Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Xiaomi Mi A1 krijgt update naar Android 8.0 Oreo

De Xiaomi Mi A1 krijgt een ota-update naar Android 8.0 Oreo. Daarmee zit het toestel bijna op de nieuwste versie van Android. Aangezien het een Android One-toestel is, gaat het om een volledig stock-versie van het besturingssysteem van Google.

Het os was sinds eerder deze maand al verkrijgbaar in de vorm van een bèta. Onverwacht is de update niet helemaal, aangezien zowel Google als het Chinese Xiaomi beloofd hadden dat de update er voor het eind van het jaar zou zijn. Dat moment is nu op de valreep aangebroken.

Zoals gebruikelijk gaat het om een trapsgewijze distributie van de update, wat betekent dat gebruikers afhankelijk van hun locatie nog even moeten wachten tot ze werkelijk aan de beurt zijn. De downloadlink van de update is nog niet onderschept en gepost, maar zodra dat gebeurt, zal deze waarschijnlijk verschijnen op het XDA-subforum.

Er zijn meldingen gedaan dat de Mi A1 ondersteuning voor snelladen zou krijgen met deze update. Het Indiase Telecomtalk beweert dat het met de bèta van Android O voor de Mi A1 in combinatie met een Dash Charger van OnePlus de telefoon veel sneller wist op te laden. Of dat uiteindelijk waar is, moet nu gaan blijken. De overige nieuwe features van Android 8 Oreo zijn onder de loep genomen in Tweakers' review van het os.

Officieel verkoopt Xiaomi zijn producten nog niet in de Benelux. In Europa levert de Mi Shop alleen aan Polen en Spanje. Desalniettemin zijn Xiaomi-producten hier populair en zijn importeurs daarom bereid om aan de vraag te voorzien.

Door

Nieuwsposter

76 Linkedin Google+

Submitter: Chris.nl

Reacties (76)

Wijzig sortering
Ik vind het een kwalijke zaak dat een android one toestel pas dik 4 maanden na de 8.0 release pas een update krijgt.


Van de android website die adverteerd over “android one”:
This is Android, pure and simple
Android One guarantees you get the best version of Android, right out of the box. So you get the phone you want, just the way you want.


Stays fresh over time

With Android One, your phone will receive at least two years of OS upgrades to the latest version of Android. That means access to the latest innovations and a phone that always runs as smoothly as the day you bought it.
Android fanboys zullen dit proberen recht te lullen, ik vind het niet netjes en had beter van google verwacht. Zag dit programma echt als lichtpuntje voor een beter updatebeleid.
Er staat nergens dat de updates zo snel mogelijk komen, er staat dat ze komen. En dat is misschien de grootste misvatting die men heeft bij Android One-toestellen.

[Reactie gewijzigd door Danny.G op 31 december 2017 16:16]

De normale Android one toestellen krijgen bijna tegelijk met de Pixels de update. (Dat zeggen ze ten minste)
Behalve deze Xiaomi omdat dit het enige Android One toestel is dat de updates niet direct van Google krijgt.

[Reactie gewijzigd door MarnickS op 31 december 2017 17:06]

Het hele Android One programma is veranderd, de Moto X4 Android One heeft de update ook vanuit Motorola gekregen, pas zeer recent als ik het me goed herinner. De HTC U11 Life heeft de update rond 1 december ontvangen. Allemaal later dan Google's eigen toestellen.

[Reactie gewijzigd door Frietsaus op 31 december 2017 19:10]

Dan zie ik het voordeel van Android One niet meer in.
Kan je net zo goed een telefoon van Wileyfox, Nokia, Sony, OnePlus of ander merk met redelijk snelle updates nemen.
Nouja, er zijn nog een tweetal voordelen en dat zijn dat de updates tot en met P gegarandeerd zijn en de security updates die elke maand netjes binnenrollen.
De grootste reden om het wel te doen is gegarandeerd 2 jaar major updates 3 jaar security updates.
Dus nee niet te vergelijken met andere aanbieders.
Hoezo Google? Gaat dit niet via Xiaomi?
Inderdaad. Xiaomi is verantwoordelijk.
En dat is wat mij betreft het hele probleem. Als de OS maker nou verantwoordelijk was voor updates (zie Windows, Linux distro's), dan was er bij lange na niet zoveel gedoe geweest, zoals er nu al jaren is bij Android. Ik vind het dan ook een ontwerpfout van Google, waar ze allang iets aan hadden kunnen veranderen.
Google maakt deze hardware niet; derhalve kunnen zij niet elke denkbare combo van hardware vanuit AOSP ondersteunen. De dual camera is bijvoorbeeld afwijkend in dit geval. Xiaomi moet hiervoor de drivers in de update verwerken.

Met Treble gaat dit gelukkig veranderen.
Dat zouden ze best kunnen, kijk maar hoe de Linux kernel werkt. Daar zitten over het algemeen alle benodigde drivers in. Als Xiaomi een driver zou maken en die door Google in de Android kernel laten verwerken dan zou Google de updates kunnen doen.
Denk dat de grootte van de ROM dan uit de klauwen zou lopen als deze universeel is voor alle toestellen. Met Treble lossen ze dit op door dit gedeelte los te weken.
Xiaomi is de eerste met Android One wat is uitgekomen. Dat is 3 maanden geleden. Dus zo lang is dat niet.

Probeer dat met een high-end smartphone merk als Samsung/HTC maar na te doen. Dat duurde bijna een jaar. Dus snap je punt niet zo. Wat probeer te zeggen waar zie je het probleem syndroom? |:(
Dat laatste slaat nergens op.
Voor de Galaxy S8 en plus komt de update in januari.
Dat is misschien een ander jaar, maar geen 365 dagen later.
Vertel mij wat, zoals ik al eerder zei, mijn Android One toestel heeft maar 1 update gehad, van 7.0 naar 7.1. En daarna niets meer!
Noem mij dan maar een fanboy, maar ik wist dat de Mi A1 (pas) eind 2017 Android 8 zou krijgen voordat ik hem kocht, daar hebben Google en Xiaomi nooit geheimzinnig over gedaan. Dus als nu ga klagen dat het pas 4 maand na release is dan ben ik hypocriet. Ondertussen wel netjes elke maandelijkse securitypatch gehad voor Android 7.

[Reactie gewijzigd door Chris.nl op 1 januari 2018 22:55]

Ik ben al blij dat deze er komt.

En daarnaast. De telefoon werkt ook op Android 7, de functies worden er niet minder band. En daarnaast krijgt het de beveiligingsupdates iedere maand netjes binnen.

Al dat gemopper op een nieuwe versie. En dat terwijl het gewoon (zo veilig als mogelijk) werkt. En niet altijd is een update van de firmware een verbetering voor de toestellen.

We zijn in mijn ogen een stel verwende nesten. Nieuw nieuw nieuw dus hebben hebben hebben en wel vandaag.
Beter dan mijn Asus Zenfone 3, die krijgt pas in Q2 2018 Android 8 :(
Ik heb een LG Nexus 5x ....en zit al 3 maanden op 8.1.0
helemaal met je eens dat dit rijkelijk laat is, maar dit lijkt me xiaomi aan te rekenen, niet google
Naja het is Google die Android zodanig opgezet heeft dat zo'n beetje elke fabrikant het OS dusdanig aan denkt te moeten passen dat het vele maanden of zelfs jaren duurt voordat versies geupgrade kunnen worden.

Naar mijn mening ligt de schuldvraag gewoon bij Google. Die hebben gewoon veel te lang toegekeken hoe de Android markt een puinbende werd. Google had gewoon links en rechts bij de concurentie kunnen kijken "hoe het wel kan".

Maar Android moest en zou zo snel mogelijk zo veel mogelijk marktterrein winnen. Dus Google heeft bepaalde zaken afgesneden of gewoon totaal links laten liggen. Waardoor we nu zitten met miljoenen mensen die op een antiek en onveilig besturingsysteem hun bankzaken, digid e.d. uitvoeren.

Op 1 of andere manier zie ik eigenlijk niemand wijzen naar Google die deze situatie helemaal zelf veroorzaakt heeft.
Naja het is Google die Android zodanig opgezet heeft dat zo'n beetje elke fabrikant het OS dusdanig aan denkt te moeten passen dat het vele maanden of zelfs jaren duurt voordat versies geupgrade kunnen worden.

Naar mijn mening ligt de schuldvraag gewoon bij Google. Die hebben gewoon veel te lang toegekeken hoe de Android markt een puinbende werd. Google had gewoon links en rechts bij de concurentie kunnen kijken "hoe het wel kan".

Maar Android moest en zou zo snel mogelijk zo veel mogelijk marktterrein winnen. Dus Google heeft bepaalde zaken afgesneden of gewoon totaal links laten liggen. Waardoor we nu zitten met miljoenen mensen die op een antiek en onveilig besturingsysteem hun bankzaken, digid e.d. uitvoeren.

Op 1 of andere manier zie ik eigenlijk niemand wijzen naar Google die deze situatie helemaal zelf veroorzaakt heeft.
Ik kan me vinden in dit verhaal bij de gemiddelde Android-smartphone, maar een Android One toestel hoort dit gewoon veel eerder te kunnen krijgen aangezien er maar weinig aangepast hoeft te worden.
1. Het idee achter Android one is dat er geen aanpassingen gedaan mogen worden aan Android.
2. Gelukkig komt met de nieuwe generatie telefoons met Android 8 standaard Treble die het updaten veel sneller moet maken.

En tja. Iets meer de regie nemen en zorgen dat de basis werkt en updatebaar is door Google zelf was een betere zet geweest inderdaad. Die puinhopen zijn ze nu pas aan het wegwerken.
Hopelijk besef je na wat commentaren op je post gelezen te hebben dat jij degene bent die heel beperkt op de quote reageert.
"Van de android website die adverteerd over “android one”:" is al uiterst zwak. want een adverteerder kan zeggen wat hij wil. Je geeft nb niet eens de link van de site.
Daarnaast weten mensen dat een Android One toestel garant staat voor gegarandeerde updates maar niet wanneer ze worden gedaan. Als je je iets meer verdiept in deze A1 dan weet je ook dat deze versie van "stock Android" niet 100% stock Android is. Zo heeft Xiaomi de eigen camera app mee geleverd onder anderen.
https://www.android.com/one/

Site van android zelf. Blijf bij mijn mening, ben zelf het update beleid van apple gewend en het is echt huilen met de pet op vind ik met android. Zie veel dat de schuld bij de fabrikanten neergelegd wordt maar ben van mening dat Google hier veel pro-actiever in had moeten zijn en dat ze dat nog lang niet zijn op dit moment.

[Reactie gewijzigd door waktak op 1 januari 2018 22:18]

Huilen met de pet op? |:(
En dat is een vrije vertaling van? Dat ze na 4 maanden met een update komen?
Heb je überhaupt wel gelezen wat anderen zeggen? Of blijft het bij wat jij in je hoofd hebt en überhaupt de wil om te begrijpen wat Android One in houdt? Want volgens mij begrijp je niet helemaal waar het over gaat.
Android One geeft je alleen de garantie dat je 2 jaar een major upgrade krijgt en dat je 3 jaar security updates krijgt.
Feitelijk 9 maanden: in maart werd de developer preview al uitgebracht....
Xiaomi is geen developer, zij zijn device manufacturer en moeten wachten op de final voordat zij defintief aan hun certificering kunnen beginnen.
Feitelijk niet. Afgezien van wat Blokker zegt is het ook niet erg handig om op basis van alpha of beta's je product te ontwikkelen. Laat staan testen.
Ik vind dat eigenlijk vrij normaal, vergeet niet dat het toestel pas eind september: dus 3 maand geleden gereleased is. (Met Android 7)
Dus 3maanden om een upgrade te doen naar 8 is eigenlijk vrij degelijk zeker voor een budgettoestel.
Voor veel mensen is 250+ euro echt geen budget toestel meer.
Wij, zeker hier op Tweakers zijn het maar normaal gaan vinden dat de prijzen opliepen en noemen dit nu budget dat klopt. In mijn omgeving ligt het wel anders.

Los hier van ,een toestel wat aan het programma mee doet daar verwacht ik zeker uit de box een hogere Android versie en anders sneller een update van.
Ja enerzijds 3 maanden is voor Android maat staven relatief snel maar ik ben van mening dat wij toch weer wat meer mogen en moeten gaan eisen van de fabrikanten en Google zelf.
De vraag is echter kunnen we de fabrikant van de telefoon dit kwalijk nemen of Google,dat is niet altijd makkelijk maar ergens in het Android klimaat zit stroop in de motor wat wij als kopers normaal zijn gaan vinden want we belonen ze door te kopen.

[Reactie gewijzigd door pino85 op 31 december 2017 22:37]

Je spreekt over Android maatstaven, maar welke andere vergelijkbare maatstaaf is er dan?

Toestel kost eigenlijk 184 euro, 204 met verzendkosten.

https://www.aliexpress.co...1754159e&rmStoreLevelAB=5

Dat er bedrijven zijn die het via grijze import voor een hogere prijs aanbieden is een ander verhaal. 184 euro is dan wel weer budget bereik.

[Reactie gewijzigd door SizzLorr op 1 januari 2018 07:28]

Je vergeet de import kosten ;)
https://www.eglobalcentra...-dual-sim-64gb-black.html
Naar mijn weten hoef je geen import kosten te betalen bij eglobal dus +- 200 - 220¤
'onderschept' door douane .... 76¤ surplus / toch voor Belgenland
Geen idee hoe het zit bij eglobal maar SizzLorr linkte naar AliExpress. Maar als ik zo eens rondkijk op de site van eglobal lijken ze ook nergens duidelijkheid te geven van waar ze verzenden?
Meerdere opties in dit geval. Ik heb een Xiaomi Redmi Note 3 Pro bij eGlobal gekocht die werdt vanuit NL verstuurd, een ZTE Axon 7 kwam daarentegen uit het Oosten. Overigens beide wel erg snel geleverd en zonder extra kosten. En niet vergeten recent mijn Xiaomi Mi Mix 2, die kwam eveneens uit het oosten, snel geleverd en zonder extra kosten met dpd.

Prijzen zijn vaak erg competitief.

Edit: Alle toestellen via de .nl site besteld, niet via de .eu site.

[Reactie gewijzigd door Dust2Dust op 1 januari 2018 13:02]

Sorry voor het late antwoord.
Budget is inderdaad een subjectief geven en kan afhankelijk van de maatstaven hoger of lager liggen.
Nu is het toestel beschikbaar vanaf 200 tot 300 afhankelijk waar/hoe je het besteld.
nu is 200 meestal denk ik toch binnen budget en 300 er buiten dus is zeker een randgeval:

Wat het wel bied is veel waar voor zijn geld: voor zover ik weet zijn er weinig tot geen toestellen
Die 64gb opslag combineren met een Snapdragon 625 voor dat bedrag (+alle veel extra opties buiten nfc)

I.v.m. met de update ja het kan altijd beter en in het ideale geval krijg je een update de dag nadat hij officieel gereleased is. (zelf zie het zelf ook graag sneller /zo snel mogelijk).

Maar in dit geval kan ik er veel begrip voor opbrengen omdat alles heel correct gebeurd en gecommuniceerd is.
Toestel is uitgekomen met 7.0 met de boodschap dat voor het einde van het jaar 8.0 zou krijgen wat (nipt) gebeurt is. (dus je wist voor je het toestel kocht wat je mocht verwachten)
In de tussentijd heeft hij mooi maandelijkse(soms meer als 1) security updates gehad.

Wat niet wegneemt dat ik bij toekomstige updates meer(snelheid) verwacht .
(maar daar kan je ze dan pas op afrekenen)

De vertraging hier kan gedeeltelijk wel toegeschreven worden aan de releasedatum, hoe fabrikanten werken:
- Android "O" was officially released on August 21, 2017
( De beta''s telen voor mij niet mee die kunnen gebruikt worden om alles al te testen maar je kan pas een officiële versie releasen/testen als de die uitkomt geen fabrikant gaat een toestel releasen met een 8.0 beta versie)
-The Xiaomi Mi A1 was unveiled on September 5, 2017
De officele versie van 8.0 is dan nog maar juist uit wat wil zeggen dat heel de ontwikkeling (bugs, testen,...) van het toestel gebeurd is met 7. (en word hij ook uitgebracht met 7)
-want een fabrikant gaat:
a zijn release niet uitstellen voor een paar maanden (geld)
b releasen met een onvolledig geteste / afgewerkte versie van Android.
Ik ben zeker voor snellere/ updates en langdurige ondersteuning.
Hoe sneller hoe liever maar in dit geval kan ik er veel begrip voor opbrengen omdat alles heel correct gebeurd en gecommuniceerd is.

Toestel is uitgekomen met 7.0 met de boodschap dat voor het einde van het jaar 8.0 zou krijgen wat (nipt) gebeurt is. (dus je wist voor je het toestel kocht wat je mocht verwachten)
In de tussentijd heeft hij mooi maandelijkse(soms meer als 1) security updates gehad.

Wat niet wegneemt dat ik bij toekomstige updates meer(snelheid) verwacht .
(maar daar kan je ze dan pas op afrekenen)

De vertraging hier kan gedeeltelijk wel toegeschreven worden aan de releasedatum, hoe fabrikanten werken:
- Android "O" was officially released on August 21, 2017
( De beta''s telen voor mij niet mee die kunnen gebruikt worden om alles al te testen maar je kan pas een officiële versie releasen/testen als de die uitkomt geen fabrikant gaat een toestel releasen met een 8.0 beta versie)
-The Xiaomi Mi A1 was unveiled on September 5, 2017
De officele versie van 8.0 is dan nog maar juist uit wat wil zeggen dat heel de ontwikkeling (bugs, testen,...) van het toestel gebeurd is met 7. (en word hij ook uitgebracht met 7)
-want een fabrikant gaat:
a zijn release niet uitstellen voor een paar maanden (geld)
b releasen met een onvolledig geteste / afgewerkte versie van Android.
Met 8 kunnen ze pas afhankelijk het OS updaten, dit zal initieel wat langer duren.
Leuk, maar Xiaomi had dat eerder kunnen doen... Het is toch een Android One toestel dit.

Sony, HTC, Nokia en Oneplus hebben Oreo al wat langer uitgebracht voor hun flagships. Ik begrijp wel dat de Mi A1 geen flagship is als je naar de gehele Xiaomi line-up bekijkt, maar het is wel een belangrijke toestel.

Nu kijken hoelang duurt voor 8.1, want sommige leuke features zitten alleen daar, zoals Pip voor Netflix.
dat komt omdat de android one software geen dual camera ondersteuning biedt en de mi a1 heeft een dual camera zoals je weet,dus xiaomi moet de software licht aanpassen anders werkt de camera niet meer na een direkte update van/via google, dus vandaar dat het altijd iets langer duurt voor dat mi a1 bezitters een nieuwe systeem update binnen hebben,security patches gaan wel snel,had op 9 december de december security patch al binnen en troost je,het is altijd nog sneller dan 800/900euro kostende flagships van Sammie die waarschijnlijk pas in Q1 2018 ergens aan de beurt zijn O-) O-)
Geen enkele Android ones van het nieuwe era krijgen updates direct van Google, met of zonder dual cameras.

Fabrikanten moeten altijd wat aanpassen, wordt minder met trebble, maar camera driver en software is een voorbeeld die niet direct gaat werken met aosp.

Anyways, hopelijk wordt het beter met P, en ja de Mi A1 krijg de security patches super snel, maar ik weet niet wat met Samsung is, dat de S7 ook snel geüpdatet wordt (kwa security patches bedoel ik), zelfs de krack patch was eerder op de S7 dan bij de pixel.

En ja, de Mi A1 is veel sneller dan een Galaxy (misschien wint het niet tegen de Note8, maar tegen de S8/7...)

Android auto is een mooie voorbeeld, openen en route zetten gaat echt flot op de A1, dramatisch op de S7.
Het is inderdaad een hele prestatie want een gigant als Samsung is nog steeds bezig voor zijn S-toestellen om de update te realiseren. De update van Samsung bevat waarschijnlijk niet eens Project Treble.
Maar Samsung past de boel flink aan, op deze Xiaomi draait stock Android. In principe zou Xiaomi er dus niet veel aan moeten hoeven doen. En ik verwacht dat hier ook geen Treble op zal draaien, dat is namelijk te riskant voor een OTA upgrade (aangezien de partitionering aangepast moet worden).

Ben zelf overigens nog steeds op mijn Mi A1 aan het wachten die ik met black friday bij banggood besteld heb, maar helaas nog steeds 'in transit'...
Je doet het nu net klinken alsof het allemaal regel voor regel gaat, maar het komt volgens mij neer op code voor drivers, eigen launcher en apps uit een repo halen en op de juiste plek inbakken. Bij Samsung komt daar nog Knox bij. Nou zal het iets complexer zijn dan dit, maar in wezen zijn het een paar stappen meer dan een kale Android en dat proces kunnen ze smart inrichten.

Voor Samsung geldt vooral dat het per toestel om meerdere versies per land gaat (verschillende combinaties van landen en providers), een grote hoeveelheid verschillende modellen, met per toestel ook nog verschillende hardware configuraties (niet alleen zaken als RAM/ROM, maar ook camera's en chipsets), en ze per provider vervolgens moeten testen en certificeren. Dat maakt het onnodig veel werk.

Ik heb vorig jaar tot in maart moeten wachten voordat de S7 Edge eindelijk de Nougat update kreeg. Tot die tijd zat het toestel op de security patch van 12-2016! Met de Nougat update (medio maart dus) ging dat naar 1-2017. Aaaarghh!

Xiaomi had dit wellicht iets sneller kunnen doen. Maar heel veel verschil met de allersnelste updates is er ook niet (behoudens toestellen met Oreo bij release en Pixel/Nexus). De Nokia 6 (zelfde prijsklasse als Mi A1) Oreo bèta is bijvoorbeeld pas op 19 december uitgegeven. De Moto x4 (ook Android One) Oreo uitrol begon op 23 december.

Belangrijker dan een paar weken eerder de major update vind ik dat de security updates maandelijks en snel worden verwerkt.
Nog steeds geen update hier! Komt dit in batches?
Dat klopt. Zelf heb ik inmiddels de Android 8.0 update binnen kunnen halen (tip: zoek bij Apps Google Framework Services en kies voor delete data.). Daarna idd een reboot.

[Reactie gewijzigd door Psyler op 1 januari 2018 10:17]

Helaas, heeft tot op heden niet gewerkt. Zelfs een reboot niet. Morgen nog maar een keer proberen.
Ik heb het twee keer moeten doen en reboot, voordat de update naar voren kwam.

Het uitrollen gaat in fases, dus kan ook vandaag komen.
Mooi. Dat geeft weer wat hoop voor android one. Ik heb dit jaar een GM5 plus d ( general Mobile) gekocht. Ook android one. Maar ik zit nog steeds op Nougat 7.1. Dus een beter update beleid is geen garantie. Niet bij GM in ieder geval. Alleen de security patches komen om de zoveel tijd. Dat is fijn. MAar niet alleen waarom ik een Android One telefoon heb gekocht.

Ik heb nu een Xiaomi mi mix 2. Zit ook nog steeds op 7.1. En er zijn nu pas nieuwsberichten over een gesloten BETA voor oreo. Ik neem denk ik een andere telefoon , een die uit de fabriek komt met een geinstalleerde versie van 8 of 8.1.
Alleen bij Xiaomi worden de beveiligingsupdates op tijd doorgeduwd. Alleen de Android versie komt altijd wat later.
Ik snap die hele hype niet zo om het nieuwste OS te moeten hebben die er is.
Zijn er mensen die ook een nieuwe auto kopen wanneer hun 2 jaar oude Ford even geen software update meer krijgt? Of een nieuwe vrouw nemen omdat de specs wat gedateerd zijn en ze zich niet wil inlezen in Bitcoins? :)

Ieder zijn ding maar Android 7 is toch ook prima?
Als je een punt wil maken hou het dan bij telefoons en niet auto's ( en al helemaal geen vrouwen ;) ).
Het is geen hype. Het is in mijn inziens nog steeds een groot probleem in de android telefoon markt. Dat fabrikanten vaak op het moment van lanceren telefoons uitbrengen met een gedateerd OS. Maar het gaat de goede kant op :)
Maar als je dan nu een andere telefoon koopt, speciaal om het nieuwste OS te draaien, dan speel je die fabrikanten toch juist exact in de kaart? Als beloning voor hun slechte update beleid koop jij een nieuwe telefoon :X
Nee ik koop nu niet een. Ik denk dat je er verstandig aan doet te wachten tot de fabrikanten volgend jaar nieuwe modellen lanceren die op 8 of 8.1 draaien en treble ondersteunen. Ik hoop / denk dat het vanaf volgend jaar beter kan gaan wat update beleid betreft van android telefoons. Dat was meer mijn punt. Niet dat ik van de zelfde fabrikant waar ik een beetje van baal een nieuwe telefoon ga kopen die wel 8 heeft :).
Voor een auto maakt het OS niet zoveel uit. Als hij het doet af fabriek dan blijft hij het ook zo doen.

Telefoons hebben een landschap welke veranderd. Als een bug / vulnerability in een OS word gespot moet het OS worden aangepast.