Ceo Sony: wij blijven smartphones maken, al hebben die niet de toekomst

Smartphones hebben niet de toekomst, maar Sony blijft toch smartphones maken om actief te blijven in de mobiele sector. Dat zegt directeur Kaz Hirai in een interview met de Britse krant The Guardian. Hirai denkt dat er nieuwe apparaten komen die smartphones overbodig maken.

De mobiele tak van Sony blijft bestaan, zodat het bedrijf betrokken blijft bij de industrie rond mobiele netwerken en mobiele communicatie, zegt Kirai tegen The Guardian. "De reden dat we dat doen, is niet omdat we denken dat smartphones de toekomst hebben, maar omdat we apparaten moeten hebben die verbinding maken met een netwerk om te communiceren. Als we uit die industrie stappen, hebben we niet de kans om mee te doen in de volgende paradigmaverschuiving."

Daarom gaat het niet om de smartphones van vandaag de dag, volgens de directeur van het Japanse bedrijf. "Het gaat meer om het kijken naar wat er na smartphones komt en wat wij dan gaan doen. We willen een speler zijn in die sector, idealiter een marktleider. Om die strategische reden wil ik ervoor zorgen dat we actief blijven, niet per se in de smartphonemarkt, maar in de communicatiemarkt."

Sony is een kleine speler geworden op de wereldwijde smartphonemarkt. De leveringen van Xperia-smartphones schommelen al enige tijd rond de drie of vier miljoen per kwartaal, waarmee het marktaandeel uitkomt rond één procent.

De Japanse fabrikant is desondanks smartphones blijven maken en presenteerde vorige week drie midrangesmartphones. Vorig najaar kwam Sony met zijn recentste high-end smartphones: de XZ1 en XZ1 Compact.

Door Arnoud Wokke

Redacteur

18-01-2018 • 15:02

150 Linkedin

Reacties (150)

150
147
90
22
1
18
Wijzig sortering
Het traject om er een success van te maken lijkt me toch vrij duidelijk voor Sony :

- prima camera sensors , maar door minderwaardige software sturing ervan schiet Sony tekort met foto kwaliteit tov de concurrentie ( al in meedere Tweaker reviews naar boven gekomen )
- minder bloatware meeleveren of makkelijker uitschakelbaar maken
- meer/langer updates ( geld voor alle Androids in feite )
- Sony's midrange mag ook wel terug waterdicht worden, niet ?
- meer focus op high quality audio ( aptx , goede stereo jack componenten , ze durven dit ook in de midrange weer "vergeten" als je het vergelijkt met vroeger )
- prijzen enkel hoog indien de nieuwste high end soc aanwezig is. Anders geven mensen geen 500+ euro uit aan een Sony
Al je punten zijn vrij duidelijk, maar alle punten die je noemt kosten extra geld. Duurdere componenten, meer geld naar support, meer investeren in software. Al deze dingen maken de telefoon duurder of zorgen ervoor dat de marges nog meer onder druk komen te staan.

We moeten gewoon accepteren dat de smartphones doorgaans in een marge product terecht zijn gekomen, waardoor er nog maar een handje vol producenten, die het meeste controle over de fabrikage hebben, blijven leveren. En er een paar zijn die het proberen, maar nooit heel winstgevend zullen zijn. En er een paar prijsvechters uit China blijven bestaan.

Je ziet dit ook al jaren bij laptops. Er zijn een paar succesvolle fabrikanten, een hoop goedkoop spul, en opkomende Aziatische merken.
Bijna niemand met uitzondering van Samsung en Apple maakt winst met smarthphones.

En eerlijk tenzij Samsung echt iets stoms doe (zoals exploding phones) zie ik hun voorsprong t.o.v de andere Android OEMS niet kwijt raken.
Sony maakt al jaren heel goeie telefoons met telkens kleine innovaties. Het zal nooit hip worden in de smartphone wereld helaas, maar ze hebben wel hun meerwaarde in de markt en heel veel potentieel om zich verder te onderscheiden van de rest moesten ze zich meer richten op hun pluspunten en werken aan de minpunten. Ik vind het wel leuk dat ze een kleine speler zijn, concurrentie moet er blijven zijn om weerwerk te bieden aan de Samsungs. Dat, zelfs als het telefoons maakt die exploderen, ongenaakbaar blijft.
Ik vind de telefoons ook niet zo mooi meer. Qua ontwerp verandert er weinig. De bezels zijn in verhouding met andere merken erg groot, ook geen edge schermen ofzo. Eigenlijk is er voor de normale consument geen duidelijke reden om een Sony te kopen. Wil je een top Android toestel dan ga je voor een S8/Note 8, Wil je een goedkoper toptoestel dan kies je bijv. een Oneplus 5T, wil je een goed goedkoop toestel, dan kies je voor een Xiaomi, of een van de vele merken budgetphones die in nederland worden aangeboden (wileyfox e.d.)...
Sony maakte in 2016 10 miljard yen winst met smartphones.
Verder levert Sony veel sensors voor camera's in smartphones.
90% van de winst gaat naar Apple en Samsung want Sony's Smarthpone divisie draait gewoon verlies.

https://www.engadget.com/2017/10/31/sony-q2-2017/

En jouw stelling van 10 miljard yen/90 min euro is meer een one time event als ik de nieuwsartikelen erbij pakt.
10% van een grote markt is nog altijd veel geld. Dat laten ze niet liggen.
Een jaar is een goede periode omdat je daarmee seizoensinvloeden uitvlakt.
Het FY 2017 is nog niet afgelopen.
Je bedoelt “van de omzet”. Winst is wat je er onder aan de ztreep zelf aan over houdt
Bijna niemand met uitzondering van Samsung en Apple maakt winst met smarthphones.

En eerlijk tenzij Samsung echt iets stoms doe (zoals exploding phones) zie ik hun voorsprong t.o.v de andere Android OEMS niet kwijt raken.
Dat hebben ze al gedaan en ze zijn nog steeds de meest populaire smartphone maker |:(
Wat iedere smartphone fabrikant nodig heeft is schaal.

Als je minder dan 10 miljoen telefoons produceert per jaar ga je nooit meer worden dan een verlieslijdende niche speler.
Want jij hebt de break - even uitgerekend van Sony mobile?.
Er zijn zat niche players die winst maken.
AptX is een Qualcomm-ding. Sony heeft verder LDAC als draadloos protocol, en levert zeker in het begin als pre-order of early-adopter acties altijd goede koptelefoons bij hun toestellen. Een tijdje leverden ze ook goede in-ears als standaard headset, maar de meeste review-sites wisten niet eens dat het goede setjes waren en schreven het weg als standaard spul.

Maar dingen als een goede DAC geven mensen gewoonweg te weinig om.
Klopt, in 2014 al, met de Z3 plus.
Geweldige hi res audio met in ears over ldac.
Zelfs spotify klinkt beter door opschaling met Dsee.
Dus eigenlijk wil je zeggen dat ze een hele hoop extra R&D($$$) moeten uitvoeren voor het kleine aantal toestellen dat ze verkopen. Ik snap heel goed dat Sony een achterstand heeft opgelopen, features waar zij mee stonden te pronken zijn overgenomen door de grotere spelers en in de tussentijd ging het slechter met andere divisies van Sony en het geld moest ergens vandaan komen. Dus het R&D moest omlaag.

Massaproductie zorgt ervoor dat de individuele kosten per toestel dalen, dat valt bij Sony dus vies tegen. Ook het bezit van de fabrieken die onderdelen maken voor gebruik in de telefoons doet de kosten dalen, iets waar Samsung de prijzen laag door kan houden.

Als er geen grote speler weg gaat vallen dan zal Sony niet opeens weer flink gaan groeien, daar is de markt simpelweg te verzadigd voor.

Persoonlijk vind ik het nog altijd hele fijne telefoons, maar wegens de huidige prijzen en een slechte ervaring met het glas van de Z3 Compact (spontane barst in het scherm terwijl ik ernaar zat te kijken) ben ik al langere tijd overgestapt naar Xiaomi, heeft wel de nodige software aanpassingen nodig imo, maar toch zijn het degelijke telefoons.
Dat geld voor extra R&D zal wel moeten mevallen als ze nu eens zouden leren uit hun fouten.
- Ze maken prima camera sensoren en innoveren daar nog steeds sterk in. Als ze nu 1malig investeren in betere stuurprogramma's/algoritmes, dan kunnen al hun sensoren ervan profiteren in alle toekomstige Android phones
- I.v.m. audio, als ik de geluidskwaliteit (Stereo jack) bekijk van mijn oude Xperia ZR, destijds een mid range, waarom passen diezelfde componenten dan niet in de nieuwere versies, het design is nog grotendeels hetzelfde toch? Mijn M5 was al duidelijk een achteruitgang. Ook geen aptX meer ? Why ?
- Bloatware uitschakelbaar maken : is dat nu echt zo moeilijk ? Het zou klanten flinks wat irritatie besparen en dus klanten kunnen vasthouden ipv over te lopen naar merken die er minder last van hebben
enz...
Ze leren in die Sony devisie gewoon niet van hun fouten en zijn gewoon markt-vreemd. Volgens mij lezen ze ook geen internationale reviews...
Door de slechte betrouwbaarheid ook overgestapt van een z3c naar een Lg g6. Ik moet toegeven dat die g6 mij erg goed bevalt. Ben geen heavy user en haal met de g6 tot 3 dagen. Als Sony niet zo ver na de Z serie pas een fatsoenlijk toestel (XZ1) had gemaakt was ik misschien niet overgestapt.
Ik denk eerlijk gezegd dat het voor de 'normale consument' wel meevalt. Deze consumenten gaan niet uren lang camera's vergelijken; zo lang het schiet en het er prima uit ziet is het goed. Ze letten niet per se van te voren op bloatware (of zien het niet als boatware). Kopen over het algemeen elke 2 jaar (bij een nieuw abbo) een nieuwe telefoon, dus updates is iets minder van belang. High quality audio is ook minder van belang voor de normale consument, aangezien deze veelal Beats koptelefoons, of Apple oordopjes gewend zijn.

Ik denk dat het probleem vooral zit in het feit dat Sony op het zicht al tijden lang niet meer innoveert (de huidige telefoons lijken enorm sterk op de telefoons die ze 4/5 jaar geleden uitbrachten), waarbij de concurrent (lees: Samsung en Apple) juist wel on het design vooruit blijven denken.

Sony maakt zeker geen slechte telefoons, maar de normale consument geeft helemaal niks om de (technische) inhoud.

Het gaat hen om een design/prijs verhouding. En in beide gevallen loopt Sony nu al jaren achter.
Als 'normale consumenten' zich niet verdiepen, waarom zie je dan een gigantisch, en echt gigantisch, aanbod aan Youtube content waarin telefoon camera's met elkaar vergeleken worden?
En laat camera en geluid nou net dingen zijn waar Samsung heel hard op insteekt. En vervolgens laten ze software een beetje achterlopen (grote continue kostenpost waar geen direct ROI op staat), hoewel ze dat enigzins aan het verbeteren zijn.

En als normale consumenten het daadwerkelijk ging om design/prijsverhouding, dan zou Apple echt niet zo'n grote markt hebben. Beter nog, de S8 ziet er aan de voorkant prachtig uit maar laten we wel wezen, de achterkant is echt niet met toestemming van de ontwerper gelanceerd.
En hoeveel mensen ken jij buiten wat Tweakers die van tevoren die filmpjes daadwerkelijk bekijkt?

Op wat ICT collega's na, ken ik niemand die daadwerkelijk onderzoek doet. En dat er wat nerds zijn die het belangrijk vinden welke soc er in zit wil niet zeggen dat de andere 90% van de consumenten het een zak interesseert.

Tweakers moeten eens leren dat zij niet de meest belangrijke/grootste doelgroep zijn. En dat geneuzel op microniveau over socs of ddr5 geheugen is volledig oninteressant voor het grootste deel van de smartphonebezitters. Is alleen leuk als het je hobby is, maar echt heel relevant is het ook niet voor normaal dagelijks gebruik van veel gebruikers.

Alsof de vereniging van modeltrein liefhebbers het heel raar vind dat mensen niet eens weten in wat voor een trein ze iedere morgen zitten.
Genoeg, ooit die filmpjes wel eens gezien? Die zijn echt niet toegespitst op Tweakers hoor maar op jonge millenials.
Die zijn echt niet toegespitst op Tweakers hoor maar op jonge millenials.
En dan, hoeveel unique viewers hebben we het dan over? 10k? 100k? Hoeveel boeit dat op 2.5 miljard smartphones?

De uitspraak blijft overeind dat de mensen die het een hol boeit verwaarloosbaar zijn in de grote massa die hun nieuwe telefoon kiest op basis van a) hij ziet er geil uit, b) ik moet de duurste van de klas hebben, c) hij ligt lekker in de hand, d) mijn baas heeft hem ook, e) de reclame zag er hip uit, of 300 andere minder rationele argumenten dan hardcore specs en reviews. Minimaal 2.49 miljard op die 2.5 miljard mensen kunnen niet uit hun blote hoofd produceren welke CPU er in hun smartphone zit. Hell, ik weet het niet eens met m'n S8, een of andere Exynos hier in Europa geloof ik.
Nee, maar ze weten wel dat de S8 hele goede foto's maakt in de avond, en dat is wat telt.
Als het echt allemaal niet boeide dan hadden ze nooit zo ingezet op goede algoritmes om die nachtfoto's mogelijk te maken.

Ook belachelijk dat ik een -1 krijg voor een mening, Tweaker mods zijn weer lekker aan het opletten hier!
Het gaat er niet om wat er mis is met sony smartphones, het gaat erom dat sony een toekomst voorziet zonder smartphones.

En ik denk dat ze daar wel eens gelijk in kunnen hebben. Als je fantasie op de vrije loop gaat hoef je geen scherm vast te houden maar zie je dat gewoon voor je en zit de hardware gewoon in je kleding ergens.
Dat is typisch dromen van management. HET alternatief voor de smartphones zal wellicht niet van Sony komen. Het is wel leuk dat ze willen experimenteren, maar het zal heus niet zo'n vaart lopen. Laat ze eerst maar eens bewijzen dat ze kunnen luisteren naar feedback van de markt op hun huidige producten, alvorens te gaan zweven en wegdromen in een toekomst zonder smartphone zoals we hem nu kennen.
Sony is een conglomeraat zoals Philips dat vroeger was. Van films, banken (niet om op te zitten maar om je geld te lenen) tot aan de consumer electronics. Ze hebben daarnaast ook een cross patent agreement met Samsung (playstation uitgesloten). Het is niet uit te sluiten dat ze een keer succesvol iets innoveren. Zelf heb ik eind 2015 een 4K Sony AndroidTV gekocht en daar ben ik best te spreken over. Natuurlijk had de firmware beter gemoeten en had de soc sneller gemogen maar aan het eind van de dag heb je 10x de ervaring van een Raspberry Pi met Kodi erop ingebakken in je TV.
Het probleem is dat Sony zichzelf uit de markt prijzen. Ze vinden hun eigen telefoons meer waard dan hun Samsung-concurrent. Terwijl de markt, de voorkeur heeft voor samsung binnen de Android segment. Na mijn Xperia Z2, ga ik niet meer zo snel terug naar Sony. Al heb ik geen problemen ervaren, vind ik het gewoon de prijs niet meer waard.
maar op prijs kan je haast niet tegen samsung concurreren wil je een gezond marge draaien.
samsung heeft alles indoor waardoor ze een goedkoper toestel kunnen verkopen tegen een goed marge.
En toch verkopen ze hun tiptoetsen voor bijna €1000. Echt goedkoper kan ik het niet noemen xD
En een nieuwe vormgeving, ik bedoel ik proef zelfs nog oude design elementen van de Sony Ericsson telefoon C510: https://i-cdn.phonearena....10-Preview-Design-001.jpg
Dat vind ik juist een positief iets, een herkenbaar design. Ze gaan overigens nu wel over, had ik begrepen. Maar hopelijk worden het niet van die ontzettend kwetsbare toestellen of maken ze iig ook nog een toestel met hun eigen oude design-idee. Maar dat zal wel te duur zijn.
Wat mij betreft een aantal mid-range toestellen met:
- naar keuze 1, 2 of 3 top-range onderdelen (kamera, waterdicht, scherm, accu, cpu, geheugen, opslag) bijvoorbeeld camera en opslag (fotocamera), of scherm en audio (a/v streamer) of cpu en geheugen (gamer).
- stock-android met eventueel extra software voor de top-range onderdelen, Stock-android ivm google updates (wel zo makkelijk).
- voor de top-range onderdelen eventueel extra, appart leverbare/installeerbare/upgradebare software, zodat die onafhankelijk van stock-android kan worden bijgewerkt.
ennehh, een top-range scherm hoeft niet groot te zijn: resolutie, kleurbereik, (calibreer baar?) zijn ook belangrijk.
En Jolla's SailfishOS installeerbaar. :O
Niet alleen sailfishos.... alles!
Liefst iets vergelijkbaars met computers: een boot-loader die te unlocken is. Sony heeft daarin al een aardige reputatie: standaard is het dicht maar de sleutel van jou toestel is met wat gegevens van jou toestel bij sony op te vragen. Of zoals bij samsung: via de usb-poort en ontwikkelaars-opties.
Op de X, 32gieg. Werkt super.
Goed om te lezen, bedankt.
Is 32 GB de limiet?
Klopt. We hebben hier ook een 64gb versie van de X. Daarop is het niet mogelijk.
Ik zal tzt wel een review plaatsen.
Hier ook een geïnteresseerde in Sailfish X. Ik ben vooral benieuwd naar de installatie (gedoe of niet?) en in hoeverre Android apps werken (ik kom van LineageOS, dus gebrek aan push notificaties ben ik al gewend :+ ).
Ik blijf het bizar vinden hoe dik in orde sony zijn digitale camera's heeft, en er toch niet in schijnt te slagen om goede mobiele software te schrijven voor de mobiele divisie.
dat is ook hun hele doel, zodat je hun digitale camera's aanschaft...
Ik denk dat je nog vrij specifiek bent.
Jouw eerste punt ben ik het zeker mee eens, één andere punt die ik vele malen belangrijker vind dan de rest van jouw punten is de bouwkwaliteit:

Vooral de consistentie in de bouwkwaliteit bij Sony toestellen is ver te zoeken. Waar niet alleen elk model weer een ander probleem had, hadden verschillende batches weer last van andere problemen. Zo was er bij de Z3 Compact duidelijk een batch met schermen die een val van 5 cm nog niet konden overleven, er was een batch met softwareproblemen, zwakke sim-tray, touchscreenproblemen.
Nee, Zorg dat je productie en kwaliteitscontrole goed op orde is en gebruik ook goede materialen. Weg met dat glas van 0,1mm breed. Dan maak het toestel maar 2 mm breder.

[Reactie gewijzigd door LoeWn op 18 januari 2018 15:50]

Vooral de inconsistentie in de bouwkwaliteit bij Sony toestellen is ver te zoeken.
:)
Ik had nergens last van. Van xperia S tot Z tot X series.
Ik ben niet echt onder de indruk van de Sony IMX258 sensor in mijn Nokia 8. Zelfs iets eenvoudigs als een barcode lezen lukt er niet mee.

Daar was mijn oude OnePlus 2 (Omnivision OV13860 PureCel-S image sensor) stukken beter in. Daar lukte ongeveer elke foto mee, ook van dichtbij.
Ik zou wel een volgende combinatie willen:

Mid/basis versie
- waterdicht
- Geen audiojack maar bijgeleverde wireless DAC (dus high quality audio)
- Sterke accu
- stock android, lieft zo min mogelijk bloatware

Dan maak je de duurdere versie
- betere camera, speciale lens/ dual lens etc.
- betere hardware
Goede punten, maar volgens mij is dit niet het probleem van Sony.

Jouw punten zitten heel erg op producteigenschap/specificatie niveau.
Dat is volgens mij nooit een voorwaarde voor succes. Sony heeft er al best wat gehad. Ook toestellen waarbij de camera in eerste instantie wel goed was. Alleen snel overtroffen. Maar dat is altijd in die specificatierace. Veel te bloederig en kostbaar. Des te meer in de Android markt omdat er zoveel spelers zijn. Het ene topmodel is gelanceerd en een paar maanden later (of sneller) is deze alweer overtroffen. Je moet dus enorm veel momentum hebben. Dat kan Sony in de huidige positie niet zo goed. Ze staan veel te laag op de merkenladder.

Het probleem zit hem veel meer in branding.
Zo sterk als Playstation is, zo nietszeggend is de Xperia lijn. En zo ontzichtbaar is Walkman geworden. Sony heeft die muziekspeler race ook compleet verloren. En vanuit die hoek is de iphone zo'n succes geworden. Geen ipod, geen iphone. Durf ik mijn hand voor in het vuur te steken.

Sony is wel slim. Ze weten al lang dat ze deze race verloren hebben. Het zou bergen en bergen met geld kosten om uberhaupt maar een poging te doen zich echt te manifesteren in deze markt. Dat verdien je nooit meer terug.

Dus... alvast verder kijken naar die volgende stap. En om dan een goede visie te hebben, moet je naar een groter geheel kijken, en dus de communicatiemarkt.

Volgens mij zoals Microsoft nu doet in de console space. Die race was al gespeeld voor de PS4pro er was, laat staan de One X.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 19 januari 2018 15:53]

Sony heeft toch een paar gekkigheden als het op smartphones aankomt.

Ze maken de beste camerasensoren, maar hun eigen telefoons maken lang niet de beste plaatjes.

Ze zijn groot op TV-gebied en displays, maar hun Smartphone schermen zijn dat zeker niet.

Ze maken als enige Android fabrikant een compacte high end telefoon, ik lees altijd in de comments dat mensen daar laaiend enthousiast over zijn en er echt op zitten te wachten. Maar tot grote verkopen leidt dat niet.

Ze hebben een relatief cleane Android, maar echt betrouwbaar met updates zijn ze geloof ik niet (Oreo wel snel met nieuwste modellen, maar niet erg snelle/lange ondersteuning voor de iets oudere modellen).

Fingerprint in Power Button op de zijkant lijkt me een handige plaats, maar in de VS wordt het uitgeschakeld (omwille van patenten?).

Anyway, ik weet niet waar deze meneer op doelt met 'the new paradigm'. Allemaal een digitale bril of smartwatch die alles afhandelt? Of doelt hij op Continuum achtige apparaten die telefoon en tablet in één zijn (De Magic Surface Phone van Microsoft). Een hologram weergave waarmee je kunt interacteren en communiceren?

Volgens mij is het nieuwe format nog lang niet gevonden, laat staan op schaal produceerbaar.

Voor de komende jaren zie ik nog een grote rol weggelegd voor de telefoon/zakcomputer zoals we die nu kennen. Misschien een uitrolbaar/vouwbaar scherm oid. Maar ook dat zal nog een tijd duren en is nou niet echt een paradigm shift...
Inderdaad, erg jammer al die gemiste kansen. Ook op design gebied, want vanuit vroeger uit was Sony altijd het bedrijf met goed design, met smaak. Met uitgesproken keuzes. Het was eigenlijk een soort Apple.
Wat Sony zegt klink meer als een excuus om niet te hoeven innoveren.
Of als "we kunnen nu de concurrentie totaal niet bijbenen, maar straks lopen we weer voorop".
Als ze met de vervanger van de smartphone komen, dan wel.
Ik neem berichten als "xxxx wil de grootste worden in yyyy" altijd met een flinke korrel zout.
De X compact krijgt iedere maand patches.Oreo komt eraan.
Dit is al de 2de baas van een groot concern die zegt dat de huidige smartphone niet de toekomst heeft.
Microsoft heeft het ook al verteld.

Alleen wil de CEO van Sony niet vertellen wat wel de toekomst heeft.

Dan ben ik toch wel benieuwd wat ze dan in petto hebben.
Alleen wil de CEO van Sony niet vertellen wat wel de toekomst heeft.
Minidisc :P
walkman?

overigens denk ik dat sony genoeg in huis heeft om wel succesvol te zijn. ze hebben genoeg content, goede ideeën met hun compacte high end toestellen, en een hele goede naam.

waarschijnlijk doen ze niet genoeg om de winkels hun producten te laten verkopen.
en geloof me, een consument kiest echt niet zomaar samsung, die wordt daarop gestuurd, omdat het zo makkelijk verkopen is. wie weet is er zelfs een gat in de markt voor een winkel genaamd: allesbehalvesamsung.nl ;-)
Ja, winkels, maar vooral Providers! Die maken immers de afspraken met fabrikanten om telefoons tegen een bepaalde prijs aan te bieden icm een abonnement. De winkels krijgen daarop een commissie. Volgens mij is Samsung gewoon erg gul met zijn commissies...

Maar ook reviews. Ja, Samsung heeft kennelijk wel goede hardware aan boord. Maar de skin van Samsung zit ook boordevol met vertraging, bloatware, onhandige UI zaken. En dan bedoel ik vooral de tijd waarin ze groot werden binnen Android (Galaxy S, S2, S3). Toch werd het steevast als de beste Android neergezet en vanaf S6 ongeveer ook steeds als beste smartphone overall. Maar zoiets als de plek van de vingerafdruk sensor op de S8 is gewoon een grote irritatie die je meerdere keren per uur met dat product ervaart. Alleen al daarom zou je een lage score verwachten.

Klein voorbeeld. Mijn vrouw had ooit een S2. Iedere nacht weer werden we wakker van een enorme bak licht, want als de batterij vol was ging het scherm aan. Ik had toen een HTC One S, waar alleen het subtiele ledje (onder de speaker grille) van oranje naar groen ging.

Al dat soort zaken lees je nooit in reviews. En Samsung heeft dat goed begrepen. Helaas.
Toevallig twee bedrijven waarbij de mobiele tak mislukt is? :+
Sony hadden we het over toch?
Tsja, als je geen goede kwaliteit kunt bieden, kopen klanten niet je smartphone. Doel met name op het slechte blauwe scherm.
Volgens mij is het vermeende blauwe scherm meer een blauwe plek waar de media op blijft hameren. Heb meerdere Xperia's versleten alsook andere merken en nooit wat gemerkt van slechte of blauwe schermen. Wellicht dat Sony wat meer blauwwaarden meelevert af-fabriek maar dit levert niet meteen een slechte gebruikservaring op. Hooguit slechte pers.
Het blauwe scherm komt alleen door de witbalans en dit is gewoon aan te passen bij de instellingen. Verder zou ik niet weten wat er mis is met de kwaliteit; m'n Xperia Z, Z3 en XZ Premium zijn prima.
Je kunt het aanpassen, maar gaat behoorlijk ten koste van het dynamisch bereik van deze kanalen (clipping) en ook helderheid.

Het is jammer dat ze steeds kiezen voor een te blauw scherm. Misschien omdat het een blankere huidweergave geeft bij Aziatische bevolking?
Raar dat je -1 krijgt. Wie een beetje algemene kennis heeft van Azië weet hoe bizar bleaching en whitening is. Je kan daar geen enkel product voor je huid kopen wat niet whitening is. Vrij vervelend als je een donkere huid hebt en scheefspullen zoekt. Meenemen van huis dus!
En inderdaad filters op shcermen en camera apps die je huid lichter laten lijken zijn gewoon default daar. Als Sony Azië als belangrijkste regio ziet (wat het is voor de meeste telefoon fabrikanten), is dit daarom een heel plausibele aanname.
Ach, tegenwoordig leven we in een rare correcte wereld. Je moet vooral niks benoemen. ;)

Wie iets meer weet van Azië en ook familie heeft wonen daar, weet dat een bleke huid erg belangrijk is, zoals je zelf ook beaamt. Daarom dat ik het ook noemde. Sony is technisch in staat een perfect scherm te maken, maar kiezen elk jaar voor een te blauw scherm. Ze kennen de kritieken van het scherm in onze regio natuurlijk ook. Sony heeft volgens mij een grote afzetmarkt in Aziatische landen. Dus, vraag me af of dat een rol speelt.
Op mij werkt die kunstmatig wit gebleekte huid knap afstotend.
Anoniem: 181786
@honey18 januari 2018 15:19
Ik heb een Xperia X en die werkt probleemloos. Mijn vrouw een Xperia Z5 en die werkt ook probleemloos. Heb dus weinig te klagen over de kwaliteit van Sony telefoons.
Tsja, als je geen goede kwaliteit kunt bieden, kopen klanten niet je smartphone. Doel met name op het slechte blauwe scherm.
En toch verkopen Samsung telefoons als warme broodjes terwijl dat kwalitatief ook niet de beste telefoons zijn (vooral de software is al sinds de eerste Galaxy S een bijeenraapsel van bloatware en de support is ver te zoeken). Apple laat de laatste jaren ook steken vallen maar mensen kopen die dingen ook nog steeds.

Het gros van de mensen kijkt niet naar kwaliteit, maar gaan gewoon voor wat ze al kennen. Apple want Apple, en Samsung was gewoon de eerste smartphone fabrikant die genoeg van de eerste iPhone had gekopiëerd en betaalbaar in de markt gezet had om bekend te worden als het standaard alternatief voor iPhones.
De Galaxy S was nou echt een vooruitgang destijds.Gebruik de S hier met mod nog als "walkman" met zijn Wolfsson dac.Werd niet eens reclame voor gemaakt door Samsung.
Blijf het een raar beleid vinden, hetzelfde design voortzetten.
Persoonlijk ben ik weer naar een sony telefoon aan het kijken vanwege het design.
de eenheidsworsten als apple en samsung vind ik aardig saai .
(ook al heb ik de S7 )

beauty is in the eye of the beholder
just my 2 cents
Precies, dat ondertussen generieke smartphone uiterlijk is ook niet echt iets om over naar huis te schrijven. Daarnaast is het design van de galaxy s serie de afgelopen 4 (o.i.d.) versies ook niet drastisch veranderd qua uiterlijk, dus ik snap ook niet helemaal waar al dat 'alweer hetzelfde design'-gezeur, alleen bij Sony lijkt het, vandaan komt.
Ik kijk naar de Sony Xperia X omdat ik daar Jolla's Sailfish OS op kan installeren.
Als het goed is moet je het goed laten. Smaken verschillen uiteraard, maar veranderen alleen omdat het kan is geen goede reden. We hebben al genoeg zinloze rommel 'omdat het kan', kijk naar bv al die homespeakers. Ook daarin ieder zn mening trouwens.
Exact dit. Sony staat dan misschien al tijden stil maar een xz premium oogt nog heel prima en heerlijk juist die brede randen o der en boven. Zo'n s8 of iPhone x zien er niet uit. Ik vond Sony een aantal jaren terug altijd voorop lopen qua toestellen. Nu qua functies misschien wat minder maar qua kwaliteit horen ze nog bij de top. Software updates gaan ook snel. Ik heb zojuist die van januari binnen. Niets mis mee
Dat is niet echt een probleem met een rechthoekig scherm zonder randen toch?
Naar mijn mening is het niet echt van deze tijd. Maar er is wellicht een doelgroep die dit wel waardeert. Echter vraag ik mij af of deze doelgroep groot genoeg is om deze beslissing te rechtvaardigen vanuit een commercieel oogpunt.
Een rechthoekig scherm zonder randen niet van deze tijd?
Het design van een smartphone begint hierdoor behoorlijk niet-onderscheidend te worden. Zeker met de hoesjes die je er om hebt omdat anders je smartphone na 1x vallen stuk is.
Het moet ook altijd modern en anders zijn. Wat is er mis met handig/ gebruiksvriendelijk?
Wat is "van deze tijd zijn"? Meehobbelen met de meute waardoor je je laatste restje eigen design-identiteit verliest en met 13-in-een-dozijn-producten je plek op de markt wil veroveren? Los van de esthetische waarde (die is persoonlijk) vind ik juist de smartphones van Sony een van de weinigen die nog een beetje een eigen smoel hebben: de rest is (imo.) allemaal min of meer generieke reut...

Overigens geldt dit voor veel Sony-producten: een van de weinigen die nog steeds een wat hoekige, licht industriële, maar absoluut strakke design-filosofie hanteren. Iets dat mij persoonlijk in ieder geval zeer aanspreekt (heb bijv. mijn TV, een Sony W805B, uitgekozen op basis van twee criteria: ten eerste, het belangrijkst, vanwege de voor zijn klasse uitmuntende beeldkwaliteit, en ten tweede vanwege het design).

[Reactie gewijzigd door w00t00w op 19 januari 2018 12:55]

Dan heb je zeker dit artikel eind september 2017 gemist :)

Het is dus nog even wachten op de nieuwe generatie :)
Ik kan ze echt niet mooi vinden. Maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak...
dat is wel het ergste wat je als CEO kunt zeggen.
Anoniem: 310408
@rammes18 januari 2018 15:16
Waarom?

Jij gelooft niet dat smartphones langzaam vervangen zullen worden door meer gediversifieerde apparatuur? Daar was vrijwel iedereen op de CES het toch wel over eens. Een paar jaar geleden gebruikte ik mijn smartphone nog met regelmaat in huis om dingen te besturen maar dat gaat nu allemaal met stem, bellen doen we zowiezo niet veel meer en what'sapp kan op van alles lopen.
Wat hij zegt is dat smartphones niet de toekomst hebben, maar omdat het de opstap naar de volgende trend/hype is, willen ze niet stoppen met smartphones. Daarmee zegt hij dat hem de huidige smartphones niet heel veel boeien en ze voornamelijk worden ontwikkeld om bij te blijven met de techniek...
Ook zo'n mooie manier om je medewerkers te motiveren. |:(
zou niet weten hoe; via horloge? niet op kort termijn. eoa wearable? niet op kort termijn. ga er maar vanuit dat er weinig veranderd de aankomende 5 jaar. Her en der wat functionaliteit of ontwerp, maar die telefoon gaat er echt niet zomaar uit.
Zoals ik het begrijp heeft Hirai het meer over de verre toekomst, waarbij je meer moet denken aan technologie die nu nog in sci-fi te vinden is. Op de "korte" termijn: Een bril-achtig apparaat (zoals de HoloLens) die alle informatie en communicatie afhandelt die nu nog met de telefoon gebeurd. Met een AR toetsenbord waarop je typt of dat alles afgehandeld wordt via spraakbesturing.
Dat 'niet op korte termijn' is nou juist waar het om gaat... Op korte termijn kunnen ze niet mee, maar blijven ze wel actief zodat ze op lange termijn nog wel betrokken zijn bij de volgende paradigma schift.
De smartphone is uitgegroeid tot een zeer veelzijdig apparaat. Van een telefoon is het inmiddels een soort multimedia en game en foto toestel geworden waar je je de hele dag mee kunt vermaken. Het bellen is zo langzamerhand bijzaak geworden.
Ik zie de smartphone voorlopig nog niet verdwijnen. Of het op de lange termijn een blijvertje is, dat kan alleen de toekomst uitmaken. Als de wereld vol hangt met luisterende luidsprekers en beeldschermen die zo jouw persoonlijke voorkeuren overnemen kan het best zijn dat het over 20 jaar weer ouderwets is om een eigen smartphone mee te zeulen.
Ik denk niet dat de smartphone heel erg toekomstbestendig is, maar verwacht niet dat in de toekomst alles met luidsprekers en microfoons behangen wordt. Leuk voor thuis of op straat misschien, maar kan me niet voorstellen dat over 20 jaar binnen bedrijven het geaccepteerd zal worden dat 'de muren meeluisteren'. Ik zie ook nog niet gebeuren dat mijn collega's de hele dag tegen al hun apparatuur aan het l*llen zijn. Dat is niet praktisch. Dan eerder nog brain-implants.

Aan de andere kant; Ze zijn net de boel aan het dichttimmeren met ISO 27001 en zo. Nog meer data richting silicon valley sturen lijkt me niet logisch.
Nee ik denk eerder aan de vouwbare apparaten. Net zo als de telefoon is opgegaan in de smartphone denk ik dat smartphones weer op gaan in een uitklapbaar tablet achtig formaat. Straks neem je gewoon je tablet/laptop mee in je zak.

Of oprolbare schermen. Dat je smartphone scherm kan worden uitgetroken tot een groter desktop formaat.

Ik denk dat deze trend de komende 5 jaar zal worden ingezet en over 10 jaar de standaard is, in zijn huidige vorm gaan smartphones langzaam uit sterven denk ik toch.
Dan blijf je toch vasthouden aan het concept van de smartphone, alleen het scherm veranderd.
In dit geval moet je meer out of the box denken. Geen scherm, maar een projectie op je arm of direct op je ook (bril, contactlens) communicatie via hersengoven en dat soort technieken.
het formaat bepaald dan toch of het nog een phone is of een laptop oid....als de vormfactor klein is zullen we het nog steeds een phone noemen! net zoals de smartphone ook gewoon phone heet!
Mja, maar dat ding aan de muur met een hendel waar je aan moet draaien en een touwtje en beker heet ook nog steeds een phone.

Dat is het hem juist, de SMARTphone word vervangen door een nieuw device. Waarschijnlijk dat die ook nog phone genoemd word, maar ik denk dat het langzaam aan steeds meer een portable workstation word die de mogelijkheid heeft een broekzak formaat aan te nemen als je weg loopt.
De fabrikanten op CES waren het daar vast over eens. Meer producten is meer verkopen.

Zelf zou ik nog niet weten wat de smartphone gaat vervangen... Portable, alles draait erop, een muziekspelen en camera... Het is een samen komen van alles wat mensen eigenlijk willen.

Maybe I'm wrong, maar zolang Augmented reality nog niet zo werkt als in films zie ik niets wat het gaat vervangen.
Anoniem: 221563
18 januari 2018 15:19
Smartphones hebben niet de toekomst
Want? Een smartphone is in de praktijk een mobiele computer waar je ook mee kunt bellen. Wat verwacht hij in de toekomst? Eentje waarmee je niet meer kunt bellen? Oftewel een tablet?
We weten nog niet wat de smartphone gaat vervangen. We weten enkel dat het vervangen gaat worden. Voor de telefoon uit kwam had ook nooit iemand gedacht dat zo'n toestel ons leven zo hard kon veranderen. (Behalve Gene Roddenberry misschien ;) )
bilgy_no1 in 'nieuws: Ceo Sony: wij blijven smartphones maken, al hebben die ... Staan een aantal mooie voorbeelden/ideeen in mbt welke richting we kunnen denken :)
Misschien bedoeld hij dat het niet de toekomst voor Sony is.
Anoniem: 221563
@Finger18 januari 2018 15:32
Dat zegt hij inderdaad, maar de vraag is, wat is het dan wel volgens hem?
De Playstation en andere apparaten waar ze wel succes hebben.
Anoniem: 221563
@Finger18 januari 2018 15:39
Nee, daar gaat het artikel niet over. Ik doel specifiek op dit stuk
"Het gaat meer om het kijken naar wat er na smartphones komt en wat wij dan gaan doen. We willen een speler zijn in die sector, idealiter een marktleider. Om die strategische reden wil ik ervoor zorgen dat we actief blijven, niet per se in de smartphonemarkt, maar in de communicatiemarkt."
kijk de geruchten over Samsung X serie of Microsoft surface(andromeda) Phone maar op na.

Dan weet je dat er misschien iets op de markt komt waardoor de huidige smartphone en tablets niet meer nodig zijn.

Misschien bedoeld hij dat.
Als ik kijk zie ik een Smartphone (Samsung) en een tablet (Microsoft). Ik zie geen nieuw apparaat dat duidelijk niet onder die noemer valt, maar die indruk wordt er bij me wel gewekt door dit artikel.

T zal wel marketing praat zijn.
https://www.galaxyclub.nl...axy-x-release-datum-2018/

dit kan je geen traditionele smartphone noemen en ook geen tablet.
Dat is gewoon een smartphone? Waarom zou dat niet onder de noemer smartphone vallen?

Sterker nog, het gelinkte artikel begint zelfs met
Weinig nog-niet-bestaande smartphones spreken zo tot de verbeelding als de Galaxy X
Samsung note valt dan voor vele onder de smartphone maar werd bij aankondiging phablet genoemd.
Sommige websites hebben het daar nog steeds over en sommige slaan dat over en noemen het een smartphone. Ook omdat je daar ook onderling nog goed mee kan vergelijken.

Met dit product bijvoorbeeld niet. Scherm stuk groter word, 2 batterijen ipv 1.

MS heeft het over het maken van een nieuwe categorie die tussen smartphone en tablet invalt.
Ook omdat de programma's kan draaien die de computer wel kan maar niet de smartphone althans dat beweert MS.

Mobiel en smartphone zijn toch niet het zelfde. Ja, je kan er mee bellen en sms versturen, mee internetten, foto's maken. Smartphone is pas zo gaan heten toen de Touch screen kwam en de bediening van het ding veranderende en de grote van het scherm

Nu veranderd alleen de grote van het scherm.

Dit zelfde probleem heb je met een tv en een monitor. Wanneer is het een tv en wanneer is het een monitor? Want op beide kan je beide dingen doen.
Kortom, de eerdere conclusie blijft staan. Pure marketing. Een enkele eigenschap veranderen maakt het nog geen nieuw soort apparaat ;)
Wanneer is het een tv en wanneer is het een monitor? Want op beide kan je beide dingen doen.
Een TV heeft een Tuner, een monitor niet.
oh ja wat is het verschil tussen een tablet met Windows 10 en een laptop met Windows 10 met touch screen. Verschil is de fysieke toetsenbord.

Maar als ik een fysiek toetsenbord koppel aan mijn tablet, dan veranderd dat niet qua naam.
Blijft dat ding gewoon onder de noemer van een tablet staan.

Maar jij mag dat nieuwe apparaat (als dat er ooit komt) een smartphone noemen maar klassieke smartphone is het zeker niet.
Een monitor heeft van zichzelf geen electronica en eventuele software aan boord om (digitale/analoge) TV-beelden te ontvangen en weer te geven. Een TV dus wel. Qua productie, gebruik van beeldschermen, mechanische constructie etc, zit er inderdaad niet zoveel verschil in.
Verschil is er natuurlijk, anders is het onzinnig om 2 namen te hebben voor het zelfde apparaat.

Maar het ging over de smartphone en dat er word gezegd dat de tijdperk van de smartphone er bijna opzit.

Dan moet je het hebben wat de definitie van de smartphone is. Bellen is wel noodzakelijk anders is het geen phone. Maar zo'n chip waardoor je kan bellen kunnen ook in andere dingen worden gestopt, dat maken de andere dingen niet meteen ook een smartphone. Immers in een klassiek mobieltje kan je ook bellen maar is geen smartphone. Wat dan heel belangrijk is de schermgrote. Zodra die te groot word dan spreekt men al snel over een tablet, ook al zit zo'n chip erin.

Dus even kort samengevat men wil dus wel kunnen bellen, anders vervangt het geen smartphone maar gaat men naar een nog groter scherm. Zoals MS al zei, de grote van het scherm zit op zijn max, bezels zijn al bijna op het minimale en moet ook nog met 1 hand worden bediend en moet je broekzak in kunnen. Dus kom je gauw bij openklappen van scherm.
Is dat niet 'gewoon' een multi-screen smartphone?
Met een tablet kan je ook bellen, heb ik iemand wel eens zien doen. Het blijft een tablet(IPad).

Een tablet verdringt de smartphone niet, tablet bestaat al enige jaren.

Enige wat kan is dat de grote van het scherm veranderd, dat is ook bepalend hoe je het noemt.
Dus bijvoorbeeld Samsung X serie, zo'n beweegbaar scherm de smartphone verdringt.
Met een tablet kun je bellen, ja. Als je een tablet met simkaart hebt, of je VOIP gebruikt over een wifi verbinding. Dat laatste is buitenshuis niet handig, en bellen op straat met een iPad aan je oor? Ooit van de Nokia n-Gage gehoord?
Dat is maar de vraag hoe je bellen definieert.

Bellen is een afstandje met mensen praten maar dat kan al 10 jaar geleden met de desktop ook.
Met een microfoon en een webcam kan je al in het msn tijdperk iemand even opbellen met de computer.

Skype op de iPad kan ook, dan hoeft het geen simkaart te hebben.

En een oortje in met een microfoon dan hoef je geen iPad aan je oor te houden.

Het grote probleem is met een tablet is het formaat. Het past niet in je broekzak dus het is lastig meenemen.
Dat was een beetje mijn punt, ja, zo'n iPad is niet handig meenemen. Maar dan nog blijft het punt over dat voor zover ik weet het gros van de tablets dat verkocht wordt zonder simkaart is (de meeste mensen die ik ken met zo'n ding redeneren simpelweg dat ze voor onderweg toch de telefoon al hebben, dus wifi is genoeg) en dan heb je onderweg sowieso geen verbinding.
Je kunt tetheren met je telefoon.
ik ben wel blij van mijn M4! Spijtig, Sony weet wel hoe dingen degelijk te maken, maar kan misschien gewoon niet volgen op #1 te zijn in die markt. Ze leveren wel al de camera voor de meeste smartphones-bouwers...

design goed, camera beter dan vele andere, batterijduur ideaal, software dik in orde (en zonder al te zware/lastige dingen). Eigenlijk tevreden, en nog geen nood gevonden aan root (ondanks ik dat op vorige toestellen wel nodig had).

Hij houdt het ook al lang vol!

Waarom zijn ze niet zo populair? omdat ze idd duurder zijn "voor dezelfde specs".

Mijn collega's zijn ook enthousiast over Sony smartphones...

[Reactie gewijzigd door bjp op 18 januari 2018 15:13]

M4? De M4 Aqua? Die heb ik hier ook nog liggen maar als de systeem software al de helft van de 8GB opslokt dan kun je er niet zoveel mee. Jammer want voor de rest is het een prima toestel.
ik heb de dual-sim 16GB versie...
Respect voor de doorzettingsvermogen van Sony. Maar inderdaad voor Sony is er geen toekomst op de smartphone markt, dat hebben ze zelf keer op keer bewezen.
Ik gebruik mijn Sony met veel plezier. Veel cleaner dan die drukke Samsung interface.
Hij zegt dus dat smartphones geen toekomst hebben en dat dat apparaten zullen zijn die verbinding maken met een netwerk om te communiceren.
Een smartphone dus. Mensen vinden het prettig om al die functies die een smartphone biedt, bij zich te hebben en visueel te kunnen benaderen. Een portable slim scherm dus. Noem het zoals je wil maar dat verschilt niet veel van een smartphone lijkt me.
Ik denk dat je zijn opmerking iets futuristische moet interpreteren, als in dat blokje dat als scherm fungeert is niet eens meer nodig.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee