Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Sony presenteert drie midrangesmartphones

Sony heeft voorafgaand aan zijn persconferentie op de CES drie midrangesmartphones aangekondigd. De Xperia XA2, XA2 Ultra komen in maart uit, de L2 ligt aan het einde van deze maand al in de winkels.

Alledrie de toestellen hebben een usb-c-poort aan de onderkant en 3,5mm-jack aan de bovenkant. De XA2-toestellen draaien op Android 8.0 Oreo, de L2 komt uit met Android 7.1 Nougat.

De XA2 heeft een 5,2"-lcd met fullhd-resolutie, tegenover een 5,0"-scherm met 720p-resolutie van zijn voorganger. Sony heeft bovendien de MediaTek-processor van de voorganger ingeruild voor een Qualcomm Snapdragon 630, een octacore met acht Cortex A53-processorkernen en Adreno 508-gpu. Sony heeft daar 3GB aan geheugen bijgeplaatst, terwijl de opslag 32GB bedraagt.

Sony heeft de camera uit de Xperia Z5-serie in de XA2 gezet. Dat is de IMX300, een 1/2,3"-sensor met 1,12 micron grote pixels. De fabrikant heeft daar een f/2.0-lens voorgezet. Aan de voorkant zit een enkele achtmegapixelfrontcamera. De accu heeft een capaciteit van 3300mAh.

De XA2 Ultra is een grotere versie van de XA2, met een dubbele frontcamera. Een van de lenzen biedt een normale beeldhoek, terwijl de andere een groothoeklens is. De primaire sensor heeft een resolutie van zestien megapixels en beschikt over optische beeldstabilisatie, de groothoek heeft acht megapixels. Aan de achterkant zit dezelfde IMX300 als bij de XA2. De accu heeft een capaciteit van 3580mAh.

De behuizing van beide XA2-modellen zijn gemaakt van kunststof. De vingerafdrukscanner zit aan de achterkant. Vorige Xperia's hebben vingerafdrukscanners in de Aan/Uit-knop aan de zijkant zitten.  De XA2 komt in de Benelux uit voor 349 euro, de XA2 Ultra moet 429 euro kosten.

Daarnaast presenteert Sony een opvolger voor zijn goedkoopste toestel L1 onder de naam Xperia L2. Die heeft een MediaTek-processor op 1,5GHz met Mali 450MP2-gpu. Het scherm heeft een diagonaal van 5," bij 720p-resolutie. De L2 heeft een accu met dezelfde capaciteit als de XA2, namelijk 3300mAh. De L2 moet 249 euro kosten.

Xperia XA2 XA2 Ultra L2
Scherm 1920x1080px
5,2", 16:9, 74,5cm2
1920x1080px
6,0", 16:9, 99,2cm2
1280x720px
5,5", 16:9, 83,4cm2
Afmetingen 142x70x9,7mm 163x80x9,5mm 150x78x9,8mm
Relatieve schermgrootte 75,0% 76,1% 71,2%
Bezels (boven-onderkant, zijkanten) 26,9mm
5,2mm
30,1mm
5,3mm
28,3mm
9,5mm
Soc Qualcomm 630
8x Cortex A53 @ 2,2GHz
Adreno 508
Qualcomm 630
8x Cortex A53 @ 2,2GHz
Adreno 508
MediaTek MT6735P
4x Cortex A53 @ 1,5GHz
Mali 450MP2
Geheugen en opslag 3GB
32GB 
4GB
32/64GB
3GB
32GB
Accu 3300mAh 3580mAh 3300mAh
Camera achterkant IMX300
23MP, af
1/2,3"
f/2.0
IMX300
23MP, af
1/2,3"
f/2.0
13MP, af
 
Camera voorkant 8MP
f/2.0
120 graden
16MP OIS + 8MP groothoek 120 graden
f/2.0
8MP
f/2.0
120 graden
Release Maart, 349 euro Maart, 429 euro Januari, 249 euro

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

08-01-2018 • 10:05

36 Linkedin Google+

Reacties (36)

Wijzig sortering
En alle drie een groot scherm 8)7 :(
Het is inderdaad jammer dat ze steeds groter worden, maar de 5,2" smartphone (XA2) is net zo lang als een 5" smartphone.142x70x9,7mm. Laten we hopen dat de XZ1 compact een leuke opvolger krijgt.

Zie hier een opsomming van alle toestellen in de pricewatch. Hierin zit een lijstje met o.a. de Galaxy S7, Huawei Nova en Galaxy S6 :
categorie: Smartphones
Zitten wel veel oudere toestellen tussen zeg, maar ligt het aan mij of zie ik alleen maar achteruitgang in de designs van de smartphones naarmate de jaren vorderen? Weinig compacte toestellen i.c.m. 18:9 i.p.v. 16:9, 2.5D glas waardoor screenprotectors niet meer goed passen, vingerafdrukscanners op onhandige plaatsen, niet vervangbare onderdelen zoals ingebouwde accu's en digitizers die verlijmd zijn met de glaslaag.

Het zorgt er voor mij voor dat ik geen dure toestellen wil kopen, ze zijn niet duurzaam opgebouwd. Ik kijk graag terug naar mijn Xiaomi Mi2, met een verwisselbare batterij in 2000/3000mah, compact scherp scherm wat goedkoop te vervangen is en high-end hardware voor die tijd. Helaas nu verouderd qua SoC/opslag/camera/besturingssysteem en alleen 3G, anders gebruikte ik deze waarschijnlijk nog.

[Reactie gewijzigd door Djonny op 8 januari 2018 11:54]

achteruitgang in de designs
Ligt eraan wat je als design ziet. Ik vindt al de punten die je noemt, vanuit voor mij het designperspectief alleen maar een vooruitgang. De telefoons worden er alsmaar mooier van.
Ik doelde op het functionele design ervan. Ik ben het er mee eens dat verschillende toestellen er mooier uitzien dan een aantal jaar geleden.

Toch laten verschillende merken zien dat er wel redelijk nette oplossingen zijn, Sony met de vingerafdrukscanner aan de zijkant zodat er meer ruimte is voor het scherm. Motorola met het rechte scherm en de backcover voor de batterij van de G5. Als men dit combineert met wat dunnere bezels en verschillende formaten zou je een erg mooi toestel kunnen hebben. Ik denk alleen dat zulk soort functionaliteit juist wel ten koste gaat van de dunne bezels.

[Reactie gewijzigd door Djonny op 8 januari 2018 13:37]

Digitizers zijn sinds het begin al standaard verlijmd met de glaslaag. Displays worden tegenwoordig ook al gelamineerd en samsung is zelfs zo ver gegaan dat de digitizer tegenwoordig in het display zit verwerkt (wat reparatie onmogelijk maakt).
Er heeft er maar één een groot scherm. Één een gemiddelde scherm en één een klein scherm.

5,5" is de standaard tegenwoordig, dus dit is gemiddeld. Dat maakt 6" gelijk groot, en 5,2" klein, of kleiner.
Persoonlijk vind ik 5.2" niet echt klein. Dan denk ik zelf eerder aan <5".
Ik dacht dat we dit jaar een nieuw design konden verwachten van Sony?!


Edit: stond ergens in een nieuwsbericht een tijdje geleden, kan het even niet meer vinden.

[Reactie gewijzigd door Flaat op 8 januari 2018 10:14]

Precies mijn gedachten. Dat was o.a. hier aangekondigd: nieuws: Topman Sony: volgende generatie Xperia-smartphones heeft ander design

Mag wat mij betreft ook wel langzaam, design voelt nogal ouderwets. Iets ala XZ1 compact met kleinere bezels zou ik top vinden! Wellicht dat de high-end toestellen van dit jaar wel een ander uiterlijk krijgen.
Bij de flagships ja. Dit is midrange en budget..

Alhoewel die l2 behoorlijk prijzig is voor een budgettoestel.

[Reactie gewijzigd door Ruw ER op 8 januari 2018 10:21]

Is het niet logisch om dat op het topmodel te verwachten, en niet op de nieuwe mid- en low-end toestellen?
Ja maar dit zijn nog de midrange smartphones, die krijgen vast het design van de flagship volgend jaar. ;)
Een "midrange" toestel (XA2) die 21 megapixel heeft en 8 cores, vooral die 21 megapixel is mooi om te zien. de meeste toestellen hebben minder bijv. 12MP met bepaalde toestellen die een monochroom 2e camera. Dit is toch een nieuw iets.
Megapixels zeggen niks als er een slechte lens is of als het diafragma klein is. Cores zeggen niks als de kloksnelheid laag is enz. Alhoewel ook een kloksnelheid niks zegt.

Niet blindstaren op dat soort cijfertjes :)

[Reactie gewijzigd door Danny.G op 8 januari 2018 15:39]

Vond het niet nodig om die 2,2GHz te melden in de comment omdat de meeste nieuwe telefoons wel op die klocksnelheid lopen.
Helaas zeggen megapixels heel weinig over de daadwerkelijke kwaliteit. Sensor formaat en lens bepalen veel meer dan het aantal megapixels.
Android Nougat 7.1... Gemiste kans Sony. Zoveel moeite kan het toch niet zijn om gewoon de meest recente release uit te brengen? Hoeveel werk kan het zijn? Een dag? Een week? Een maand?
Maanden.. maar waarom er nu nog nieuwe toestellen met 7 aangekondigd worden begrijp ik ook niet.
Zou je denken natuurlijk, maar vanaf versie 8 moeten ze trebble ondersteunen en misschien was dat teveel werk voor een midrange?
Geen verkeerde toestellen. Wel zeer jammer van de vingerafdrukscanner op de achterkant, aande zijkant maakte Sony juist een beetje uniek op dat gebied.
Ik denk dat deze telefoons van Sony daarvoor te dun worden. Ik had de vingerafdrukscanner ook in de zijkant van mijn Z5 en dat was heerlijk, maar dat was een relatief 'dik' toestel. Bij mijn huidige S8 (scanner op de achterkant) is het toch wat lastiger soms maar denk ik ook niet dat hij past in de zijkant.
Te dun worden... Deze nieuwe varianten zijn minimaal 9,5mm dik!

Edit:
Er is dus meer dan genoeg ruimte voor de vingerafdrukscanner aan de zijkant. Met en inkeping kun je de rand ook vlak maken voor deze scanner. Dit is vaker toegepast.
Bedankt Tronic :)

[Reactie gewijzigd door Kiswum op 8 januari 2018 11:54]

Wellicht dat Sony de Verenigde Staten graag als extra markt wil met deze toestellen. In de Verenigde Staten hadden ze namelijk het probleem dat ze geen vingerafdrukscanner konden activeren op de Z-serie omdat HP daar een patent heeft op scanners in de power button. Dit vingen ze altijd in de software op.

[Reactie gewijzigd door Djonny op 8 januari 2018 12:39]

Leuk design. Al enig idee of er ook dual sim varianten komen?
Ik heb momenteel een Xperia X dual-sim maar heb het idee dat de antenne wat zwak is, is er informatie over de antenne in deze modellen?
Sony is nou niet bepaald ruimte efficient.
Die XA2 ultra heeft forse afmetingen, 9,5mm dik en de accu is helemaal niet zo bijzonder. Een lenovo P2 heeft kleinere afmetingen en een dunnere behuizing en die bevat een 5000mAh accu. Daarnaast jammer van die vingerafdrukscannerlocatie. De zijkant maakte Sony toch wel uniek. Ook jammer dat de bezels nog zo fors zijn.

[Reactie gewijzigd door Jvann op 8 januari 2018 11:13]

Die dikte is misschien een typo. Ik heb een XA Ultra en die is toch wel veel dunner.
6" met mega bezels. Oké. Niet voor mij.
Jammer dat die XA2 naar 5,2" is gegaan. Hij is nog redelijk smal, maar ik had liever 4,7 of 5,0" met een FullHD scherm gezien. De prijs is ook aardig omhoog gegaan. De XA1 is ruim ¤ 100 goedkoper (geïntroduceerd op ¤ 275, nu rond de ¤250), dat is een enorm verschil. Het verschil zal nog wel iets kleiner worden, maar ik gok dat de XA2 toch wel rond de ¤300 zal blijven hangen. Dan valt hij nog ruim buiten het budget van de mensen die shoppen in de ¤ 200-250 prijsklasse.
Niet mis die XA2.

Ik hoop bijna dat mijn Wileyfox Swift 2+ het binnen garantie begeeft, zodat ik kan switchen ;) (alleen heb ik geen indicatie dat hij het zal begeven, dus zit ik deze nog even uit vermoed ik)