Nederlanders gebruiken gemiddeld 1GB per maand aan mobiele data

Nederlanders gebruiken per maand ongeveer 1GB aan mobiele data en dat is relatief weinig. In België is dat 860MB per mobiel abonnement met mobiel internet. Finland is koploper in de lijst van OESO met bijna 11GB per maand.

Het gemiddelde van de iets meer dan dertig landen die zijn aangesloten bij de OESO, is 2,3GB, blijkt uit het Digital Econonomy 2017-rapport van de organisatie. Het dataverbruik is het laagst in Slowakije met 0,66GB, terwijl landen als Finland, Letland en Oostenrijk er juist bovenuit steken. De cijfers zijn een gemiddelde over 2016.

Het gestegen dataverbruik in alle landen komt door de grotere databundels in veel landen, tekent OESO aan. Landen waar in 2016 abonnementen met onbeperkt internet te koop waren, zoals in Letland, scoren veel hoger dan landen waar er strenge datalimieten gelden. In Nederland kwamen bundels met onbeperkt internet in 2017 op de markt, van aanbieders T-Mobile en Tele2.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

12-10-2017 • 14:01

253

Submitter: Anonymoussaurus

Reacties (253)

253
252
108
5
0
103
Wijzig sortering
"In Nederland kwamen bundels met onbeperkt internet in 2017 op de markt, van aanbieders T-Mobile en Tele2."

Hoezo? Ik had in 2008 gewoon een iPhone 3G met onbeperkt data. Toen de smartphone populair werd en de inkomsten uit SMS en bellen achteruit holden, werd dat beperkt. Er moet dus staan:

"In Nederland kwamen bundels met onbeperkt internet in 2017 eindelijk weer terug op de markt, van aanbieders T-Mobile en Tele2."
Ik las weleens van gasten hier op tweakers dat ze al die tijd nog steeds het zelfde abonnement hebben gehouden, zonder dat de voorwaarden dus konden worden aangepast :)
Ben ik ook eentje van geweest.

Heb het een tijdje kunnen doen (tot eind 2015 geloof ik) bij Telfort. Het is echter een fair use contract waarbij ze kijken naar alle andere fair use klanten om het fair use niveau te bepalen. Mijn dataverbruik was altijd ongeveer het zelfde, +- 1gb/maand), ineens kreeg ik een brief van Telfort om me te waarschuwen dat ik over het limiet heen ging, en dat ik mijn gedrag moest aanpassen. 2 maanden later kreeg ik weer een brief dat het internetdeel van de bundel gestopt was. Na wat uitzoekwerk bleek dat ze de fair use limitieten gewoon deden verlagen omdat er minder en minder gebruikers waren met de desbetreffende contracten

Een internetbundel was ook niet meer te activeren (omdat ik nog de voorwaarden van 2007 had, en ze die bundels niet meer konden/wilden aanbieden). Had dus effectief een 100 belminuten abbo voor 13 euro p/m.

Enige oplossing was dus het huidige contract stopzetten (met maand opzegtermijn) en een nieuw contract aangaan.... Heb dat ook maar gedaan, maar wel bij een andere provider die niet van het KPN netwerk gebruikt maakt...

[Reactie gewijzigd door ThaStealth op 22 juli 2024 15:44]

Je had gewoon het recht een klacht tegen hun in te dienen. Dit soort praktijken mag en kan gewoon niet door de beugel!
Had ik kunnen doen, echter fair use is vrij defineerbaar, en geevalueerd naar hun gebruikers, ik denk niet dat ik heel erg sterk had gestaan hierin. Wat voor jou en mij fair use is zal voor een provider niet meer fair zijn. Daarnaast heb ik 7-8 jaar ervan kunnen profiteren, eigenlijk in de periode dat heel Nederland steen en been klaagde over de lage datalimieten en hoge prijzen kon ik voor een paar euro per maand 1GB wegtikken. Eind 2015/ begin 2016 zijn de datalimieten weer hoger geworden, en de prijzen weer lager, min of meer op het niveau van 2007-2008.

Al met al maakt het me niet zo heel veel uit dat ik het abbo niet meer heb, maar ze manier waarop ze me "weggepest" hebben zorgt er wel voor dat ik iedereen in mijn omgeving Telfort/KPN afraad tenzij de prijs veel gunstiger is (wat vaak niet het geval is). Als ze eerlijk gezegd hadden dat het abbo niet meer mogelijk was en dat het stopgezet ging worden, en mij een nieuw aanbod hadden gedaan was de kans groot geweest dat ik bij Telfort/KPN gebleven was....
K zit zelf ook bij KPN, wat prijzen betreft heb je helemaal gelijk in. Ik heb nu een geschil met hun wat betreft telefoon en een tweejaarcontract. Hebben ze stilzwijgend verlengd. Echter betaalde k dus een aantal maanden een te hoog bedrag. Immers had ik mijn telefoon al afbetaald.
Ik had een vergelijkbaare situatie. Ik moest jaren geleden een nieuw abbo en merkte op dat niemand meer onbeperkt* (ja toen al met het *tje er bij) aanbood. Behalve Telfort. Snel die genomen, maar met de komst van 4G gingen steeds meer mensen over naar een ander abbo en begon ik waarschuwingen te krijgen. Op een gegeven moment kreeg ik een SMSje dat ik over het "gemiddelde gebruik van 175 MB" zat (of iets belachelijks als dat).

Uiteindelijk maar een abbo met 4G genomen, maar ik zal het de aanbieders nooit vergeven...
Ik had een € 10 per maand voor onbeperkt internet bij Vodafone. Die had ik waarschijnlijk wel kunnen houden, maar volgens mij had ik daar dan geen 4G op gekregen toen dat uit kwam.
Ondanks dat 4G sneller is (en stabieler?) dan 3G. Had ik het daar wel bij gelaten als ik onbeperkt kon internetten met 3G 8-) helemaal voor 10 euro pm _/-\o_
Overigens vind ik het totaal niet eerlijk, dat ze het zo testen en zien dat mensen rond de 1 gb per maand gebruiken. Als het ff kon dan red ik ook wel makkelijk 5 gb per dag 8)7
Ja precies, ik had dit met Telfort capped snelheid op iets minder dan 1Mbit bandbreedte, prima voor surfen en radio streaming en youtube op 480p

Het leuke was wel dat ik mijn sim only abbonement toen stilzwijgend liet verlangen en had in 2012 nog steeds een onbeperkte internet bundel voor ongeveer 30 euro per maand. Ik kende toen niemand meer met een onbeperkte bundel. Soms toch beter om juist niet over te stappen. daarna kwam robin mobile op de markt en ben ik toen overgestapt naar hun.
tja mijn moeder heeft nog steeds dat absurd T-mobile abbo uit aug 2008 voor 34,50 met de illusie dat ze onbeperkt internet heeft (wat al jaren 2GB en daarna 128 Kbit was en nu geupgrade is naar 4GB en daarna 128Kbit.

Ze betaald dus al 86 maanden voor een telefoon die ze al afbetaald heeft...
Maarja oude koppige mensen ik begin er niet meer aan.
In 2006 had ik via T-Mobile ook onbeperkt internet met maar liefst een snelheid van ca 128kb op de Mda vario.. :)
Ik denk dat het relatief lage verbruik komt door het gemak van wifi dat we tegenwoordig overal hebben, ook in openbare gelegenheden (afgezien van de vraag of dat veilig is of niet). Als ik kijk naar mijn eigen situatie; ik zit 10 uur per (werk)dag op mijn werk, mobiel op de wifi. Thuis ook altijd op de wifi. Buiten dat is tegenwoordig vrijwel overal wifi te 'krijgen'.

Dat gezegd hebbende, kijkend naar Finland, wat moet je doen om (gemiddeld!) 11GB per maand te verstoken? Kennelijk gebruiken ze daar geen wifi?
Dat kan veroorzaakt worden door of slecht wifiaanbod, of een uitstekend 4G netwerk, ik heb nu een half jaar het onbeperkt 4G abonnement van Tele2 en heb daarmee sneller internet dan de slechte wifi in mijn studentenhuis, en op mijn werk is het de moeite niet waard om de WiFi aan te zetten vanwege het geringe gebruik.
Mede daardoor gebruik ik gemiddeld 1 GB aan data per dag, met soms pieken wanneer de WiFi thuis dramatisch is, aangezien ik dan de tethering van mijn telefoon gebruik.
Inderdaad, als je onbeperkt data hebt en goede 4G verbinding thuis doe je gewoon de moeite niet om Wifi aan te zetten + je bespaard zoals in jouw geval een hoop gezeik met Wifi.
Zelf heb ik geen onbeperkte data, maar bij mij is 4G ook sneller dan onze vaste xDSL aansluiting (4/0,4 Mbit :+ ) Bij onbeperkte data zou ik ook geen wifi meer gebruiken.
Mits je wifi gewoon goed werkt bespaar je wel batterij door wifi te gebruiken ipv 4G, het kan dus wel een meerwaarde bieden in situaties waar je geen oplader bij de hand hebt, of kan opladen.
Is dat zo? Er is een reden dat veel apparaten terugvallen op 4g in standby om energie te besparen, ik ging er altijd vanuit dat wi-fi meer stroom gebruiket, en dat deze verbinding daarvoor werd verbroken wanneer er niet actief gebruik werd gemaakt.
ik heb zelf een "onbeperkte data bundel" (5 GB per dag) maar ik haal makkelijk de 30-40 GB per maand, dit komt waarschijnlijk omdat ik vaak in het OV mijn hotspot gebruik voor mijn laptop (en vaak op youtube zit). En thuis gebruik ik geen wifi omdat dat trager is dan mijn 4G
Dan moet je dus nog steeds om de kleintjes letten.. als ik niet oplet zit ik thuis zomaar op .5 tb per maand..
Ja daar zit wat in. Ik lees hier ook al een hoop reacties van mensen die makkelijk 20-30GB halen per maand. Zal dan wel aan mijn liggen, ik haal de 1GB volgens mij niet eens :) Maar misschien komt het omdat ik niet aan sociale media doe, geen muziek stream en vrijwel geen filmpjes kijk. Volgens mij scheelt dat alleen al een enorme bulk data.
-ik las verkeerd-

11gb mobiele data per maand is veel. vraag mij af wat voor abonnementen zij daar hebben en tegen welke prijs.

[Reactie gewijzigd door SoundByte op 22 juli 2024 15:44]

Dat heb ik dus ook heb alleen whatsapp op mijn telefoon, de rest facebook/snapchat er af gegooid.
Ik heb whatsapp ook zo ingesteld niet automatisch downloaden, ik hoef al die gestuurde zooi niet(Scheelt ook veel ruimte op de telefoon weer).
Muziek streamen doe ik niet heb spotify ook opgezegd, en filmpjes kijk ik al helemaal niet onderweg(Heb niet eens de youtube app).

Ik kom hierdoor ook niet eens aan de 1gb data.
Ik kom niet eens aan 10MB per maand.
Bij upload gebruik altijd graag de 4G verbinding omdat deze gewoon 25x (geen grap) sneller is dan de upload snelheid van Ziggo op de vaste lijn.
Toevallig woon ik in Finland (Helsinki) en ik verbruik meer dan 100 GB per maand aan mobiele data. Ik heb geen vaste internet aansluiting en ik heb ook geen kabel. Mijn laptop maakt dus verbinding met internet via de hotspot op mijn telefoon, op mijn laptop kijk ik dus ook televisie. Letterlijk al mijn data verbruik gaat dus via 4G, Ik heb heel veel collega's die dit op exact dezelfde manier doen.

4G met onbeperkt data verbruik kost hier overigens €16,90 per maand. :+
4G met onbeperkt data verbruik kost hier overigens €16,90 per maand. :+
Jaloers!
Werkt het daar ook met een knop die je na 5GB moet indrukken? Of is het daar gewoon echt onbeperkt zonder fratsen?

[Reactie gewijzigd door dehardstyler op 22 juli 2024 15:44]

Compleet onbeperkt. Het is prepaid en je koopt een databundel voor onbeperkt 4G voor 30 dagen.
Ik was ook verbaasd en verwachtte na 1 maand verwijderd te worden van het netwerk. Maar blijkbaar is het hier heel normaal.
En hoe bestell ik die vanuit uit NL?
De Finnen zitten meer in afgelegen gebieden, waardoor zij vaak inderdaad op mobiel internet zitten te gamen te surfen. Ik game regelmatig met Finnen en bijna de helft gebruikt een dergelijke oplossing.
Is hun Ping acceptabel om online mee te gamen , voor bijvoorbeeld een fps?
Afstand en router keuze is alles

Als je relatief dichtbij een zendmast (radius -10km) woont en een sterk signaal kan ontvangen(weinig interferentie door bijv hoogbouw) Dan ja acceptabele ping is haalbaar

[Reactie gewijzigd door osmosis op 22 juli 2024 15:44]

Yup dat gaat best aardig. Wel meer fluctuaties maar over het algemeen zeker goed te doen. Merk wel als we bijvoorbeeld op een server in NL spelen dat het voor hen meer impact heeft dan ik op een Finse.
Yep, sommige landen hebben slecht vast internet en dus gebruiken mensen uit wanhoop 4G. In Amerika beweert FCC dat mobiel internet de toekomst heeft, wat misschien in rurale gebieden kan werken.
Lees het bericht van Zwelgje_76. dat is allesbehalve wanhoop ;) ik zou daar meteen voor kiezen want dan kan er een dure abbo(Ziggo) de prullenbak in.
Ja maar als iedereen over 4G gaat streamen en gamen is het gauw over :X
Dit lijstje laat gewoon een verschuiving van bekabeld/vast naar mobiel internet zien. Maar het hoeft zeker niet alleen maar van mobile devices (telefoon en tablet) te komen, maar kan van alles zijn.

In de landen die hier in de top staan zijn er veel 4G-routers te krijgen. Daar heb je dus gewoon geen vaste internetverbinding, maar alleen 4G, wat vervolgens vertaald wordt in lokaal LAN/Wifi.
Dit gebeurt natuurlijk alleen met grote of onbeperkte datapakketten en als de kosten daarvoor relatief laag zijn. Als je hier totaal datagebruik inclusief bekabeld tegenover zet zou je weleens een heel ander lijstje kunnen zien, waar deze verschuiving ook zichtbaar is. Aan de andere kant vraag ik me af hoeveel vast internet er gemiddeld in Finland nog gebruikt wordt, als er -gemiddeld- al 11GB per persoon mobiel verstookt wordt.
Dit word veroorzaakt omdat die een 4G router gebruiken voor internet en telefoon 😉 daarom zitten die zo hoog! Tv gaat daar gewoon via de schotel!
Absoluut dit. In Nederland en Belgie heb je zoveel hotspots nu. In Nederland zelfs in de trein en bus. Het zijn dan ook kleine dichtbevolktje landjes. In Finland zal er wel een reden zijn dat mensen hun mobiele data dus meer gebruiken. Het is het een of het ander.
Ik snap het zelf ook niet helemaal.
In Finland heeft sinds 2015 iedere inwoner toch wettelijk(!) recht op een verbinding van minimaal 100 Mbps? Waarom dan nog zoveel GB's verstoken over 4G?
kan ook een 4g modem zijn lijkt me
Dat gezegd hebbende, kijkend naar Finland, wat moet je doen om (gemiddeld!) 11GB per maand te verstoken? Kennelijk gebruiken ze daar geen wifi?
Misschien ligt er thuis geen internet kabel in het buitengebied, dan is 3 of 4G makkelijker.
Vriend van me in Zweden. Woont ietwat afgelegen, heeft een ongelimiteerd abbo, twee simkaarten. Een daarvan in oude mobiel gekoppeld aan wifirouter en server de andere mee naar werk.
En we hebben prima radio op het werk kunnen luisteren, ik kon mijn series en muziek downloaden met zijn werktelefoon als hotspot. Terwijl zijn kids thuis Netflix/youtube kijken.

Als je eenmaal ongelimiteerd gewend bent dan vervangt het haast je gewone aansluiting en dan is 1GB wel weinig.

Had hier als student ook gauw 6GB toen je in Nederland gemiddeld aan de 500MB zat. Dat paste precies, heerlijk podcast streamen, muziek erbij, indien nodig een youtube filmpje kijken zonder dat je hoeft te vrezen of je het eind van de maand ging halen. Zeker met veldwerk erg handig.
Ik zit ook op ongeveer 10GB per maand. Ik maak geen gebruik van openbare wifi's en ik stream dagelijks muziek in de bus, af en toe Plex maar wel regelmatig Youtube e.d. Dan kom je er echt snel aan.
In Finland werken ze al heel lang met onbeperkte internetbundels. Ook voor de thuisverbinding is een 4G modem erg normaal. Ik denk dat daar het hoge verbruik vandaan komt.

Maar ook de mobiele abonnementen kosten een habbekrats van de prijzen die wij hier in Nederland betalen, in verhouding met de inhoud van die abonnementen.
Anoniem: 710428 12 oktober 2017 14:09
Ik vraag me dan af wat ze in Finland doen, kijken ze daar zoveel 4k porn of hebben ze geen WiFI? :O
in Finland zijn 4G thuis verbindingen al lange tijd beschikbaar. misschien dat die in dit onderzoek zijn meegenomen. Dat zou het grote verschil kunnen verklaren.

In veel buitengebieden heb je namelijk alleen maar 4G voor een vaste verbinding daar.
Zelfde verhaal in Denemarken. Het is redelijk gebruikelijk om een router te kopen en daar een simmetje in te stoppen, in plaats van ADSL, kabel of glasvezel aan te schaffen. (Want: veel makkelijker en zelfde prijs.)
ik dacht dat in Denemarken, glas juist aan het opkomen was. Maar dat heb ik dan blijkbaar mis.
Dat is ook juist, ik zie op verschillende plekken oranje kabels de grond in gaan.
Desalniettemin is "mobilt bredbånd" nog steeds erg groot.

https://www.xn--billig-br...and-i-danmark-infografik/
In veel buitengebieden heb je namelijk alleen maar 4G voor een vaste verbinding daar.
Hoe verhoudt zich dat tot het wettelijke recht op een internetverbinding in Finland, ongeacht locatie? :?
met 4G heb je toch verbinding>?
Dat geldt volgens mij niet voor mobiel internet.
Waarom zou je anders nog een abonnement nemen?
Dat mag ook wel duidelijker in het artikel (Arnoud). In de cijfers van o.a. Finland zit ook heel duidelijk verwerkt dat daar 4G in 'buitengebieden' (als niet heel Finland dat uberhaupt is) wordt gebruikt omdat breedband niet groots beschikbaar is.

Daar ga ik tenminste vanuit.
Inderdaad, deze 4G verbindingen in Finland worden op 450 MHz gebruikt o.w.v de goede penetratie van het signaal in de bossen en het verre bereik.
Je hebt er wel vaak vaste verbindingen, ook in veel buitengebieden nog wel (tuurlijk niet helemaal in the middle of nowhere) maar die verbindingen zijn onze DSL verbindingen van 15+ jaar terug, paar mbit at best en zo onstabiel als ik weet niet wat, en ook nog eens duur. Dus veel huizen hebben daar inderdaad in huis gewoon een vast 4G modem voor hun 'vaste' internet.
Niet enkel Finland. Die top 10 bestaat uit een boel (semi)Scandinavische landen. Lage dekkingsgraad vast internet waarschijnlijk?
In Nederland heb je dan ook bijna overal wel WiFi. Dat scheelt natuurlijk al een hoop.
Thuis en werk, waar verbind je nog meer met wifi? Tenzij je databundel je daartoe dwingt natuurlijk :)
Bijna elk openbaar vervoermiddel.
Dat werkt alleen vaker niet dan wel.
Het werkt zeer zeker maar als de trien praktisch vol is, is het vaak beter op je mobiel internet te gaan zitten.
Helaas staan er nog meer nadelen tegenover: verbinden met een openbaar WiFi netwerk maakt je telefoon kwetsbaar
Hoeveel meer dan als je hem rechtstreeks aan internet hangt? Dus in plaats van alleen bereikbaar door kwaadwillenden in de buurt, maar van over de hele wereld...

De communicatie is wel makkelijk af te luisteren en mee te lezen. Behalve dat de meeste services waar ik gebruik van maak encrypted communiceren zijn er ook nog andere methoden te verzinnen om ervoor te zorgen dat anderen je verkeersgegevens niet kunnen inzien
Ja dat afluisteren in de trein is misschien iets lastiger, maar als ik zelf een accesspoint opzet met de naam 'Wifi in de trein', moet je is kijken hoeveel apparaten daarmee gaan verbinden, automagisch... En dan zit je dus op mijn AP, waar ik de baas over ben...
Dat is weer een ander punt. Maar als we het over 'overal wifi' hebben zal daar niet alleen thuis en op het werk ondervallen. Maar ook de Starbucks en dergelijke waar je ook onbeschermd bent. Al moet je je mischien afvragen wat je aan het doen bent als je bankzaken en dergelijke in het openbaar gaat regelen.
Maar is dat ook omdat dat zo lekker snel en makkelijk is, of omdat je anders door je bundel heengaat? Mijn ervaring is een drama en verbind eigenlijk met geen enkel publiek netwerk.
Als het prima werkt gebruik ik het, anders gewoon m'n data natuurlijk.
Wifi in het OV is dramatisch. In de trein maak ik altijd zelf een hotspot om op mijn laptop te kunnen werken. Mijn 4G is sneller dan de Wifi van de NS.
Van de wfi van de NS krijg je maar 450kBIT per seconde. Dus zo'n 52 kilobyte...
Link: https://tweakers.net/nieu...a-snelheidsverhoging.html
Ik vind het altijd heerlijk om lekker online schaak te spelen op de trein in Nederland. In Belgie doe ik dat over 4G maar als de verbinding een minuut weg valt verlies ik automatisch mijn partij. In Nederland in de trein heb ik daar minder last van.
Waar gebruik je nog meer veel data? In de auto moet ik opletten, in de trein misschien? Maar de meeste tijd zijn we ook thuis of op het werk.
Ik verbruik juist de meerderheid IN de auto. Sure, je moet opletten, maar ik zet vooraf Nieuwsuur aan en beluister heel de video-uitzending terwijl ik rijd. Of, ik zet online radio aan in de auto (Sirius XM á 1MB/min), etc.. etc..
Anoniem: 706671 @Rex12 oktober 2017 14:54
Ik kan je daar in bijtreden al is het op de trein. Ik jaag extreem veel data erdoor omdat ik niet graag zit te klungelen met mp3tjes. Dus kijk ik dan youtube of luister ik naar spotify. als je per dag 3,5 uur op de trein zit dan geraak je snel aan de limiet.
Ik zit ook 5 dagen per week in de trein kom echt niet aan de 1gb data.
Mijn auto heeft ook een gewone radio. Dat kost geen data
Dus? @Marzman vroeg waar je nog meer veel data verbruikt. In mijn geval is dat de auto. Als ik arm was geweest en geen geld had voor data, dan had ik ook de FM radio opgezet, maar dat is niet het geval.
Sterker nog, ik betaal naast de data ook een abonnement op de online radio.
hetzelfde hier, Ik gebruik enkel online radio's want dan kan ik kiezen wat ik wil en ik betaal er ook voor. Heerlijk geen reclame of eindeloos geklep en een genre die mijn radio station niet zou draaien.

Ik was een beetje verbaasd over dat nederland zo laag scoord. Ik hoor zelden nog iemand de 1gb abbonnement hebben. Of heeft iedereen een te groot bundel? (Mijn gebruik moet ik zelfs nog beperken om onder de 10gb te blijven. zo verlaag ik de geluidkwaliteit van de radio stream en ga ik echt geen youtube filmpje kijken tussendoor.) Mijn whatsapp gebruikt deze 900MB al. Ik raad meeste sowieso 2gb aan.
Thuis en werk zijn wel de plekken waar je het meeste bent, en denk ik ook het meest je telefoon gebruikt.
Thuis gebruik ik mijn telefoon nouwelijks die ligt dan echt aan de oplader. Als ik (zoals meerendeels van mijn momenten) onderweg ben met de trein oid dan gebruik ik juist heel veel meer data.
Op mijn werk is ook geen wifi. Ik maak alleen thuis gebruik van wifi en moet ook echt rustig aan doen om mijn 10gb er niet doorheen te jagen.
en studenten krijgen gratis wifi wachtwoord voor openbaren plekken zoals busstations / treinstations of scholen etc.
en studenten krijgen gratis wifi wachtwoord voor openbaren plekken zoals busstations / treinstations of scholen etc.
Loze vergelijking. Waar werkenden wifi op hun werk hebben, hebben studenten dat op hun school/universiteit. Alles in OV en andere openbare plekken is voor iedereen even toegankelijk.
niet elke school/universiteit geeft toegang tot hun prive internet aan elke student.
niet elke school/universiteit geeft toegang tot hun prive internet aan elke student.
Je spreekt in je eerdere reactie over studenten. In mijn optiek zijn dat mensen die aan een universiteit studeren en voor de vorm zal ik hbo'ers er ook bijnemen. Ik kan je garanderen dat er op íedere Nederlandse hogeschool en universiteit wifi beschikbaar is voor diegenen die daar een opleiding volgen.
En rappe ook(hva) minimaal 30mbit up and down, maar soms op ac ook richting 100mbit up/down, prima ping, en public ip per device
En rappe ook(hva) minimaal 30mbit up and down, maar soms op ac ook richting 100mbit up/down, prima ping, en public ip per device
Precies dat. Studeer zelf aan Tilburg University 200/200 wordt gegarandeerd. Vaak zit je richting 350/350.
Kom ik dan met mijn 7 MB per maand voor wat whatsap.

Verder vraag ik me af wat de kosten voor 4g internet in finland zijn daar waar het verbruik bijna 1 keer hoger ligt.
Als iemand dat kan achterhalen ik ben benieuwd. Vooral omdat ik wel wil weten hoe hard we hier opgelicht worden.

Verder wel grappig om te zien dat landen daar waar het vaste internet slechter is of huizen verder uit elkaar liggen 4g duidelijk meer aftrek vind dan hier in nederland waar alles op een kluitje zit.
7 mb?

1 filmpje en je zit erover heen...
Stuur alleen af en toe een berichtje of een fototje.

Overal waar ik kom heb ik gewoon toegang tot de wifi of omdat het vrienden en kennisen zijn of omdat ik het ingesteld heb.
Waarom zou hij een filmpje onderweg gaan kijken, of muziek gaan streamen vanuit spotify of iets ?.
Ik kom ook niet aan de 1Gb zit nu op 200MB in 12 dagen, dan ik houd mij niet in verder ofzo.
hij heeft het over whatsapp, en geen filmpjes.
Hier in Alberta heb je twee 4G netwerken. eentje van Telus/Bell en eentje van rogers. Dat van Telus is nog goed te doen met buiten de stad soms snelheden van 10 mbit. Het probleem is dat je hier absoluut geen abo kunt afsluiten zonder data limiet. De meeste mensen hebben 1 of 2 GB aan data en daar betaal je flink meer voor dan in nederland. 10 GB is er maar heel erg duur (over de 100 CAD per maand). Dus als je op het plate land woont moet je vaak voor long range point to point wifi gaan en dat zuigt vaak heel erg. Dan betaal je ook 100 CAD en heb je misschien 6 mbit met een data limiet van 100 GB (als je geluk hebt).

Dus Nederland moet zeker niet klagen!
Hey ik heb vanaf november een aanbieding te pakken van 6.3 euro per maand voor 1 gb en 250 minuten dus ik vind het allemaal al lang best. ik vind het alleen opvallend hoeveel goedkopet het in sommige andere landen is en vraag me dan ook af wat het wel niet moet kosten om daar 10 gb per maand te verbruiken.

Afgelopen jaren bleef de prijs hier maar ophoog gaan maar het lijkt weer te dalen dus dat is een mooi teken tot 5g er is zucht....
Je wordt hier niet opgelicht. Er zit gewoon enorme belasting op 4G omdat de frequenties voor miljarden geveild zijn aan de providers. Dat is gewoon belasting.

En dat moet je natuurlijk als consument gewoon betalen.

In Finland is het mobiele netwerk meer een nutsdienst. Moet ook wel gezien de geografie. Geen belasting via frequentieveiling en dus goedkoper.

[Reactie gewijzigd door vliegnerd op 22 juli 2024 15:44]

Je wordt hier niet opgelicht. Er zit gewoon enorme belasting op 4G omdat de frequenties voor miljarden geveild zijn aan de providers.
Je gaat er vanuit dat de verkoopprijs maar iets te maken heeft met de kosten. De verschillende 4G aanbieders hebben een winstmarge (behalve Tele2) van 30% en meer. Dus na aftrek van alle kosten inclusief frequentiekosten is 30% winst. Dit is gigantisch. Voor Tele2 zal de marge omhoog gaan zodra ze meer klanten hebben.
Die veilingkosten worden over de loop van x jaar gewoon van de belasting afgetrokken en een restant word maar verrekend.
Je kan kosten en investeringen namelijk voor een groot deel over meerdere jaren afschrijven.
En die miljarden klinken dan veel maar na het afschrijven van de belasting zal daar niet heel veel van overblijven.
Belasting of niet, het aanbod is nog steeds flink goedkoper dan glas/kabel. Ik draai nu 3 maanden zonder vaste lijn, en het bevalt prima. 40€ voor 40/40 mbit zonder bellen en TV over glas... pffff en jaarcontracten, en eindeloos geklooi met hotelwifi in onze vele schoolvakanties. Daar was ik wel klaar mee. Nu dus voor 26€ per maand alles opgelost. Uren beppen met vrienden op hun mobiel, vakantieinternet, en thuis internet.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 498327 op 22 juli 2024 15:44]

Kom ik met mijn 50+GB/maand...
Kolere haha ik download 44 series per jaar en daar haal ik net de 600 gb mee.

Wel een grappig feitje ik zat laatst bnij een vriend en we hebben allebei ziggo 200/20 en hij liet even via zijn 4g een speedtestje zien 184/48 was het resultaat binnenshuis. Absurd dat 4G upload gewoon 2,5x zo snel is als de vaste kabel die ook nog eens 73,45 per maand kost.
Echt he?! 4G is belachelijk snel. Thuis speel ik CS:GO via mijn 4g omdat de ping lager en stabieler is. Als 5G uitkomt (die de ping gaat aanpakken, en het aantal devices/mast, snelheid EN power consumption), denk ik dat we gaan zien dat steeds meer mensen thuis draadloze routers gaan hebben; routers met een SIMkaart er in. Waarom nog een glasvezelverbinding hebben als je via 5G makkelijk dezelfde snelheden/bijna dezelfde ping haalt?
Het blijft natuurlijk een gemiddelde hè, kan een beetje een vertekend beeld geven. Kan mij voorstellen dat de grootverbruikers gecompenseerd worden door mensen die amper mobiel internetten.
Daarom is een mediaan ook een handig gegeven, dan weet je het punt waarop 50% van de mensen minder en 50% van de mensen meer gebruiken.
Dit is natuurlijk absoluut niet waar. Als 1 iemand 50 gb gebruikt moeten daar 50 mensen 0 gb voor gebruiken.
Ik denk eerder dat de verhouding 80/20 is
uhm, suggestie: zoek het begrip mediaan op
De mediaan is het middelste getal in een (oplopende) getallenreeks. Als er twee middelste getallen zijn, dan bereken je het midden tussen deze getallen.
https://hulpbijonderzoek.nl/online-woordenboek/mediaan/

de mediaan krijg je door alle waardes op volgorde te zetten, en dan de middelste waarde te pakken.
dan krijg je dus het punt waar 50% er boven zit en 50% er onder

in jouw geval dus 0.

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 22 juli 2024 15:44]

Heb ik weer wat geleerd. Dus als ik drie gebouwen heb:
1 van 1 miljoen
1 van 2 miljoen
1 van 10 miljoen
Dan kost een gebouw mij gemiddeld 2 miljoen?
Is wellicht wel offtopic :)
Ja, zo werkt een gemiddelde :)
Ik merk wel applicaties ook steeds meer gaan verbruiken, snel een feed van instagram downloaden is toch alweer 2mb dacht ik. Facebook was daar eerst ook een held in, maar is gelukkig minder geworden.
Klopt, hier stond ik een tijd geleden ook van te kijken! Paar keer Instagram gecheckt onderweg, en opeens kreeg ik een melding dat mijn data voor 80% gebruikt was. Ik heb ondertussen die Instagram optie dat hij minder data gebruikt aangezet, en nu gaat het wel weer. En als ik geen wifi heb dan raak ik die Verhalen niet aan. Maar als ik binnenkort mijn abonnement ga verlengen dan ga ik denk ik toch voor 5GB ipv 1... ook met het oog op de toekomst, alles wordt meer :c
Ik gebruike vroeger de souncloud app, en die cachte gewoon je nummertje op de achtergrond zodat je kon blijven door luisteren als je verbinding weg was. Toen brachte ze een update uit en de oude versie werd niet meer ondersteunt. Nu word er niet gecasht meer, spoel je terug dan word er opnieuw data verbruikt. Laat je de app te lang aan staan dan laad en laad en laad hij. Ooit een keer 300 MB van mijn data verneukt, totaaaaal zinloos.
Helemaal mee eens. Een veldwerk seizoen en toen kon ik met dezelfde data veel langer door dan het jaar daarna. En als je even ergens in een dorpje wifi had dan nergens aan komen zodat je toch een uurtje kon luisteren.
2mb? als je een paar foto's laad zit je daar al snel overheen, bij instagram is dat niet zo gek
Ik gebruik zelf gemiddeld zo ongeveer 300MB, gebruik mijn 4g vooral onderweg en daarbij lees ik vooral mijn nieuws feeds en browse ik een beetje. Ik zou zelf alleen meer gaan gebruiken op het moment dat ik ook video zou gaan kijken of wifi zou negeren maar goed dat is mij een duurdere abo niet waard en vandaar dat mijn internetverbruik beperkt blijft.
Voor mij is het dus ook niet waard om meer te gaan betalen, daarbij heb ik 3GB elke maand door verdubbeling van vodafone/ziggo.
Maar dan als nog waarom zou ik constant moeten youtuben en alles onderweg, ik zou eens weten wat ik op youtube moet kijken.

Nieuws lees ik wel weer op het werk of thuis tijdens eten ofzo bij de tv, hoef ik echt niet 24/7 constant te zien/lezen.
Geef mij meer data en ik verbruik meer :O
Precies. Dit 1GB komt omdat veel mensen een toestel op afbetaling hebben en dus de 1GB nemen want dan is de maandprijs te doen.

Ik moet nog een half jaartje voordat abonnement afloopt maar heb het wel even aangepast naar onbeperkt.

Ik gebruiker nu gemiddeld 1GB per dag in plaats van per maand.
Nou zijn er vast genoeg mensen die inderdaad 1GB hebben omdat dat gepaard ging met een toestel op afbetaling, maar er zijn ook genoeg mensen zoals ik en redelijk wat van mijn vrienden die gewoon 1GB sim only hebben omdat we toch niet super veel data gebruiken; whatsapp (met media downloads uit) en gewoon wat browsen.

Voor de rest inderdaad veel WiFi (werk, thuis, etc.)

[Reactie gewijzigd door Argonar op 22 juli 2024 15:44]

Jep me too, we zitten nu op 12 oktober en heb al 9GB via 4G+ verstookt. Regulier HD streaming van filmpjes, snapchat, instagram, facebook (fotos en videos), nieuwssites met rijke media, en wat android games zoals clash royale. Dan haal je je GBtjes wel.
Irritant he die meldingen op je mobiel: Dit bestand is erg groot. Wil je dit wel echt downloaden via 4G -> First world problem ;-) Sinds dat ik onbeperkt heb ga ik alleen nog op de wifi als ik iets naar de TV wil casten. (Of met een app de wifi voor mijn kinderen tijdelijk uit zetten als ze bijvoorbeeld hun huiswerk niet gemaakt hebben).
Inderdaad. Ik gebruik max 1GB omdat ik max 1GB heb.
Verenigde Staten heeft ook onbeperkt data, alleen is er daar een mentaliteitsverschil. Als je in Nederland onbeperkt data gaat aanbieden, dan is het gemiddelde ongeveer 5 GB per dag. Als je in Nederland free refill aanbiedt, dan is het 5 liter diet per persoon per dag.

In Nederland geldt de mentaliteit: Als het er is, dan gebruik ik het maximaal.

Zou interessant zijn om de lokale mentaliteit ook mee te nemen in het onderzoek.
En hoe kom je daarbij?
Bullshit hoor. In de USA zijn er een stuk minder unlimited mobile data contracten dan in Nederland. En er zijn zat mensen die zich helemaal krom drinken aan alle gratis refills die je daar kunt krijgen. Woon zelf in Canada waar de maximum mobile data die je kunt krijgen iets van 10 GB is. En die gratis frisdrank is zo goedkoop.
Zelfs prepaid is unlimited. Mijn simkaart doet gewoon unlimited data. Echter na 32 GB kom je in een speciale QoS, waarbij ander verkeer voorrang krijgt. Hier merk je in de praktijk weinig van. Alleen bij grote evenementen wil de snelheid dan weleens matig zijn.

En ja, er zijn zat mensen die zich krom drinken aan free refills, maar procentueel valt het allemaal best mee. Probeer free refill maar eens in Nederland. Denk dat meer dan 10% er misbruik van maakt.
Er is geen misbruik want zelfs al zou je je zelf dood drinken dan kost het de restaurants nog niks. Ik zie wel eens iemand een container met ketchup vullen en dan naar buiten lopen, of alle zout packetjes stelen. Maar frisdrank niet, het misbruik is eerder andersom met al die dikke mensen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.