Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Sony heeft meer dan 100 miljoen PlayStation 4-consoles verkocht

Sony heeft de mijlpaal van 100 miljoen verkochte PlayStation 4-consoles bereikt. De console is nu vijf jaar en zeven maanden te koop. Geen andere console haalde de mijlpaal van 100 miljoen stuks in hetzelfde tijdsbestek.

Analist Daniel Ahmad maakt op Twitter een vergelijking met andere consoles. Tot nu toe passeerden alleen Sony's PlayStation 2 en de Nintendo Wii de 100 miljoen exemplaren. De PS2 deed daar vijf jaar en negen maanden over, en de Wii nog wat langer.

Het behalen van de mijlpaal blijkt uit de kwartaalcijfers die Sony heeft gepubliceerd. In de afgelopen drie maanden zijn er 3,2 miljoen PlayStation 4's verkocht en daarmee komt het totaal precies op 100 miljoen. Wat de verhouding is tussen reguliere PlayStation 4-modellen en de Pro-variant, is niet bekend. Sony publiceert daarover geen cijfers.

Vergelijking consoleverkopen door analist Daniel Ahmad

De levering van PlayStation 4-consoles loopt in vergelijking met vorige kwartalen wat terug, maar de console verkeert dan ook in de eindfase van zijn levenscyclus. Sony heeft de eerste details van de opvolger al aangekondigd. De vermoedelijke PlayStation 5 komt waarschijnlijk in 2020 uit; Sony heeft in ieder geval aangegeven dat de console niet dit jaar komt.

Sony zegt dat meer dan de helft van de verkochte games nu uit digitale downloads bestaat. Daarmee zijn fysieke schijfjes voor het eerst ingehaald. In het afgelopen kwartaal werd 53 procent van de games digitaal verkocht. Een jaar geleden was dat in hetzelfde kwartaal nog maar 43 procent. Sony verkocht ook meer games: 42,9 miljoen ten opzichte van 40,9 miljoen in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Het aantal betalende PlayStation Plus-leden groeide naar 36,2 miljoen.

Uit de cijfers blijkt verder dat de leveringen van Xperia-smartphones blijven kelderen. In het afgelopen kwartaal leverde Sony 0,9 miljoen exemplaren, een jaar geleden waren dat er nog 2 miljoen. Ook de leveringen van tv's en digitale camera's daalden ten opzichte van vorig jaar.

Sony behaalde in het afgelopen kwartaal een operationele winst van 230,9 miljard yen, omgerekend zo'n 1,8 miljard euro. De winst was daarmee 18,4 procent hoger dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Eerder dit jaar voegde Sony zijn divisies voor camera's, smartphones en tv's samen. De nieuwe Electronics Products & Solutions-divisie, waar die productgroepen nu onder vallen, maakte ondanks de teruglopende leveringen meer winst dan vorig jaar.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

30-07-2019 • 11:29

239 Linkedin Google+

Reacties (239)

Wijzig sortering
Sony heeft deze generatie de vloer aangeveegd met Microsoft. De console was goedkoper bij launch, krachtiger en uiteindelijk zijn er veel meer (en betere, maar dat is subjectief) first-party titels op de PS4 uitgekomen.
Ik denk met name het laatste de doorslag heeft gegeven. Microsoft heeft de bal laten vallen op het gebied van interessante titels. Je ziet nu dat de Xbox One X krachtiger is dan de PS4 Pro, maar dat dit nog steeds niet helpt. Uiteindelijk gaat het toch om de spellen.
Als je een PS4 en een game PC hebt, is er geen system seller game om specifiek een Xbox One voor te halen.

Voor de eerste Halo heb ik toen een originele Xbox gekocht. Voor de originele Gears of War heb ik een Xbox 360 in huis gehaald, maar de nieuwe Gears 5 en Halo Infinite komen beide ook op PC uit.
Maar dat mensen dan de games op de PC halen maakt voor Microsoft niks uit. Beide keren zit je bij de Xbox family. Zij hebben het geld wel binnen dan namelijk

Dit betekend ook vooral dat de vergelijking van console PS sales vs Xbox sales in de komende jaar niet uitmaakt en scheef zal lopen.
MS zet in op XBox Live en of mensen de games of Game Pass voor de PC of de XBO kopen boeit ze niet.
Maar dat mensen dan de games op de PC halen maakt voor Microsoft niks uit. Beide keren zit je bij de Xbox family. Zij hebben het geld wel binnen dan namelijk
Hmm dat vraag ik me af... Ik heb ook een PS4 + een PC, maar Microsoft verdient vrijwel niks aan mij. Multi-platform console-exclusives koop ik voor PS4, en PC-exclusives via steam. De enige games waar Microsoft nog iets aan zou kunnen verdienen is PC exclusives van Microsoft studios die via UWP worden gedistribueerd, maar daar heb ik er welgeteld 1 van gekocht in de afgelopen 5 jaar (Forza 7, grote vergissing ook nog want dat spel is een drama op PC 8)7)
Toekomstige games komen ook uit op Steam waaronder Gears 5, Halo MCC / Infinite en AoE2 remake
Dat de Xbox One X de beste manier is om 9 van de 10 third party games te spelen op je sofa is voor genoeg mensen een system seller. Niet iedereen is wild van The Last of Us, Horizon en Uncharted.
Dat is dus ook de reden dat imo de Xbox geen bestaansrecht meer heeft want alles en niet alleen die games die jij noemt komt ook op pc uit....
Ja, want iedereen heeft ook een game PC natuurlijk!! 8)7
Nuance:

Als ik Red Dead Redemption in 4k wil spelen aan een stabiele framerate, is de Xbox One X de enige keuze.
De PS4 en ook de Pro (heb er zelf eentje) moeten beiden flink onderdoen voor de rekenkracht die de XOX eruit perst.

Voor sommige mensen is dat genoeg om er een 'system seller' van te maken (want ja, ik heb naast de PS4 Pro en de daartoe bijhorende RDR2 versie, maar niet eens halverwege dat spel is er een XOX besteld want de PS4Pro kon mij zelfs geen 30 fps garanderen op 1080p)
Inderdaad, de spellen, maar de hele beleving van PS4 was mijlen beter. Simpelweg een console voor GAMERS, ipv Microsoft die in het begin pushte op digitale verkopen, always online, verplicht Kinect gebruik, tv passthrough... Sony pakte het slimmer aan: games, games en nog eens games, en dat ook nog eens voor een lagere prijs! Microsoft dacht slim te zijn door de media center te worden, en hoewel dit had kunnen werken was het apparaat te duur en zijn de early adopter van consoles de diehard gamers. Die zitten niet te wachten op verplicht Kinect om t apparaat alleen al aan te zetten of verplicht online zijn als je op uitzending bent en bwv gears of war wil spelen. First party content was sinds de aankondiging van de xb1 ruk.
Denk dat mijn XBox kapot was want ik had geen Kinect nodig om mijn XBox aan te zetten, heb de Kinect niet eens gebruikt en toch deed de XBox het.

De introductie een half jaar voor de release was een blunder maar om te beweren dat de PS4 voor de GAMERS was en de XBO niet gaat wat ver. De reden dat ik na 5 maanden alsnog een XBO kocht voor naast mijn PS4 was dat ik als GAMER ook wilde racen. En laat dat nu op de XBO al vanaf dag 1 mogelijk zijn terwijl je daar bij de PS4 een eeuwigheid op moest wachten voor er een racegame verscheen. En nu is het zo dat ik 90% van de tijd op de XBO speel en de resterende 10% verdeel over de Switch en PS4 Pro.

Overigens verzuip je nu op de PS4 ook in de games waar je verplicht voor online moet zijn, ook bij de single player.

[Reactie gewijzigd door Lekker Ventje op 30 juli 2019 14:12]

Wat betreft het racen is dan een uitzondering op de regel. Nu heeft de ps4 ook genoeg race games. Maar overal is het spelaanbod van de ps4 gewoon beter. Er is door Sony veel geïnvesteerd in games en Microsoft heeft veel minder geïnvesteerd in games dan vorige generaties. Dat is wat er bedoeld wordt met voor de gamer. Jij bent een uitzondering met de race games. Maar ik zie tot nu toe geen enkele reden om een xbox one te kopen, voor die paar first party games die ze hebben. Dat heeft Microsoft ook begrepen en is nu volop bezig om studios te kopen en te investeren in games.

Sony heeft gedomineerd op de ps1 en ps2 en domineert nu op de ps4. Dat is niet voor niks, de strategie van Sony is gewoon beter, tevens ook de marketing. Toen de ps1 geïntroduceerd werd deed Sony heel wat anders dan de rest. Sega heeft de strijd daardoor ook verloren, Nintendo heeft zijn eigen vaste fanclub en Microsoft is later gekomen. Microsoft heeft het uiteindelijk alleen met de xbox 360 erg goed gedaan, maar dat was alleen omdat Sony met de ps3 fouten heeft gemaakt. Waaronder de IBM processor die veel te lastig was om te programmeren. Daar hebben ze van geleerd en nu zijn ze weer heer en meester. Ik verwacht dat Sony dat bij de volgende generatie ook zal zijn, al moeten ze wel kijken naar de concurrentie van Google en wat meer investeren in Cloud.

[Reactie gewijzigd door snefkens op 30 juli 2019 14:32]

Ik wil niet op alles ingaan, maar het is een beetje oneerlijk om aanvankelijk de Xbox One af te rekenen op de oorspronkelijke E3 presentatie, maar bij de PS4 de huidige stand van zaken gebruiken.
Zeker gezien waar Microsoft nu staat met Xbox, Spencer heeft daar echt een groot verschil gemaakt. De innovatie loopt nu stukken voor op Sony. Bovendien is Xbox Live altijd superieur geweest. Daarnaast heeft Xbox zeker sterke exclusives.

Ik zeg niet dat één beter is dan de andere. Zoals bij zoveel dingen hebben ze beide hun voor en nadelen. Maar laten we het vergelijk wel eerlijk houden.
Ik heb het over de verkopen van de ps1, ps2 en ps3, daar is Sony gewoon superieur in t.o.v. Microsoft. Jij hebt het over de technische invulling. Dat doet er in dit geval niet toe, Sony heeft betere keuzes gemaakt en dat resulteert in betere verkopen.
Ik hou het liever op Microsoft heeft slechte keuzes gemaakt (afstoten studios, annuleren van veel games, jaar later lanceren in groot deel van Europa, bundelen Kinect, focus op entertainment hub in woonkamer etc.) en Sony heeft daarvan geprofiteerd. Sony heeft dus ook gewoon een beetje geluk gehad en ze hebben in interviews zelf aangegeven dat ze verrast waren door het grote success van de PlayStation 4 waar ze helemaal niet op gerekend hadden. Je ziet nu ook dat met alles zoekende zijn... hun online diensten, hun antwoord op Stadia en Gamepass, die Nintendo-direct kloon van ze die koud en gevoelloos overkomt.... ze zijn nog lang niet safe voor next gen ondanks hun goede 1st party output. Het Sony concern is ook veel minder gezond financieel dan Microsoft of Google dus als er vanwege concurrentie geld bij moet gaat het ook pijn doen. Maar nogmaals, hoop dat ze gewoon weer knallen next gen ik haal dan graag weer een PlayStation 5 (met als keiharde vereiste dat al mijn PS4 games erop werken en bij voorkeur ook nog enhancements krijgen).
Als je marktleider bent over 3 generaties is dat wel wat meer dan alleen geluk hebben. Sony heeft precies ingespeeld op wat de gebruikers willen en Microsoft totaal niet. Ps1, ps2 en ps4 zijn allemaal succesvol geweest en marktleider. Dan mag je niet meer spreken over geluk hebben.
En de PSP en de PS Vita niet (waren buiten Japan zelfs flops), Nintendo hebben ze nooit verslagen op handheld gebied. Daarnaast is voor een groot deel van de PS2 en PS3 generatie Sony niet in de lead geweest, pas over de helft zijn ze Microsoft voorbij gegaan. Sony is dus niet 3 generaties non-stop marktleider maar heeft de langste adem en heeft elke generatie als winnaar afgesloten, al denk ik dat de 3DS de komende 1-2 jaar de PS2 nog inhaalt als best verkochte console ooit.

Maar ze hebben het absoluut goed gedaan dat staat buiten kijf, heb het in dit geval specifiek over de start van deze generatie.
Psp zijn ze geen marktleider geweest maar het is zeker geen flop geweest. Ze hebben 80 miljoen psp's verkocht. Ook buiten Japan was deze console zeer succesvol. De ps vita is door slechte marketing van Sony inderdaad een flop geweest.

Ps3 zijn ze uiteindelijk de winnaar geweest maar heeft Microsoft heel lang voorop gelopen. Vandaar dat ik alleen de ps1, ps2 en ps4 noemde. Ps2 heeft Sony altijd gedomineerd t.o.v. De Xbox. Dus dat klopt niet wat je zegt.

[Reactie gewijzigd door snefkens op 31 juli 2019 09:05]

Klopt helemaal. Dacht dat PS2 last had van de Wii voor een deel van zijn looptijd maar was meer de PS3.
PS3 had vooral last van te weinig spellen in het begin doordat ontwikkelaars niet met de ps3 konden omgaan. Omdat Microsoft een X86 processor gebruikt konden ontwikkelaars makkelijker de games van de pc porten en ook makkelijker voor programmeren.
Met de Playstation 1 had Sony de marketing goed gedaan.

Maar de Saturn van Sega was technisch geavanceerder en kon veel betere graphics weergeven alleen waren er geen programmeurs die de tijd en energie er in wilden of konden steken.

Net als met de Playstation 3 CPU.

De Playstation 3 had geen IBM CPU, het was een Toshiba.

De Xbox 360 had een IBM CPU, en die was niet moeilijk te programmeren.
Toshiba heeft gedeeltelijk meegedaan met de ontwikkeling. Maar de processor was een Cell processor van IBM, gebaseerd op de powerpc technologie:

https://en.wikipedia.org/wiki/Cell_(microprocessor)

Dat de Saturn technisch geavanceerder was dat doet er niet toe. Ze hebben verloren en de dreamcast veel te snel op de markt gezet.

[Reactie gewijzigd door snefkens op 30 juli 2019 16:44]

Ja maar geen pure IBM CPU dus, het was in samenwerking met Toshiba.

En jij geeft aan dat de PS3 niet goed is gelukt omdat het moeilijk te programmeren was en daarom Microsoft het goed heeft gedaan.

Exact datzelfde kan je dus ook zeggen van de Saturn, de Saturn was moeilijk te programmeren en mede daarom heeft de Playstation 1 het goed gedaan.

Waarom doet het er dan niet toe terwijl beide scenarios vergelijkbaar zijn.
Omdat ik aangeef dat de ps3 het ook niet goed heeft gedaan. De PS1, PS2 en PS4 hebben het succesvol gedaan. Saturn en PS3 beide niet.
De Saturn vergelijken met een PS3 is wel een beetje gek. De PS3 heeft zo'n 85 miljoen exemplaren verkocht. De Saturn heeft nog geen eens 20 miljoen gehaald. Ook vergeet je direct de mega games die uitkwamen na de introductie van de slim versie zoals U2, U3, The Last of Us, GoW3, GT5 etc.
Waar vergelijk ik de saturn met de PS3? Ik vergelijk de Saturn met de PS1 en Sega heeft daar de strijd dik in verloren. Ik vergelijk de PS3 met de xbox 360 en geef aan dat de Xbox 360 daar lang heeft gedomineerd. Met mijn laatste bericht reageer ik op dark_man, als je mijn berichten daarvoor leest dan heb je een compleet beeld.

[Reactie gewijzigd door snefkens op 31 juli 2019 10:59]

De devs hebben anders heel goed leren programmeren op de cpu van de PS3... Het duurde even maar onder de knie krijgen ze het wel dat is wel geblemen als je zien want voor games ze nog uit de ps3 toverden richting het einde....
Ja dat is een voordeel van het nadeel omdat ze meer uit het apparaat kunnen persen.

Alleen is het niet ideaal omdat alleen de grotere devs dat kunnen en het meer tijd en geld kost.
ik heb het over de presentatie die ze op de E3 gaven bij de aankondiging: kinect was verplicht, maar was dan ook een techniek om automatisch te herkennen welke gebruiker het apparaat gebruikte. Dit alles was nog vóór de release teruggetrokken, net als de always-online DRM en pushen van digitale aankopen in een tijd dat een groot deel van de markt van de xbox nog niet het internet had om alles, laat staan hele spellen te downloaden.

Microsoft had waarschijnlijk een heel goed idee, en een heel goed punt in de toekomst waar ze naartoe wilden, maar deze keuzes streken veel hardcore gamers tegen de haren in. Dit zorgde er voor dat de ps4 bij de aankondiging al had gewonnen. You can't redo first impressions.

De first party titles van de xbox waren in mijn ogen ook niet zo goed (heel subjectief uiteraard), en in de levenscyclus van de console kan ik geen exclusives opnoemen die ik echt mis. Een nieuwe Fable was geweldig geweest, maar Fable legends, al was die wel uitgekomen, deed het niet voor mij. Te veel focus op SAMEN spelen. Sea of Thieves idem. En dan de PS4 met in 2018 alleen al God of War, Spiderman en Detroit. Nergens kreeg ik het gevoel dat sony iets anders wilde met de ps4 dan mensen laten gamen. Geen push voor downloaden of linken aan sony pictures films, sony music of wat dan ook. Gewoon games!

[Reactie gewijzigd door HellFury op 31 juli 2019 17:20]

Krachtiger, sneller, 4k ultra,..
Al die marketing zegt mij nou eens niets.

Ik heb een ps4 2dehands gekocht alle exclusives gespeeld die ik wilde.
Daarna gewoon terug 2dehands verkocht en klaar.

[Reactie gewijzigd door jinks26 op 30 juli 2019 12:13]

In dit geval is het geen marketing (naja, daar wordt het natuurlijk ook gebruikt), de Xbox One X is beduidend krachtiger dan de PS4 Pro. Wat betreft 4K maakt dat nogal verschil als we kijken naar de hoeveelheid games die wel native 4K draaien op Xbox One X en niet op PS4 Pro.
Jouw taktiek heb trouwens bij de PS3 toegepast voor MGS4 en Heavy Rain ;)

@hiostu Voor mij geldt vooral de ervaring die Xbox Live biedt. De exclusives voor PS4 boeien mij niet zo, en voor MS eigenlijk alleen Forza. Spellen maken zeker verschil, maar ik denk dat brand imago meer mee speelt, MS heeft gewoon héél hard de bal laten vallen tijdens de E3 van 2013 door de focus te leggen op kinect en media en niet op de games.
In dit geval is het geen marketing (naja, daar wordt het natuurlijk ook gebruikt), de Xbox One X is beduidend krachtiger dan de PS4 Pro. Wat betreft 4K maakt dat nogal verschil als we kijken naar de hoeveelheid games die wel native 4K draaien op Xbox One X en niet op PS4 Pro.
Jouw taktiek heb trouwens bij de PS3 toegepast voor MGS4 en Heavy Rain ;)
Wat ik bijna een relevantere vraag vind is hoe groot dat verschil tussen native en checkerboarding is in de praktijk is.

Ja One X heeft meer vermogen aan boort, maar heeft ook beduidend meer kracht nodig om native 4K te kunnen draaien. De PS4Pro's checkerboarding methode is in principe inferieur, maar vergt ook minder kracht.

Je ziet uiteindelijk wel het verschil in analyse videos (en soms dan niet eens), maar je draait thuis niet twee spellen tegelijk naast elkaar. Vervolgens hangt het ook nog af van de grootte van je TV en kijkafstand.

De relevantie van de One X, behalve veel geschreeuw door Microsoft, is mij nooit helemaal duidelijk geworden. Ik heb nog steeds geen 5 games horen vallen waarvoor je echt die One X MOET hebben.
En met al dat geschreeuw van Microsoft kun je niet zeggen dat dit gewoon een schaduw console'tje in de categorie 'leuk voor erbij' is.
Ik kan alleen maar zeggen dat er echt een duidelijk verschil is met een behoorlijke hoeveelheid games (edit: kan ik uit eigen ervaring zeggen). Om nog niet te spreken over alle backwards compatible titels die er beter uitzien en 4K draaien.
En met al dat geschreeuw van Microsoft kun je niet zeggen dat dit gewoon een schaduw console'tje in de categorie 'leuk voor erbij' is.
Stevige uitspraak, maar agree to disagree.

[Reactie gewijzigd door lars_jj op 30 juli 2019 14:59]

Heb je daar ook bronnen voor? Die 5 games was een serieuze vraag. Ik wil het daadwerkelijk begrijpen.

Ik ben er niet hele dagen mee bezig dus wellicht de belangrijkste gemist, maar in de comparison video's die ik heb gezien vond ik het verschil niet zo baanbrekend.

"Backcompat" is een goede ontwikkeling. Al moet ik zeggen dat ik niet weet wat ik van mijn 360 opnieuw zou willen spelen. Lost Odyssey.... kost gewoon teveel tijd... Trials HD? Heb de nieuwste nog nie eens aangeraakt.
En dat is meteen het probleem. Er zijn zoveel nieuwe games inclusief daadwerkelijke remakes zoals die Shadow of the Colossus. Als ik dan naar zon Halo 2 in 4K kijk... Man die games agen niet lekker zeg. Resolutie doet mij gewoon niet zoveel. Resolutie maakt een game niet perse 'mooi'... Alleen scherp.
Stevige uitspraak, maar agree to disagree.
Ja maar dit gaat mij er ook alleen om dat Microsoft degene is met stevige uitspraken en een insane big deal maakt, van een console... die een jaar na release alweer een opvolger heeft. Namelijk Anaconda. Maar Anaconda is er eigenlijk ook al niet meer, want Scarlet is nu 1 console in plaats van 1 en... naja het zal allemaal wel.

Ik heb de indruk dat de One X nog niet eens zn meerwaarde heeft getoond. Na release hoorde ik er eigenlijk nog maar weinig over in ieder geval. Misschien zit ik er volkomen naast.
Heb je daar ook bronnen voor?
Bronnen voor mijn eigen ervaring? :S

Ik denk dat je ervaring van de communicatie ietwat overdreven is. Microsoft heeft de X inderdaad gepushed, uiteraard, maar hebben het originele model nooit achter gesteld. De ondersteuning is zeer noemenswaardig. Wellicht heb je maar vijf vergelijkings video's gezien, ik speel er dagelijks op en zie duidelijk verschil tussen in veel meer dan vijf titels. Nieuwe releases hebben vrijwel allemaal extra ondersteuning voor de X. Sommige voor 4K, sommige betere framerates, sommige betere visuals. Vaak een combinatie van 2 of 3 van die punten. Soms kun je ook kiezen tussen deze opties. Veel oudere titels is ondersteuning aan toegevoegd, met soms erg indrukwekkende resultaten. Tevens is het kleurbereik vaak beter en is er ondersteuning voor HDR. Twee van de mooiste voorbeelden van de Xbox One X zijn Metro en RDR2, maar voor alle titels moet je even de link onderaan openen.
Je geeft aan dat JIJ niet weet wat je aan 360 games zou moeten spelen. Tja, dat kan ik je ook niet vertellen. Ik weet in ieder geval dat ik er nog voldoende speel. Zeker de 360 games die Xbox One X enhanced zijn. Sommige games lijken wel volwaardige remasters. Panzer Dragoon voor de originele Xbox lijkt zelfs een remake op de X door nieuwe textures, kleuren, resolutie en effecten.

Anaconda en Lockhart waren vooral geruchten. Anaconda is uiteindelijk een eerdere codename voor Scarlet, en Lockhart is waarschijnlijk de discless versie van de S geworden. Hier zijn verder geen zekerheden over omdat dit geruchten zijn.

Anyway, iets wat juist héél erg snor zit bij Xbox is de ondersteuning voor de verschillende modellen in de lineup.

Je kan hier even klikken voor een lijst van alle Xbox One X Enhanced games en wat er dan ook enhanced aan is.
En hier voor de lijst op de Xbox Site

Dus nogmaals, we hoeven het niet eens te zijn, maar ik krijg wel het idee dat je beeld van dit onderwerp ietwat verdraaid is.
Bronnen voor mijn eigen ervaring? :S
Bronnen, onderbouwing, kun je het miss concretiseren, etc.
Volgens mij een heel normale vraag, als ik speciek aanhaal: "Ik heb nog steeds geen 5 games horen vallen waarvoor je echt die One X MOET hebben", en deze vraag blijft moeilijk te beantwoorden.

Red Dead is tot dusver het beste voorbeeld wat ik heb gezien, maar daar werd in comparison videos ook daadwerklijk ingezoomed om verschillen echt goed te zien. En ik ben er ook heilig van overtuigd dat dit soort powerboosts het beste tot hun recht komen met exclusives. Want een 3rd party gaat nooit het onderste uit de kan halen, maar zoekt dat veilige een kosten efficienten midden tussen de beschikbare consoles.
En met games als Sea of Thieves en Crackdown 3..... tja..... Dat zijn geen paradepaardjes. Dan moet je wel op 3rd party leunen en dan vind ik het onderscheidend vermoge een beetje tegenvallen. Halo komt dan gewoon echt te laat om eerlijk te zijn.

En Microsoft heeft dat ding niet gewoon gepushed, maar tot in den treure van de daken geschreeuwd "this is the most powerfullllll console.. of ALLLL time".
In het begin vond ik het een vet apparaat, maar ik kon Phil na een tijdje gewoon niet meer horen.
En ik ergerde me ook enorm aan Sony's arrogantie ten tijden van de PS3. Dus het is niet zo eenzijdig allemaal. Ik ben een enorme Nintendo fanboy, maar vind ze naast geniaal soms ook zo dorky en gewoon dom.
Anaconda en Lockhart waren vooral geruchten. Anaconda is uiteindelijk een eerdere codename voor Scarlet, en Lockhart is waarschijnlijk de discless versie van de S geworden. Hier zijn verder geen zekerheden over omdat dit geruchten zijn.
Nouja... Niet echt alleen gerucht. Phil gaf zelf aan dat ze "deep in the works" waren aan de 'next console' en toen was de One X nog niet lang uit. Dus dan kan je wel zeggen "all for the gamers" en "best place to play", maar ik vind dat een heel vreemd signaal naar je One X gebruikers die net "the most powerfullllll,...etc.etc" in huis hebben gehaald.
En volgens mij heeft Phil ook door laten schemeren in een interview met Giant Bomb (pin me hier niet op vast) dat ze van 2 consoles naar 1 zijn gegaan. Of in ieder geval dat het project wat is herzien. Althans dat staat mij bij.

En wederom. One X, hands down het betere apparaat.
Maar wat mij dan een beetje stoort is hoeveel lawaai er wordt gemaakt in relatie tot hoe 'big a deal' het is. Al MS het nou iets chiller positioneert heb ik er wel vrede mee.
Het is een beetje als die 'exclusive' voice overs tijdens MS's conferenties, terwijl iedereen weet dat dit gewoon hun achilleshiel is.... En dan bij Gamescon "exclusiveeee" bij de standaard voor de One X |:(
Toen was ik het echt even kwijt.

Maar goed. Ondanks de ergernis, denk ik dat Microsoft nu op een interessante route zit. Maakt me curieus naa de volgende generatie.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 31 juli 2019 10:10]

Bronnen, onderbouwing, kun je het miss concretiseren, etc.
Volgens mij een heel normale vraag, als ik speciek aanhaal: "Ik heb nog steeds geen 5 games horen vallen waarvoor je echt die One X MOET hebben", en deze vraag blijft moeilijk te beantwoorden.
Ik geloof dat ik de hele lijsten gecommuniceerd heb. Bovendien ga ik niet voor elke titel een aparte uitleg geven. Ik vind de vraag an sich makkelijk te beantwoorden, ik heb gewoon geen zin om hier iets van 30+ games op te gaan schrijven.

Verder stoor je dus gewoon aan de marketing, maar dit heeft verder niks met het apparaat te maken. Bovendien vind ik het allemaal wel meevallen. Als ik MS was zou ik ook benadrukken dat ik de meest krachtige console heb.
Nouja... Niet echt alleen gerucht.(...)
Er was niks concreet, veel outlets hebben zelf vanalles aangevuld. Maar ik snap ook niet waarom dit een issue is. Het is de ontwikkelfase, hoe vroeger je daarin zit, hoe minder er zeker is.
Ik geloof dat ik de hele lijsten gecommuniceerd heb. Bovendien ga ik niet voor elke titel een aparte uitleg geven. Ik vind de vraag an sich makkelijk te beantwoorden, ik heb gewoon geen zin om hier iets van 30+ games op te gaan schrijven.
Maar ik vraag je een uitleg te geven over 30+ titels. Ik vraag om must-haves, systemsellers, de USP's voor het apparaat. Beetje zoals een: God of War, Spiderman, Horizon Zero Dawn, Uncharted 4. En zekere zin Bloodborne en Persona 5 (met 2 en 2.7 miljoen wel kleinere games). Maar goed laten we dit hoofdstuk afsluiten. Gaat ergens heen.
Er was niks concreet, veel outlets hebben zelf vanalles aangevuld. Maar ik snap ook niet waarom dit een issue is. Het is de ontwikkelfase, hoe vroeger je daarin zit, hoe minder er zeker is.
Het gaat helemaal niet om details, wat outlets erover zeggen of rumors die spelen. Het gaat erom dat de voorman van jouw merk met een aankondiging van 'het volgende apparaat' eigenlijk zegt dat jouw aardverschreurend krachtigste apparaat aller tijden!! binnenkort weer oud nieuws is.

En dat is ook zo, want volgend jaar is dat ding er al. En die One X heeft nu.... 1 Forza gehad ofzo? Als echt visueel paradepaardje? Halo heeft het niet eens gered. Andere kan ik gewoon niet opkomen.

Maar goed... lets agree to disagree.

Doe mij maar MS's hardware/netwerk en Nintendo's software... Dan kan we echt een feestje beginnen.
Xbox One X support is super, vele malen beter dan PS4 Pro support en qua hardware is de console in alle mogelijk opzichten beter.... meer performance, minder lawaai van fans door vapour chamber... betere controller al is dat uiteraard persoonlijke voorkeur. Heb beiden dus weet waar ik het over heb. First party Sony titels zien er fantastisch uit maar bij 3rd party games heeft Xbox toch wel betere resultaten, en halen ze vaker 50 - 60fps in plaats van 35 - 45 fps op een PS4 Pro (of dus checkerboarding).

Check Digital Foundry zou ik zeggen die hebben praktisch elke game getest en vergeleken.

Of iedereen dat ook ziet weet ik niet, maar stabiele frame rate merken meeste mensen toch wel en het verschil tussen een stille Xbox One S/X en het straalljager geluid van een PS4 hoor je overduidelijk wel.
Heb je daar ook een stukje onderbouwing voor?
Hij doet echt niet onder voor de One X hoor...
Is algemeen bekend dat dit wel zo is. Anders zie ik graag een onderbouwing van je.

Check alle reviews en vergelijkingen eens. Zoals @sohus zegt is Digital Foundry een goede bron.
En dat privacy issues groot werden opgeblazen heeft ook niet echt geholpen.
Maar nieuwe ronde nieuwe kansen :)
Dat laatste denk ik niet. Sony heeft al aangegeven hun huidige ps4 gebruikers niet achter te laten met de ps5.

Ga er maar van uit dat ze met een lange transitie periode hun klanten proberen vast te houden.

De achterliggende hardware architectuur blijft itt. De vorige generatie wissel praktisch gelijk.

Microsoft en vooral Don Mattrick hebben het gewoon grandioos verkloot.
MS heeft voor de launch meerdere malen in eigen voeten geschoten door allerlei wilde en niet bepaald populaire ideeën de lanceren. Denk maar aan geen fysieke dragers meer, geen tweedehands games meer, steeds met het internet verbonden moeten zijn, etc... Geen van deze dingen zijn er uiteindelijk gekomen, meer zelfs, MS heeft in tegenstelling tot Sony wel (beperkte) backwards compatibility ingebouwd. Maar het kwaad was al geschied, het horrorbeeld was gemaakt en de concurrentie heeft er handig op ingespeeld via slimme marketing.
Bijna alle dingen die Microsoft geroepen heeft bij de aankondiging van de Xbox One zijn er uiteindelijk wel gekomen, in de een of andere vorm. Er is een Xbox zonder dvd-drive, download winkels zijn nog nooit zo populair geweest (niet alleen op Xbox) en mensen nemen abonnementen af om games (online) te kunnen spelen. Tevens zetten mensen hun hele huis vol met apparaten die altijd online zijn en meeluisteren met gesprekken.

Microsoft was zijn tijd (net iets te) ver vooruit met de XboxOne launch.

En ohja, ik mis wel echt een killer game aanbod bij de Xbox. Ik zou graag titels als Horizon, God of War, Uncharted of vergelijkbaar willen zien.
Dat laatste hebben ze niet dus gaan ze daardoor keihard falen als ze hier geen vliegensvlub verandering in brengen. Want zo'n geniale zet was de One (X) niet... En er zijn toch nog wel een hele grote meerderheid die gewoon fysiconly doen want dat blijft gewoon rulen…..
Daarnaast, je hebt met uitzondering van 1-3 spellen ook geen reden om een Xbox te kopen als je alleen pc hebt. Wat op de Xbox uit komt als exclusive is ook op de pc te spelen maar dan €10 goedkoper.
Is ook Microsoft maakt dus niets uit zolang je het maar koopt.
De vorige generatie hebben ze dat ook (uiteindelijk), en de generatie daarvoor ook...
Klopt, en redelijk terecht ook. Maar het positieve is dat concurrentie in deze markt werkt en MS niet stilgezeten heeft. Xbone is op veel punten aantrekkelijker geworden en dat was vast niet gebeurd als Sony ze niet aan alle kanten had ingehaald.
Dat valt natuurlijk wel mee. Het zou beter geweest zijn als je het had gehad over de Xbox dan over MS. MS gaat op dit moment bijzonder goed. Het bedrijf is velen maal meer waard dan Sony. Daar komt ook nog eens bij dat MS Sony binnen heeft gehaald aangaande het online gebeuren. Sony is over gestapt van Amazon.

https://www.theverge.com/...partnership-amazon-google

Komt ook nog eens bij dat het sentiment behoorlijk aan het kantelen is op dit moment. Steeds meer gamers zijn wel een beetje klaar met Sony` houding aangaande crossplatform.

Hoe het ook verder zij. De toekomst voor de PS5 en Xbox Scarlett ziet er zonnig uit. Lang leve de competitie!
Die hele cross-play gedoe is 1 grote grap. Men maakt zich alleen druk om cross-play wanneer een indie game die toegang niet heeft, een game waar niemand zich om bekommerd. De houding naar cross-play is bij Sony nooit anders geweest sinds de PS4 zelfs de meeste cross-play games heeft met pc. Het probleem zit hem in de console markt waar Nintendo, Microsoft en Sony toch echt concurreren met elkaar. We gaan pas bij de volgende generatie zien wat cross-play zal inhouden.

Zolang de grote uitgevers hun games niet eens crossplay maken, zal ik er ook niet om huilen en dat doet de mainstream al blijkbaar helemaal niet. Ik hoor ook niemand klagen waarom de huidige COD geen cross-play heeft, De nieuwe Modernwarfare krijgt dit weer wel. Battlefield geen crossplay, Fifa geen crossplay. Het zijn de grote titels die dit vooral missen. Op het moment is de toegevoegde waarde ook nul, nul en is het alleen relevant bij games als Fortnite bv. Waar is crossplay bij PUBG bv? niemand die daarover klaagt.
Bij Rocket League werkt het erg goed sinds die cross platform parties.
De onderlinge concurrentie valt wel mee nu er ook exclusives van MS op de Switch mogen verschijnen.
Je hebt het dan over Super Lucky Tale? De Xbox en Windows versie is uitgegeven door Microsoft, maar de Nintendo versie zal worden uitgegeven door de fabrikant zelf. Net als dat het originele spel voor Windows een VR game was en ook was uitgegeven door Playful Corp zelf.
O.a. Cuphead, Minecraft, Hellblade: Senua’s Sacrifice, straks ook The Outer World van Obsidian.
Zoals ik al zei is Microsoft niet de uitgever van die games behalve Minecraft. Cuphead is alleen uitgegeven door Microsoft voor de Xbox, de rest van de games zijn op ieder platform te verkrijgen en The Outer World was al lang voordat Microsoft Obsidian kocht in ontwikkeling en is ook multiplatform.

Wel beetje bij de les blijven he...

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 31 juli 2019 10:36]

Als Ninja Theory uitgever is van Senua en Microsoft eigenaar van Ninja Theory, dan is Microsoft dus onder aan de streep gewoon de uitgever. The Outer Worlds weet ik niet precies hoe het zit maar feit dat game ook lanceert op Gamepass doet me vermoeden dat Microsoft daar wel degelijk in charge is achter de schermen als publisher nu ze eigenaar zijn van Obsidian.

Of een game multiplatform is heeft er helemaal niks mee te maken want Microsoft heeft gezegd voor studios die ze overnemen de bestaande publishing deals te respecteren. Daarnaast is Minecraft ook gewoon een multi-platform.
Je maakt er nu je eigen verhaal van. Zoals ik het zeg, zo zit het in elkaar. Bij jou lees ik constant “volgens mij” of “mijn vermoeden”, net als bij dat hele PS4 gedoe en winst. Je hebt google voor bronnen. Al die games waren al uit of in ontwikkeling voordat MS er iets mee te maken had. De devs achter Cuphead vallen overigens niet onder Microsoft. Cuphead zou zelfs naar PS kunnen komen, heck het komt zelfs naar Tesla auto’s later dit jaar.
Nee ik heb bronnen in de games industrie bij major publishers en mensen die al 20 jaar in games retail werken die beter begrijpen hoe het werkt dan jij dat ooit zou doen.
Ooh echt goh, dan zitten die bronnen goed mis, want ik heb gister toch echt even gekeken hoe die publishing deals zitten met die games en ze worden of door de dev uitgegeven, of vallen niet onder Microsoft. Microsoft is alleen uitgever van die games op hun eigen platform namelijk.

Maar het is goed dat je me kent. Dat ik al verschillende dev studio’s heb gezien, mee heb samengewerkt en veel in de industrie persoonlijk ken, alleen ik heb ze niet zozeer nodig als bronnen. Google eens op die games die je opnoemde en je zult zien wie ze uitgeeft op de andere platformen. Maar je hebt geen argumenten meer zie ik dus ga je een andere houding aannemen?

Succes!

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 31 juli 2019 11:02]

Microsoft is eigenaar van alle studios van die games, behalve van Studio MHR. Voor Cuphead hebben ze een publishing deal, wat betekent dat ze bepalen waar die game uitkomt. Of ze daadwerkelijk als publisher in een store staan aangemerkt boeit niet, het hierboven genoemde is een feit dat meerdere malen is bevestigd in verschillende media door zowel Microsoft als Studio MHR.

The Outer Worlds wordt ontwikkeld door Obsidian Entertainment dat tegenwoordig van Microsoft is. De publishing right liggen bij Private Division, een indie publisher https://en.wikipedia.org/wiki/Private_Division vandaar dat de game ook op PlayStation en Switch verschijnt. Dat wil niet zeggen dat Microsoft dit niet goed vind, want ze hebben nl. niet zoveel problemen als jij doet voorkomen met publishing op andere platforms. Ze doen dit zogezegd al met Minecraft en ik zie nog wel een aantal specifieke franchises in de toekomst op PlayStation verschijnen.
Ze hebben ook niks te zeggen over Outerworld sinds die game gewoon voor hun deal al multiplatform was. Je kan je verhaal heel kort houden want zo zit het in elkaar. Minecraft was ver voor hun deal al multiplatform. Niemand doet alsof Microsoft er problemen mee heeft, ik geef alleen feiten dat deze games al lang voor hun deal in ontwikkeling waren. Alles hierna is een ander verhaal, niets meer niets minder.

Dus nogmaals...je herhaalt precies wat ik al zei.
Microsoft heeft de publishing rights van Cuphead. Om publisher te zijn hoef je ook geen eigenaar te zijn. Je denkt alles te weten maar je begrijpt het volgens mij niet helemaal.

"Although Microsoft does retain publishing rights, having prominently supported Cuphead‘s development for several years now, Studio MDHR does still own the IP, which they clarified at the end of the above comment. Specifying their ownership of the IP and the specific phrasing of the response (“Yes, this Cuphead game …”) would suggest that the developer is open to bringing any sequels to other platforms, assuming the first game lives up to its long-simmering hype."
https://www.digitaltrends.com/gaming/cuphead-exclusive/

"As surreal as it might be, it's got many people wondering how such an idea came about in the first place. According to Daniel Bloodworth from Easy Allies – who spoke to one of the Cuphead developers at the 2019 Game Developers Conference yesterday – Microsoft actively approached StudioMDHR and asked the team if it would create a Switch version of the classic run and gun 2D platformer."
http://www.nintendolife.c..._bring_the_game_to_switch

Oftewel, Cuphead (huidige game) verschijnt nergens zonder expliciete Microsoft's toestemming. Eventuele sequels kunnen wel op andere platforms verschijnen. Gezien dat het een kleine studio is, en de DLC voor Cuphead is uitgesteld zie ik een sequel op een PlayStation voorlopig niet gebeuren.

[Reactie gewijzigd door sohus op 31 juli 2019 11:01]

Dus wat zeg ik anders dan wat jij zegt? Het komt op andere platformen en ze worden uitgegeven door MDHR. De Tesla versie en Switch versie worden uitgegeven door hun. Ik gaf alleen als voorbeeld dat het op PS zou kunnen komen. En als je hebt gelezen dan weet je dat de xbox versie is uitgegeven door MS.

Haha je bron zegt niks anders dan wat ik zei.
Jij zegt dat Microsoft niks met die versies te doen heeft. Dat hebben ze wel, want zonder hun toestemming zouden ze niet bestaan. Bij Switch hebben ze Studio MHR expliciet gevraagd om het te regelen.

Veel woorden weinig inhoud.
Je hebt het nu alleen over Cuphead, maar al die andere studio's hadden hun games al draaien op PS4 en zelfs timed exclusive PS4 (van Ninja Theorie). Over al die games heeft Microsoft niks te zeggen sinds die nog onder contract staan. Alle games die nu ontwikkeld worden vallen volledig onder hun vlag en bepalen dus ook wat ze ermee doen.
Dat is lastig te stellen op basis van beschikbare cijfers. Microsoft heeft meer Xbox Live klanten, heeft ook titels als Minecraft en met Gamepass lopen ze zo goed als zeker ook ver voor op PS Now.

Aantal verkochte console zegt niet alles meer tegenwoordig. Neemt niet weg dat Sony geprofiteerd heeft van Microsoft's blunders bij de aanvang van deze generatie (en net daarvoor o.a. sluiten en verkopen van veel studios).

Denk dat onder aan de streep Microsoft en Nintendo met minder consoles meer winst maken.
zonder beschikbare cijfers probeer je het wel erg goed te praten voor Microsoft.

https://www.ign.com/artic...-nintendo-and-xbox-totals

Microsoft maakt meer winst met minder consoles?
Consoles hebben super lage marges, wellicht bij Nintendo iets meer. Het zijn de games en de services waar ze het meeste aan verdienen. Ook accessoires zoals de custom Xbox controllers. Daarnaast is de Xbox controller de go-to PC controller dus Microsoft zal aanzienlijk meer controllers afzetten.

Wat ik aangeef is dat puur naar aantal consoles kijken een zwaar vertekend beeld geeft. Zie ook Nintendo met extreem hoge attachment rate van games per console.
En daarom zoek je dus bronnen op, want puur naar je onderbuikgevoel luisteren is nog veel ongeloofwaardiger ;)
Dus Sony maakt minder winst met consoles en Microsoft hoeft alleen controllers te verkopen om alleen al dikke winst te maken? Geloof je het zelf? Als er 1 ding allesbehalve belangrijk is, is wel wie de meeste controllers heeft verkocht. Maarja ook hier heb je geen bronnen van...

Die custom controllers die je kan kopen op hun specifieke website zullen echt niks voorstellen qua winst wat ze erop maken. Zou toch wel graag willen zien dat "onder de streep" Microsoft met de Xbox eigenlijk veel succesvoller is dan PlayStation. Het verschil tussen live en PSN is vandaag de dag al lang te verwaarlozen, zeker qua online spelen is er geen verschil.

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 30 juli 2019 20:26]

Lezen jongens:

(1) op consoles zitten nagenoeg geen marges
(2) geld zit vooral in spellenverkoop en natuurlijk de marge die een platformhouder pakt op alle games van derden
(3) op accessoires zitten wel dikke marges... of denk je dat die plastic Mario Kart stuurtjes daadwerkelijk 30 euro kosten om te maken?
(4) microsoft heeft met de Xbox controller de defacto #1 controller in de gaming wereld, en met de custom designs en elite controller is er veel incentive voor mensen om extra controllers in huis te houden. Sony is dit pas in zeer laat stadium gaan nadoen los van hun standaard zwart/wit en later blauw/rood.
(5) in tegenstelling tot Sony published Microsoft ook op PC, PlayStation en Switch
(6) Xbox Live en Gamepass zijn diensten die ook op de PC beschikbaar zijn, wat de doelgroep dus groter maakt dan alleen de verkochte Xbox hardware. PS Now heeft veel minder bereik.

Ik heb zelf elke console sinds de Sega Saturn gekocht en later weer verkocht. Heb deze generatie 4 jaar op PlayStation gespeeld en sindskort gewisseld vanwege Xbox One X en Gamepass (gecombineerd met dat ik ook alles op PC kan spelen). Heb ook een Switch. Het boeit me dus niet zozeer wie er winst, maar wel dat iedereen zich blindstaart op 'aantal verkochte consoles' als enige graadmeter van success.
Microsoft is bezig met een long-term strategie, en ik heb er vertrouwen in dat ze succesvol gaan zijn. En net als Phill Spencer van Microsoft zegt, ik hoop dat Sony met PlayStation net zo succesvol is/blijft want uiteindelijk is dat goed voor iedereen. Laatste wat ik wil is dat Google/Amazon/Facebook/Apple zonder gaming DNA zo'n markt overneemt en verneukt.
Ik ga niet eens op alles reageren, maar als jij al sinds jaar en dag gamer bent, dan moet je weten dat controllers met verschillende kleurtjes echt niet iets is van nu. Ga eens voor de lol terug in de tijd zou ik zeggen en kijk eens naar PS1, PS2 en PS3 controllers. Maargoed controller zijn interessant en leuk en het is goed om goede controllers te hebben, maar het verhaal nu ineens te draaien alsof dat zo belangrijk is...

Daarnaast heeft Sony ook gepublished op PC (steam) en IOS met games. Maar eigenlijk niet echt heel eerlijk om te roepen "Microsoft pushed pc gaming". Ja dat is iedere generatie weer het geval en het is al eerder niet helemaal goed gegaan daarin. Ik zeg niet dat het nu niet goed, maar het zou voor Microsoft vanzelfsprekend moeten zijn. Sony heeft er namelijk niet veel baat bij namelijk.

PSNow heeft net zoveel bereik sinds het op de PC aanwezig is (maar dat wist je al want je had research gedaan toch)? Het is allemaal heel mooi waar Microsoft mee bezig is, maar ik moet het nog daadwerkelijk zien wat ze ervan gaan bakken namelijk. We kennen ze onderhand wel en Microsoft is op het moment van alles tegen een muur aan het gooien en ziet wel wat blijft plakken. Mij boeit het ook niet, maar ik heb het niet zo op Phil Spencer en heb het gevoel dat mensen hem soort van aanbidden als een cult, dat elk woord wat hij eruit kwak waarheid is.

Er is nog een hoop werk voor Microsoft om in de buurt van Sony's succes te komen. Streaming gaat ze niet tot ditzelfde niveau brengen vanaf dag 1.
Vandaar ook dat Microsoft klant bij Sony is geworden voor streaming en cloud diensten en dat van de ene op de andere dag hun langdurige samenwerking met Amazon is beëindigd in het voordeel van Microsoft. Man man wat ben jij een fanboy. Sony heeft het fantastisch gedaan maar doen alsof ze de enige zijn en de rest het niet goed doet is belachelijk. Daarnaast staart iedereen zich blind op verkochte consoles terwijl met de ontwikkelingen in de markt andere zaken veel belangrijker gaan worden, zelfs Sony weet dat zie ook hun recente interviews, angst voor Stadia, deal met Microsoft voor cloud etc.. En ja, PS Now heeft verreweg niet het succes van Gamepass. Is dat zo moeilijk te verkroppen voor je? Dienst kwakkelt al sinds de lancering. En Sony geen baat bij PC.... hou ze in de gaten zou ik zeggen... gaan wat dingen veranderen maar want in tegenstelling tot wat hun fans denken weet Sony wel dat er werk aan de winkel is voor next-gen.

Tot slot: Microsoft is in alle opzichten succesvoller dan Sony. De Xbox divisie wellicht niet, maar als bedrijf zijn ze vele malen groter, ze hebben meer geld, zijn meer toekomstbestendig en hebben een directe relatie met meer consumenten. Ik zou wat positiever zijn zou ik zeggen, of zit je vast in
in de jaren 90 Microsoft bashing modus?

[Reactie gewijzigd door sohus op 31 juli 2019 08:59]

Tuurlijk is het nog steeds interessant dat ze veel hardware verkopen naast Software. Niemand staart er op blind maar omdat Microsoft het voor jou niet doet, mag een ander dat ook niet? Ik heb een X staan thuis al gaat die de deur uit sinds ik er verder geen meerwaarde in zie met een PC. Voor die paar games van hun zelf kan ik altijd de Pc versie spelen en gamepass Ultimate heb ik nu, maar ik maak er even geen gebruik van. Het is een dienst die je net als Netflix moet onderhouden en je moet veel spelen wil je het eruit halen. Het probleem is dat er dus niet altijd iets interessants tussen zit. Ik heb dus ook besloten dat voor mij games kopen gewoon beter is, want dan weet ik zeker dat ik het uitspeel nu heb ik iedere ker het gevoel dat ik alleen games probeer, maar daar ga ik geen abbo kosten voor betalen. Genoeg sales dus eigenlijk voor nu niet echt interessant al is Gamepass wel een goede service. Daarnaast je vergelijk gamepass met PSnow, wat oorspronkelijk een streaming service is en gamepass puur een download winkel. Technisch gezien is gamepass gewoon een gestripte Microsoft store met een andere thema en een abbo dienst erboven op. Streaming is toch wel technisch even wat anders natuurlijk. PSNow heeft ook downloads van PS4 games en als je beetje research had gedaan, had je gezien dat PSNow het juist goed doet. Met de PS5 in aankomst zullen we wel horen hoe de overhaul van PSNow eruit gaat zien en wat we kunnen verwachten. Gaan ze de download en streaming los van elkaar houden (xCloud en Gamepass) of houden ze dat in 1 dienst.

Tot slot: je tot slot is niet relevant voor dit verhaal. Men gaat altijd over naar het succes van het hele bedrijf om nog maar even nog een argument eruit te gooien. Niemand zit in de bashing modus, jij komt nog even erbij halen hoe Microsoft in zijn geheel is, maar dat is alles behalve relevant. We hebben het over Xbox en PlayStation niet Microsoft of Sony (al wisselen we die namen nog weleens door elkaar).

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 31 juli 2019 10:55]

Tot slot: je tot slot is niet relevant voor dit verhaal. Men gaat altijd over naar het succes van het hele bedrijf om nog maar even nog een argument eruit te gooien. Niemand zit in de bashing modus, jij komt nog even erbij halen hoe Microsoft in zijn geheel is, maar dat is alles behalve relevant. We hebben het over Xbox en PlayStation niet Microsoft of Sony (al wisselen we die namen nog weleens door elkaar).
Een bedrijf dat wereldwijd leider is in cloud en kunstmatige intelligentie, en daarnaast het dominante PC operating system levert niet relevant voor gaming 8)7 Vandaar ook dat Sony hun PlayStation online infrastructuur bij Microsoft gaat onderbrengen, en nee, niet in de Xbox divisie maar bij het concern Microsoft. Het is dus bijster relevant.

[Reactie gewijzigd door sohus op 31 juli 2019 11:08]

Deze hele samenwerking is niet puur (Sony brengt PSN onder Azure), er is hier meer aan de hand want ook Microsoft heeft Sony nodig namelijk dan alleen andersom voor infrastructuur. Deze samen werking is op Microsoft en Sony niveau gegaan en niet PlayStation en Xbox. Er gaat dus meer gebeuren buiten alleen gaming dan je misschien denkt.

Maar om discussies af te sluiten met "Maar Microsoft is groter, Microsoft heeft meer geld, Microsoft heeft dit en dat". Leuk, maar dat heeft er niet voor gezorgd dat Xbox divisie succesvoller is dan PlayStation, dus heel relevant om dat er maar bij te brengen is het niet. Dit zie ik altijd als mensen een discussie niet verder kunnen afronden....typisch.
Lezen jongens:

(1) op consoles zitten nagenoeg geen marges
(2) geld zit vooral in spellenverkoop en natuurlijk de marge die een platformhouder pakt op alle games van derden
(3) op accessoires zitten wel dikke marges... of denk je dat die plastic Mario Kart stuurtjes daadwerkelijk 30 euro kosten om te maken?
(4) microsoft heeft met de Xbox controller de defacto #1 controller in de gaming wereld, en met de custom designs en elite controller is er veel incentive voor mensen om extra controllers in huis te houden. Sony is dit pas in zeer laat stadium gaan nadoen los van hun standaard zwart/wit en later blauw/rood.
(5) in tegenstelling tot Sony published Microsoft ook op PC, PlayStation en Switch
(6) Xbox Live en Gamepass zijn diensten die ook op de PC beschikbaar zijn, wat de doelgroep dus groter maakt dan alleen de verkochte Xbox hardware. PS Now heeft veel minder bereik.

Ik heb zelf elke console sinds de Sega Saturn gekocht en later weer verkocht. Heb deze generatie 4 jaar op PlayStation gespeeld en sindskort gewisseld vanwege Xbox One X en Gamepass (gecombineerd met dat ik ook alles op PC kan spelen). Heb ook een Switch. Het boeit me dus niet zozeer wie er winst, maar wel dat iedereen zich blindstaart op 'aantal verkochte consoles' als enige graadmeter van success.
Microsoft is bezig met een long-term strategie, en ik heb er vertrouwen in dat ze succesvol gaan zijn. En net als Phill Spencer van Microsoft zegt, ik hoop dat Sony met PlayStation net zo succesvol is/blijft want uiteindelijk is dat goed voor iedereen. Laatste wat ik wil is dat Google/Amazon/Facebook/Apple zonder gaming DNA zo'n markt overneemt en verneukt.
Uhh Sony draait er iig wel winst op op de consoles..... En dat zal iets meer zijn dan marginaal...
Dus Sony maakt minder winst met consoles en Microsoft hoeft alleen controllers te verkopen om alleen al dikke winst te maken? Geloof je het zelf?
Volgens mij heb je dit er zelf van gemaakt want dat haal ik absoluut niet uit wat sohus schreef.
Daarnaast negeer je compleet het deel waar sohus benadrukt wat zijn punt is aangezien je het hiervoor ook al uit verband trok.

Over de controller, het zou me verbazen als zo'n ding voor meer dan 10 euro wordt gemaakt. Hij wordt verkocht voor zo'n 60 euro. Daar wordt dus belachelijk veel winst op gemaakt.
Als je dan alle xbox en pc sales van die controller bekijkt dan wordt daar waaschijnlijk meer op verdient dan op het uitbrengen van een successvolle game. Zeker gezien de investering die je nog uit je winst moet terugbetalen. Een tripple-A game heeft al snel honderden mensen die potetntieel jaren look krijgen. De investeringen in het ontwikkelen van zo'n controller zijn daarbij vergeleken werkelijk peanuts.
Je weet hopelijk toch wel dat de PS4 controller gewoon werkt met Steam of Windows? Misschien hebben ze bij Microsoft de meeste controllers in omloop, maarja met 100 miljoen PS4's verwacht ik niet echt dat Microsoft 50 miljoen meer controllers in omloop heeft.

Anyway, het minst interessante om over te hebben als de games er niet echt zijn..dus dan maar over de controllers praten terwijl ik geen harde cijfers zie.
Je weet hopelijk toch wel dat de PS4 controller gewoon werkt met Steam of Windows?
Waat? |:( Nee joh. Is nog steeds dezelfde oude sh!t met 3rd party drivers en half werkende zooi. :(
Anyway, het minst interessante om over te hebben als de games er niet echt zijn..dus dan maar over de controllers praten terwijl ik geen harde cijfers zie.
De controller was slechts een voorbeeld van hoe microsoft andere omzet genereert naast consoles en games.

Anyway, jij bent degene die doorgaat over de controller. Dat terwijl je hele basisverhaal met de link naar omzet i.p.v. winst totaal niet klopt. Maar daar reageer je dan weer niet op.
Waat? |:( Nee joh. Is nog steeds dezelfde oude sh!t met 3rd party drivers en half werkende zooi.
Lastig he feiten. Steam heeft gewoon native support voor DS4 en Xbox controller. Zelf de apple tv heeft dat gewoon. Hoe dat bij Epic store zit weet ik niet, maar daar zullen ze dat ook wel implementeren. En volgens mij gebruikte heel veel mensen 3rd party software met xbox controllers voordat Microsoft officieel ondersteuning gaf voor hun eigen controllers in Windows.
De controller was slechts een voorbeeld van hoe Microsoft andere omzet genereert naast consoles en games.
Ja en Sony geneert geen omzet met controllers? Het is alleen een beetje een slap tegen argument als je het mij vraagt. Het komt over als "Tja hun console verkopen minderen ieder kwartaal, ach games komen ooit wel, maar heey..hun controllers verkopen tenminste".

Mijn link ging over het feit dat je maatje doet overkomen als de Sony services voor geen meter lopen, dat terwijl ik het tegendeel bewijs. IGN is niet de enige als je even verder zoekt op Google kom je snel achter het feit dat PSN en PSNow voor veel geld in het laadje zorgt. Jullie onderbuikgevoelens spreken maar over "onder de streep" terwijl die streep er niet is. Of kan je er niet tegen dat Sony succes boekt?
Lastig he feiten. Steam heeft gewoon native support voor DS4 en Xbox controller.
Hmm,. mischien moet ik maar een ps4 controller aanschaffen want de xbox controller vind ik echt slecht.
Maar dan nog, dan werktie alleen binnen steam. Niet echt een algemene oplossing.
Ja en Sony geneert geen omzet met controllers?
Ik denk veel minder, zeker ook omdat de xbox controller out of the box werkt als een generieke controller op je pc.
En dat ding zit ook in andere producten verwerkt. Ik kreeg bij mijn oculus ook een xbox copntroller toegeschoven. Die markt is dus veel groter dan voor de ps4 controller.
Hoe dat bij Epic store zit weet ik niet, maar daar zullen ze dat ook wel implementeren.
Ja, en hoe zit het dan met al mn andere software waar ik een controller voor zou willen gebruiken? Emulatoren? GOG games? Eigen baksels?
't Is dus een vrij beperkte oplossing.
Mijn link ging over het feit dat je maatje doet overkomen als de Sony services voor geen meter lopen, dat terwijl ik het tegendeel bewijs.
Ja, maar het ging over winst niet omzet. Je snapt hopelijk wel dat dat een belangrijk detail is?
Je bewijst er dus eigenlijk helemaal niks mee.
Of kan je er niet tegen dat Sony succes boekt?
Nee, het is eerder dat jij een beetje fanboy aan het doen bent en met dingen komt die geen hout snijden (zoals het verwarren van winst en omzet).
Ik heb persoonlijk zelfs een lichte voorkeur voor sony en al helemaal als het op controllers aankomt.
Maar ik probeer ook gewoon realistisch te kijken naar hoe die markt zich ontwikkeld.
God je hebt een hamer gevonden en een hele drama over omzet en winst, feit blijft dat in alle opzichten Sony het beter doet dan zijn concurrentie, op zowel hardware, software en services.

Er is dus niks onder de streep. En valt er dus ook niks bij te verzinnen om het voor Microsoft proberen goed te praten. Sohus zegt nog net niet dat Sony hun succes aan Microsoft te danken heeft.

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 31 juli 2019 18:30]

Ja maar de discussie hier waar jij op reageerde ging over of console verkoop zelf direct bijdraagt aan de winst en of het aantal verkochte consoles een goede indicatie is voor de winst.

Jij probeert hier een eigen draai aan te geven door dingen erbij te halen die er niet toe doen.

En dat jij vindt dat sony het beter doet qua winst doet er niet toe zolang je geen cijfers laat zien die over winst gaan.
De informatie die je als argument gebruikt gaan zoals gezegd niet over winst.

En je legt hier ook sohus woorden in de mond. De emotionele manier waarop je zn post uit verband haalt laat zien dat jij degene bent die persoonlijk gehecht is aan sony's successen. Jij maakt er sony vs microsoft van. Fanboyisme dus. En erg kinderachtig. Ik deed dat toen ik 12 was en ik mijn msx veeeel beter vond dan een commodore...

Wil je je punt kunnen maken zul je alsnog aan moeten tonen dat sony's playstation/gamedivisie meer winst maakt dan die van microsoft. En dus niet referern aan omzet.
Zijn eerste post was al meteen een vergelijking maken met Microsoft. Mijn link die ik stuurde was om te bewijzen dat hij lult over dat Sony en hun services voor geen meter draaien. Dan maak ik een fout wat betreft winst of omzet, maar dat is verder niet boeiend want alleen daarop blijf jij maar doorhameren. Dit hele bericht gaat om Sony trouwens en dat Sony meer winst maakt met de PlayStation divisie dan Xbox divisie is gewoon een feit.

Wat is kinderachtig? Nu je geen argumenten meer hebt bedoel je? Ik heb jullie anders nog geen enkel link zien posten met feiten ofzo. Makkelijke manier om iemand dan maar kinderachtig te noemen als je moeite hebt met feiten.
Wil je je punt kunnen maken zul je alsnog aan moeten tonen dat sony's playstation/gamedivisie meer winst maakt dan die van microsoft. En dus niet referern aan omzet.
Toon eens dat Xbox Divisie meer winstgevender is dan PlayStation divisie, laten we daar eens mee beginnen. Dit begint grappig te worden met je ;). Of doet de Xbox divisie het "onder de streep" het toch velen malen beter en verkopen ze miljoenen meer aan buiten aards leven? Nu kom ik misschien arrogant over, maar dat komt toch echt omdat jullie je best doen voor iets wat niet bestaat "die streep". Deze hele discussie had je zelf al eerder kunnen snappen als je gewoon naar de feiten had gekeken in plaats naar het gevoel in je buik.

Ik help je alvast: https://www.dualshockers....-2018-than-nintendo-xbox/

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 31 juli 2019 20:23]

https://www.ign.com/artic...-nintendo-and-xbox-totals

Microsoft maakt meer winst met minder consoles?
Ahum... Deze link gaat over omzet, niet winst.
Dat wil ik nog wel eens zien dan wantr de install base van PS-klanten om ook online te gaan is zeer groot.Die wordt echt niet door MS vernederd.....
Qua consoles draait SOny echt geen minder winst hoor, eerder meer....
Ja de PS4 was gewoon een beter product met meer exclusieve games deze generatie.
Dat playstation meer first party titles heeft is niet subjectief maar een feit. Moest je zeggen betere first party titels dan zou dat subjectief zijn.
Lees mijn post nog eens een keer hardop voor. Al koffie gehad? ;)
oei, ik had hem al wel gezet maar duidelijk nog niet van gedronken en ik herinner me dat ik je post zelfs 2 keer had gelezen voor ik reageerde :X
De insteek van de Xbox one is heel anders dan de Playstation.
Microsoft zet al heel lang in op Azure. Alles wat ze doen is gericht op de toekomst van Azure. Zelfs de Xbox One. Op zich zijn de sales van de Xbox helemaal niet zo interessant. Interessanter is dat ze vooruitstrevender zijn met eerst game streaming en nu zelfs de Xbox als een SAAS.
Ze gaan alles vanuit Azure aanleveren. En als het zo doorgaat wordt straks zelfs alles van Sony en van Nintendo vanuit Azure aangeleverd.
Of wij dat als gamer leuk vinden of niet is hierbij niet zo interessant. Punt is dat het niet zo heel lang meer gaat duren voordat we een service gaan huren ipv hardware in huis hebben staan. Zelf vind ik dit rete interessante ontikkelingen.
Waarom worden wel de aantallen van de Wii, Switch en 360 getoond, maar de directe "concurrent" de ONE niet?
Omdat Microsoft geen details vrijgeeft rond de verkoopcijfers van de Xbox One (S/X). Maar die liggen naar schattig fors lager dan de wereldwijde verkopen van de PS4.
Niet alleen naar schatting. Ook bij consumenten zie ik veel meer PS4's dan Xbox one's tijdens mijn werk als technieker. Microsoft heeft deze generatie console wars zwaar verloren imo.
Tel alle PC gamers daar bij op en 'verloren' is relatief. De Vita is dood en levert Sony niks meer op. Daarnaast, een game als Minecraft is vele malen lucratiever dan welke hit van Sony ook. Microsoft begint nu ook met publishen van games op Switch... staar je niet blind op aantal verkochte consoles.
Alsjekijkt naar verkopen is het wel heel duidelijk wie hier aan het winnen is en dat is niet MS helaas....
Winnen staat buiten kijf. We hebben het over het verschil en de mate van success. En elke PC is ook een Xbox in de optiek van Microsoft, en binnenkort ook elke smartphone en smart tv via xCloud. Tijden zijn aan het veranderen en Sony is daar ook niet blind voor.
Think Twice. Microsoft wil niet winnen op game gebied. Dat vinden ze helemaal niet interessant. Ze willen winnen met Azure. En als de Xbox One niet zo interessant was geweest voor Azure, dan had Microsoft waarschijnlijk niet eens een Xbox one uitgegeven. En als het zo doorgaat komen de services van Sony en van Nintendo straks uit Azure. In the larger picture heeft Microsoft het hier heel slim aangepakt.
Xbox One ligt naar schatting inderdaad onder de helft van PS4.
Gok eerder 60% inmiddels maar dat terzijde. Zonder cijfers blijft het bij gokken.
Klopt. Eind 2018 zou de Xbox One 40 miljoen keer verscheept zijn naar de winkels. Aangezien de verkoop van deze console sindsdien volledig is ingezakt, zullen er nu tussen de 40 en 45 miljoen exemplaren verkocht zijn aan de consumenten.

[Reactie gewijzigd door Ge0force op 30 juli 2019 13:10]

Omdat MS al sinds dag 1 geen 'exacte' cijfers heeft, overige cijfers zijn wel volledig bevestigd (door Nintendo/MS/Sony).
Niet vanaf dag 1, dat deden ze pas na bijna twee jaar officieel, maar volgens mij waren ze daarvoor ook al vaag. In november 2014 zeiden ze nog dat ze bijna de 10 miljoen hadden bereikt. 5 minuten googelen geeft me niet nog latere verkoopcijfers, maar misschien dat er nog wel een of twee keer officiële cijfers bekend zijn gemaakt.

Zie hier: https://www.gamesindustry...s-reporting-console-sales
Dit vroeg ik me ook af bij het lezen van de grafiek.
Dank aan @Wom voor de verklaring voor het ontbreken van die cijfers. 8-)
Superfijn dat de comments op Tweakers vaak een mooie aanvulling zijn op de nieuwsberichten. De redactie kan (en hoeft) niet álles te weten. En mocht een aspect missen, dan zijn er altijd hulpbiedende Tweakers die voor aanvulling zorgen. Constructief kennisdelen is gaaf! :)
Kijk op http://www.vgchartz.com/ dit is een indicatie website en geen extra / correcte info site. Maar zitten 90% - 95% in de buurt van de exacte verkopen .

Als je dan kijkt:
Xbox One 42.9 miljoen exemplaren verkocht.
Sony PS4 97.2 miljoen exemplaren verkocht.
Dit is op basis van 13 juli 2019.
Ik zou graag nog een PS4 aan mijn collectie willen toevoegen, maar ik vind de prijs te hoog voor een console die bijna aan het einde van zijn lifecycle is...

De aanbiedingen voor een PS4 Slim van 199€ heb ik helaas meerdere keren misgelopen...
De PS4 Pro + extra controller voor 349€ vind ik te duur...

Het wordt wachten op de nieuwe generatie met een AAA-titel en later een tweedehands PS4 toevoegen aan de collectie voor een dumpprijs.

Ja, de PS4 heeft goede exclusieve titels zoals:

- The Last of Us
- God of War
- Persona
- Uncharted
- Bloodborne
- Horizon Zero Dawn

Zeker een console die zich onderscheidt van de Xbox.
Tijdens Prime Day had je een refurbished PS4 slim aan 139 euro. De bovenstaande titels had je dan aan 20eur kunnen halen. Een Bloodborne en Last of Us zijn wel eens goedkoper geweest. Totaal 260 eur met uitstekende games.

Ik denk wel dat in het najaar een officiële prijsverlaging gaat volgen dus misschien wachten op de volgende reeks aanbiedingen?
Ik heb een filmpje op YouTube gezien over een refurbished PS4, nou, doe maar niet.

Vol met rook van de vorige eigenaar, heatsinks die op verkeerde plekken zaten.. Echt smerig :r
Ja die zijn van Gamestop en niet van Amazon. Iets met appel en peer. Tevens was zijn vervolg refurbisched console wel aardig in orden.
Refurbished zou toch overal gelijk moeten zijn?

Lijkt mij niet de bedoeling dat iedere winkel maar lukraak de term "refurbished" erop kan plakken en ff winst harken
Ja worden in gamestop geval geval zelf klaar gemaakt. Net zoals een hoop winkels dat met telefoons doen.
Ik volg inderdaad de aanbiedingen en bij €199,- hoop ik dit keer wel op tijd te happen :)
De ps4 zijn momenteel in korting, de pro is al voor €300 beschikbaar.
Koop een nette van V&A zou ik zeggen ? Staat meestal wel bij hou oud, welke garantie, en misschien zelfs welke revisie.

[Reactie gewijzigd door Xfade op 30 juli 2019 12:23]

Ik zou graag nog een PS4 aan mijn collectie willen toevoegen, maar ik vind de prijs te hoog voor een console die bijna aan het einde van zijn lifecycle is...

De aanbiedingen voor een PS4 Slim van 199€ heb ik helaas meerdere keren misgelopen...
De PS4 Pro + extra controller voor 349€ vind ik te duur...

Het wordt wachten op de nieuwe generatie met een AAA-titel en later een tweedehands PS4 toevoegen aan de collectie voor een dumpprijs.

Ja, de PS4 heeft goede exclusieve titels zoals:

- The Last of Us
- God of War
- Persona
- Uncharted
- Bloodborne
- Horizon Zero Dawn

Zeker een console die zich onderscheidt van de Xbox.
Is alleen nog lang niet aan het einde van zijn life cycle….
ik vraag mij even het volgende af....sinds lange tijd hebben we een playstation in huis gehaald waarbij we 4 keer terug zijn geweest naar de winkel....

aantal jaar geleden toen de witte ps4 slim uit kwam hadden we er een die was gewoon redelijk stil tot stil,ook geen rare klikjes enzo....

bij de laatste 4 hoorde we steeds bij het uit zetten of opnieuw opstarten tijdens updates een klikje,en ze deden ook meer en harder blazen....

worden ze in de jaren slechter geproduceerd of ben ik nou gek?

we hadden er 2 bij game mania geruild en 2 bij de media markt en allemaal het zelfde probleem....

schiet mij maar lek....
Mijn pc/laptop doet ook wel eens klik en/of blaast harder bij intensieve bewerkingen/laden van games.

Of u gek bent, laat ik me niet over uit. Misschien te veeleisend?
nee niet veeleisend,

de orginele ps4 die op zolder bij de kleine staat maakt ook geen klik geluidjes en die staat er al vanaf het begin en heeft er al heel wat game uurtjes op zitten....
PS4 staat bekend om slechte kwaliteit van ventilator (komen van 2 verschillende leveranciers, 1 is veel slechter dan de andere). Ook toepassing van koelpasta op processor is willekeurig qua kwaliteit... oftewel, het is een loterrij en het is schandalig dat ze het na jaren nog altijd niet goed onder controle hebben.

Maar ook de plaatsing van je console, hoeveelheid stof en dierenharen in je huis etc. hebben uiteraard invloed.

Maar klik is waarschijnlijk gewoon inschakelen fan en is niet echt een probleem?
Zo slecht is die niet van kwaliteit.
100.000.000 x 400 +/- = 40 miljard. Niet verkeerd

Edit: Een ruw geschatte berekening natuurlijk maar dacht dat het wel voor zich zou spreken :)

[Reactie gewijzigd door HollandCasino op 30 juli 2019 11:54]

100.000.000 x 400 +/- = 40 miljard. Niet verkeerd
Die 400.. bedoel je daar 400 euro mee? Het rekenvoorbeeld is niet helemaal correct.
Er zijn ook acties geweest waar de PS4 (Pro?) goedkoper is geweest.

Ik vraag mij soms af hoe ze aan die aantallen komen.
100m verstuurd naar winkel betekent niet direct dat er 100m zijn verkocht. Denk aan defect/gestolen etc.
400 euro bedoel ik ja. Berekening klopt natuurlijk niet als je defect/gestolen/verkoopacties etc, mee gaat rekenen maar, geeft wel aan dat de PS4 miljarden heeft opgeleverd. thats it :)
Vergeet je voor het gemak wel even alle kosten voor R&D, Productie, Marketing, Shipping en nog meer. En het feit dat de console het eerste jaar met verlies verkocht werd.

[Reactie gewijzigd door ReVision. op 30 juli 2019 11:54]

Omzet is geen winst.

PS4 pro kost in de US ongeveer 350 dollar en dan heb je hardware dat ruim 4 teraflops aan berekeningen kan uitvoeren. Het zal onderhand kostendekkend zijn en wat marge op zitten, maar om over winst te praten gaat me te ver.

De winst komt waarschijnlijk van de software-divisie.
Plus het feit dat er van die "400€" niet 400 naar Sony gaat maar een pak minder. neem bijv. 300€ ish.

Je hebt de winst van de winkel, belasting, winst van distributie centrum, etc..
vergeet niet dat die het vaak gebundeld word met games enz
hmmm maar zouden die games echt een kost zijn voor Sony en niet eerder een samenwerking waarbij de uitgever ze als het ware doneert?
Geen idee hoe zo iets in zijn werking gaat eerlijk gezegd.
Ga er maar vanuit dat het leeuwendeel echt wel op conto van Sony komt....
(doorgaans) doelt men op 'sold through', dus daadwerkelijk verkocht.
Dan heb je nog meer moeite die cijfers accuraat te krijgen, defect worden ook gewoon weggegooid, worden third party gefixed of mensen gebruiken dat ding helemaal niet meer, verkopen gaan altijd zonder enige vorm van retour/defect/foetsie/etc.

Geleverd aan verkopers heb je nog de meest accurate cijfers, die zijn in ieder geval bedoeld om verkocht te worden. Natuurlijk zijn er wel consoles op voorraad, maar dat zal op een cumulatief totaal van 100mil niet bijzonder veel zijn (gezien er 'nog maar' 3,2mill per kwartaal verkocht worden, extreme geval hebben ze een kwartaal op voorraad, praat je over amper 3%).
400 euro (of dollar) is vanuit Sony's oogpunt ook sowieso niet handig om mee te rekenen, want zij zullen het waarschijnlijk onder die prijs verkopen aan winkels, die er zelf nog iets aan over willen houden. Hoewel er ook tijden waren waarop er voor winkeliers vooral marge zat op games, weinig op consoles.

Maar wat betreft je opmerkingen over aantallen. Het gaat inderdaad om 'shipped' PS4's vanuit Sony naar winkeliers. Op zich maakt het Sony dan niet uit wat er in de winkels mee gebeurt (gestolen, o.i.d.), zij hebben hun omzet al binnen. En als de schappen vol zouden liggen, zouden winkeliers er niet zoveel blijven bestellen. Vaak zit er een paar miljoen stuks tussen 'verscheept' en 'verkocht aan consumenten'.

Meestal maakt Sony aan het begin van het jaar de werkelijk (aan consumenten) verkochte aantallen bekend. Maar ik kan me voorstellen dat een mijlpaal als 100 miljoen eerder wordt aangekondigd. Ondertussen zijn we ook alweer een maand verder, dus dat zal niet lang meer duren.

[Reactie gewijzigd door Ultimus XI op 30 juli 2019 11:47]

[...]
Ik vraag mij soms af hoe ze aan die aantallen komen.
100m verstuurd naar winkel betekent niet direct dat er 100m zijn verkocht. Denk aan defect/gestolen etc.
Voor Sony zelf is hun hardware effectief verkocht. Daarvoor niet aan de eindgebruiker. Maar wel aan verschillende winkel(ketens). Er staat dan ook in het artikel.'het aantal leveringen' vermeld.
Ik denk niet dat Sony onverkochte toestellen terugneemt van de ketens waaraan het geleverd heeft.

Als je echt een zicht wil op het aantal verkochte PS4 toestellen. Dan zou je de ganse leveringscyclus moeten afgaan.
Als Sony aantallen bekend maakt zijn dat geen geshipte aantallen (naar de winkel dus) maar daadwerkelijk verkochte aantallen naar de eindgebruiker.....
Denk hierbij ook eens aan bijv. de GameMania aanbiedingen.
Hierdoor krijg je toch heel wat extra verkochte PS4 (Pro)'s terwijl die (voor de consument) niet allemaal €400,- gekost hebben.
Daarnaast ligt het daadwerkelijk aantal active PS4's hierdoor ook een stuk lager; aangezien een deel van de mensen 2/3/4x hun oude PS4 hebben omgeruild (tegen een gereduceerde prijs) voor een nieuwe model.
Dat is nogal een robuuste berekening.
Toch niks mis met "grosso modo?
Het is geen jaarrekening voor de revisor ;)
Wow, 100 miljoen PlayStation 4-consoles verkocht, dat zijn nog is aantallen zeg, sta versteld hoe veel er wel niet verkocht woorden.
Al de rest, volgens mij :+
Sony heeft niet gespecificeerd welk model, de PS4 slim bijvoorbeeld is veel goedkoper dan 400 euro. Bovendien is dat de verkoopprijs van de retailer, niet de prijs die Sony krijgt per Playstation.
https://www.forbes.com/si...s-on-playstation-4-sales/

Maar daar in tegen die gamers willen gamen. En daar zit het grote geld is.
100 miljoen keer ~50 dollar gemiddelde marge is 5 miljard. En dan schat ik die 50 dollar marge hoog in. Want Sony heeft in de eerste jaren van de PS4 (PRO) waarschijnlijk echt niet zo veel gepakt. Misschien pakt Sony dat nu aan het einde van de cyclus 50 dollar marge.

Wel werden de consoles in tegenstelling tot de vorige modellen niet met een verliesgevende retailprijs geïntroduceerd.

[Reactie gewijzigd door Maulwurfje op 30 juli 2019 20:37]

Waar Microsoft meer op features zich focust. Doet Sony dat voor games. Het leveren van goede games maakt het een reden om de console aan te schaffen.

Je merkt nu pas dat Microsoft met hun zakken vol met geld uit de garage aan het halen is om zo studios om te kopen of belangrijke mensen in de game industrie om te kopen. Dus de volgende generatie kan een nek-aan-nek race worden.
Beetje flauw om hier omkopen te gebruiken. Dan heeft Sony dat in het verleden ook gedaan. MS heeft net als Sony studio´s gekocht en Sony is weer aan het rondkijken of er nog wat te kopen valt. Niets mis mee.
Microsoft heeft eerst al hun studios verkocht/laten lopen en koopt nu nieuwe terug. Niks mis mee, behalve dan dat originele keuze om al die studios naar de klote te laten gaan dom was.
Microsoft heeft de volgende generatie al gewonnen. Microsoft geeft namelijk niks om de Xbox of de games ansich. Het enige waar ze interesse in hebben is Azure.
Microsoft heeft een paar grote pijlers. Windows, Office en Azure. En dit gaat nu allemaal samen naar Azure.
Operating system as a service, Office as a service. En zo ook de xbox (xcloud). Alles wat ze doen is om Azure nog groter te maken En heel toevallig past de Xbox hier in dat plaatje. Anders was er nooit een Xbox One geweest.
Sterker nog. Ze hebben het voor elkaar dat Sony en Nintendo hun services vanuit Azure aan gaan bieden.
Kijk je naar de Playstation en de Xbox dan is dit 1-0 voor sony. Kijk je naar de bigger picture, dan heeft Microsoft het heel goed gespeeld.
grappig om te zien dat de PS2 nog steeds het beste verkocht in eerste 72 maanden. PS4 lijkt er wellicht voorbij te gaan en de Wii heeft het alleen in de laatste maandjes af laten weten, maar dat het zo lang geduurd heeft (mits de PS4 het dus haalt) is wel opmerkelijk.
PS2 had een ander voordeel. Destijds kwam DVD op en de PS2 was de goedkoopste en beste DVD speler op de markt. Veel mensen kochten dat ding voor films, de console was bijzaak.
Grappig dat wist ik niet eens. De PS2 was voor mij wel echt een console. Ik had destijds een omgebouwd model. Toen ging ik vaak naar zwarte markten toe om illegale versies van de games te kopen totdat ik er later zelf achter kwam hoe ik het zelf moest doen.

Mooie tijden
PS2 had een ander voordeel. Destijds kwam DVD op en de PS2 was de goedkoopste en beste DVD speler op de markt. Veel mensen kochten dat ding voor films, de console was bijzaak.
PS2 had een ander voordeel. Destijds kwam DVD op en de PS2 was de goedkoopste en beste DVD speler op de markt. Veel mensen kochten dat ding voor films, de console was bijzaak.
Was bij de PS3 en beste/goedkoopste BR speler destijds ook zo...
Playstation heeft gewoon veel meer games die niet op PC komen, daarom dat men sneller een PS4 naast de PC koopt dan een XBOX, Microsoft kan dit naar mijn idee niet goed maken met betere technologie.
Ze mis(t)en gewoon het hele genre van JRPG's bijvoorbeeld.
Maar dit wordt de laatste tijd wel iets beter, dus er is nog hoop :-)
Is een bewuste keuze van Microsoft ze maken vooral winst op games dus of je het nu koopt op Xbox of pc maakt hun niet veel uit.
Wat betreft exclusives wordt het bij MS vooralsnog niet bepaald beter, komen nog steeds op pc ook en zijn dus alleen maar console exclusives…. Beetje gemiste kans als ze de strijd aan willen gaan met Sony...
Leuk om te zien in de grafiek voor productgroepen dat de Playstation een product is dat vooral verkocht wordt rond de december feestdagen. Misschien heeft dat ook wel te maken met het aantal AAA games die rond die periode uit komen wat dan ook altijd piekt.
Nee zie 'k bij familie leden veel vrouwen die hun man-vriend een cadeau willen geven en dat is dan meestal een playstation. Zelfde met hun kinderen

In zo'n periodes geven mensen graag geld uit, om hun dierbaren eens te bedanken. Niks te maken met die exclusives die je in een week kan uit spelen en die nadien je te koop moet zetten voor een appel en een ei :P

En veel van die aangekochte playstations belanden ook op 2dehands binnen het jaar :*)

On topic ook niet zo moeilijk dat sony hun record verbroken heeft,. Microsoft hun aankonding op e3 voor xbox one was uitgebracht was echt behoorlijk dramatisch Dan ga 'k nog niet beginnen aan het ontbreken van aa games of de constante herhaling van bepaalde franchises

Op headquarters van microsoft moest er daar één gedacht hebben, laten we het niet meer mogelijk maken om games 2dehands te verkopen, en die kinect door hun strot rammen. En kers op de taart constant online verbiniding. Zelfs de echte fans van xbox hebben overgestapt naar sony, en terecht. Dit is geen verdienste van sony, maar echt de onkunde van microsoft.
Ik had altijd gedacht dat de PS2 een generatie was die op aantallen nooit verslagen zou worden, gewoon omdat het in die jaren de gouden era van consoles was en de PS2 toen het momentum had.

Ik heb sinds kort eindelijk een 4K OLED TV en eigenlijk is daarmee het moment ook daar om mijn PS3 voor een PS4 Pro om te ruilen. Die eeuwige backlog he..

Maar ja, je hoort zo veel over de backwards compatibility van PS4 games in de PS5 dat ik mij afvraag of ik niet gewoon de PS4 moet overslaan en eerst de 'gratis' PSPlus games van de PS4 op de PS5 moet gaan spelen? Daar zitten een aantal prima games tussen inmiddels.
De definitie van BC en of het er echt in komt is wel eens eerder misgegaan bij (Sony) consoles..
Ik zou gewoon wachten tot de release van de PS5.
Tenzij je nu een ps4 pro tweedehands kunt aankopen + games, velen zullen hun PS4 / PS4 pro nu van de hand willen doen, zo een klein jaar voor de release/aankondiging van de ps5.
velen zullen hun PS4 / PS4 pro nu van de hand willen doen, zo een klein jaar voor de release/aankondiging van de ps5.
Eeh,. hoezo?
Wat gaan die velen dan spelen in de tussentijd?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Cartech

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True