op tweakers.
Het probleem is dat Sony zichzelf als Premium merk op de markt zet. De laatste paar flagship modellen van Sony hadden allemaal verouderde hardware vergeleken met concurrenten maar ze waren ook duurder. Daarnaast heeft Sony afgelopen 5 jaar niets veranderd aan dw design met grote nutteloze zwarte balken onder en bovenin. Na 3 jaar de Xperia Z2 gebruikt te hebben, heb ik als Sony Fanboi de Xperia lijn afgezworen.
Ik ben net blij dat Sony als enige merk nog een high-end compact model op de markt brengt (al is de XZ2 Compact niet echt compact meer te noemen, en is de XZ1 Compact ook een stuk lomper dan de Z3 Compact die ik daarvoor had. De spoeling voor een krachtige, kleine smartphone is rg dun.
De Z3 erna was volgens mij n van hun beste uit de hele serie. Zelf de compact gehaald en die houdt het al 4 jaar vol. Enige wat brak is, is dat het achterkantje makkelijk breekt omdat het te strak in de rand er omheen zit. Alleen met een hoesje merk je daar eigenlijk niks van.
Ik vind de xz2 ontzettend lelijk. Terwijl ik al sinds 2007 allen maar sony telefoons neem. Deze sla ik zeker over.
Jammer om te zien dat de verkopen na 2014/2015 hard achteruit gaan.
Zelf een tevreden bezitter van de XZ-premium.
Hoewel deze in het begin wat kinderziektes had is het nu een fijne telefoon met regelmatige updates.
Wel stevig aan de prijs waardoor veel mensen eerder voor Samsung of Apple gaan.

De cameratak blijft ook maar dalen qua leveringen bij Sony maar deze hele markt lijkt flink gekrompen.
De camera is ook vaak 1 van de negatief beoordeelde punten van de Sony telefoons.

Ik hoop niet dat Sony zich straks alleen nog op spelcomputers gaat focussen en andere takken gaat afstoten zoals audio apparatuur in het verleden.
Dat lijkt me niet echt. Als je kijkt naar de kwartaalcijfers zijn er nog steeds vele divisies die winstgevend zijn. Van andere is bijv. weer de omzet misschien gedaald maar het aantal consumenten gestegen en bij andere weer de omzet gestegen en aantal consumenten gedaald. Ik heb niet echt gekeken naar hun winst/verlies maar over het algemeen is het de laatste jaren een gezond bedrijf met Playstation dat er echt bovenuit steekt.

https://www.sony.net/Sony...esen/er/pdf/18q1_sony.pdf

[Reactie gewijzigd door Elazz op 31 juli 2018 17:46]

Heel goed dat ze alleen op high end Xperia toestellen focussen maar dan vind ik nog dat ze erg snel elkaar opvolgen. Ik heb de XZ1 compact een half jaar geleden gekocht en nu is alweer de XZ3 aangekondigd. Er is nou juist weinig verandering in smartphone land, waarom dan niet 1x in het jaar of 1x in 1,5 jaar een nieuw model uitbrengen en deze lang ondersteunen met updates?
Als Sony zich wil onderscheiden van alle andere dertien in een dozijn smartphone fabrikanten, dan moeten ze iets uitbrengen waarvan je denkt: Wow, wat cool, die wil ik hebben! Iets met een uitschuifbaar e-ink keyboard zoals de Samsung SCH-U750 (Alias 2) :)
Ik vind de Sony toestellen erg fraai en heb Sony hoger zitten als het gaat om electronica (dankzij mijn onderbuik en de historie van Sony/Japanse Electronica).

Ik vind het alleen jammer dat de camera's in de telefoons niet mee kunnen komen met de Galaxy S en nieuwere IPhones.

Terwijl Sony dit eenvoudig zou moeten kunnen matchen. Ze leveren miljoenen image sensors en hebben een mooi marktaandeel weten te winnen bij de dslr's.
Ik gebuik zelf al zowat mijn hele leven Sony telefoons, maar nu ik serieus aan het kijken ben voor een opvolger van mijn Xperia Z2, weet ik al dat de volgende geen Sony meer gaat worden. Ik vind dat Sony te zeer achterloopt en daarnaast de laatste jaren verkeerde keuzes heeft gemaakt vergeleken met hun concurrentie.

Neem de XZ2 of XZ2 Premium bijvoorbeeld:

- Te dik en relatief zwaar toestel, dat veel te glad is aan de achterkant en niet stabiel ligt bij bediening op bijvoorbeeld een bureau. Het toestel draait dan alle kanten op.
- Onpraktische locatie voor de vingerafdrukscanner, die voor mijn redelijk grote handen te laag zit.
- Geen 3,5mm audiopoort meer, maar wel een extra grote vibratiemotor die in mijn ogen niets toevoegt omdat ik geen games speel op mijn toestel. Had die ruimte dan gebruikt om een 3,5mm audiopoort in te bouwen.
- De camerakwaliteit die met name bij weinig licht toch achterloopt op de concurrentie, met name door matige software en het gebrek aan OIS.
- De prijzen die te hoog liggen in verhouding met de concurrentie en wat je ervoor terugkrijgt.

Dan heb ik het nog niet over het design en wel of geen oled, want is te subjectief. Dan ga ik op dit moment liever voor een Galaxy S9, die voor mij meer te bieden heeft. Zo denken veel mensen over Sony, omdat hun toestellen wat 'ouderwets' aanvoelen en omdat ze niet maken wat het gros van de mensen juist wl zien in een high-end telefoon.
Dit dus. Sony staat totaal stil sinds de Xperia Z... Design daarvan was toen revolutionair en ultra modern. Maar ja - datzelfde design hebben ze nu nog steeds. Inmiddels is het totaal achterhaalt en voelt antiek. Jaren en jaren enkel Sony als toestel gehad en nooit een ander merk zelfs maar overwogen. Maar nu is er geen haar op mijn hoofd die erover denkt een Sony toestel te kopen... Heb daarom nu de Samsung S8. Die is wel vernieuwend qua design n techniek (in tegenstelling tot de S9 dan weer, die gewoon een 1 op 1 kopie is van de S8... En dus vallen ook daarvan de verkopen enorm tegen! Hopelijk leren de diverse fabrikanten hiervan! Mensen zijn niet meer gevoelig voor enkel het nieuwste type nummertje... Je moet als fabrikant cht met wat nieuws komen).
Het is vreemd dat de TVs ook dalen. Dat terwijl hun TV's vaak de beste kwaliteit bieden.

Het valt me overigens ook op dat ik al jaren geen sony reclame meer heb gezien (behalve ps4). Maar vroeger had je juist de mooiste beelden in hun reclames voor telefoons en cameras.
Voor TVs heb je LG die aan kop staat, gevolgt door Samsung. Voor Android telefoons heb je eigenlijk alleen Samsung in Nederland. De overige merken vallen nogal weg naast Samsung vanwege het Imago dat Samsung nu heeft. Samsung heeft goed ingespeeld op de doelgroepen terwijl Sony dat niet gedaan heeft.

Sony hun telefoons lijken uit 2014 te komen voor de gemiddelde consument. Dan blijkt ook nog dat de Sony telefoons geen OIS hebben en dus in 3rd party applicaties zoals instagram, snapchat etc dus erg schokkend beeld geven. Zulke problemen heb je niet met een Samsung, zelfs niet met een budget Samsung. Dus nu is het in telefoonland altijd de vraag of je een Samsung of een Apple wilt.

Ik vind de recente Sony XZ2 Premium trouwens wel een half-gelukt toestel. Als het ontwerp nou wat meer modern is en ergonomischer is, dan zou er eigenlijk niks mis zijn met de XZ2 Premium. Zeer mooi scherm (ja, zelfs naast een OLED), snelle telefoon, camera is prima, goede speakers, accuduur is goed. Maar nee, geen Sony telefoon voor mij.
Klopt inderdaad, verbazingwekkend wat het marketing budget van LG en Samsung kan doen, aangezien juist de Sony TV's de als beste uit de test bij de niet-oled tv's komen volgens Rtings. Maar puur overruled is door marketing termen als Qled etc.
472 procent hogere winst tov. het kwartaal van het jaar daarvoor is wel erg netjes dan in de games divisie. Welke games hebben dat voorelkaar gebokst ?
God of war en detroid become human kwamen afgelopen kwartaal uit. Daarnaast verdient Sony een fortuin met verkopen uit de ps store en ps plus abonnees.
Niks nieuws dit, sony en telefoons gaat niet lekker.Maar toch blijven ze die maken...zonde zonde van hun verlies.
Euh nee... Sony had altijd briljant goede telefoons met ook goede verkopen... Het is iets van de laatste jaren dat ze totaal de mist in gaan en steeds maar weer komen met een exacte kopie van het vorige toestel met enkel iets betere specs.... Daar win je de wedstrijd niet mee! Ze moeten weer wat lef tonen en met een echt nieuw toestel komen, zoals destijds met de Xperia Z. Dt was nog eens een gave telefoon! En ook de oude Sony Ericsson toestellen waren fantastisch en totaal anders dan alle andere toestellen van de concurrentie.
De enige reden dat die Xperia Z goed werd ontvangen was omdat het zo ongeveer het eerste waterdichte toestel was, niet zozeer vanwege de kwaliteit. Ik heb er in een jaar tijd twee weg kunnen brengen, beiden met vochtschade (poortjes waren zelfs nog nooit open geweest, vanwege BT audio en een charging dock), toen de tweede na drie maanden ineens met paarse strepen over het scherm kwam heb ik hem maar vervangen door wat anders...
Waterdicht was een heel groot unique selling point destijds. Met andere woorden: iets nieuws! Precies wat er nu bij Sony ontbreekt... Ik heb mijn Sony Xperia Z een kleine twee jaar gehad zonder problemen. Veel gebruikt in water ook. Prima kwaliteit. Daarna ingeruild voor een Xperia Z3. Die was nog beter! De huidige Sony's hebben geen enkel unique selling point. Het is meer van hetzelfde. Iets beter - maar precies hetzelfde. Dus waarom zou je het kopen?
Sony, kom met een fraai ontwerp, goede speakers, een fantastische camera en dan met de gewone steengoede Sony batterij. Zorg er voor dat er niks over te zeiken is en mensen zullen vanzelf vaker voor een Sony kiezen dan nu. Software is prima, maar maak het net wat makkelijker zoals op een Samsung. Kom met twee budget smartphones, eentje met een klein scherm en de ander met een groot scherm. Dan heb je India al te pakken namelijk. Doe dan ook zoiets voor het midden en topsegment en het zit wel snor.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True