Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Volgende Sony-smartphone heeft dongle voor laden en muziek luisteren tegelijk'

Een niet-aangekondigde Sony Xperia-smartphone heeft niet langer een 3,5mm-jack. In tegenstelling tot veel concurrenten lijkt Sony een dongle te willen meeleveren, waarmee het mogelijk is om tegelijkertijd muziek te luisteren en het toestel op te laden.

Schematische weergave uit FCC-rapport

De smartphone leunt op de usb-c-poort voor audio en laden, vermeldt het rapport van de Amerikaanse keuringsinstantie FCC. Bovendien zit op de plek waar traditioneel bij Xperia's de 3,5mm-aansluiting zit, bij dit toestel de simkaartlade, merkt XperiaBlog op. Het zou de eerste Sony-smartphone zijn zonder 3,5mm-jack in jaren.

Het toestel is 152,8x72,4mm groot, met een scherm dat een diagonaal heeft van bijna 5,71". Daardoor kan het haast niet anders of de telefoon heeft een scherm dat langer is dan de 16:9-verhouding van Xperia-smartphones van de afgelopen jaren. Vermoedelijk gaat het om een 18:9-display, zoals veel smartphones van de afgelopen maanden hebben.

Er gingen eerder al geruchten over een komend high-end toestel van Sony, dat een oledscherm zou hebben met een resolutie van 4k. Er zijn tot nu toe geen smartphones verschenen met oledscherm met die resolutie, maar Sony maakte al wel lcd-panelen met 3840x2160 pixels voor onder meer zijn Xperia XZ Premium.

 

 

Door

Redacteur mobile

162 Linkedin Google+

Reacties (162)

Wijzig sortering
Wat een farce... Eigenlijk geeft sony door het bijleveren van de dongle toe dat het weglaten van de jack toch niet zo'n goed idee is.

PS: ik heb een foon net jack, gebruik hem zelden,maar hij zit totaal niet in de weg.
Spotify-playlistje afspelen op de kerstborrel is zonder de jack weer wat lastiger.

[Reactie gewijzigd door Witte op 22 januari 2018 08:12]

Klant: Ik wil een zo klein mogelijke telefoon met zoveel mogelijk functionaliteit.
Fabrikant: Dan verwijderen we de analoge koptelefoonaansluiting, je kunt nog steeds muziek luisteren via Bluetooth.
Klant: Maar, maar... ik wil/kan niet (altijd) bluetooth gebruiken.
Fabrikant: Okay, fair, we leveren een externe converter mee (dongel)
Klant: Maar, maar... dan kan ik niet tegelijkertijd muziek luisteren en mijn telefoon opladen.
Frabrikant: Okay, dan leveren we een converter mee die dat wel toestaat.
Klant: Maar, maar... dan moet ik weer nieuwe tegenargumenten gaan verzinnen.
Klant: Wat een hoop gedoe voor iets simpels wat altijd werkte. Ik koop wel een Moto G5. Is ook nog een stuk goedkoper.
Geen idee of het voor de Moto G5 ook geldt, maar de G5 plus is ook nog eens water en stof dicht. Wordt niet eens mee geadverteerd. Geen IP rating, bepaalde coating, je kan er niet mee zwemmen denk ik, maar er mee douchen en hem kunnen afspoelen/schoonmaken onder de kraan is wel prettig.
De Moto G5 heeft een nanocoating, maar dat is het. Dit is gedaan om te beschermen tegen het per ongeluk laten vallen in water of een glas water wat over het toestel heen valt. Motorola raad zelf af om er mee te douchen of af te spoelen onder water. De G5+ is niet water en stof dicht, er zit enkel een water resistente coating aan de binnenkant. Dit is niet 100% failsafe en daarom adverteert Motorola er ook niet mee.
Nee klopt :) Je kunt er niet helemaal van uit gaan en na een keertje goed vallen zou ik het niet meer proberen. Maar ik heb het al in een paar smerige en stoffige omgevingen gebruikt en dit is de eerste keer dat een toestel er een half jaar later nog zo goed als nieuw uit ziet, er verschijnt niet mysterieus stof ergens achter een stukje scherm of camera lens en smerige vlekken/rotzooi was je gewoon weg.

Maar het is IMO wel een mooi pluspunt.
Klant: Ik wil een zo klein mogelijke telefoon met zoveel mogelijk functionaliteit.
Neem nu een iPhone als voorbeeld: Met als resultaat dat de mobiel zo dun wordt dat de lens aan de achterkant uitsteekt en je het toestel niet meer plat op de tafel kunt leggen.
Oplossing: je moet er een hoesje omheen doen. om een vlakke achterkant te krijgen. 8)7

Fijn die alsmaar dunnere toestellen. Maak hem dan die ene mm dikker, meteen een iets grotere accu en je kunt dat hoesje ook weglaten. onder streep maakt het in dikte niets uit.

edit:
Waar het dus eigenlijk om ging. Die mini-jack kunnen ze er dan ook nog wel in kwijt.

[Reactie gewijzigd door rene_fb op 23 januari 2018 00:22]

Nou, ik vind dat Sony erg goed naar de commentaren heeft geluisterd/gekeken die apple kreeg na het weglaten van de hoofdtelefoon aansluiting (het gros ging over het opladen tijdens luisteren).
Ze hadden moeten luisteren naar de consument die wel een plug wil.

Ach, Sony is maar een kleintje in de smartphonewereld. Ze worden hooguit nóg wat kleiner.
Want jij weet dat het overgrote deel van de consumenten wel een headphone jack wil? Dat is knap! Heb je die representatieve steekproef zelf uitgevoerd, of kun je linken naar een onderzoek hierover?
Want jij weet dat het overgrote deel van de consumenten wel een headphone jack wil?
Kun je de exacte zinsnede aangeven waarin ik beweer dat het "overgrote deel van de consumenten" een jack wil?

Of zit je zo maar wat uit je duim te zuigen?
Sony moet volgens jou luisteren naar "de consument". Bedoel je in dat geval de minderheid van consumenten die een plug wil, of de meerderheid van consumenten die een plug wil? Als ik je compleet verkeerd heb begrepen en je bedoelt te zeggen dat de minderheid van de consumenten een plug wil en dat je vindt dat Sony naar die minderheid moet luisteren: waarom zouden ze dat moeten doen?
Misschien omdat ook die minderheid klanten zijn, en de meerderheid geen last van de koptelefoonconnector heeft?
Da's iets te eenvoudig geredeneerd.

Producten worden ontworpen voor een specifieke doelgroep. In het geval van een niche-product kan dat een kleine, hele specifieke doelgroep zijn, maar dat is niet zoiets simpels als 'de minderheid'.

Belangrijker is dat je niet weet wat de beweegredenen zijn achter het laten verdwijnen van de mini jack aansluiting. Dus misschien is het inderdaad zo dat mensen er geen last van hebben als hij er zit maar ze hem niet gebruiken, maar dat is nog geen reden om hem te houden als er andere voordelen aan het verdwijnen zit. En die voordelen kent Sony beter dan wij :)
En die voordelen kent Sony beter dan wij
Ik weet niet hoe het zit, maar ze zullen er wel over nagedacht hebben...
Tja.... Zo kan ik overal een verklaring voor geven....

Ik zie iets heel anders. Ik zie een fabrikant die op de verkeerde dingen bezuinigt.
dat doen ze, en blijkbaar zijn er meer mensen die geen 3.5 gebruiken. en voor de minderheid die het wel gebruikt is er die dongel, of een andere telefoon

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 22 januari 2018 14:54]

Tenzij je airplay of bluetooth boksen hebt.
Dat is juist waarom het wat lastiger is, die groep is vrij beperkt terwijl een aux ingang veel universeler is. al helemaal vergeleken met airplay. En dan hebben we het nog niet over de kwaliteit van het geluid en alle andere mogelijke irritaties puur omdat een draadje weg moet volgens fabrikanten.
Mwoah het geluid over airplay op mijn Harman Kardon klinkt prachtig hoor. Daar zou een kabeltje geen verbetering in brengen.
Persoonlijk sta ik er van te kijken hoe langzaam die overgang naar draadloos gaat. Inmiddels heb ik die Kardon set alweer bijna 3 jaar...
Een kabeltje kan er zeker wel verbetering in brengen, want een kabeltje kan de audio lossless doorgeven. Bluetooth is hier toch beperkter in, alhoewel je het verschil niet zal horen, afhankelijk van de gebruikte bluetooth chip is 512 wel haalbaar, maar het meeste gaat niet voorbij de 256 bitrate volgens mij.

Waarom moet alles draadloos worden? Vooral voor apparatuur wat je niet verplaatst zoals computers, geluid setjes en wasmachines, zie ik het nut niet zo om dat allemaal maar draadloos te maken. Als we alle apparatuur draadloos gaan maken, ga je in een gemiddeld woonhuis gewoon tegen problemen aanlopen. Als de WiFi nu al stoort, moet je nagaan als straks elk elektronisch dingetje draadloos met elkaar gaat communiceren. Het aantal thuis vrij te gebruiken frequenties is hier veel te gelimiteerd voor.
Hi-res LDAP is 330/660/990 kbps. Maximaal 24bit/96KHz, beter bronmateriaal is nauwelijks aanwezig.
Airplay is niet via bluetooth, maar via Wifi. Bandbreedte genoeg dus:)
De overgang naar draadloos kan wat mij betreft niet lang genoeg uitblijven. Zelf gebruik ik zowel BT speakers & koptelefoons als bedrade koptelefoons. Beide hebben hun eigen toepassingen met voor- en nadelen. Ik ga deze niet nog eens oplepelen, deze lijken me al vaak genoeg opgesomd.

Het belangrijkste is dat ik zelf de keuze heb om BT te gebruiken of 3,5 mm, ik zal zelf dan ook pas een telefoon zonder 3,5 mm kopen als er geen andere mogelijkheden meer zijn.
Die overgang gaat zo langzaam om dezelfde reden dat bedraad apparaten aan het internet hangen altijd betere resultaten levert. bedrading in je huis is veel meer gezeik dan bedrading op je hoofd. al helemaal als dat gewicht wegneemt van het hoogste punt van je lichaam. Oh en het kost gewoon meer. dat AUX draadje kan lossless stereo geluid leveren, het is al de creme de la creme kwa geluidskwaliteit.

[Reactie gewijzigd door t link op 22 januari 2018 21:55]

Helemaal mee eens. Het gebruiksgemak van een draadje is zo groot. Het zit (nog, hopelijk nog heel lang) op veel apparaten.

Ik vind het om meerdere reden, waaronder duurzaamheid ook niet nodig om draadloos te gaan. Met een draadje heb je:
- geen extra batterijen nodig;
- geen extra oplader/oplaadapparaat nodig;
- je kunt je bestaande koptelefoon gebruiken.(die best lang mee kan als je er voorzichtig mee omgaat, zeker bij de wat duurdere modellen die een goede aansluiting/jack hebben).
- Verschil in prijs tussen bedraad en draadloos zal bij een vergelijkbare kwaliteit nog steeds in het voordeel uitvallen van bedraad.
- minder kans op storingen (bijvoorbeeld door interferentie met andere draadloze apparaten).
- je bent niet afhankelijk van de lading van je koptelefoon, alleen de batterij van je telefoon is van belang. Volgens mij is het energieverbruik van je telefoon (of ander gadget) lager met een draadje dan met bluetooth.

Edit: argumenten beter geordend.

[Reactie gewijzigd door Paulus73 op 22 januari 2018 13:50]

- Je hebt geen batterijen nodig, de hoofdtelefoon heeft een ingebouwde accu.
- Er is geen extra oplader nodig want USB oplader is voor alle toestellen bruikbaar.
- Je kan je bestaande koptelefoon gebruiken via de USB-c aansluiting.
- Verschil in prijs tussen BT en 5 meter oxygen free copper is inderdaad groot (in het voordeel van BT).
- Een draad is een antenne dus levert meer storing op.
- De accu van je phone is altijd sneller leeg dan de accu van je headset. In alle andere gevallen heb je een powerbank.
- draden slijten
Het gemak durf ik dan eeer te betwijfelen. Zodra ik op play druk is voor mij het draadloos afspelen binnen 2 taps geregeld op boksen en headphones.
Geen draden die in de knoop raken en die haan storen na verloop van tijd. Ik wil niet meer terug.
In mijn auto zit ik nog met een draadje te hannesen. Dat heeft dus echt niet mijn voorkeur.
Draadloos past beter bij een device onafhankelijke wereld; het ene moment luister ik vanaf mijn telefoon, andere moment iPad, andere moment MacBook, andere moment via Apple TV. Die leg ik niet met een kabeltje vast aan een geluidsinstallatie; dan zou ik telkens het kabeltje moeten verwisselen en kan ik het apparaat waar vanaf ik dan speel niet kunnen gebruiken.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 23 januari 2018 08:20]

“Fabrikant voegt extra functie 8)7 toe via dongle die bewust is weggelaten”
Wat een hoop negatieve reacties op een fabrikant die een tussenoplossing uitprobeert... De 3,5mm jack neemt nog steeds behoorlijk wat ruimte in op een telefoon en de race om zoveel mogelijk in een smartphone te proppen is verre van over.
Ik zou hier blij mee zijn. Die paar keer dat ik graag een bedrade koptelefoon wil aansluiten kan het, de rest van de tijd merk ik er niks van, en de fabrikant krijgt toch mooi wat extra mogelijkheden binnenin.
Veel consumenten willen een jack, en die zal het worst wezen dat de telefoon daar 1 mm dikker van wordt.
Ik denk dat het meer om de lengte dan om de dikte gaat. Intern is het een behoorlijke ruimteverslinder (relatief gezien). Wanneer je die ruimte kunt benutten voor de luidspreker en sensoren, komt er extra ruimte vrij voor de accu.
Hoeveel procent van de ruimte gaat verloren door de koptelefoon jack? Één procent? Dat is toch totaal niet van belang t.o.v. de meerwaarde die de jack biedt?
Er valt meer winst te halen met een zuinige processor en OS dan met een iets grotere accu.

Edit
Ik gebruik zelf een Nokia 8 met headphone jack. Die heeft een van de beste accuduren van alle high end telefoons.

[Reactie gewijzigd door andreetje op 22 januari 2018 19:22]

Wanneer je door het ontbreken van de jack een paar andere componenten zo kunt herschikken dat de accu 3 tot 4 mm langer kan zijn, kan dat een significant verschil opleveren. Misschien zelfs meer. De meeste componenten zijn redelijk plat, zodat de accu er nog achter past, maar de jack neemt de volle dikte van het toestel in beslag. Dan heb je het al snel over een centimeter en misschien wel 10% meer accucapaciteit.
Om zoveel mogelijk in een smartphone te proppen maak je die gewoon groter, je gaat er niet een van de meest bruikbare features, de 3,5mm jack uit verwijderen.

Er was een tijd einde 2009 dat ik me een beetje "beschaamd" en "nerd" voelde om de "brick" Nokia N900 die maandagmorgen op mijn bureau te leggen op kantoor waar de meeste mensen nog gewoon een kleine telefoon verkozen.
Maar power dat het ding had, het kon de uitdaging met tegelvloeren perfect aan, had zelfs een hardware toetsenbord, FM radio zender, Infrarood, Stylus aan boord..
Fast forward 7 jaar en de N900 is klein en lief en past perfect in je zak in vergelijking met huidige tabletvormige telefoons en het enige dat er wezenlijk is verbeterd is de snelheid waarmee er kan gesurft worden op het net.

Laten we niet doen alsof BT Headphones het ei van columbus zijn sinds Apple het actief is gaan promoten.
Toen de Apple iPhone op de markt werd geïntroduceerd was ik heel even een potentiële klant: telefoon van Apple, design, touchscreen.
Mijn enthousiasme was echter snel bekoeld toen ik de beschikbare features ging vergelijken met wat ik van een smartphone verwachte op dat moment.
Een van de mindere afknappers was het feit dat BT Headphones niet mogelijk waren met de iPhone terwijl ik die wel met veel plezier gebruikte in combinatie met mijn Nokia E52.
Was dat niet een decennium geleden?
Sindsdien gebruik ik nog steeds BT en 3,5mm jack naast elkaar. Zelfs mijn Sennheiser Momentum 2 koptelefoon heeft een BT en 3,5mm optie meegeleverd en zo hoort het op toestellen die honderden euro's kosten.

Wat doe je nog met die oude van 3,5mm jack voorziene junk? Een paar actieve boxen aansturen misschien? Aan een oude versterker koppelen en zo je MP3 collectie afspelen (veel van de betere betaalbaare vesterkers hebben geen BT) . Jammer genoeg wordt FM broadcast mogelijk beëindigd maar daar komt een oude Nokia N900 met 3.5mm headphone jack van pas als "tuner" terwijl die gevoed wordt via de netspanningsadapter.
Internet Radio was toen nog geïntegreerd in het OS en niet een of andere van reclame doordrongen 3rd party app dus internet radio is als het ware plug en play ook na reset van het toestel.

Dus on toppic dien ik bewondering uit te spreken voor Sony om mee met de trend toch de bruikbaarheid en levensduur van hun toestellen te gaan vergroten.
De Android telefoonscene is en blijft vooral een hardware competitie voor fabrikanten, dus degene die het grootste aantal gebruiksscenario's kan bedienen wint.
Met berichten als dit en hun "samenwerking" met Jolla via open devices komt Sony op mijn to watch lijstje ondanks mijn heel matige enthousiasme voor moderne smartphones.
De 3,5mm jack neemt nog steeds behoorlijk wat ruimte in op een telefoon
Met toestellen als de S8 en OP5 op de markt, is dit een compleet non-argument. Beiden dun, bezel-less en grotere batterijen dan de meeste toestellen zonder 3,5mm aansluiting. Die extra plaats wordt totaal niet benut.
Maar we weten nog niet waar Sony de ruimte voor gaat gebruiken? We weten nog niets over het toestel. Hoe kan je nu al zeggen dat de ruimte niet wordt benut?
Durf ik op wedden. Alle 3,5mm-loze toestellen momenteel op de markt hebben nog absoluut niets aan waarde toegevoegd t.o.v. het verwijderen van het slot.
Ik heb enkele dagen geleden van Sony een preview mogen zien. Het lijkt erop dat het toestel een stuk compacter gaat worden en richting de minimal bezels en geronde vormen gaat.
Dan gaat mijn vergelijking weer op.. compacter en/of minder bezels dan de S8 en OP5T? Fijn, verwijderen v/h 3,5mm slot lijkt inderdaad iets opgeleverd te hebben. In alle andere gevallen is het laten wegvallen weeral nutteloos voor de consument.

[Reactie gewijzigd door elaurensh op 27 januari 2018 16:29]

Inderdaad. Leg een 3,5 mm jack eens naast een Apple Watch dan zie je hoe idioot veel ruimte zo’n jack inneemt voor de functionaliteit die het biedt.
Oplossing voor een probleem die er niet hoeft te zijn.
idd en volgens mij maakt het voor de waterdichtheid tegenwoordig ook niet meer uit.
niet meer
De galaxy S5 was al waterdicht, en die had de jack, SD kaartslot, en verdorie een verwijderbare accu. Hell, Sony had al 3 generaties terug een waterdicht flagship MET hedaphonejack!
Dit is nooit een probleem geweest, het was altijd een kwestie van gewoon de moeite willen doen. Nu Apple voor het geld kiest (plots kopen ook gewone consumenten draadloze oortjes van 100+ euro, terwijl zij vroeger oortjes van 20-30 euro kochten), zien luie volgers zoals Sony hun kans schoon om lui te zijn en de headphone jack niet meer waterdicht in te bouwen.

De S5 bewijst dat klanten eigenlijk gewoon geen enkele concessie moeten doen voor een waterdicht toestel, zelfs niet voor de accu: het ding was dan wel spuuglelijk, maar dat kwam gewoon door de achterkant met het plijster-patroon: een afneembare achterkant hoeft niet lelijk te zijn, zoals we tot een paar jaar terug allemaal wisten (De S2 met de ruwe plastic achterkant blijf ik prachtig vinden), en kon zelf extra-fancy zijn, zoals LG bewees met de G4, die ene keramische of leren achterkant kon hebben.

[Reactie gewijzigd door kiang op 22 januari 2018 09:21]

De S5 had wel een klepje over de micro-usb 3.0 poort zitten, dus een concessie was er wel degelijk. Heb zelf de Xperia Z1 en Z2 gehad, waarmee ik bij beide problemen heb gehad met de headphonejack (waarschijnlijk omdat ik ermee het zwembad in ben gedoken). Ook het klepje over de charging port was erg storend.
Ben het wel roerend eens dat er 0 reden is om de headphonejack weg te laten. Ik ga zelf dan ook geen telefoon kopen die hem niet heeft.
De S5 had een klepje voor de USB, de S5 Neo niet meer, en toch hebben beide een IP67.

[Reactie gewijzigd door Edwin_VH op 22 januari 2018 18:15]

Ik geef u hierin volledig gelijk.
IK vraag mij trouwens af hoe ge radio kunt beluisteren zonder jack.
Díe oortjes waren toch tevens ook de antenne. Oh ja telkens als ik radio wil luisteren krijg ik de boodschap dat de oortjes moeten ingeplugd zijn.
Hoe lossen ze dat dan op zonder die jack of valt het radio luisteren dan ook gewoon weg?
[...]
Nu Apple voor het geld kiest (plots kopen ook gewone consumenten draadloze oortjes van 100+ euro, terwijl zij vroeger oortjes van 20-30 euro kochten), zien luie volgers zoals Sony hun kans schoon om lui te zijn en de headphone jack niet meer waterdicht in te bouwen.
Veel phonemakers volgen Apple blind, bij gebrek aan creativiteit. Want zo denkt men, als het op Apple lijkt dan is het goed en kopen de consumenten het. Ze hebben vaak niet in de gaten dat veel consumenten iets anders willen dan een iPhone. Een nieuw model van Motorola lijkt ook de beruchte notch te hebben.

nieuws: Renders tonen Moto X5 met 'iPhone X-notch' en andere Moto-smartphones
[...]
Veel phonemakers volgen Apple blind, bij gebrek aan creativiteit. Want zo denkt men, als het op Apple lijkt dan is het goed en kopen de consumenten het. Ze hebben vaak niet in de gaten dat veel consumenten iets anders willen dan een iPhone. Een nieuw model van Motorola lijkt ook de beruchte notch te hebben.
Apple was niet de eerste met een waterdichte telefoon. Niet de eerste telefoon zonder 3,5mm jack. Niet de eerste met twee camera's. Niet de eerste met goede OLED schermen. Gewoon niet de eerste met een heleboel. Behalve in de ogen van Apple gebruikers.
'Maar als Apple het doet, doen ze het goed.'
Ook dat valt te betwijfelen, dat het aanslaat als Apple het doet staat echter buiten kijf. Maar andere telefoonmakers volgen helemaal niet 'blind' Apple. Android schil lijkt ook niet op iOS en, beste fanboys, iOS is ook geen marktleider.
Marktleider in wat?

Aantal verkochte telefoons? neen, bijlange niet
Aantal verkochte smartphones van 1 type? ja, de iPhone is telkens de meest berkochte smartphone
Winst uit de telefoon afdeling? ja, ze maken enorme winsten op de iPhone

Marktleider zijn kan in veel verschillende zaken. Apple haalt meer winst uit 20% (schatting, niet opgezocht) marktaandeel dan de andere allemaal samen. Of dit gezond is, laat ik even buiten beschouwing. Maar elk bedrijf zou hiervoor tekenen en marktaandeel in stuks zou hen ineens niets meer interesseren.
Je hoort mij niet zeggen dat het slecht gaat met Apple of dat het bedrijf niet succesvol is of dat ze weinig winst maken. Wat ik wel zeg is dat het na-apen van Apple reuze meevalt. Dat geldt ook voor hun innovatie: few and far between. Vaak is dat ook juist hun kracht: alle MacBooks lijken op elkaar, als je het jaar niet weet, weet je vaak niet gelijk wat erin zit. OSX evenzo, verbeteringen zijn evolutionair (vlg Windows OS 7, 8, 10 = 3x anders, PC-hardware met 2-in-1 / Surface-lijn = innovatief, wat je er ook van vindt).

Nogmaals, het gaat goed met Apple, maar het weglaten van poorten op je laptop of telefoon is niet vernieuwend en 'courage' is daarmee ook geen feature. Het verdient in mijn ogen voorlopig ook geen navolging, mijn volgende laptop heeft gewoon weer touchscreen, pen en een paar gaten voor stroom, extern beeldscherm en nog een usb-apparaat/opslag. Mijn volgende telefoon heeft hopelijk weer een 3,5 mm jack. Maar had ik aandelen Apple, dan zou ik zeggen Apple: ga zo door!
Ik merk wel bij mijn xz premium dat USB c tegenover micro USB kwetsbaarder is. Bij vocht in de aansluiting heb ik kortsluiting en vastlopers.. Bij micro USB nog nooit gehad.
Want je hebt precies dezelfde telefoon met een USB C en micro USB getest, waarbij dus het enige verschil de USB is?
Vertel mij dan maar wat het wel kan zijn..... Dat is niet te testen maar een z5 of een xz liggen niet veel van elkaar af. Daarnaast de z, z2 hadden hier ook geen last van.. Maar heel toevallig bij de xz met een usb c heb ik er duidelijk wel last van bij vocht in de aansluiting.
"Vertel mij dan maar wat het wel kan zijn..... "

Ehh, een fabricage fout, ontwerp fout of gebruikers fout om zo maar een paar logischere mogelijkheden te noemen? Ik heb met mijn S8 echt geen enkel probleem met USB-C en hij zit ook op een stuk stevigere manier ingebouwd dan welke Micro USB aansluiting die ik tot nu toe gezien heb
Ook als er water in je aansluiting zit?
Naja, ik weet niet wat jij met je telefoon doet, maar als je er water in krijgt ben je sowieso al vreemd bezig met je telefoon lijkt me. Maar ik heb vaak genoeg in de regen gebeld en geen last van vocht dus.....
Dat is dus geen vergelijkbare situatie.
<offtopic>

kruk_droog heeft last van water in de usb poort van zijn smartphone... :P
Sorry, kon het niet laten dit even grappig te vinden.

</offtopic>

[Reactie gewijzigd door arthurvanstrien op 22 januari 2018 15:09]

Mijn S8 heeft geen last van. Kreeg wel een bericht dat het vocht in zat maar na drogen deed die het weer.
De Z en Z2 hadden een klepje voor de USB poort, dus als die vol met water komen te staan heb je wel een groter probleem dan een USB poort die raar doet.. Je moet sowieso geen connector aansluiten met water tussen de contacten, stroom met water geeft geheid corrosie/kortsluiting.
Ik heb er zelf niet zo echt problemen mee met mijn xz premium, had er 1 keer last van.
Poort uitblazen en probleem opgelost.
Je moet de telefoon ook eigenlijk niet meteen aan de lader leggen als hij nat is geweest,
Heb je er dan helemaal geen last van
De s5 was alleen niet zo degwlijk waterdicht. De s7 daarintegen was wel goed waterdicht maar dan niet verwijderbare accu.
Daarnaast over die lelijke achterkant: Meeste mensen gebruiken een hoesje. En het deel dat het niet doet krijgt daar vrij vaak spijt van...
het enige wat de s5 bewijst is dat er keuze is, en wat telefoons zonder 3.5 bewijzen is dat er genoeg vraag is naar telefoons zonder 3.5.
Helemaal met jouw eens. Het ontbreken van een mini jack is voor mij de hoofdreden om deze telefoon niet te kopen. Gelukkig zijn Samsung, LG en OnePlus zo koppig om 3,5mm jack te behouden.
Gelukkig zijn Samsung, LG en OnePlus zo koppig om 3,5mm jack te behouden.
Tot de volgende generatie dan.
Nota bene heeft Sony een waterdichte telefoon met jack.
Vanaf de Sony Xperia Z1 (of een generatie daarvoor al) zijn alle high-end telefoons van Sony waterdicht geweest. Waterdichtheid is dus al jaren mogelijk, zonder dat de 3,5mm jack weggelaten hoefde te worden. :)

Ik ben benieuwd wat de rest van het toestel gaat brengen. Het scherm is in ieder geval alvast veelbelovend. In Q2 ben ik alweer toe aan een nieuw toestel, daar mijn huidige Sony Z5 Premium een regelrechte flop was in verband met de Snapdragon 820 810 hitte issues... Iets waar ik momenteel ieder moment van de dag tegenaan loop met dit toestel.

[Reactie gewijzigd door InjecTioN op 22 januari 2018 15:03]

de Snapdragon 820 heeft geen hitte issues, de 810 wel. Jouw Z5 Premium heeft dan ook de 810.
Correct. My bad.
Nee precies.. Bluetooth koptelefoons zijn niet zo bar duur meer en van zowel Blokker kwaliteit als Sennheiser prima verkrijgbaar.
Bluetooth word gestoord door 2,4 GHz microgolven, WiFi, dect,babyfoons,...
Bluetooth vereist meer energie van telefoon en als je Bluetooth oortje plat is, dan heb je geen muziek meer...
Bluetooth oortjes zijn ook nog altijd duurder dan gewone oortjes.
Dus je betaald meer voor minder, want echt draadloos kan je 10 meter niet echt noemen, je moet je gsm nog altijd dicht bij jou houden.
Ik had gehoopt dat de nieuwe Bluetooth standaard, gebruik zou maken van WiFi voor het bereik te vergroten naar je heel huis door gebruik te maken van je WiFiap

[Reactie gewijzigd door sebastienbo op 22 januari 2018 09:15]

Volgens mij heb je met Bluetooth 5.0 een best groot huis nodig voordat de afstand te groot is. :)
Dat hangt meer af van het apparaat dat je erbij gebruikt, ik heb zelf een Sony MDR-100ABN wireless N.C. koptelefoon en heb ook een tijdje JBL T110BT draadloze oortjes gehad, met die oortjes merkte ik na een paar meter al dat het signaal bijna verbroken werd, terwijl ik met mijn bluetooth koptelefoon van Sony vrijwel heel het huis kan doorkruisen zonder ook maar een keer te merken dat het signaal zwakker wordt (zelfs als mijn telefoon links boven in het huis ligt en ik rechts beneden in het huis ben, huis is circa 20 meter lang)

Draadloze oortjes zijn voor mij echter niet geschikt, ze vallen te makkelijk uit, glijden weg en vervolgens gaat het mis. Ik was aan een voertuig onderhoud aan het doen, maar vind het wel fijn om altijd muziek bij te hebben. In eerste instantie had ik 1 oortje in, vervolgens even uitgedaan en het ding omgeknoopt. Toen ik naar voren reed ging het 'KRRRRRRAKK'. Weg waren de oortjes. Met bedrade oortjes heb ik dit nooit gehad, die laat ik gewoon uit mijn jas hangen... Dus gelukkig maakt Sony draadloze koptelefoons met heel goed geluid, die vallen in elk geval niet af (LDAC + aptX ondersteuning) :9
Voertuig onderhoud gebeurt meestal in een garage. Dat is tenminste wel een aanrader. Sommige mensen zijn dan niet te beroerd om een radio/versterker/boombox in te zetten voor audio vermaak. Lijkt me gemakkelijker.

En als het een enigzins moderne versie van radio/versterker is, kan je je telefoon er wel aan koppelen via kabel/bluetooth, zodat je gewoon naar je eigen muziek kan luisteren (al dan niet online). Plaats er nog een edxtra stroompunt bij en je kan je telefoon tijdens onderhoud ook opladen. Activeer stemcommando's op je telefoon om muziek harder en zachter te zetten, wanneer je dat nodig acht.

En het allerbelangrijkste, je houd je handen vrij om het onderhoud te plegen. Waarom zou je dan in hemelsnaam met oortjes/hoofdtelefoon (al dan niet bluetooth) aan de slag willen gaan? Op de hierboven beschreven manier gaan die niet per ongeluk stuk of komt er enige vorm van vuiligheid in, want je kan deze veilig opbergen.

Maar misschien denk ik te simpel.
Dat geld alleen voor een speciale modus binnen de het BLE (Bluetooth Low Energy) gedeelte. Die modus heeft een zere lage transfer speed en dus niet geschikt voor het streamen van muziek. Maarja.. dat zal de marketing afdeling niet weerhouden om dat als reden te verkopen.
nooit last van storingen, en energiegebruik valt ook mee naar mijn idee. en ze zijn duurder als gewone oortjes ja, maar wat voor oortjes? van die oortjes van een paar euro? mn eerste draadloze koptelefoon kostte 30 euro en klonk net zo goed als oortjes van 30 euro. en zijn er oortjes die 10 meter lang zijn? ook 1 meter is nog steeds echt draadloos. waarom moet een draadloze koptelefoon meer dan 10 meter bereik hebben terwijl het een opvolger van bedraadde koptelefoons is die vaak snoeren hebben van 1.5 tot 3 meter.

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 22 januari 2018 14:48]

Bluetooth is niets voor niets bluetooth, als je gebruik wilt maken van wifi, dan heb je niks aan bluetooth, want dat is totaal iets anders. En een berijk van 10 meter is ook niet waar, ik heb mijn S5 en JBL bluetooth koptelefoon nog berijk als ik 20 meter verder op sta, geen happeringen. En ik wil niet veel zeggen hoor, maar als jij een bedraade koptelefoon/oortjes hebt dan is je telefoon altijd binnen 1 meter van je lichaam. Dus het is wel degelijk een verbetering. Plus het digitale audio signaal hoeft niet naar een analoog audio signaal worden omgezet, door middel van een DAC (digital to analog converter) dit scheelt weer in ruimte in de telefoon. Hier door kunnen ze de telefoon dunner maken of er een grootere batterij in stoppen. En hoe minder openingen in de telefoon hoe hoger de garantie dat hij ook daadwerkelijk water dicht blijft.
Xander, Bluetooth 4.0 kan ook gebruik maken van Wifi

Volgens wikipedia kan dat zelf sinds versie 3.0:
Versie 3: op 21 april 2009 werd een nieuwe versie van bluetooth gepresenteerd. De nieuwe bluetoothversie is weer een stuk sneller en betrouwbaarder en gebruikt wifi (802.11n).
Ik had gehoopt dat de nieuwe Bluetooth standaard, gebruik zou maken van WiFi voor het bereik te vergroten naar je heel huis door gebruik te maken van je WiFiap
Neuh, d'r is wel "low energy" wat eigenlijk beter "low bandwidth" had kunnen heten, omdat je er bijvoorbeeld geen audio over kan streamen. Dat kan over normaal bluetooth ook al niet, dus daarvoor is een soort achterdeurtje met compressie ingebouwd.

Bluetooth gebruikt achterlijk veel energie omdat het (net als wifi) op 2.4GHz draait. De hoogfrequentie elektronica gebruikt veel energie om alleen maar standby te blijven. Voor je mobieltje betekent het ook dat de antenne continue moet wisselen tussen BT en WiFi modes. Audio over bluetooth betekent dus minder kwaliteit (vanwege verplichte compressie) en meer batterijgebruik voor zowel telefoon als headset.

De BT 3 standaard ondersteunt piggybacking over wifi, zodat je hogere datarates haalt, maar het energiegebruik neemt daarbij alleen maar toe. Het kost dan wel minder energie om data over te dragen omdat de zendtijd korter is. Als je 1MB data verstuurt via wifi kost dat minder energie dan over bluetooth, en dat kost weer minder dan via BLE.
Gelukkig lijkt Samsung terug te komen op de beslissing om de jack weg te laten, als de geruchten kloppen. Hopelijk de eerste die het goede voorbeeld geeft...

@MClaeys My bad, dacht dat Samsung de eerste was die het slechte voorbeeld van Apple volgde. Kudo's voor hen dat ze hierin wel hun eigen lijn volgen en niet blind achter Apple aan gaan.

[Reactie gewijzigd door Amito op 22 januari 2018 08:37]

Hoezo terugkomen op de beslissing? De S7 en S8 hadden toch ook gewoon een jack?

Ik vrees dat de jack sowieso verder zal verdwijnen helaas. De dongles worden er ook niet kleiner op op deze manier.
Ik zal de mini-jack niet missen, gebruik hem al een jaar of 5 niet meer. Streamen thuis: via wifi of evt. bluetooth. Auto: bluetooth.
Voor de meeste mensen die het jammer vinden dat de jack verdwijnt is dit niet vanwege het verwachte gebruik.

Juist wanneer je bij een kennis in de auto stapt en denkt: "Dit nummer moet ik jou nu laten horen". Dan is een jack veel fijner dan eerst op zijn/haar telefoon BT verbreken, zelf verbinden, dan afspelen en dan weer de koppeling verbreken omdat anders je telefoon elke keer weer verbindt. (En dan nog maar even er buiten gelaten dat niet iedereen BT heeft in de auto)
Er zijn genoeg scenario's denkbaar dat de minijack gemist wordt, maar ik ben er niet een van.

Elke auto die nu van de band rolt, heeft BT. De meeste after-market autoradios hebben BT. Er is inderdaad genoeg legacy die dat nog niet heeft, maar ook dat is een kwestie van tijd.
Bluetooth is niet altijd even handig als je snel iets wil afspelen op een andere installatie dan die van jezelf (soms weten ze niet meer hoe te moeten pairen om maar een dom voorbeeld te zeggen). Dongles raken kwijt en zijn een last om mee te sleuren. En ik heb een degelijke hoofdtelefoon met jack die nog lang niet aan vervanging toe is. In de wagen gebruik ik ook bluetooth, thuis chromecast audio, maar dat zijn niet de enige plaatsen waar je naar muziek kunt luisteren natuurlijk. Elke usecase is daarbij ook anders, ik zou het momenteel nog missen, binnen een paar jaar kan/zal de situatie alweer anders zijn.
dat is nu nog wel het geval, maar als ik zie hoe makkelijk dat met de airpods van apple gaat is dat zeker wel op te lossen. tegen de tijd dat alles draadloos gaat zal dit toch iets zijn wat getekkeld moet worden.
Idd, nu moeten ze wat verzinnen om te concurreren.
Laat die jack gewoon zitten!
Idd laat muziek nou net hetgeen zijn dat het minst energie vraagt.
Het is een probleem als je er een probleem van wil maken.
Nou ja, na een 1e keer gebruik van mijn 3.5mm plug werkt deze niet goed. Op zoek naar een nieuwe plug bleek dat dit bij Sony een veel voorkomend probleem is en met het (spat)waterdicht maken via plakstrips ook niet zomaar voor iedereen een te vervangen onderdeel is.
Dus wel degelijk een oplossing voor een probleem.
Ze overtreffen apple met die dongle, ik ben benieuwd wat het volgende is dat nu weggelaten wordt.
ik ben benieuwd wat het volgende is dat nu weggelaten wordt.
Het SIM-kaartslot. En ook dan gaan mensen jarenlang mekkeren dat ze zo vaak simkaarten verwisselen dat dit de bruikbaarheid van een smartphone marginaliseert. Net als toen de verwisselbaren batterij, de infraroodpoort (okay, die werd nooit echt gebruikte), het (micros) SD-kaartslot etc. verdween.
Topreactie! Ik vind draadloos muziek luisteren echt een verademing, geen gezeik meer met kabels. Ik zie dat als vooruitgang, heb het idee dat heel veel mensen hier erg slecht tegen verandering kunnen. En dat, op een toestel (iPhone) die, als ik de reacties hier lees, niemand gebruikt? Je hebt dus een probleem met een toestel dat je zelf niet hebt of gebruikt... Wat is dan het probleem? Genoeg toestellen met een 3.5mm Jack!
En sinds wanneer kunnen iPhone gebruikers niet ontevreden zijn over het missen van de headphone jack? Jou mening is niet die van iedereen, als je graag ios gebruikt ben je gewoon de klos, er zijn genoeg threads te lezen over ontevreden iPhone liefhebbers.
Ja, dat is toch mijn hele punt en mijn opinie? Natuurlijk is mijn mening niet die van iedereen, daarom ga ik daar graag over in discussie op een forum :)

Ik vind het gewoon altijd frappant om dingen te lezen als: 'Bijna iedere iPhone gebruiker mist de 3.5MM Jack', of 'Apple dwingt consumenten om...'

Ik zie dat heel anders. Apple maakt een keuze (die ze geen windeieren legt), en de consument maakt een keuze. Het is jammer dat die keuze in principe eentje is tussen alleen maar Apple en Android en helaas geen Windows Phone meer (nagenoeg geen keuze meer dan!), maar dat is weer een andere (interessante) discussie.
Excuus als ik bot overkom, dat is niet mijn bedoeling. Blackberry is ook al uit de markt gestapt, we hebben inderdaad steeds minder keuze.
Als apple dan maar niet met een sim-dongle komt :+
Lach er maar mee maar ik loop met 3 SIM kaarten rond (BE, CN, UK) :p Waarom? Elke webshop, online dienst, etc. stuurt codes uit voor twee-stap authenticatie, maar velen aanvaarden enkel nationale nummers. Ik ben dan weer een randgeval, maar tenzij er echt voordeel uit te halen valt, mogen ze van mijn part de kaartsloten laten daar waar ze zijn.
Je geeft een goed voorbeeld: er is wel een markt voor, maar die markt is niet groot. Er is ook een mark voor horizontale 'smartphones' met e-inkt-scherm met uitklaptoetsenbord om op een comfortabele manier in de (linux) terminal te kunnen werken. De markt is alleen niet groot genoeg om dat apparaat uit te brengen. En zo is de groep mensen die behoefte heeft aan 3 verschillende fysieke simkaarten ook niet significant. Dan zou er wel een triple-simtelefoon beschikbaar zijn. Die paar mm2 die het toestel groter wordt heb jij er wel voor over, zoals veel mensen hierboven er wel een paar mm2 voor willen inleveren voor een aansluiting die het afgelopen decenia steeds meer op telefoons is verschenen, maar nu weer gaat verdwijnen. Maar als de meerderheid die paar mm2 liever niet mist dan moet de fabrikant toch een afweging maken.

Overigens zou het me niet verbazen als jij straks met een e-sim nog veel sneller kan wisselen van provider/nummer dan nu.
Overigens zou het me niet verbazen als jij straks met een e-sim nog veel sneller kan wisselen van provider/nummer dan nu.
Tussen providers uit verschillende landen? Zou me ten zeerste verbazen ;)

Maar mijn probleem met het weglaten v/d kaartsloten is identiek aan die met het weglaten v/d 3,5mm jack.. waar zit nou dat voordeel? Leuk dat het minder plaats inneemt, maar is er al een toestel zonder 3,5mm jack op de markt die ook maar iets met die extra plaats gedaan heeft??
maar is er al een toestel zonder 3,5mm jack op de markt die ook maar iets met die extra plaats gedaan heeft??
Jij snapt echt niet dat het volume van een telefoon altijd meer is dan een som van het volume van de componenten? En de prijs (vrijwel) nooit lager is dan de som van de prijs van de componenten? Ik stoor me er aan dat ik al tien jaar met een selfie-camera op mijn telefoon rondloop. Ik betaal er voor, mijn telefoon wordt er groter door en ik maak nooit selfies.
Ik snap wel dat ik meer betaal en minder functie terug krijg. En nu de kost v/e 3,5mm aansluiting en SIM-kaartsloten erbij halen? Met high end telefoons die er ieder jaar weer minstens 100eur bijlappen? 8)7

Als jij denkt dat je telefoon goedkoper gaat worden als ze de selfie-camera weghalen, dan moet je economics 101 nog eens boven halen (no offence ;)). En bij het weghalen zal je telefoon ook niet verkleinen.
Ach ja, hou het maar bij je verklaring. Het is blijkbaar niet zo dat de OP5T of S8 een aanzienlijk grotere batterij hebben, een 3,5mm slot, minimale bezels en dual SIM t.o.v. alle single SIM toestellen zonder 3,5mm slot die momenteel op de markt zijn. Zoals ik al zei, tot op heden 0,0 voordeel aan het weglaten v/h 3,5mm slot. Net zoals het eventueel weglaten v/h SIM kaartslot.

[Reactie gewijzigd door elaurensh op 27 januari 2018 16:37]

Hoe is het toch mogelijk dat het verdwijnen van handige en zelfs noodzakelijke (batterij vervangen) features tegenwoordig als een pré wordt gezien....

Het zijn de kleren van de keizer.
Omdat er andere vervangende functies worden toegevoegd.
De keizer wil zijn kleren niet uitdoen om in de wasmachine te stoppen. Hij is bang dat hij dan in z'n blote kont moet rondlopen.
Welke dan? Welke feature is een waardige vervanger van bijvoorbeeld de verwisselbare batterij?
Een vaste accu die lange levensduur heeft en die dus niet vervangen hoeft te worden. Het scherm is evenmin vervangbaar, die raken vaker defect dan een accu.
Die accu's bestaan niet, dus daar kunnen we kort over zijn.
De USB poort, opladen kan dan alleen nog maar draadloos :P
Bedoel je nou dat Sony het hier erger doet dan Apple? Ze geven toch juist alsnog meer dan andere fabrikanten?
Het volgende wat wordt weggelaten? Misschien de dongle. Die kun je namelijk ook integreren in de telefoon. Dan kun je de lader en je oortjes met jack plug direct in de telefoon steken. Revolutionair! 8)7
moet dan wel extra voor betaald worden. Een "luxe" uitvoering met 3,5 mm jack :)
Had onlangs een zo'n kabeltje gekocht voor iemand die een Pixel 2 heeft. Echter werken die kabeltjes niet. Deze werkt alleen voor een MacBook. Ik ben dan ook benieuwd of zo'n kabeltje alleen voor Sony apparaten gaat werken.
Dat komt omdat de Pixel 2 geen analoog over USB-C ondersteunt. Ik verwacht dat dat voor nieuwe toestellen wel het geval zal zijn, je hebt toch immers een DAC nodig in de telefoon voor de luidspreker, en het maakt zo'n dongle een stuk simpeler.
Voor de geluidskwaliteit is het juist handig de DAC in de koptelefoon zelf te stoppen.
Ergens vind ik dit wel interessant. Sony heeft immers altijd hoge kwaliteit DACs in haar smartphones geplaatst, dus ik ben benieuwd wat er dan in die dongle zit.

Neemt niet weg dat dit een oplossing is voor een probleem die er niet hoeft te zijn. Net als die 'camera bump' zou ik het desnoods geen probleem vinden om een 'audiojack bump' te hebben op mijn telefoon. Liever nog een dikkere telefoon (met dus meer ruimte voor een grote batterij), maar dat kan tegenwoordig blijkbaar niet meer.
Je kunt ook analoog audio over USB-C uitsturen. Zo'n dongle stelt dan niets voor.
Ik snap dat gedoe met die afmetingen ook niet. Tegenwoordig loopt iedereen met een mini-tablet rond, wat ze 10 jaar geleden een “koelkast” zouden noemen, maar het is wel een probleem als ie te dik is? Als je ze te dun maakt gaan ze toch alleen maar buigen.