Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Tele2 vergroot EU-bundel van Unlimited en 10GB-abonnementen

Tele2 geeft zijn gebruikers met ingang van 1 januari wat meer data om te verstoken in andere EU landen. De abonnementen met een onbeperkte of 10GB-databundel hebben nu nog 6GB aan EU-data, maar dat wordt vanaf 1 januari 8GB.

Sommige klanten kunnen al vanaf 12 december gebruik maken van Tele 2's vergrote roamingdatabundel in de EU, waaronder een tweaker die de redactie daarvan op de hoogte stelde. Desgevraagd bevestigt woordvoerster Cilesta van Doorn van Tele2 dat de uitbreiding van deze bundels inderdaad voor alle abonnees in kwestie ingaat per 1 januari.

Tele2 logoVoor de 5GB- en 2GB-abonnementen van Tele2 verandert niets aan de EU-bundels. Die blijven gewoon hetzelfde, zijnde in hoeveelheid gelijk aan de Nederlandse bundels.

De aanpassing is het gevolg van door de EU opgedragen aanpassingen aan inkoopprijzen van MB's bij buitenlandse telco's, aldus Tele2. Die worden omlaag bijgesteld en als gevolg daarvan worden ook de bundelformaten en Fair Use Policies aangepast in het voordeel van de consument.

Door

Nieuwsposter

150 Linkedin Google+

Reacties (150)

Wijzig sortering
Kan iemand me dit een beetje uitleggen:

Ik dacht dat je abonnement gewoon in heel de EU geldig is.
Dus als ik in Nederland unlimited data heb, waarom heb ik dat dan niet in heel Europa?
Dan is het toch nog steeds niet gelijk?
Er is een formule voor het uitrekenen van hoeveel data je mag gebruiken in het buitenland. Deze formule zorgt ervoor dat 'traditionele' databundels ongeveer even groot zijn in het buitenland, maar zorgen er ook voor dat unlimited data bundels beperkt worden. Let wel dat een aantal providers je meer data dan dat mag geven.

Als je abonnement hoger is dan 7,7 euro per maand: De data die je mag gebruiken in het buitenland is je 2*(maand kost ex. btw)/7.7

Dit betekend bij onbeperkt van bijv. T-Mobile; 2*(28,92)/7,7 = 7,5gB per maand. T-Mobile geeft hierbij zelf al 10gb per maand.
Nu ga je uit van 35 euro Inc..
Maar dat is de 'echte' prijs niet, dat is 50. We hebben gewoon een korting van 15 euro..

Als mijn abonnement afloopt en ik verleng niet dan ga ik volgens mij gewoon 50 betalen...
Dus waar moeten wij nu van uit gaan?
Ik had dezelfde vraag destijds bij het ingaan van de nieuwe regels. Dit is wat een woordvoerder van de ACM aangaf:

"Wanneer een provider voor een bepaalde periode korting geeft, mag hij volgens BEREC (de samenwerkende Europese telecomtoezichthouders) kiezen of hij de prijs met korting of zonder korting als maatstaf neemt voor het berekenen van het toegestane datalimiet bij buitenlands gebruik.

Wanneer de kortingsperiode eindigt, moet hij het toegestane datalimiet bij buitenlands gebruik aanpassen aan de hand van de dan geldende abonnementsprijs. In geval van het T-Mobile voorbeeld zal T-Mobile na verstrijken van de kortingsperiode dus opnieuw moeten bekijken hoe hoog het toegestane datalimiet bij buitenlands gebruik is."

Email / bron
Nu ga je uit van 35 euro Inc..
Maar dat is de 'echte' prijs niet, dat is 50. We hebben gewoon een korting van 15 euro..
Irrelevant, het gaat om wat je betaalt. Bij het aflopen van je abo ga je dus ook recht hebben op meer GB's.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 31 december 2017 16:57]

[...]

Irrelevant, het gaat om wat je betaalt. Bij het aflopen van je abo ga je dus ook recht hebben op meer GB's.
Dat lijkt me niet want dan kan een actie in het nadeel van een klant werken die liever meer GB heeft dan een paar euro korting.

Heb je hier een referentie van gevonden in de regelgeving of is het puur onderbuik gevoelens?
Ze refereren naar je maandbedrag, nergens zeggen ze iets over "de originele prijs van je abo zonder actie".

Zoals nu bij T-Mobile het geval is dus. Dat abo biedt volgens jou dus al een halfjaar minder dan dat ze wettelijk verplicht zijn (ze geven maar 10GB, ze zouden minstens 10,7GB moeten geven volgens jou), maar daar heeft nog niemand over geklaagd? Erg onwaarschijnlijk.

En ja, dat een actie minder GB's kan geven impliceert niet dat ze dat ook moeten of zullen doen. Iedere provider die ik ken geeft gewoon een vaste hoeveelheid, ongeacht kortingsacties.
Daar geloof ik niks van.. want ik betaal maar 30 (nog 5 euro samen korting)

Het is volgens mij echt het standaard abonnement prijs.

Ik geloof er niks van dat iets anders werkt. Anders hebben bv bij Vodafone iedereen met hetzelfde Abo andere MB is het buitenland? (Hebben ze Ziggo of niet...)
Of een andere korting daar weer bij
Daar geloof ik niks van.. want ik betaal maar 30 (nog 5 euro samen korting)
Nou en? Je krijgt gewoon 10GB, meer dan ze wettelijk verplicht zijn te geven.
Niet echt.. zeker niet als je de echte Abo prijs neemt met de regels van dit jaar..
Dan zouden ze denk ik al 13gb moeten geven
En uit het feit dat ze dat niet doen, en dat je daar verder ook niets over hoort, kun je niet de conclusie trekken dat het gewoon gaat om wat je betaalt ipv de originele prijs van je abo?
Goed punt. Het zou dus (50/1,21)/7,2/*2 moeten zijn. Dit is 10,73gb! Dan geeft T-mobile wellicht inderdaad te weinig.
--

[Reactie gewijzigd door anilv26 op 2 januari 2018 14:11]

Je betaald niet onmiddelijk het volle pond. Ze laten de korting vaak nog een tijd doorlopen en proberen je te laten verlengen en je niet te snel boos laten worden. Bij mij liep korting nog half jaar extra.
Vanaf 2018 is het ¤6/GB, en dan kom je op 9,64GB. Ze zitten er dus nog nét boven.
Yes, ik ging uit van 2017.
Providers mogen een limiet opleggen aan de hoeveelheid data die je in het buitenland mag verbruiken.
Zie hiervoor het achtergrondartikel over roaming door Tweakers (reviews: Het einde van roaming). De europese commissie heeft ook een website waar veel informatie staat, (https://ec.europa.eu/digi...stion-and-answers-roaming). Quote van hun FAQ:
4. Are there any volume limits to calling, sending SMS and using mobile data at domestic price while I travel?

If at home you have unlimited calls and SMS, you will get unlimited calls and SMS when roaming in the EU. If at home you have unlimited mobile data or very cheap mobile data, your operator may apply a safeguard (fair use) limit on data use while roaming. If this is the case, the operator will have to inform you in advance about such a limit and have to alert you in case you reach it. That safeguard limit will be high enough to cover most, if not all, of your roaming needs. Beyond this threshold, you can continue data roaming, subject to a small charge (maximum ¤7.70/GB + VAT; this will decline gradually to reach ¤2.50/GB as of 2022).

[Reactie gewijzigd door marnix007 op 31 december 2017 14:10]

Dat is om te voorkomen dat je een extreem goedkoop Litouws abonnement neemt & die gaat gebruiken als je vaste verbinding thuis in Nederland.
Er zijn rekenmethodes opgesteld waar de telco's zich aan moeten houden en in het geval van unlimited gaf dat X-GB in de EU. Die rekenmethodes zijn kennelijk veranderd, waardoor je nu dus meer GB's krijgt in de EU.
De rekenmethode veranderd niet de prijs per GB gaat omlaag, zoals in de afspraken staat.
Ik snap niet waarom je op 0 wordt gemod, want je slaat de spijker op zijn kop. Ze gaan uit van vastgestelde wholesaleprijzen per GB. In 2017 was dat ¤7,70 per GB. Providers moeten je minstens 2 maal het aantal GB's dat volgens de wholesaleprijs in je abo (ex btw) past tenzij je nationale bundel minder is. Bij een abo van ¤25 inc btw, heb je dus recht op 2x 25/1,21/7,70 =~ 5,4GB.

Die wholesaleprijzen gaan omlaag per 1 jan 2018, dus heb je recht op meer GB's. Ik heb de exacte cijfers even niet bij de hand, maar volgens mij kwam het in het geval van Tele2 boven de 7GB uit. Ze moeten dus wel verhogen om aan de regels te blijven voldoen.

.edit: Oh het is ¤6 per GB. Dus ze moeten minstens ~6,9GB geven.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 31 december 2017 15:06]

Kleine aanvulling. Het zijn maximale wholesaletarieven. Vaak is onderling minder afgesproken.

De regeling is er inderdaad om te voorkomen dat providers lange tijd moeten toeleggen op abbonementen.
Het zijn maximale wholesaletarieven. Vaak is onderling minder afgesproken.
Klopt idd, maar dat maakt voor deze berekening niet uit. Het is niet zo dat als providers onderling een lager bedrag zijn overeengekomen, dat je dan ook recht hebt op meet GB's.
Omdat we dan allemaal een abbo in het goedkoopste land van de EU gaan afsluiten waar bijvoorbeeld personeelskosten het laagst zijn.

Ondertussen zit je wel de hele dag op een Nederlandse zendmast te Internetten, onderhouden door Nederlandse monteurs met een Nederlands salaris.

Bovendien zou je dan ook geen recht op een Nederlandstalige of zelfs Engelstalige klantenservice hebben. En Bulgaarse facturen.

[Reactie gewijzigd door Malarky op 31 december 2017 14:10]

Die Bulgaarse monteur kan hier gewoon zijn werk doen, lukt met chauffeurs en tomatenplukkers ook.
We kunnen ook gewoon onze levenstandaard verlagen tot die van Bulgarije of Roemenie. Wordt alles lekker goedkoop...
Hmmm ja ik kom weleens in Oost Europa en ik ben blij met ons aangeharkt landje waar alles werkt.

Om ons nu te verlagen naar Bulgarije... wat hebben we dan de afgelopen 50 jaar voor gewerkt?
want ja die komt eventjes hier en gaat weer mum van tijd terug?
want als die hier blijft werken dan moet die ook de salaris van hier krijgen...
Eventjes is rekbaar, Kijk maar naar de hoeveelheid Poolse en Bulgaarse kentekens op de weg van personenauto's. Betalen echt geen wegenbelasting hier.
"Eventjes" is de crux want dat is in de praktijk héél rekbaar. Hier naast me woont een chauffeur die pikt enkele weken achter elkaar Nederlandse vrachtjes op en heeft 1x per maand een ritje naar Litouwen...Daarom is ie maar "eventjes" in Nederland!
Maar moet wel Nederlands loon krijgen anders is hij iligaal bezig.
Waarom zou zijn Litouwse baas hem naar Nederlandse maatstaven moeten betalen? Omdat ie in ons land vrachtjes oppikt? Hij is in dienst van een Litouws bedrijf en krijgt naar Litouwse normen betaald. Zo wordt door die mannen gedacht en wie is er om ze tegen te houden? Pakkans: 0...
Zoals je laat zien kan het niet gelden voor Nederlands telco.
Wat hij doet is dus parkeren ophalen en gaat verder in het buitenland.
Wat ook Nederlands bedrijven doen in Hongarije.
Nee, hij parkeert niet hier maar pikt vrachtjes op in Nederland en transporteert die ook naar een Nederlands adres, zie het als een hele grote koeriersbus ;) "Hil goekóp!"
Omdat we dan allemaal een abbo in het goedkoopste land van de EU gaan afsluiten waar bijvoorbeeld personeelskosten het laagst zijn.
Kweenie hoor, maar moet je voor een abonnement niet woonachtend zijn in het land waar je het afneemt?
Ik heb er nog naar gezocht in algemene voorwaarden, maar schijnbaar is het zo vanzelfsprekend dat je geen abonnement in een buitenland afsluit, dat het daar niet in vermeld staat. Echter, zie bijv hier.een voorbeeld wat m'n opmerking ondersteunt.
Kan je natuurlijk wel gaan klooien met prepaid, maar we zijn niet allemaal tweakers.
Je mag niet zo maar EU burgers discrimineren.
Veel verder dan controle op het opgeven van een binnenlands adres en ev. Rekeningnummer zal t niet kunnen gaan qua controle. En dat is eenvoudiger dan echt wonen.
Ik heb in Nederland Unlimited maar buiten Nederland mag ik in de EU maar 10 gig verstoken binnen de bundel. Aldus via T-mobile.
Dit was dacht ik afgesproken onder de EU regeling van fair use policy

[Reactie gewijzigd door Wieriemaster op 31 december 2017 14:07]

Ze mogen wel nog steeds een extra fee rekenen voor het inkopen van data, omdat het nog steeds duurder is dan als je in Nederland internet. Bij de meeste providers gebruik je nu wel je normale bundel maar moet je voor overmatig gebruik een beetje extra betalen.
Er is een minimum dat de provider je moet geven in het buitenland:

https://www.consuwijzer.n...ms-internetten-buitenland

https://www.consuwijzer.n...eken-uw-data-binnen-de-eu

Dus nee, niet 1:1. Wel een redelijke hoeveelheid tov. de kosten van het abbonement, en de provider kan er voor kiezen meer GB's toe te kennen dan ze verplicht zijn.
Dit is de safeguard limit die voorkomt dat operators grote verliezen maken op dit roamen. Als je minder dan ¤3,85 per GB (in 2017) betaalt mag de provider jouw EU bundel berekenen op basis van de prijs die je betaalt gedeeld door het geldende bedrag per GB. Als je over je bundel heengaat mag er via een sleutel een bepaald bedrag in rekening gebracht worden (¤7,70/GB in 2017, ¤6/GB in 2018).
Het is inderdaad niet helemaal gelijk. Als de kosten die je provider maakt voor je dataroaming meer worden dan je abonnementskosten, mogen ze je bundel daar begrenzen. Momenteel is de maximumprijs die providers elkaar voor roaming mogen rekenen ¤7,70 per gigabyte. Bij een abonnement van ¤7,70 per maand mogen ze je gebruik in het buitenland begrenzen op 1 gigabyte per maand.

De maximumprijs die providers elkaar onderling mogen rekenen gaat de komende jaren wel omlaag (¤6,00 vanaf 1 januari tot ¤2,50 in 2022).
Nu nog 4G in het buitenland en ze zijn helemaal bij :9
Heeft Tele2 geen 4G in het buitenland? Man man man..

Afin, in het buitenland moet je sowieso van geluk spreken als je uberhaubt (goede) 4G dekking hebt. In steden lukt het nog wel, maar tijdens het reizen is het echt dramatisch. In Frankrijk adverteren providers met het feit dat ze signaal hebben langs bepaalde spoorlijnen. Kun je je dat voorstellen? Dat je niet praktisch overal in Nederland razendsnel 4G hebt?

Geinig:
Volgens de P3-Group is de allerbeste, niet-Nederlandse, mobiele provider slechts nét iets beter dan de allerslechtste, wel-Nederlandse mobiele provider (in Europa).

[Reactie gewijzigd door Coffee op 31 december 2017 14:26]

Nederland is een vrij uitzonderlijk geval in de wereld waarbij elke vierkante meter land in gebruik is en er geen stuk land groter is dan de biesbosch waar niemand woont.
Ik bedoelde niet dat we die Voorrangspositie zomaar uit het niets hebben gekregen. Wel denk ik dat onze providers meer geïnvesteerd hebben dan er in het buitenland gebeurt is. Het had ook zo kunnen zijn dat de alleen in de steden/dorpen 4G hebben, in plaats daarvan hebben we overal 4G.
Heeftvmeercte maken dat Nederland klein en dichtbevolkt is. Of je en netwerk in Nederland aanlegt/onderhoudt of in bv duitsland. Is toch wel een groot verschil. Dld is al 8,5 keer groter in oppervlakte maar er wonen niet 8,5 meer mensen. Buiten dat heb je grote gebieden waar je blij mag zijn dat je uberhaupt een vaste verbinding kunt krijgen laat staan mobiel. Nee wat dat betreft hebben we het goed voorkelkaar in NL.
Ik heb nu nog KPN en heb vanaf 10 januari een Tele2 abonnement (unlimited).

Ik ben donderdag in Duitsland geweest en maakte gebruik van Waze (Ja vuurwerk enz).
Toen ik de grens over was viel de verbinding een tijdje weg, maar dit herpakte zich vanzelf weer op nadat ik een SMS van KPN kreeg dat ik in Duitsland was.

Vanaf die tijd zeer goede 4G dekking gehad in en rondom Meppen, zou toch wel jammer zijn als ik dit met Tele2 moet missen.
Ik heb nu nog KPN en heb vanaf 10 januari een Tele2 abonnement (unlimited).

Ik ben donderdag in Duitsland geweest en maakte gebruik van Waze (Ja vuurwerk enz).
Toen ik de grens over was viel de verbinding een tijdje weg, maar dit herpakte zich vanzelf weer op nadat ik een SMS van KPN kreeg dat ik in Duitsland was.

Vanaf die tijd zeer goede 4G dekking gehad in en rondom Meppen, zou toch wel jammer zijn als ik dit met Tele2 moet missen.
Trust me, dat ga je met Tele2 missen, ze hebben nu eenmaal geen goede afspraken met buitenlandse partijen, daar is de abonnementsprijs ook naar.
Ik zit ook bij Tele2 en in Nederland is gelukkig prima.

[Reactie gewijzigd door ASS-Ware op 31 december 2017 16:01]

Met de overname van T-Mobile komt daar mogelijk in de toekomst nog wel verandering in.
Met de overname van T-Mobile komt daar mogelijk in de toekomst nog wel verandering in.
Voor mij nog eerder, ik heb eerder al de overstap naar T-Mobile ingezet.
Hahahaha ja dat kan natuurlijk ook.
Voordeel van Tele2 is dat je de aanvuller oneindig kan gebruiken.
Stel je weet dat je 10GB gaat verstoken vandaag, dan kun je de aanvuller 5 keer gebruiken.

Dat kan bij T-Mobile dan weer niet :(
Hahahaha ja dat kan natuurlijk ook.
Voordeel van Tele2 is dat je de aanvuller oneindig kan gebruiken.
Stel je weet dat je 10GB gaat verstoken vandaag, dan kun je de aanvuller 5 keer gebruiken.

Dat kan bij T-Mobile dan weer niet :(
Ach, ik heb nu 10GB bij Tele2, maar wat ik ook doe, alle muziek in de auto streamen, hotspot functie gebruiken voor de laptop, etc, ik kom nieteens aan 2GB per maand.
Dus bij T-Mobile ga ik naar 5GB.
Oh ik verstook makkelijk minimaal 10GB per maand!
Het kan wel, ik heb ook wel eens 20 gig op een dag gedaan.
Nadeel bij T is wel dat je alleen de eerste 1 gig na de standaard 5 vooraf kan aanvragen. De daaropvolgende pas als de aanvuller er voor op is. Dat is onhandiger.
Precies, en bij Tele2 kan je het van te voren oneindig keren aanvullen.
Voor die prijs. Nou ik zat ook eerst bij Tele2. Maar ben naar Ben gegaan. Voor minder krijg ik nu meer minuten en data. En 4G in het buitenland/EU.
Dus dag dag Tele2. Wel omdat het moet en omdat het kan! ;)
Bij KPN kan je je zelf een netwerk kiezen in het buitenland dus ik pak in Duitsland altijd de provider met op de beste dekking op de plek waar ik ben. Voordeel van KPN is bovendien dat ik mijn volledige 50 GB in de EU kan gebruiken. En ik kan onbeperkt bellen naar EU-landen, sommige andere providers rekenen daar exorbitant hoge kosten voor.
Ik heb een tijdje in zuid oost Asia gezeten en voornamelijk in Thailand was de 4G beter dan op vakantie in Duitsland. Loon enzo is hier natuurlijk lager maar goedkoper en goede dekking is dan toch een beetje beschamend tot sommige van onze buurlanden.
En dat is dan denk ik Zwitserland, waar ze voor het Swiss quality gevoel maar zijn vergeten het deel van het land met bergen mee te nemen in de test. Ik ben daar in de zomer geweest (graubunten), en bereik is daar bar en boos.
Swisscom heeft onlangs de hoogste P3 Connect score ooit behaald. Dus zo slechts zal het niet zijn. Of je zat op Salt of Sunrise. Die doen het een stuk minder.
Idd, Swisscom is echt uitmuntend, was het jaren geleden al. Ook zowat dekking in iedere tunnel daar.

Maarrrrrr, Zwitserland valt dus niet in de EU-bundel van Tele2. Wel bij de andere providers. Ze hebben de tarieven onlangs verlaagd naar ongeveer 1 euro per MB in Zwitserland. Bellen 25 cent.

Als je naar Andorra gaat is het helemaal raak: 10 euro per MB en 1,75 per minuut!!

-edit- deze post klopt dus niet qua Zwitserland!

[Reactie gewijzigd door Sorcerer8472 op 1 januari 2018 13:51]

https://www.tele2.nl/mobiel/bellen-in-het-buitenland/

Daar staat nog steeds dat Zwitserland onder de eu valt bij Tele2. Bedoel je niet T-Mobile? Waar Zwitserland niet onder de eu valt.
Update: Wat jij hebt gezien zijn de buitenbundel kosten( de kosten als je meer dan 6gb internet gebruikt of als je maar 100 bel en sms hebt en daar boven uitkomt).

[Reactie gewijzigd door dutchnltweaker op 31 december 2017 17:16]

Bij Tele2 is Zwitserland WEL inbegrepen als EU roaming, bij T-Mobile NIET.
Yes, jullie hebben helemaal gelijk wat betreft Zwitserland en dat juist T-Mobile hier anders is! Binnen Europa alleen uitkijken in Andorra, Monaco, Isle of Man etc. (meeste andere providers coveren die dus wel).
gewoon swisscom, was met t-mobile abbo
Dat viel me op bij mijn schoonouders in de VS (Torrington). Ze kunnen overal videoconferencing op Facebook, in de supermarkt, in de auto. In België durf ik dat alleen aan als ik niet beweeg op een plek met goede 4G ontvangst en thuis op de wifi. En het is hier een stuk drukker bevolkt als daar.
Ik had afgelopen september in Italië wel regelmatig 4G met Tele 2...
Net over de grens hier, in Duitsland, kom ik idd niet verder dan h+.
Weet je het zeker? Welk netwerk was dit dan? (Wordt wel vaker geroepen maar vertrouw het laatste tijd niet echt meer)...

Wat wel zeker is dat op dit moment zijn alleen de Baltische staten, Kroatië waar Tele2 actief is 4G. Recentelijk zijn hier ook Denemarken en Finland bijgekomen waar je kan roamen op het Deense TDC op 4G en in Finland bij de provider DNA.
Ik heb een screenshot terug gevonden, dus ik weet het zeker! Het was aan de rechterzijde van het Lago Maggiore. De provider durf ik niet te zeggen...
Jup, 3G in het buitenland is toch wel zeer jammer als je bijvoorbeeld onderweg bent op de Duitse snelwegen als passagier. Vaak geen internet of op 2G snelheden, tenzij je in de buurt bent van een stad. Heb wel eens zitten te overwegen om in Duitsland dan maar een 4G simkaart te kopen, of toch te switchen van provider.
Het probleem zit 'm vooral aan het gebrek aan mobiele dekking in Duitsland. Zelfs in grote steden zijn grote gebieden met slechts Edge. Nog geeneens 3G.
Dit komt omdat er meer geïnvesteerd is in het 4G (2G) netwerk dan het 3G netwerk in Duitsland.
Ik hoop voor de zomervakantie, want anders ben ik weg.
Deze EU bundel heb ik ook al sinds 2 weken actief.
Toen ik dit in de tele2 app zag, ging ik meteen de vraag aan de klantenservice stellen hierover.
Het antwoord "We zien inderdaad dat er 8GB bij je bundel staat maar de exacte reden weten wij op dit moment niet" |:(
Bedankt tweakers dat jullie wel de informatie kunnen geven :*)

Hoop overigens wel dat tele2 contracten gaat afsluiten met buitenlandse providers, zodat ze 4G kunnen gebruiken in het buitenland. Want de snelheid is f*** traag en amper bruikbaar..
En volgend jaar gaat het weer omhoog omdat de EU regulering tot 2022 elk jaar de maximum door te berekenen wholesaleprijs naar beneden drukt, van ¤ 7.70 en vanaf morgen ¤ 6,00 nu tot ¤ 2,50 op 1 januari 2022.
En 4G roaming zal komend jaar wel in mer landen uitgerold worden nu de tarieven naar beneden gaan.....
Ik kom net aan in Polen:
Welkom in Polen! Bellen/sms’en en datagebruik gaan uit je bundel. Buitendebundeltarief voor bellen/sms: ¤0.25 per minuut / sms. Bij databundels vanaf 8GB geldt een datalimiet EU van 6GB. Daarna ga je 0.73 Eurocent per MB bijbetalen. Bij noodoproepen, bel 112 (gratis). Meer informatie? Check www.tele2.nl/mobiel/bellen-in-het-buitenland. Groet, Tele2

Lijkt dus nog niet te zijn doorgevoerd in hun berichtgeving.
Klopt op de site staat ook nog 6GB, maar als je in de app kijkt is het 8GB.
de roaming prijzen zijn gelijk ... de rest
Dus als ik beide nieuws artikelen combineer gaat de snelheid op 3G omlaag en krijgen we er een hogere bundel in het buitenland voor terug. Als Tele2 klant vind ik dat een goede ruil gezien ik bijna overal 4G tot mijn beschikking heb en in de gevallen waar dat niet zo is vaak uit de voeten kan met 2mbit wat meer vrijheid om in het buitenland in de avond lekker te streamen is dan een stuk prettiger.
Als ze nu eens 4G aanbieden in alle Europese landen.. op dit moment zijn alleen de Baltische staten, Kroatië, Zweden waar Tele2 actief is 4G. Recentelijk zijn hier ook Denemarken en Finland bijgekomen waar je kan roamen op het Deense TDC op 4G en in Finland bij de provider DNA.

Helaas en heb dit al veel vaker aangegeven bij Tele2 is een land als bijvoorbeeld Duitsland het 2 en op 4G bereik veel beter geregeld dan het 3G... Dus meeste van de tijd heb je dus alleen de mogelijkheid om op GPRS of 2g te interneten waar je helaas echt helemaal niks mee kan, terwijl er wel 4G zendmasten staan en je in theorie gewoon bereik had kunnen hebben.. helaas in de praktijk niet. (België of andere landen op 3g idem dito)

[Reactie gewijzigd door dutchnltweaker op 31 december 2017 14:43]

Je zult voor bellen nog steeds een 2G/3G netwerk nodig hebben. VoLTE roaming is er nog niet.
Klopt, dit is ook bij geen een provider op dit moment.
Als ze dan 4G aanbieden in landen zoals Duitsland en Spanje, dan is is het keus makkelijk (als je tenminste goede 4G bereik heb in jou omgeving).

Tele2 Unlimited 26¤ p/m maandelijks opzegbaar

Of T-mobile 32¤ p/m 1 jaar contract.

Daarnaast met Tele2 is het sms systeem veel beter dan het systeem van T-Mobile IMO.

En T-mobile loopt extreem achter met uitrol van VoLTE en beschikbaarheid voor andere toestellen die geen Galaxy of iPhone zijn.
Waar Tele2 zelfs al met VoWiFi begonnen is.

Nu hopen dat die fusie niet doorgaat.

[Reactie gewijzigd door Luinwethion op 31 december 2017 14:51]

Tele2 Unlimited 26¤ p/m maandelijks opzegbaar
Of T-mobile 32¤ p/m 1 jaar contract.
Vergeet niet dat het heel simpel is om een groep van T-Mobile users te vormen waardoor iedereen 5 euro korting krijgt.
Daarom, 1 jaar contract bij T-Mobile kost 37¤, na samen korting 32¤.
Ik zie wel een goed business model hier voor NL providers. Netto gaan natuurlijk veel meer buitenlanders naar Nederland dan dat er Nederlands naar het buitenland gaan. Helemaal met Amsterdam als trekpleister.
Er wordt veel meer data verkocht dan ingekocht. Vraag mij af wat de onderlinge afspraken zijn.
klopt, amsterdam alleen al trekt jaarlijks kleine 15 a 16 miljoen toeristen,die allemmal whats appen,google maps facebook etc gebruiken, zullen kpn,vodafone en tmobile zich in de handen wrijven 8)7
Ja man, 2-3 filmpjes via netflix, Uploads van alle home video’s, foto’s naar fb, insta, snap. Videobellen, spotify.
Je zit makkelijk op 10gb per persoon. Stel 10 cent per gb groothandelprijs. 0,1*10*15mil=15mil. Op 400mil omzet van 2016 voor vodafone is dit al 3,75% omzetstijging. 8)7 8)7 8)7
Even een hele andere vraag.
Waarom is Tele2 de enige die onbeperkt internet aanbiedt voor de prijs waar je bij andere providers 5GB ervoor terugkrijgt?

Ik ben aan het kiezen welk telefoonabonnement ik volgend neem (Sim Only)
Dat kan bij Tele2 omdat ze zich geen zorgen hoeven te maken over dat je dat verbruikt in het buitenland. De selecte landen waar je überhaupt 4g krijgt als je bij Tele2 zit zijn landen die niet om de hoek zitten. Alle populaire vakantielanden en landen waar je eventueel doorheen rijd om er te komen zal je niet verder komen dan h+ of in zeldzame gevallen 3G
Ah zo. Is er binnen NL wel goed 4G bereik?
Ik vind van wel, maar ik begeef me doorgaans alleen in stedelijke gebieden. Check de 4gmasten.nl website voor de masten bij de plekken waar jij komt.

(beetje gare site, ze leidden je doorgaans naar het kaartje met alleen de nieuwe masten, dus ff zoeken tot je het hele plaatje hebt).
Was op texel, ging daar terug naar 3g, maar op sommige plekken helemaal 0 bereik (strand), maar dat gold voor alle 4, KPN, Vodafone, Tele2 en KPN (alle netwerken werden in ons gezelschap gebruikt)

[Reactie gewijzigd door blanka op 31 december 2017 17:28]

Haha ik herken dit ook. Op texel had ik met Vodafone soms ook helemaal geen bereik.

Ik heb Tele2 momenteel alleen als thuisinternetabonnement en heb geen mobiele ervaring met ze. Maar om de een of andere reden verwachtte ik denk ik dat zij of hele slechte dekking, of hele slechte service bieden.

Ik zit nog in conclaaf over de unlimited variant van Tele2 (a la 26 euro) of de T-Mobile 5GB (a la 20 euro). Beide unlimited sms/bellen
Neem de Tele2 en doe de vaste weg 😉
Je gaat met iemand in conclaaf. Ik denk dat jij bedoelt, dat je in dubio zit.
kleine lettertjes bij tele2(ik heb zelf ook het onbeperkte abo,en super tevreden) zijn: je MOET een 4G toestel hebben dat bij hen op de white list staat,is te checken op hun website anders behouden ze zich het recht tot eenzijdige ontbinding van het kontrakt voor!! onbeperkt internet is dagelijks 5GB, als die op zijn moet je elke keer een sms sturen en krijg je weer 1GB erbij,tot een max van 50 GB per dag,ik redt geen 5 GB per dag dus voor mij ideaal dat ik vooral geen slechte wifi in de trein,ov winkels ,horeca etc meer hoef te gebruiken