Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Evan Blass toont render van Android One-editie van Moto X4

Door , 27 reacties

De doorgaans betrouwbare 'smartphonelekker' Evan Blass heeft op zaterdag een render op Twitter gezet van een Android One-editie van de aankomende midrange-toestel de Motorola Moto X4. Het zou de eerste Android One-telefoon zijn van een in de westerse wereld goed bekend merk.

In typische Evan Blass-stijl voegt hij verder geen details bij de afbeelding. 'Is dit toch even interessant,' is het enige wat hij zegt. Verdere details over het toestel moeten dan ook komen van wat al bekend is over de gewone Moto X4. Hij heeft een dubbele camera aan de achterkant, die onder andere kan zorgen voor een scherpte-diepte-effect. Verder heeft de X4 een 5,2"-scherm, een ip68-waterdichtheidsclassificatie en aan de binnenkant een Qualcomm Snapdragon 630-soc, 64GB opslaggeheugen, 4GB ram en een 3.000mAh-accu.

Motorola zou de eerste in het westen goed bekende smartphonemaker zijn die met een One-telefoon komt. Huidige One-toestellen worden gemaakt door merken als het Japanse Y!Mobile en General Mobile. Onlangs is ook het in het Westen niet officieel beschikbare maar wel populaire Xiaomi met de Mi A1 toegevoegd aan het rijtje Android One-fabrikanten.

De gewone Motorola Moto X4 gaat 380 euro kosten en is in de Benelux te koop vanaf 30 september. Ook dit soort details zijn niet bekend als het gaat om de eventuele Android One-editie van het toestel. Van de gewone Moto X4 heeft Tweakers wel een preview geschreven.

 

10 september 2017 10:16

27 reacties

Linkedin Google+

Reacties (27)

Wijzig sortering
Mooi dat Android One ook eindelijk naar de mid-end / high-end komt. Waarom zou je alleen budget toestellen met up-to-date software kunnen leveren? Ik tel graag een paar tientjes meer neer voor een Android One versie van een huidig toptoestel. Een beetje zoals de oude Google Play Editions.

Wat ik dan weer wel jammer vindt: de A1 van Xiaomi draait de schil van Google, dus bijna stock, maar de camera app is die van Xiaomi. Je mist dus het algoritme achter HDR+.
De officiele camera-app zou (nog) niet over weg kunnen met de dual camera setup van de MiA1, daarom dus de eigen app.
Er waren nog 3 andere eigen apps, waaronder een voor de infrarood sensor.

Bron: http://gadgets.ndtv.com/m...aomi-mi-a1-review-1747540

Ik twijfel er sterk aan om me 1tje aan te schaffen. Ik ben niet zo tevreden over (het update beleid van) mijn Apollo X.
Helemaal mee eens. Ik baalde ook destijds dat ik de google play editie van de htc one m7 niet in nederland kon krijgen.

Maar goed, ze willen niet gaan concurreren met de pixels nu eh, zal wel een reden zijn.
Mooi toestel was dat idd. Ik had mijn Europese M7 uiteindelijk zo geflashed dat het een volledige PlayEdition was geworden. Inclusief ota's enz.

Mooie tijden :)
Je kan de stock camera app gewoon uit de Google Play store halen. Probleem opgelost.
Maar die is dan niet getuned voor de specifieke sensor en setup van je telefoon. Je kunt inmiddels wel een HDR port apk installeren, waardoor je in ieder geval het algoritme achter HDR+ kunt gebruiken.

Maar dat zal nooit zo goed worden als wat je kunt bereiken door specifieke device tuning.
Ah oké, op die manier. Beetje jammer inderdaad.
Je kunt de Google camera app toch gewoon downloaden? Of zie ik dat verkeerd?
Alleen mis je dan datgene wat de Google Camera op een pixel zo goed maakt: de algoritmes achter HDR+.

Je kunt dat enigzins benaderen door een "gehackte" versie van de APK te downloaden van XDA, maar je mist dan specifieke tuning voor je telefoon. Dat zorgt ervoor dat je niet het meeste eruit haalt.
Android 8 met Treble zal er voor zorgen dat er veel meer updates komen. Althans, dat is de hoop.
Waarom: dat is de hoop?
Omdat ik voorzie dat fabrikanten, ondanks dat het makkelijker voor hen wordt om de software te updaten, dit nog steeds niet gaan doen. Het kost hun hoe sowieso geld en tijd, en ze verdienen er feitelijk niets aan.
"Het kost hun hoe sowieso geld en tijd, en ze verdienen er feitelijk niets aan."

Het levert ze feitelijk geen geld op zogezegd. Echter kan je je door goede software imo wel onderscheiden van andere telefoonfabrikanten, waardoor je jezelf wel goed in een markt kan positioneren.
Nu kan ik het verkeerd verwoorden/mis hebben, ik denk juist dat goede software dwz UI/UX, een hele goede 'unique selling point' is voor telefoons. Als je goede specs hebt, maar de software is ruk, krijg je als gebruiker van de telefoon een negatieve ervaring en treed er brand damage op, je zal dan niet snel kiezen voor een telefoon van dezelfde fabrikant.
Waarom kost het hun tijd en geld? Tuurlijk, ze moeten hun schil klaar maken voor de nieuwe versie, maar als je als fabrikant dat niet doet, en Google brengt een nieuwe versie naar buiten, heb je toch een probleem.

Volgens mij brengt Google nu de Android updates uit, en de fabrikanten alleen de skins. Als je achter loopt heeft de klant een slechte ervaring (crashende skins) en krijg je een slechte naam.
Als je achter loopt heeft de klant een slechte ervaring
Als ik als developer de versnippering zie van het Android landschap dan heb ik niet het gevoel dat veel fabrikanten daar zich maar iets van aantrekken. Zelfde als ik door een MM loop en zo eens bekijk welke Android versies je nog kunt vinden op toestellen.

Daarentegen is het niet ondersteunen (zeker in de middenklasse range) van Android zoiets als goedkope plastiek componenten te gebruiken voor een soort van planned obsolescence. Ze hebben veel liever dat het OS snel verouderd zodat ze nieuwere toestellen kunnen pushen.

Veel enthousiasme denk ik niet dat je mag verwachten.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 10 september 2017 12:24]

Precies, zolang Piet en Truus een android toestel zien bij de mm dat de helft kost van een wat moderner toestel en het toestel functioneerd verder prima interesseert het ze helemaal niets welke Android versie er op staat.
En de mm dient alleen de vraag van de markt.
Clubs als het NCSC moeten misschien veel meer bij de overheid lobby'en om hier wetgeving op te krijgen zodat iedere fabrikant in ieder geval voor een x tijd security patches moet uitbrengen.
Want bij elke bank is het in principe zo dat je tegenwoordig zelf verantwoordelijk bent voor het toestel dat je gebruikt, of dit nou een pc of Android 4 toestel is maakt hierin niet uit.
Het gebeurd nog niet, maar stel dat het er wel een keer van komt en Truus haar android 4.4 of 5 telefoon met bankieren app is zo los lek als een mandje en haar rekening is vervolgens leef kan de bank dus zeggen dat ze naar haar centen kan fluiten.
En dit terwijl zij geen idee heeft op welke versie Android haar toestel werkt... Waar ligt de verantwoordelijkheid hier voor dan? Zou dus gereguleerd moeten gaan worden imho.
Het is hoe je het bekijkt.

Toestellen (low-end/ mid-end) leveren niet zoveel geld in het kastje als bijvoorbeeld (high-end) dus de support is er dan ook niet naar. Dan verwacht je dus 2-3 updates wanneer je een high-end toestel koopt en die ook vaak krijgt.
Bij low-end etcetera is de support er gewoon niet dat merk je ook met de updates.

Dus ja als jij al meer betaald voor een toestel dan verwacht je dus inderdaad en krijgt ook wel vaak gewoon je updates binnen. Ongeacht of het met of zonder stock android is.
Mooi dat Android One ook eindelijk naar de mid-end / high-end komt. Waarom zou je alleen budget toestellen met up-to-date software kunnen leveren?
Omdat budget (lees goedkoop) dé motivatie was achter het android one project.

Google probeerde door goedkope toestellen (budget, low end) in markten te zetten waar gemiddeld weinig uitgegeven kon worden aan telefoons (India bv) marktaandeel te veroveren. Cruciaal is de stock android software om de kosten voor de fabrikant ook zo laag mogelijk te (ze hoeven geen tijd en geld uit te geven aan launchers, drivers, etc).

Een duurder toestel met stock android kan leuk zijn voor bepaalde consumenten in ons land, maar staat dus haaks op het idee van android one.
Sins kort kun je via xda de Google camera app downloaden.
Dus dat is een kleine moeite om dit op te lossen.
De fabrikant zorgt er voor om het toestel up-to-date te houden.

The program wasn't popular with OEMs, which led to it being watered down significantly. Google relinquished control over the hardware and passed software update responsibility over to the OEMs. As far as we can tell, it means "stock Android" and not much else.

https://arstechnica.com/g...droid-one-phone-in-india/

[Reactie gewijzigd door Yamikaminari op 10 september 2017 21:50]

Is android one in de praktijk net zo goed als een pixel (Snelle updates en geoptimaliseerd met hardware) of slechts een benadering?

Ik las namelijk dat de mi a1 pas eind dit jaar androind 8 krijgt, terwijl de pixel het al heeft. Ik hoopte namelijk hiermee op een gelijkwaardig update beleid als die van apple -> alle producten tegelijk up to date
Ik heb een korte ervaring met een Android One toestel (de GM 5 dacht ik) deze kreet wel updates maar lang niet tegelijk met mijn Nexus 5X. Een maand tot max 3 maanden later is mijn ervaring dat ene toestel.
@Mark_88
Je bent in het lijstje met Android One fabrikanten het Spaanse BQ vergeten.
(Ik heb de BQ Aquaris A4.5 Android One)

Mijn ervaring met Android One op deze BQ is dat je direct de Google updates krijgt, dus gemiddeld elke maand. De update naar Nougat heeft echter op zich laten wachten. Ze zitten nu in de RC fase, terwijl Oreo al uit is....

edit: Ik zie nu dat Praetextatus ook al naar BQ verwees

[Reactie gewijzigd door birdibird op 10 september 2017 22:41]

Klopt, ik heb het even beperkt tot de nieuwste generatie Android One-toestellen, aangezien er echt een hagelschot aan telefoons in de One-lineup is gemaakt, zoals je ook hier ziet: https://www.wikiwand.com/en/Android_One#/First_generation

Maar thanks!
In de westerse wereld goed bekend merk? Nederland staat niet echt synoniem voor Europa :p. Er zijn in al een tijdje telefoons te koop in de rest van Europa met Android One en dat bij merken die in die landen wel zeer bekend zijn en op het niveau van Samsung zitten qua verkoop aantallen zoals bv BQ in Spanje en Portugal


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone X Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*