Telenet schrapt tv-kanalen uit het analoge aanbod - update

Telenet laat vijf tot meer dan acht kanalen vallen uit zijn analoge televisie-aanbod. Vanaf nu zijn die enkel nog te zien via digitale tv. Tegelijkertijd start het bedrijf een reclamecampagne om digitale televisiekijkers naar zich toe trekken.

Telenet TelevisieDe vijf internationale kanalen, het Duitse ZDF, de Britse zenders BBC1 en BBC2, het Franse France2 en het Italiaanse RAI, zijn vanaf nu voor klanten van Telenet enkel te bekijken via digitale televisie. Bij sommigen kunnen de zenders CNN, Arte plus nog andere Duitse zenders ook verdwijnen. Telenet verwijderde eerder al BBC World, France 2 en 3, TVE en TRT van het analoge signaal.

Volgens Telenet is dat nodig om 'om op de kabel meer ruimte vrij te maken voor digitale televisie en internet'. Analoge televisie neemt te veel bandbreedte in beslag ten opzichte van de internet- en telefoniediensten die het bedrijf biedt. De prijs van het analoge tv-pakket blijft wel hetzelfde. Het bedrijf merkt op dat er nog 21 analoge televisiekanalen zijn in Vlaanderen die tezamen goed zijn voor 90 procent van de kijkcijfers.

Digitale tv-concurrent Belgacom is laaiend over de beslissing van Telenet: "Het zijn geen kleine kanalen die van de kabel verdwijnen", meldt Philip Neyt van Belgacom aan Belga. BIPT, de Belgische telecomregulator, heeft vorig jaar Telenet opgelegd dat het zijn kabel open moet maken voor derde partijen, maar volgens Neyt probeert Telenet dat zo lang mogelijk uit te stellen.

Belgacom wil een analoog televisiepakket op die kabel uitbrengen, maar Neyt vreest dat met het oponthoud van Telenet en de schrapping van de kanalen, die analoge televisiemarkt hard geslonken is tegen de tijd dat zij hun pakket kunnen aanbieden.

Update, 15.30: Belgacom heeft inmiddels een reactie gegeven. Deze is in het stuk verwerkt.

Door Adrian Buyssens

02-03-2012 • 13:23

113

Submitter: Big Womly

Reacties (113)

113
111
62
14
0
37
Wijzig sortering
Begin januari heeft Telenet al eens 5 analoge kanalen geschrapt en nu doen ze er nog een paar bij. Ze vermelden als (drog)reden steeds dat de kabel verzadigd is, en daar zit zeker een waarheid in, maar het komt Telenet ook goed uit om hun digitale televisie te verkopen.

Analoge TV: kabelkost (regio-afhankelijk)
Digitale TV: kabelkost + €8 per maand per tv. (tenzij je een digibox aankoopt)

Binnenkort krijg de VRT een derde publiek kanaal, en Telenet gebruikt dit al argument om 5 of meer analoge kanalen te schrappen. Verder zitten er wel nog tal van "infokanalen" in het analoge kanalen. Met "infokanalen" bedoel ik kanalen waar Telenet reclame voor hun eigen producten uitzendt, of waar de mededeling staat "... is niet meer beschikbaar".

Kortweg, het is een dubbeltje op z'n kant. De digitale evolutie is niet tegen te houden, maar er zit ook een heel groot economisch verhaal achter. Als Telenet hun digitale aanbod niet meer versleutelt achter hun eigen digibox (=€8/maand), dan is deze wijziging beter te verantwoorden vanuit het plaatsgebrek.
Die analoge infokanalen (zeg maar reclamekanalen voor hun eigen producten) daar gaan ook mijn haren van rechtop staan. Daar is precies wel plaats genoeg voor op de kabel.

Blijkbaar hebben ze bij Telenet ook nog nooit over verbreding van bandbreedte gehoord.

Die versleuteling achter hun eigen digiboxen/corders is ook nog zoiets. Waarom krijgen wij geen open systeem met klassieke smartcards zoals in de meeste landen? In de huidige versie van de digicorder kan je zelfs niet meer aan de smartcard (waarschijnlijk zit die nu volledig ingebouwd in het kastje).

Dit is zuiver een strategie om iedereen op hun gesloten netwerkje te krijgen en te hopen dat ze tig abonnementen om packs als prime en voetbal te kunnen verkopen.
De kabel is niet opengesteld en Telenet werkt met DVB-MHP dat niet ondersteund wordt door die ingebouwde digitale decoders.
De gewone zenders zitten op dvb-c met nagravision encoding.
Osmosys MHP is de software die op de decoders draait. De kanalen worden gewoon uitgezonden via DVB-C, geëncrypteerd met Nagravision 2.
Dus je kan die smartcard uit je digibox halen en in een CIM+smartcardreader stoppen?
Waarom verkopen ze die dan niet los (evenuteel met CIM-module) in plaats van die lelijke, stroomvretende digikrot!
Die pack kan je ook verkopen met een (semi)-open systeem (de CAM module kan evengoed gekoppeld worden en gedeeltelijk zenders doorvoeren).

Het gevoelige punt ligt voornamelijk op "Video on Demand", met een eigen CAM is dit niet mogelijk omdat er geen terugkoppeling is van de TV naat Telenet (op dit moment loopt bij hen al deze zooi over een aparte applicatie van de digibox)
Die versleuteling is ook het hele probleem.

Dat geld ook voor UPC. Veel mensen zitten niet te wachten op uitzending gemist enzo (of wel, maar kijken dat liever via de PC waar het niet alleen tot 7 dagen terug is), en hebben aan de standaard 30 kanalen genoeg.

Ik ben ook zo iemand. Ik vind de "analoge 30" prima, alle broodnodige kanalen zijn aanwezig. Voor digitale TV is het ineens € 4,- per TV, en een Mediabox inruilen voor een CI+ module kan dan weer niet omdat er korting word gegeven op de Mediabox (vast wel gesponsord door v.o.d.).

Heel die kaartjes en kastjes zijn niet nodig met nieuwe TV-toestellen als het signaal niet versleuteld zou zijn. Ik moest voor 2 TV's (incl. HD) ineens € 13,- extra betalen (per maand), dat is toch echt iets te veel van het goede. Daar komt nog bij dat SLAM!TV analoog gratis is, maar digitaal in een extra pakket zit.

Wat dat betreft zie ik liever de Digitenne-kanalen in HD-kwaliteit over de kabel gaan, en al die extra troep verdwijnen.
Wat wel interessant is om weten dat in Vlaanderen de situatie heel anders is dan in Nederland waar je nog enigszins iets van vrijheid hebt qua smartcards. Dat hebben wij in Vlaanderen bijvoorbeeld niet.

Je moet bij Telenet aankloppen voor een decoder en lange tijd mbt HD kanalen was het zo dat je de decoder enkel maar kon huren. Nu kun je weliswaar een (dure) HD digibox kopen maar dan mis je wel de opname mogelijkheden.

Eigenlijk zou er niets mis zijn met een volledig digitaal aanbod maar bij ons zit je weliswaar met een monopolie op de kabel ook qua hardware. En weinig concurrentie betekent lagere prijzen en dat wil Telenet natuurlijk niet.

Vanuit politiek vlak hoeven we niets te verwachten omdat er imho echt wel sprake is van een soort van passieve corruptie als het over Telenet gaat.

Je moet maar eens het staatsblad bijnemen en kijken hoeveel Telenet bedrijven er zo zijn waar politici wat bijverdienen (cummuleren) en je moet dat dan in het achterhoofd houden als je de "mening" van sommige politieke partijen hoort inzake dossiers waar Telenet mogelijk benadeeld zal worden... .

In sommige discussies (ook bvb over de digiboxen) herhalen ze zelf gewoon 1:1 op wat de Telenet PR vroeger al eens heeft gezegd als verklaring waarom de situatie zo moet zijn... .

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 23 juli 2024 23:33]

Mijn partner heeft gewerkt voor de lobbyafdeling van Liberty Global. Het was gemakkelijker om in Belgie wat voor mekaar te krijgen met de juiste...erm...roze olifanten, dan in geloof ik Hongarije of Roemenie (toen verkocht om in te ruilen voor Telenet). Om je dood te schamen.
BBC is een van de beste zenders ter wereld, en dan is dat een zender die moet sneuvelen, terwijl er blijkbaar wel nog plaats is voor marginale muziekzenders, kinderkanalen, en uiteraard het kanaal waar 24/7 telenet reclame te zien is.

Het probleem is dat er geen alternatief is voor die afpersers van telenet. Satteliet is lang niet voor iedereen praktisch en Belgacom TV is technisch inferieur. Telenet heeft op kosten van de belastingbetaler een glasvezelnetwerk gekregen, en perst nu diezelfde belastingbetaler op alle mogelijke manieren uit. Ik hoop eigenlijk dat er snel zoiets als 'gehackte' televisie bestaat, want als iemand het verdient om bestolen te worden is het telenet wel.
Anoniem: 103509 @T0mBa2 maart 2012 14:09
Aan de andere kant is elke provider niet hetzelfde? Dezelfde reclame en ander meuk word je door de strot geramd, analoog of digitaal. Wat voor zenders wil je zien dan? Wat veel beter is dan een zetel plakker te zijn --> naar buiten gaan en de natuur gaan opsnuiven :) of wees sociaal aktief. Tv brengt niks bij, tegenovergestelde is waar, je wordt er veel asocialer van omdat sommigen gewoon niet meer buiten komen.
Anoniem: 264902 @T0mBa2 maart 2012 15:25
Ik zie toch veel mensen zijn die uit een ander land komen, dus andere kanalen willen bekijken, en op 101 manieren ergens een schotel geïnstalleerd hebben. Praktisch of niet, waar een wil is is een weg.
Niemand die commentaar heeft op het feit dat ondanks dat heel veel mensen enkel digitaal kijken naar Telenet, ze toch moeten betalen voor het analoge? Ik vind dat ronduit schandalig. 8 euro huur per maand voor de digicorder die je niet kan kopen en +- 150 euro per jaar voor aan analoog aanbod waar nooit naar gekeken wordt. Oh ja, dat gebeurt wel, als die digicorder waar je 8 euro voor betaalt het laat afweten... Max dus 1 avond per gemiddeld 2 jaar? Mooie inkomsten die analoge tv!!
Anoniem: 154887 @KoenDeBruyn2 maart 2012 17:41
In de huur van 8EUR zit geen abonnement natuurlijk. Je hele verhaal klopt niet.

Rechtstreeks van mijn factuur:

Abonnement:
1. Abonnementkabel-tv
2. Auteursrechten
3. HD XL Pack
4. Gratis HD XL Pack
5. Huur HD Digicorder

1. Abonnement voor TV
2. Verplichte bijdrage
3. HD pack met extra senders en full HD
4. korting
5. Huur digicorder

Nergens op het factuur staat analoge tv te betalen.

Verder kan je nog steeds je digicorder kopen zoals hierboven reeds staat.
@Loller1 en drib83:

Toon mij waar je de HD digicorder kan kopen: http://telenet.be/2709/nl...evisie/hd-digicorder-huur
dit kan... nieuwe promoties (voor zover wij geïnformeerd zijn)..

Gewoon even bellen naar Telenet of een Telenet-Center in je buurt binnenstappen en je vraagt naar een HD Digicorder AD2000 (er wel bij vermelden dat je deze wil aankopen)

Als ik mij niet vergis (staar je dus niet blind op de prijs die ik vermeld) kost deze digicorder nu 99€ in plaats van 179€...
Ik had er moeten bijzetten: uitverkoop van de stock verouderde rommel telt niet mee.
1.Abonnementkabel-tv <--- dat is Uw abonnement analoge TV

Bent U echt ZO naief?
Waar staat dat je de Digicorder niet kan kopen? Want volgens mij gebruik ik toch echt wel m'n eigen Digicorder.
Een HD digicorder kan je bij Telenet enkel huren. Je kan wel een HD digibox kopen, maar dan zit je alsnog met een decoder voor iets wat prima mogelijk is zonder.

[Reactie gewijzigd door Petervanakelyen op 23 juli 2024 23:33]

Je betaald niet voor het analoge aanbod... je betaald voor die kabel te mogen gebruiken...

Dat staat volledig los van wat er op die kabel allemaal beschikbaar is...

Wil je enkel Analoge tv? geen probleem ... Kabel-abbonement
Wil je digitale TV? Geen probleem... Kabel-abbonement + 8€ voor de huur van de digicorder...

Kan je toch echt niet voor sukkelen he...


Ik hoor hier niemand zagen over het feit dat je bij Belgacom voor 2 dingen moet betalen ALVORENS je nog maar digitaal kan kijken... dat is namelijk een Telefoonnummer EN een vaste lijn... die kosten beide wel een stuk meer dan die 13 of 14€ per maand die Telenet vraagt voor de kabel...
Uiteraard wordt er niet geklaagd of dat telefoonnummer, je moet dat immers niet betalen Een telefoonnummer krijg je gewoon bij een vaste lijn. Of hoe dacht je te bellen zonder vaste lijn ;).

Net zoals bij Telenet moet je bij Belgacom uiteraard ook wel een abonnement op de lijn hebben (bij Belgacom dus telefoon lijn - 20€). Kabelabonnementen zijn bij Telenet trouwens gemiddeld 15€ (en geen 13€ of 14€)..
Dit is een ontwikkeling die je bij steeds meer kabelaanbieders in zowel Nederland als Belgie gaat zien. Naarmate een groter deel van het klantenbestand digitale TV kijkt, zal het analoge aanbod steeds verder teruggeschroefd worden.

Naar mijn mening is dit een ontwikkeling die niet tegen te houden is en uiteindelijk nodig is om nieuwe / betere diensten mogelijk te maken op de kabel.
Is het werkelijk een ontwikkeling die niet tegen te houden is?

Ik begrijp dat het relatief veel bandbreedte vreet, maar het digitale alternatief is afgrijselijk (ik spreek hier als consument). Al het digitale spul is encrypted, wat ervoor zorgt dat als ik van kanaal wissel, ik naar mijn gevoel een eeuwigheid moet wachten. Ik moet minimaal 65 euro uitgeven (Ziggo) om überhaupt digitale kanalen te kunnen ontvangen en de meeste digitale kanalen zijn in een 'evenslechte' of slechtere kwaliteit (5xxi, heb precieze aantal lijnen niet paraat). Alles is lossy gecomprimeerd, dus je krijgt vaak een artifactenfeest van hier tot tokyo.

Ik vind dat ik er als consument netto op achteruit ben gegaan door de bijna-verplichting over te stappen naar digitaal (Ik kijk graag BBC en BBC2 is niet meer analoog te ontvangen).

Ik vind het echt vreemd dat wij als consument zeggen dat dit soort ontwikkelingen niet tegen te houden zijn. Ik heb er echt spijt van dat ik die digitale nonsense heb aangeschaft om BBC2 te kunnen kijken. De frustratie met het zappen en de zogenaamde verbeterde kwaliteit zijn het gewoon niet waard. Daarbij blijf ik het onvoorstelbaar vinden dat ik kosten moet maken omdat Ziggo mij als consument niet vertrouwd.
Als je dan weet dat Telenet nog een paar 'lege' ongebruikte kanalen heeft waar gewoon TESTbeeld op staat/stond (Exqi wordt Niet meer uitgezonden .. ik herhaal ...), dan weet je dat dit bullshit is en weer een extra stap om iedereen 1 voor 1 te verplichten over te stappen naar Digitale TV met alle compressie-artifacten erbij .. !
Dan wordt het toch eens tijd om je aansluitingen en bekabeling thuis na te kijken. Als je last hebt van artefacts van hier tot Tokyo dan heb je gewoon slecht ontvangst bij je TV. Digitale TV, zeker bij Ziggo, is kwalitatief beter dan analoog, ook bij SD kanalen. HD is helemaal superieur aan analoog. En bij Ziggo is een deel inbegrepen in het standaard pakket.

Het zappen is inderdaad iets langzamer, maar daarvoor heb je een EPG terug, waardoor zappen toch al een stuk minder is, in ieder geval in mijn geval. Ik ga echt geen 100+ kanalen langs om te kijken wat erop is, zeker omdat een groot deel geen programma's biedt wat mij maar enigszins boeit.
ik heb ook digitale artefacts bij een analoge tv via de analoge ziggo kabel.
Dat heeft dus geen donder met de aansluiting te maken want een slechte analoge aansluiting op een analoge tv (oude crt) geeft geen digitale artefacten.

Het komt nogal voor dat je ziet dat de werkelijke resolutie beperkt word door digitale dingen, dwz dat het digitiale signaal minder resolutie heeft dan mijn analoge tv kan weergeven.

daarbij nog:
* verkeerde deinterlacing
* verkeerde downscaling techniek
* verkeerde framerate conversie
* low bitrate digitale source
* drop outs (jawel, op het analoge signaal)

(Dit ligt wellicht niet altijd aan ziggo, maar soms aan de omroep) En dan willen ze ook nog dat ik betaal voor die digitale decoder, terwijl mijn analoog inmiddels veel slechter is geworden dan het was. En dan ook nog eens de prijs per maand omhoog doen voor analoog. Nee, dit is gewoon analoog-pesten.
Bovenstaande moet je me toch eens uitleggen.. dat je analoge tv een hogere resolutie kan weergeven dan dat men digitaal doorgeeft.
dat is niet wat ik schreef. Het punt is namelijk dat wat men digitaal doorgeeft juist helemaal niet zo'n goede kwaliteit is.

In prinicpe kan digitaal beter resultaat leveren als analoog (eg, DVD of beter nog: hd met blueray), maar het feit is dat de kabelaars zulke agressieve compressie toepassen dat het aantal pixels in de digitale bitstream eigenlijk niet zo relevant meer is. Belangrijker is wat de bitrate is.

bijvoorbeeld (sterk overdreven):
Ik kan ook wel een 1080 filmpje maken met 1 mbit. Maar de kwaliteit is om van te huilen, op een digitale tv, maar als je dat - zoals de kabelaars doen - weer omzet in analoog is het ook op analoog nog om te huilen. Je kan wel hard roepen dat de resolutie bij digitaal toch echt hoger is, maar de aanwezige hoeveelheid informatie in het beeld dekt gewoonweg het aantal pixels niet.

En vergis je niet in de haalbare resolutie van een proper analoog signaal. Die kan zo rond DVD kwaliteit liggen. En bij goed uitgevoerde interlacing op de 50 Hz krijg je uiterst vloeiende beelden. Denk sportwedstrijden. Maar nu krijg je die choppy video zelfs opgedrongen waar dat echt niet kan.
Het zappen ets langzamer? Dat is wel een understatement...
Het zappen ets langzamer? Dat is wel een understatement...
bij mij gaat het zappen rap zat hoor.
Digitale kanalen zitten gewoon in het basis pakket en dit is inclusief HD kanalen. Je verhaal klopt dus helemaal niet. Het zappen duurt wel iets langer, maar ik merk dat met mijn samsung ontvanger het sneller gaat dan met de humax. Dus ik zal hier verder niet over oordelen omdat ik weet dat het per ontvanger nog wat kan schelen.

Daarnaast vind ik als consument dit niet een ontwikkeling is die we tegen moet gaan. Ja ik ben het met je eens dat het niet encrypted hoeft te zijn (standaard kanalen anyway). Maar in gebruik heb je daar niet echt last van (behalve dus het zappen icm de ontvanger).

Wat betreft kwaliteit zit je wel mis hoor.
Maar je moet wel een (HD)ontvanger/decoder aanschaffen, of een nieuwe TV kopen met CI+ slot en dan een module daarvoor regelen. Daarnaast moet je vaak wat betalen om meer dan 1 kaartje te krijgen.

Laat mij maar gewoon streams kijken via internet. Ik heb de TV nooit meer aan (huisgenoten wel).
Een HD ontvanger kun je met korting komen, een kaartje kost circa max 30 euro en je kunt er meer hebben.
Voor de BBC, hang een wokje op en pluk deze gratis uit de lucht. Kun je eventueel de ziggo buiten gooien als je verder toch geen tv kijkt :)
Caiway is vorig jaar al volledig overgestapt naar enkel nog digitaal aanbod, grootste nadeel was de extra afstandbediening, dat naast natuurlijk de smartcard issues. Maar verder maakt het weinig meer uit, beeld is beter (meer ruimte voor HD zenders, dus aanbod daarvan wordt steeds groter).
Anoniem: 274613 @SinergyX2 maart 2012 13:37
extra afstandsbediening?

Ik kies nu gewoon digitaal ipv analoog op mijn tv, geen afstandsbediening voor nodig...
telenet heeft een eigen decoder
Afstandsbediening voor de TV en een afstandsbediening voor de Digibox (Telenet).
Weten ze bij Telenet wel wat een CI-module is? Stelletje primitievelingen.
Dit weten ze goed genoeg, en willen ze gewoon niet ondersteunen.
Hier in Antwerpen hadden we eerst INDI als tv aanbieder. Analoog, en digitaal. Je had er geen bakje voor nodig. Mijn Sony Bravia met ingebouwde DVB-C tuner werkte geweldig! Net als een vriend zijn Loewe.
Tot Telenet INDI overnam... Toen werkte het plots niet meer...
Hier ga je serieus verkeerd de bocht door...

Telenet heeft Integan helemaal niet overgenomen... Integan is nog steeds kabelbeheerder de dag van vandaag... En wij als Telenet-techniekers krijgen daar dagelijks mee te maken (in het Antwerpse toch)...

De reden van de verdwijning van Integan Digitaal (kort: InDi) heeft een hele andere reden... als Integan zich gewoon aan de afspraken had gehouden met Telenet, dan had InDi waarschijnlijk nog bestaan...

En InDi had evengoed Digital Recievers ... die DVB-C ondersteunde lang niet alle digitale kanalen in die tijd...
Het spijt me echt, maar ik had ALLE kanalen via DVB-C. Dit zowel op een Sony Bravia als op een Loewe LCD.
Ja, ze hadden ook decoders, maar deze waren niet nodig.
Telenet is alles behalve een open bedrijf. Het verplicht maken van een decoder, terwijl een hele hoop lcd's/ plasma's verkocht worden die de nodige technologie reeds ingebouwd hebben... dit vind ik persoonlijk een verschrikkelijke strategie.
De afstandbediening van de DigiBox (Telenet) is nagenoeg perfect te configureren voor de televisie zelve. Enkele functies daargelaten.
Hier ligt de originele afstandbediening is de kast, hoor.
De afstandbediening van de DigiBox (Telenet) is nagenoeg perfect te configureren voor de televisie zelve. Enkele functies daargelaten.
Als je met "enkele" eigenlijk "veel" bedoelt heb je gelijk.

Eigenlijk kan je enkel de basisfunctionaliteiten (zappen, volume en teletekst) gebruiken met de afstandsbediening van de digibox. Iedereen die een modernere TV met bvb. netwerkfunctionaliteiten heeft, heeft de afstandsbediening van de TV nodig.
Neem glasvezel.
Daar hebben ze geen problemen met de bandbreedte zoals bij de kabel.
Bovendien kun je bij een aantal glasaanbieders ook analoge TV krijgen naast het aanbod van digitale TV (IPTV) en DVB-C.
Kortom, glas biedt meer wat de kabel doet en ooit gaat doen.
Niet alleen in Nederland maar ook in Belgie. De techniek is immers gelijk.
Sinds enkele maanden is hier ook glas uitgerold.
Het aantal analoge kanalen is ook via glas beperkt omdat de bandbreedte die het glasmodem kan doorsturen beperkt is. Op dit moment hebben we 40 analoge kanalen, 41 via DVB-C (ongecodeerd, geen CI ellende) en iets van 60 via IP-TV.

KPN presteert het overigens om in hetzelfde gebied alleen IPTV aan te bieden. Geen analoog of dvb-c signaal. Onbegrijpeleijk dat KPN toch een redelijk aantal aansluitingen heeft kunnen verwerven.
Neem glasvezel.
dat is nog lang niet overal beschikbaar. 10% van Nederland heeft een glas optie. De rest moet 't toch echt met Kabel, Schotel of TV over DSL doen.

(ik begin maar niet eens over *huiver* digitenne)
De ontwikkeling is mijns inziens gaande om klanten te pushen Digitale TV af te nemen. Wij zijn niet geïnteresseerd in digitale TV. Als ze te ver gaan dan download ik wel alles en dan kunnen ze voorlopig naar mijn centen fluiten.
Wat wel grappig is, is dat de kost voor digitale tv en internet bij Scarlet voor mij goedkoper was dan te blijven kijken via de kabel en internet apart bij te betalen.
Vooral de distributiekost is vrij hoog, en als je de kabel kan opzeggen en overschakelen op ADSL, dan bespaar je nog eens geld.
Maar het is een feit dat we van tijd tot tijd een vertraging, artefacts en dergelijke zien...
Volledig gelijk, digitaal is de toekomst en er is vraag naar.
Alleen jammer dat mensen die bewust voor analoog kiezen nog steeds de volle pot betalen, ondanks dat Telenet aan minder zenders moet betalen.
Zolang de noodnetten nog wel beschikbaar blijven kunnen van mij part alle kanalen eraf. Tegenwoordig is digitale televisie toch wel de standaard geworden.
Herinner je u nog hoeveel moeite het was om uw pa/ma, oma/opa uit te leggen hoe ze een SMS'je moesten type en verzonden krijgen.
Beeld u dan in dat je ze nu mag gaan uitleggen hoe ze van zender moeten verwisselen. De shows op "den Duits" worden nu wel afgenomen van die mensen.

Ik kan me perfect indenken dat Telenet hier ook wel in eigen voet schiet. Heel veel mensen die wél naar ZDF/ BBC/ ... keken, worden nu geconfronteerd met een niet werkende service. Dat het gepland uitgefaseerd is doet niet ter zake. Zij betalen 1 keer per jaar €180 voor hun kabelabonnement en plots beslist "den Telenet" om die kanalen niet meer aan te bieden.
In essentie hebben ze dan de keuze tussen "den Telenet" en "de mannen van den telefon". Met Telenet hebben ze net de ervaring dat het "hun" zenders afpakt. Bij Belgacom hebben ze eigenlijk nooit problemen gehad.

Als ze er dan nog achter komen dat Telenet duurder is, naar wie gaan ze dan overstappen denk je? Ik hoop voor Telenet dat ze een bijzonder gelikte marketingcampagne uitdenken, anders zou het wel kunnen tegenslagen...
Mijn oma heeft een tv gekocht waar een CI+ module/smartcard in past. Zappen gebeurd gewoon op de oude vertrouwde manier.

Om analoog in stand te houden voor de oudjes is gewoon kolder. Naast de snelweg hebben we ook geen zandpad meer waar je met paard en wagen over kunt.
Hier in België heeft Telenet een systeem gebaseerd op DVB-MHP, dat werkt dus niet met een CI+ module/smartcard. In Vlaanderen is Telenet bij mij weten de enige kabel TV provider, de kabel is hier niet opengesteld.

xDSL is wel opengesteld en daar zijn verschillende virtuele operatoren naast Belgacom, maar dat is dus IPTV en werkt ook niet met zo'n module.
Ze gebruiken voor de broadcastkanalen wel degelijk dvb-c (met nagravision).

Oa de ongeencrypteerde vrt kanalen zijn reeds perfect te ontvangen op de kabel met een dvb-c decoder
Bij Telenet verplicht men de eigen decoder (er is geen CAM beschikbaar).

Enkel de VRT kanalen zijn ongeëncrypteerd.
Het gaat er niet om of men kanalen wegdoet of niet. Het gaat erom dat men zomaar 30% van het zenderaanbod verwijdert ZONDER de prijs evenredig (dus 30%) te laten zakken!

Als gij bij den beenhouwer 100gr vleessalade koopt moet ge ook niet betalen voor 250gr omdat ze een potteke gebruiken waar eigenlijk wel 250gr in kan!

Of ben jij tevreden als je in het restaurant een glas wijn besteld en men komt met een half gevuld glas aan?

Minder aanbod, minder betalen!
Het is niet omdat iemand ouder is dat ze onmiddellijk seniel worden :|

Ouderdom is geen 'excuus', je kan iedereen dat heel makkelijk en simpel aanleren. Er is een inhaalbeweging en bv senioren kunnen nu vlotter als ooit op internet werken. Waarom zouden ze problemen hebben met digitale TV, welke ontworpen is om zo simpel mogelijk te zijn?

En digitale TV is zeker een standaard ondertussen.
Ik heb het geprobeerd bij mijn schoonvader van 88 niet dom nog goed bij de pinken. Goede tv. Kwam er niet uit met losse decoder. Heeft een nieuwe tv moeten kopen die voor de cam module. ....

Ja nadelen van digitaal zappen stukke trager, ook met cammodule niet zelf de zendervoorkeur kunnen instellen. Nu moet ik elke keer mijn schoonvader uitleggen waarom hij alle zenders langs moet voordat hij bij een zenders is aanbeland die bij zijn abbonement hoort.

Zonder te oordelen ik weet niet hoe oud je bent. Ik ben bijna 40. Na je 30ste word het langzaam steeds lastiger om dingen te leren. Ik weet nog wel toen ik 20 was 1 keer iets horen lezen en nooit meer vergeten. Nu lees ik gebruiksaanwijzingen. Vaak staat niet alle mogelijkheden uitgelegd. En moet je een studie gevolgd hebben om alles te onthouden
Voor die paar keer dat we hier thuis tv kijken zie ik niet in waarom wij extra zouden moeten betalen voor zo een energievreter aan onze tv met een extra afstandsbediening. Het is niet omdat jij digitale tv hebt, dat het daarom ook een standaard is. Dit is gewoon de zoveelste prijsverhoging om de kijkers van analoog weg te jagen (prijsverhoging omdat je minder krijgt voor je geld). Nog even en ze vliegen volledig buiten, dan doen ze wat ze willen.
Trouwens in mijn familie (en die is best groot) zijn er slechts 2 leden met digitale tv, ook van mijn vrienden heeft nog niet de helft digitale tv. Het is gewoon nog niet wat het moet zijn, bij geen enkele aanbieder.
Dvb-t zal het worden, dat is ook digitaal, maar ten minste gratis :)

[Reactie gewijzigd door MClaeys op 23 juli 2024 23:33]

Dit is gewoon de zoveelste prijsverhoging om de kijkers van analoog weg te jagen
Ja, en ze moeten wel. 1 analoge zender vreet de ruimte van 16 digitale op, en tot een stuk of 4 HD zenders. Analoog is pure verkwisting.

Moet men maar stil blijven staan?
Neen, men moet de prijs laten dalen met het aanbod, vrije hardware keuze toelaten (en dan vooral CI+). Het abonnement kost voor analoog en digitaal evenveel (je betaalt immers voor digitaal, je kan het gewoon niet bekijken zonder hun digicrapbox). Trouwens 1 zender splitst in 2 en plots verdwijnen er 5 zenders, best nog interessante ook (Italiaanse nooit bekeken dus daar geen idee van), ondertussen zijn er wel een aantal dwaze infokanalen die blijven bestaan waar een hele dag niks anders dan Telenet reclame op draait (een zender waar volgens mij echt niemand naar kijkt) of zenders die enkel uitzenden dat ze enkel nog digitaal te zien zijn. DAT is verspilling van bandbreedte.
Trouwens digitaal zou ongecodeerd ook mogelijk zijn, de hedendaagse tv's hebben een compatibele tuner, maar omdat ze dan hun digiboxen niet kunnen opdringen coderen ze de zenders.

Mogelijkheden genoeg dus, zonder te moeten stilstaan.

[Reactie gewijzigd door MClaeys op 23 juli 2024 23:33]

[...]


Ja, en ze moeten wel. 1 analoge zender vreet de ruimte van 16 digitale op, en tot een stuk of 4 HD zenders. Analoog is pure verkwisting.

Moet men maar stil blijven staan?
1) Dat men zenders uit het analoog aanbod schrapt totdaar, maar pas dan OOK de prijs aan! Als ik vandaag 16 euro/maand betaal voor 30 analoge kanalen en morgen schrappen die pipo's zomaar 10 kanalen (zijnde 30% of 1/3) dan betaal ik ook 1/3 minder!!!
Dat is het GROOTSTE probleem bij de mensen. De prijs MOET evenredig zijn aan het aanbod! Zoals men het NU doet is het PURE geldklopperij!

2) Haal die zenders eraf waar de gewone en iets minder gewone vlaming niet naar kijkt zoals de vele test- & info kanalen, turkse-poolse-albanese-whatever maar laat tenminste de meest interessante zenders (die u niet platbombarderen met reclame om de 20 minuten) en die nog wat leerrijk zijn ook zoals BBC/1/2 op het analoog. Dan heb je genoeg bandbreedt. Of kent men het begrip 'efficientie' niet bij TeleSlet!

3) Die zenders die men in Analoog (SD) eraf haalt zet men eveneens in SD op de digitaal... en wat is daar de meerwaarde van? In plaats van de kanalen die dubbel zowel op analoog als digitaal weer te geven laat de VTM, KA2 end. analoog en plaats op de digitaal ENKEL de HD-versies daarvan. Dan biedt je ook echt een MEERWAARDE aan die de hogere prijs verantwoord en heb ook je genoeg bandbreedte.

4) Verkoop die smartcards los zodat je die gewoon in je CIM kan stoppen, ONOZOLE TELESLET! Goedkoper, millieuvriendelijker en je kan gewoon je afstandsbediening v/d TV gebruiken (als dat zo belangrijk is)

5) meer bandbreedte voor internet en... alsof 25 of 40Mbits nog niet genoeg is? De meeste v/d 1,5 milj.klanten hebben trouwens een goedkoop abonnement met een BEPERKTE internet-bandbreedte dus dat verhaal is PURE NONSENS!

6) Het artikel spreekt over de 'overstap' naar digitaal. Daar in de realiteit er helemaal GEEN overstap is! Je hebt nog steeds een ANALOOG kabelabonnement nodig om digitaal te kunnen kijken. Dus in dit geval is digitale TV een OPTIE bovenop Analoge TV. Als ik 'overstap' dan gaat het oude ERUIT en komt het nieuwe in de plaats! Dus hou AUB op met dat gelul van overstappen op digitale TV. Er is helemaal geen overstap. Je betaald EN voor je analoge TV (of je het nu gebruikt of niet) EN voor je digicorder/smartcard/decoder/setopbox/whatever EN in het geval van Teleslet, Internet (want anders werkt interactiviteit niet)

Even op een rijtje:
--> Analoge TV 16€/maand
--> Digitale Teleslet TV: 16€/maand + 8€/maand (digicorder) + internet (vanaf 25 €/maand) = 49 €

D.i. zowaar 3x duurder!
zeg dat eens tegen mensen van 60+ ..

niet zo kortzichtig en alleen voor jezelf spreken.
Ik zie mijn ouders niet nog een kastje gebruiken.. elke keer een als er een nieuwe tv/dvd/bluray speler is is er weer een strijd van het aan te leren.
Cam module in de TV werkt niet anders dan een TV op analoog, buiten de authenticatie aan het begin. En een los kastje om TV te kijken kan je makkelijk aanleren, als je de TV standaard op die aansluiting hebt staan. Mijn ouwe lui zijn ook dik in de 60 en hebben een HDTV met CAM+ module. Daarvoor hadden ze een TV met losse decoder en dat leverde ook nooit geen problemen op.

Dus ook niet kortzichtig alleen naar je eigen ouders kijken en de hele groep zo bekijken ;)
Anoniem: 179216 @thunder82 maart 2012 17:23
Telenet laat geen CAM module toe. Je moet hun decoder gebruiken.
Anoniem: 103509 2 maart 2012 13:46
Ik heb nu sinds eind februari digitale tv van telenet. Iedereen moet hier voor zijn eigen een optelsom maken van de kosten en hoe graag je die geschrapte zender wil blijven bekijken.

Ik heb een shake (tv + internet + telefoon) genomen (promo prijs 1 jaar aan 32.95 + kabelkosten -> +- 550 euro p/j
+ gratis digicorder.
Ik kijk hier niet naar die geschrapte zenders.


Voeger had ik:
Belgacom adsl + telefoon : +- 55 p/m -> 640 p/j + telenet analoge tv -> 172,50 (2011) = 812 p/j

Hier keek ik nooit naar de duitse zenders.


En NEE ik werk niet voor telenet (de doorslag was dat ik na 21 jaar een andere tv heb gekocht) en het goedkoper was. ben een NL'er in BE.
Aan de correctheid van uw vergelijk twijfel ik niet, maar eerlijk is ze allerminst. Je vergelijkt een éénmalige promotie van Telenet met een vast aanbod van Belgacom.

Ik heb geen interesse in betalende digitale TV, maar ik heb het wel geregeld voor mijn ouders, schoonouders en nog enkele familieleden. De afweging die ik voor hen maak is dan:
Belgacom: €53 voor digitale TV + telefoon (onbeperkt naar GSM en vaste lijn na 17u) en internet (15Mbps en 100Gb)
Telenet: €55 voor de Fibernet shake + €13.77 [totaal €68.77] (regio Heist-op-den-Berg) voor hetzelfde aanbod, alleen begint het daluur dan om 16u en kan je niet gratis naar GSM bellen.
Per jaar is Telenet dan wel bijna €200 duurder.
Zelfs als je enkel ADSL2+ hebt, is Belgacom beter. Die 3Mbps dat een SD kanaal verbruikt kan je best wel missen op een 9-12Mbps lijn. Als je VDSL2 hebt liggen, is er natuurlijk helemaal geen probleem meer. Ik ken mensen in Leuven die gesyncht zijn op 50Mbps :)

Ik werk niet bij Telenet of Belgacom. Ik werk tout-court niet in het media-gebeuren. Ik heb ook geen aandelen van Telenet, Belgacom of andere media-aanbieder. Ik heb gewoon geen aandelen :).
Gratis naar gsm bellen kan ook bij Telenet maar je moet het wel zelf nog activeren, standaard is het uitgeschakeld. Via 'Mijn Telenet' kun je als je beschikt over FreePhone Europe de optie FreePhone Mobile activeren, zodat je in de daluren (op weekdagen van 16u00 tot 8u00, in het weekend en op feestdagen) ook onbeperkt naar gsm's kunt bellen.
Meer info: http://blog.telenet.be/2011/11/bel-gratis-naar-mobiele-nummers-met-freephone-europe/.
We zitten met zijn 6e in een studentenhuis en er is geen interesse voor die paar uutjes TV die we per week kijken een digitale ontvanger aan te schaffen. Misschien beetje kort door de bocht, maar om het voor elkaar te krijgen moet ik wel iedereen mee hebben daarnaast betalen we nu voor het hele huis TV. Weet niet of dat nog gaat als je digitaal gebruikt, betekent dat je dan per persoon moet betalen?
Je zal toch persoon (of per tv) een digibox moeten kopen of digicorder huren aan 8euro per maand.

Dat komt er extra bij, want de prijs op analoge kabelabo blijft eigenlijk hetzelfde.
Je hebt in theorie per kijker dan een digibox nodig. Wat je wel kan doen, is gewoon op je pc kijken. Als je internet en digitale tv hebt van hen, kan je op een telenet-netwerk inloggen met je account en zo naar elke zender kijken. Zo ook met zij die een ipad hebben, daar is een app voor. Ik heb hier echter geen ervaring mee en kan niets met zekerheid zeggen.
Het aantal zenders die je kunt bekijken via de PC of Ipad is redelijk sterk beperkt! Bijvoorbeeld VTM kun je niet bekijken, 2Be ook niet... (Bron: http://yelo.be/livetv)
je kan er maar een beperkt aantal zenders mee bekijken, de resolutie is vrij laag. En bij overbelasting valt de boel uit (heb eerste 20 min tomtesterom gezien en dan pech...)
EN je kan maar max. 2 digibox/corders op 1 binnenkomede coax-aansluiting gebruiken.
Zucht.. encryptie van openbare zenders MAG NIET ze moeten een,vtm,canvas,.. gewoon zonder encryptie uitzenden en gewoon kijkbaar maken desnoods met een module & kaart maar je 1 malig voor betaalt, maar het liefst zonder dus.
VTM is geen openbare zender en heeft altijd al achter een betaal-slotje gehangen.
Enkel de BRT-zenders (nu VRT en RTBf) zijn gratis. Die kan je dan ook effectief gratis uit de lucht plukken met DVB-T.
En dat doen ze ook ... Eén en Ketnet/Canvas is onversleuteld via DVB-T of de kabel te krijgen, ook analoog. De commerciële zenders, daar zijn ze nergens toe verplicht, en die mogen ze schrappen. Ze doen hier niets wat niet mag hoor.
Het probleem aan de orde is niet wat VTM/Ka2 mag of niet mag.

Het probleem hier is dat telenet 30% kanalen schrapt zonder de prijs evenredig 30% te verlagen. Want of je nu analoog of digitaal kijkt, je kan bij teleslet niet voorbij dat abonnement analoge TV!
Ik verhuis binnenkort en heb mijn abo van televisie opgezegd. Ik sluit een DVB-T antenne aan op de televisie en kijk gratis één, ketnet/canvas en één+. Volstaat voor mij!
Vast wel, maar zeker niet toevallig ook films en series die je van het net download? :)
True. Maar wat is het alternatief?
Ik zou echt niet weten hoe ik Fox (The Simpsons) en ITV (Midsomer Murders) in België kan ontvangen?
ITV is gratis op de satelliet, nog in HD ook.
hoeft niet perse.

Ik kijk ook maar naar een stuk of 4 of 5 zenders, simpelweg omdat er op de andere allemaal dezelfde rotzooi is die ik niet boeiend vind, zoals die zogenaamde reality shows als Barbies bruiloft en meer van dat kaliber, van die programma's die echt een nivo hebben wat zwaar de min in gaat.
Ik schiet mezelf nog liever door de voet dan dat ik daar ook maar 5 minuten naar kijk. ;)

Mijn inziens is het programma aanbod de laatste jaren behoorlijk waardeloos geworden, dus logiuscherwijs voor mij is het aantal zenders dat ik kijk behoorlijk geslonken.
Heb inmiddels wel alles digitaal, net zo makkelijk.

[Reactie gewijzigd door Pim0377 op 23 juli 2024 23:33]

Kostprijs kabel ongeveer €150 per jaar.
Digibox kost 8 euro per maand. Totaal €96 per jaar.

Met die €250 ga ik regelmatig naar de ciné om de echte goeie films te zien. Van echt goede series durf ik wel eens de dvd-box te kopen.

Uiteraard zit er wel eens een download tussen, maar diegene die ik echt goed vind, worden vaak wel aangekocht.

Het verschil is dat ik nu mijn geld geeft aan films en series die mij interesseren. De actua wordt verzorgt door één en canvas.

Voor de superprestige veldrit ga ik wel even bij de vrienden kijken :-)
Voor 180 euro/jaar kan je ruim 55 films/jaar huren bij je videotheek. Dat is 1 film elke week. Zonder elke 20minuten te weten hoe goed cilitdreftdashsunpearlnescafe nu feitelijk wel is.

En ondertussen vaart de lokale middenstand er wat beter bij wat de economie meer ten goede komt dan zo'n groot corrupt bedrijf als TeleSlet NV die toch om de vijf botten hun prijzen verhogen (want blijkbaar zijn de meesten al vergeten dat in 2011 de prijs voor analoge TV met +5% gestegen is!!!!!!!!)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.