Renders tonen Moto X5 met 'iPhone X-notch' en andere Moto-smartphones

Er zijn renders verschenen van de Moto Z3 Play, Moto X5, Moto G6, G6 Plus en G6 Play. De Moto X5 wordt volgens de render een toestel met 18:9-scherm en een uitsparing bovenin het scherm voor de frontcamera en sensors. Een dergelijke uitsparing zit ook op de iPhone X.

De render toont links bovenin de status van wifi en mobiel netwerk, terwijl rechts de tijd en accustatus staan. Waar de Moto de iconen voor notificaties zal weergeven, is op basis hiervan nog niet te zeggen. Lenovo zal daarvoor de interface grondig moeten aanpassen. Het lijkt er bovendien op dat de telefoon twee frontcamera's heeft. De vingerafdrukscanner zit vermoedelijk op de achterkant van het toestel, al is daar geen informatie over bekend.

Behalve de Moto X5 toont Droid-Life ook renders van de Moto G6-serie en Moto Z3 Play. De Z3 Play heeft naar verluidt een 6"-scherm met 2160x1080 pixels. Dat past in de 15,6x7,6cm grote behuizing die het toestel zal moeten hebben. Om compatibel te zijn met Moto Mods zal Lenovo de telefoon ongeveer hetzelfde formaat moeten geven als de huidige Moto Z-toestellen.

De Moto G6-serie krijgt eveneens 18:9-schermen, volgens de renders. De vingerafdrukscanner verhuist van de voorkant naar de achterkant, waar ook de dubbele camera te vinden zal zijn. De G6 krijgt een Snapdragon 450-soc van Qualcomm, terwijl de G6 Plus een Snapdragon 630 aan boord zal hebben, claimt Droid-Life.

Het is nog onbekend wanneer Lenovo de Moto-toestellen zal gaan presenteren. Het eerstvolgende logische moment is telecombeurs Mobile World Congress, dat volgende maand plaatsvindt in Barcelona. De renders tonen echter een datum van dinsdag 3 april. Meestal komt de datum op een render overeen met de introductie van een smartphone, al is dat geen vaststaand gegeven. Behalve de renders zijn van de Moto G6 Plus ook echte foto's verschenen.

Lenovo heeft nog niet gereageerd op de publicatie van de renders. Het gebeurt vaker dat grote delen van de line-up van Moto-telefoons vroegtijdig online verschijnen.

Behalve de telefoons publiceert Droid-Life informatie over een 5G Moto Mod. Die zou een 5g-modem toevoegen aan bestaande Moto Z-telefoons. Het is nog onbekend of wanneer die zou moeten uitkomen.

Vermoedelijke details Moto-toestellen Z3 Z3 Play X5 G6 Plus G6 G6 Play
Scherm 6", 18:9
2160x1080
6", 18:9
2160x1080
6", 18:9
2160x1080
5,9", 18:9
2160x1080
5,7"
2160x1080
5,7"
1440x720
Processor ? ? ? SD630 SD450 ?
Accu ? ? ? 3200mAh 3000mAh 4000mAh
Vingerafdrukscanner Zijkant? Zijkant? Achterkant? Voorkant Voorkant Achterkant

Door Arnoud Wokke

Redacteur

17-01-2018 • 17:27

70 Linkedin

Submitter: AnonymousWP

Reacties (70)

70
67
27
0
0
25
Wijzig sortering
"Borderless in a compact size"?! 6 Inch is niet compact!
Schijnbaar een hoog screen to body percentage.
Dan alsnog is een hele iPhone 6S nog geen 6" in het diagonaal. 6" zonder schermranden zou ik wel compact noemen maar er komt bij deze telefoons nog wel het een en ander bij.

Edit: De X is 5.8" en die is nog wel handelbaar wat mij betreft maar daar komt maar een enkele millimeter bij.

[Reactie gewijzigd door MiesvanderLippe op 17 januari 2018 17:45]

De grote die vermeld wordt is het scherm, als de body waarin het scherm zit heel minimaal is kan die even groot zijn als een kleinere telefoon met een grote body...I

Goed voorbeeld hiervan is dat de s8+ met 6.2 inches even groot is als een 7 plus of 8 plus met een 5.5 inch scherm.
6" 18:9 is ongeveer 5,3" 16:9. Persoonlijk vind ik dat redelijk compact (en naar mijn smaak te compact).
De korte zijde bij een 6 inch 2:1 is 2.683. Daarin maak je een driehoek met een punt van 29.36 graden om de 16:9 verhouding te krijgen, korte zijde blijft natuurlijk 2.683 en de lange wordt dan 4.769, met een diagonaal van 5.472 inch, afgerond 5.5 inch.
6 inch 18:9 met een hoog screen to body ratio is best compact hoor!
"Compact" is natuurlijk persoonlijk maar ik vind dit niet compact. De iPhone X is 5.8 inch (18:9) en voor mij echt te groot.

4.3" was voor mij de sweet spot :). Ik hoop op een < 5 inch 18:9 toestel dit jaar.
De iPhone X slaat voor mij de bal ook net mis. Net te groot voor velen die een compact formaat willen en redelijk wat te klein voor diegenen die een groot scherm willen zoals in mijn s8+.

Maar goed, schijnbaar komen ze dit jaar met de 'plus' versie van de iPhone X.
Die 18:9 helpt ook nog wel wat, is ie niet zo breed als bij 16:9
Als je een hoger scherm krijgt dan klinkt 5,9 inch heel erg groot, maar vergeleken met andere telefoons met het nog oude 16:9 aspect met een 5,9 inch scherm is het klein.
Het kan aan mij liggen, maar zo te zien hebben ze net een vingerafdruk onder het scherm? Wat zou anders dat tekentje onderaan zijn onder de shelf? Zou motorola er in geslaagd zijn? Ik ben benieuwd :)
Bij de Moto G6 Play zit de vingerafdruk sensor onder het Motorola logo aan de achterkant.
Bij de G6 Plus in de homeknop aan de voorkant.
De rest weet ik nog niet

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 17 januari 2018 18:56]

Welja, maar daar is het ook duidelijk. De Z3 heeft duidelijk geen op de achterkant (met de moto mods ook onmogelijk denk ik). Die heeft het icoontje onder de shelf, samen met de X5.
Maar die Z3 heeft nu inderdaad wel een grote inkeping op de zijkant waar hij misschien zou kunnen zitten.


@feranderd Ik bedoel natuurlijk niet de pijltjes voor terug en de home knop. Maar bij de Z3 en X5 zie je zo één langwerpig balkje onder chrome, ongeveer dezelfde grootte als en op de plaats van de vingerafdrukscanner bij de G6. Ik vind dat gewoon toevallig, en aangezien zoveel bedrijven daar aan bezig zijn weet je nooit natuurlijk.
Helder. Hoe langer ik naar de renders kijk hoe onrealistischer trouwens. Verder veel geleende elementen zoals afgerond scherm ed. Verder lijkt me een 5g mod niet bijster zinvol.
Dat is standaard wat ze tonen op het scherm. De g4 plus heeft dat ook.
Bij recente Moto's kan je de vingerafdrukscanner op de voorkant ook gebruiken voor navigatie. Naar links vegen over de scanner is "terug", naar rechts vegen is "multitasken" en er recht op drukken is "home". Aangezien de vingerafdrukscanner bij deze toestellen van de voorkant verdwenen is lijkt dit de software versie te zijn. Dus je zal kunnen kiezen denk ik tussen traditionele Android navigatie toetsen of de witte vlek (ik zie ze ook niet tegelijk in de displays staan op de foto's, het is óf Android toetsen óf witte vlek) :)

"Waar de Moto de iconen voor notificaties zal weergeven, is op basis hiervan nog niet te zeggen. Lenovo zal daarvoor de interface grondig moeten aanpassen"
Hoezo Arnoud? Ze hebben bij Motorola meestal een stock Android implementatie, en bij de Pixels heb je nu toch Notification dots? Misschien gaan ze er een getalletje inzetten zoals bij de iPhone, want ik geloof dat dat nog ontbreekt bij de Android versie. Maar op die manier heb je het al opgelost denk ik, dan zou de interface niet heel grondig aangepast hoeven worden. Ik heb zelf in Nova launcher ook die dots aanstaan, werkt prima :)
Borderless? Ik zie aardige bezels anders..daar had de vingerafdruklezer makkelijk bij gekund, zie het nut van deze "manier" dan ook niet echt (niet het enige merk die deze trend zo volgt overigens).
Het neigt inderdaad meer naar "less borders" in plaats van "borderless"
In ieder geval een erg grote verbetering over eerdere modellen
pricewatch: Motorola Moto G5 Plus Zilver
(Zo zien ze er ongeveer allemaal uit)

Vind deze wel mooie opvolgers van, grootste design verschil in de serie tot nu toe volgensmij.

Vind het wel jammer dat ze niet meer doen aan die speakers aan de boven en onderkant, vond dat wel wat hebben
Hey, een LG G3 met langer scherm.

Ziet er netjes uit. Gecombineerd met de prijs die Moto meestal vraagt zijn dit interessante toestellen voor 2018.
De snapdragon 450 en 630 zullen elkaar vrijwel niets ontlopen toch?
De 450:https://www.qualcomm.com/...ragon-450-mobile-platform

De 630:https://www.qualcomm.com/...ragon-630-mobile-platform|

verschil is inderdaad weinig, iets meer clock speed en een wat betere gpu
Zolang je de ruimte links en rechts naast de notch zwart kunt houden en er dus ook geen andere content dan icoontjes van bv batterij icoontjes staat, zal het niet als een notch aanvoelen. Dus even filmpjes en mogelijkheden van instellingen afwachten.
Ik kan het mis hebben maar er zit niet veel lijn in de designs en er zitten rare design keuzes in. Ik vraag me daarom ernstig af of dit realistische renders zijn.

Zo heeft de moto g6 twee camera's, dat is veel logischer bij de plus alleen. Verder vind ik de 630 mager voor een plus. Verder zie je dat alle voor en achterkanten anders zijn en moto heeft echt wel een enigzins consistente design lijn.
Had voor de plus inderdaad wel wat meer verwacht/gehoopt, misschien een snapdragon 636. Nou heeft de plus ook bijna nooit een echt betere soc gekregen, het was altijd een tikje beter dus dit is eigenlijk wel in lijn van verwachting als de g6 een 450 heeft.

De plus heeft in ieder geval dezelfde soc als de x4 en een betere soc dan de z2 play, dus dat is al 100 euro goedkoper voor betere specificaties/zelfde.

Nou als ik zou gokken wat er met de lineup gaat gebeuren zou ik hiervoor gaan:
Z3: SD845
Z3 Play: SD 636/660
X5: SD 636/660
G6 Plus: SD 630
G6: SD 450
G6 Play: SD 430

Over de dual camera in de g6, aangezien de sd 450 de enige 400 serie soc is die dit support vind ik het zo gek nog niet + vooruitgang in het onder 200 euro segment is altijd leuk :)
Ohh waarom zijn die Moto's nog steeds zo lelijk.. met hun design uit 2011

Edit: excuses voor de ietwat overtrokken en ietwat kort door de bocht reactie

[Reactie gewijzigd door paltenburg op 18 januari 2018 09:06]

De moto X 2013 en 2014 behoren nog steeds tot de mooiste smartphone tot heden.
Ik snap zijn opmerking ook niet. Ik had die 2014 met de bamboe achterkant, heb nog nooit een mooiere telefoon gezien.
8-)
Gebruik nog steeds de X 2014.
Helemaal mee eens. Vooral de 2014 Moto X. :) En ideaal qua grootte met 5,2 inch.
Ohh waarom zijn die Moto's nog steeds zo lelijk.. met hun design uit 2011
Hier een Moto X Play (2015) gebruiker ;) De X play die ik heb, heeft een gebogen achterkant en dat ligt heel prettig in de hand. Daarnaast zit er een 3630 mAh accu er in én een 21MP camera van Sony in. Dit is tot nu een van de fijnste telefoons die ik heb gehad. De Moto telefoons zijn niet lelijk, anders zou de G lijn er niet meer zijn. De G lijn is er voor mensen die een budget telefoon willen hebben (alhoewel de G5 Plus richting de mid end gaat). Waarom zou je heel veel tijd insteken voor het maken van een compleet nieuw ontwerp, terwijl je al een goede ontwerp hebt en alleen de nodige dingen kan veranderen (uitsparing voor tweede camera, scherm zoals de iPhone X)? Ik heb mijn Moto X Play al bijna 2 jaar en heb tot nu toe geen problemen gehad, zelfs het scherm is heel na aantal keer laten vallen.

Het uiterlijk zegt niet altijd alles ;)

OT:
Ben best benieuwd naar de iPhone X model, hoe duur die gaat kosten. Ziet er allemaal wel interessant uit, kwestie van afwachten wat voor specificaties erin gaan zitten (verwacht voor de G6 Plus een 630/635, aangezien het model tussen budget en mid end valt). Kortom, het zijn wel goede opvolgers die er ook nog eens duur uitzien

Edit: Als je het ontwerp al oud vindt, waarom vind je de iPhone dan ook niet oud? Ze gebruiken immers hetzelfde vorm al 6/7 jaar.

[Reactie gewijzigd door gamezfreak op 17 januari 2018 19:01]

Mee eens. De Moto X Play heeft wat mij betreft een strakke vormgeving. Functioneel, geen poespas. Zelfs naar het Motorola logo moet je zoeken.
Helaas is het scherm van mijn X Play na 2 jaar wel gesneuveld, na een val van 30 cm op een houten vloer. Ik heb nu een G5S Plus. Ondanks dat de G-lijn een "lagere" lijn is dan de X-lijn, is hij een stuk sneller dan de X Play.
De moto x5 en moto z2 play hebben ongeveer dezelfde prijs, denk niet dat ze dat zo gaan laten.
De g play rond de 150?
De g zit altijd rond de 180 euro
De g+ rond de 240/250 euro
(Denk dat ze z3 play of x5 hier komt op 325 euro)
De x4 rond de 380 euro
De z2 play rond de 400 euro
(Denk dat ze z3 play of x5 hier komt op 400 euro)
De z2 force tussen de 700 en 800 euro

denk dat of de x5 of de z3 play een stuk dichter bij die 300 gaat zitten. Beetje moeilijk om te kiezen welke vanwege het scherm bij de X en de Z die bij de bovenkant van het lijstje hoort bij Motorola (Zou misschien een beetje raar lijken om ineens een model van een andere reeks ineens midden in de andere serie te stoppen). En als je ze op hetzelfde niveau gaat prijzen concurreer je met jezelf.

Die z3 moet wel goedkoper om te concurreren met bijvoorbeeld Samsung, Die z2 force kost nu evenveel als een galaxy 8+ / iPhone 8.... denk niet dat veel mensen dan voor een motorola zouden gaan, prijs hem rond de normale s8 dan zou het goed moeten gaan, dus 575 ongeveer
Hopelijk hier een betere implementatie. (Alleen statusbalk of eventueel full screen optioneel)
Op de iPhone kunnen bepaalde websites heel vervelend zijn begreep ik van collega's.
Onzin, de notch overlapt het beeld van een pagina niet in safari.
Klopt, ik vergis me nu denk ik. Er word extra whitespace gemaakt. Maar dan nog is het slecht, want de whitespace is groter dan de Notch. Ik ben niet vies van de iPhone X, prachtig toestel. Maar die Notch had imo toch slimmer gekunt.
Ben ik benieuwd welke websites want heb er geen enkele last van.
Als voorbeeld: https://i-cdn.phonearena....tips-for-the-iPhone-X.jpg

Zo zou het er uit zien in de ideale wereld van Apple, echter verlies je dan een potentieel functioneel deel van je website, ook op andere devices. Vooral vervelend voor webdesigners.
Okey, maar welke websites hebben er last van dan?
Elke website die content op die plaatsen heeft. Vooral buttons. Zeker met mobiele lay-out zijn dat er erg veel. Ik heb zelf geen iPhone X, zou zo 123 niet een concrete website kunnen noemen, maar ik denk dat je dit issue zelfs op Tweakers.net al kunt hebben in landscape.
Ik vind het fijn dat je zelf al aangeeft dat je geen flauw benul hebt welke websites hir last van hebben.

Verder, mochten er websites zijn die daar knoppen plaatsen is dat gewoon nalatigheid, het is niet zo dat het kiezen voor iPhone X is of elke willekeurige andere telefoon. Zie css magic:
https://webkit.org/blog/7...ng-websites-for-iphone-x/
Uhm, wat? Een website die gebruikt maakt van een navbar aan de onderkant van het scherm op een mobiel toestel is "nalatig"? Een website die de volledige beschikbare breedte gebruikt van een sowieso al klein scherm is "nalatig"?

Het fijt dat er extra CSS nodig is, het feit dat je linkt naar een artikel waarbij een hele uitleg wordt gedaan over "safe zones" die op andere toestellen niet bestaan geeft al aan dat dit een probleem is met de iPhone X en niet webdevs die "nalatig" zijn.
ik weet niet of je het nieuws volgt maar er zitten meer toestellen aan te komen met notches, dus ja dat is nalatig als je het over webdesign hebt. Of het de moeite waard is / of de resources er zijn is een tweede punt maar dat maakt het niet minder nalatig.

ik zie niet in waarom een nav bar aan de onderkant een issue is? En een sowieso al klein scherm valt tegenwoordig best wel mee, ook al hadden ze de notch niet gedaan en een dikker voorhoofd was het scherm niet groter geweest...
Alleen vergeet je dat vele van die toestellen de notch wegwerken (dmv een zwarte balk, notificatiebalk, etc) in de plaats van de content er gewoon onderdoor te laten lopen. Daarbij werkt deze omzeiling van het probleem enkel en alleen op iPhone X en sowieso is niet iedere notch hetzelfde, jij verwacht dus dat iedere webdev voor ieder toestel met een inkeping in het scherm hier een aparte workaround voor gaat maken zodat toestel ontwikkelaars wel gewoon maar content erachter door kunnen laten gaan?

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 18 januari 2018 08:57]

Nah, de huidige staat van webdev is ergens een package vandaan plukken die die shit fixt, of een bestaande dependency updaten.
Maar websites hebben geen content op die plaatsen, want de browser houdt hier rekening mee.
Die webisites kunnen daar geen content plaatsen.
Hopelijk hier een betere implementatie. (Alleen statusbalk of eventueel full screen optioneel)
Op de iPhone kunnen bepaalde websites heel vervelend zijn begreep ik van collega's.


Precies. De renders lijken in ieder geval aan te geven dat er helemaal geen Nodge is, maar dat deel van het scherm inderdaad enkel voro de indivatoren gebruik worden.

In dat geval is het juist een pluspunt om zo'n scherm te hebben. Itt inderdaad bij de iPhone X die er om die reden er bij mij niet inkomt. Dus ik blijf nog een paar maandjes wachten op de iPhone 9 Plus.
Het is een nieuwe iconische look, waar de iPhone vroeger een scherm was met daaronder een ronde homeknop is het nu een fullphonescreen met een notch. Het is heel belangrijk voor Apple dat hun telefoons herkenbaar zijn want hun brand (lees ecosystem) draagt heel veel bij aan de telefoon (discutabel ofc). Apple wil juist niet doen wat iedereen doet, het maakt namelijk toch niet uit. Als zij de keuze willen maken om een 3.5mm weg willen laten doen ze dat, schijt aan alle fabrikanten zonder bluetooth oortjes. Als zij alleen maar usbc op mbp willen hebben doen ze dat, schijt aan alle accesoire makers die al jaren achter de feiten aan lopen. En uiteindeliijk is het gevolg dat zij voorop lopen met deze verandering en de markt volgt toch wel. = win
Wat een enorm grote bezels durven ze nog op die telefoons te zetten.
De Z3 ziet er wel netjes uit

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee