Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Sony: smartphones zijn voor ons essentieel

De directeur en ceo van Sony, Kenichiro Yoshida, heeft tijdens een presentatie aangegeven dat de smartphonetak essentieel is voor het portfolio van het merk. Hij herhaalt daarmee de opstelling van Sony om vast te houden aan het verliesgevende onderdeel.

"We zien smartphones als hardware voor entertainment en als een noodzakelijke component om ons hardwaremerk houdbaar te maken. Jongere generaties kijken ook geen tv meer. Hun eerste aanrakingspunt is de smartphone", aldus Yoshida. Volgens Reuters gaf de ceo ook aan dat Sony's consumentenelektronicaonderdeel zich vanaf het begin op entertainment heeft gericht en 'niet op dagelijkse benodigdheden als koelkasten en wasmachines'.

Tijdens de recentste kwartaalcijfers bleek dat het onderdeel dat verantwoordelijk is voor de Xperia-smartphones weer vrij slecht presteerde. Het is de enige divisie die verlies maakt. De leveringen van Sony's smartphones halveerden in 2018 en dit onderdeel noteerde een operationeel verlies van omgerekend ongeveer 788 miljoen euro. Dat drukte de resultaten van het hele bedrijf, al kwam de jaaromzet nog altijd uit op 70 miljard euro en de operationele winst op 7,2 miljard euro.

Sony wil de negatieve trend bij de smartphonetak keren door te snijden in de kosten. Zo heeft het bedrijf de productie in een fabriek in Beijing gestaakt en richt het zich meer op de integratie van gaming. Bloomberg schreef eerder dat Sony zich op de markt van smartphones wil terugtrekken uit het Midden-Oosten en Zuid-Amerika. Het bedrijf halveert volgens een gerucht ook het personeelsbestand van de smartphonedivisie voor maart 2020, van vierduizend naar tweeduizend. Een dergelijke grote reorganisatie vond in 2015 ook al plaats bij de smartphonedivisie.

Sony Xperia 1

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

22-05-2019 • 10:42

91 Linkedin Google+

Reacties (91)

Wijzig sortering
Bij Sony heb ik het idee dat het vaak net niet is. Ze brengen hun topmodellen later uit dan de "rest" (Samsung, Apple, Xiaomi, Huawei) en brengen hierin niets extra's. De camera's blijven ondanks de sensoren vaak achter.

Mijn vriendin heeft nog Sony, maar dat is puur omdat ze de enigen zijn die een compact toestel op de markt brengen met top specs. Wellicht moeten ze zich daar op gaan focussen in een landschap waarin de toestellen alleen maar groter worden. En richten op gaming telefoons? Ik heb nou niet het idee dat dat bepaald aanslaat.

Misschien moeten ze zich eerst weer richten op marktaandeel door wat goedkopere toestellen uit te brengen of iets extra's weten te brengen.
Ze brengen hun topmodellen later uit dan de "rest" (Samsung, Apple, Xiaomi, Huawei) en brengen hierin niets extra's.
Volgens mij bieden ze genoeg extra's, maar dit promoten ze niet of nauwelijks. Paar voorbeelden:
  • Xperia Z: Eerste smartphone met een full hd scherm en (een van de) eerste high end waterdichte smartphones (in elk geval de trendsetter)
  • Xperia Z5: Eerste telefoon met een 4k scherm
  • Xperia XZs: Eerste telefoon met 960fps slow motion camera
  • Xperia XZ Premium: Eerste telefoon met een 4k hdr scherm
  • Xperia 1: Eerste telefoon met een 4k OLED scherm
Maar hoeveel reclama zie je voorbij komen met deze features? Samsung promoot nu het draadloos opladen van andere telefoons met een S10, alle andere fabrikanten focussen zich vaak op de camera's.
Nog erger is dat de XZ premium een scherm heeft dat i.p.v. 4k & 60hz ook 1080p & 144hz kan functioneren, maar die optie zit niet standaard in de firmware. Alleen met aosp of lineage kan je hiervoor kiezen.
Volgens mij zijn mensen best bereid meer te betalen voor een telefoon, maar dan moeten ze wel aangeven waarom hun telefoons dat waard zijn. Dat is waar ze steken laten vallen.
Het probleem is alleen; hoeveel waarde hecht de gemiddelde consument hieraan? Een 4k oled scherm is heel mooi maar gaat de gemiddelde consument dit echt echt merken of hebben ze liever een betere camera?
Daarom hebben ze een goede marketing afdeling nodig. Hoe nuttig is het (langzaam) op kunnen laden van andere telefoons met je S10, als je tegenwoordig met quick/warp/nitro charge in 20 minuten 50%. lading er bij hebt. Zeker die 960fps camera had best wat mensen over kunnen halen een Sony te kopen (mooie slowmotion Instagram posts of iets dergelijks).
Mensen geven om merken en gerelateerde uitstraling, niet om functies. Het gros van de mensen die een iPhone kopen doen niets anders dan wat bellen/teksten en wat simpele spelletjes die op een toestel van 400 euro dezelfde ervaring zouden bieden.

Je moet ze niet vertellen waarom iets nuttig is, maar waarom het 'cool' is. Marketing focussen op deze zaken kost dermate veel geld als je enige verandering teweeg wil brengen, dat het zinloos is.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 22 mei 2019 15:51]

Precies, de enige met een Sony telefoon die ik ken is een Sony fan. Verder heb ik het zelfs nooit overwogen.
Dat ben ik met je eens. De charge back functie zie ik ook nog niet echt het nut van in zolang je niet een week doet met een accu
Precies de reden dat ik ook nog een Sony heb, die compact modellen met high end specs zijn ideaal!! Maar de software die Sony aan android toevoegen is ook de reden dat mijn volgende telefoon geen Sony meer wordt.
Ik denk dat de volgende stock android draait. Ben al die toevoegingen en constante reboots zat.
Sony maakt nog wel gebruik van een aardig cleane skin. Wat stoort je precies?
Nou vooral notificaties die je niet uit kan zetten, over apps in de Sony appstore bijvoorbeeld. Whats new heten deze.
Ook vaak als ik de telefoon s nachts aan de lader had liggen rebootte deze. Heel irritant als de telefoon als wekker gebruikt wordt.
Sony stond tot niet lang geleden bekend als het merk met de meest stabiele Androidrevisie. Dus tenzij het een specifiek probleem met je toestel is hebben ze hier stappen achteruit gezet...

Stock is in de regel minder goed geoptimaliseerd is mijn ervaring. Ben ik dan ook minder van. Ik dacht overigens dat je per app gewoon altijd notificaties uit kan zetten?
ik denk dat hij een specifieke probleem heeft. op de xperia z3 compact en de xz2 compact geen herkenning van zijn problemen. sony apps heb ik allang disabled net als andere troep en nergens meer last van.
Nee die apps wil hij niet disablen. Helaas...
En ook precies de rede waarom ik afgelopen jaar nog geen nieuwe heb gekocht. Ik snap wel dat in 2018 de verkopen zijn gehalveerd. Ik schat dat de helft van de klanten zit te wachten op een nieuwe compact...
De samsung s10e is anders op de camera in scherm geweldig. In de jaren 90 en 00 maakte sony topspullen vooral de Made in Japan producten aibo, de lissa speakers de platenspeler en hifi spul. Tegenwoordig zijn de cameras tv en audio nog top de rest is meuk.

[Reactie gewijzigd door FireSheep op 22 mei 2019 13:06]

Met alle respect, maar heeft Sony niet een gigantisch bord voor zijn/haar kop? De smartphone divisie doet het al jaren slecht. Ze trekken zich en masse terug uit diverse landen/werelddelen, maar denken niet even 'moeten we misschien niet eens wat gaan veranderen'?

Sony wordt links en rechts voorbij gestreefd door vrijwel de meeste merken, maar blijven toch vasthouden aan hun gefaalde design/kwaliteit/prijs filosofie. Ik begrijp dat echt niet. Hoe kan het zijn dat er nog geen totale hervorming heeft plaatsgevonden met al dat geld, know how en technisch vernuft.

[Reactie gewijzigd door g1de0n op 22 mei 2019 10:49]

De kwaliteit is goed, het design heeft soms misschien iets quirky achtigs. Maar het is vooral de prijs en marketing.
Sorry hoor, maar ik vind de kwaliteit zeer ondermaats van de Sony mobiele telefoons. Waarom:

- schermen die spontaan barsten
- lelijk formaat toestel (smaak)
- schieten slechte foto's met de camera (concurrentie maakt betere foto's met dezelfde camera/lens)
- ondersteuning is kort en updates duren lang

Nee, de smartphone tijd van Sony is klaar. En op dat vlak zal ik ze niet missen.
Ik weet niet hoor maar hun updates zijn juist een van de snelste? Ik weet dan ook niet hoe jij hier bij komt. Mijn vriendin heeft een Samsung (ook nieuwe versie) en die update komt een heel stuk later (dezelfde update). Daarbij zijn de schermen juist top. Ik zie juist veel Samsung telefoons met kapotte schermen.

Dit is mijn 4e Sony telefoon en nog nooit een kapot scherm gehad. Zelfs nog nooit iets hoeven repareren eraan! Ik zou niet meer anders willen dan Sony qua telefoon.
- ondersteuning is kort en updates duren lang
Absoluut niet waar. Ik heb 2 jaar lang updates gehad op al mijn toestellen en was met mijn XZ1 volgens mij de eerste buiten de Google Pixels die een update kreeg naar Android 9. De beveiligingsupdates komen ook netjes door (heb atm patches van 1 april draaien).
Moet zeggen dat ik al jaren Sony compacts gebruik, om de volgende redenen:
- Schermen zijn omverwoestbaar, hoe hard je ze ook laat stuiteren;
- handig formaat toestel;
- schieten prima foto's, misschien niet de beste maar zie het verschil niet zo met een iphone
- ondersteuning is prima, ook na 2 jaar nog.
Alles wat jij opnoemt was in 2013-2014
Nu is dat alles opgelost.

Ja als je t lelijk vindt... Kan ik niks mee doen.

Ik koop alleen maar Sony Xperia ookal is Huawei of Samsung beste bang for your buck.
Sony's updatefrequentie kan enorm variëren. Ik weet in ieder geval van de Sony Xperia XZ2 Compact dat deze in combinatie met elke Nederlandse provider (op T-Mobile na, want die past de algemene unbranded updates van Sony namelijk zelf aan) via het 'Customized BLX'-update kanaal slechts elke 3 à 4 maanden een update krijgt in plaats van elke maand. Op xpericheck.com kan je dat precies terugzien.

[Reactie gewijzigd door AgamemnonZ op 22 mei 2019 14:11]

Inderdaad opmerkelijk dat er zoveel verschil in zit. Als je het vergelijkt met een iets oudere XZ1 Compact met 'Customized BLX' zie je dat de frequentie 1-2 maanden is.
Dat van de schermen die barsten was een probleem dat voor kwam bij de eerste Z series en vergelijkbaar met het probleem van de Nexus 4. Dat is al tijden geen probleem meer.
Het zat / zit in de Z1, Z2, Z3 en Z3 compact.

Wellicht vind je dat geen probleem meer. Persoonlijk vind ik het een zeer slechte zaak, gewoon 4 toestellen op een rij..

Al helemaal van een gigant als Sony (niet dat andere partijen niet blunderen, maar daar gaat het nu niet over).
Ik heb de cases zelf nooit bij de Z2 en Z3 gezien. Alleen bij de originele Z en de Z1. Maar dat zijn dan ook toestellen van 4 jaar geleden en ze brachten 2 per jaar uit toen.
Dit, volledig mee eens en dit zeg ik als voormalig Sony adept. De feiten spreken voor zich beste mensen die op mijn comment reageren, Sony zinkt en dat is vanwege de redenen die ik aangedragen heb. Kwalitatief ook niet best dus en ook daar heb ik meer dan voldoende ervaring mee.

[Reactie gewijzigd door g1de0n op 22 mei 2019 11:18]

Ben ik het juist totaal niet mee eens. Updates zijn super snel en lang ondersteunt en schermen heb ik nog nooit gekapot gehad met 4 Sony telefoons
Het is niet eens zo zeer de gefaalde design/kwaliteit/prijs filosofie, maar meer het feit dat ze continue achter de feiten aanlopen. Met uitzondering van kwaliteit, zijn de punten design en prijs subjectieve aspecten.

Apple rekent € 1.300 voor hun flagship, Huawei € 999, Samsung € 1.100 etc etc. Het is maar net wat je ervoor over hebt. De drie hierboven hebben bewezen dat ze dat kunnen vragen en dat de consument bereidt is dit neer te tellen, mits de kwaliteit er is. Daar ontbreekt het af en toe aan bij Sony, overigens.

Design is ook vrij subjectief, ik vind de Xperia serie niet lelijk en straalt wel iets zakelijks uit, maar dat is ook maar mijn mening.

Sony heeft de afgelopen jaren met name ondermaats gepresteerd op gebied van camera, innovativiteit en misschien ook batterij. Wat ik ook al in het Xperia ervaringentopic had toegelicht, was dat ze continue te laat zijn met hun toestellen. Een nieuw toestel als de Xperia 1 ruim 3 of 4 maanden na de concurrentie uitbrengen is al fataal. Daarnaast draait de marketingbus ook niet op volle touren, al snap ik dat nog wel, gezien ze geen marktleiders zijn zoals de andere drie dat wel zijn.

Nu ze laatst toegegeven hebben de camera minder te maken, omdat ze bang waren voor concurrentie met hun eigen Alpha-series, kan er op dat gebied misschien winst worden gemaakt. Verder rest dan nog om meer naar de consumenten te luisteren en mee te gaan met de tijd. Een innovatie als de 21:9 beeldverhouding vind ik weer lastig om in te schatten, omdat het scherm hier alleen maar langer op wordt. Verwacht ook niet dat dit aanslaat bij het grote publiek helaas.

Desondanks heeft Sony met de Xperia toestellen toch nog wel een redelijk aantal loyale klanten. Ze zijn met de Xperia 1 en 10 wel een nieuwe lijn begonnen, dus benieuwd wat daar van terecht gaat komen ..
Sony heeft de afgelopen jaren met name ondermaats gepresteerd op gebied van camera, innovativiteit en misschien ook batterij.
Mensen geven niet om innovatie in deze markt. Dit bewijst het succes van Apple wel. Verder geeft Moortn hierboven al een aardige onderbouwing voor waarom je niet kan zeggen dat Sony niet innoveert.

Dat batterijverhaal klopt ook niet. Verschillende toestellen hebben het zeer goed gedaan op het gebied van de batterijduur (iets waar de consument overigens in de regel niets om geeft ondanks dat velen zeggen van wel) en ook de batterijmanagement is iets waar Sony dingen doet die anderen niet doen. De XZ2 was volgens mij ook het toestel met de beste batterijduur van de vorige generatie. Iig een sterke performer op dit gebied.

Verder klopt het ook niet dat Sony niet presteert op het gebied van de camera. Dit was in het verleden zo, sinds vorig jaar niet meer. De XZ2/3 waren gewoon voorzien van een camera-implementatie die tot de beste van de vorige generatie hoorden. Zie de review van Hardware.info en camera-shootout tussen de S9 en XZ2 die GSMArena deed.

Dat verhaal over dat ze de camerakwaliteit-achtergehouden zouden hebben is hiermee sowieso tegengesproken. Maar dat verhaal was sowieso een onzinverhaal van die marketingkerel. Je hoeft immers niet briljant te zijn om in te zien dat andere smartphonefabrikanten hier geen boodschap aan hebben en dus wel goede camera-telefoons maken. Dan kan Sony toch beter zelf deze markt pakken?

En het is ook niet zo dat de Xperia camera's van voor de XZ2 zoveel slechter waren dan de concurrentie dat ze het verschil zouden betekenen tussen iemand met een Xperia die denkt dat er wel een aparte camera nodig is, en iemand met een Galaxy denkt dat het niet nodig is.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 22 mei 2019 15:49]

Fair enough, misschien ben ik wat kort door de bocht geweest met die drie punten, maar over de gehele linie leveren de 'big 3' gewoon een completer toestel. Ik begrijp je punten en ben het er ook grotendeels wel mee eens (ookal ben ik zelf geen Xperia eigenaar), maar dan blijft wel over dat ze altijd net wat 'late to the party' zijn.

Net als wat er nu met de Xperia 1 wordt gedaan: toestel heeft potentie, specs-wise is die up to date en dan ruim 3/4 maanden later uitbrengen dan de concurrent. Dit in combinatie met dat de grote drie fabrikanten veel meer aan marketing doen, zie ik helaas ook geen grote hit in dit toestel.
Maar het is natuurlijk ook zo dat ze in de laatste jaren geprobeerd hebben om in dezelfde periode een toestel te releasen en dat heeft niet voor ze gewerkt. Nu doen ze het in een andere periode en hebben ze ook nog eens een ander vormconcwpt waarmee ze evt. een boodschap kunnen afgeven waarmee ze zeggen dat dít nu het nieuwste en vetste en goeiste is en niet het spul wat eerder uitkwam. De mainstream koper kijkt minder naar specs en als iets dan ook nog eens als goed voor hun situatie uit te leggen valt, kan het een werkende propositie zijn.

Maar goed, ik zie Sony niet al te veel schouder onder de betreffende prcampagne zetten. Mobile is voor hun gewoon een platform waar ze aanwezig willen zijn ivm contentconsumptie dat steeds meer via dat platform geregeld zal worden. En gebruikt het dus om wat te proberen, hun infrastructuur door te ontwikkelen, etc. etc.
Ze kunnen het vragen, en uiteindelijk wordt de winst groter omdat ze de winstmarge flink vergroten en dat vangt het verkoop van minder toestellen goed op. Al die 3 bedrijven geven geen volledig inzicht van hun verkoop aantallen maar analysten verwachten dat Apple en Samsung minder telefoons slijten, van Huawei is niet bekend hoeveel zij van hun flagships leveren dus ook niet waar de winst vandaan komt.
En toch koop ik alleen sony telefoons. Prijs is top en de enige met een compact model en vreselijk sexy hoesjes waar ik echt een zwak voor heb. Ik baal wel van de usb-c only aanpak maja.
Ik hoop dat ze dit jaar weer een compact uitbrengen, maar ik ben bang van niet.
De combinatie van klein + accuduur + stereo speakers + 3,5mm jack is goud. Al heb ik die na de XZ1 Compact bij Sony of wie dan ook niet meer gezien.
Geen idee hoe groot de markt is voor compacte versies, maar ik vermoed een stuk groter dan men denkt. Als Sony dat op zou geven zou ik dat erg vreemd vinden, maar blijkbaar zal die markt dan wel kleiner zijn. (Ik ga er in ieder geval vanuit dat ze in dat geval voldoende marktonderzoek gedaan hebben.)

Overigens, persoonlijk vind ik zelfs de Xperia XZ2 Compact al een paar millimeter te groot. Ik denk dat er een markt is voor telefoons die ècht compacter zijn. Er is echter al jaren geen enkele telefoon meer uitgekomen met een formaat van bijvoorbeeld de IPhone 3/4 of de Samsung Galaxy S4 mini. Het is superhandig om een smartphone op zak te hebben met de grootte van een ouderwetse featurephone. En dan gewoon met een kunststof achterkant en zijkant, die als je hem laat vallen gewoon intact blijft. En waarbij je geen hoesjes nodig hebt. En de hoesjes die je kunt kopen gewoon in plaats van de achterkant erop geklikt kunnen worden, wat weer scheelt in dikte (Galaxy S4 mini).
Xperia 2 geruchten zijn waarschijnlijk de compacte versie van de Xperia 1.

Onthulling op IFA2019
Een snelle Google search vertelt mij dat de Xperia 2 een 6.1" scherm zal hebben ipv 6.5". Dat is nog steeds heel groot. Of heb jij een bron dat hij echt compacter wordt?
Nou het is maar net wat je compact noemt. Maar dezelfde specs in een kleiner formaat is ook feitelijk een compacte versie.

Je kan de Xperia 1 ook als een premium variant zien (zie Xperia XZ Premium)
.. Dan is de Xperia 2 een "gewone" flagship, die misschien een 1080p scherm zal hebben.

Je vergeet trouwens dat door de 21:9 ratio de 6,1inch niet veel zegt en hij enorm smal is. Zie Xperia 10 nu. Kun je wel compact noemen in vergelijking met een Galaxy S10 of Huawei flagships.

PLUS door de smalle maten KUN je m ook niet veel kleiner maken.. Problemen met typen etc.

21:9 is gewoon de koers die Sony neemt, dan kun je geen 5inch telefoon meer verwachten, compact vandaag is geen compact ala galaxy 1

Je moet ook wat verder denken dan alléén een snelle google search kop zoeken.

[Reactie gewijzigd door BrbZrk op 23 mei 2019 10:27]

Eens. Daarom heb ik nog een van de laatste XZ1 compacts genomen vorig jaar terwijl de XZ2 compact een mooier scherm heeft.

Savonds in bed rustig in bed een filmpje/stream kijken met mijn bedrade koptelefoon via de minijack terwijl de lader ook is aangesloten op de USB-C.

Er zijn merken die de minijack her en der weer terug brengen.
Ik heb zelf ook a2dp headsets voor bijvoorbeeld sporten. Maar als ik in bed een film kijk luister ik toch liever naar mijn fijne bedrade headset die ik gewoon in mijn la kan mikken als ik moe word zonder na te denken over opladen en zo. Ik vind die keuze vrijheid belangrijk. Ik heb geen bandjes meer maar beneden nog wel vinyl. 😀
Opladen kan tegenwoordig als je een beetje headset hebt draadloos zonder extra. Mijn parrot zik 3.0 uit 2016 laad al draadloos op ikea lader bijv. zonder rare extra
Sony is zich echt wel bewust van hun slechte positie op de smartphone markt. Het is ook moeilijk om in de smartphone wereld te concurreren met Samsung en Apple.
Zoals ze zelf aangeven vinden ze het belangrijk om op gebied van entertainment elektronica actief te blijven, dus ook met smartphones, om de merknaam Sony sterk te houden.
In het artikel staat tevens dat dit het enige verliesgevende onderdeel is van Sony. Ze kunnen het verlies dus compenseren met de overige divisies.
Sony is voor zover ik weet de enige fabrikant die rooten en het installeren van Jolla's Sailfish OS (SailfishX) ondersteunt.
Rooten kost je wel (iig op de XZ2c) wat van de camerakwaliteit.
En laat die camera nou juist op de XZ2c enorm prima zijn.
Nog geen workaround gevonden voor dit toestel helaas.
Ruim een jaar geleden kwamen ze ook al met een vergelijkbare boodschap:
nieuws: Ceo Sony: wij blijven smartphones maken, al hebben die niet de toekomst
Belangrijk citaat van toen:
"Het gaat meer om het kijken naar wat er na smartphones komt en wat wij dan gaan doen. We willen een speler zijn in die sector, idealiter een marktleider. Om die strategische reden wil ik ervoor zorgen dat we actief blijven, niet per se in de smartphonemarkt, maar in de communicatiemarkt."
Daar is mijn inziens niet erg veel van terecht gekomen in de 16 maanden sindsdien.
Je kunt als bedrijf wel snijden in de kosten... Maar vaak betekend dit minder kwaliteit van je product. En dat is nu net waar het bij Sony aan ontbreekt... kwaliteit. Ik voorspelde het al toen ze de z3 uitbrachten. Een mooi toestel met een krakkemikkig frame dat werd verkocht als waterdichte telefoon. Meestal waterdicht af fabriek maar na een paar keer torderen in je broekzak niet meer. Waterschade of spontaan brekende glazen achterkant? Sony gaf niet thuis om dit te vergoeden. Het probleem lag altijd bij de klant... als je zo omgaat met je klanten dan is dit vragen om problemen. Ook ik koop echt nooit meer een Sony. Puur door de kut service (Sorry voor taalgebruik maar kan het niet anders omschrijven). Daarna gaan lopen janken dat je verlies draait is in mijn ogen eigen schuld dikke bult.

Ik kan werkelijk ook niet begrijpen dat miljarden bedrijven zelf niet in zien waar het fout gaat. En altijd kiezen voor oplossingen die niks uithalen. Luister als bedrijf naar je klanten. En vooral blijf zelf kritisch op je product. Zie waar het fout gaat leer ervan, neem klachten serieus en doe het de volgende keer beter. Samsung maakt veel fouten. Met accu problemen en noem het maar op. Maar ze lossen het wel op. Daarnaast maakt Samsung kwalitatief onwijs degelijke producten met een super service. Als je dat doet hou je klanten tevreden. Niet hoe Sony de afgelopen paar jaar bezig is geweest... zelfde geldt overigens voor htc, die hetzelfde pad als sony was ingeslagen in de tijd met de oneX Maargoed ik ben maar een pipo die nergens verstand van heeft.

[Reactie gewijzigd door sygys op 22 mei 2019 12:06]

Misschien heb je er wel verstand van, maar een ouderwetsche rant om je hart te luchten doet meestal niet vermoeden dat er inhoudelijk iets nuttigs wordt gezegd, en dan gaan mensen het ook niet lezen ;)

Vind het jammer voor je dat je slechte ervaring met Sony hebt. Ik heb zelf geen nieuwe producten van ze, maar ik weet wel dat mensen over het algemeen lovend zijn over de bouwkwaliteit, daarom vind ik al dat nieuws over fragiele telefoons (meerdere generaties op rij!) erg raar.

Overigens jankt Sony niet dat ze verlies leiden, ze geven dat met dit bericht ruiterlijk toe (voor een bedrijf dan) en geven ook aan dat ook al zijn ze geen marktleider, ze willen wel mee blijven gaan in de markt. Zij weten namelijk niet hoe de toekomst gaat en misschien komen ze straks wel met een ontwikkeling die niet Samsung, maar Sony marktleider maakt. Zo lang ze het verlies kunnen opvangen met andere takken, vind ik dat best een slimme beslissing.

[Reactie gewijzigd door TheGreatAtuin op 22 mei 2019 12:24]

Het is vooral een persoonlijk ingegeven verhaal dat je hier houdt, ondanks dat je klachten begrijpelijk zijn. Het is echter zo dat ik een dergelijk verhaal ook over andere fabrikanten kan houden.
Ik denk dat dit een verstandige keuze is van Sony als ze relevant willen blijven als hardwaremerk voor consumentenelektronica en dan met name in de entertainmenthoek (Tv's, PlayStation). De Smartphone is een van de belangrijkste devices geworden in menig leven en daarmee de gateway tot andere diensten en producten van een fabrikant (of dat een goede ontwikkeling is, is een andere discussie). Zo ben ik ooit begonnen met een iPhone, waarna een MacBook en iPad al gauw volgden. Nu zit ik al jaren in het Apple ecosysteem (naar tevredenheid).

Als Sony ook zoiets kan creëren dan hebben ze goud in handen.Ze zijn eigenaar van filmstudio's Columbia Tristar en zijn ze PlayStation filmstudios begonnen (copy paste Marvel succes??) en bovendien hebben ze de PlayStation in handen. Als Gamestreaming ook een succes wordt kunnen ze wellicht het e.e.a. mooi integreren met elkaar waarbij Sony hardware enkele perks krijgt om mensen over de streep te trekken.

De (nabije) toekomst zal uitwijzen of het inderdaad een verstandige keuze is.
Nu Huawei wegvalt ... is er meer markt of gaat POTUS straks de Japanners als onveilig betitelen?
Het wordt er voor Huawei niet makkelijker op maar om nu meteen te zeggen dat Huawei wegvalt is wel heel definitief..
Eerst maar eens afwachten hoe alles zich ontwikkeld de komende tijd.
Ik denk dat de VS misschien Huawei ook nog wel nodig gaan hebben voor hun eigen mobiele infrastructuur.

Er komen natuurlijk wel kansen voor Sony en anderen op de westerse markt (maar misschien wel weer minder voor de Chinese markt)

[Reactie gewijzigd door TR1969 op 22 mei 2019 11:23]

Ik ben altijd fan geweest van Xperia toestellen, het (inmiddels afgeschafte) vierkante 'black slab' design vond ik altijd prachtig. Strak, simpel, geen toeters en bellen. Een aparte camerabutton met half-press en een lichte schil over android heen maakten het af. Wel onbegrijpelijk dat ze het nooit gepresteerd hebben om behoorlijke software voor de camera te ontwikkelen. Half smartphoneland schiet met Sony sensoren mooiere plaatjes dan Sony zelf.

De prijs is echter altijd hoog. Meestal krijg je tijdens de eerste weken een blutooth headset cadeau, als je die toevallig toch nodig hebt, dan is de combinatie redelijk betaalbaar, maar zonder die noodzaak legde Sony het hard af tegen bijvoorbeeld OnePlus.

Ik ga de Xperia 1 kritisch volgen, want ik ben toevallig op zoek naar een 1000X M3, maar 21:9 lijkt me niet heel practisch.

Ik vraag me af of de Xperia lijn levensvatbaar blijft, de markt lijkt voor Sony iets te verbeteren:
- Huawei heeft issues met de Amerikaanse overheid/Google/Android
- OnePlus verschuift langzaam van gevestigde prijsvechter naar gevestigde reguliere smartphonemaker
- Flagships van andere merken zijn ook fors in prijs gestegen

Maar dan moeten ze sneller worden met nieuwe toestellen de markt op brengen en moet de Alpha divisie werk maken van de camera.

[Reactie gewijzigd door Bundin op 22 mei 2019 10:54]

Dat de camera's van Sony smartphones minder presteerden dan concurrenten had met interne obstakels te maken, de Alphe divisie lag hierin dwars en was bang voor interne concurrentie.

Daarnaast profileert Sony zich al jaren/ decennia als premium en legt minder de focus op prijsconcurrentie. Nog een belangrijk punt; in tegenstelling tot andere merken zoals Samsung en Huawei spendeert Sony een fractie aan marketingdoeleinden.
Waar is de tijd dat de Xperia Z één van dé telefoons was om in je broekzak te hebben? Heb er zelf toen ook één gehad. Hoewel ik het qua looks fantastische telefoons vind, onderscheiden ze zich voor mij niet voldoende meer om ze nog te overwegen. Zonde.
Was die tijd er ooit?
Ik vind dit een beetje een gek nieuwsartikel. Een lovende titel van het artikel, maar het komt er wel op neer dat het heel slecht gaat met de smartphonedivisie en ze zich totaal terugtrekken uit landen als Canada, Australie, ... waar dan weer geen artikel van op T.net verscheen.
Gezien hun strategie en vreemde keuzes de afgelopen jaren zou je haast denken dat het ze helemaal niets interesseert...
Nu Huawei gekort gaat worden door Google etc, maken ze mischien wat meer kans.

Sony moet dus (samen met LG) van strategie gaan veranderen willen ze serieus genomen door de (Youtube) reviewers. Dus retegoede camera, OLED scherm met minimale bezels, flinke batterij, stereo speakers en veel software updates.

Al hou ik persoonlijk van wat meer diversiteit en durf in smartphone land.
Het zou wat zijn als de telefoon- en cameratak van Sony goed gingen samenwerken.
Met de mgelijk moeilijker marktpositie van Huawei (en andere Chinese fabrikanten?) wellicht nieuwe kansen voor Sony.