Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Leveringen Sony Xperia-smartphones dalen met 21 procent

De leveringen van Sony Xperia-smartphones zijn in de laatste maanden van 2017 met 21 procent gedaald ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Het marktaandeel van Sony ligt rond 1 procent.

Sony leverde in het afgelopen kwartaal rond vier miljoen smartphones. Als schattingen van analisten zoals SA kloppen, zijn er in totaal rond vierhonderd miljoen smartphones geleverd wereldwijd, waarmee het marktaandeel van Sony rond één procent uitkomt. Het laatste kwartaal is traditioneel het beste voor de leveringen van Sony-smartphones, mede door de komst van de nieuwe najaarsmodellen. Dat waren in het afgelopen jaar de XZ1 en XZ1 Compact.

Het Japanse bedrijf leverde ook minder PlayStation-consoles. Het aantal liep terug van 9,7 miljoen eind 2016 naar 9 miljoen eind 2017. De daling komt vermoedelijk doordat eind 2016 de PS4 Pro verscheen, waardoor de leveringen toen een opsteker kregen. Het aantal spellen dat Sony leverde voor PS4-consoles, steeg wel, maar daarvan maakt het bedrijf geen exact aantal bekend.

De omzet van Sony als concern kwam in het afgelopen kwartaal uit op 2672 miljard yen, omgerekend momenteel ongeveer 19,5 miljard euro. Het operationele inkomen bedroeg omgerekend ongeveer 2,5 miljard euro.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

02-02-2018 • 10:04

87 Linkedin Google+

Reacties (87)

Wijzig sortering
Voor mij alleen maar "-compact" modellen van Sony!

Design mag misschien achter lopen bij de concurrentie en jammer genoeg sleutelt hun camerasoftware té agressief aan foto's die uit de sensoren komen (terwijl andere fabrikanten vaak dezelfde sensoren gebruiken).

Maar dat maakt toestellen van Sony nog steeds niet slecht. En ze zijn dus de enige die nog toestellen maakt die gewoon fatsoenlijk in je broekzak passen maar waar de prestaties gewoon goed zijn. En als je de moeite kan/wil nemen om de camera op manual in te stellen komen er nog steeds verrekt mooie plaatjes uit!

Met Samsung en Apple heb ik sowieso al helemaal niks. Apple niet vanwege het OS en Samsung niet vanwege de belachelijke formaten en vooral de PWM-flickerende schermen (ongeacht of ze nou amoled of LCD gebruiken, het zijn allemal 50 hz. beeldbuizen, blijkbaar zijn mijn ogen gevoelig daarvoor)

Nee, ik heb 3,5 jaar met een Xperia Z1-compact gedaan (tevredenheid kan je dus wel raden) en inmiddels een XZ1-compact, die op alle fronten weer een mooie upgrade is. Scherm van de XZ1-compact is helder en levendig genoeg. Geen idee waarom ik iets met schreeuwerige amoled kleuren zou willen.

Zo lang Sony qua kwaliteit de lijn van de XZ1-compact aan kan houden mogen ze van mij nog in lengte van dagen toestellen met dit design uitbrengen, uiteraard wel iedere keer met update qua netwerktechnologieën en camera. Eerlijk gezegd ben ik wel blij dat er nog een fabrikant is die gewoon z'n eigen koers vaart, in plaats van mee holt achter alle hypes. Dan maar een laag marktaandeel.

[Reactie gewijzigd door eymey op 2 februari 2018 10:55]

het zijn allemal 50 hz. beeldbuizen
Ik kon me hier al niks bij voorstellen, zat naar mijn galaxy S7 te kijken en kon totaal geen flicker ontdekken terwijl ik dat bij mijn plasma TV wel duidelijk zie als ik er niet recht naar kijk. Maar het klopt dus ook niet, hij flickert wel, maar op 236 Hz. Jammer voor jou dat je daar gevoelig voor bent, maar bepaald niet zo erg als jij het nu voor doet komen.
http://laptopmedia.com/hi...be-worried-gearvr-anyone/
Ik doe niks voorkomen. Ik stel het gewoon zoals mijn perceptie is! Als ik in low light condities in een menigte mensen met hun smartphoneschermen aan zie lopen en die schermpjes zijn flink in helderheid teruggeschroeft, dan is het precies alsof ik van de ouderwetsche (bekende) Philips 100 hz. Matchline beeldbuis weer terug ga naar een normale TV zonder 100 hz. Of op m'n vroegere PC-beeldscherm bij hoge resolutie de refreshrate op 60 hz. had staan ipv 120.

Ze vallen echt letterlijk direct en binnen minder dan een seconde op!

Thanks overigens voor het informatieve artikel, dat ook zeer mooi onderbouwt dat wat ik zeg, niet gek is. OK, natúúrlijk wekren ze niet letterlijk op 50hz. (dat zou denk ik echt iedereen opvallen), maar 236 Hz. is echt een veel te lage frequentie (zeker als bij 50% en lager de duty-cycle ook naar helemaal 'uit' gaat).

Dus laat ik het dan zo stellen: De manier en te lage frequentie waarop Samsung PWM toepast in z'n displays maakt dat het voor mij over komt alsof ik weer in het 50 hz. beeldbuizen tijdperk terecht ben gekomen.

Terwijl het teen technische onmogelijkheid is om het gewoon goed te doen, want dat bewijzen fabrikanten zoals Sony en anderen.
Ik begrijp nou inderdaad wat je bedoelt, op mij kwam het over als dat je letterlijk bedoelde dat het scherm met 50 Hz knipperde. Zo vreemd klinkt dat voor mij niet, want persoonlijk zag ik dat niet bij die oude 50 Hz beeldbuizen. Zoals gezegd bij mijn plasma TV valt het me wel op, maar alleen als het beeld in mijn perifere blikveld zit, niet als ik er recht naar kijk. Ik weet niet met welke frequentie die knippert, maar 50 Hz zou me niet heel erg verbazen (het zal in ieder geval zeker niet in de buurt van de 236 Hz komen).
Naar mijn idee had het op zich best gekund dat het scherm met 50 Hz zou knipperen en dat het de meeste mensen niet op zou vallen.
Wellicht heeft het er bij mij ook mee te maken dat ik slechtziend ben: Links heb ik alleen nog m'n perifere zicht en nog maar 3% detailzicht. Rechts nog 20% detailzicht.

De Samsungs (zowel smartphone als TV, zowel LCD/LED als Amoled) vallen me in het bijzonder op, maar ook de toenemende ledverlichting in de achterlichten van veel luxere auto's, evenals el cheapo ledlampen zonder ook maar enige stabilisatie na het gelijkrichten van de spanning.

Soms is het effect minder storend (bv. omdat het dal in de duty-cycle nog niet helemáál 'uit' is). Dat geldt bv. bij Hue lampen. Die PWM kan ik zien, maar stoort me alleen als ik moe ben of als ik snel beweeg. And yet, ook in de ledlampen wereld ken ik fabrikanten die bewijzen dat het ook prima perfect kan, zelfs bij retrofit dimbare ledlampen.

Ach ja, misschien wen ik er wel aan naar mate het meer toeneemt om me heen. Ik heb nog niet echt de illusie dat het fabrikanten iets boeit zolang er niet genoeg over wordt geklaagd :') (maar ben wel benieuwd of het in de toekomst toch ineens uit komt dat het negatieve effecten heeft op een grotere groep mensen, ook degenen die het niet bewust merken)

[Reactie gewijzigd door eymey op 2 februari 2018 21:25]

Welke smartphone-bedrijven maken nog meer beeldschermen die PWM-flicker vrij zijn?
Ik heb namelijk het idee dat mijn ogen daar ook gevoelig voor zijn, maar heb verder niet zoveel interesse in de Sony-lijn.
Die vraag is lastig voor me te beantwoorden, aangezien ik tegenwoordig eigenlijk voornamelijk Sony als referentiekader heb en verder bijna alleen Samsung en Apple tegen kom.

Bij Samsung is het effect het meest uitgesproken en bij diverse modellen van LG ook (ook bij TV's overigens, LG en Samsung zijn echt erg ).

Bij iPhone is het eigenlijk nooit opgevallen.

Eigenlijk moet je het dus gewoon even in de winkel gaan bekijken (voor zo ver er nog anders dan Apple en Samsung ligt :P )
Ik zie dat vaker langskomen, dat Sony achterligt wat design betreft, maar begrijp nog steeds niet waar dat over gaat. Kan iemand dat eens uitleggen? Ik vind het gewoon strakke, modern ogende telefoons, met een eigen smoel. Ik vind mezelf in ieder geval niet achterlopen met mijn ruim bijna een jaar oude XZs :D

[Reactie gewijzigd door Peenutzz op 3 februari 2018 11:59]

Zal wel een kwestie van smaak zijn. Ik vind Sony juist mooi (maar heb na jaren SE een ASUS Zenfone 2 vanwege destijds bang for buck en SE > Sony voor mij).
Is idd smaakgevoelig.

Tegenwoordig zijn je achter te lopen als je nog steeds telefoons produceert met bezels groter dan 3 milimeter ;)
Boven en onder bedoel je? Ik moet toegeven dat ik persoonlijk niet om stereogeluid geef, maar ik denk dat ik liever een kleinere telefoon zou hebben "zonder" de bezels dan een die de "afwezige" bezels opvult met extra scherm zoals nu kennelijk de gewoonte is. Ik ga sowieso voor een combinatie van prijs en functie boven design, ;) al boeit een functie als stereoluidsprekers me weinig, maar ik vind Sony's over het algemeen visueel veel aantrekkelijker dan andere telefoons.

Ik mis trouwens wel de mooie gekleurde notificatie-ledjes waar ik op m'n SE s500i en SE Xperia Ray aan gewend was. :P Zulke details zie je op een plaatje niet terug. Zitten die er nog steeds op?
Notificatieled is er nog steeds :)
Idd en ook nog steeds meerdere kleuren.
Mijn idee. Heb geen Sony-toestel, maar vind ze qua design erg aantrekkelijk doordat ze zich aan de eenheidsworst van andere fabrikanten onttrekken. Zouden meer fabrikanten moeten doen. Toestellen worden steeds dunner met dunnere bezels en een groter schermoppervlak, maar qua design is het allemaal weinig verrassend.
Sinds vorige week heb ik de XZ1 en ben er zeer tevreden van. Vervangt mijn Xperia Z waar ik nog altijd tevreden over was. Heeft een nieuwe batterij nodig en gaat dan naar mijn ouders.

Het grootste nadeel is dat ik mijn keuze heb moeten maken puur op reviews. Ik kon de XZ1 en XZ1 Compact nergens vinden in winkels om te vergelijken.
In de smartphone line up in winkels moet ge zoeken naar een Sony toestel, en meestal zijn dat de budget-midrange toestellen.
Nieuwe klanten gaat ge zo moeilijk kunnen aantrekken.

En ook al vind ik em persoonlijk mooi, eigenlijk kijk ik niet zo naar het design van het toestel. Ik koop wel een leuk hoesje en dan lijken ze allemaal op elkaar.
niet alleen in de winkel. Ook in de pers wordt hij redelijk genegeerd. In de krant stond een artikel over smarthones onder de 600 euro: daar hoort deze gewoon in te staan, maar verder dan samsung, oneplus en huawei komen ze meestal niet.
Ik heb de XZs Compact sinds mei, en die bevalt heel goed. Camera tov Z1c is enorm verbeterd, scherm is beter, alles eigenlijk, wat ook niet zo vreemd is. Maar je leest vaak reviews die zo kritisch zijn dat je gaat denken dat je een ondermaats toestel in handen krijgt.
Nokia/Microsoft leverde in Q4 2014 nog 10 miljoen toestellen (vergelijkbaar met Sony in 2014), daalde naar 8,6 miljoen in Q1 2015 (lichtjes beter dan Sony toen) om in te storten naar 2,3 miljoen in Q1 2016 (Sony leverde toen 3,1 miljoen toestellen). De trend is dus vergelijkbaar. Enige verschil: Sony houdt nog vol. Sony doet dit puur om 'de volgende stap na de smartphone niet te missen'. Met andere woorden: de kans dat Sony verlies maakt is groot en de vraag is maar hoe lang ze dit nog volhouden, één wijziging binnen het management kan de huidige visie doen omslaan.
Ook vergelijkbaar met de MS toestellen is dat de Sony's niet in de winkel liggen. Misschien in een paar landen wel, maar tegenwoordig zie je van de traditionele grote merken alleen Samsung en Apple nog liggen. En waarschijnlijk enkel omdat die 2 grote "experience" stands plaatsen in de grotere winkel ketens. Chinese merken van Lenovo to zelfs de kleinste producenten drukken andere merken weg door (op korte termijn) een beter prijs/kwaliteit verschil aan te bieden. MS had nog het geluk dat het OS nog een verschil maakte. Sony heeft dat niet. Flagship stores hadden ze vroeger wel, maar tegenwoordig niet meer bij mijn weten. Ook daar wint bv MIU and Lenovo het.
Jammer voor Sony, maar ergens ook wel te verwachten. Ze brengen weinig schokkende toestellen op de markt maar vragen er wel een stevige prijs voor. Ik kan geen enkel toestel van ze opnoemen waar geen alternatief voor bestaat dat beter waar voor je geld biedt.
De reden dat ik niet voor een Sony kies, is omdat ze vergeleken met de rest een mindere accu capaciteit en accuduur bieden. Fletse schermen die vaak te blauw afgesteld zijn. De camera sensor is hetzelfde als in andere high end toestellen, maar de foto's zijn echter niet hetzelfde. Toestellen bieden design Wise helemaal niets extra's tegenover anderen. Prijs is hetzelfde met de andere high-end. Updatebeleid is nu dan wel net geüpdatet naar 2 jaar, maar nog steeds triest. Misschien ben ik wel verwend met mijn 5 jaar updates bij iOS, maar google kan het ook met 3 jaar voor de pixel lijn.
Volgens mij is de Compact serie altijd de top in accuduur.
De XZ1 compact stond bij de test in tweakers dik op 1, zie reviews: Sony Xperia XZ1 Compact - Klein maar compleet
Ik kies juist voor Sony vanwege de, relatief, goede levensduur van de accu. Ik kan er gemakkelijk 2 dagen mee weg zonder op te laden. En als ik alles uit tenzij ik het actief gebruik nog veeel langer.

Ook qua updates ben ik tot nu toe dik tevreden in de X serie en XZ1 lijkt ook goed te gaan. Al was dat vooral de eerste telefoon met de nieuwste android versie.
De rest is naar mijn mening zeer persoonlijk, ik vind het heerlijke toestellen die lekker aan voelen. Niet het hipste en vol met Gadgets, maar dat hoeft ook niet voor mij.

[Reactie gewijzigd door atacama op 2 februari 2018 11:22]

ik had de compact z5, ik vond dat scherm echt helemaal niks, het was niet alleen blauwig, maar ik had het idee dat ik de pixels kon tellen. Daarnaast was het scherm als geheel best flets. Ik had net de 6s plus uit de doos gehaald dat verschil was echt te groot.

daarnaast haalde ik er zelf geen 2 dagen accu mee, zo net het einde van de dag lukte wel.
Misschien was het de Z5 compact, maar mijn ervaring is anders met de Z1 compact, Z3 compact en intussen XZ1 compact. De blauwtint kun je trouwens bij al deze toestellen handmatig lager zetten. De accuduur was makkelijk 2 dagen (ik ben er denk ik gemiddeld zo'n 3/4 uur mee bezig), al was er wel een systeem update bij de Z3c die de accuduur verminderde.

Hoe dan ook, ik heb de nodige Iphones en Samsungs gezien/geprobeerd, maar op het gebied van de formaat/prestatie verhouding is er weinig concurrentie, voor zover ik weet. Maar misschien ben ik ook wel stiekem een beetje fanboy :p al zou ik gerust overstappen als een concurrent met een compacte, waterdichte snelle smartphone zou komen.
Dat blauwe scherm is beetje napraten van Tweakers en vind ik echt complete BS, ter vergelijking vind ik iPhone schermen te geel en Samsung schermen te overdreven gekleurd er valt altijd wel wat over te zeggen.

Security updates zijn belangrijk nieuwe versies niet dat zie je bij iPhone leuk 5 jaar updates maar dingen worden tering trager en trager na jaar 1 2 3 en na 4 is er niet meer mee werken.
Zo napraten is dat ook weer niet, de schermen zijn zichtbaar blauwer afgesteld dan concurrerende toestellen en dit zie je ook terug bij het doormeten van het scherm. Waar jij de schermen van de iPhone als te geel omschrijft is dit juist hoe de kleuren er uit horen te zien. Apple neemt de moeite om de schermen vanuit de fabriek te kalibreren net als Samsung alleen hebben die toestellen de gekalibreerde modus niet standaard geactiveerd.

Ik kan mij de eerste Xperia Z nog goed herinneren, vond het destijds qua ontwerp een hartstikke mooi toestel maar toen ik hem in het echt in de winkel zag vond ik het scherm een afknapper (understatement), erg weinig contrast en véél te blauw. De schermen in de Sony toestellen zijn er de laatste tijd gelukkig wel op vooruit gegaan, met name het contrast is een stuk beter waardoor het fletse er af is. Als ze nu ook nog wat doen aan de kleurtemperatuur en de kleurfouten valt er weinig meer op aan te merken.

[Reactie gewijzigd door Jorick op 2 februari 2018 11:29]

je bent nu dus een tevreden iPhone gebruiker?
Je kunt in de instelling de kleurtemperatuur aanpassen, had hem zelf ook een tik warmer gezet op mijn Z2. Ben zelf overgestapt naar OLED en wil persoonlijk ook niet meer terug naar LCD. Wilde een Z5 gaan kopen, maar de overhittingsproblemen van de SD810 spraken me niet aan. Daarna kwamen ze met de X-line-up en toen was mijn interesse compleet weg.

[Reactie gewijzigd door Menjo911 op 2 februari 2018 13:02]

Geen idee waar je het over hebt.
De XZ Premium is top en was de eerste met een 4k scherm. Retinae scherp......
Qua snelheid doet hij ook niets onder voor menig flagship.
Ook updates zijn vlot, oa als eerste na de Pixels Oreo en gister weer een systeemupdate. Ik geloof gemiddeld elke maand gewoon een update
Ook niets te klagen over foto's.
De superslomo had wat langer kunnen opnemen, maar dat zal technisch met 960 fps wat moeilijker liggen.
O.T.:
Waar haal jij die update vandaan? Ik keek net bij systeemupdates en er was niks beschikbaar... :(
Ligt aan je Customization:

Open the dialer
Enter *#*#7378423#*#* and press dial
Tap on Service info
Tap on Software info
Look for Customization Version

Dus even opzoeken welke 'versie' je hebt en dan zoeken op deze website of de update al uit is:
https://xpericheck.com/device/G8141
Thanks!

Blijkbaar heb ik al de nieuwste versie:
1309-0007 Customized BLX 47.1.A.12.34
Mindere accu? Bij de compact modellen die ik altijd had geen last van. Blauw scherm? Ook niet echt een probleem. De reden dat ik de eerste keer zelf niet voor een Compact heb gekozen is de camera. Voor het eerst heeft Samsung me over gehaald naar hun kamp. Dus in ieder geval 1 toestel minder.
Hell yeah :)

Qua design en prijs-prestatie loopt Sony misschien iets achter op de concurrentie, maar zelf vind ik het design prachtig!

En als je er niet op geilt om altijd met het allernieuwste rond te lopen zodra het uit komt en dus een paar maandjes kan wachten, dan is de prijs aardig gedaald en klopt de prijs-prestatieverhouding prima.

Daarbij vind ik de "-compact" modellen van Sony precies de goede verhouding bieden tussen broekzakformaat, schermoppervlak en prestaties.
Ik ben het hier volledig mee eens. Vorig jaar ook mijn z3 compact vervangen door een Xz1 compact. Het design is gewoon praktisch. Om de één of de andere reden zijn wij door marketeers allemaal gebrainwasht dat anders beter is.
Klopt want je hebt alleen iPhone en Samsung vraag de meeste mensen eens wat Android is.
Inderdaad :).

En dan heb je nog de overige fabrikanten meute, inclusief de merken uit China die langzamerhand ook hier een soort A-merk status krijgen, dus als commerciele marketingschapen achter de designs van Apple of Samsung aan lopen.
Tsja, wat is het begrip A-merk? Als een chinese telefoon hetzelfde presteert als een overpriced merk dat een groot budget heeft voor marketing dan doet dit toch niet onder voor een self-made "A-merk"? Waar Dell ooit te boek stond als B-merk is dat nu ook een A-merk, hetzelfde geldt langzamerhand ook voor Medion. En alleen maar omdat ze meer naamsbekendheid hebben. Dus hoe harder je schreeuwt, hoe meer je A-merk bent.
Sony bedient een markt met compact high end waar anderen het niet doen. Dat geklaag over vorm en bezels komt me echt de strot uit. Niemand is verplicht om een bepaald merk te kopen omdat de rest dat ook koopt of heeft. Mijn ex z3c was fijn, klein, lange accuduur en fatsoenlijke foto`s met de dedicated camera knop. Helaas wel build quality issues en daarom wat anders gekocht.
De Sony Compact serie is inderdaad "konkurrenzlos" goed. Ook een XZ1 aangeschaft: goed ding. Het wordt door al het marketing geweld van anderen maar niet duidelijk hoe goed die Sony's uit de compact reeks zijn.

[Reactie gewijzigd door ucsdcom op 2 februari 2018 13:10]

Persoonlijk ben ik verbaasd dat er geen Z6 komt of zoiets, van een Z3 gegaan naar een Z5. In mijn omgeving heb ik vaker mensen naar de Z serie horen vragen dan naar de XZ serie.

Sony's zijn degelijk, stevig (uitzonder de warmteontwikkeling van bepaalde modellen) en de vingerafdruk scanner aan de zijkant vind ik ideaal. Camera's zijn altijd dik in orde.

Fijn dat jij voor allemaal een alternatieve weet. Welk toestel zou je dan aanraden na een Z5 Compact, dezelfde grote, performance, camera, accuduur en vooral waterdicht. Ik kan hem niet vinden...

[Reactie gewijzigd door A-Jay op 2 februari 2018 10:56]

Waarom is de XZ serie geen opvolger van de Z serie? In mijn ogen is het enkel een rebranding van de naam waarvan mij nooit duidelijk is geworden waarom dat nodig was...

De XZ1 compact is de opvolger voor de Z3 of Z5 compact, voor mij dezelfde ervaring in een nieuwer jasje.
Ik heb net mijn oude Z3 compact vervangen door een XZ1 compact. Het enige alternatief dat ik zag was de iPhone SE, maar die is ondertussen al bijna twee jaar oud.
Eens. Ik was erg tevreden met mijn Z5 maar nu deze aan vervanging toe was vond ik de Xperia's flink achter lopen op de concurentie qua design en prijs/prestatie.
Ook jarenlang een Sony tablet gebruikt, maar die zijn helemaal niet meer te vinden.

Erg jammer want de kwaliteit was wel altijd op orde wat mij betreft.
Heel misschien de compact dan, maar dat was het dan ook wel
Welk toestel vindt jij een goed alternatief voor mijn Xperia Premium XZ als het gaat om geheugen, snelheid, uitbreidings mogelijkheden, batterijduur etc.
Design van Xperia-smartphones zijn ook van 2011 nog altijd, zie geen verschil tussen mijn xperia Z uit 2011 en de nieuwe versies.
Ik snap niet waarom dat uitmaakt? Alles is grotendeels scherm, aantal knopjes en voor de rest een paar (quasi-)vlakke oppervlaktes om het rechthoekje af te maken. Voorkeuren voor materiaalkeuze (metaal vs glas vs plastic) of kleur kan ik nog begrijpen, maar verder? Als het design werkt?
Afgeronde vormen liggen fijn in de hand. Ik vind tegenwoordig een Samsung toestel daarom ook een stuk prettiger vasthouden dan een Sony en daarvoor vond ik de HTC One X echt geweldig.
De Sony Z1 die ik als laatste zelf gebruikt heb was helemaal een ramp, die had gewoon scherpe randen op sommige plaatsen. Dat hebben ze gelukkig bij nieuwere modellen wel verholpen, maar het blijft een hoekig geval naar mijn mening. Wel moet ik zeggen dat ik de allernieuwste modellen niet zelf in handen gehad heb, het ziet er uit alsof de zijkanten ook wat meer afgerond zijn dus wellicht voelen die prettiger aan.
Wel voelen afgeronde hoeken ook minder groot aan in je broekzak en de hoeken zijn nog steeds erg... hoekig :+ En Sony heeft al van die grote bezels, de XZ1 is een halve centimeter langer dan een S8 terwijl die laatste een groter scherm heeft.
Ik doe toch alle toestellen in een klaphoesje dus dat maakt me niet zoveel uit.
Wat moeten ze dan doen?
Beeldscherm om de hoek laten lopen zoals Samsung? Heeft ook geen toegevoegde waarde.

Het ding moet vooral praktisch zijn.

Of is er hier iemand die z'n smartphone overdag in een vitrine legt?