Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 53 reacties

Vrijwel alle abonnementen van Vodafone bieden vanaf 7 april toegang tot het 4g-netwerk van de provider. Daarmee volgt de provider concurrenten KPN en T-Mobile, die beide ook geen abonnnementen zonder 4g-toegang meer verkopen.

VodafoneGebruikers van Vodafone Red-abonnementen hadden standaard al toegang tot 4g, maar gebruikers van Smart, de nieuwe naam van Vodafone voor Bel+SMS+Web, krijgen nu ook toegang tot het 4g-netwerk van de provider. De wijziging geldt alleen voor nieuwe klanten; zij krijgen een maximale downloadsnelheid van 25Mbit/s. Huidige klanten met een BSW-abonnement krijgen wel een snelheidsverhoging op 3g, van 7,2Mbit/s naar 14,4Mbit/s.

Naast de 4g-toegang voor alle abonnementen wijzigt Vodafone ook de voorwaarden voor het gebruik van data boven de datalimiet. Nu moeten klanten extra betalen, vanaf 7 april kunnen klanten kiezen uit drie opties: 2 euro per 100MB extra betalen, een extra bundel aanvragen van bijvoorbeeld 1GB voor 10 euro of de snelheid terug laten zetten naar 64kbit/s. Daarmee trekt Vodafone de opties ongeveer gelijk met de concurrenten. Klanten kunnen de opties kiezen in de My Vodafone-app en dat kan per maand anders zijn. Het is volgens Vodafone de tweede grote update aan de Red-abonnementen na het verhogen van de prijzen en datalimieten in januari.

Update 14:40: Informatie toegevoegd over de snelheidsverhoging voor huidige klanten met een BSW-abonnement.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (53)

Ik zit nog 1 jaar bij Vodafone, tegen die tijd toch eens de balans opmaken met die gasten. Vond ze in het verleden stuk beter dan KPN (zeker klantenservice), maar is de laatste 2 jaar bizar hard afgenomen. 4G dekking is erg matig, aanbiedingen bij verlenging zijn 10-20% duurder dan menig webshop aanbieding, My Vodafone werkte lange tijd helemaal niet (WP).

Toppunt was het stopzetten van oude B&S abbo's, waar ze 'na analyse van uw belgedrag' een nieuwe abbo proberen aan te smeren die 4x duurder is dan het oude B&S abbo (7 tov 28 euro). (abbo zit op een samsung uit het jaar 1900, kan niet eens op internet - maar toch moet ik een 500MB internet bundel? :?). Zijn echter nog wel gewoon B&S varianten, maar daar kan ik niet op overstappen, dat is enkel voor nieuwe klanten.. teh fook?
Mijn ervaringen zijn mijn ervaringen (gelukkig) toch een stuk positiever. Ik heb mijn sim-only BSW-abonnement iets meer dan een jaar geleden vernieuwd. Daarbij kreeg je toen, tijdelijk 10GB aan data bij, wat in realiteit 11GB bleek te zijn voor gemiddeld over 2 jaar §22.50/maand. Helaas was deze aanbieding er slechts een aantal weken/maanden, daarna werden de Red-abonnementen geÔntroduceerd.

Daarbij zijn ze bij Vodafone heel coulant wat betreft het eventueel overschrijden van de bundel. Door een foutje in een app heeft mijn telefoon een keer in 1 nacht/ochtend 13GB aan data verstookt. Nadat ik dit ontdekte heb ik met Vodafone contact opgenomen en hun antwoord was: "Maakt u zich geen zorgen, er worden geen extra kosten in rekening gebracht. Hooguit wordt de downloadsnelheid beperkt.". Dit klopte ook netjes, sterker nog zelfs mijn snelheid werd niet geknepen. Ik kan me voorstellen dat je bij menig andere provider een rekening van honderden euro's tegemoet had kunnen zien.

Verder is mijn ervaring met het 4G netwerk prima. Hier in Zuid-Limburg had ik al voordat het op hun dekkingskaart werd aangegeven prima 4G ontvangst. Dit verbaasde mij met name omdat men in steden als Eindhoven of richting de Randstad nog vaak geen 4G had. Thuis heb ik nu altijd prima 4G dekking, op het werk zit ik net op de grens ervan (ene kant van het gebouw wel, andere zijde niet). HSDPA+ dekking is op het werk wel altijd prima, terwijl collega's met telefoons van de zaak (T-Mobile) steen en been klagen over slecht/geen bereik.
En het mooiste hiervan is dat deze 4G verbinding bijna niets extra's kost en het zo geregeld is: even inloggen op de website, de Blox 4G aanzetten ŗ §2.50/maand en klaar. Wil ik geen 4G meer, dan zet ik het weer uit en heb ik het vanaf volgende maand niet meer. Geen nieuw abonnement of andere simkaart voor nodig.
Als je door 'vf' gebelt bent kan het ook een ingehuurde verkoopafdeling zijn. Die willen je weleens van alles wijsmaken om hun targets te halen. Vodafone zelf maakt tegenwoordig in ieder geval geen onderscheid tussen nieuwe of bestaande klant, als er zo'n abonnement bestaat kun je die gewoon nemen. Anders maar via de winkel.
en wat als je de My Vodafone app niet wilt gebruiken?
Hij vraagt helemaal niet zoveel rechten:
Uw Locatie
precieze locatie (GPS- en netwerkgebaseerd)
Netwerkcommunicatie
volledige netwerktoegang
netwerkverbindingen weergeven
Opslag
de inhoud van uw USB-opslag aanpassen of verwijderen
Gebruikersinterface van andere apps
weergeven over andere apps
Systeemhulpprogramma's
testtoegang tot beveiligde opslag
Toegang tot je lokatie hebben ze bij vodafone al (op basis van zendmasten), en dat hij zijn gebruikers interface op de achtergrond wil draaien en weergeven over andere apps maakt alleen trage telefoons trager. Dus zo'n slechte app is het niet.

En ik vermoed dat je ook altijd de klantenservice kan bellen voor het instellen van je abonnementsinstellingen.

[Reactie gewijzigd door 3x3 op 24 maart 2014 13:54]

Wat een krampachtig gedoe weer over de permissies.

Doe het dan lekker niet, de keuze heb je !
Of installeer een blocker zoals Xprivacy of App-ops met root.
Dan denk ik dat je 2 euro per 100MB betaald, aangezien ze daar het meeste voordeel bij hebben.
Wil je dat niet, dan moet je de app gebruiken..
Waarschijnlijk kun je het ook gewoon via de "My Vodafone" website regelen.
Via de vf website, twitter, facebook, telefoon, fax, vf winkel en je kan zelfs een brief op de post doen. Nog andere wensen?
Wat zitten er toch soms een stelletje zeikerds op Tweakers. Ik zeg niet dat je hallelujah moet roepen bij elk persbericht van een commercieŽl bedrijf, een kritische houding is altijd goed, maar in dit geval slaat jouw kritiek nergens op. Je hebt nog altijd zelf de keuze om een abonnement niet af te nemen als je vermoedt dat je geen waar voor je geld krijgt.

Onnozel zuur gezeik dus. Tweakers is toch een site voor tech-liefhebbers? Dan houd je toch van vooruitgang en nieuwe technologieŽn? Dan zou je het toch positief moeten vinden als een nieuwe technologie breder aangeboden wordt zodat meer mensen hier gebruik van kunnen maken? Zou ik denken dan.

Als je liever over al over wilt zeiken zonder dat daar een goede reden voor is moet je het zelf weten, maar het lijkt wel vervelend voor je omgeving als zo'n onnodig verzuurde gedachtegang hebt.

[Reactie gewijzigd door TMC op 24 maart 2014 13:55]

tjonge jonge wat een luxe probleem zeg gaat echt nergens over.
over 2 jaartjes koop je toch weer een ander mobieltje die het wel ondersteund

of moeten ze perse voor jou wachten totdat zij door mogen zetten met nieuwe en betere technologie?

de wereld staat niet stil en Vodafone moet ook gewoon mee met de tijd
Eerst was het 'onbereikbaar en duur' om speciaal hiervoor een 4G abbo te nemen. Nu krijg je het gratis ben je alsnog niet tevreden ? :)

(Gratis in de zin van, niet een bundel van 4GB + LTE, maar alle bundels bij inbegrepen)

[Reactie gewijzigd door ibson op 24 maart 2014 13:51]

Als ze meer geld gaan rekenen voor dezelfde service ( prijsverhoging ) dan kan je toch opzeggen ..

Maar VF is daar clever genoeg in, de oudere abo's zullen op dezelfde voorwaarden doorlopen ( de keuze aan de klant of ze 4G willen tegen meerprijs ) of dezelfde prijzen en als extra 4G leveren.

Alleen zullen nieuwe aansluitingen ( verlengen is gewoon een nieuwe aansluiting van bestaande klant ) geen keuze krijgen, en dus rekening moeten houden met de 4G mogelijkheid.
Ook voor 3G gebruikers is het gunstig als een deel van de gebruikers verhuist van 3G naar 4G. Daarom vind ik het ook gunstig, ook al kan ik er zelf niet direct gebruik van maken.
Lekker dan, betalen voor iets wat je hardwarematig misschien niet eens kan gebruiken. En vast weer duurder als service naar de klant.
Vast ook een deal om meer nieuwe smartphones te verkopen waar ze geld voor krijgen.
Een 4G telefoon kost bijna niets meer, onder de 150 euro kun je er gewoon een kopen.
Na 100 euro cashback, kost een Z10 nog maar 120 euro. Dus een excuus om geen 4G niet te hebben, heb je eigenlijk niet. en het werkt heel fijn, zeker als je browser zelf ook 3x zo snel is als elke andere mobiele browser :)

[Reactie gewijzigd door 3x3 op 24 maart 2014 16:31]

Ik denk dat je beter kan zeuren over het gegeven dat bestaan de klanten dat bedrag ook al betalen terwijl zij die snelheid niet gaan krijgen en het moeten doen met een snelheidsverhoging.
Ik heb nog een heel oud sim-only abo, met een onbeperkt internet blox erbij. Ik verwacht eigenlijk niet dat deze ook 4G zal krijgen. Als dat wel het geval is, is het in ieder geval mooi meegenomen.
Besteld zo rond 2010?
Heb ik ook, betaal nu maar een tientje per maand voor onbeperkt internet en een sloot belminuten/sms'jes die ik toch niet opmaak. Verlengen ga ik dus mooi niet doen, zou wel mooi zijn dat hier ook 4G op komt..
Dat zullen ze dus nooit doen, ze zijn op geen enkele manier verplicht om jou 4g te leveren, en hebben veel liever dat je een nieuw abonnement afsluit.

Trouwens wel jammer dat er dan ook geen 4g geleverd wordt op een geknepen snelheid (dan heb je toch lage latency en laag energieverbruik).
Dit was voorheen bij de overstap naar 3g wel het geval.
Dat gebeurt wel over een paar jaar wanneer de oude apparatuur eruit gaat.
en je hebt geen brief gehad vorige week dat je abo niet meer gecontinueerd kan worden omdat een aantal abo's eruit gaan?

Ik had een BSW170 abo uit 2010 en kreeg die brief dus wel en zou gezien mijn verbruik naar een BSW200 abo overgezet worden tegen nagenoeg dezelfde prijs. Dat ik dan 500MB in databundel erop achteruit zou gaan (1GB --> 500MB) praatte men goed onder het mom van 'gezien uw verbruik is dit abo voor u voldoende'. Pluspunt was wel dat je geen nieuw contract aan zou gaan, dus in principe weer elke maand opzegbaar.
Nee ik heb geen brief gehad, ik heb dit abo ook al sinds 2008 ( Nog van voor de BSW abo's )

ťťn ding is zeker, met de huidige prijzen en mijn verbruik kunnen ze mij ook geen alternatief bieden. En mochten ze kiezen om mijn abo niet voort te zetten zal het om die reden principieel ook 100% zeker geen Vodafone worden.

[Reactie gewijzigd door Woy op 24 maart 2014 17:14]

Goed nieuws, en natuurlijk ook logisch gezien de bewegingen van de andere providers!

Ik heb al die maanden een 4G BloX gehad om met mijn B+S+W op 4G te kunnen. Krijg ik die kosten nu retour en ga ik weer 2,50 per maand minder betalen ?!

Edit: Ik heb nu iets beter gelezen: Ze gaan geen *nieuwe* abbonementen verkopen met 4G.. Dat stond niet zo duidelijk in het artikel. De 4G BloX voor oude abbonementen blijft dus neem ik aan gehandhaafd?

[Reactie gewijzigd door Jassy op 24 maart 2014 13:49]

Kon dat? Bij mij was dat niet eens mogelijk... maar mijn abonnenent was al van voor 2012 dus dat zal er wel mee te maken hebben (administratief uiteraard).
Ik ben nu net overgezet op Red 2 B (?) van BSW, zonder meer te gaan betalen. 2GB, onbeperkt bellen/smsen.
Wat betaal je nu dan, als ik vragen mag?
Ik heb ook nog een abonnement van vůůr 2012, maar als ik dit ga verlengen, dan ga ik meteen 3x zo veel betalen.
Ik betaal nu een standaard Red tarief dacht ik; § 49,- inc. BTW per maand.
Dit zonder toestel, die had ik al.
Ik weet dus alleen niet wat Red 2 B is, maar ik vond het wel best. Ik betaalde namelijk al zo'n § 49,- per maand voor mijn BSW. Ik heb het alleen maar gedaan omdat mijn contractdatum gehonoreerd werd, en die loopt af in oktober. Dan kijk ik wel weer wat ik doe. Voor mij was het dus een gratis upgrade naar 4G en onbeperkt bellen.
Ik heb de 4G Blox niet geactiveerd, 28,8mbit HSDPA+ is voorlopig snel genoeg en de plekken waar ik 4G zou kunnen ontvangen zijn te schaars om extra voor te betalen. Daarnaast zijn de plekken waar ik het meest ben (thuis, werk, vriendin) voorzien van een snelle wifi-verbinding, dus ik heb het voorlopig niet nodig.

Liever zie ik dat ze de gaten in de dekking oplossen, zodat je overal buitenshuis internet tot je beschikking heb in de trein.
Dit vraag ik mij nu ook af, zit in hetzelfde bootje
Heb al lang 4G door het aan en daarna weer uitzetten van de blox, blijkbaar iets blijven hangen :D
Dit kan tegenwoordig niet meer. Als je je 4G blox aanzet blijft hij voor de rest van je abonnement aanstaan en kan je hem niet meer uitzetten.
Raar volgens blox staat ie uit, en het factuur staat ook niks op :D

Maarja wat ik begrijp had ik het anders nu ook gehad, dus ik heb er niet zo heel lang van kunnen profiteren heb ook geen 4G waar ik woon/werk :P

Edit: hieronder: je hebt gelijk :P

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 24 maart 2014 15:12]

Volgens mij heb je het artikel niet helemaal goed doorgelezen.

De wijziging geldt alleen voor nieuwe klanten

[Reactie gewijzigd door kami124 op 24 maart 2014 15:00]

Op zich mooi dat ze 4G standaard in het pakket zetten, maar ik ben blijer met de optie rondom de datalimiet. Dit soort keuzes zou IMO bij iedere provider te maken moeten zijn. Soms heb ik gewoon snelheid nodig, ook al zit ik aan mijn limiet en soms duurt het nog 2 dagen tot de reset en dan boeit het niet zo en heb ik geen zin in extra kosten.

Briljant initiatief! Zijn er eigenlijk andere providers die deze keuzemogelijkheid geven?
Ja, Vodafone is de laatste provider die dit invoert.
Bij T-Mobile en KPN is er al langer onbeperkt internet met een basissnelheid en daar kun je ook tegen betaling de 4G-snelheid laten resetten.
:+ Oef blij met mijn 10Gb F&F Aktie abbo van Vodafone wordt nog sneller ideaal voor backup movie downloader :)
(Tijd geleden was er een F&F aktie waarbij Vodafone medewerkers codes uitdeelden voor een 10GB 125 minuten abbo voor 17 Euri in de maand)
Ik heb ook zo'n soort abonnement en heb 11gb dataverkeer bij Vodafone. Maar het is alleen voor nieuwe klanten, je zal er dus ook niets aan hebben ben ik bang.
Op dat abonnement kun je toch ook voor §2,50 in de maand 4G toegang aanzetten? Dan betaal niet 17, maar 19 Euro in de maand, maar heb je wel 4G over 11GB.
Ik heb een andere vorm van het abonnement (betaal rond de 50), dan is 2,50 verhoging best veel gezien ik ook "thuis" en eigenlijk op mijn anderhalf durende route naar het werk nergens dekking heb (oosten van het land) :-( .
Maar bedankt voor de tip :)
dat kan inderdaad.. alleen snap ik Vodafone al niet helemaal, gezien mijn 11GB bundel al niet gecapt is op 7,2mbit.. eerder rond de 11mbit ..en dan is dat tijdens een download en niet even een piek momentje..
Ook zakelijke abbo's?
Volgende stap: 4G naar Hollandsnieuwe :)