Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 137 reacties
Submitter: NLblabla

Vodafone gaat naar verluidt zijn Red- en Bel-Sms-Web-abonnementen per 6 januari aanpassen. Onder andere zouden Red Super en Red Plus een prijsverhoging krijgen, maar ook zouden de databundels worden uitgebreid. De 'Alles in één op Reis'-dagbundel zou standaard actief worden.

Telecomvergelijker claimt de details over de aanpassingen vroegtijdig in handen gekregen te hebben. De site meldt dat Red Plus 13 euro per maand duurder wordt, maar daar krijgt de gebruiker een verdubbeling van de databundel voor, terwijl ook een bundel van 100 minuten voor bellen naar het buitenland toegevoegd wordt.

De prijsverhoging van Red Super bedraagt 10 euro en ook hier wordt de databundel verhoogd, van 4GB naar 6GB. Het tarief voor data buiten de bundel wordt bij Red Super aangepast van 10 cent per MB nu, naar 2 euro per 200 MB. Ook bij Red Essential en Bel-Sms-Web 200 gaat de databundel omhoog, bij gelijkblijvende prijs. Bij Red Essential daalt het aantal belminuten wel van 400 naar 300 minuten. 

Vodafone zou vanaf 6 januari de 'Alles in één op Reis'-dagbundel standaard activeren. Gebruikers moeten deze dan zelf uitzetten als ze er geen gebruik van willen maken. Met deze bundel betalen gebruikers 2 euro per dag in het buitenland en voor dat bedrag krijgen ze 20 belminuten, 20 sms-berichten en 35 MB data.

Vodafone kon tegenover Tweakers nog niet inhoudelijk reageren op het bericht.

Vodafone BSW100 BSW200 Red Ess. Red Red Super Red Plus
Prijs (oud) 19,- 29,- 34,- 39,- 50,- 72,-
Prijs (nw) 19,- 29,- 34,- 39,- 60,- 85,-
Data (oud) 200 MB 200 MB 500 MB 2 GB 4 GB 1 GB
Data (nw) 200 MB 500 MB 1 GB 2 GB 6 GB 2 GB
Belmin. (oud) 100 200 400 onb. onb. onb.
Belmin. (nw) 100 200 300 onb. onb. onb. + 100
bron: Telecomvergelijker
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (137)

Leesvoer;
http://www.rewheel.fi/dow...report_May_2013_FINAL.pdf

De prijsverschillen binnen Europa zijn enorm. Hierin kan je tussen de regels doorlezen dat een volledig ver-Europees'te markt niet altijd goed is. Het blijkt dat de grote MNO's (Deutsche T, Vodafone, etc) met z'n allen de prijzen hoog kunnen houden, en doordat zij kleine challengers steeds op kunnen eten, dit beleid in stand kunnen houden.

Dit pleit voor een wat minder blind-idealistische houding t.o.v. vrije Europese markt. Er moet wel degelijk gereguleerd worden, omdat de cartelvorming loert. Omdat cartels nooit helemaal te voorkomen zijn, moet je je markt daar tegen wapenen.

Als je de prijzen ziet, die betaald zijn voor Nederlandse 4G-frequenties, zou je bijna kunnen denken dat de grote partijen er op uit waren om de prijzen hoog te houden. Zodat eventuele andere partijen geen stukje van de Nederlandse-data-taart konden opsnoepen. Ze verdienen het toch wel terug, omdat je als Nederlander nu eenmaal vastzit aan de Nederlandse aanbieders, dus we 'moeten' wel die dure abo's kopen. Zelf zullen ze dus niet om malen. Eindstand is dat we hier te veel betalen, geen keus hebben, en daarmee de grote telco's en de overheid, hun kas spekken.

Lang leve de vrij - idiote - markt.
Sorry maar je laatste zin is een paradox want er is eigenlijk geen vrije markt. Neelie Kroes moet als commissaris zijnde een beter en veel scherper toezicht houden op deze, door u, juist aangekaarte praktijken.

In Azië loopt met al ver voor op 4G-technologie maargoed, dat is een ander verhaal.

Ik pleit voor een algehele Europese richtlijn die deze praktijken- ook al hoeft het niet malafide te zijn- aan banden legt en er afspraken worden gemaakt over wie welke positie inneemt, wat de prijzen zijn enz. Er is weinig tot geen consumentenbescherming voor deze grote praktijken want wij zijn inderdaad de dupe, vooral onze portefeuille. En dat is zeer kwalijk.
Waar het mis gaat is dat overheden als NL geld willen verdienen aan een frequentie veiling. Dat maakt het instappen in een markt al zwaarder en is het dus inderdaad, geen vrije markt.

Nu kun je alleen een speler zijn met flink wat beginkapitaal, of je bent als beginnend telco overgeleverd aan de bandwijdte die je kan kopen bij de grote spelers.
Waarmee je dus nooit echt een concurrent kan worden. Het speelveld is niet gelijk voor iedereen.

Maar er zijn te weinig partijen bij gebaat dit te veranderen. Het is meer een kwestie van idealen t.o.v. geld.
Waarom zou iemand voor PLUS kiezen terwijl Super alleen maar voordelen bied en goedkoper is. Heb even op telecomvergelijker gekeken en het tabelletje ziet daar hetzelfde uit als hier op Tweakers dus typo lijkt mij niet.
Ja dit ziet er zo inderdaad slordig uit, maar als je de exacte waarden van Super en Plus vergelijkt, blijkt dat je, indien je een telefoon bij je abonnement neemt, bij het Plus abonnement een telefoon mag uitkiezen uit een hogere categorie, dat betekend een iets duurder toestel. Daarbij krijg je bij Plus 1GB extra internet (strikt gescheiden van je binnenlandse bundel) wat in de 43 voordeellanden (EU + Zwitserland, Noorwegen, IJsland & Kroatië) geldig is.

Het is verwarrend dat Vodafone hier bijna tot niks over loslaat op haar site en om deze informatie te bemachtigen zal je er expliciet naar moeten vragen in een fysieke Vodafone winkel.

[Reactie gewijzigd door ratmats op 2 januari 2014 14:14]

Hoe kom je bij 64 voordeellanden? Het zijn er toch echt maar 43
Ja je hebt gelijk, ik was even in de war. Ik zal het meteen nog even aanpassen.
Je krijgt bij Plus 1GB in totaal om te gebruiken in zowel Nederland als de 43 voordeellanden. De info die Vodafone geeft is onduidelijk. Na een pittige chatsessie met een medewerkster, welke ik meerdere malen heb gewezen op fouten in de voorwaarden, waar ze me ook gelijk in heeft gegeven blijken dingen nog altijd onduidelijk voor sommige ;)
Die 1GB is alleen geldig in de voordeellanden, en is een strikt gescheiden bundel van de binnenlandse bundel, die 2GB bedraagt.
Kroatië is ook EU sinds vorig jaar hoor :P

Je vergeet Turkije, Australië, Nieuw-Zeeland en Japan trouwens :+
Je hebt gelijk. Even aanpassen. Die andere zijn zone 2 landen en dus geen voordeellanden.
De landen die ik noem zijn wel degelijk voordeellanden hoor, of bedoel je wat anders?

http://business.vodafone....al/opreis/voordeellanden/
Omdat je met de PLUS abonnement uit de zelfde bundel kan bellen, sms'en en internetten in 54 landen zonder extra kosten
Bij een plus abonnement mag je onbeperkt bellen/smsen en tot 1 GB internetten in alle 42 vodafone landen. Bellen vanuit Nederland naar het buitenland is dan niet gratis.
Red Plus geeft wat extras.

Met Red Plus kies je voor de beste combinatie van service, snelheid en kwaliteit in binnen- en buitenland.
- Gratis onbeperkt bellen en Sms’en in NL en 43 Voordeellanden
- De Databundel van 1 GB data kan zowel in Nederland als in voordeellanden gebruikt kan worden, ook in combinatie met MultiSim.
100 minuten bellen naar het buitenland
100 minuten bellen naar het buitenland
Er is een verschil in bellen uit het buitenland, en NAAR het buitenland

Ik heb een abo met roaming, en 'krijg' daarvoor tot 500MB internet in het buitenland.
Maar als ik naar een Duits nummer bel, betaal ik gewoon de hoofdprijs.
< hier kwam ik van de zomer achter, toen ik in Duitsland even naar een Duits bedrijf belde ... naar huis bellen zat weer wel in mijn bundel, want dat was in NL >
Het gaat om het bellen van Nederland naar het buitenland. Dit is inderdaad waar de 100 belminuten voor zijn.

het bellen van Duitsland NAAR Duitsland of 1 van de voordeellanden is daarin zeker wel kosteloos.
bellen van Nederland NAAR Duitsland kost wel geld
bellen van Duitsland NAAR Nederland kost geen geld

precies zoals Simtastic hieronder ook aangeeft.
Het zal kloppen wat je zegt maar als je het zo op een rijtje zet lijkt het heel onlogisch. Kom op Vodafone, als het abonnement meer dan 50 euro per maand kost dan moet gewoon alles in de bundel.
Ben ik volkomen met je eens! Heb dit ook ooit eens nagevraagd, er werd mij toen verteld dat dit komt door de manier waarop het netwerk is opgebouwd.
Je bundel die je hebt in Nederland bestaat niet op een buitenlands netwerk hiervoor heb je dus een extra bundel op je abonnement nodig die op het moment dat jij overschakelt naar het netwerk in het buitenland actief wordt. Dit is dan ook hetgeen wat het 'kosteloos' bellen tussen landen onderling toelaat. maar het bellen tussen Nederland en andere landen niet.

Waarom ze hiervan 100 belminuten hebben gemaakt IPV onbeperkt is mij ook niet bekend en vind ik ook erg onlogisch. :?
Da's echt onzin, wat ze daarover zeggen. Het is puur een keuze van ze om hier wel geld voor te vragen. Als mijn VOIP-provider me voor 2 ct/minuut naar het buitenland kan laten bellen dan koopt Vodafone het heus niet voor 50 ct/minuut in (tarief naar Engeland is bij Vodafone nog hoger geloof ik zelfs).
Da's echt onzin, wat ze daarover zeggen. Het is puur een keuze van ze om hier wel geld voor te vragen. Als mijn VOIP-provider me voor 2 ct/minuut naar het buitenland kan laten bellen dan koopt Vodafone het heus niet voor 50 ct/minuut in (tarief naar Engeland is bij Vodafone nog hoger geloof ik zelfs).
Weet ik niet, als het om vodafone naar vodafone gaat kost dit niets lijkt mij. Maar als het om vodafone naar bijv o2 gaat kan ik mij voorstellen dat dat meer kost. Ik neem aan dat ze inderdaad winst hierop willen maken en dus altijd hoger gaan zitten. (group heeft £ 673 miljoen winst (2013) )

En het is inderdaad altijd een keuze om hier geld voor te vragen. (het is overigens .71 cpm)
hier hebben ze natuurlijk wel een bundel voor :P
https://www.vodafone.nl/s...sms-naar-buitenland.shtml

wat de bundels betreft, dit leek mij aannemelijk omdat ik weet dat de landen niet rechtstreeks gekoppeld zijn. ik kan dus bijv. niet de abonnement gegevens bekijken van een klant die in Duitsland een abonnement heeft afgesloten.
In het buitenland kun je ook via O2 bellen, daar vragen ze ook niks extra's voor. Bovendien rekenen ze onderling wel hun kosten af, hoewel wel tegen laag tarief. Vodafone.de naar een vast Duits nummer of naar een KPN-nummer kost natuurlijk ook geld trouwens.

Maargoed, zelfs de kosten van Vodafone-NL naar O2.de zijn minder dan 10 cent per minuut; hun tarief van 71 cent per minuut is echt absurd hoog, puur en alleen omdat mensen het betalen.

150 minuten tegen 71 ct/minuut = ¤ 106,50 trouwens :+
plus is ook geldig in het buitenland als ik me niet vergis
red plus is voor het buitenland, onbeperkt bellen en sms'n hoe kan je daar +100 bij doen als het onbeperkt is?

voordeel voor super is dat het multisim pakket is, je kan dus een andere sim in je tablet proppen en daar ook op internetten (poof! databundel maar ok)

de prijs OUD is overigens een ACTIE tarief (permanente actie of niet, het is niet het echte tarief die is 65 euro)

volgens mij zou opt-out niet mogen? als dit daadwerkelijk doorgevoerd wordt dan zullen er wel klachten komen en een tik op de vingers.
red plus is voor het buitenland, onbeperkt bellen en sms'n hoe kan je daar +100 bij doen als het onbeperkt is?
een bundel van 100 minuten voor bellen naar het buitenland toegevoegd wordt.
Is dit weer een verkapte manier van uitlekken zodat Vodafone concullega's op de hoogte aan het stellen is. reviews: Hoe providers ons meer lieten betalen zonder prijsafspraken

Je zou denken dat ze zichzelf uit de markt aan het prijzen zijn.. maar als de markt nu ineens weer met je mee gaat bewegen..
Dat ging over langere periodes toch? 6 Januari is zo snel, als het al waar is, dat de overige providers niet 1,2,3 vóór release nog nieuwe structures eruit kunnen stampen zonder *alles* goed te overwegen en door te rekenen.
Dat dacht ik ook.
Binnenkort zullen KPN en TM ook wel met nieuwe abonnementen en prijzen komen.

Tja als de roverheid het volk mag bestelen,waarom de telecom wereld niet?
Heb vorige week net een Red super sim only abonnement afgesloten met nummer portering vanuit KPN.
Alleen ga ik wel pas 18 februari 2014 over na Vodafone. Neem aan dat ik gewoon de tarieven krijg waar ik die vorige week voor heb afgesloten. Anders ben ik veel te duur uit.
Bel even na.

Ik ben vorig jaar genaaid door gsmwijzer.nl toen ik voor de introductie van de RED abbo's een verlenging naar een oud abbonnement (pre-(ED) met HTC One afsloot.
Werd doodleuk verkocht, contract getekent, verstuurd, terug gekregen .... en toen begon de lol. Mijn abbonement werd niet direct omgezet op de datum dat op het contract staat (zou nog voor RED ingaan!) en toen kreeg de HTC One leveringsproblemen. Dat laatste is niet de schuld van gsmwijzer, maar het niet verlengen van mijn contract wel.

Later werd ik gebeld met het blijde nieuws dat mijn HTC One eindelijk leverbaar was ... maar dat ik nu een RED abbo erbij moest nemen! Dat was een verschil van 450 euro over twee jaar met het contract wat ik getekend had! Wilden ze wel 20 euro korting op m'n toestel doen ...

Dus: bel na en ga ze even lastig vallen voordat je de lul bent.
Apart. Allebei getekend en zij leveren niet? Volgens mij is het hun probleem en niet het jouwe... Maar helaas heb je het gewoon geslikt, zo te lezen?
In een rechtszaak had ik het heel duidelijk gewonnen. Maar ik heb me laten vertellen wat dat me ging kosten door een advocaat.... rechtspraak is voor de rijken, jammer genoeg.
je houdt dan gewoon de tarieven waar je voor hebt getekend, eventueel aangepast met inflatiecorrectie, dat is nu echter niet van toepassing want dat doen ze alleen in oktober.
Ik snap niet hoe het kan zijn dat het nog is toegestaan in Nederland om 200mb internet aan te bieden...
Trouwens.. bij Prepaid als je opwaardeerd krijg je 1000 smsjes en 1000 belminuten naar alle vodafone mensen.. 1GB internet kost wel 14,95.


Maar kom je niet uiteindelijk een stuk goedkoper uit dan die Red Ess?
Ik snap niet hoe het kan zijn dat het nog is toegestaan in Nederland om 200mb internet aan te bieden...
Waarom zou dat niet toegestaan moeten zijn dan? Houd je er rekening mee dat niet iedereen veel data zal gebruiken? Als je alleen af en toe ff mail checked en zo sporadisch een site bezoekt, is die 200 MB per maand echt zo gek nog niet hoor.

Daarnaast is dat duidelijk het instap-abonnement. Als je behoefte aan meer hebt, neem je toch één van de hogere abonnementen?

[Reactie gewijzigd door wildhagen op 1 januari 2014 13:25]

Als je net na 3 jaar uit Zweden komt, dan slaan de Nederlandse abonnementen echt totaal nergens op.

En dan praat ik nog niet eens over dat wij gewoon 4G 80mbit daar hadden.
En op Prepaid had je 4G 30mbit, gewoon, standaard. Zonder extra te hoeven betalen.


Update: prepaid is nu ook 80mbit 4G :)

[Reactie gewijzigd door doenietzodom op 1 januari 2014 14:00]

Het klopt wat je zegt.

Belangrijk verschil echter is dat in Zweden alle telecommunicatiebedrijven gezamenlijk 227 miljoen euro aan spectrum gekocht hebben van hun overheid. (geldig tm 2035)

Hier in Nederland hebben 4 partijen samen 3.8 miljard euro uit moeten geven voor het spectrum (geldig tm 2030). Maar liefst 16 keer zo veel als hun Zweedse collega's. Tsja, dat zie je terug in de prijzen...

In mijn ogen verpakte belastingen..

bronnen:
http://www.thelocal.se/20110304/32406
http://nos.nl/artikel/451...levert-38-miljard-op.html
Hier in Nederland hebben 4 partijen samen 3.8 miljard euro uit moeten geven voor het spectrum (geldig tm 2030).
Het was een veiling dus moeten was er niet bij. Ze hebben er allemaal zelf voor gekozen om zo'n belachelijk bedrag uit te geven aan die frequenties. Men ging ook uit van 470 miljoen euro voor dit hele verhaal. Maar de providers zelf hebben het bedrag zo hoog op laten lopen. Ze hadden ook een beetje kunnen inhouden... Dan had er mogelijk minder met de prijs gebeurt.

nieuws: 'Veiling frequenties mobiel internet levert miljarden op'
Het was een veiling dus moeten was er niet bij. Ze hebben er allemaal zelf voor gekozen om zo'n belachelijk bedrag uit te geven aan die frequenties.
alsof je als telco keuze hebt. Zonder frequenties is je hele netwerk waardeloos, en kun je je klanten niet meer bedienen. Daarnaast zijn die frequenties essentieel voor goede 4G. (lees: op een frequentie gebied lager dan de huidige 3G frequenties, want dan kom je niet door gebouwen heen, wat een ramp is in steden en dorpen)

Die frequenties zijn je levensbloed, natuurlijk wordt daar als een gek geld uitgegeven. En dat weet de overheid, daarom doen ze hier niet het Zweedse model, in Zweden wordt ook door de overheid meer gekeken naar wat in het algemeen belang is, hier kijkt de overheid alleen naar hoe snel ze geld in de schatkist kunnen krijgen, en het maakt ze niet uit wat de gevolgen zijn.

[Reactie gewijzigd door arjankoole op 1 januari 2014 14:41]

Je zult ook klanten nodig hebben om te overleven. Die zijn het belangrijkste, die stoppen immers geld in la. Als ze dat niet meer doen of steeds minder, gaat het ook niet goed komen. Ook al heb je van die mooie dure frequenties.
Klopt. De politiek is zo erg met korte termijn bezig.
Een goede EN goedkope communicatie is van levensbelang om economisch mee te doen. In de toekomst gaat alles via mobiel verkeer. Denk aan ontwikkeling games apps of medische apps etc.Het met een veiling duur maken zal de concurrentie positie verzwakken. Vergelijk het met de snelwegen. Het is een fysieke levensader waar de oude politici het wel goed gezien hebben.
Nee deze overheid zal op termijn Nederland verzwakken.

[Reactie gewijzigd door alteclansing op 1 januari 2014 15:26]

Zich inhouden en dan met flutfrequenties zitten waarmee je niet future-proof bent of zelfs je bestaande dienstverlening niet meer kunt voortzetten (in geval van 900 MHz)?

Of had je graag gehad dat ze prijsafspraken zouden maken voor de veiling?

Het is ook nooit goed :+
ze hadden ook met z'n allen kunnen zeggen 'ga maar heen met die veiling', laat maar aan een buitenlandse toko. Oh ja, wij hebben de vergunningen voor de zendmasten en een buitenlandse partij mag best huren hoor }> . Nieuwe masten bouw je niet zo snel als buitenstaander, dus gaat die weer niet investeren in hele dure frequenties waar ze geen masten voor hebben. (en zo ja, dan is dan mooi voor de consument. Door wie was die overheid ook al weer gekozen????)
Ik kom net na een jaar uit Hong Kong, en dan zijn deze prijzen echt te krankzinnig voor woorden. Daar deed ik meer dan een maand met 10 euro (100HK$) pre-paid, en dat was inclusief meerdere langere telefoontjes naar Nederland.

Vriendin had daar zo'n 2GB bundel voor 13 euro ofzo. Onbeperkt internet plus bellen was minder dan 20 euro geweest.

Ze zijn helemaal gek hier in NL, wat dit soort tarieven betreft.
Niet alleen in Hong Kong. Was net in Israel waar je voor 20 euro per maand onbeperkt internet, bellen en SMSen. De prijzen in NL worden langzamerhand een beetje belachelijk.
Tsja in Sri lanka had ik ook een 1000mb bundel voor 3 eurie en bellen vanaf daar naar nederland was honderd keer zo goedkoop als andersom, maar ja. Alles is daar een stuk goedkoper als toeristje.

Vergelijken met landen buiten de EU en een andere welvaartsstatus hebben als Nederland en Zweden heeft natuurlijk totaal geen zin. Als ze het in het niet welvarende landen niet voor die prijzen aanbieden, maar op de Nederlandse manier handelen dan koopt niemand dat meer natuurlijk.
Nederland en Hong Kong verschillen niet veel qua welvaart. Sterker nog, ik denk dat het daar een stuk moderner en 'rijker' is, voor het grootste gedeelte van de bevolking.

Waar je eventueel WEL een kanttekening over zou kunnen plaatsen, is dat het oppervlakte van HK veel kleiner is, dus die vaste lasten zullen dan ook lager zijn, om overal een verbinding te kunnen waarborgen.

Maar daarnaast heb je daar ook echte concurrentie, en dat zal ook zeer veel schelen, aangezien ik niet het idee heb dat dat in NL echt het geval is.

[Reactie gewijzigd door Yi-Long op 2 januari 2014 00:19]

Nederland is een grote corrupte bende wat betreft telecom. Ministers gaan pas vragen stellen over privacy en kosten als ze er zelf wat mee kunnen verdienen. Een veiling voor frequenties die niet meer dan 500 miljoen had moeten opleveren, maar uiteindelijk 3,8 miljard oplevert? dat klopt toch niet?

Die frequenties zijn het brood van een telco. Natuurlijk gaat dat goud geld opleveren. had ik ze ook wel kunnen vertellen, maar uiteindelijk is de nederlandse bevolking twee keer de dupe. Ten eerste kunnen wij dat verschil mooi gaan betalen bij een nieuw 4G abonnement en ten tweede heeft de nederlandse overheid nu ineens een paar (bijna 3,4) miljard extra te besteden die we ook nooit meer terugzien. Ik wil wel eens weten waar dat heen gaat.

Verder zitten we ook al jaren met "prijsafspraken" al dan niet bewust, maar de 3 netwerkbezitters hebben altijd al fikse prijzen gehad die vrijwel altijd in rechte lijnen door te trekken waren tussen die drie. Het koste hetzelfde en je kreeg hetzelfde. En dat werd dan ook nog eens in dezelfde week aangekondigd. Dan ga je mij niet vertellen dat er geen prijsafspraken worden gemaakt.

In Nederland is de concurrentie ver te zoeken, maar ik hoop dat deze nu weer op gang komt doordat Ziggo nu ook een belangrijk frequentiegedeelte heeft aangekocht.
Hoe is het qua Sociale Zekerheden gesteld in Hong Kong? Krijgen ze daar ook een uitkering als ze ontslagen worden ? Krijg je daar ook aanvullingen qua toeslagen, kinderbijslag etc. etc. ?

Ook al gezien en vergeleken wat de inkomsten zijn van lui in Hong Kong, ik kan mij niet voorstellen dat het inkomen aldaar net zo hoog is als hier inclusief alle zekerheden.

Stel dat wij als consument ¤ 500,00 per maand minder salaris zouden krijgen, dan zouden ook de sociale lasten verlaagd worden en zit je in principe nog altijd met het zelfde probleem dat het in onze ogen te duur is in Nederland, en het in een ander land zoveel goedkoper is.
Ik wil er niet een hele NL-HK discussie van maken, want we vergeleken hier de idiote tarieven voor de telefonie, maar koopkracht ligt in HK hoger dan Nederland, en je hebt daar een veel lagere belastingdruk dan in NL (ongeveer de helft betaalt helemaal geen belastingen, er is geen BTW, en het hoogste belastingtarief is iets van 15-18% ofzo...).

De zorg is er redelijk goed betaalbaar, en je kunt je eventueel ook nog verzekeren, als je daar voor kiest, maar voor de meeste mensen niet nodig. Daarnaast is er social housing voor de lagere inkomens, heb je gratis bibliotheken en vaak gratis of goedkope cursussen en activiteiten in de community-centers, etc etc.

Je betaalt er geen belasting, dus je hoeft ook geen verzorgingsstaat te verwachten (lijkt me logisch), maar de koopkracht ligt er hoger dan hier, en laten we eerlijk zijn, hoeveel is er inmiddels nog over van de sociale zekerheid in NL, en zet dat dan eens af tegen alle belastingen die we ophoesten.

Dan kies ik dus toch liever voor de situatie zoals in HK.
Klinkt goed! Zoeken ze daar nog mensen want ik ben het hier zo langzamerhand helemaal zat!
Ondanks dat mijn echtgenote een hoger abbo heeft, zit ze toch vrijwel elke maand op hoogstens 150MB.

Met de hele dag WA en FB tot 'r beschikking valt dat idd best mee, als je het lichtjes gebruikt.

Dus per saldo zou inderdaad een instapabbo moeten kunnen voldoen.
Ik gebruikte gemiddeld 800/1024 gratis MB (kan dan nog voor 5 euro omgerekend 1 extra gb krijgen) en dan zat ik nog erg veel op wifi.


- Facebook
- Instagram
- BBM
- Twitter

Dat soort dingen deed / doe ik vooral, videobellen via BBM laat ik dan nog achterwegen en doe ik alleen op wifi
Iedereen heeft andere behoeften.

Instagram is natuurlijk een data-hogger, met zijn foto's
Whatsapp is een te verwaarlozen gebruiker, qua data, en de foto's worden zwaar compressed verzonden ( wat niet uitmaakt, de goede plukken we wel uit dropbox na de wifi sync )
Nee, want als je het uitrekent kom je n.l. uit op:
PrePaid ¤ 20,00 p/m voor onbeperkt bellen + onbeperkt sms'en naar Vodafone klanten.
PrePaid ¤ 14,95 p/m voor 1GB dataverkeer max. 7,2Mbit/s download.
Totale kosten ¤ 34,95 per maand.

Pak je een Vodafone Red abonnement, dan betaal je maandelijks
PostPaid: ¤ 33,00 (SimOnly)
Hiervoor krijg je onbeperkt bellen en sms'en naar alle vaste en mobiele telefoonnummers met 2Gb dataverkeer met zelfs maximaal 30Mbit download.

Een verschil van ¤ 1,95 per maand in het voordeel van Red. Bij Essentials zoals jij dit noemt zou je besparing zelfs ¤ 10,95 per maand zijn in het voordeel van Red Essentials.

[Reactie gewijzigd door DarkForce op 1 januari 2014 18:29]

Ik had gehoopt op prijsverlagingen dit jaar voor 4G.
Ze starten het jaar al goed |:(
Ze starten het jaar al goed |:(
Ja, in de zoek/rekentocht voor komend jaar zat een verlenging in het pakket optie's
Maar deze berichten maakt het niet gunstiger, dan is de 29¤ aansluitkosten bij de andere aanbieder wel in te calculeren ( KPN laat ze nog wel eens vervallen, als je een beetje gezellig babbelt met zo'n verkoper )
Vind je dat KPN betere abonnementen heeft dan?
Ik zou dan toch eerder naar Hi kijken, iets meer GB's voor je geld.
Overigens ben ik wel verwend qua data, heb op het moment Robin Mobile met onbeperkt bellen, SMS en internet over 3G..
Klopt, best wel een naai actie gezien wat hun marketing actie was.

Overigens heb ik alsnog dan 8GB voor 40¤ per maand incl onbeperkt bellen/SMS, dus dat is vrij netjes :)
Vind je dat KPN betere abonnementen heeft dan?
Ik zou dan toch eerder naar Hi kijken, iets meer GB's voor je geld.
Overigens ben ik wel verwend qua data, heb op het moment Robin Mobile met onbeperkt bellen, SMS en internet over 3G..
Hi is KPN, en ik moet dus kijken waar de beste deal te halen is.
Met Compleet & familie kan je een heel eind de kosten drukken, met veel GB/¤
Ja klopt, maar ik heb zelf geen KPN thuis, dus helaas zero korting wat dat betreft :P
Red Super kost naar mijn weten ¤70?
Ik betaal 50% oftewel ¤35 / maand namelijk...

Hmm is blijkbaar niet meer zo? Hoe lang is dat al zo?
Dan ga ik is contact opnemen met Vodafone... Leuk dan '50% korting' :s

[Reactie gewijzigd door CLB op 1 januari 2014 13:40]

Waarschinlijk zit er nog een toestelbundel op je abonnement, waardoor je op ¤70 uitkomt. Ik betaal nu namelijk 50% van ¤65, ook met een toestelbundel erbovenop.
Vodafone Red Super is het hoogst mogelijke Red abonnement. Met 4G erbij is het verbruik flink stijgend bij mij! Gebruikte ik voorheen 200-300 MB per maand, sinds 4G is mijn verbruik opgelopen naar 1GB tot 2,5GB data per maand op de smartphone. Dan is verkeer op een 3G/4G tablet met een multisim nog niet meegerekend. Dat de dure Red Super abonnementen nu een grotere bundel krijgen vind ik door 4G dus niet meer dan logisch. Wat niet logisch is: de prijsverhoging die hier nu aan vast zit. De verhoging van het aantal GB in de bundel had voor nieuwe en bestaande klanten gerust inclusief in de Superbundel mogen zijn.

Het standaard activeren van de buitenland dagbundel is niet meer dan geldklopperij van Vodafone. Met passport had je nog iets te kiezen. Bij de dagbundel reken je ook de bundel af als iemand je probeert te bellen en na 1 seconde voicemail ophangt. Aangezien je nitwits/reclamebureaus hebt die dat soms dagelijks blijven proberen..... Daarbovenop: is het kleine beetje data in je dagbundel op, dan betaal je de hoofdprijs. Voorheen kon je bij de abonnementen nog een optie kiezen om je bundel in het buitenland te gebruiken. Die opties evenals passport zijn helaas verdwenen.

Uiteindelijk zal de soep niet zo heet gegeten worden denk ik: de marketingmachine draait op volle toeren. De abonnementsprijzen gaan op papier omhoog. In de loop van januari krijg je dit vervolgens weer als extra korting terug. De gemiddelde consument is dan nog blijer: ik heb een abonnement van 70,- euro per maand kunnen krijgen voor 40,- per maand....wow! (Not)....Voorheen betaalde ik voor hetzelfde abonnement 30 euro per maand waar nog de actiekortingen vanaf gingen dus alleen wij als tweakers zullen doorhebben dat de korting die straks weer gegeven wordt op de Vodafone Red abonnementen een sigaar uit eigen doos is.

[Reactie gewijzigd door ucsdcom op 1 januari 2014 15:56]

Het gebeld worden en doorschakelen naar je voicemail is gratis. Je betaald pas als jij opneemt of zelf de voicemail (of wie dan ook) belt. Als je nu 4MB opmaakt met je smartphone, wat snel gebeurd als je iets wilt opzoeken, omdat jouw telefoon mail gaat ophalen, updates etc zodra deze verbinding krijgt. Betaal je nu zonder "alles op reis" ¤2,16 en dan heb je die dag nog je minuten, sms'jes en gebeld worden. Die 35MB is omgerekend nu ¤18,55. Tevens zijn er veel landen waar je het mag gebruiken. Bijvoorbeeld Turkije is zonder bundel anders ¤9 per MB of ¤1,50 per minuut.
Hoe kan het dat wanneer je een snellere verbinding hebt je MEER data gaat verbruiken.. Kan je nu nuttige dingen doen die je voorheen met 3g niet kon? met 3g kan je tenslotten makkelijk 2 gig per dag wegtrekken dus echt beperkend was dat ook niet.

Of heeft 4g meer overhead ofzo? :)

Serieuze vraag hoor, vraag me echt af of met een snellere verbinding je ineens meer behoefte krijgt aan data.

Of ben je overal speedtests aan het doen? :P
1. Met 4G ga je meer dingen onderweg doen, je bent sneller klaar met waar je mee bezig was en gaat dan weer wat nieuws doen. Ook dingen waar je normaal mee wachtte tot je een stabiele en snelle verbinding thuis had doe je nu onderweg. Tenminste bij KPN omdat je snelle datadekking niet meer wegvalt en je ook binnenshuis meestal wel 4G dekking hebt. Voorheen ging je binnen gebouwen nog wel regelmatig over naar 2G en dan kapte ik meteen waar ik mee bezig was: onbruikbaar in Nederland!. Bij Vodafone laat je sneller even een filmpje zien op youtube of je upload even een filmpje. Iets wat ik normaal thuis pas deed via de WiFi. Onderweg gebruik ik Vodafone minder door het gebrek aan landelijke 4G dekking.

2. Gebruik van 4G kost sowieso wat meer data dan 3G. Wat je doet geeft rijkere content: youtube filmpjes laden in hogere kwaliteit, foto's op pagina's en in mails laden vaak in een betere resolutie etc.

3. Daarnaast merk ik dat ik van data zuinige apps over stap naar mobiele websites of volledige websites in de browser.

4. De laatste slag is inderdaad speedtests...ik blijf nieuwsgierig naar het verloop van de netwerkprestaties. Ook verbaasd het mij hoeveel data de speedtest app pakt op een 4G verbinding.

[Reactie gewijzigd door ucsdcom op 1 januari 2014 17:16]

ah okay thx voor je antwoord, was nieuwsgierig, maar zal bij mij niet echt van toepassing zijn, ik heb namelijk nooit dat ik iets uitstelde omdat ik geen snelle verbinding had, mijn enige motivatie om iets uit te stellen is om niet over mijn bundel te gaan.
Wat betekend dat ik geen drivers voor een scanner ga binnenhengelen voor het werk bijvoorbeeld. En waar ik nu geen verbinding heb ga ik die met 4g ook echt niet hebben (midden op de veluwe :P)

Maar neem aan dat een speedtest niet meer dataverbruikt als op 3g, ik maak wel op uit je verhaal dat 4g meer overhead heeft en dus sowieso meer data verbruikt. Dan wacht ik nog wel even tot simyo of x jaar 4g gaat aanbieden.
Maar neem aan dat een speedtest niet meer dataverbruikt als op 3g, ik maak wel op uit je verhaal dat 4g meer overhead heeft en dus sowieso meer data verbruikt. Dan wacht ik nog wel even tot simyo of x jaar 4g gaat aanbieden.
Ik denk dat de speedtest op 4G wel meer dataverkeer gebruikt om een echt serieuze netwerkbelasting te kunnen simuleren. Het is in ieder geval meer dan 100 MB per test.

Simyo is inmiddels met testen begonnen. Binnen enkele maanden kan je daar vast ook van 4G gebruikmaken.

Link Simyo: http://campaign.simyo.nl/4weken4g/

[Reactie gewijzigd door ucsdcom op 2 januari 2014 21:03]

Tja, we kunnen met z'n allen wel roepen; "belachelijk - te duur - niet normaal - afzetterij" en meer kreten van dezelfde strekking maar als volgende week/maand de andere twee volgen heb je weinig keus. En zolang er voldoende mensen zijn die toch zo'n abonnement afsluiten is het als een roepende in de woestijn.

Ben het eens met @procyon, uiteindelijk draait de consument op voor de kosten die de telco's maken naar aanleiding van de etherveilingen en lijkt het verrekte veel op een verkapte belasting.
Keuze genoeg. Ik zing mijn huidige abonnement uit en neem daarna een simonly met een heel goedkoop (het liefst niet smart) telefoontje. Ik weiger nog langer dit soort bedragen neer te leggen. Als ik echt objectief kijk naar wat ik met mijn telefoon doe dan is dat zeker het geld niet waard. Ik hoop dat meer mensen dit zullen doen :)
Ik doe het al een poosje, begin vorig jaar een Samsung galaxy beam op MP gekocht voor 230 euro, en een simyo "abbo" van 13,00. heb ik 100 min/sms en 1000MB data. Ik heb er meestal (meer dan) voldoende aan.

Hoeveel data heb je nou helemaal nodig? en dan ga ik uit van mensen die overdag gewoon werken/studeren, en simpelweg niet de hele dag de tijd hebben om naar hun telefoon te staren.

Even de uitwassen die het nodig vinden om servers te draaien of 1080p films te willen downloaden op een mobieltje (met 720p scherm vaak) negeren, nooit beleid bepalen op excessen. :)
nooit beleid bepalen op excessen. :)
De excessen zijn anders wel bepalend voor jouw abonnementskosten en bepalingen, met name wanneer deze geregeld de FP overschrijden.
Laten we er vanuit gaan dat 99 op 100 veel te hoog hebben ingezet met hun data. Ik verbruik nog niet de helft van mijn limiet en dat is zonder dat ik ergens op let. Als ik dus op zou letten dan zou ik veel data kunnen besparen of uit kunnen stellen totdat ik ergens wifi heb. Met dit soort prijzen maken ze mensen alleen maar bewuster en zal iedereen drie keer nadenken voordat ze weer een abonnement nemen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True