Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Sony levert minder smartphones, tv's, camera's en PlayStation-consoles

Sony heeft in de laatste drie maanden van 2018 minder smartphones, tv's, camera's en consoles geleverd dan in dezelfde periode een jaar eerder. Door goede resultaten van het Music-bedrijfsonderdeel viel de winst toch hoger uit.

Uit de kwartaalcijfers van Sony blijkt dat de leveringen in alle productgroepen teruglopen. Bij het bedrijfsonderdeel waar de Xperia-smartphones onder vallen, resulteerde dat in een veel lagere omzet. Sony leverde 1,8 miljoen smartphones in het kwartaal, een jaar eerder waren dat er nog 4 miljoen.

Sony leverde 8,1 miljoen PlayStation 4-consoles in het kwartaal. Dat waren er 9 miljoen een jaar eerder. Hoewel het aantal consoles terugloopt, behaalde Sony meer omzet uit de gamedivisie. Dat kan erop duiden dat er meer PlayStation 4 Pro-consoles zijn verkocht, maar Sony geeft daar geen details over. Ook inkomsten uit PlayStation Plus-abonnementen vallen onder deze divisie.

De Imaging-divisie van Sony behaalde een iets hogere omzet, ondanks dat er minder camera's geleverd werden. Hier is de verschuiving naar duurdere modellen waarschijnlijk de oorzaak van. Sony leverde 1,1 miljoen camera's, vorig jaar waren dat er 1,4 miljoen in het vergelijkbare kwartaal. Ook leverde Sony minder tv's, 3,8 miljoen stuks ten opzichte van 4,2 miljoen een jaar eerder.

De financiële resultaten van het kwartaal vallen positief uit omdat Sony met zijn Music-divisie veel meer winst maakte. De omzet van deze afdeling was iets lager, maar de winst verdrievoudigde. De kwartaalomzet van alle bedrijfsonderdelen gecombineerd kwam uit op 2,4 biljoen yen, omgerekend zo'n 19 miljard euro. Het operationele inkomen kwam in het kwartaal uit op 377 miljard yen, dat is 7 procent meer dan vorig jaar en ongeveer 3 miljard euro.

Financiële resultaten per bedrijfsonderdeel

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

01-02-2019 • 11:21

26 Linkedin Google+

Reacties (26)

Wijzig sortering
Om even wat dieper in de cijfers te gaan. De winst van de muziek divisie is zo hoog omdat daar de mobiele game Fate/Grand Order onder valt, één van de grooste mobiele games, waardoor je eigenlijk ook meteen één van de grootste games in het algemeen bent.

De hogere winst uit de playstation dienst komt door de groei uit ps plus en de omzet uit de ps store, heeft verder niet veel met de ps4 pro te maken.

Als laatst heeft Sony in de investeerders bijeenkomst het volgende gezegd over de toekomst van de game divisie:
Sony over z'n verwachtingen van de toekomst van playstation:

"The earnings call/q+a is going on at the moment.

There's nothing very noteworthy so far, though one question asked about risks and opportunities in the game business looking out 5 years.

In terms of risks, the speaker mentioned - multiplatform f2p games getting bigger in the market, games going to the cloud could affect the hardware business (though he said sony thinks it will take much longer than 5 years for hardware to become redundant), and most interestingly, he flagged that some competitors are reducing their revenue share on their platforms. I guess the latter is a reference to what's happening in the PC store space between Epic and Valve, the potential for a race to the bottom in terms of revenue share on stores. He said on this front that third party publishers are supportive of Sony's position as they are offering 'immersive experiences', and will continue to look to provide the best immersive experiences - I presume he means premium experiences by this, that as long as Sony supports the promotion of higher dollar-value products, and doesn't try to devalue the market for others, third parties are, by his take, happy with rev share.

But yeah, it's interesting how quickly that's landed on their radar. And it'll be interesting to see if this starts to become a competitive pressure in the console business. The relatively more captive audience on consoles perhaps makes it less likely that devs would 'take sides' with one store over the other for the sake of revenue share alone as they appear to have in the PC space - the cost of switching stores in the console space is much higher for the consumer, consumer reach would still be the primary concern when picking console storefronts - but still, especially in the early days of a new cycle, it might be a lever that could be pulled by a console platform holder to improve support."

tldr: Verwacht dat het minstens 5 jaar gaat duren voordat streaming een serieuse concurrent wordt van de console hardware business, het gevaar van f2p games die groter worden in de markt en concurrentie van andere platformen als valve en epic die een risico zijn op de omzet (dit kan te maken hebben met de druk op de 30% cut die nu de standaard is).
Ik ben benieuwd naar de winsten of verliezen per afdeling.

PlayStation draait nog er goed, en gezien de levensduur van de PS4 is een afname ook wel te verwachten.

Tv's maar vooral ook Xperia zijn wel zorgelijk. Ben benieuwd hoe lang ze nog doorgaan met Xperia.

Camera's had ik meer van verwacht. Ze zetten vol in op FF MILC en nu net zijn Canon en Nikon pas met een antwoord gekomen. Ben benieuwd wat dat met het Sony marktaandeel gaat doen.
Sony is niet van plan om te stoppen met hun Xperia/ Smartphone-tak.

Some have suggested Sony Mobile should throw in the towel, but Hirai disagrees:

“The reason we’re doing that is not because we think smartphones are the future, but because we have to have some devices connected to a network in order to communicate. If we get out of the [communications] space, we won’t have the opportunity to play in the next paradigm shift.”

“It’s not about the smartphones of today; it’s more about looking beyond smartphones – at what are we going to be doing – and to be a player in this space; ideally to be a leader. For that strategic reason, I want to make sure we stay, not in the smartphone business, per se, but in the communications business.”
Er komen dit jaar best interessante Xperia toestellen uit, ik denk dat het daar vooral aan de marketing ligt.
De prijzen zijn bovengemiddeld.

Veel fabrikanten hebben er voor gekozen om minder producten in hun portfolio te hebben waarbij de focus werd gezet op high-end met een hogere marge.

Echter wordt die high-end gedomineerd iphone en samsung, en dan met name high-end in prijs,
en de hogere mid-end zie je oa Xiaomi, Huawei, etc, die niet alleen een breder portfolio hebben maar ook betere producten voor een lagere prijs.
Ook aan de ketens die Samsung toch wel pushen. Je kan heel veel Samsungs krijgen in koppelverkoop met een abo. Sony veel minder tot niet.
-

[Reactie gewijzigd door paltenburg op 1 februari 2019 11:50]

Heb de slide met de financiële cijfers per divise nog even toegevoegd :)
Camera's vind ik nog goed verkopen. TV's en telefoons van Sony zitten in een hoog prijssegment voor een volwassen productgroep dus daarmee verdwijn je in de marge.
Iemand een verklaring voor de stijging steeds in Q3&Q4?
Puur feestdagen of speelt er meer?
feestdagen inderdaad, vooral kerst zorgt altijd voor een hogere omzet.

[Reactie gewijzigd door Crotchy op 1 februari 2019 11:33]

Toen was er ook een flinke actie op de playstation. In Nederland kon je er een scoren voor €200. Dit soort acties samen met de kerstdagen zorgen inderdaad voor een giga spike.
Is voor consumenten elektronica wel normaal. Bedenk ook dat Sony aan winkels levert die vóór de feestdagen bestellen en in voorraad moeten hebben, dus het valt niet allemaal op het laatste moment voor Sony. De grafiek voor bijvoorbeeld Mediamarkt ziet er bijna hetzelfde uit, maar iets later in de tijd.
Vergeet blackfriday btw ook niet (wat ook binnen Q4 valt)
Door de feestdagen wordt er altijd veel korting gegeven op elektronica, dat komt weer omdat er meer aankopen worden gedaan tijdens de feestdagen. Tel dit dubbel op en je hebt een groot verschil tegen over de andere perioden.
Wat dachten jullie van jaarafsluiting van het bedrijf? De meeste (beursgenoteerde)bedrijven schieten in een soort overdrive mode, als ze richting financieel jaareinde gaan. Daarvoor zijn al die feest/verkoop-dagen in het leven geroepen.
Minder camera's echter hogere winst, minder Playstation's (console is wel al 5 jaar oud) echter hogere omzet, minder Audio en home entertainment maar hogere winst en waarschijnlijk voor meer zaken gelijkaardige trends.

De titel laat het heel negatief klinken maar 7% hoger kwartaalwinst naar 3 miljard euro is redelijk goed als je vergelijkt met de issues van enkele jaren geleden.

Misschien kunnen jullie zulke artikels uitbreiden want er wordt altijd zeer simpel de scenario's geschetst. Als je kijkt onder Sony Music verwacht je hogere omzet vanwege de diensten maar een groot gedeelte is vanwege Fate Grand Order dat één van de grootste mobile game verdieners is en valt niet onder Playstation maar Music.

Zo zijn er nog genoeg andere zaken die je kan observeren in de goede geconsolideerde kwartaalcijfers eigenlijk. Xperia is het enige echte zorgenkind want de trend is al jaren achteruit. We zullen zien hoe de XZ4 (en XZ4c) het gaan doen. Sony bank&insurance is ook een stuk lager maar de banksector is niet altijd stabiel de laatste tijd.

Edit: ik zie dat de grafiek met afdelinginfo is toegevoegd. Inderdaad geeft dat een beter beeld van hoe het loopt.

[Reactie gewijzigd door Elazz op 1 februari 2019 11:36]

Volgens mij heeft Sony al enige tijd geaccepteerd dat de telefoon divisie nooit meer wat gaat worden met de huidige markt. De moed om het de nek om te draaien is er niet, Sony is blijkbaar tevreden zolang als het verlies niet te extreem wordt.
Sony heeft aangegeven niet uit de mobiele markt willen stappen, omdat ze zich hiermee willen voorbereiden op de volgende trend in mobiele communicatie en anders deze markt kunnen missen of met een grote achterstand beginnen.
Is dat een serieuze tactiek te noemen? En dan erbij zeggen dat ze in "wat na de smartphone komt" de grootste willen worden?
Je merkt wel dat Youtubers (Kai W, Casey Neistat en nog paar) ervoor zorgen dat de duurdere camera's van Sony meer verkopen ik hoor steeds positieve dingen erover.
Hoezo merk je dit? Ze zijn misschien prima or mogelijkheden, maar om te stellen dat ze een invloed hebben die direct terug te zien is in de cijfers is wel een paar stappen verder.
Minder telefoons, maar ze leveren lig wel telefoons waar je een ander OS dan Android op kan installeren, onder het Open Devices program.

Ik moet ze toegeven dat dat een mooi statement is. Zeker nu Sailfish OS ook op de laatste Sony XA2 productlijn support voor Android levert.

De markt van telefoons raak wellicht verzadigd, maar de markt voor open programma's om zelf te kiezen wat je op je telefoon draait is dat nog zeker niet.
In ander nieuws:

Once again, revenue generated from Sony's Network services (PSN) in 2018 is higher than Nintendo's total revenue for 2018:
https://twitter.com/ZhugeEX/status/1091228822802960389

Microsoft's Gaming Division (xbox) had een omzet van 11.5 miljard in 2018
https://twitter.com/ZhugeEX/status/1090723244590710786

Dus in 2018 heeft Sony met PSN (digitale sales / PS+) dus bijna evenveel omzet gehad dan de gehele omzet van Nintendo en Microsoft's Gaming Division bij elkaar :o

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Internet

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True