Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 48 reacties

De eerste smartphone met Nvidia's nieuwe soc Tegra 4i kost 200 euro. De Tegra 4i is de eerste soc van Nvidia met ingebouwde 4g-ondersteuning. De telefoon is van Franse makelij en komt eerst uit in ItaliŽ.

De Tegra 4i heeft vier Cortex A9-processorkernen op 1,7GHz. Het gaat daarbij om een door Nvidia geoptimaliseerde Cortex A9-variant, die nieuwer is en efficiënter zou moeten zijn dan de Cortex A9-core uit voorgaande socs als de Tegra 3. Volgens Nvidia zou de zogenaamde R4-versie van het Cortex A9-ontwerp qua prestaties dicht in de buurt van Cortex A15 komen. De gpu is eveneens van Nvidia en heeft zestig cores, minder dan de 72 uit de reguliere Tegra 4.

Er zijn nog geen toestellen op de Nederlandse markt verschenen met de Nvidia-soc, die de fabrikant vorig jaar presenteerde. Wel heeft LG voor sommige landen een variant gemaakt van de G2 mini met een Tegra 4i. De variant voor de Nederlandse markt heeft een Snapdragon 400 van Qualcomm.

De Wax van de Franse fabrikant Wiko is een Android-smartphone met een 4,7"-scherm met een resolutie van 1280x720 pixels. De Wax draait op Android 4.3. De telefoon heeft een camera met een maximale resolutie van 8 megapixel aan de achterkant en aan de voorkant zit een 5-megapixelcamera.

De telefoon heeft een werkgeheugen ter grootte van 1GB en een opslag van 4GB. De telefoon gaat bij introductie 200 euro kosten, meldt de Italiaanse site Telefonino. Het toestel komt eerst uit in Italië, maar zal later ook naar Duitsland en Frankrijk komen. Het is onbekend of de Wiko Wax ook naar Nederland en België komt.

Tegra 4iWiki Wax met Nvidia Tegra 4i

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (48)

Ik ben waarschijnlijk een van de weinigen. Maar mijn voorkeur gaat wel uit naar de Tegra. IMO was alleen de Tegra 2 een miskleun vanwege het ontbreken van NEON en het niet volledig ondersteunen van VFPv3, alleen VFPv3-D16 wordt ondersteund.

Al is het omwille van de meest open Video driver:
nieuws: Nvidia gaat documentatie over gpu-architectuur publiekelijk delen
nieuws: Nvidia voegt Tegra K1-ondersteuning toe aan opensourcedriver Nouveau

IMO wordt de Tegra K1 heel erg interessant,
64 Bit en Kepler GPU.
Grootste probleem van Tegra 4 is niet nVidia's ontwerpkunde geweest, maar hun afhankelijkheid van ARM. nVidia, TI, ST-Ericsson en Samsung hadden groots ingezet op ARM's Cortex A15 core, maar dat bleek een stroomzuipend onding te zijn, en alle chips ermee zijn feitelijk geflopt (Exynos 5 en Tegra 4) of gecancelled (A9600 en OMAP5). In telefoon/tablet land werd het allemaal Qualcomm en Intel, met alleen Mediatek (die wijselijk nooit aan Cortex A15 begonnen is, of quad-Cortex A9) als uitzondering.

Teruggrijpen naar Cortex A9 voor deze Tegra 4i is echt niet nVidia's originele plan geweest, maar hun eigen Project Denver core is nog niet af en ze moeten toch wat. Cortex A7 is te traag, en de concurrenten met wel snelle/zuinige cpu cores (Krait, Silvermont, Cyclone) geven ze niet aan derden.

Tegra K1 wordt interessant, hier heeft nVidia eindelijk het design helemaal zelf in handen: eigen cpu, eigen gpu en eigen geintegreerde baseband.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 24 maart 2014 17:53]

Ja op 30 watt ofzo maar wie zet dat in een telefoon?
Misschien in een chromebook waar de hitte en wattage geen probleem zal zijn.

http://semiaccurate.com/a...03/Nvidia_K1_demo_PSU.jpg

12V * 5A = 60 watt, nou zal dat eerder de helft zijn maar dan nog. Meer dan 10 watt is eigenlijk al te veel.

En zowel Apple als Qualcomm zitten niet still. Een verloren race als je het mij vraagt.
Semiaccurate als bron vermelden is een verloren discussie als je het mij vraagt.
prima specs (hoewel scherm helderheid/kijkhoek nog niet bekend), iets meer ram zou leuk zijn geweest, zeker omdat het voorlopig 4.3 is, en 4.4 volgens mij wat beter draait met minder ram. nu idd hopen dat de accu een beetje goed is...
goh, 1GB RAM zou ruim voldoende moeten zijn. Ik struikel persoonlijk meer over de 4GB ROM, dat is echt erbarmelijk weinig, en ik spreek uit ervaring. Ik dacht eerst dat ik er wel even mee uit de voeten zou kunnen, maar na Andoid hou je eigenlijk maar een goeie 2GB over. Een paar apps installeren en die zitten heel snel vol. Van mij mogen budgetmodellen toch eens stilaan de sprong maken naar 8GB. Met die 4GB ben je quasi verplicht er ooit eens een SD-kaartje in te steken.

[Reactie gewijzigd door Daeley op 24 maart 2014 14:22]

Precies! En het gebruik van een SD-kaartje is helemaal niet zo handig in Android. Je kunt bijvoorbeeld niet de app installeren op het interne geheugen (omwille van de snelheid bij opstarten) en de gebruikersdata (volle Gmail inbox etc.) laten wegschrijven op de sd kaart.

App2SD werkt ook niet met alle apps en telefoons (fabrikant kan het blokkeren).

Ik zou persoonlijk nooit een telefoon kopen met 4GB en het ook niet aanraden aan lichte gebruikers. 8GB lijkt me echt het minimum als je wat langer met de telefoon wilt doen en zelf doe ik het niet voor minder dan 16GB... SD kaart of niet.
Het moet gezegd worden, het geheugenbeheer van android is een totale puinhoop. Alleen al het volslagen bezopen onderscheid tussen "Internal Storage", "Built-in Storage" en "External Storage" moet wel bedacht zijn door een dronken aardbei. Het zonder waarschuwing stilletjes wissen (!!) van apps als er door cache groei op een moment te weinig ruimte is, is al helemaal een design flater van de eerste orde.

Anno 2014 verwacht ik toch wel wat beters qua storage management, en al helemaal van het bedrijf dat het grootste storage server park ter wereld heeft.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 24 maart 2014 18:04]

Ik heb een telefoon met 32GB geheugen. Deze heb ik geherpartitioneerd. Ik heb nog maar 1GB over voor applicaties. Het ligt er maar net aan wat je van je telefoon eist. Voor mij zijn het 'organiser' taken en voor de rest muziek. Ik heb dus de voorkeur voor meer 'SD' geheugen.

Wacht nog steeds op een telefoon die aan mijn eisen voldoet waar wel een SD-kaartje in kan. Een Xperia Compact die niet te lelijk voor woorden is bijvoorbeeld (Ja dat is mijn mening).

EDIT:
Volgens mij is het plaatje niet van de Wiko Wax.

[Reactie gewijzigd door Speedway4 op 25 maart 2014 15:33]

Het lijkt erop dat fabrikanten weinig interesse hebben in Tegra 4 processoren.
Bij eerdere modellen duurde het veel minder voor dat de grote fabrikanten toestellen gingen lanceren met Tegra processor.

[Reactie gewijzigd door miremi op 24 maart 2014 14:03]

Dat was een unieke situatie doordat destijds de drie grootste concurrenten (Qualcomm, Samsung en Intel) alledrie grote vertraging hadden met hun nieuwe chips (resp Snapdragon S4 en S4 Pro, Exynos 4412 en 5250 en Clover Trail), en twee anderen (TI en ST-Ericsson) hun nieuwe chips cancelden, waardoor Tegra 3 als enige fatsoenlijke keuze overbleef.

Dit jaar moet Tegra 4i opboksen tegen een aantal goedkope low/midrange chips (Snapdragon 400/600, Mediatek 6592 en Intel's Merrifield), dat maakt het een stuk lastiger.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 24 maart 2014 14:13]

Klopt ja, Tegra chips waren altijd als eerste in een generatie waardoor ze eerst de beste performance hadden en daarna meteen weer dik achterliepen.
Tegra 2 zou 1080p moeiteloos kunnen afspelen, dat hebben ze getest met de big bunny video, want 720p youtube videos kon het niet aan. Daarna nooit meer gekeken naar Tegra en vermijd is het liever. Ik weet niet hoe het tegenwoordig is, maar toch heb ik nu liever een snapdragon.
Tegra K1 is alleen op papier leuk, of wilde jij een SoC met aktieve koeling in je telefoon? M.a.w. dat ding zie ik niet snel in telefoons of tablets terechtkomen.
Ik heb de Mad Catz M.O.J.O. (Android TV BOX) die een NVIDIA Tegra 4 T40S heeft met Cortex A15 1.81GHz en moet zeggen dat hij erg snel is, hij kan met gemak de Snapdragon 800+ bijhouden.

En die Tegra 4 heeft dus 72 Cores, en dan zal deze met 60 Cores ook wel aardig snel zijn, iedergeval een stuk sneller denk ik dan de Mali-450MP, die in alle 8 Core CPU's zit van Mediatek (MTK6592).

Nee FullHD en hoger is allang geen probleem meer voor Tegra GPU's.
Dat komt denk ik deels doordat de meeste fabrikanten er de voorkeur aan geven om in al hun toestellen CPUs van de zelfde fabrikant te gebruiken.
toch niet bij Samsung want die hebben echt meer dan Qualcomm en eigen Samsung chips in hun toestellen
dat zal meer met supply vs demand te doen hebben dan keuze :P

als het ging ga ik er vrijwel van uit dat samsung alleen zijn eigen soc's zou gebruiken tenzij die van de tegenstanders gewoon beter/cheaper blijkt.
Tsja het viel elke keer natuurlijk een beetje tegen.

De tablets bleken niet zo snel, de telefoons slurpten stroom...
Ik snap niet waarom de de tegras tegenwoordig zo opvallend weinig "klanten" heeft (toestellen)
Bij tegra 3 waren er, zoals iedereen wel weet, veel meer toestellen.

Het lijkt wel of dat Qualcomm met vele ex-tegra klanten gaan lopen is.
Qualcomm had destijds grote problemen met de overstap naar TSMC's 28nm proces, en liep bijna een jaar vertraging op, waar oa nVidia van profiteerde. Maar toen de 28nm productie eenmaal een beetje liep was het game over voor (min of meer) iedereen, Krait was een geweldige cpu architectuur, Adreno een prima gpu, niemand anders had geintegreerde basebands en ze waren ook nog eens zuinig en goedkoop te produceren. Alleen Mediatek wist in de budget markt nog overeind te blijven, de rest (Intel, nVidia, Samsung, TI, ST-Ericsson) is gewoon wegblazen. Pas nu begint de concurrentie weer een beetje in de buurt te komen, en dan nog is het afwachten.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 24 maart 2014 14:23]

Ik heb een telefoon met een Tegra 3 processor gehad (LG Optimus 4X HD) en deze ingeruild voor een telefoon met FHD scherm en een Mediatek MT6589T (i-Mobile IQ X3). Op papier zou de Tegra 3 sneller moeten zijn maar de Mediatek voelt sneller aan (applicaties starten sneller op) plus is nog een stuk zuiniger met de batterij ook.

Zoals eerder al genoemd was nVidia als een van de eerste met een quadcore chipset. Het punt is echter dat het niet de beste chipset was en dat gegeven doen waarschijnlijk veel fabrikanten naar Qualcom grijpen.
Worden deze smartphones dan ook in Frankrijk geproduceerd? Of is het alleen een Frans merk? Dat stukje is namelijk nogal verwarrend in het artikel.

Want het suggeert dat ze in Frankrijk geproduceert worden, maar dan zou § 200 wel spotgoedkoop zijn met die dure Franse arbeiders.
Nouja, het lijkt me idd heel onwaarschijnlijk als ze daadwerkelijk in Frankrijk worden geproduceerd, maar ik zie weinig smartphones die uberhaupt nog buiten azie worden gemaakt. Dus ik denk dat het geval hier is dat ze als frans bedrijf zijn begonnen en nu samen werken met een chinese producent, dit verklaart dat de prijs zo laag ligt vergeleken met de rest van de markt. Dit is naar mijn mening compleet waardeloos, heb 1,5 jaar lang met een chinese telefoon (jiayu g3) rondgelopen en dat was echt een ramp ben blij dat ik nu aan de S4 zit, voel meteen veel beter in gebruik.
Ben zelf zeer benieuwd naar de batterijprestaties van deze chip, want energiezuinige producten is niet iets waar Nvidia om bekend staat..
Blijkbaar de 750ti gemist??
Dat is namelijk een baldadige klapper op het gebied van performance per watt (en iets waar de concurrentie nog geen antwoord op heeft)
http://www.tomshardware.c...50-ti-review,3750-14.html
http://www.techpowerup.co...eForce_GTX_750_Ti/26.html

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 24 maart 2014 14:58]

Ga je nu werkelijk hierop reageren met voorbeelden van gpu hardware? Behalve dat je het hebt over pcb's een chips is het appels met peren vergelijken of mischien zelfs appels met melk. Allebei natuurlijk eten en daar houdt de vergelijking wel zo'n beetje op.

IGC058 bedoelt dat de mobiele chipset lijn van Nvidia tot nu toe niet echt efficiŽnt met energie omgaat.
Ik vind het nochtans een prima terechtwijzing voor een domme uitspraak als "want energiezuinige producten is niet iets waar Nvidia om bekend staat".
Binnen context is dat geen domme uitspraak. De tegra's zijn nooit echt zuinig geweest
"De telefoon is van Franse makelij" Niet helemaal, want Wiko is een rebrander die in het verleden samenwerkte met het Chinese Tinno Mobile, o.m. voor hun Wiko Cink. In India en Rusland worden ze vaak door andere rebranders aangeboden. Wie ze wil testen en niet te ver van de Frans-Vlaamse grens woont: Auchan heeft in het verleden al toestellen van Wiko in hun schappen gelegd.
Review op Frandroid met screenshot van Antutu: http://www.frandroid.com/...gra-4i-moins-de-200-euros
Zo is de Aldi regelmatig te vinden met hun "Wolfgang" toestellen.
De betaler bepaalt de naam ;)

Dus die zullen hier ook wel verschijnen
Heb hun "Darkfull" phone... krachtig, dun, alu behuizing... dual sim....
Ook te verkrijgen via Darty (de france VandenBorre) on line.
http://www.darty.com/nav/...rctype=list&text=darkfull
Tegras hebben het nooit goed gedaan.
Om over de driver support nog maar te zwijgen... Het Tegra 3 debacle zullen de meeste OEMs zich niet nog een keer laten gebeuren.
kijk ff naar de Tegra k1?
wat is daarmee?
Ik bedoel dat tegras afgezien van de nexus nooit goed hebben verkocht.
Als je de geschiedenis van de tegra leest zal je zelf concluderen dat de tegra nooit hun beloftes hebben kunnen waarmaken.
De tegra 1 zou eind 2009 op de markt komen. Naar mijn weten alleen via de Zune player van MS uitgekomen en HD films afspelen bleek erg beperkt.
http://www.youtube.com/wa...e=player_detailpage#t=420

Tegra 2 had geen NEON
Tegra 4 hebben de smartphone producenten vanwege de hitte links laten liggen.

[Reactie gewijzigd door alteclansing op 24 maart 2014 18:17]

1GB werkgeheugen met zo'n snelle chip, beetje zonde. Anders kwam hij zeker op mijn wishlist.
@breaky73

De Tegra 3 was bedoeld als een tablet chip, geen smartphone chip. Sommige fabrikanten hebben hem gebruikt in hun telefoons(zoals HTC met de One X) waarschijnlijk omdat er schaarste was op de soc-markt door produktieproblemen bij Qualcom, met alle gevolgen vandien. Gebruikers van de One X klaagden dat hij te warm werd en de batterij rap leeg ging. In een tablet is een soc natuurlijk beter te koelen en kun je een grotere batterij plaatsen.

[Reactie gewijzigd door Fredi op 25 maart 2014 01:23]