Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 72 reacties

KPN heeft enkele veranderingen voor zijn Internet, Bellen en Televisie-pakketten en 'Bel'-abonnementen aangekondigd. De abo's krijgen een kleine prijsverhoging en BelOnbeperkt en BelVrij-klanten krijgen een uitbreiding voor bellen naar het buitenland.

Volgens KPN gaat het bij de prijsverhoging voor de pakketten voor Internet, Bellen en Televisie om een inflatiecorrectie van 2 procent. Uit de uitgebreide lijst van wijzigingen blijkt het om een maandelijkse verhoging van 50 eurocent tot maximaal 1,50 euro per maand te gaan. HBO, Sport1 en Film1 krijgen daarnaast ook een prijsverhoging van 50 eurocent per maand, tot 1 euro bij het Erotiek Pakket. De hogere maandbedragen gaan per 1 juli in.

Op diezelfde dag gaat ook een prijsverhoging voor BelOnbeperkt in. Daar tegenover staat dat BelOnbeperkt vanaf die dag onbeperkt bellen naar vaste nummers in veertig landen krijgt, waaronder alle landen van de Europese Unie, de VS, Marokko, Turkije, Suriname en de Nederlandse Antillen. Die uitbreiding komt op 1 augustus ook naar BelVrij, maar op die dag krijgt ook dat pakket een prijsverhoging, net als BelBudget en BelBasis.

Tenslotte krijgt Interactieve TV een uitbreiding met een aantal hd-zenders, waaronder Eurosport HD en Canvas HD, en wordt Disney Channel toegevoegd aan het Basispakket. Dat moet op 2 juli gebeuren, volgens KPN.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (72)

KPN heeft al redelijk hoge prijzen als je het vergelijkt met andere tripple play aanbieders. Misschien een overbodige tip:met dit soort prijsverhoging kan je altijd je abbonement vervroegd opzeggen/overstappen :)

[Reactie gewijzigd door TeGek op 5 mei 2014 13:11]

Bij KPN mobiel staat er in je contract dat prijsverhogingen die verband hebben met inflatiecorrectie, zijn toegestaan, en geen aanleiding zijn om je contract te ontbinden.

Zoiets staat hier ook vermeld: http://www.kpn.com/web/fi...c2-4ca0-bbc6-feb131001cde
22.4 Indien een Klant een wijziging, die betrekking heeft op een door hem afgenomen Dienst, niet wenst te accepteren, kan hij de overeenkomst met betrekking tot die Dienst schriftelijk beëindigen met ingang van de datum waarop de wijziging van kracht wordt. De schriftelijke opzegging dient voor de ingangsdatum van de wijziging door KPN te zijn ontvangen.

22.5 Het bepaalde in het vorige lid geldt niet:
a. indien de wijziging uitsluitend in het voordeel van de Klant is;
b. indien de wijziging in redelijkheid geen gevolgen heeft voor de (rechts)positie van de Klant;
c. Indien de Contractant de mogelijkheid wordt geboden de wijziging te weigeren;
d. indien de wijziging reeds bij het aangaan van de Overeenkomst onherroepelijk is overeengekomen, zoals een periodieke aanpassing van de tarieven aan de inflatie;
e. indien de wijziging van overheidswege is voorgeschreven; of
f. in andere gevallen waarin dit op grond van de geldende wet- en regelgeving niet is vereist.

[Reactie gewijzigd door C8H10N4O2 op 5 mei 2014 13:06]

Dit staat inderdaad in de AV van KPN, en KPN Mobiel, Maar de wet schrijft voor dat elke aanpassing aan de prijs betekend dat een klant kan opzeggen. Een mooi voordeel aan de wet van Dam.

De KPN weet dit ook en heeft het volgende op de website staan:
Tot wanneer kan ik mijn contract kosteloos opzeggen?
In verband met de wijzigingen heb je het recht om je Internet, Internet+Bellen, Internet+iTV of Alles-in-1 abonnement tot 1 juli 2014 kosteloos te beëindigen.
Absolute nonsens.

http://www.consuwijzer.nl...n-of-algemene-voorwaarden
Staat in de algemene voorwaarden van de aanbieder duidelijk dat hij een inflatiecorrectie toepast (hoe vaak en hoeveel)? Dan kunt u niet om die reden opzeggen. U hebt immers de algemene voorwaarden geaccepteerd. Daarmee bent u dan ook akkoord gegaan met het toepassen van de inflatiecorrectie.
:)

edit: overigens wil ik nog even opmerken dat ik eigenlijk niet weet of het hier wel of niet om een inflatiecorrectie gaat. Zo te zien gaat het hier om een normale prijsverhoging en dan mag je inderdaad opzeggen. Ik reageer alleen op jouw stelling dat je ten alle tijden mag opzeggen als de prijs verhoogt wordt. Want dat is gewoon niet waar.

[Reactie gewijzigd door Glashelder op 5 mei 2014 13:59]

Je hebt het verkeerd. De wet staat boven de Algemene Voorwaarden van KPN.

Zou wat zijn anders, aangezien niemand ze helemaal doorleest. De wetten zijn er niet voor niets :)
Zucht, je kan overal op internet vinden dat dit is toegestaan (consumentenbond, consuwijzer, ACM, etc) maar blijf maar lekker volharden in je eigen standpunt.

De wet verbiedt inflatiecorrecties niet.
Det wet verbiedt inflatiecorrecties wel, althans zonder de mogelijkheid tot opzeggen. De ACM (voorheen OPTA) staat het echter wel toe, volledig tegen de wet en het belang van de consument in. Artikel 7.2 van de Telecommunicatiewet schrijft voor dat er een recht op beëindiging is bij wijzigingen ten nadele van de consument, zoals een prijsverhoging dus. De wet is een implementatie van een Europese richtlijn, waarvan nationaal niet kan worden afgeweken. De wet moet ook conform die richtlijn uitgelegd worden en de richtlijn maakt geen uitzondering voor het marketingverzinsel "inflatiecorrectie".

Het is jammer dat de ACM de consument niet gewoon beschermt conform de rechten van de consumenten, maar meegaat in praatjes van de providers. Volgens de uitleg van de ACM kan KPN ook in de voorwaarden opnemen dat de prijs jaarlijks per 1 oktober mag stijgen, conform de stijging van de AEX-index.
Ik vraag het niet vaak; maar heb je hier een bron van?
Welke wet is dat die het zou verbieden?

Je hebt namelijk een overeenkomst met je provider. Jij accepteert dat ze elk jaar een x percentage de prijs mogen verhogen. Daar teken je voor en ga je dus mee akkoord. Dan mogen zij dat dus ook gewoon doen. Als ze hadden geschreven "Elk jaar gaat de prijs met 5 euro omhoog", en daar teken je voor: dan had dat ook gewoon gemogen.
Is absoluut niet verboden...! Als jij tekent dat de prijs elk jaar met x bedrag/percentage omhoog gaat, dan is dat geen wijziging waarbij je mag opzeggen omdat je hiermee gewoon akkoord bent gegaan.

Zou wat zijn, heb je 2 jarig abonnement met 1e jaar 50% korting; en zeg je het 2e jaar op omdat je 50% korting vervalt bijvoorbeeld. Dat zou ook belachelijk zijn. Maar dat mag ook, want dat ben je overeengekomen.
Die inflatiecorrectie ben je ook overeen gekomen. ;)

Ik zie dus geen enkele reden waarom, indien opgenomen in voorwaarden cq contract, inflatiecorrectie niet zou mogen.
En gezien alle providers dat ook al jaren doen en niemand ze ooit met succes ervoor aangeklaagd heeft, kan ik niets anders doen dan concluderen dat jij het bij het verkeerde eind hebt tot dusver.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 5 mei 2014 20:36]

In deze pdf staat een goede uitleg:
https://www.acm.nl/nl/download/bijlage/?id=10718

Onder punt 9 staat de uitleg van de ACM (Opta) over de inflatiecorrectie. Deze uitleg is in zichzelf al fout, omdat de ACM een van tevoren onbekende verhoging als "voldoende duidelijk welke verhoging" aanmerkt. Misschien een idee om de ACM te mailen met de vraag wat exact de inflatie wordt tussen oktober 2014 en oktober 2015, dat zou immers volgens de ACM op dit moment al objectief bepaalbaar zijn.

Dit wijkt duidelijk af van "eerste jaar 50% korting" etc. Daarmee staat voor de volledige aanvankelijke looptijd van het contract vast wat exact de prijzen op welk tijdstip zijn. Bovendien wordt dit opgenomen in de overeenkomst, niet in de algemene voorwaarden, nu het een kernbeding betreft.

Dat niemand de providers met succes heeft aangeklaagd, vind ik geen goed argument. Zelfs bij extreem duidelijk onrechtmatig handelen door een provider zal een consument niet snel tot een rechtszaak overgaan. Ik zie overigens ook geen tegenbewijs uit de rechtspraak.
Dit wijkt duidelijk af van "eerste jaar 50% korting" etc. Daarmee staat voor de volledige aanvankelijke looptijd van het contract vast wat exact de prijzen op welk tijdstip zijn.
Maar dat is toch hetzelfde bij inflatiecorrectie? :)
Bij de voorwaarden van Hi bijvoorbeeld kon ik lezen dat in Oktober de inflatiecorrectie van 1.x% zou worden toegepast, met wat randvoorwaarden. (Abonnement moest minimaal x maanden lopen, anders werd er niet verhoogd, etc.)
Als ik dat lees, dan weet ik toch ook exact wat de prijs is en op welk tijdstip? Als ik nu 25 euro per maand betaal en de inflatiecorrectie is overeengekomen dat het met 2.4% omhoog gaat in het volgende jaar; dan weet ik dat ik volgend jaar 25,60 per maand ga betalen.

... Ik zie het verschil niet, behalve dat ze een percentage noemen in plaats van een bedrag, maar dat is "algemeen" nogal logisch; ze hebben immers tig abonnementsvormen. :)
Wat ik op de site vind, is een algemene tekst dat Hi inflatiecorrectie toepast volgens de op dat moment vastgestelde inflatiecijfers. Dus geen vast percentage. In het tarievenoverizcht staat die regel ook opgenomen. Maar het betreft hier een beding dat duidelijk moet worden overeengekomen en niet kan worden weggemoffeld in overzichtjes of algemene voorwaarden en niet kan bestaan uit een onzeker percentage. Hi vermeldt bij de informatie over de abonnementen nergens dat er een inflatiecorrectie wordt toegepast. Uiteindelijk sluit je een abonnement af, waarin de correctie niet is afgesproken. Die inflatiecorrectie wordt dus niet overeengekomen en geldt daarmee ook niet. Zou Hi het wel toepassen, dan heb je dus een opzeggingsgrond: het is niet overeengekomen én zou het wel zijn overeengekomen, dan valt het onder nadelige wijzigingen van art. 7.2 Telecommunicatiewet.
Interessant, thx :)

Je lijkt inderdaad gelijk te hebben.
Echter staat in de telecomminicatiewet beschreven dat elke voor de klant negatieve prijsverhoging die niet wettelijk is opgelegd(bijvoorbeeld door een BTW verhoging) een reden kan zijn om een contract vroegtijdig en kosteloos te beeindigen, natuurlijk is er een verschil tussen recht hebben en krijgen.

Gezien de wet altijd voor een AV gaat vervalt de hele clausule dus. :)

[Reactie gewijzigd door TeGek op 5 mei 2014 14:09]

Waar staat dat dan? :)
Dit staat inderdaad in de AV van KPN, en KPN Mobiel, Maar de wet schrijft voor dat elke aanpassing aan de prijs betekend dat een klant kan opzeggen. Een mooi voordeel aan de wet van Dam.
Voor wat de pakketten van Internet, Bellen en Televisie betreft: dit is alleen een inflatiecorrectie en kan dus niet (kosteloos) worden opgezegd.
Kosteloos opzeggen geldt alleen voor de extra pakketten als HBO en Sport1 / Film1. ;)
KPN verhoogt per 1 juli 2014 de prijzen van pakketten voor Internet, Bellen en Televisie met een inflatiecorrectie van 2%. Daarnaast worden HBO, Sport1 en Film1 licht in prijs verhoogd.
Dat staat op de website omdat er ook prijsverhogingen zijn buiten de inflatie correctie.

Overigens is dit enkel van toepassing voor de mensen die nog in hun jaar contract zitten. Volgens mij is het ondertussen zo dat na afloop van eerste jaarcontract je ook bij KPN een maandcontract hebt....
Wet van Dam is niet van toepassing bij Mobiel, oa vanwege voorfinanciering van de telefoon, en het feit dat consumenten goedkoper abonnementen krijgen bij inkoop voor 2 jaar. Bij Int, TV, Bellen weet ik niet zo 123.
Voorwaardes staan niet boven de wet, je gaat dus meer betalen voor zelfde en mag je opzeggen.
Nee, je krijgt er ook extra HD kanalen voor terug plus nog wat andere dingen.

Paar euro meer of minder maakt ook weinig uit. Als KPN de prijzen verhoogt dan volgt de rest ook snel want die hebben het ook allemaal moeilijk.
Dus overstappen voor die 2 euro per maand heeft weinig nut.
Ja maar er worden meer zenders weggehaald dan dat je er voor terug krijgt, gaan stuk of 5 zenders weg en je krijgt er 3 seiney zenders voor terug.
"Nee, je krijgt er ook extra HD kanalen voor terug plus nog wat andere dingen. "

En dus is het een wezenlijke verandering van je pakket, en dus een heel nieuw abbonnement. En dus mag je kostenloos opzeggen.
Dat is maar de vraag. Telfort heeft daar ook zo'n handje van om inflatiecorrectie te berekenen. Echter in de shop staat hetzelfde abo dan nog voor de oude prijs...

Maar of de gemiddelde consument nu zit te wachten op deze verhoging en daarbij het aanpassen van bellen?
Mag ik mijn abo daar opzeggen om die reden, of had ik dan eerder moeten zijn? Inflatiecorrectie op mijn abonnement werd vorig jaar juli toegepast.

Zie namelijk bij andere providers veel betere deals dan bij Telfort nu. Ter verduidelijking: ik betaal 16,42 p/m voor 500MB en 150 minuten (geen sms), en internetversneller (up/down tot 14/4, maar dat haal je toch niet).

Met hun huidige pakketten betaal ik 12 euro per maand voor hetzelfde en dan krijg ik er ook nog eens 100 SMS bij :P

[Reactie gewijzigd door DiedB op 5 mei 2014 13:35]

Nee, de wet kent een uitzondering voor een inflatiecorrectie mits dit in de voorwaarden vermeld is.

Zie ook hier: http://www.consuwijzer.nl...n-of-algemene-voorwaarden

Dus zo zwart/wit als van 'prijsverhoging? dan mag je opzeggen!' zoals hierboven meerdere malen wordt gesteld is gewoon onjuist.

[Reactie gewijzigd door Glashelder op 5 mei 2014 13:54]

mja consuwijzer is ook niet alles, want dan kan je alles wel in de voorwaarde zetten.

daarbij is de inflatie niet iets wat de regering opdraagt je tedoen, zoals bij btw wel het geval is.
Tuurlijk, tenzij het voordelig is voor de consument loopt iedereen achter consuwijzer aan en zodra het negatief is hebben 'ze niet altijd gelijk'..

Right.. ;(
Consuwijzer = ACM maar dan 100% gericht op consumenten. Consuwijzer is dus niets meer of minder dan het eenvoudig uitleggen wat voor rechten consumenten hebben. Simpelweg is het zelfs gewoon een vertaling van antwoordvoorbedrijven.nl.

Dus:
Staat in de algemene voorwaarden van de aanbieder duidelijk dat hij een inflatiecorrectie toepast (hoe vaak en hoeveel)? Dan kunt u niet om die reden opzeggen. U hebt immers de algemene voorwaarden geaccepteerd. Daarmee bent u dan ook akkoord gegaan met het toepassen van de inflatiecorrectie.
Is wel degelijk van toepassing.

Zie ook consumentenbond <-> consuwijzer <-> Arnoud Engelfriet

[Reactie gewijzigd door DarkForce op 6 mei 2014 02:21]

Wat zegt de wet als de "inflatiecorrectie" hoger is dan de daadwerkelijke inflatie? Ik lees overal dat we juist tegen de deflatie aanzitten.
dan is het geen inflatie correctie, maar je zult vermoedelijk wel naar de rechter moeten
De inflatie over 2013 was hoger dan 2 procent, zoek maar eens op CPI (Consumenten Prijs Index) op de site van het CBS.
Inflatie correctie bij Telfort Mobiel is geen reden voor opzegging, want het staat in je contract. Je kan Telfort wel bellen voor nieuwe acties.
Tuuurlijk zit de consument daar op te wachten, daarom neem je toch een Triple PAY pakket? :+
Het leuke is dat als KPN een verhoging doorvoert de anderen ook automatisch meegaan... :)
Daarbij ben ik van mening dat als je goed onderhandeld enz je ook bij kpn niet meer betaald als bij een ander. Bij mij is geen enkele aanbieder die mij zo'n goede aanbieding kan geven als kpn.

[Reactie gewijzigd door mbsec500 op 5 mei 2014 22:02]

Ik kreeg de mail ook, en we praten over een relatief klein bedrag.

Ik ben sinds 1 jaar over naar KPN, van ziggo en heb geen intentie om over te stappen.
Iedereen die maar moet roepen dat bij elke (kleine) verhoging opgezegd moet worden, wens ik een eigen bedrijf toe, waar ze alleen maar goedkoper kunnen worden.
In de realiteit moet er soms een aanpassing gedaan worden.

Goedkoop is niet altijd beter, buren van mij hebben bijna hetzelfde pakket, alleen via Telfort, waar ze regelmatig uitval hebben.

Zelf heb ik het pakket, inclusief compleet en family, wat op de mobiele telefonie nog eens 10¤ korting geeft, en op de TV het gratis pluspakket.
Ik kreeg de mail ook, en we praten over een relatief klein bedrag.

[...]

Iedereen die maar moet roepen dat bij elke (kleine) verhoging opgezegd moet worden, wens ik een eigen bedrijf toe, waar ze alleen maar goedkoper kunnen worden.
In de realiteit moet er soms een aanpassing gedaan worden.
Om met Ome Joop te spreken: 'Nee, nou wordt-ie mooi'.

Het gaat er niet om of het fair is voor een bedrijf, het gaat erom dat de wetten nageleefd worden. De wet is nu eenmaal zo dat hij één van de partijen vrij staat om een overeenkomst op te zeggen als één van de partijen een wezenlijk onderdeel van deze overeenkomst niet meer na wenst te komen ten nadele van één van deze partijen.
Goedkoop is niet altijd beter, buren van mij hebben bijna hetzelfde pakket, alleen via Telfort, waar ze regelmatig uitval hebben.
Ik denk dat niet de kwaliteit van de dienstverlening ter discussie wordt gesteld, maar een tussentijdse prijsverhoging ten nadele van de consument. En dat mag nou eenmaal niet. KPN had beter nieuwe abonnementen aan nieuwe klanten en/of met verlenging aan kunnen bieden, dat mag wel. Dit niet.

[Reactie gewijzigd door Siask op 5 mei 2014 13:35]

Tenzij in de overeenkomst staat dat een inflatiecorrectie (dus max 2,5% voor 2014) onderdeel van de levering is.

Bij T-mobile stond die clausule niet in de overeenkomst, maar in de algemene voorwaarden. Echter als in de overeenkomst (welke je dus ondertekent) staat dat KPN jaarlijks de prijs mag verhogen met een maximaal percentage gelijk aan de inflatie, dan kun je daar dus niet onderuit om de simpele reden dat je daarmee akkoord bent gegaan.

Als zij een verhoging van 3% zouden doorvoeren of een tweede verhoging in een jaar tijd, dan kun je wel je abonnement kosteloos opzeggen. Op het moment dat je toestel onderdeel is van je abonnement, krijg je dan waarschijnlijk wel een rekening om het restantbedrag van de telefoon te betalen..
Ik vermoed zo maar eens dat KPN geen zin heeft in een proefproces om hierover duidelijkheid te scheppen (de relevante wetten en beginselen zijn hierboven al aangehaald).

Ik citeer uit de pagina van KPN:

Tot wanneer kan ik mijn contract kosteloos opzeggen?
In verband met de wijzigingen heb je het recht om je Internet, Internet+Bellen, Internet+iTV of Alles-in-1 abonnement tot 1 juli 2014 kosteloos te beëindigen.


Geen verdere vragen, edelachtbare ;)
Nou, proficiat met je overwinning, en succes met je opzegging.

Mijn insteek was meer dat iedereen maar gaat roepen om opzeggingen, omdat er een ( imo normale ) prijsverhoging is gekomen.

Natuurlijk mag je opzeggen, maar het mooiste is, dat je bij vrijwel elke leverancier gewoon kan opzeggen na het eerste jaar.
Het is niet zo dat men met deze verhoging direct een nieuw jaarcontract afsluit.
Dus als men roept "je mag opzeggen" is dat voor een klein deel van toepassing, nl degene die de afgelopen 11 maanden zijn "ingestapt"

En dan heb je opgezegd, wat dan ?
nieuwe leverancier, die je tegen de huidige prijzen aansluit.
Die (waarschijnlijk) over een jaar, of minder hetzelfde doet.
Weer opzeggen en op zoek naar een leverancier ?

Ik heb 12 jaar Ziggo gehad, was tevreden.
Het enige was de omruil van mijn settopbox, ik kon een nieuwe krijgen tegen betaling.
Mijn overstap naar KPN was op dat moment een 'wraakactie' -> daar krijg ik wel apparatuur ...

Iets dieper onderzoek bracht me nog wat meer voordelen ( 5 programma's tegelijk opnemen, kortingen op andere pakketten )

Recht hebben is niet hetzelfde als recht willen.
En dan heb je opgezegd, wat dan ?
nieuwe leverancier, die je tegen de huidige prijzen aansluit.
Die (waarschijnlijk) over een jaar, of minder hetzelfde doet.
Weer opzeggen en op zoek naar een leverancier ?
Voorop gesteld: iedereen moet doen wat hij/zij zelf wil, het gaat mij erom dat er m.i. een recht bestaat om op te zeggen. Uiteraard kan iemand ervoor kiezen om daar géén gebruik van te maken.

In mijn situatie heb ik alleen maar ADSL/kabel/glasvezel om datapakketjes te kunnen ontvangen en versturen. Alle andere diensten (telefonie, TV) hebben voor mij 0 waarde. Ik gebruik het niet, voor het ene heb ik een mobiele telefoon en voor het andere een schotel (met alleen gratis te ontvangen kanalen).

Aangezien ik niet verwacht dat mijn loyaliteit door de leverancier op welke wijze dan ook beloond wordt (dat geef jij nota bene zelf nog eens aan), voel ik mij vrij om te kiezen voor welke aanbieder dan ook als we wederzijds de initiële afspraken nagekomen zijn.

Dit jaar heb ik gewoon mijn kabelleverancier opgebeld en zoiets gezegd, die me daarop een jaar lang korting op het abonnementsgeld verleent.

Dat is snel verdiend, en begin 2015 kan ik misschien wel uit meer alternatieven kiezen, en kan ik als ik wil wéér switchen. Mijn realiteit is dat ik wél met stijgende prijzen geconfronteerd word, echter níet met een stijgend inkomen.

Jouw situatie is anders en je hecht meer aan een langdurige relatie met één leverancier begrijp ik, en dat is prima. Dat doet echter niets af aan het basisbeginsel dat (mocht je zo willen) je nu van het abonnement af kunt, en dat schijnbaar ook door KPN onderkend wordt dat het in ieder geval op het randje is.
Dat zei ik toch ook, de enige die er in eerste instantie niet onderuit hadden gekund, zijn de nieuwe klanten, e.g. die nog geen 11 maanden een contract hebben.

Vanaf de 12e maand kan je gewoon altijd opzeggen, dus er is geen reden om aan te geven dat het kan.
Als men wil opzeggen, kan dat nl. gewoon.
Helemaal mee eens. Alhoewel ik het model van nu, dat men abonnees lokt met welkomst kortingen wel een beetje heb gehad. De eerste beste provider die kortingen gaat geven op basis van abbonements-jaren zal mij verleiden over te stappen en dat geldt ook voor Energie etc trouwens. Een trouwe abonnee moet beloond worden en dan wordt overstappen veel minder interessant.
Persoonlijk denk ik dat het nieuwe klanten betreft. Ben zelf nu al 4 jaar lid en als ik nu vergelijk wat ik zou betalen als New lid en kijk wat ik nu maandelijks kwijt ben is toch behoorlijk verschil.
Dat denk je dan wel verkeert. Die stijging wordt voor elke abonnee doorgevoerd.
Ook als bestaande klant krijg jd goede korting, wel zul je dan weer moeten tekenen voor een jaar.
Prijs verhogen mag, als je om die reden je klant kosteloos laat vertrekken indien de klant er niet van gediend is.
Zoals ik elders in deze discussie al aanhaalde: consumentenbond <-> consuwijzer <-> Arnoud Engelfriet

Op de wet zijn enkele uitzonderingen toegepast, te weten inflatiecorrectie en BTW verhoging. In geval van inflatiecorrectie dient dit echter wel in de Algemene Voorwaarden te zijn opgenomen, bij BTW verhogingen behoeft dit niet te worden opgenomen.

Inflatiecorrect is iets dat de overheid wordt bepaald waarbij de overheid het aan bedrijven over laat om deze al dan niet door te berekenen. Hierin zijn bedrijven dus vrij, dat deze de correctie doorberekenen is begrijpelijk maar moet zeer zeker niet. Inflatie rekenen maar niet opnemen in Algemene Voorwaarden, is een voor consumenten nadelige prijsverhoging en hierbij geldt dat opzeggen moet worden aangeboden. Bij opname in Algemene Voorwaarden en doorvoeren van deze inflatiecorrectie, hoeft het bedrijf geen opzeg mogelijkheid te bieden maar is het een coulance wanneer men dit wel doet.

Alle 3 de url's spreken in principe voor zich.
'Tripleplay' staat er in de titel, maar in het nieuwsbericht staat er niets over. In een andere recent nieuwsbericht werd er ook al gesproken over 'tripleplay' en 'quadplay'. Nu kan ik me op basis van de context wel een voorstelling maken van wat het betekent, maar het is toch een beetje vreemd om dit jargon zo te laten staan zonder het toe te lichten.
Jargon? Tripleplay is naar mijn idee ondertussen wel een ingeburgerde trend. Daarnaast staat er in de subkop al een verduidelijking.
Het onbeperkt naar vaste lijnen in het buitenland bellen is opvallend. Vooral omdat het Suriname en de Antillen erin heeft. Dat zit er bij UPC nog niet in. Ziggo kent in het geheel geen onbeperkt bellen naar buitenlandse nummers. Nu zal dit niet voor iedereen nuttig zijn, maar als je veel naar dit soort landen belt, dan is het een heerlijkheid. Geen gezeik meer met prepay kaartjes, Skype gedoe en dergelijke. Ik weet het van Suriname, waar Skype zo nu en dan dramatisch slecht is in kwaliteit.

Dit zal voor een deel van de bevolking dus een belangrijk selling-point worden.

Trouwens het is een gotspe dat onbeperkt bellen naar Nederlandse nummers nog steeds 10 euro of 15 euro in de maand kost bij de meeste operators. In Frankrijk bv zijn nationale belletjes inclusief in abbos van 35 euro voor triple play.

[Reactie gewijzigd door Raindeer op 5 mei 2014 14:00]

Ziggo kent het onbeperkt bellen naar buitenlands nummers niet meer. Ze hebben dit wel gehad maar sinds 1 april juist afgeschaft.
Klopt, buitenland is veel goedkoper en heeft meer zenders en gratis bellen naar het buitenland. We worden hier weer eens lekker gen@@id...
Nou als mijn provider Xs4ll dit nou ook zou invoeren om onbeperkt te bellen naar 40 landen waaronder Suri, Usa Azie en New Zealand en dat we daar een kleine prijsvehoging hoeven te betalen dan weet ik het wel. Wel een leuke zet van Kpn ben alleen benieuwd hoeveel klanten ze er echt mee kunnen vasthouden ;)
Telfort heeft dit nu al, dus overstappen kan je zo... :)
Dan zal Digitenne binnenkort ook wel volgen. Nu ongeveer een jaar geleden dat de prijs daarvan 30 procent omhoog ging.
Ik hoop dat jouw huidige of toekomstige bedrijf het altijd voor de wind zal gaan en je de ballen hebt ze uit te maken voor sukkels wanneer het "moeilijkere tijden" zijn waar een consument keihard is en switched voor 1 of 2 euro prijsstijging.

Als ze de prijs verhogen zeikt men dat ze weer te duur zijn. Verlagen ze de prijs dan is de kwaliteit weer niet goed. Als de marges onder druk staan of de kosten stijgen en de opbrengsten dalen dan is een (gematigde) prijsverhoging een instrument om weer winstgevend te worden wat een noodzakelijkheid is voor ieder bedrijf. Of moeten ze er maar weer duizenden mensen uitgooien? Want dat gebeurd als ze niet verhogen. En dan weer gaat klagen er zoveel mensen werkloos thuis zitten.
Bedrijven die de inflatie nooit in hun prijzen doorberekenen laten hun klanten blijkbaar te veel betalen of zijn domweg ten dode opgeschreven.
Die daling van de jaarwinst komt eigenlijk enkel door de enorme investeringen in 4g en dergelijke. Maw, ze hebben hun operationele winst dit jaar gebruikt als investering. De markt staat onder druk, en dan op een dergelijke manier investeren, duidt erop dat ze weten wat er speelt in de markt, en dat ze hun strategie daarop aanpassen. En het is natuurlijk lefhebben. Het aandeel van KPN staat laag, daarom kunnen ze dit verkopen aan hun aandeelhouders. volgend jaar zitten ze wellicht met een (veel) grotere winst dan vorig jaar, als deze investering goed uitpakt, stijgt het aandeel, en is iedereen tevree.
een kleine prijsverhoging klinkt mss positief maar de prijzen zijn al veel te hoog elke verhoging is gewoon slecht voor de consument . nu een kleine en straks weer een kleine . een paar keer een kleine heb je samen toch weer een grote prijsverhoging. wanneer stoppen ze is met het omhoog gooien van de prijzen .
ze moeten is beter inkopen . dat hele gedoe met frequenties is gewoon veel te duur geweest . en wij moeten dat weer ophoesten. ik wil geen 4g internet en moet er toch voor betalen.

[Reactie gewijzigd door style2k op 5 mei 2014 13:26]

ze moeten is beter inkopen . dat hele gedoe met frequenties is gewoon veel te duur geweest . en wij moeten dat weer ophoesten.
Lood om oud ijzer. Als de overheid dat geld dat ze ontvangen vanwege de frequentieveiling niet op deze manier had ontvangen hadden ze dat wel gedaan door iets als een BTW of andere belasting verhoging.
Leer alsjeblieft het verschil tussen is en eens. Dit kan echt niet.
Goede zet van ze, 40 landen zoals Marokko en de Nederlandse Antillen, daar zullen een hoop mensen voor willen overstappen.
Zijn vaak de postcodes die ze niet willen hebben.
Hoewel je kunt stellen dat KPN staat voor Koninklijke Posterijen Nederland (de P is die van PTT) handelen ze niet in postcodes. Inmiddels geldt ook voor KPN dat elke klant er 1 is, ze zijn immers aan de beurs.
Offtopic: KPN stond ooit voor Koninklijke PTT Nederland (waarbij PTT oorspronkelijk stond voor Posterijen, Telefonie en Telegrafie), sinds in 1998 Post (TPG) werd afgesplitst, betekend KPN gewoon KPN (voluit: Koninklijke KPN N.V.).
Disney Channel, dat gaan de kids fijn vinden!