Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 135 reacties

Nederlanders en Belgen zijn veelal meer geld kwijt voor triple-play pakketten met internet, tv en telefonie dan inwoners van omringende landen. Dat blijkt uit een inventarisatie van de tarieven door de Belgische toezichthouder Bipt.

De mediaanprijs voor een pakket voor vaste telefonie, tv en internet met een minimale downloadsnelheid van 30Mbit/s is in Nederland rond 60 euro, in België is dat zelfs 76 euro. Dat is een stuk meer dan Fransen kwijt zijn voor dezelfde diensten: die betalen bij een gemiddeld pakket ongeveer 36 euro, Duitsers 44 euro. Spanje is wel weer duurder, met een mediaanprijs van rond 97 euro voor datzelfde pakket.

De Belgische toezichthouder Bipt, die de cijfers publiceerde als onderzoek naar de tarieven in eigen land, baseert zich op onderzoek van de economische unie OESO van augustus vorig jaar. In Nederland zijn KPN, Tele2, Ziggo en UPC in het onderzoek meegenomen, in België zijn dat Belgacom, Numericable, Telenet en Voo.

Uit het onderzoek, dat ook ging over tarieven voor mobiele diensten, blijkt dat de prijs die Belgen moeten betalen voor bellen en mobiel internet aan het dalen zijn. België is daarbij goedkoper dan bijvoorbeeld Nederland. In beide landen zijn alleen prijzen van grote providers meegenomen, terwijl die van prijsvechters ontbreken. In Nederland kiezen juist steeds meer mensen voor een abonnement bij een prijsvechter.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (135)

Het artikel zegt dat Nederlanders en Belgen veel betalen voor internet, dit klopt. Maar wat ik opmerkelijker vond is het verschil tussen beide landen!

Ruim §15,00 is toch fors!
Merk goed op dat het volgens bovenstaand artikel om mediaanprijzen gaat. Wat enigszins tegenstrijdig is met de openingszin van het artikel, waar "gemiddeld" wordt vernoemd. Gemiddeld en mediaan zijn twee duidelijk verschillende termen.

Dus een verschil tussen de medianen van §15 betekent niet noodzakelijk een gemiddeld verschil van §15. Kan meer zijn, maar ook minder.

Nu, ik heb even de studie van het BIPT ingekeken. Het gaat om een enorme hoop gegevens, maar als ik specifiek naar de triple-play pakketten kijk snap ik bovenstaande cijfers niet. De pakketten worden opgedeeld in 3 categorieŽn: lage snelheid, medium, en intensief.
Als ik vervolgens kijk naar enkel de laatste twee categorieŽn zie ik dat er 10 Belgische producten worden opgelijst. Slechts 1 (!) daarvan komt boven de hierboven vernoemde §76.21 uit. Ik begrijp dan ook niet hoe dat een mediaanprijs kan zijn.


Eventjes concreet, voor pakweg een "Telenet Whop" (die aan alle voorwaarden voldoet) betaal je §62.50. Er zijn goedkopere, en er zijn duurdere aanbiedingen: rangschik de 10 Belgische producten van goedkoop naar duur en Whop is vijfde in de rangschikking. De mediaan zou dus het rekenkundig gemiddelde moeten zijn van Whop en het zesde product in de lijst en dan kom ik uit op §64,48.
Mediaan zou ik normaal gesproken kiezen aan de hand van het aantal gebruikers, niet naar het aantal unieke produkten. Als meer dan 50% het duurste produkt afneemt dan kan dat dus alsnog de mediaan zijn (normaal gesproken zal het wel niet zo zijn dat de duurste pakketten het populairst zijn, maar het is alleen om het punt te illustreren). Best wel vreemde methode als ze bovenstaande echt gedaan hebben (en daar lijkt het wel op).

[Reactie gewijzigd door Jefrey Lijffijt op 6 februari 2014 12:26]

Het hangt er maar net van af wat het doel van de studie is:
  • wil je puur op productniveau bepalen wat de kosten zijn en wat dus de mogelijkheden zijn voor de consument, vergeleken met de (belangrijkste) omringende landen?
  • wil je ook het gedrag van de consument bepalen en dus de reŽle gemiddeld betaalde prijs door de consument?
De studie van het BIPT gaat duidelijk over de eerste keuze. Er worden geen aantallen consumenten intekenend op de verschillende pakketten in rekening gebracht.
De mediaan in deze betreft dus inderdaad gewoon de mediaan van de opgelijste producten die aan de vermelde voorwaarden voldoen.

Op zich vind ik dat geen vreemde methode gezien het doel. Wanneer de Belgische consument dan eerder naar duurdere of net goedkopere producten grijpt zegt dat meer iets over hoe de Belg zijn budget besteedt - maar dat was niet de scope van het onderzoek.
Als je de mogelijkheden wilt bekijken dan moet je niet de mediaan berekenen maar gewone het kostenspectrum weergeven per land.
Kijk, de titel van de studie is duidelijk:
Vergelijkende studie Prijsniveau Telecomproducten in BelgiŽ, Nederland, Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk [Tarieven van augustus 2013]
Er zijn veel getallen en grafieken (met medianen, inclusief boven- en ondergrenzen, etc) in de studie opgenomen, die een breed zicht geven op de situatie.
Echter als je alles in 1 mooi grafiekje wil gieten zoals hierboven vind ik het nemen van de mediaan geen slecht idee. Jij wel? OK dan, maar je hoeft niet voor te schrijven wat anderen "moeten" doen. Het staat je vrij de studie te bekijken en aan te geven waarom de gehanteerde methodes niet correct zijn.

Het enige waar ik vragen bij heb is de correctheid van het getal dat als mediaan wordt opgegeven. Vandaar bovenstaande post.
Sorry voor de onduidelijkheid, ik vind dat je een goede vraag stelt.

Afgezien dat de opmaak van de grafiek sowieso niet zo best is (zie Tufte 1983, of wat recentere publicaties over informatie visualisatie), stel ik de vraag wat de mediaan van het produktaanbod uberhaupt zou kunnen vertellen, bijvoorbeeld het minimum lijkt me eigenlijk interessanter.

Ik heb het onderzoek even bekeken en vind op pagina 105 een grafiek met hele andere cijfers, terwijl dat gegeven de definitie "De mediaanprijs voor een pakket voor vaste telefonie, tv en internet met een minimale downloadsnelheid van 30Mbit/s" precies dezelfde cijfers zou moeten bevatten.
Ik heb het onderzoek even bekeken en vind op pagina 105 een grafiek met hele andere cijfers, terwijl dat gegeven de definitie "De mediaanprijs voor een pakket voor vaste telefonie, tv en internet met een minimale downloadsnelheid van 30Mbit/s" precies dezelfde cijfers zou moeten bevatten.
Inderdaad. Ik zou eigenlijk verwachten dat tabel op pagina 105 een weerspiegeling is van die op tabel 104, maar dat is niet zo. Noch medianen, noch maxima lijken te kloppen (minima daarentegen wel). Hier blijkt wel dat NL en BE niet ver uit elkaar liggen qua mediaan en dat de spread voor BE net wat ruimer is.
Hetzelfde komt terug op pagina 106-107.

Kijk je vervolgens op pagina 136, dan vind je de getallen voor NL en BE terug die ook in dit Tweakers-artikel zijn opgenomen. Ik zou vermoeden dat dit uit de (gecombineerde, want hoge snelheid voldoet ook aan de gestelde voorwaarden) tabellen op pg 104 en 106 zou moeten voortvloeien, maar zie niet in op welke manier.
Volgens mij zit het zo: de cijfers op pagina 136 hebben een andere bron (bij dit artikel staat bij de cijfers ook "Bron: OESO", bij figuur A.7 staat "Bron: Van Dijk, 2012"), want die in het hoofdbestandsdeel zijn eigen berekeningen van Bipt. Tweakers had misschien juist de cijfers van Bipt moeten weergeven, dit is wat verwarrend.
Ik vind Whop wel een slecht voorbeeld van Triple play: zonder huur digicorder (§8 per maand) kan je daar eigenlijk ook geen tv mee kijken. Whop kost eigenlijk §70,5 per maand.

Dat verklaart de overige cijfers natuurlijk niet.

Edit: helemaal mis. Sloeg Whop & Whoppa door elkaar, en Telenet heeft zijn prijsaffichage gecorrigeerd.

[Reactie gewijzigd door Dnomaid op 6 februari 2014 13:42]

Het klopt niet.
De mediaanprijs voor een pakket voor vaste telefonie, tv en internet met een minimale downloadsnelheid van 30Mbit/s is in Nederland rond 60 euro.
Ziggo Alles-In-1 Plus 60MB (geen 30 MB te krijgen alleen 20 Mb) 53,95
UPC Basis 50 Mb 42,50
Tele2 Basis 40 Mb 35,-
KPN Standaard 40 Mb 58,-
vershil tussen frankrijk en spanje die ook naast elkaar liggen is ruim 60 euro. Dus vraag me af of dat nu veel is.
Ik vraag me af waar de prijs vanaf hangt. Want heel dichtbevolkte landen met een hoogbezettingsgraad aan gebruikers komen niet bijzonder goedkoop uit. Volgens mijn wordt dit beetje tegen gegaan door hoe ver een land technisch ontwikkeld is. Zie Japan bijvoorbeeld. Het kan zijn dat we doordat we verder ontwikkeld zijn in onze dagelijks techniek meer eisen stellen. We meer gebruikers hebben van internet met duurder abonnementen. Meer gebruikers hebben van digitale televisie welke meer betaal pakketten hebben als andere landen. Vind deze cijfers beetje misleiden eerlijk gezegd.
Ik vind ook dat je niet alleen kan kijken naar de snelheden. Het is te kort door de bocht. Wij hebben bijvoorbeeld meerdere vestigingen. Waaronder ook in Frankrijk. Ja, dat abonnement is goedkoper, maar die verbinding is - zeker vergeleken met de verbinding in Nederland - erg storingsgevoelig. Dan betaal ik liever meer voor een verbinding welke langzamer is maar bijna nooit een storing heeft dan een verbinding welke goedkoper is maar meerdere keren per week kuren heeft. Als een abonnement duurder is omdat er een betere infrastructuur ligt dan heb ik daar geen moeite mee.

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door Anonyymm op 6 februari 2014 11:55]

Inderdaad!
Bekijk ook even de dekking over het hele land. En dan komen we toch ook weer op opmerkelijke cijfers uit.
Ook het aantal winkelpunten zal fors verschillen met wat we gewoon zijn in BelgiŽ.
Ik woon in het centrum van toulouse. Ik betaal 39,95 voor mijn abonnement. Gratis bellen naar veel landen, zelfs buiten Europa. Best leuk, maar...

Bandbreedte is echt dramatisch hier. Ik haal als ik geluk heb Max. 10mbit. En dan heb ik het nog relatief goed, want ik ken genoeg mensen die niet boven de 2mbit uitkomen. Het wachten is op glasvezel, maar dat is lang niet overal te krijgen.

Ik mis mijn Ziggo abonnement zeker wel. Ik betaal liever een paar tientjes meer voor een goeie verbinding.
de cijfers kloppen dan ook niet echt voor BelgiŽ, als ik vlug even door het rapport gaat komen ze op 66,36§ per maand, wat hier boven staat is de hoogste prijs: niemand is verplicht op een pakket te nemen bij de duurste aanbieder (of rij jij ook met een Bentley?)

nog steeds veel, maar als ik het zo zie is Frankrijk en Zweden eerder de uitzondering en is 60§ / maand wel de gemiddelde prijs, Nederland zit dus helemaal niet slecht
Maar ook in Nederland ben je niet verplicht om §60 uit te geven. Ik ben bij UPC voor 50mb+TV+Telefoon §37,50 kwijt. Het basis digitaal/HDTV pakket kost §5 per maand extra. Dat is al met al toch heel stevig minder dan de genoemde §60.

Ik denk dat de hoge mediaan wordt veroorzaakt door de grote bandbreedte aan snelheden boven de 30mbit. Bij UPC kan je bijvoorbeeld kiezen voor 50, 120 en zelfs 200mbit, bij Ziggo kan je kiezen voor 60 of 150mbit en KPN doet 40 en 80mbit. Zeker de 80mbit+ abonnementen zijn toch wel aanzienlijk duurder, hetgeen die hogere mediaan wel verklaart.

Eigenlijk kan je wel concluderen dat de mediaan een totaal nietszeggende statistiek is, het zegt namelijk niets over de betaalbaarheid van snel internet in een land.
Benzine is daar weer goedkoper dus trekt elkaar weer in balans.
Ik heb een electrische tv en pc, dus dat maakt niet uit.. :-)
Op zich wel logisch, Nederland hoort bij de landen met het snelste internet. Daar wil ik graag een 10tje meer voor betalen.
Daarom vergelijken ze abonnementen met dezelfde snelheden, anders zou het geen eerlijke vergelijking zijn.
Vergeet niet dat een provider heeft moeten investeren in het netwerk, en het op een manier moet terugverdienen. Dan kan je wel een goedkoper abonnement hebben, je betaalt toch mee aan het duurdere netwerk dat er ligt en waar je gebruik van maakt.

Ik vind dat desiler dus wel een punt heeft. Ook wordt het vergeleken met een 30mbit prijs, wat vaak te traag is voor de goedkope ADSL aanbieders, en de stappen vaak zijn:

Tot 20 (komt vanuit het ADSL tijdperk), tot 40 ~ 50, tot 100~120

Edit:
Alleen online heeft 30mbit, en XS4ALL en KPN hebben een 40 mbit, het overige zit er direct 20mbit boven.
Bron: http://www.breedbandwinke...en/alles-in-een-pakketten


@nothing_is_safe: Is postcode gebonden, bij mij niet zichtbaar.

[Reactie gewijzigd door XiniX88 op 6 februari 2014 14:13]

telfort levert gewoon 30 mbit , en doet dat al geruime tijd.
heb het net nog nagekeken op telfort.nl
hier een linkje voor je http://internetshop.telfort.nl/alles-in-1-basispakket/

edit:
zelfs op de link die jij geeft naar breedbandwinkel staat duidelijk het telfort 30/3 pakket. mischien volgende keer beter kijken ?

edit2: aan mijn kant is het zeker niet postcode gebonden , ik heb op geen van beide sites een postcode ingegeven. Dan blijft alleen de mogelijkheid over dat toen jij bij breedbandwinkel heb gegekeken dat jij je postcode hebt ingevoerd , en dat had je dan waarschijnlijk beter niet kunnen doen :)

[Reactie gewijzigd door nothing_is_safe op 6 februari 2014 23:50]

Tweak biedt ook nog een 30Mbit aan hoor :)
Je hebt echter in Nederland nauwelijks abbo's met 30Mbit.
Het is meestal 40 of 50 Mbit
Vergelijken is dan dus lastig
Vergelijken kan heel goed. In Frankrijk heb je voor 100/100 triple pakketje maar 40 euro's nodig, in Nederland toch zeker het dubbele en nog meer! In NL betaal je gewoon stukken meer.
overdrijven is ook een kunst. Een 100/100 triple pakket via glasvezel kost echt geen 80 euro hoor (eerder zo rond de 52 euro)

@frankwopereis:
blijft toch staan dat de opmerking "zeker het dubbele" (=60 euro afgaand op de 30 euro die je hieronder aangeeft) niet klopt.

[Reactie gewijzigd door Yucko op 6 februari 2014 12:02]

52,50 voor de goedkoopste
60 gemiddeld

Ik zat wellicht wat hoog met het dubbele, maar dat komt omdat ik in mijn hoofd had dat Frankrijk zo'n 30-40 kost, en ik alleen 40 noemde. 60 is wel het dubbele van 30 dus dan klopt het wel.. Maar dan heb je het in Frankrijk wel over de goedkoopste.
Ik betaal 10 euro voor 100 mbit/s maar he ik ben daar wel echt uitzondering mee. Als huishouden zijn we toch 40 euro daarvoor kwijt. :P Leven surfnet :P Met tv zijn we dus tegen 60 euro kwijt.

[Reactie gewijzigd door comitatus op 6 februari 2014 11:47]

Ik betaal bij Caiway voor 150/150 , basis tv en telefonie (wat ik niet gebruik) §50,-. Er zijn dus blijkbaar uitzonderingen. Haal overigens 169/162, krijg dus nog meer ook.

[Reactie gewijzigd door mach2 op 6 februari 2014 11:52]

Telfort biedt zelfs nog 8 Mbit/s aan....

Ik betaal trouwens zelf maar § 40 (eerste jaar slechts § 22,95) voor mijn 30/3 Triple play. Kennelijk doen andere Nederlanders iets fout.
Mijn "30 Mbps gegarandeerd, tot en met 50 Mbps" komt in de praktijk neer op een supersonische 11-15 Mbps in een van de grootste Vlaamse steden.

Waarom ben ik nog steeds aangesloten bij hen? Onder meer omdat de helpdesk van de concurrent het ooit eens vertikt heeft om me de naam van hun access point door te geven omdat ik volgens hen geen telefoon had maar een tablet aangezien ik hun SMS niet ontvangen had. Een verkoper van diezelfde aanbieder moest trouwens ook het merk van mijn telefoon weten alvorens me een prepaid kaart te verkopen, en vroeg me vervolgens of ik toevallig wist of het een Apple of Android is. Tja.
Vanuit gaande dat we even snel internet hebben is het vrij duur. Tenminste wat de provider beloofd.

In het artikel staat:"De mediaanprijs voor een pakket voor vaste telefonie, tv en internet met een minimale downloadsnelheid van 30Mbit/s is in Nederland rond 60 euro, in BelgiŽ is dat zelfs 76 euro."
Tja, maar de mediaanprijs suggereert dat ze dus gewoon de kosten van alle abonnementen genomen hebben en daar de mediaan van bepaald hebben. Aangezien de bandbreedte hier ook veel hoger ligt dan in andere landen is dat dus inderdaad wel een wat kromme vergelijking.
Ik heb nog niet de originele publicatie gelezen, dus het kan aan de verwoording van het Tweakers artikel liggen, maar zoals het er nu staat is het dus behoorlijk appels met peren vergelijken.
Daarnaast hebben ze alleen KPN, Tele2, Ziggo en UPC meegenomen voor Nederland, terwijl er natuurlijk nog vele andere providers zijn, en 3 van deze 4 in elk geval niet als de goedkoopsten bekend staan (even bandbreedte en kwaliteit in het midden latend, maar puur naar prijs kijkend).

Edit: Even de bron wat verder bekeken, blijkbaar heeft BIPT alleen naar NL, UK, DE en BE gekeken. UK komt echter (zoals ook in de grafiek bij dit artikel te zien) gewoon overeen (grofweg) met NL en BE. Ook Luxemburg (grafiek bij dit artikel) en Denemarken zijn vrij vergelijkbaar. Frankrijk is dan inderdaad wel veel goedkoper, maar er is uberhaupt niet duidelijk op basis waarvan die prijs bepaald is (misschien lagere bandbreedtes?).
Sowieso is het nogal een aparte conclusie, want hoewel FR en DE dan misschien goedkoper zijn, zijn landen als Zwitserland, Denemarken, Luxemburg, Oostenrijk etc juist weer vergelijkbaar, en zijn er ook nog genoeg Europese landen waar de mediaan (soms veel) hoger ligt, en sommigen waar het lager ligt. Zo over Europa bekijkend zitten BE en NL redelijk in het midden.

Edit2: je hebt gelijk, mediaan is inderdaad niet hetzelfde als gemiddelde, dus dat heb ik aangepast.

[Reactie gewijzigd door TheKmork op 6 februari 2014 11:48]

Mediaan is niet gelijk aan het gemiddelde. Ze hebben alle prijzen van laag naar hoog geordend, en hebben de middelste waarde daarvan gepakt. de Mediaan kan gigantisch afwijken van het gemiddelde als de prijzen niet een normale verdeling hebben, maar bijvoorbeeld extreem hoge waarden of relatief veel lage prijzen.

in de reeks:
5 6 7 7 9 15 20 is de mediaan 7, maar het gemiddelde is 9,7, dat is een afwijking van bijna 30%.

[Reactie gewijzigd door Marrtijn op 6 februari 2014 11:38]

edit: ik had niet in de gaten dat er al lang een reactie op was gekomen... mod maar weg.

[Reactie gewijzigd door MatthiasDS op 6 februari 2014 11:55]

internet alleen is ook bestwel duur als je ziet wat je er voor krijgt: 25§/mnd en dan heb je basic internet 30mbit down, 1 up. en beperkt op 100Gig /mnd..
Op zich wel logisch, Nederland hoort bij de landen met het snelste internet. Daar wil ik graag een 10tje meer voor betalen.
Nee, het is niet logisch. Want het gaat om een gemiddeld abonnement met downloadsnelheid van 30 mbit/s. Er worden dus gelijkwaardige producten vergeleken.

Hoewel er misschien verschillen in loonkosten zijn die prijsverschillen deels kunnen verklaren denk ik dat het grootste deel van de verklaring in Nash-equilibria ligt.

Dit zijn kleine, gesloten markten, met een klein aantal partijen. Het is niet gemakkelijk om de markt binnen te komen. De aanbieders hebben nauwelijks belang om een prijzenoorlog te beginnen, want dat verlaagt op de lange duur slechts ieders winstmarge.

offtopic:
Hoewel iedereen "a beautiful mind" gezien heeft lijkt niemand te weten wat nu de bijdrage was waarvoor de kerel een nobelprijs kreeg. Het modelleren van dit soort markten dus,

[Reactie gewijzigd door Spheroid op 6 februari 2014 11:28]

Kan mij die snelheid nou boeien als er overal een datalimiet op zit.

1 GB wordt niet meer dan 1 Gb als de datasnelheid verhonderdvoudigd.!
Vaste internetverbindingen hebben wel meestal een limiet van 100++ GB ipv 1 GB.
Ik niet. Je kunt wel een 150mbit abo hebben, maar dat wil niet zeggen dat je dat altijd haalt. Als de server waar jij je data vanaf haalt aan een 10mbit lijn hangt, zul je niet hoger komen dan 10mbit.
Ik ben persoonlijk van mening dat providers alleen met triple-play moeten komen wanneer iemand dat ook 'nodig' heeft.

Zelf "mag" ik geen snelle internet afnemen van Ziggo zonder verplicht triple-play te nemen.
Ik wil geen telefonie en/of televisie, maar ik wordt gedwongen om dat af te nemen, anders mag ik geen gebruik maken van het snelste internet pakket.

Ik ben niet beroerd om te betalen voor een snelle internetverbinding, maar geef de keuze aan de klant om te kiezen voor alleen internet of een totaal pakket.

Ik denk juist dat het door triple-play pakketten zo duur aan het worden is.

side note: na een leuke verlaging van abbonementskosten afgelopen keer, gaan ze nu met §1,- per maand omhoog.
Ik betaal nu §63.95 voor het onderstaand pakket, maar ik kijk geen televisie en ik bel niet via een vaste telefoon.
Volgende maand wordt er dus §64.95 betaald voor ene heel pakket waar ik slechts 1 onderdeel van gebruik.
  • snel en betrouwbaar internet (150 Mbit/s)
  • TV Standaard met 25 analoge, circa 60 digitale en 16 HD TV-zenders
  • gratis bellen naar ruim 1,5 miljoen andere Telefonie abonnees
  • gratis internetbeveiliging voor 1 PC

[Reactie gewijzigd door Cyber Shadow op 6 februari 2014 11:35]

Het extra pakket wordt inderdaad 1 euro duurder, maar in jou lijstje staat nog gratis bellen naar andere Ziggo telefonie abonnees.
Met de tariefwijzigingen vervalt deze regeling ook. Je moet straks namelijk § 0,09 betalen als starttarief en dan vervolgens § 0,09 per minuut.

Een overzicht van de nieuwe tarieven is te vinden op: https://www.ziggo.nl/#producten/tarieven/2014/u2.

In het overzicht met tarieven zie ik maar ťťn kopje met Bellen naar alle Nederlandse mobiele telefoonnummers. Daaronder staat dat het nieuwe tarief voor bellen naar mobiele nummers gratis wordt. (Dit lijkt onder VolopBellen Altijd te vallen, maar dat is voor mij onduidelijk).

[Reactie gewijzigd door Rido op 6 februari 2014 12:31]

Helaas is dat niet duidelijk voor nieuwe abbonees.
Ziggo adverteeert nog steeds met de volgende prijzen;

§ 63, 95 per maand
Alles-in-1 Extra
Voordelig televisie kijken, internetten en bellen
Kies in stap 2 uw voordeel:
• Alles-in-1 de eerste 6 maanden voor § 30 per maand, of:
• De Interactieve HD ontvanger gratis, of:
• De Interactieve HD recorder voor maar § 49 of:
• Gratis Samsung tablet Galaxy Tab3 (7 inch), of:

Optioneel: kies bij stap 2 uw introductievoordeel voor:
• HBO, FOX Sports of TV Extra
Je kunt toch Z3 nemen voor §58,95 per maand? Dat heeft dezelfde snelheid, maar zonder telefonie. Scheelt toch weer wat.
En dit is de reden:

http://www.standaard.be/cnt/dmf20140205_00965371
BelgiŽ is een van de goedkoopste landen voor mobiele telefonie. Wie postpaid belt, dus met factuur, is alleen in Frankrijk en Groot-BrittanniŽ goedkoper af, al is het verschil klein. Internet echter is bij intensief gebruik duur, en er is weinig keuze.
Geen verrassingen daar zeker :-( In BelgiŽ zit je nog altijd voornamelijk met het duopolie Belgacom en Telenet. We moeten ook niet echt hopen dat er van overheidswege uit veel druk is om dat te verbeteren gezien respectievelijk de federale en Vlaamse overheid grote aandeelhouders zijn.

Ook is Belgacom (VDSL) lang niet altijd een optie, zeker niet als je wat landelijker woont.
En als er dan een andere optie is Bv: Dommel. dan heb je veel gig's maar ook veel lag in games 35ms+

[Reactie gewijzigd door X_pl0visi0n op 6 februari 2014 15:37]

Geen triple play en VDSL, dus problemen in wat meer landelijke gebieden...
Het is inderdaad hilarisch dat je enige opties qua internet overheidsbedrijven zijn met duidelijke politieke agenda's.
Denk je dat dit in andere landen anders is, ja andere landen hebben vaak meerdere kabel providers, maar deze zien zitten niet in dezelfde regio's
In Parijs (ben daar regelmatig) vallen mij inderdaad altijd de reclames op van de ťrg scherp geprijsde triple play pakketten. Vaak gaat 't dan ook nog om 100/100 fiber pakketjes in de 30-40 EU range... Waarom kan dat hier niet? "Cost of living" is in Frankrijk hetzelfde als hier, gok ik zo.. Dus volgens mij is het een valide vergelijking..!

[Reactie gewijzigd door RatedR op 6 februari 2014 11:17]

En daar heb je het dan ook. Ik veronderstel dat je het over Free hebt?
Kijk dan even naar hun dekking BUITEN Parijs...
Ik heb free in Toulouse. Triple play, 39,95

Glasvezel hebben ze idd alleen in Parijs. Bandbreedte is echt ruk.
Misschien wordt in Frankrijk meer gerekend voor zenderpakketten of pay-per-view bijvoorbeeld?
Het is niet allemaal zo simpel.
Als ik afga op wat mijn schoonouders zeggen (die nu al een tijdje in frankrijk wonen), is de "Cost of Living" daar een stuk lager.

Maar denk dat je met die triple play pakketten vooral ook wel geluk moet hebben. Ze betalen nu rond de 35 euro. Telefoon werkt (meestal) goed, TV via schotel antenne (schotel antenne kostte 1 euro bij het nemen van triple play) en internet via adsl (onbeperkt)
Ze halen iets van een 4 mbps omdat ze landelijk wonen.
Vind dat alles voor 35 euro goedkoop maar ja, qua internet heb je dan ook niet echt veel overschot als je meer wil doen dan surfen
Sorry, maar dat over cost of living ben ik niet met je eens. Ik ben geŽxpatrieerd naar Frankrijk, en mijn salaris is hoger geÔndexeerd omdat cost of living hier hoger is.

Sommige dingen zijn hier goedkoper. (Uit eten, wijn, en ja, internet.) maar een tas boodschappen is hier duurder dan in Nederland.
Dat zal misschien met de locatie te maken hebben. Ze wonen half platteland in "de vergeten streek" (in het centrum van frankrijk waar niemand iets van weet omdat men er gewoon door rijdt op weg naar het zuiden).
Ik (en vroeger mijn schoonouders) woon in Belgie dus ik weet niet of het zo'n groot verschil is met Nederland

Ze zijn een tijd bezig geweest met hun kosten bijhouden en ze komen op gemiddeld 300 ŗ 400 euro per maand goedkoper uit.
Hun electriciteitsrekening is de helft van wat het in Belgie was.
Ze doen hun boodschappen in een Leclerc en daar betalen ze zeker niet meer voor hun producten. Heb prijzen vergeleken met site Collect & Go van Colruyt.
Ik die altijd dacht dat diesel in frankrijk zoveel duurder was (ik woon net aan de grens Belgie/Frankrijk en hier staan veel benzinestations vol met fransen die komen tanken). De prijs van diesel aan het leclerc benzine station was 3 cent/liter goedkoper dan hier.
Alles dat te maken heeft met de medische sector is gewoonweg gratis. Voor iemand in de fleur van zijn leven misschien niet zo heel belangrijk maar toch ...
Belasting op onroerend goed is een heel stuk kleiner dan in Belgie.

En kan zo nog wel een tijdje doorgaan. Maar zoals gezegd, zal waarschijnlijk wel veel met locatie te maken hebben.