Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 120 reacties

Vodafone heeft tegenover Tweakers bevestigd dat het vanaf volgende week de prijzen en datalimieten van veel abonnementen gaat verhogen. Ook veranderen sommige andere voorwaarden. De nieuwe voorwaarden gelden alleen voor nieuwe abonnees.

Voor bestaande klanten met een huidig Red-abonnement verandert er niets. Woensdag ging al het gerucht dat de prijzen en datalimieten omhoog zouden gaan en die informatie is correct, bevestigt de provider. Het abonnement Red Super wordt een tientje duurder, Red Plus gaat met 13 euro per maand in prijs omhoog. De goedkopere abonnementen Red Essential en BSW 200 blijven in prijs gelijk, maar krijgen wel hogere datalimieten.

Naast de hogere datalimieten en prijzen wijzigt er nog meer. De belbundel van Red Essential gaat omlaag van 400 minuten naar 300 minuten, terwijl bij Red Super het buitenbundeltarief wijzigt van 10 cent per MB naar 2 euro per 200MB. Bij het 'buitenlandabonnement' Red Plus zitten voortaan 100 belminuten die te gebruiken zijn voor bellen vanuit Nederland naar het buitenland. Bovendien staat bij alle nieuwe abonnementen voor in het buitenland de Alles-in-1 Op Reis Dagbundel aan, waarbij gebruikers voor 2 euro per dag in veel landen 20 minuten kunnen bellen, 20 sms'jes kunnen sturen en 35MB aan data kunnen verstoken. De wijzigingen gaan in per 6 januari. Vodafone verkoopt de Red-abonnementen vanaf maart vorig jaar.

Vodafone BSW100 BSW200 Red Ess. Red Red Super Red Plus
Prijs (oud) €19 €22,50 €34 €39 €50 €72
Prijs (nw) €19 €22,50 €34 €39 €60 €85
Data (oud) 200 MB 200 MB 500 MB 2 GB 4 GB 1 GB
Data (nw) 200 MB 500 MB 1 GB 2 GB 6 GB 2 GB
Belmin. (oud) 100 200 400 onbep. onbep. onbep.
Belmin. (nw) 100 200 300 onbep. onbep. onbep. + 100

Sim-only prijzen van Vodafone-abonnementen per 6 januari 2014. Voor toestellen wordt een vast bedrag per maand bij deze bedragen opgeteld.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (120)

Nog steeds tevreden met mijn §22 (geloof ik) abonnement van een aantal jaar geleden: 1GB datalimiet.

Af en toe wordt ik gebeld door de klantenservice of ik toch niet wil overstappen naar een super deluxe nieuw abonnement. Aan het eind van het gesprek vat ik dan even de 'aanbieding' samen: "Dus ik betaal hetzelfde voor een gehalveerde datalimiet, of ik mag meer gaan betalen om de datalimiet die ik nu heb te behouden?" Tot nu toe geven ze dan meteen toe dat het misschien toch niet zo handig is voor mij om over te stappen :P
Alles-in-1 Op Reis Dagbundel aan, waarbij gebruikers voor 2 euro per dag in veel landen 20 minuten kunnen bellen, 20 sms'jes kunnen sturen en 20MB aan data kunnen verstoken.
Dit is al heel lang 35MB per dag! Wordt dit echt opeens bijna gehalveerd?

[Reactie gewijzigd door Gizz op 2 januari 2014 15:04]

Je hebt gelijk, op dit moment is dat 35MB per dag. Als er nu geen typfout gemaakt is, mag je blij zijn als je die blox onder huidige voorwaarden geactiveerd hebt.
Ik heb die optie al langer geactiveerd staan, en toen ik vanmorgen in Londen landde kreeg ik de melding dat ik voor 2 euro per dag 20 min kan bellen, 20 sms kan versturen maar wel 35MB per dag mag internetten. Dus dat lijkt vooralsnog goed te gaan?
Wordt dat niet pas vanaf 5 januari gewijzigd dan?
Heb het overigens ook altijd standaard aan staan. dat laat ik dus maar zo :)
Mijn BSW200 abbo had al een datalimiet van 500MB. Misschien was het een actie destijds, dat weet ik niet zeker meer.
Inderdaad, die heb ik ook. Volgens mij was dat medio vorig jaar een actie dat je 300MB extra kreeg terwijl er wel met 500MB geadverteerd werd. Aan het begin van elke maand geeft mijn Vodafone app ook aan dat ik 200 minuten en 200MB datalimiet heb. Na 2 dagen of zo is dat ineens 500MB...
Toch blijf ik het wel duur vinden, en die 500MB hoort echt niet meer bij deze prijs anno 2014.

[Reactie gewijzigd door BlueLed op 2 januari 2014 15:35]

Daar ga ik eens op letten. Als ik nu in de app kijk zie ik gewoon 500MB staan. Ik had dit abbo in mei afgesloten trouwens.

[Reactie gewijzigd door tiguan op 2 januari 2014 15:55]

Ik heb 'm ook in mei afgesloten, dus waarschijnlijk hebben we hetzelfde... Nu is het inderdaad 500MB, maar de eerste dag van de maand niet....
Ik heb volgens mij ook al 1Gb bij mijn Red Essential abbonement dat ik twee maanden geleden heb afgesloten. Ik vraag me daarom een beetje af of de informatie hier wel up to date is?
Het is wel verhoogd, want ik heb Red Essential en maar 500 MB, Ik had de abbo in Augustus afgesloten.
Ik heb de Red Ess eergisteren afgesloten (31 dec), met 1 GB en 400 minuten...
Hier in belgie heb je een abbo voor 500mb, met nog eens ongelimiteerd facebook en twitter voor 12 euro per maand. Het is dan precies aan de dure kant bij onze noorderburen.
Bij T-mobile (in Nederland) heb je toch ook na je abonnement gewoon nog 64kb/s wat genoeg is voor onbeperkt twitter, facebookchat, whatsapp e.d.
Hoh, ik vind het toch nog altijd fijner als alles snel geladen is. waarom koop je anders een telefoon die qua rekenkracht het nieuwste van het nieuwste is, om dat te moeten wachten op een 64kbit verbinding..
ot.
Feit is wel dat het 4g bij jullie wel al bestaat, terwijl het bij ons nog maar in zijn kinderschoentjes staat. :)
Voor whatsapp, facebook chat en twitter maakt het zeer weinig uit. Tenzij er foto's en filmpjes verstuurd worden. Maar ik weet niet in hoeverre dat dat ook toelaatbaar is in BelgiŽ.
Wel, Het ongelimiteerd geldt enkel voor content op facebook zelf. :) dus niet voor links die je vind op facebook, maar dan weer wel voor filmpjes die andere gebruikers op fb zetten. :) maar inderdaad, voor plain-text in allerhande berichtapplicaties maakt dat inderdaad weinig uit. :)
500MB met onbegrensd Twitter en Facebook? Dat zie ik in Nederland niet gebeuren. Dat staat loodrecht op de wet op netneutraliteit.
In NL worden klanten al een aantal jaren hard genaaid door de telco's. Blijkbaar blijven apen dure abo's afsluiten zodat men gewoon op de ingezette weg doorgaat.
13euro verhoging voor Red Plus.
Verhoging van 156 per jaar, geen kleintje!
Dikke fail als je het mij vraagt.. Huidige prijzen zijn al te duur en dan willen ze er nog een schepje bovenop doen... Wordt eens hoog tijd dat het net zo gaat zijn als bij je verbinding thuis, onbeperkt en voor de helft van de huidige prijs ofzo. Denk dat ze er dan nog veel meer aan verdienen dan de huidige situatie en is nog betaalbaar voor de consument ook.
Dan stappen de aandeelhouders op met de winst dei ze nu in hun pocket hebben waardoor het bedrijf klapt.

Tevens:
Mobiel Onbeperkt internet tegen de tarieven van vast internet gaat 't zekers niet worden. Dat zou voor vele consumenten inhouden dat ze hun normale internetverbinding eruit gaan gooien en puur over stappen op mobiel internet met extreem dataverbruik tot gevolg.

Ook in dat geval is 4G in Nederland gewoon ontoereikend. Daarnaast zouden de investeringen in xDSL en/of glasvezel wat KPN, Vodafone en Tele2 doen hiermee een enorme verliespost op gaan leveren met alle financiŽle gevolgen van dien.

[Reactie gewijzigd door DarkForce op 2 januari 2014 15:00]

Wordt eens hoog tijd dat het net zo gaat zijn als bij je verbinding thuis, onbeperkt en voor de helft van de huidige prijs ofzo.
Dan zullen ze eerst voor miljarden aan nieuwe infrastructuur moeten doen en dat geld is er eenvoudig niet. De huidige infrastructuur loopt al tegen de grenzen aan, beschikbare bandbreedte is een delen van het land en delen van de tijd al zeer schaars. In de randstad komt er ongeveer 5% aan bandbreedte bij elke maand maar die is meteen al weer nodig. Pas als er een overschot aan bandbreedte is of de winsten op data verkeer hoog zijn zal de prijs stabiliseren. Beide zijn eenvoudig niet aan de orde in de komende tijd.
Ook Red Super 120 euro per jaar voor 2GB extra data. Jammer dat het allemaal zo duurder moet worden. Ik heb nog een oude abonnement van Vodafone waarbij ik veel minder voor betaal. Had toen een S3 gratis en met 6 maanden gratis op abbo, 1GB data en 190 belminuten voor 55. Waarbij ik na 6 maanden had verlaagd naar 42,50 :p
Red Super heeft een stijging van 20% itt Red Plus met 5%... hoogste stijging zit m dus in Red Plus
Volgens mij stijgt Red Plus met 18%
Red Super is +20%
Red Plus is +18%

Grootste stijging zit dus in Red SUPER voor nieuwe abonnees.
Dus een Red Essential abbo met 1 GB data en 300 belminuten kost 34 euro.
Datzelfde heb ik nu bij telfort voor 17,50 en kan ik bij Ziggo afsluiten voor 15 euro (mits je al vast internet hebt van ziggo) en Ziggo mobiel werkt notabene op het Vodafone netwerk. 8)7
Maar dan heb je geen 4G, sommige mensen vinden dat wel het geld waard denk ik..
Ik zou voor 4g idd wel wat extra willen betalen maar tov Ziggo betaal je dus voor een 4g verbinding bijna 20 euro extra, dat is het me toch echt niet waard.
24 euro per maand, 300 belminuten, onbeperkt sms en 1,5GB data op 25Mbit 4G... Bij hi.nl.
Zeer interessant, dank je. Maart loopt mijn abbo bij telfort dus ben me aan het oriŽnteren.
sorry maar ondanks dat het maar 2 abbos zijn vind ik het wel weer erg slecht dat de prijzen weer omhoog gaan.
Wat is de reden dat ze dat dit keer gedaan hebben?

Moeten ze de kosten voor het bouwen van het 4g netwerk er weer uit trekken ?
of kost het ontwikkelen van hun eigen chat app te veel ?

sorry maar ik vind persoonlijk elke prijsverhoging van de providers slecht.
Ik kan me niet voorstellen dat ze zoveel moeten vragen om zelf overeind te blijven.
Moeten ze de kosten voor het bouwen van het 4g netwerk er weer uit trekken ?
Natuurlijk zal dat voor een deel zo zijn. Die infrastructuur kost miljarden en zal betaald moeten worden. Als er ruimte is voor lagere prijzen zou er wel een prijsvechter zijn (zoals bijvoorbeeld het geval was in Frankijk) die in het gat springt. In Nederland is dat gat er op dit moment niet. De winsten staan enorm onder druk door de enorme investeringen.

En inderdaad de aandeelhouders willen hun deel. Die hebben die investeringen tenslotte betaald. Zonder hun geen 4g. Elke keer als ik hier weer lees dat tweakers denken dat de hogere prijzen komen door de aandeelhouders denk ik weer aan het armzalige bedrag dat mijn telco investeringen opleveren. Maar net boven de inflatie. Geloof me telco's hebben het zeer moeilijk kapitaal te vinden op dit moment. En ze moeten blijven investeren anders zijn ze binnen een jaar weg.
Ik zal absoluut niet zeggen dat ik alle ins en outs weet.

Maar volgens mij hebben ze de meeste verliezen aan zichzelf te danken.
Er is onderzoek geweest toen te telcos allemaal begonnen te klagen over hoe slecht ze het wel niet hadden, omdat iedereen ipv. smsen en bellen steeds meer ging appen of internet bellen.
Daaruit werd duidelijk dat mensen doordat ze niet meer boven hun bundel uitkomen, niet genoeg inkomsten meer hebben.
Aan internet werd niks extra's verdiend want ja, dat was eindeloos.

Toen zijn ze dus het abbo bedrag gaan verhogen, limiet zetten op internet (bij lage abbos ook de snelheid), en eindeloos bellen en sms (dat doet namelijk toch bijna niemand meer).
Nu zijn we zover dat abbos weer in prijs omhoog gaan en de specs ook iets stijgen.

Dit ziet er in mijn ogen uit als het geval:
Je maakt een verwachte winst op, op basis van geld waar je niet zeker van bent dat je het krijgt.
Of te wel, telcos gingen er van uit dat een X% aan mensen met abbos een X% boven hun bundel gaan komen.
Daarop een verwachting maken is in mijn ogen een slechte zaak.

In het proces van prijsverhogingen hadden ze het argument:
Onze netwerken worden steeds zwaarder belast en we moeten steeds meer onderhoud plegen om het werkend te houden.

Sorry maar betekend dat dan meteen dat ik voor een abbo meer moet betalen als mijn abbo voor tv, bellen en internet thuis.
+ je krijgt er nog VEEL minder voor ook.

Zoals ik het zie en telco eigenlijk laten blijken uit de zacht uitgesproken worden van ze, hebben ze in de jaren dat whatsapp o.a. opkwam gewoon teveel geld uitgegeven aan verkeerde zaken.
En nu blijkt dat ze achterlopen op de techniek en moet er plots een mega investering gedaan worden aan infrastructuur, om ons z.s.m. 4g op te dringen.

Bij 4g gaan de prijzen uit eindelijk ook weer omhoog, dat kan ik je nu al vertellen.
De prijzen van abbos gaan echt niet meer naar beneden want de technieken zijn nieuw en daar willen ze op verdienen, en goed ook.

Mijn Conclusie:
telco's willen zoveel mogelijk verdienen (snap ik), maar willen dat doen door:
1- te investeren (snap ik ook)
2- de consument de investering dubbel en dwars terug te laten betalen. (dees snap ik niet)

Hoe dan ook wij als consument trekken altijd aan het kortste eind.
En zolang er niemand hogerop, zoals een regering (die genoeg geld hebben die die prijsverhogingen niet voelen), er iets aan doet, blijven de prijzen stijgen.
Beetje bij beetje, cent voor cent.

btw. Misschien zie ik dingen over het hoofd.. ga in discussie zou ik zeggen.
Ik weet natuurlijk ook niet alles :)

[Reactie gewijzigd door controvi op 2 januari 2014 20:54]

De bonus van 2013 viel tegen ;)
Ik heb een tijd geleden een Vodafone abonnement afgesloten voor §19,- in de maand en daar voor krijg ik 225 minuten en 11GB internet, heb er nu een 4G blox bij gezet voor §2,50 dus ben nu in totaal §21,50 kwijt. Dit waren nog normale prijzen.

Ik heb zelf bij Vodafone gewerkt en werk nu in een andere telecom organisatie maar ik vind het echt absurd wat de consumenten nu moeten betalen voor abonnementen. Ik hoop dat er snel verandering in komt want het loopt nu wel erg uit de hand met de prijzen.
Als dit zo door gaat word Prepaid weer helemaal in, er komen tegenwoordig zoveel wifi punten overal dat je eigenlijk geen data abbo meer nodig heb zowat.

Supermarketen krijgen wifi steeds meer
Kleding winkels alles loop eens in Hoog Catharijne en scan voor de grap na Wifi
Treinen hebben wifi
Sommige bus vervoeders hebben wifi
UPC gaat Bushaltes voorzien van Wifi
Grotere Trein Stations hebben gratis kpn wifi
Kroegen hebben regelmatig wifi
Mensen met ziggo kunnen van die hotspots gebruik maken
Steden krijgen veel open wifi punten zijn ze onder andere Utrecht en andere steden druk bezig.
Werk meestal wel iets van een wifi

Ben ik nog iets vergeten :P

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 2 januari 2014 15:33]

precies wifi krijgt steeds meer bereikbaarheid overal. nog een paar jaar en dan kun je op elk stukje nederland gewoon via wifi internetten . en nog paar jaar later gaat bellen over wifi ook overal goed als de snelheden en de capaciteit groter is . zo hebben we straks de providers niet meer nodig. en uiteindelijk hebben de providers dat aan zichzelf te danken.
Ja precies je zal misschien alleen op de snelweg ofzo even niet bereikbaar zijn, maar ja dat is niet erg aangezien je toch aan het autorijden bent tenminste als je de bestuurder bent.
Nou ik moet zeggen dat ik bereikbaar zijn in de auto toch ook behoorlijk belangrijk vind.

Denk aan navigatie waarvoor dataverkeer nodig is (en natuurlijk Flitsmeister :P)
Mijn navigatie werkt zonder internet (Sygic), dus dat scheelt al weer data.
Verder ja Flitsmeister of gewoon aan de snelheid houden, je wint er echt uiterlijk misschien 5 min mee :P
Dingen als TomTom HD Traffic gebruiken ook data en zijn erg handig bij lange files en/of ongelukken.

En aan de snelheid houden, ja dat zou kunnen. Maar steeds opletten of je niet een paar kilometer te hard rijdt is vervelend en de boetes nog vervelender (en naar mijn mening buitenproportioneel), dus dan zijn zulke apps erg handig.

Naar mijn mening zal wifi nooit een vervanging zijn voor cellulaire data, simpelweg wegens veel te weinig dekking. Daarnaast zal bellen via het datanetwerk gaan lopen en daarom is dit bereik essentieel.

[Reactie gewijzigd door wph op 2 januari 2014 18:17]

wat een ongelooflijk groot gat tussen 2 GB data en 6. Waarom zit daar niks tussen in? Ik ben zelf opzoek naar ongeveer 3 a 4. volgens mij weet Vodafone donders goed dat mensen wachten op iets tussen de 2 en 6 in maar ja vreemde keuzes
Dan neem je toch mooi het huidige Red Super, die biedt nog 4GB data aan t/m 5 januari deze week.
Uh, ik kan het mis hebben maar bij Red Plus krijg je dus onbeperkt belminuten en nog een +100 minuten extra?!
Bij Red Plus heb je:
- Onbeperkt bellen en smsen binnen Nederland naar Nederlandse nummers
- Onbeperkt bellen en smsen in de voordeellanden naar Nederlandse nummers en mobiele en vaste nummers in de voordeellanden
- 100 minuten bellen naar Europese vaste en mobiele nummers vanuit Nederland

en natuurlijk het internet etc

[Reactie gewijzigd door The_Zohan op 2 januari 2014 15:04]

Dit komt waarschijnlijk door al die Friends & Family klanten die voor §24,30 per maand 500min/onbeperktSMS/10GB+1GB hebben gescoord destijds met een actie van 'extreem veel data', standaard 1GB maar tijdelijke actie was 10GB bundel extra. Dit tarief zou ook geldig moeten zijn na twee jaar. Dat moet natuurlijk wel gecompenseerd worden ;).
Zouden die paar duizend toffe abonnementen echt de prijsstijging veroorzaken? Dat denk ik niet. Ik denk wel dat wie nu zo'n abonnement heeft zich wel drie keer bedenkt voordat ie ingaat op een nieuw aanbod.