Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nvidia vraagt videokaartverkopers om gamers voorrang te geven op miners

Nvidia verzoekt webwinkels, in ieder geval in Duitsland, om voorzorgsmaatregelen te nemen bij de verkoop van videokaarten, zodat kaarten eerst in handen van gamers komen en miners niet de hele voorraad opkopen. Winkels beperken daarom de verkoop per klant.

Nvidia stelt tegenover de Duitse site Computerbase dat het bedrijf gamers voorop stelt en dat alle activiteiten wat betreft de GeForce-productlijn gericht zijn op die doelgroep: "Om ervoor te zorgen dat GeForce gamers in de huidige situatie van een goede beschikbaarheid van GeForce-videokaarten kunnen blijven genieten, raden we aan dat onze handelspartners de nodige voorzorgsmaatregelen nemen om aan de behoeften van gamers tegemoet te komen."

Enkele winkels zijn inmiddels de hoeveelheid videokaarten per klant aan het beperken. Caseking, Alternate, MIX en Mindfactory leveren nog maar twee videokaarten van hetzelfde type per klant. Caseking was al in de zomer begonnen de hoeveelheid per klant te beperken naar vijf, maar toen de voorraden verder afnamen daalde dat naar drie en sinds november ligt dat aantal op twee. Overigens hebben de winkels hetzelfde beleid wat betreft AMD Radeon-kaarten.

Nvidia en de winkels reageren daarmee op de tekorten die er zijn ontstaan door de massale koop van videokaarten voor het minen van cryptovaluta. De prijzen van videokaarten zijn hierdoor aanzienlijk gestegen, bleek uit een inventarisatie vorige week.

Door

NieuwscoŲrdinator

340 Linkedin Google+

Reacties (340)

-13400332+1166+215+30Ongemodereerd131
Wijzig sortering
Leuk maar het gaat niet werken, eigenlijk interesseert NVIDIA het echt niet, als ze maar geld krijgen, bij AMD is het net zo.
Ik denk dat zowel NVIDIA als AMD heus wel een bui zien hangen. Als cryptovaluta aan populariteit verliezen komen veel tweedehands kaarten op de markt. Dat verstoort de verkopen van nieuwe kaarten.

[Reactie gewijzigd door dabronsg op 22 januari 2018 13:48]

Op dat moment brengt nVidia Volta gewoon uit en dan willen veel mensen toch het nieuwste van het nieuwste hebben en verkopen ze toch aardig wat.
Al zou ik zelf dan voor een goedkoop 2e hands kaartje gaan.
Hiermee geef je dus aan het eens te zijn met dabronsg :-)
Net als jij, zullen heel veel mensen liever een (spotgoedkope want vraag vs. aanbod) 2e hands kaart kopen i.p.v. een nieuwe.
Ik weet niet of dat er zo veel zijn. In het verleden wilde ik ook altijd het nieuwste.
Maar de afgelopen 2 jaar heb ik al vaker een downgrade gedaan als ik daar een leuke deal door had. Er zijn maar weinig mensen die dat doen.
Ik heb toch de indruk dat de 2de hands markt van videokaarten best goed draait. Als er dan veel (goedkope) kaarten op die markt komen, dan lijkt het mij aannemelijk dat de retail markt daar last van zal hebben.
De tijd dat de nieuwe kaarten dubbel zo snel waren is immers al een tijdje voorbij.
Wie het budget heeft van bv een GTX1060 (niet iedereen kan of wil een GTX1080 kopen), zou op dit moment perfect kunnen kijken naar een GTX980 of zelf GTX970.
Tja, slimme miners gooien hun videokaart op de markt voordat hij kapot gaat door de overbelasting,
daardoor zijn er meer 2e hands kaarten te koop en zijn deze ook sneller dan ze vroeger waren.
Vraag is dan wel of je er goed aandoet een kaart te kopen welke gebruikt is voor minen, als deze nu sneller kapot gaan kan de hele 2e hands markt wel eens instorten.
Dat ze eerder kapot gaan is dan ook totale onzin.

Een GPU van een gamer die constant tussen de 5 en 100 procent belasting schommeld heeft veel meer last van thermische-stressen dan een mining gpu die een constante temperatuur heeft, en doordaans ook op een TDP limiet van 70~80% staat gezien dat efficienter is qua stroomverbruik:hashing-power.
Nou niet geheel onzin. Wanneer je de kaart over of boven de door de fabrikant gestelde limiet belast kan er elektromigratie plaatsvinden wat eigenlijk gewoon inhoudt dat een atoom niet meer terug valt op zijn oorspronkelijke plaats. Dit wordt dus veroorzaakt door elektrische en thermische energie. Door overmatige krimp en uitzetting kan de chip / soldering of PCB defect raken door de constante hoeveelheid stress, mechanische energie dus.

Inderdaad miners (vooral in Nederland ivm elektriciteitskosten) stellen hun kaart in op het hoogste efficiŽnte punt waarbij de kaart zo weinig mogelijk energie verbruikt tegen een zo'n hoogst mogelijke opbrengst.

Bedenk ook dat bij minen de kaart constant belast wordt waardoor het koeler systeem ingesteld wordt en dus bijna niet wordt bijgeregeld. Een game met kortstondige piekbelastingen van 1 - 3 sec worden niet zo goed opgevangen door de fan's en de hitte blijft dus meer in de buurt van het centrum bij de chip.

[Reactie gewijzigd door InsanelyHack op 22 januari 2018 11:43]

De aloude discussie bij overclocken/tweaken. Toch wanneer je binnen bepaalde grenzen blijft, zal de verkorting van de technische levensduur niet direct merkbaar zijn tijdens de praktische verbruiksperiode. Dat is bij CPU's al zo en dat zal bij GPU's al niet anders zijn.

Ook is niet iedere "coin" hetzelfde. De een is meer afhankelijk van snel geheugen, de ander een hogere klok van de GPU.

Bij het minen van Ether bijvoorbeeld kan de GPU vaak ongeklokt worden (en ondervolted). Waardoor de thermische stress (en energieverbruik) verlaagd wordt.

Wanneer je een goede gamingkaart hebt (Asus Strix variant bijvoorbeeld), dan is een goede koeling zeer goed mogelijk bij 30% fanspeed. ;)
Eeuwige discussie, waar men het toch nooit over eens gaat worden.

FAN= eerder kapot, lijkt me niet dat je dat kunt ontkennen, maar de rest inderdaad, volgens mij maakt het niet veel uit of iets 100% van de tijd op 60% capaciteit draait(minen), of 30% van de tijd op 50-100% met pieken en dalen (gamen).

MAAR OT: zelfs de 2e hands markt is zwaar oververhit op het moment, het begint wel uit de klauwen te lopen inderdaad. Ik denk alleen dat je met 2 per klant (is dat per bestelling? per maand?) ook hobby PC bouwers mee pakt die voor vrienden en familie systemen in elkaar zetten, zelfs kleine bedrijfjes die dit doen pak je mee.
zelfs kleine bedrijfjes die dit doen pak je mee.
BTW nummer vragen?
Dit dus. Zou fijn zijn dat mensen dit snappen.
Klopt. Enige dat het wellicht wel sneller kan begeven is de fan, aangezien deze constant op hoge snelheid draait.
verkeerde reactie.

[Reactie gewijzigd door InsanelyHack op 22 januari 2018 11:41]

tja dat is dan ook weer zo. Weet niet of deze kaarten nog standaard worden overgeklocked of is dat niet meer nodig. Persoonlijk heb ik de ervaring dat er dan nog wel eens eerder wat stuk gaat.
Uhm ja en nee, met mining levert het meer op om de kaart zo snel mogelijk terug te verdienen dan om deze een half jaar langer op minder verbruik te laten hangen. Er zijn miners die het zuiniger aandoen maar ik denk dat je wel mag aannemen dat de meesten alles gewoon lekker vol aan laten staan om de coins binnen te laten stromen.

Desondanks ben ik het eens met de stelling dat Nvidia dit alleen als charme offensief doet. Anders had Nvidia nooit speciale mining kaarten uitgebracht in AziŽ.
Het verschil is echter wel, dat de miner de videokaart dag en nacht, 24/7 laat draaien.
Dat is natuurlijk wel andere belasting dan een videokaart die een aantal uren per dag flink belast wordt
Maar als ik het goed begrijp heeft dit dus wel te maken met de "Constante temperatuur" die SirNobax aangeeft, als dit een erg hoge temperatuur is kan het alsnog snel mis gaan :)
Een “erg hoge” temperatuur zal echter meevallen. De efficientie van de kaarten gaat enorm omlaag bij dat soort temperaturen (door throtling bijvoorbeeld) en dat is bij mining niet gewenst. Miners die dat interessant vinden (vrijwel iedereen) zullen hun koeling dan ook op orde hebben zodat er niet hard naar beneden wordt geclocked door thermal limits. Ik denk dus dat je veilig kan stellen dat dergelijke kaarten nooit tegen hun thermische limieten aan werken, maar altijd significant lager omdat de efficientie dan hoger is. Een fan zal op volle snelheid veel minder vermogen afnemen dan een videokaart die inefficient werkt.
een miningkaart gaat niet kapot door overbelasting.
Ik heb liever een tweedehands mining kaart dan een tweede hands gamer kaart.
DIt omdat mining kaarten altijd underclocked worden om zo per watt de meest efficiente hashrate te halen.
Bij gamers zie je wel vaak dat de kaarten overclocked worden en zo juist de levensduur verminderen van zo'n kaart.

beter 24/7 dezelfde peformance, dan af en toe piekburst belasting op die kaarten.
Ja en zijn ze daardoor ook vanzelf meer waard ooit.
Dat dan weer wel.
Ik sluit me bij jou aan.

Daarnaast is de situatie van een aantal jaar geleden niet te vergelijken met nu.

Toen ter tijd was het enkel AMD dat constant uitverkocht was. Gamers gingen toen gewoon voor Nvidia. Dat heeft AMD achteraf schade gedaan doordat er een hoop goedkope kaarten op de markt kwamen in 2014. Ik geloof dat het de R9 290 was die daardoor flink werd gecannibaliseerd. Ik heb ergens een bron, die hebben jullie tegoed :)
…ťn bron, niet de bron die ik zocht.... maar goed: https://www.coindesk.com/...eling-crypto-mining-boom/

Nu is het zo dat de nieuwste AMD en Nvidia kaarten niet zijn aan te slepen. Wanneer de mining hype voorbij is zullen deze kaarten op de markt worden gedumpt, ja, zeer waarschijnlijk. Echter deze keer hebben gamers niet nog een Nvidia kaart kunnen kopen, beide merken zijn uitverkocht. Veel gamers stellen het kopen van een GPU simpelweg uit. Ze krijgen dan deze zomer de keuze, een nieuwe kaart Volta/Ampere/Vega 12nm? of een Pascal/Polaris kaart. Hoe dit uitpakt... geen idee, maar ik gok dat er door het uistellen van kopen meer vraag zal zijn en je hebt dan altijd de mensen die voor nieuw en tweedehands gaan.

Het hangt maar net van de performance af. Als een 2060 de performance van een 1070 heeft en de eerste §300 kost nieuw, dan zal de 1070 misschien §200 kosten... Ikzelf zou dan nog voor een 2060 gaan maar ik gok zo dat er een hoop mensen zijn die graag een paar tientjes besparen. Interessant allemaal.

[Reactie gewijzigd door Speedway4 op 22 januari 2018 10:47]

Er is altijd maar een relatief kleine groep die het nieuwste van het nieuwste willen. Duizend euro voor een videokaart is niet voor idereen weggelegd. En ook niet voor iedereen nodig. Ghe, mijn auto was zelfs goedkoper. ;)
Dat was misschien 10 jaar geleden waar, vandaag de dag kun je prima je games spelen met een kaart uit de vorige generatie. Niet in 4K en/of met een VR bril, maar dan gaan we over op ander slag gamer.
Idd vorige keer was het ook zo. Kreeg kaarten van 300,- 3 maanden later niet kwijt voor 100,-

Heel marktplaats zat er vol mee. Het is geen geheim dat dit jaar heel wat munten overstappen op POS. Wat uiteindelijk een dump zal veroorzaken op de markt.
PoC vind ik dan toch wel weer aantrekkelijker, om meerdere redenen, https://www.burstcoin.sk/howdoesitwork/
Interessant platform, maar ik vraag me af hoe dit gaat werken. Voor mij zou het bijvoorbeeld wel interessant kunnen zijn aangezien ik het afgelopen jaar vrij goedkoop storage heb ik kunnen kopen (zit nu op 40TB netto) als ik dat zou in kunnen zetten voor mining is dat zeer interessant want het kost me geen drol.
Als het je niks kost, en dus geen/weinig roi hebt,...http://burstcoincalculator.com/ zou je met de koers van vandaag, 0.010175 oftewel 84 euro per maand verdienen, er niks mee doen zou ook zonde zijn, was je er in juni 2017 mee begonnen, dan weet ik zeker dat je nu zou lachen, daar burstcoin in december al rond de 100 euro per 1000 stuks is geweest, hoe dat in de toekomst gaat uitzien ivm btc dat is nu alleen maar gokken. graag nodig ik je uit om op burstnation te komen kijken,.. mvg
Doe mij ff een PBtje met info. Lijkt mij zeer interessant.
Heel wat munten?
Geen geheim?

Vertel.................?
Van mij mag de bitcoin als een plumpudding in elkaar zakken. Kan ik mooi voor weinig een 2e videokaart op de kop tikken :)
Je weet dat bitcoin al lang niet meer op gpu wordt gemined he?
SHA256 wordt al jaren gemined met ASICs.
Misschien doelde RebelwaClue wel op crypto currencies in het algemeen, waarvan er veel nog wel GPU gemined worden. Hell, zelfs mijn 25GH/s ASIC is al niet meer de moeite voor bitcoins...
Klopt maar, bitcoin omlaag en alles gaat omlaag is zo'n beetje de trend.
Als de btc omlaag gaat gaat de rest omhoog...

En dat is meteen ook het probleem, dit jaar is het jaar van de altcoins en vele zijn te koop met eth, dash, monero, Zcash etc die te minen zijn met een gpu. BTC is al jaren niet meer rendabel met een cpu en een gpu geeft weinig meerwaarde tav. een desktop cpu (voor bitcoins dus), asic's hebben de markt verpest---> reden komst van ETH en andere munten die asic's bestendig zijn.

Ik verwacht dus ook compleet geen verandering van de markt komende tijd aangezien ETH nog steeds zeer rendabel is om te minen (zelfs op huidige lage prijs niveau) en de alternatieven steeds meer waard worden door de val van de bitcoin (market cap verschuift gewoon van bitcoin naar altcoins), Zcash, monero blijven in prijs omhoog gaan, dus je hebt keuze genoeg met je gpu (en enige zekerheid) dat als je nu nog een gpu koopt je investering er wel uit haalt.

[Reactie gewijzigd door D0gtag op 22 januari 2018 13:34]

Het verschilt per coin en het algoritme wat gebruikt wordt. Er zijn coins die wel degelijk beter te minen zijn met een GPU dan met een CPU. Het is allang niet meer interessant om Bitcoin (BTC) zelf te minen.
De GPU's worden dus vooral gebruikt om alt-coins te minen, waar gemakkelijker de aanschaf van de GPU in terug te verdienen is.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 22 januari 2018 16:54]

Je kan ook gewoon even mee surfen op de cryptogekte en van je verdiensten de extra kosten van je GPU dekken
heb al een complete high end gamepc bij elkaar verdiend zo 8)7

natuurlijk snap ik dat het balen is als je op zoek bent naar een gpu voor een leuke prijs omdat miners alles opkopen maar deze zullen ook wel weer op de markt verschijnen.

natuurlijk zal het dan geen high end meer zijn maar vast nog steeds voldoende.
Gelukkig is dat alleen maar jou mening.
Iedereen mag met zijn kaart doen wat ie wil.
Voor slechts zo'n 100 euro meer dan dat ze eigenlijk zouden moeten kosten. 8)7
Als jij vind wat ze eigenlijk zouden moeten kosten en dat bedrag was 100 euro zouden de prijzen zich dan op miraculeuze wijze moeten schikken naar wat jij vind.
LOL
Weet je nog wat videokaarten vorige keer dat het maart was kostten?
We zijn een klein jaar verder, en voor dezelfde kaart betaal je nu zo'n 100 euro meer. Dat is omgekeerde wereld in hardwareland.

[Reactie gewijzigd door Jesse op 22 januari 2018 16:43]

Ik weet alleen dat resultaten uit het verleden geen garantie bieden voor de toekomst.
Wat je daarvan wel of niet vind is niet relevant.
Dan nog ga ik ze niet verkopen voor weinig al stort het allemaal in denk maar. 1060 gewoon zo hoog mogelijk op MP of anders koop je ze in de winkel voor de max.

[Reactie gewijzigd door Genjutsuu op 22 januari 2018 14:12]

Het interesseert Nvidia zeker wel. Gamers zijn veel merktrouwer en de repeatbusiness is veel zekerder. Dat speelt nog extra wanneer mensen ook een monitor met sync technologie er bij kopen.

Zelf was ik afgelopen zomer naar freesync monitoren aan het kijken met daarbij een AMD kaart, maar omdat AMD praktisch niet te krijgen was en ik een goede deal zag op een gsync monitor heb ik die gekocht met een 1060 van Nvidia.

Stel nou dat Nvidia er voor zorgt dat videokaarten beschikbaar blijven, en AMD zou er helemaal niks aan doen. Dan gaan gamers relatief meer Nvidia kaarten dan AMD kaarten kopen, want die AMD kaarten zijn nauwelijks te krijgen. Als straks de miner markt instort omdat de cryptobubbel barst (nee je weet niet of dat gebeurt maar het kan wel) dan raakt AMD die cryptomarkt kwijt. Vervolgens hebben ze ťn een kleinere markt om kaarten aan gamers te verkopen (mensen die een gsync monitor gekocht hebben win je niet snel terug), ťn de markt wordt overspoeld met tweedehands kaarten waar zij niks meer aan verdienen. Dat is dus direct een flinke klap voor AMD en Nvidia staat er vervolgens beter voor met een grotere installed base.

Logisch dus dat beide kanten proberen te voorkomen dat zij grond verliezen bij de gamers, de markt waar ze uiteindelijk waarschijnlijk toch mee verder moeten.
Het klinkt allemaal leuk maar als jij aan kaarten wil komen doe je dat toch.

2 kaarten per klant.
Dan laat je anderen gewoon voor jou bestellen.
Ga je 1 week later terug naar dezelfde winkel of andere, bij meerdere winkels kopen.
Wiul je iets zal men toch creatief zijn.
Dat is toch geen probleem?
In die week tijd zijn er weer een boel kaartjes gefabriceerd en de voorraad aangevuld.
Waar het om gaat is dat gamers niet weken op hun kaart moeten wachten omdat die nog onderweg is of nog gemaakt moet worden door een te grote backorder, ontstaan door massaal opgekochte kaarten.
Als miners elke week een kaart of twee kopen heb je dat probleem niet.
Ik denk dat je een te rooskleurig beeld hebt van de situatie. Het tekort wordt niet in een week weer significant aangevuld. Videokaarten zijn in heel de wereld praktisch op, niet alleen in Nederland. Die achterstand werk je niet even weg en zeker niet zolang de oorzaak (wat dat ook is) blijft.

Als ik het goed begrijp is ook de hoge prijs / slechte verkrijgbaarheid van het geheugen een belangrijke oorzaak.
Oorzaak is heel eenvoudig

Fabrikanten maken een forcast van hun productie.
Gamers zijn een redelijk stabile groep en goed in te schatten.

Miners is een groep die totaal niet in te schatten is. Als men nu voor het komende jaar de productie verhoogd met 50%, dus ook capaciteit moeten inkopen en de markt van minders knal in elkaar zit men met grote overschotten die veel geld kosten.

Men kiest er dus nu gewoon voor de productie niet zo veel op te schroeven omdat men geen risico wil lopen.
Dat niet alleen maar het lijkt mij toch behoorlijk eenvoudig om een firmware in te bouwen te detecteert of de kaart voor mining gebruikt word en dan vervolgens stopt of ineens lager gaat clocken?

Hieruit kunnen we toch opmaken dat de fabrikanten het wel prima vinden? Het gaat immers om verkoop waar ze uiteindelijk voor gebruikt worden zal ze weinig interesseren.

Maar dat ze de productie capaciteit niet willlen verhogen zegt maar weer eens hoe weinig risico deze fabrikanten durven te nemen.

Ander punt er zijn ook genoeg mensen die wat videokaarten kopen voor renderwerk dat is geen gamen, veelal is renderwerk commercieel en wordt er geld mee verdiend, dit kun je dan toch vergelijken met minen?
Leuk bedacht maar dat kun je niet maken naar klanten toe, minen dan snelheid naar beneden. Ik zie de rechtszaken al komen van kopers die zich benadeeld voelen.

Het heeft idd puur met capaciteit te maken.
Ik begrijp het wel, de crypto markt is in beweging maar kan of snel weer instorten dan weer opkomen. Het is geen markt met een stabiel voorspelbare omzet of groei.

Nvidea moet capaciteit inkopen bij de foundries, kopen ze te veel in kost ze dat uiteindelijk geld. Te weinig zoals nu schaarste maar prijzen die die omhoog gaan. Aangezien er maar 2 echte aanbieders zijn kunnen ze nu leuk verdienen.
Dat denk ik ook. Bedoel dan maak je toch een paar accounts aan op die webshop... Of je gaat met je neef, je broer en je koopt er alsnog een partij... Denk persoonlijk dat deze maatregel meer nvidia's image in de ogen van gamers beschermt. Dan dat het daadwerkelijk een oplossing biedt voor het probleem.
Ik denk dat gsync niet veel wordt verkocht, dat kan je op ťťn hand tellen. ;)
Echt? Ik heb minstens 20% van de Gsync markt op mijn bureau staan? Wow!

(of tenminste 1/31e als je binair wil doen, nog steeds indrukwekkend :+)

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 22 januari 2018 09:24]

Je begrijpt wat ik bedoel. In verhouding tussen de drie type schermen staat gsync ver onderaan.
Maar heb je daar een bron voor? Fabrikanten blijven Gsync schermen verkopen tegen behoorlijke prijzen. Dat lijkt mij te suggereren dat het prima gaat met de verkoop. Anders zouden ze er of mee stoppen of de prijzen laten zakken.

edit: Overigens zullen gsync schermen best minder verkopen dan freesync schermen, maar dat komt ook doordat freesync praktisch gratis te implementeren is. Het zit dus ook veelal op goedkope schermen terwijl gsync alleen op de topmodellen zit. Eigenlijk moet je dus om te beginnen al niet vergelijken tussen monitors zonder sync, monitors met freesync en monitors met gsync. Veel interessanter is het om te zien hoe de verkopen zijn tussen de freesync en gsync versie van dezelfde monitor, of in ieder geval highend monitors.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 22 januari 2018 10:24]

Is dat zo? Zuig je dat uit je linker of rechterduim?
Meestal word een freesync monitor verkocht omdat het er toch al op zit.
G sync is een stuk duurder, dus niet iedereen gebruikt de sync. Functie.
Als er goedkope amd kaarten komen kunnen er veel die gebruiken, al is Nvidia een stuk krachtiger.
helemaal eens met: "Logisch dus dat beide kanten proberen te voorkomen dat zij grond verliezen bij de gamers, de markt waar ze uiteindelijk waarschijnlijk toch mee verder moeten."

heb zelf mijn 1070 rond de launch uit duitsland laten komen omdat ze daar gewoon te krijgen waren voor ietsjes boven MSRP waar ze hier al meer gestegen waren in prijs + veel modellen al snel uitverkocht.

tip voor je volgende monitor: let dan goed op HDMI 2.1 (daar zijn nu nog geen monitoren mee uitgerust, de standaard is pas een paar weken langs de keuring) maar maakt een g- of freesync monitor overbodig. Zoiets als de Mcable nu al is maar deze beschikken niet over een HDMI versie met genoeg bandbreedte voor 1440P of 4K.
Nou als je net een nieuwe kaart hebt gelanceerd dan willen veel mensen toch graag een review of gebruikerservaringen hebben. Met die miningkaarten gebeurd dat natuurlijk niet, dat is alleen maar werken.
Nou als je net een nieuwe kaart hebt gelanceerd dan willen veel mensen toch graag een review of gebruikerservaringen hebben. Met die miningkaarten gebeurd dat natuurlijk niet, dat is alleen maar werken.
"Kaart werkt heel goed, heb er 10 in een rig staan, heb al bijna 0,0001 bitcoin gemined" :+

Geen idee of dat enigzins realistisch is maar dit is inderdaad een beetje symbool politiek om sympathie bij gamers te krijgen, of Nvidia die kaarten nu aan gamers of aan farmers slijt, voor hun gaat het uiteindelijk gewoon om de winst.
Precies. Symboolpolitiek. “Kijk eens hoe goed wij zijn! Wij denken ook aan jullie gamers...”

§ Tsing! Tsing! § :+
Dat is wel een beetje te cynisch denk ik, als je een mooi product maakt wil je denk ik ook wel dat die wordt ingezet waarvoor deze in eerste instantie is bedoelt.

Voor de korte termijnwinst is dit zeker leuk natuurlijk maar als alle kaarten naar miners gaan en gamers gaan teveel betalen of moeten te lang wachten gaat dit ook ten koste van je reputatie.

En wat hierboven al wordt gezegd, zodra cryptovaluta crasht wordt de 2e hands markt overspoelt met videokaarten.
Er is altijd wel een coin te minen, en we hebben al jaren over een crash? Ik zie t niet gebeuren,.
Nee hoor, na de eerste mining-craze werden AMD 7950 en 7970 opeens spotgoedkoop (nieuwe kaart was 300 euro, 2ehands kon je ze voor 100 oppikken), gewoon omdat de halve altcoin-markt ingestort was. Achteraf zullen een aantal spijt gekregen hebben, maar nog steeds waren het prima kaarten, die toen goed opgevangen zijn. De stortvloed was alleen te groot.
Ik denk dat je t klok en klepel verhaal nog eens opnieuw moet bekijken. De 7970's en 7950 werden zo spotgoekoop omdat BITCOIN niet meer rendabel was met kaarten en er nog geen andere coins waren die je met je GPU kon minen! Er waren nog geen altcoins! Daarnaast, Voor bitcoin werden de kaarten keihard overclockt en overvolt, iets wat met ETH niet nodig is.

Een jaar of 2 later hebben we ineens ETH en de opkomst van altcoins en BOOM! hello prices..

De 79x0's bleven daarna goedkoop omdat de geheugenbandbreedte te laag was voor de energie die ze slurpte, en de geheugenhoeveelheid te klein was voor de DAG-file van ETH. De 290's daarintegen waaren daarvoor wel aantrekkelijk en daarvan hebben we de prijzen door het dak zien gaan.

[Reactie gewijzigd door millman op 22 januari 2018 09:22]

Even dingen op een rijtje:
Bitcoin voorgesteld: 2008. Toen alleen CPU-mineable
GPUs komen ergens in 2010 een beetje in als mine-spul, voorzichtig, want nog niet echt lekker aanstuurbaar.
In 2011 komt de eerste klap, zoals mooi te zien op dit plotje.
Dan komt in 2012 de AMD HD7000-serie uit, die goed programmeerbaar is (OpenCL FTW!) en verrassend veel meer hashes per euro doet dan NVidia.
Een ruim jaar erna komen de eerste voorzichtige ASICs, die langzaam de markt overnemen, maar echt snel gaat dat nog niet.

Mining van bitcoins is ergens rond 2014 niet echt rendabel meer, de altcoins gaan nog wel even goed, maar tegelijk met de ASICs gaat de markt hard omlaag in december 2013. Die daling bedoelde ik, en toen werd er vooral gemined op alts als LiteCoin, DogeCoin (last-second raketje) en aanverwanten.

Litecoin bestaat al sinds 2012, Doge kwam op in dec 2013, en ging toen omhoog terwijl BTC omlaag ging. Daartussen zaten talloze altcoins die op heel veel algos liepen, de meeste hebben het jaar niet overleefd. Andere leven nog half (VertCoin, EarthCoin, noem ze maar op). Die zijn eigenlijk hun hele leven met GPUs gemined, en totdat de 2X0-serie uitkwam (q3 2013) leefde alles op de 7XX0-serie.

ETH is van later datum, had een paar valse starts, en tegen die tijd (juli 2014) waren de GPUs al hard in prijs gezakt. DAG werd pas in 2015 een probleem (voor 3 GB), tot die tijd kon je rustig minen.
Hoezo jaren? Bitcoin is pas het laatste jaar belachelijk gestegen qua prijs. Daarvoor was het allemaal niet zo spannend.

En die crash komt heus wel hoor, de bitcoinevangelisten zullen het tegen spreken omdat het niet in hun belang is maar die crash komt er. In 2020 gebruikt Bitcoin evenveel energie als heel de wereld, die situatie is toch onhoudbaar. Nu is er een piek in prijzen van videokaarten en die zal wel even aanhouden, of nog verder stijgen maar vroeg of laat komt de correctie.

Mensen denken altijd net als nu met de beurs, er is al jaren geen correctie geweest dus die komt ook niet meer.
Van een 1 euro naar 1000 euro was veel spannender als 1000 naar 20.000
In 2020 gebruikt Bitcoin evenveel energie als heel de wereld..........................
Alles verder goed?

Maar ff serieus, hoe kan dat alles met elkaar zijn terwijl het er deel vanuit maakt?
Inderdaad symboolpolitiek en zoals een bedrijf hoort te doen, alles voor het geld.

Als ze werkelijk voor gamers opkwamen zou er ander beleid gevoerd worden, bijvoorbeeld eerste 2 kaarten voor de standard prijs, daarna een prijsverhoging voor elke extra kaart.

In praktijk zal dat net zo slecht werken als dit beleid omdat miners dan gewoon 30 vrienden/familieleden oproepen elk 2 kaarten te kopen.
Maar zolang gamers verhoogde prijzen moeten neertellen is het heel duidelijk dat Nvidia (of concurrent) niet voor gamers opkomt.
Dat weet ik zo net nog niet.NVidia haalt hun winst voor het grootste deel nog steeds uit gaming, en dat willen ze denk ik nog wel even zo houden.

Miners kopen misschien nu wel een groot deel van een bepaalde kaart, maar dat zijn waarschijnlijk geen terugkerende klanten als die markt in zakt. Aan de andere kant heb je nu misschien een hoop trouwe klanten die NVidia kaarten kopen en die moet je nee verkopen. Wat als die naar AMD lopen? En wat als die misschien nog wat vrienden mee nemen?

Misschien dat het nu niet veel uit maakt op de verkopen, maar de lange termijn kan zo maar zijn dat je klanten verliest.

En ja, dan draait het uiteindelijk om winst.
AMD is nog veel slechter te verkrijgen als nVidia. Dus overlopen naar het andere kamp lijkt me niet echt een probleem.
Pardon? De winst van deeplearing is vele malen groter de gaming valt in het niet vergeleken daarmee. ;)

(Ik kan even de link niet meer vinden, maar het kwam van Nvidia zelf)
Volgens dit artikel is gaming toch echt het grootste aandeel.
Natuurlijk gaat het om de winst. Sterker nog het gaat om winst over de jaren heen.
Om dat te kunnen bereiken is een bepaalde mate van loyaliteit nodig van je klanten. Miners springen op het hetgeen dat het meeste oplevert, welke letters daar ook op staan. Gamers daarentegen zijn een stuk loyaler, zie alle AMD vs Nvidia discussies die eigenlijk nergens over gaan. Nvidia wil hun reputatie hoog houden door (met name in de media) gamers voorop te stellen.
Een bedrijf als Nvidia zal zich inderdaad om de winst bekommerren, logisch. Maar vergeet daarbij neit dat zij minimaal een 3jaren plan uitgestippeld hebben en als het om dit soort praktijken gaat (minen) dan zien zij ook echt wel dat het een bubbel is die hun daadwerkelijke core markt enorm verkleind doordat de prijzen verstoord worden, en de vooraden enorm slinken. Om deze reden zullen ze zelf ook echt wel inzien dat ze wel enigzins moeten ingrijpen.
als je een beetje nadenkt als winkeleigenaar is het niet meer dan logisch om gamers voorrang te geven. Er is al tijden een tekort op de populaire kaarten, dus verkopen doet het wel, een miner koopt kaarten waar hij kan, een gamer kan je ook andere producten verkopen en met goede service als vaste klant aan je binden. Alle kaarten in een keer verkopen aan een miner is leuk, maar als je dan vaste klanten moet teleurstellen omdat je 2 weken geen voorraad hebt verlies je er alsnog op.
Precies, heel leuk en aardig dat je die miner al je kaarten verkoopt maar die koopt vervolgens niet die fancy processoren, moederbordjes en FreeSync/G-sync schermen bij de videokaart terwijl een gamer dat wel doet. Je hebt je kaarten mooi verkocht maar al het andere blijft liggen want dat moet de miner niet en zodra hij klaar is met minen overspoelt hij de markt met goedkope 2ehands kaarten, komt die gamer ook niet meer een nieuwe generatie videokaart bij je komen.

[Reactie gewijzigd door Tim2010 op 22 januari 2018 09:36]

Het is vooral een wassen neus inderdaad. Dit is een regel die veel webshops (ook juist om deze reden) allang hanteren.

De grote miners shoppen volgens mij eerder zelf bij toeleveranciers of hebben een andere tak in het distributiekanaal gevonden. Men koopt niet meer massaal via de shops. Als dat het geval was, dan was er nog regelmatig een uurtje voorraad bij bovenstaande shops, maar dat is niet het geval.

Het is wel leuk voor de PR-machine.
Een beetje miner koopt ze idd bij de groothandel. engeland duitsland spanje.
10.20.50. Stuks. Gewoon volgens het wie het eerst komt ...systeem. de grote farmers gaan daar aan voorbij en kloppen bij de distibuteur of daarboven aan en ze krijgen gewoon hun kaarten.
Overigens is dit "beleid" al tijden gaande in de vs en er zijn tig manieren om eromheen te komen.bv: Via site max 2 per 24 uur maar telefonisch zoveel als je wilt...

Symboolpolitiek is t dan ook niet helemaal.dit is meer bedoeld om een paralelle markt tegen te gaan.ofwel het direct doorverkopen door pariculieren.
Er is een aantal jaar terug al een gpu crash geweest vanwege crypto mining waarbij AMD voor dump prijzen hun stock moest verkopen. Dit omdat cryptominers nadat hrt even niet rendabel was al hun kaarten 2de hands ook op de markt aan het dumpen waren.

Gamers zijn long term klanten en vaak loyaal. Cryptominers niet.
Ik kan ze geen ongelijk geven, want laten we eerlijk zijn als er een hype uitbreekt die er voor zorgt dat jou product massaal verkocht wordt waardoor je er goed aan verdient dan kun je daar toch niets negatiefs aan. Mensen zijn zo kortzichtig dat het als het nadelig is voor hun zelf dat het meteen iets slechts is.

Voor de eindconsument die een computer wil samenstellen is het misschien iets negatiefs, was zelf van plan een computer te bouwen dit jaar. Maar dit leg ik nog wel naast mij neer met de huidige prijzen van het geheugen en de videokaarten.

Voor de bedrijven is het in ieder geval een mooie boost, en misschien maakt dit het videokaarten in de toekomst wel goedkoper. Meer producten verkopen betekend lagere ontwikkelingskosten per unit en ze kunnen op termijn onderdelen goedkoper inkopen. Of wij er ooit ook iets van gaan merken is natuurlijk een tweede. Het geeft anders wel weer meer werkgelegenheid ;)

Ik vind de kosten van geheugen (RAM) veel erger, dit zorgt er voor dat er veel meer producten stijgen in prijs. Ze kunnen nog steeds niets inspelen op de markt en de vraag wordt alleen maar groter. Op dit moment lijkt 2018 een slechte markt voor de zelfbouw liefhebbers.
Natuurlijk gaat het de bedrijven om het geld maar dit is meer om klanten te behouden

[Reactie gewijzigd door Gekke Jantje op 22 januari 2018 09:48]

Natturlijk interesseert hen dat. Ze krijgen hun geld hoe dan ook. Het is niet meer dan logisch dat ze dan liever hebben dat het geld van hun doelgroep komt.

[Reactie gewijzigd door aval0ne op 22 januari 2018 18:06]

Snap sowieso niet waarom een winkel winst zou willen verliezen. En het beperken van verkoop wilt doen. Een winkel heeft vaak dit al gekocht en moet je snel doorverkopen zodat er een nieuwe voorraad is. Om de winkel draaiend te houden.

Dit gebeurd volgens mij alleen bij Duitse concerns. In mm een tijd geleden. Plasma voor §250,- buitenlanders massaal 3-4 per familie kopen. En dag erna mocht je per familie nog alleen 2 exemplaren kopen.

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 22 januari 2018 07:58]

Om de videokaart heen koop een gamer een heel systeem. En over een paar jaar weer.
Een miner koopt zo goedkoop mogelijk, en ook minder spul, dus de marge is veel lager.
Maar het gaat puur om gpu kaarten.

Een SoC een mobo en alles er omheen wordt door een gamer niet gebruikt

1. Goedkope Intel celeron cpu
2. 2-4gb ram
3. 4-10 GPU kaarten
3. 6x of 12x pci-e mobo
4. 1 of 2x 1300watt
5. Pci-e riser Kabels.

Een gamer heeft dit allemaal niet nodig.
Die moet compleet andere hardware kopen wat gewoon makkelijk op voorraad is bij elk winkel.

Kortom een gamer rechtvaardig echt niet de winst van een winkel. Het is Nvidia en AMD die de schuldige zijn en ze de productie processen niet verbeteren.

Dit is net zon scenario als met de Nintendo classic mini.

Nintendo "had niet verwacht" dat het aan zou slaan. En daarom dus minder exemplaren had verkocht, waardoor winkels zelfs de normale prijs van §100,- zelf opschroefsen naar §120 |:( . En nu zijn ze volop leverbaar

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 22 januari 2018 10:57]

Om je klanten te vriend te houden, ik denk dat je een gamer liever als klant wil houden dan een miner.
Hoezo aan een gamer? Koopt een gamer om de half jaar 1 kaart? Wat een minder koopt in 1 keer. Doet een gamer ongeveer 4 jaar over. Ik zie niet een gamer elk jaar een nieuwe gpu aanschaffen.
Als je als klant goede service krijgt kom je sneller terug.
Als klant(gamer) koop je natuurlijk meer dan alleen een videokaart.
Muismatje hier, CPU koelertje daar.
Een miner koopt maar ťťn product, als hij er 20 koopt heeft hij ook een lange terug verdien tijd. Dus die zal ook niet snel terug komen.
Dat rechtvaardigt niet verkoop van een gaming pc.

Een miner geeft voor 1 rig minimaal §3000-§10.000 euro afhankelijk van hoeveel kaarten en welke merk. De miner moet deze kaarten 24-7 draaien. Dus de kans dat een kaart kapot gaat is super groot. Waardoor de miner opnieuw geld moet uitgeven voor GPU kaarten.

Een gamer daarin tegen doet §1500,- dan heb je echt wel een zware systeem waar je geheid 1-3 jaar Ultra/High op kan spelen.
Deze hoeft niet elke zoveel maanden of jaar een nieuwe GPU want je kan alsnog Ultra/High spelen.

Dan is het sowieso dus een miner wat meer geld oplevert dan een gamer.

Rest apparatuur wordt volop verkoch omdat een mining rig geen super snelle cpu vraagt of snelle ram. Dus dat blijft altijd verkopen. Zelfs schermen zijn niet eens nodig aangezien je op afstand kan monitoren en aanpassen.
Inderdaad, het liefst koop ik mijn pc in 1 keer goed dan dat ik elk jaar weer onderdelen moet vervangen omdat ik mijn favoriete games dan niet meer kan spelen.
Tuurlijk zal de winst per klant hoger zijn bij een miner. Echter zijn er een stuk meer gamers dan miners. Bovendien wil je als winkel zo min mogelijk voorraad hebben. Dan is het veel fijner om bv. elke keer als de voorraad onder 2 zakt bij te bestellen, dan 50 kaarten klaar te hebben liggen voor het geval dat er een miner langs komt.
"Muismatje hier, koelertje daar."

Dat is precies waarom de verkoper er niet om maalt aan wie hij de GPU verkoopt. Ja, de gamer zal nog wel meer hardware kopen, maar dan kijkt hij weer in de Pricewatch (of het buitenlandse equivalent) en bestelt waar het dan toevallig het goedkoopste is. Voorzover er al trouwe klanten zijn, zijn die trouw aan NVidia en niet aan Paradigit.
Megeko heeft al een limiet van 2 kaarten per klant, vrijdag ochtend hadden ze 32 Gigabyte 1070 kaarten op voorraad, vrijdag middag 0. Zelfs met die limiet van 2 per klant hoeven ze zich geen zorgen te maken over de voorraden. Ik vindt 2 per klant eigenlijk best ok, zo kan een winkel meer klanten tevreden houden en moet je als miner maar wat meer moeite doen om een rig te bouwen,
hoe lang is dit limiet er al? Want ik heb een 3 weken geleden vrolijk 4 kaarten besteld, en een vriend van mij een week later ook.. Dus of ze -zeggen- een limiet te hebben, of het is er niet echt, of het is pas sinds -2- weken.
Sinds afgelopen vrijdag uit mijn hoofd.
Een mining rig bevat 10 videokaarten en simpel gezegd 1 cpu en moederbord. Terwijl als je de kaarten aan consumenten zou verkopen je 5-10 complete systemen zou kunnrn verkopen. Het is dus juist geen winst verliezen. Ik wil mijn desktop eigenlijk vervangen maar ik wacht daar nu mee vanwege de hoge prijzen. Met mij vele anderen. Dus ondat er geen videokaarten beschikbaar zijn verkopen de winkels ook veel minder andere hardware.
Wanneer heb jij je pc samengesteld??
Ik had twee maanden geleden een opzetje gemaakt. Toen had ik even niet het geld beschikbaar voor wat ik eigenlijk wilde hebben. Nu wel, maar kan ik het met het zelfde budget niet meer kopen.
De i7 de AMD ryzen cpu / moederborden en de complete RamBam heeft een miner niet nodig. Deze systemen zullen ook nooit zo snel over de toonbank gaan aangezien gamers zelf met een pc 1-2 makkelijk Ultra/high kunnen spelen. Dus dan verlies je per gamer 1.2 jaar nou joepie met je winst.

Een miner draait 24-7 gpu/voeding deze gaan eerder stuk ik een jaar waardoor een miner opnieuw kaarten moet kopen. De winkel is super blij klant komt terug.

Je kan beter zeuren bij AMD en Nvidia waarom ze gieirig zijn met het productieproces en de prijzen laten stijgen. Dit truckje heeft Nintendo met de classic mini precies het zelfde gedaan.

"We wisten niet dat het zo goed zou aanslaan" dus opeens volop leverbaar. En in de periode mensen die het voor §200,- verkochten |:(
Jij zegt nieuwe kopen, ik zeg: ze kopen geen nieuwe, ze komen zeuren om garantie.
Op minen heb je geen garantie vooral niet via de winkel. Dus als ze meten hoeveel omwentelingen er geweest zijn. Komt het de garantie niet door. En moeten ze dus nieuwe kopen.
Welke omwentelingen? Volgens mij kun je niet net als bij een HDD dit zomaar uitlezen.
Het probleem is niet dat ze ruimte moeten vrijmaken voor nieuwe voorraad, het probleem is tegenovergesteld: er komt weinig voorraad binnen en ze moeten constant mensen teleur stellen omdat ze niet genoeg hebben. Hoe kun je nou winst verliezen als je zeker weten je kaarten verkoopt, maar aan verschillende mensen in plaats van 1 persoon? Of je hebt 10 tevreden gamer klanten, of 1 tevreden miner klant. Je inkomsten blijven hetzelfde.
Ze kunnen toch nooit controleren of je niet gewoon met een groep van 4 personen ieder 2 videokaarten gaat kopen. Of je besteld het gewoon op internet.
Klopt,echter komt het geregeld voor bij de grote resellers in ons land dat er orders van 100+ aan kaarten in back order worden geslingerd. Die worden dan met plukjes binnenkomst uitgeleverd, waardoor veel consumenten op hun order of assemblage moeten blijven wachten. Al zou je haast denken dat winkels zo slim zouden zijn dat je assemblages die op een vga kaart wachten wel uit zouden leveren , hier genereer je tenslotte meer omzet mee in de totale artikelstroom. Plus dat je dan ook die klantengroep tevreden houdt. Op lange termijn denken is beter voor winkels als snel cashen op deze mining deals.
De enige manier is om een registratie systeem te maken waar videokaarten geregistreerd en geactiveerd kunnen worden met een maximum van 2 grafische kaarten per persoon. Zoals je je Ziggo modem of Ziggo kaart activeert.
Als men meer wil als crypto currencty miner of andere zakelijke gebruiker! Regelt dat via uw plaatselijke dealer of distributeur tegen een prijs die geschikt is voor de zakelijke praktijk. Dit alles met regels voor consumenten, dealers en distributeurs gecreŽerd en gecontroleerd door AMD en nVidia zelf, via de online registratie- en activeringsserver die in de software/driver van de grafische kaart verwerkt zit. Welke een optie moet hebben om de gebruikers locatie te bepalen (via coŲrdinaten), seriŽle NR en systeeminformatie te controleren om te detecteren of u een normale klant of een crypto currency mijner bent, Met deze gegevens kan de kaart dan worden geactiveerd. Geen driver/softwarepakket geÔnstalleerd Geen activering en werkende videokaart(en).

Dit kan werken als AMD en nVidia dit ook willen natuurlijk, dat gezegd het zijn en blijven bedrijven die geld willen verdienen.
Nee, maar het maakt het wel moeilijker om voor elkaar te krijgen. En dat lijkt me alleen maar mooi. Dit betekend voor de gamers meer voorraad en dus wellicht ook betere prijzen.
Ik zie niet in hoe dit het moeilijker maakt. Iets meer werk en mogelijks een dag of 2 extra door een winkel die wat langer nodig heeft om te leveren. Maar op het einde van de rit maakt het niet veel uit.
Het is dat ik al voorzien ben maar als miner laat ik me hierdoor toch niet aan de kant zetten?

De megagrote bestellingen (20+ kaarten ofso?) worden wel lastiger, maar of dat uberhaubt bij webwinkels gedaan werd is daazn de vraag.
Waar wordt het dan gedaan? Jij weet er meer over?
De webshops bepalen de prijzen en de grote vraag legt ze geen windeieren. Ik betwijfel dus of de kaarten goedkoper worden.
Betere prijzen gaat het zeker niet opleveren, want het aantal kaarten zal nog steeds compleet op geraken. Dan bestellen ze het gewoon onder verschillende accounts.
Op het internet word het gelinkt aan personlijke gegevens. En is ook maximaal 2pp. Maar het zal een beetje helpen omdat miners niet 4x2 kaarten willen kopen met een groepje, maar ze willen iets van 80stuks :X
Dan haal je er bij elke winkel 1, ben je alsnog terug bij af :z
Als ik de MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X 11G opzoek in de pricewatch zie ik dat er maar 5 sites zijn die hem verkopen.
Dat betekend dat je er per persoon geen 80 kan kopen in nederland, al denk ik dat 10 stuks voor een individu ook een aardig aantal is. Je zit dan al op een uitgave bedrag van bijna 10000 euro.
Wat ik me afvraag is wat de tijd tot ze weer kunnen kopen; om de week, maand, jaar?
in dat geval wil mijn oma ook bij alle 5 de winkels een MSI GTX 1080, en mijn oom wil er ook 1 van alle 5 de winkels... waar een wil is is en weg.
Maar ben allang blij dat Nvidia de moeite neemt dit te vragen, betekent in ieder geval dat ze het probleem erkennen

EDIT: typos, sorry beetje vroeg

[Reactie gewijzigd door HADES2001 op 22 januari 2018 08:55]

Klopt, maar het maakt het toch een stukje vervelender voor de miner om aan kaarten te komen.
Nu moet hij al zijn oma's af die misschien niet altijd in de buurt wonen(neem aan dat als je het zelfde aflever adres invult dat er ook belletjes gaan rinkelen)
Tevens is het limiteren van het aantal per persoon voor nu het makkelijkste om het te controleren.
Want hoe zou een verkoper anders zijn verkoop aan miners moeten reguleren?
Door lief te vragen dat miners niet moeten kopen?
Fijn dat je zelf ook tot deze conclusie komt :)

Het punt wat al die mensen proberen te maken is precies dat: Dat het in de praktijk niet te controlen is, en daarmee dus niet te bepalen is wie er tig koopt. Ergo: maatregel klinkt als goedbedoeld maar gaat niet werken. Of is misschien zelfs wel alleen voor de bŁhne
Je bent zeker miner in de markt voor tientallen kaarten?

Het is per winkel heel makkelijk te controleren hoeveel kaarten een klant koopt.
Door naar meer winkels te gaan kan je nog steeds aan meer kaarten komen, het is ook niet te bedoeling om ervoor te zorgen dat miners weinig kaarten kunnen kopen (ze zouden wel gek zijn hoe verkoop meer hoe beter) maar om gamers meer kans te geven ook aan een kaart te komen.

Miners kunnen nog steeds aan kaarten komen, maar gamers hebben nu meer kans omdat 1 miner niet de hele voorraad van een winkel kan opkopen. Daar zijn nu een groter aantal miners voor nodig en dus meer kans dat een groter aantal gamers ook een kaart kunnen scoren.
Nee, ik vind het hele crypto-coin gebeuren juist meer problemen opleveren (zoals dit.. maar dit is nog klein bier in vergelijking met de rest) dan oplossen.
De enige manier om dit echt op te lossen is er voor te zorgen dat minen niet meer goed lukt op videokaarten, of wanneer cryptocurrency de grond in wordt gezakt door alle overheden.
We zitten toch in de EU, dus zoek ook even alle winkels op in Duitsland, Frankrijk en de rest :)
We kochten onlangs 6x GTX 1070's op alternate.be. Daar mochten we er ook maar drie kopen... Maar niet echt. Als je een nieuwe bestelling plaatst (en dus gewoon een keer extra verzendkosten betaalt), dan gaat het gewoon.
Hadden AMD/nvidia, echt iets willen doen tegen mining, was er wel een software matige beperking en kwamen ze niet met speciale mining drivers. Maar deze move is alleen bedoeld als marketing om loyaliteit te houden, voor het geld doen ze het nog wel maar de game markt is steeds minder belangrijk geworden.
De marges liggen gewoon in de zakelijke markt, waarbij steeds meer bedrijven gebruik maken van machine learning en nVidia daar b.v. instapt met hun tensor cores (3000 euri titan V en V100) en AMD beter uit de verf komt met fp64 berekeningen in hun vega kaarten (AMD Radeon Pro WX 9100 @ 1500§)

Een goed voorbeeld is intel, die op de consumenten markt niet zo goed meer uit de verf komt en afgelopen jaar geen groei kende op zijn pc divisie, maar wel een omzet toename heeft van 6% door voornamelijk een toename van 7% op datacenter gerelateerde verkopen.
Maar vergis je niet gamers blijven een belangrijke bron van inkomsten maar er is weinig concurrentie op die markt en de concurrenten hebben exact het zelfde probleem als nvidia met deze mining gekte, je hebt als gaming consument dus weinig keuze behalve dan gewoon extra te betalen voor beiden.

[Reactie gewijzigd door D0gtag op 22 januari 2018 13:07]

Ik vraag me dan ook af of Wave Distributie zich aan dezelfde limitatie houd, anders kan je daar alsnog de gehele Alternate voorraad leeg kopen in 1 order.
Op deze manier beginnen de miners hun sympathie snel te verliezen. Voor mij kan die hype niet snel genoeg voorbij zijn.
Want volwassenen die computerspelletjes spelen moeten gesteund worden, maar mensen die een investering doen in de hoop winst te maken zijn gevaarlijke gekken?
Het is een beetje hetzelfde verhaal als een klant bij de bakker die op zaterdag ochtend, om 8 uur, alle broodjes wil kopen die de bakker heeft. Daar gaat de bakker ook niet mee akkoord aangezien je dan 300 klanten moet teleurstellen ipv 1.
Denk dat de bakker er heel snel mee akkoord gaat en gelijk nieuwe broodjes gaat bakken.
Nu kan dat daar een stukje makkelijker qua opschalen dus ach.
Afhankelijk van het soort brood is de rijstijd 2 - 6 uur
Dus makkelijk opschalen? Nee
Kan een bakker een voorraad gerezen deeg achter de hand houden? Nee, dat moet binnen een bepaalde tijd verwerkt en gebakken worden, want anders kan hij het weggooien.
Zeg ook niet direct. ;)
Maar een 2e (kleinere) lading later op de dag moet nog te doen zijn. Mits ze zelf hun brood bakken natuurlijk.

En afhankelijk of het een kleine bakker in een dorp is of een grote bakker in de stad (zonder een band met vaste klanten).
Degene met vaste klanten met semi vaste bestellingen zal waarschijnlijk de spullen voor die mensen achter de hand houden als service. Maar anders is het ook gewoon verkoop. En ben je eerder uitverkocht dan alleen maar makkelijker. Laat 1 persoon de winkel bedienen of zorg voor een goede bel en je kan bij gaan maken.

Oftewel het ligt maar net aan wat het doel is van de winkel. Zoveel mogelijk verdienen? Dan care of klanten iets kunnen kopen of niet zo lang het maar zsm verkocht is.
Maar als je een beetje moeite wil doen en service wil bieden waar klanten voor terug komen, dan is het wel handig om te zorgen dat mensen ook daadwerkelijk iets kunnen kopen bij je.
De bakker zit daar omdat hij elke dag broodjes verkoopt. Die ene persoon die de hele voorraad op wil kopen is er misschien vandaag voor het laatst. Die bakker gooit zijn eigen glazen in als hij zijn vaste klanten teleurstelt, want een deel zal niet meer terugkomen.

Het 'snel even wat extra deeg maken' idee gaat ook niet op omdat de grondstof sowieso al schaars is (videogeheugen) dus niet op voorraad / niet snel bij te krijgen.

Maar goed, er zitten niet alleen negatieve kanten aan dit verhaal. Als de vraag blijft, gaat de bakker meer op voorraad houden en de leverancier op zoek naar meer grondstoffen en de boeren meer tarwe verbouwen omdat dat meer oplevert. De markt zal weer stabiliseren. Bij een grotere markt zullen lagere prijzen mogelijk worden en zelfs nieuwe niches ontstaan.
In realiteit:
Een slimme bakker zegt dan tegen die eerste klant: als je deze namiddag terug komt, heb ik voor je een verse lading van 300 broodjes. Eventueel met nog wat korting zodat die klant niet ondertussen naar een andere bakker gaat.
Zo hebben de vaste klanten nog steeds hun broodje, en heeft de bakker extra tijd om die grote lading te maken.
Alleen is er nu een groot tekort aan geheugen, eh… meel waardoor de leverancier geen meel meer kan leveren. De bakker moet rond gaan bellen maar weet nu al dat het een lastig verhaal wordt en als hij er al aan kan komen, zal het tegen een veel hogere prijs zijn.

Dus hij zegt tegen de 300-broodjes-klant: Misschien kan ik er vanavond 300 leveren maar ze kosten wel 3x zoveel. Klant zegt: Hmm.. dan rij ik eerst nog wel een rondje of ik ze niet ergens anders kan krijgen — en komt uiteindelijk tot dezelfde conclusie als de bakker.
:) dat klopt dan ook weer
Ja ok maar hoelang moet die mining gekte nog aanhouden voordat Nvidia en AMD hun productie verhogen? Dit duurt nu al een half jaar en ik denk niet dat het rap gaat verdwijnen. Je ziet Nvidia nu voor het eerst reageren met twee kaarten pp. De volgende stap is een productieverhoging(hoop ik toch).
Nee dat kan niet want Nvidia en AMD verhogen hun produktie niet voor die mining bubble, ze vinden het risico te groot dat hij barst. De bakker heeft dus geen grondstoffen om te bakken.
Zoals ik zeg. De bakker kan iets makkelijker een keertje bijbakken.
Er in zowat elk dorp zit wel een of meerdere bakkers of supermarkt die de zelfde producten verkoopt.
Niet echt een goede vergelijking in mijn ogen.

Maar goed. Het sarcasme had inderdaad wat duidelijker kunnen zijn.
Hoewel ik de situatie niet fijn vind: die klant heeft het recht om alle broodjes te willen kopen. Het is dan aan de bakker om dat te accepteren of te weigeren.

Ik heb minder sympathie voor de bakker, want wat je ziet bij smerige kutwebshops, is dat ze alsnog verkopen aan miners, en de prijs omhoog gooien.

AMD krijgt nog geen $60 voor een RX570, een kaart ide met een MRSP van 180$, en in de VS (waar de prijzen emer gestegen zijn dan hier), wordt dat ding door webwinkel nu voor $500-600+ verkocht. AMD verdient nog geen 60$, maar newegg strijkt meer dan $320 per kaart op.

Dus, in jouw verhaal: de bakker verkoopt alsnog aan die ene man, maar vraagt nu het driedubbele voor zijn brood want hij komt er mee weg. Dus ja, wie vind ik minder sympathiek?

De bakker dus. Aka: de webwinkels. Fuck hen.
Eh, dit is toch precies zoals het hoort? Vraag en aanbod enzo. Als de vraag stijgt bij gelijkblijvend aanbod, dan zal de prijs stijgen tot de vraag voldoende naar beneden gaat.

[Reactie gewijzigd door RedLizard op 23 januari 2018 07:17]

Jouw beredenering RedLizard is misschien hoe het bij ons met de pap lepel erin gegoten is. Maar anno nu en in de toekomst neemt dit wel hele bizare vorm aan en IMHO Ethisch niet goed te keuren. De gamer heeft de GPU ontwerpers AMD en nVidia, Asus MSI Sapphire etc.,de gaming industry gemaakt tot wat het is en wordt nu door geld beluste gierige zoals AMD, nVidia, fabriekanten, groothandel en winkelier aan de kant gezet totdat crypto currency bubble klapt. Dan zijn we wel in ťťn keer goed genoeg om geld in het laatje te brengen.

Juli 2014 ‘GPU Miners Crash of 2014’ Arrives – Graphic Card Market Starts Shrinking, Could Fall by 40%

En Wie is er weer de dupe de gamer in het algemeen, de ontwikkeling van videokaarten staat stil voor 1Š2 jaar en prijzen voor een videokaarten zijn daarna blijvend hoog.

(Offtopic rant) ff kort door de bocht vroeger had je het communistisch en kapitalistische systeem en nu hebben we een door geslagen kapitalistische systeem wat ieder jaar erger wordt. Sinds 2015 heeft de rijkste 1% van de bevolking, 50%!! van het kapitaal van de wereld in bezit, de andere 99% heeft de ander 50% De kloof tussen arm en rijk en de ontevredenheid daarover wordt groter met de dag. ;) ik zeg het maar.
Maar anno nu en in de toekomst neemt dit wel hele bizare vorm aan
Nee, het neemt heel normale vormen aan. Het is alleen ongebruikelijk, omdat grote schommelingen in vraag niet veel voorkomen tegenwoordig, althans op de consumentenmarkt.

Als ik 100 flessen wijn heb om te verkopen, en er zijn 300 mensen die er een willen, dan is de enige werkbare prijs de prijs waarbij er 200 mensen afhaken; laten we zeggen dat dat 20 euro per stuk is. Als ik ze verkoop voor minder dan dat, dan staan er ineens duizend slimme handelaren op de stoep, die proberen een fles aan de haak te slaan, en die vervolgens te verkopen aan 1 van de 100 mensen die bereid zijn 20 euro te betalen voor makkelijke winst. Het is de laagste prijs waarvoor ik die flessen KAN verkopen; als ik probeer minder dan dat te vragen, dan zorgen de duizend slimme handelaren ervoor dat ik permanent zonder voorraad zit, en de 300 originele kopers kunnen nog steeds geen goedkopere wijn kopen (want het grootste deel van de voorraad is bij de handelaars terecht gekomen).
en IMHO Ethisch niet goed te keuren
Vraag en aanbod is niet een kwestie van ethiek. De druk van de markt (dat wil zeggen: de gezamelijke invloed van duizend slimme handelaars die allemaal proberen om winst te scoren als ik steken laat vallen) zorgt ervoor dat er maar een prijs is (of, realistischer, een zeer beperkt prijsbereik) waarvoor ik mijn waren KAN verkopen. Mijn ethische overwegingen hebben hierbij niks te zeggen.
Dan zijn we wel in ťťn keer goed genoeg om geld in het laatje te brengen.
Het heeft niks te maken met wie er goed genoeg is. Iedere klant is goed genoeg om de waren te kopen. Maar als er variatie is in de prijs die klanten bereid zijn te betalen voor je waren, dan is het praktisch onmogelijk om ze voor minder dan de hoogste prijs te verkopen -- daar zorgen de slimme handelaren wel voor.

Stel jij koopt een kaart van 200 euro, en ik wil hem van je overkopen voor 500 euro, en de winkels hebben geen voorraad meer. Dan heb jij effectief 300 euro winst gemaakt; maar zolang jij die niet verzilvert (omdat je je kaart niet aan mij wil verkopen) dan heeft hij je dus effectief alsnog 500 euro gekost. 200 euro aanschafprijs, plus 300 euro winst die je niet opraapt. De waarde van het ding is 500 euro, en de winkel houdt een loterij van wie ze 300-euro-winst vouchers uitdelen.
En Wie is er weer de dupe de gamer in het algemeen, de ontwikkeling van videokaarten staat stil voor 1Š2 jaar en prijzen voor een videokaarten zijn daarna blijvend hoog.
Klopt helemaal. De markt is niet je vriend. Maar dat wil nog niet zeggen dat het de vriend van de andere partij is.
De Polaris-GPU is maar ťťn van de componenten van een GPU. Geheugen, spanningsregelaars, printplaats, connectoren, koelers dragen ook bij aan de kostprijs. Zo gek vind ik het dus niet van een kaart van $180 $60 naar AMD gaat, dat is best netjes.
Zo gek vind ik het dus niet van een kaart van $180 $60 naar AMD gaat, dat is best netjes.
Maar de prijs is niet 180$, die is tegenwoordig 500-600$.
Die link van je liegt er inderdaad niet om, maar als ik de pricewatch hier bekijk, lijkt me dat nog geen algemene waarheid (gelukkig).
Inderdaad, gelukkig is het hier nog niet zo erg als in de VS< maar het is echt droevig gesteld met GPUs als je een gamer bent: door een tekort aan concurrentie stelt nVidia nu al lang zijn volgende generatie uit (de 1080 is nu al meer dan anderhalf jaar oud, en de prijs is bizar weinig gezakt, en nVidia lijkt echt geen haast te hebben met de volgende generatie, in de plaats daarvan melken ze deze generatie meer uit met licht opgevoerde modellen), AMD lukt het gewoon niet om een goede high end chip uit te brengen (maar door de overvloed aan miners worden ze daar in de markt niet voor afgestraft want voor miners zijn de AMD GPUS gewoon erg goed), en door coin miners zijn de prijzen de hoogte in gejaagd.

Komt daar ook nog eens bij dat de geheugenfabrikanten en kartel vormen en de prijzen de hoogte in jagen, en het is echt droevig gesteld met PC-gaming op zich. Het enige lichtpunt is de beter dan gehoopte comeback van AMD op CPU vlak.
Dat uitstel heeft denk ik alles te maken met de aard van de Volta: Dat ding is helemaal gebouwd voor kunstmatige intelligentie. Ik heb de Tesla-variant kunnen benchmarken en er is voor normale enkele en dubbele geen noemenswaardig prestatieverschil met de Pascal. Nu is dat HPC en geen 3D-rendering, maar toch, enkele precisie is daarvoor een hele belangrijke maategever.

Daarom denk ik dat Nvidia nog niet met opvolgers komt, omdat ze nog geen chip hebben die de prestaties naar een hoger plan tilt.
idd,

webshop kaart in niet leverbaar voor 300 euro en staat op onbekende wachttijd
webshop zelfde kaart is wel leverbaar voor 400 euro per direct ??


ehh wat ???
Niet helemaal. Ik bestel niets via een webshop bij de bakker. Met de bakker heb ik persoonlijk contact. De webshop is onpersoonlijk. Dus voor de webshop maakt het veel minder uit wie de GeForce kaarten opkoopt. Ze kennen de terleurgestelde klanten niet of nauwelijks. Bij de bakker in het dorp is dat anders.
Een teleurgestelde klant komt zelden terug voor iets anders.

Waarom is Azerty nu mijn favoriete winkel? Omdat ze konden leveren wat Alternate niet kon leveren.
Zou jij meer betalen voor een kaart bij Azerty, of koop je ook gewoon de goedkoopste waar een groen vrachtwagentje bij staat?
Ligt er aan hoe groot de order is. Ik betaal liever §30 ofzo meer voor de som der componenten bij een concurrent als die betrouwbaarder lijkt
Ligt er een beetje aan hoeveel meer je moet betalen en of je dat op dat moment acceptabel vindt. Bestellen bij een andere dealer/online shop met voorraad, ligt bij mij ook hoe deze beoordeeld wordt door ander kopers.
Ik betaal liever wat meer wanneer ik weet dat de webshop zijn afspraken altijd na komt. Zo is mijn ervaring met bijvoorbeeld Azerty dermate dat ik hun levertijden vertrouw. Alternate daar in tegen is een ander verhaal, op het moment dat daar voorraad 0 is, is hun indicatie gewoonweg fout. Lokken met prijzen, maar voor de rest moet je wachten.

Dus, ja, op een order van 600 euro of meer betaal ik zonder blikken of blozen 30 euro meer bij een goede leverancier.

Natuurlijk speelt er meer mee. Bij Alternate moet je weken wachten op je geld wanneer je een item terug stuurt, bij Azerty is het binnen 24 uur geleverd.

Ander verschil waarom ik meer betaal voor service. Bij Azerty wordt er altijd geleverd op de datum die ze aangeven, bij Alternate is het te hopen dat het dan bezorgd wordt. En betaal je bij Alternate extra (die optie heb je) dan nog krijg je het niet op tijd, en klaag je, wordt je onbeschoft telefonisch te woord gestaan en wijzen ze naar de vervoerder.
Het probleem is dat miners de hele dag naar alle webshops in de gaten houden met als resultaat de voorraad al op is voordat voordat de personen die willen gamen en 'slechts' 1 of 2 grafische kaarten nodig hebben de kans hebben om ze te bemachtigen. Bovendien kan je aan de marketing zien dat nvidia zich liever op gamers dicht dan op miners, bijvoorbeeld door games te bundelen met de grafische kaart of gratis weg te geven bij aanschaf van. Ook richten de zich op esports https://www.nvidia.com/en...-strike-global-offensive/ wat bij sporten met een grote populariteit ervoor kan zorgen dat hun volgers een nvidia kiezen in plaats van een amd alleen omdat hun fafourite team graag van nvidia gebruik maakt.

een nadeel van kaarten die niet meer voor het publiek beschikbaar zijn is dat men naar een vervanger op zoek gaat, wat in teorie mobile gaming kan zijn, oftuwel een verkleining van de pc gaming industrie. daar zit nvidia niet op te wachten, want als de cryptobubbel breekt zijn er minder gamers om hun product aan te verkopen en zitten ze met een overvloed aan kaarten.
En dat is de dag dag gamen weer zo goedkoop wordt dat er massaal videokaarten gekocht wordt, niet?
Het is natuurlijk wel belangrijk dat volwassen naast hun werk ook nog wat ontspanning kunnen vinden.

Maar ik sluit met meer aan bij M@M, het is gewoon veel interessanter voor Nvidia om zo veel mogelijk klanten tevreden te houden,.
het is gewoon veel interessanter voor Nvidia om zo veel mogelijk klanten tevreden te houden
Het is voor een bedrijf veel interessanter om veel omzet te maken. Waarschijnlijk vermoed NVidia op de lange termijn meer geld te kunnen verdienen aan de gamers dan aan miners, anders hadden ze een heel andere beslissing genomen. Dus niet omdat NVidia zo'n lief bedrijf is die vriendjes wil blijven met de mensen die hem groot hebben gemaakt (gamers), maar een bedrijf dat als langetermijnstrategie weinig vertrouwen in miners heeft.
Ondanks dat ik de omzet niet aanhaalde in mijn post was dat wel iets waar ik op doelde met klanttevredenheid.

Veel klanten die positief praten over Nvidia zorgt uiteindelijk vanzelf weer voor meer opzet.
Is nogal een verschil. Die miners doen het om zichzelf te verrijken, gamers gebruiken een graka om een game te spelen waar ze id eerste plaats voor bedoeld is. Dus ja, gamers dienen voorrang te krijgen, niet meer dan logisch.
Verrijkt uranium was bedoeld om bommen mee te maken, had het dan niet verkocht mogen worden aan energiecentrales? Houtfabrikanten hadden natuurlijk nooit bedoeld dat de gebroeders Wright een vliegtuig zouden bouwen, maar hadden ze daarom de verkoop moeten weigeren "omdat id eerste plaats voor woningen bedoeld is"? Ik kan helaas geen goede voorbeelden bedenken waarbij er sprake was van schaarste, maar ik neem aan dat je mijn standpunt begrijpt: dingen alleen gebruiken waar ze voor bedoeld zijn is een onwaarschijnlijke rem op de innovatie.
Ja, want minen is een enorme innovatie. 8)7
Minen niet echt nee. Het concept van een Cryptomunt die zijn waarde haalt uit de complexiteit van berekeningen, het minen, zou ik wel een innovatie willen noemen, en ik weet vrij zeker dat toen Nicolaas Vidia(?) zijn eerste videokaart ontwierp, hij deze innovatie niet in gedachte had.

Let wel: ik ga niet beweren dat minen een goed idee is, bijvoorbeeld met oog op het milieu. Maar met oog op het milieu kan ik ook niet beweren dat luchtvaart (in zijn huidige vorm) een goed idee is.
Mining heeft wel ook een impact op het milleu :(
Alleen is mining in principe iets wat nergens voor nodig is. Gaming is dan in ieder geval nog een hobby.
Mining kan zelfs werk zijn. Net zoals wetenschappelijk onderzoek op snelle GraKa’s. Ik zou dat soort zaken hoger aanslaan op de prioriteitenlijstjes dan het spelen van een computer spelletje...
Het minen van crypto coins is mijn ogen het omzetten van energie naar valuta, dit veroorzaakt extra vervuiling. Iedere bitcoin transactie kost ongeveer dezelfde hoeveelheid stroom als een 1,57 amerikaans huishouden in een dag verbruikt. Bron: https://motherboard.vice....in-is-still-unsustainable

Ik heb niets tegen het gebruik van videokaarten voor wetenschappelijk onderzoek, maar het minen van coins is in mijn ogen bizar in een tijd waarin we de uitstoot van CO2 willen beperken.
Het minen van GOUD is in mijn ogen het omzetten van energie naar valuta, dit veroorzaakt extra vervuiling.

Ik heb niets tegen het gebruik van videokaarten voor wetenschappelijk onderzoek, maar het minen van GOUD is in mijn ogen bizar in een tijd waarin we de uitstoot van CO2 willen beperken.

Edit: Het minen van goud levert dan wel weer een leuke reality serie op, op Discovery. :+

[Reactie gewijzigd door Stinky9 op 22 januari 2018 15:37]

Uhm zelfs tijdens gamen draait mijn gpu meestal niet op constant 100%, verre van zelfs. Minen verbruikt echt wel veel meer stroom.

edit: off topic? Meningmodden FTW right :+

Mining heeft een HOGERE invloed op het mileu omdat zelfs als je mining kaart is geundervolt en underclocked, het is een constante belasting en niemand gamed 24 uur per dag 7 dagen in de week het hele jaar door.... en er hebben dus wel genoeg mensen meerdere mining kaarten in een bak hangen welke WEL constant draaien. Als je dat off topic vind, zeg je dus eigenlijk: ik ben het er niet mee eens whaa whaaa huilie huilie dus geef je een off topic want ik heb eigenlijk geen argumenten om het er niet mee eens te zijn huilie huilie |:(

[Reactie gewijzigd door MarvTheMartian op 22 januari 2018 09:01]

Minen verbruikt wel degelijk meer stroom maar van de gamers mined nog geen 3%.
Ik geef geen off-topic?

Enfin, het is vele malen beter om je kaart op een constante belasting te laten lopen dan in game. Het schadelijke voor je kaart is om constant een variabele belasting te hebben, denk aan laadtijden in games. Deze temperatuurschommelingen zijn veel slechter. Het enige echt slechte met mining kunnen je fan bearings zijn, maar die van mij draaien constant maar op 60%, gaming speeds dus. Ik snap niet dat mensen denken dat gamen onschuldig is voor je kaart.
Ja. Mining zal vast meer stroom verbruiken, maar gamers zijn ook geen "groene rakkers" met die stroom slurpende gamecomputers. Beide hebben impact op het milieu, de een vast wat meer dan de ander, maar beide hebben impact.

Pot verwijt de ketel in dit geval.
Jouw kaarten staan 24/7 aan. En dan heb je er dus ook nog eens meer van. Die ene 1080 staat maar een paar uur per dag te loeien.

Nou jij weer...
Ja, maar dat zegt toch niets over dat miningkaarten minder betrouwbaar zijn dan gamerkaaten. De tijd dat ze draaien zegt net zoveel over slijtage als temperatuur en overclocken. Natuurlijk, alles slijt, maar niet meer of minder dan een gamerkaart.
Dat was het punt toch helemaal niet? De post waar jij op reageert heeft het over welke van de twee meer energie verbruikt. Natuurlijk verbruikt een van jouw kaarten een stuk minder vermogen, maar in totaal verbruik jij weldegelijk meer energie.

Als je het over slijtage hebt, dan heeft een kaart die veel voor gaming wordt gebruikt daar veel meer last van. Hoger voltage en continu het wisselen tussen load en idle (en dus al die warm/koud cycles die mechanische invloed uitoefenen op de componenten)
Ok, omgerekend verbruikt mining zeker meer energie, eens. Ik hoorde er meer een betrouwbaarheidskwestie in dan louter en alleen energievraag. Vandaar mijn reactie over betrouwbaarheid (kan ook selectief lezen van mezelf geweest zijn)

[Reactie gewijzigd door millman op 22 januari 2018 09:55]

Maar ik game misschien 2 of 3 uur per dag, dus uiteindelijk had ik gelijk :)

Tuurlijk als ik net zo lang spellen ga spelen als ik zou minen met een goed afgestelde kaart... MAAR DAT WAS DE STELLING NIET... Wauw.
Er zijn zat gamers om mij heen (inclusief mezelf) die zeker 8u per dag gamen met een overclokte kaart. Ik weet niet wat er beter is voor de kaart.
Dat is dan JOUW usercase, en totaal niet representatief voor wat echt 'gemiddeld' is.

8/24 uur gamen is volgens trouwens ergers als 24/7/365 minen met constante belasting ( temperatuur ) en een laag voltage. Heat cycles en elektronmigration, uiteindelijk gaat alles stuk toch.

edit:

Niet dat ik steam nou als 'gemiddeld' wilt nemen, maar wat is de gemiddelde tijd per persoon om te gamen volgens steam survey? Vind mijn 2 a 3 uur al best wel veel :)

[Reactie gewijzigd door MarvTheMartian op 22 januari 2018 08:57]

Gamen met continue wisselende temperaturen, overclockte kaarten, 30% hogere temperaturen dan met minen, lijkt mij minstens net zo schadelijk voor een kaart. Dat Mining kaarten per definitie minder betrouwbaar zijn is dus onzin.
Ben je net wakker?
Dat Mining kaarten per definitie minder betrouwbaar zijn is dus onzin.
En dat zeg je tegen mij omdat? Je vergeet trouwens undervolting as belangrijke pre voor mining kaarten. Het slijten door electronmigration is een grotere killer ( omdat je er niks aan kunt doen... soldeer verbinden die stuk gaan door hitte cyclus kan je nog herstellen meestal ).
Uhu, soldeer en oventruukjes maakt een gamerkaart meteen aantrekkelijk...not
Mining farm in:
Rusland
Verenigde Staten
Andere Noord Amerikaanse farm
Russische farm in Moskou
Huis tuin en keuken gebruiker die denkt te minen
Een andere huis tuin en keuken hobbyist
China
Etherium mine

Het interesseert mij niet of er een willekeurige gebruiker een poging waagt om met twee tot tien kaartjes iets te verdienen. Of zij gamen of minen is mij om het even. Dat zijn leuke vernuftige pioniers die hun vindingrijkheid en creativiteit gebruiken. Het zijn de grote farms die ik niet sympathiek vind. Die grote farms hebben honderden, zo niet duizenden kaarten nodig. Daar moeten hele elektriciteitscentrales voor worden gebouwd en dat is niet eens overdreven.

De kaarten kunnen aldus niet voor nuttige dingen worden ingezet. Ik werk zelf voor een stichting voor mensen met een beperking. Voor onze cliŽnten zou ik graag Virtual Reality in willen zetten. En daar zijn krachtige kaarten voor nodig, die nu steeds duurder worden. Hoe kun je nu op een relatief betaalbare manier mensen met een beperking eens dingen laten beleven als gigantisch grote ondernemingen farms gaan inrichten overal ter wereld en de kaartenprijs een grote vlucht neemt.

Er zijn cryptomunten die geen mining nodig hebben. Inhoudelijk gezien hebben die gewoon de toekomst omdat Bitcoin echt inefficiŽnt is qua stroom en ROI. Als de, in mijn ogen, hype van de mining af is, dan kunnen we hele nuttige dingen doen met blockchains die niet afhankelijk zijn van mining. Datasecurity en privacy en contractmanagement.
Op deze manier beginnen de miners hun sympathie snel te verliezen. Voor mij kan die hype niet snel genoeg voorbij zijn.
Sowieso nooit sympathie gehad voor miners dus daar valt weinig te verliezen :P

Cryptocoins are here to stay? Misschien, maar zodra overheden zich er serieus mee gaan bemoeien (en dat gaan ze doen, daar kun je donder op zeggen) en het allemaal een stuk moelijker wordt om er onder de radar van de belastingdienst dikke winst op te maken zal het allemaal vanzelf minder spannend worden. Op dit moment is het gewoon een free-for-all feestje, een beetje het wilde westen van de financiŽle markt. Het is nieuw, het heeft nog alle mogelijkheden en er is niemand die de boel in bedwang kan houden. Dat stopt vanzelf een keer. Sure, crypto valuta zullen nooit meer weggaan, maar ik denk dat de bitcoin bubble vanzelf een keer knapt en dan gaan heel veel mensen teleurgesteld zijn (en een paar zullen heel rijk achterblijven :P ).

Ik kan het natuurlijk helemaal fout hebben maar ik denk niet dat de ballon eeuwig verder opgeblazen kan worden zonder dat hij uiteindelijk knapt.
Het hoeft dus helemaal niet onder de radar van de belastingdienst?? Ik betaal graag belasting over mijn winsten.
De waarde van crypto munten is vrij variabel. Mocht de belastingsdienst er zich mee gaan bemoeien, dan acht ik de kans groot dat zij de door hen opgelegde belasting in de gangbare munteenheid willen ontvangen. En als jij denkt dat de belasting compassie op zal brengen als zij hebben ingezien dat op een toekomstige Maandag 13:00 je cryptocoin 1000 euro waard is en op diezelfde Maandag de waarde instort naar 100 euro.

Dan kom je er wel achter in welke mate de belastingdienst met jou meedenkt.

Elke munt waarvan de waarde snel naar boven danwelo naar beneden kan worden bijgesteld, is dus bij definitie niet interessant om betalingen mee te doen. Maakt niet uit of dat nu papiergeld is of cryptocoins.

Als winkeliers zo'n munt ook niet accepteren, vanwege deze onstabiliteit, wat wil je dan werkelijk bewerkstelligen met cryptocoins? Behalve de kas van je energieleverancier spekken?

Nogmaals, ik heb geen helemaal problemen met het bestaan van cryptocoins of de ideologie die erachter steekt. Maar als ik er niet mee kan betalen voor goederen (of tegen schandalig hoge transactie kosten en vaak vele malen trager dan met gangbare munteeinheden), dan heeft de munt weinig praktische waarde in het algemeen.

Maar blijf jezelf maar mooi blindstaren op virtuele winsten en verliezen, het geld wat miners neerleggen voor het toegenomen energieverbruik, zal leiden to verbeteringen in het elektrische grid. En daar zal het elektrisch rijdend gedeelte van de NL gemeenschap jullie vast dankbaar voor zijn.
Lang verhaal kort, je maakt een probleem van niets. In BelgiŽ is het 30% winstbelasting, dat is toch prima? Verder kom je met veel hypothetische stellingen..
Hypotetisch? Probeer eens games te kopen op Steam met Bitcoins. Zij waren als een van de eerste bedrijven die daarop instapten. Maar door de instabiliteit van de munt en de snelheid waarmee de transacties werden voldaan, zorgde voor veel onvrede aan de kant van de klant Steam als bij Steam zelf.

Dus zijn die er ook weer vanaf gestapt. En zij zijn echt de enige niet. Nogmaals, de ideologie van cryptocoins staat me wel aan, maar als ik er amper wat mee kan betalen....kan ik net zo goed weer terugvallen op ruilhandel. Net zo volatiel als cryptocoins qua waarde, maar dan heb ik tenminste wel de produkten in mijn hand om mezelf te voeden, te kleden etc.
Ik kan alles betalen met m'n ethereum verdiensten.. even in de verkoop zetten.. voila.. euro's, dollars of welke currency je wil?

Hoe is dat anders dan aandelen? Precies... Helemaal niets..
Ik snap de "sneer" naar de belastingdienst niet zo. Dit werkt voor beleggers toch precies hetzelfde?
Het is geen hype.. Iets al jaren een hype noemen slaat ook nergens op. Crypto is here to stay, hoe graag je dat ook anders zou wllen zien. De 5 grootste munten gaan zeker niet verdwijnen, en er is altijd wel een nieuwe coin om je geld mee te verdienen.

De enige oplossing zou zijn dat de volgende generatie GPU's, geheugen gebruiken die ETH mining onvriendelijk is. GDDR6X ?

Edit: Hoe is dit 'offtopic'?

Sommige kunnen gewoon niet modereren.. zucht

[Reactie gewijzigd door millman op 22 januari 2018 08:38]

Natuurlijk is er momenteel weer een hype gaande. Dat is vrij evident als je naar de topics hier op GoT kijkt, het aantal posters is explosief toegenomen. Als we straks weer een periode met een downtrend gaan krijgen is de hype voorbij en neemt het aantal posters ook af. Als de koersen zakken wordt het voor veel miners ook een stuk minder interessant.

Daarmee is natuurlijk niet gezegd dat crypto daarmee afsterft. Veel mensen blijven ermee bezig.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 22 januari 2018 09:28]

Er wordt een hoop gehyped, maar voor de core miners is het buisiness as usual. Crypto blijft..
De enige manier hoe Nvidia gamers voorrang kan geven is dit op driver niveau te veranderen en wanneer er mening plaatsvindt de performance drastisch verminderen. Nvidia heeft ook een mining-serie. Miners dienen die te kopen zodat gamers niet de dupe zijn...
Dat is wel erg kort door de bocht wat je nu zegt... Dus dan zouden de wetenschappelijke toepassingen met die draaien op de CUDA cores ook maar geblokkeerd moeten worden, want gamers moeten voorrang hebben?

Tuurlijk, ik charcheer wat, de (in mijn ogen verwende) gaming markt heeft namelijk geen last van de medische markt. Maar het lijkt mij wat ver gaan om hardware te beperken omdat ze iets anders ermee doen dan wat je initieel voor ogen hebt.

En nee: ik mine niet...
Ze hebben het specifiek over de Geforce-lijn, die is puur op gamers gericht. Voor deep learning en andere cuda core gerichte taken heb je de Titan-serie. Dus wat dat betreft is er niets mis met gamers voorrang geven op Geforce kaarten.
dan geef je ze de kans een licensecode aan te vragen daarvoor. maarja dan zul je zien dat ze daar geld voor gaan vragen. overigens is het sowieso niet toegestaan geforce kaarten in een datacenter te draaien (whatever datacenter ook is legaal gezien)
Dom genoeg is mining daar een uitzondering op - NVidia staat je expliciet toe om een DataCenter te bouwen voor mining doeleinden.

Met andere woorden: dit artikel gaat over NVidia's PR standpunt, maar hun Legal afdeling heeft daar andere ideeŽn over. En Legal is meestal een stuk zorgvuldiger.
Ja dat wist ik inderdaad, maar ik doelde erop dat Carino zegt dat wetenschappelijk onderzoek e.d. dan verhinderd worden. terwijl die toch al niet mochten gebruikmaken van de geforce reeks in grote hoeveelheden. tenzij ze onderzoek naar mining profit oid :P

[Reactie gewijzigd door t link op 22 januari 2018 21:57]

Gaat nVidia nu ook doen. Bepaalde compute zaken willen ze niet meer op geforce kaarten hebben.
Er zijn nu bedrijven die geforce kaarten in datacenters gebruiken en dat willen ze niet meer (uiteraard mogen die klanten dan de duurdere Tesla kaarten gaan kopen)
Je weet dat er veel miners zijn die firmwares modden voor wat extra performance.

Drivers zullen ze down of upgraden m.a.w heeft geen zin.

De periode gaat voorbij als ETH (en andere munten) overstapt op POS
Wat is POS als ik vragen mag?

bedankt iedereen

[Reactie gewijzigd door Janspook op 22 januari 2018 09:34]

Of de kaarten alleen aan "legit" winkels verkopen.
Grote miners kopen de kaarten niet eens in de winkel maar gewoon direct van de fabriek/aib's.
Geen wonder dat er nooit stock is.

https://www.reddit.com/r/...ey_canada_has_pallets_of/
Onzin, start ik even een eenmanzaak en noem het “Gaming Shop Nederland”. Bestel paar pallets en maak een webshop en verkoop er 1 of 2. Klaar. Gewoon legit, en eerlijk. Als ik ervoor betaal, heb ik net zoveel recht als andere die ervoor betalen.
Waar je meer voor betaalt dan je aan functionaliteit krijgt, met 0 restwaarde. Laten we eerlijk zijn, die Mining GPU's zijn een cashgrab, maar allesbehalve een aantrekkelijke koop.
Rest waarde na een paar jaar is inderdaad de reden.

Waarom produceren ze gewoon niet meer.

Klant is koning en Nee verkopen is een zonde.
Omdat in veel gevallen "gewoon meer produceren" niet zo eenvoudig is als het lijkt. De lijnen die ze hebben zullen al de maximale productie draaien vermoed ik, en om meer lijnen te bouwen om de productie op te schroeven kost veel geld. De vraag die ze zichzelf stellen is waarschijnlijk of deze "gekte" nog 3-5 jaar blijft, want dan is het de investering waarschijnlijk waard. Zo niet, hanteren ze de huidige aantallen en lopen ze alsnog binnen.
En dan heb je binnen de kortste keren modded drivers beschikbaar. Zal imho weinig helpen.
Alleen krijg je dan dat slimme miners zelf drivers gaan maken ;)
De enige manier hoe Nvidia gamers voorrang kan geven is dit op driver niveau te veranderen en wanneer er mening plaatsvindt de performance drastisch verminderen. Nvidia heeft ook een mining-serie. Miners dienen die te kopen zodat gamers niet de dupe zijn...
Als je een kaart koopt mag je er toch zelf mee weten wat je doet? Een bedrijf kan je niet verplichten kaart B te kopen als je kaart A ook zou kunnen gebruiken. Daarnaast, performance verlagen als je gaat minen? Denk niet dat dit een wenselijke situatie is, daarnaast ook niet toegestaan volgens mij.
daarnaast ook niet toegestaan volgens mij.
Ik weet niet. Als het in de voorwaarden staat (die nooit iemand leest) zou het dan niet mogen?
Zolang het niet in strijd is met wet- en regelgeving, en ik denk dat het dan in dit geval wel is. Dus toevoegen in de voorwaarden heeft weinig zin als het toch nietig is.
Valt wel mee. Mining doe je om geld te verdienen, met andere woorden zakelijk. De meeste mensen zijn echter gewend aan het consumentenrecht, en dat is veel strenger voor fabrikanten. In zakelijke voorwaarden kun je veel meer afspreken, inclusief toegestaan gebruik.
Je verplicht ze niet om kaart B te kopen alleen ben je ook niet verplicht om kaart A wel te verkopen.

[Reactie gewijzigd door Dwarlorf op 22 januari 2018 11:55]

Nee, dat gaat niet werken. Stel ik koop ťťn of twee videokaart(en) en ik wil hobbymatig ernaast minen omdat ik op het moment dat ik me miner laat draaien toch simpel werk aan het doen ben. Zou ik dan verplicht moeten zijn een mining kaart te kopen? Natuurlijk niet het is mijn kaart ik mag ermee doen wat ik wil, al wil ik dat ding testen in een vuurkorf om te zien hoe lang het duurt voordat het een hoopje as is.

Enige hoe dit goed gaat komen is als nvidia slim genoeg is meer power in de mining kaarten te proppen waardoor ze aantrekkelijker worden maar zover zijn alle mining kaarten precies hetzelfde als de gaming kaarten performance wijze (soms een tikkie sneller maar dat is verwaarloosbaar en al helemaal tegen de prijs van die mining kaarten) en daar zit het grootste probleem. Geef de miners een kaart met 5~15 mh/s en tadah ze worden aantrekkelijker want ze zijn sneller. Maar ik zou daar vast te makkelijk over denken, want er is ook nog zoiets als hardware limits natuurlijk maar het zou wel de oplossing zijn.

De oplossing nu, het is iets maar het grootste probleem is de prijs momenteel. Vind ik het een goede oplossing? Totaal niet want wie gaat hier controle opleveren? Inderdaad niemand en een winkel denkt aan geld, als dat betekent dat ze de kaarten aan miners moeten verkopen dan zou dat voor een winkel een worst zijn. Zo niet dan bestellen de miners wel op adressen van familie en vrienden. Dus het is ook nog eens super makkelijk te omzeilen tenzij een winkel echt de moeite gaat doen om per betaling te checken of het niet van dezelfde persoon is.
Hoe raar is het om te zeggen dat miners voor minerkaarten moeten gaan, en hoe lost dat het tekorten probleem op? Er worden dezelfde GPU's gebruikt die een gamer nodig heeft, maar zijn totaal onbruikbaar gemaakt voor de gamer. Dat lost het probleem niet op, maar maakt het alleen erger.
Op de gaming drivers zouden cuda cores disabled kunnen worden, meeste games gebruiken ze niet.
Het probleem is alleen dat mensen die video's / 3d programma's geen geld hebben voor een quadro en cuda het renderen sneller maken, en dus kiezen voor de gamer kaart.
Ja maar als de mining versie er niet is dan gaan ze toch voor de gamers editie :) Ze willen het tenslotte gewoon hebben...
'Miners dienen die te kopen'?

Volgens mij bepaalt degene wie het geld ervoor neerlegt nog altijd zelf dacht ik.
Tweedehands zgan is op dit moment de beste keuze.
Toch schijnen die miningkaarten aardig op hun donder te hebben gehad, lees vaak van "niet voor mining gebruikt". Doet me een beetje denken aan een leasauto met meer dan een ton op de klok ;)
Miningkaarten krijgen minder op hun donder dan kaarten die veel voor gamen gebruikt worden. Mijn 2 GTX1060's lopen undervolt. underclocked onder de 60c. Boardpower op 90w maximaal. Maar blijf vooral geloven dat mining kaarten niet betrouwbaar zijn. Een overclockte gamerskaart op 80c is bewezen schadelijker (Linustechtips)
Mensen hou op met -1's geven omdat je het er niet mee eens bent het is gewoon zielig.

1. Mining kaarten hebben een CONSTANTE belasting. Dit houdt in geen cyclus van uitzetten en krimpen zoals met een gaming kaart dus beter voor ( de soldeerverbindingen met ) je componenten.

2. Mining kaart loopt vaak undervolted, dus minder electromigration,

Tuurlijk kan je een kaart om zeep helpen door niet constant te gaan minen met een overvolted overclocked gpu ( waar je geen winst uit haalt, dus dubbel dom ). Maar een goede minerkaart is niets om bang voor te zijn.
Mining kaarten worden 24/7 belast, "gewone" kaarten meestal enkele uren per week (zeg 8 vs 144, wat me normaal lijkt voor een casual gamer, we hebben het niet over extremen). De problemen die je stelt komen sowieso voor, ook bij continue belasting op lagere spanning, welliswaar minder. UItzetten en krimpen op die van de componenten wordt door het pcb opgevangen. De kaarten hebben gigantische groundplanes om de warmte over het pcb te versprijden waardoor je die cracks in de soldeerverbindingen nouwelijks of niet voorkomen.

ik vraag me zeer af of een kaart van twee jaar oud bij normaal gebruik er slechter aan toe is dan een die twee jaar continue bezig is. De core zal wellicht minder slijten maar de caps en de vrm's en andere componenten interesseren piekbelasting niet zo maar wel continue belasting (gewoon de MTBF).
Het zou heel interessant zijn als we het eens echt konden zeggen: zo zit het. Maar helaas.. niemand heeft het echt uitgetest toch? Zal ook niet makkelijk zijn om echt slijtage te kunnen meten, zeker de invloed van electronmigration in de die zelf. Smc's zou je waarschijnlijk kunnen testen.

Denk dat je VRM's bijvoorbeeld zich makkelijker staande houden in een mining kaart, dat hun MTBF nog omhoog gaat in zo'n setting omdat ze dus minder ripple hebben op te vangen door meer constante belasting ). Maar kan er naast zitten hoor, hoor ik graag als het zo is! Graag wel met enige onderbouwing, wil er wel wat van opsteken natuurlijk :D
De mtbf van deze componenten wordt meestal bepaald op de continue rating, voor de vrm's op dit soort kaarten is die rond de 100+ celcius en enkele tientallen amperes, wat ze zonder grote overclocks nooit halen. Op mindere belasting gaan ze langer mee, maar uit is een betere mindere belasting qua levensduur.

Als persoonlijke anecdote (n=1 dus zegt niet veel): De 3 kaarten die bij mij gemined hebben (ondervolted 290's) en dezelfde kaarten die in de in mijn pc zitten (met behoorlijk betere koeling, maar normale spanningen e.d.): De mining kaarten vertonen significant meer errors en artifects dan de 'normaal' gebruikte op stock settings na een jaartje of 3. Ze worden nu niet meer gebruikt om te minen, dus ik heb het getest voor de grap. Op een van de kaarten is gamen niet meer mogelijk, minen nog wel als het rendabel zou zijn, geeft errors maar doet nog genoeg goed.

De vrm's vangen volgens mij de ripple niet geheel op, dat doen de filtercircuits (voornamelijk de condensatoren die naast de vrms zitten op het board).

Hopelijk heeft iemand twee jaar geleden een test aangezet die kan aantonen wat het werkelijke antwoord is maar in mijn ervaring met electronica is dat continue gebruik in het algemeen minstends net zo veel schade doet als sporadisch gebruik.

Enkele dingen die wel significant onder start-stop cycles schade krijgen: De fans.
Klopt maar fan's zijn vaak erg goedkoop en als die wel vrij hard moeten draaien om de temps laag te houden vinden die sleeve bearing fan's dat niet leuk.
Gelukkig zijn 1060 en 480/580 kaarten best zuinig en hoeven die koelers niet hard te werken maar bij kaarten als de 1080 Ti en in het verleden ook de 290X kaarten was dat wel anders. Ookal draaide ze in een koele omgeving met fan speeds van 50% waren er toch al een aantal kaarten die na een half jaar fan's hadden die niet helemaal soepel meer draaide.

De hardware zelf trekt het wel.
De Refferenced 290X kaarten hadden met de ball bearing blower fan's nergens last van.
Daarop worden fans ook ingesteld. Max 60% speed en dan nog onder de 60c.. Mijn fans doen t nog prima. Uiteraard zijn er zwaardere kaarten waar de fans het stukken meer te verduren krijgn.
60% is al te veel slechte fan's gaan dan kapot bij langdurig gebruik ze lijken het prima te doen maar vergelijk ze maar eens met een nieuwe kaart. Dit al na een half jaar laat staan langer.
Als het sleeve fan's zijn draaien ze lang niet meer zo soepel vroeg of laat krijg je een rateltje. Als je ballbearing fan's hebt is het geen issue die kunnen veel meer hebben.

[Reactie gewijzigd door Astennu op 22 januari 2018 09:06]

Ik zal eens kijken wat voor een fans mijn GiBy 1060 G1 v2's hebben, maar ze zijn superstil iig.
Denk dat de fan het eerste zal gaan idd mits je niet max OCed gaat minen, gelukkig is dat ook meteen het goedkoopste om te vervangen. Laten we vooral niet doen of dan de hele kaart meteen afgeschreven is, eigenlijk is er niks aan de hand :)
Vervolgens moet je die wel gaan kopen en gaan wisselen kost weer tijd en moeite. Als de prijs heel laag is is dat geen probleem. Ik weet niet of van alle merken ook fan's los te krijgen zijn? is de laatste jaren wel makkelijker geworden om die op ebay te vinden. Ra ra hoe komt dat :P
Klopt, je kan dit volgens mij niet controleren, maar ik verkocht laatst m'n GTX 1080 (niet gebruikt voor mining) voor 500,- en dan vond ik voor beide partijen toch een redelijke prijs gezien de prijzen en levertijden nu.
Niks mis met een lease-auto, als die persoon er maar gewoon fatsoenlijk mee gereden heeft (geen 6000rpm met koude motor) en tijdig onderhoud heeft gehad. Motoren gaan tegenwoordig zonder problemen 500.000km mee. Het is meer leeftijd dat rubberen pakkingen uitdrogen en elektronica (door vocht/massaproblemen) raar gaat doen.

Liever een 3 jaar oude auto met 150.000km dan een 10 jaar oude met 100.000km.
Leasemaatschappijen bezuinigen ook niet op onderhoud.
Inderdaad, elke leasewagen die ik heb gehad (Athlon, van Mosel, InQar/Bochane) was het zodra er onderhoud aan zat te komen "Oh, maak maar een afspraak met een dealer bij je in de buurt, geen probleem".
Een leaseauto met meer dan een ton is toch niet raar? Vaak maar 1 berijder gehad.
Nee, dat niet maar die hebben natuurlijk vaak al veel kilometers gemaakt in een betrekkelijk korte tijd, net als die miningkaarten. Die zijn 24/7 belast en daar is het nieuw ook wel vanaf + je weet nooit hoe ze behandelt zijn...
Ik koop liever een 2dehands auto met veel kilometers op korte termijn, want dat betekent (meestal) veel snelweg kilometers. Veel minder belastend dan start-stop verkeer en korte ritjes.
Dingen aan-uit zetten, starten-stoppen is meer belastend dan een continue belasting.
Kijk ook naar de onderzoeken van levensduur harde schijven.
Van mining weet ik niets, dus of wat hierboven staat klopt, weet ik niet, maar het lijkt me wel aannemelijk.
Dingen aan-uit zetten, starten-stoppen is meer belastend dan een continue belasting.
Dat hoor je ook veel over videokaarten.
Dat is met alles wat je tweedehands koopt....
Ik heb natuurlijk geen zicht op de productielijn, maar was het niet heel verstandig geweest van Nvidia om de productiecapaciteit te verdubbelen/verveelvoudigen? Simpel verhaal van vraag-aanbod lijkt mij.
Allereerst: AMD en nVidia maken zn chips niet zelf, daarvoor zijn ze afhankeijk van Global Foundries, TSMC enz. Ga er maar vanuit dat die fabrieken op 100% capaciteit draaien.

Welke noob zet deze post weer op een '0'? Hoe is dit offtopic??

[Reactie gewijzigd door millman op 22 januari 2018 09:31]

Natuurlijk draaien die fabrieken op 100%, maar dat wil niet zeggen dat er geen korte-termijn opties zijn. Als je dat soort productie-lijnen hebt, dan zorg je ervoor dat je wat werk in de pijplijn hebt zitten wat flexibel is. Je biedt een schappelijk prijsje aan voor opdrachten met een ruime deadline. Komt er een dan een spoedklusje, dan schuif je die andere opdracht naar achteren.

Natuurlijk heb je dan op de langere termijn alsnog een capaciteitsprobleem, maar dat kun je oplossen door de prijzen voor die periode te verhogen. Het is een forse klus om zo'n fabriek 100% bezet te houden en tegelijk het rendement te optimaliseren door low-prio en high-prio opdrachten te balanceren, maar het is wel lucratief.
een simpel verhaal van vraag, aanbod en fabrieken bij moeten bouwen...
Het vergroten van de productie is dan precies klaar als de crypto bubbel plopt. En dan kun je de stoep tegelen met videokaarten omdat ze te goedkoop zijn.
Leuk maar dit gaat niet werken natuurlijk.

Dan ga je nu inplaats van naar 1 winkel naar meerdere winkels.
Dat is toch juist wat ze willen?
Als gamer heb je dan dus wel kans dat er voorraad is en niet in 1 klap alles weg is.
Nee, je hebt dan net zo min de kans, en het probleem is ook dat de prijzen dus gewoon hoog blijven. beste oplossing is om mining specifieke kaarten op de markt te brengen die dus goedkoper zijn (door oa het missen van de gehele video uitgang opties etc), maarja, als daar weer schaarste heerst dan zal men toch wel weer gewoon de videokaarten gaan kopen.

Allerbeste is gewoon als die hele cryptocurrency muk compleet instort.
Ze willen het niet 100% voorkomen, maar het moeilijker maken zodat een aantal afhaken. En of dat gaat werken.
Denk dat miners hoe dan ook kopen, of dit nu bij 1 winkel is of ze moeten naar meerdere.
Idd dit gaat werken, als alle winkels meedoen natuurlijk. Het werd tijd dat er maatregelen kwamen, de prijzen zijn niet meer te betalen. Bedankt Nvidia. Het is ofwel dat of de produktie verhogen, wat een groter risico is natuurlijk als de mining zeepbel barst.
Ja maar dan moeten ze ze natuurlijk wel hebben en dat is vaak ook een probleem :) Maar online is het natuurlijk wel te doen, daar kun je natuurlijk ook nog eens verschillende accounts aanmaken bij een shop. Vraag me af hoe vaak ze het adres checken waar ze het allemaal naar toe sturen...
de meeste mensen hebben 2 buren * ~20-30 shops in NL is toch een slordige 90-100 kaartjes die te bestellen zijn, en die 6-7 euro verzending bij 2 kaartjes valt dan ook in het niets als je 1080ti's besteld :+
De enige manier is om een registratie systeem te maken waar videokaarten geregistreerd en geactiveerd kunnen worden met een maximum van 2 grafische kaarten per persoon. Zoals je je Ziggo modem of Ziggo kaart activeert.

[Reactie gewijzigd door Dragonetti op 22 januari 2018 17:50]

In plaats van dat nu iemand 10 kaarten tegelijk koopt maken ze gewoon 5 accounts aan en splitsen ze de bestellingen wel.

De prijzen voor videokaarten zijn momenteel gewoon belachelijk.
De prijzen voor videokaarten zijn momenteel gewoon belachelijk.
Een belachelijke prijs is een prijs die mensen er niet voor over hebben.
Niet mee eens.
Voor gamers kan het een belachelijke prijs zijn, ook als het gaat om een prijs die ze er niet voor over hebben.
De prijs is nu meer gebaseerd op vraag & aanbod, en niet op kwaliteit / prestaties.
Maar voor miners kan de prijs weer meevallen, of in ieder geval nog altijd winstgevend zijn om te minen.
Miners hebben het daardoor nog wel voor over, terwijl gamers het er niet voor over hoeven te hebben,
De prijs is gewoon belachelijk, omdat de prijs "onnodig" hoog is. Prijs/kwaliteits verhouding klopt gewoon niet.
Alleen bepaald kwaliteit niet de prijs, maar wordt de prijs bepaald door vraag en aanbod.

En ja dat heeft in dit geval tot gevolg dat de prijs kwaliteit lager wordt..
Je hebt niet helemaal gelijk.
Voor een gamer bepaalt de kwaliteit of hij hem wel of juist niet wil.
Hier door heeft dat wel grote invloed op de prijs.
Haal maar alle onderdelen van een kaart die nodig zijn voor signaal naar een monitor maar laat dat er op zitten wat een miner nodig heeft en de kwaliteit is 0% voor de gamer dus die wil hem niet en vraagt er niet na.
Dat heeft dus duidelijk grote invloed op vraag en dus op de prijs.
tja, die zijn er al maar lopen niet zo lekker omdat ze 0.0 resale waarde hebben als het hele mining circus in elkaar stort (immers geven geen beeld/geen SLI mogelijkheid meen ik)

Ik zou er graag een "beeldloze" 1080Ti bijprikken als ik die voor een schappelijke prijs kon krijgen om samen met mijn hoofd model te werken in games. Maar of het werkt ik weet het niet :+
De prijs is nu meer gebaseerd op vraag & aanbod, en niet op kwaliteit / prestaties.
Er speelt meer, zoals gestegen DRAM (en NAND) prijzen, fabrikanten die geen grote aantallen durven te bestellen, mogelijke overvloed aan tweedehands aanbod bij een crash van coin's, etc
Hier een leuke analyse: https://www.youtube.com/watch?v=neNHVosINro
"Everything is worth what its purchaser will pay for it." ~ Publilius Syrus
Belachelijk antwoord. Je bent verplicht om een nieuwe videokaart te kopen als je een game niet meer op hoogste instellingen kan spelen. Je hebt gewoon geen keuze of de prijs nu te hoog is of niet. Je kan wachten totdat de prijzen dalen maar je kan niet blijven wachten natuurlijk, die mining BS duurt nu al een half jaar en gaat niet zomaar verdwijnen mi.

[Reactie gewijzigd door Fredi op 23 januari 2018 00:28]