Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 18 reacties

SK Hynix heeft de eerste samples van zuinige ddr4-chips voor smartphones en tablets geproduceerd. Het gaat om 8Gb-chips die in de tweede helft van 2014 massaal geproduceerd gaan worden en eind dit jaar in high-end smartphones en tablets gebruikt gaan worden.

SK Hynix produceert de samples voor zijn 8Gb-lpddr4 op een 20nm-class procedé, dat in de praktijk een procedé ergens tussen 20 en 30nm betreft. De chips bieden een snelheid van 3200Mbps op 1,1V. In de tweede helft van 2014 moet de massaproductie starten, waarna fabrikanten de chips eind dat jaar in hun eerste high-endproducten kunnen stoppen en lpddr4 in 2015 mainstream moet worden.

SK Hynix treedt met het geheugen in de voetsporen van Samsung, die zijn eerste lpddr4 met vergelijkbare specificaties maandag aankondigde. Lpddr4 moet de snelheid van geheugen in mobiele apparaten flink verhogen tegen een aanzienlijk lager verbruik. Hynix is na Samsung de grootste geheugenfabrikant ter wereld. 

SK Hynix lpddr4

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (18)

heel mooi
zou graag meer geheugen zien in smartphones e.d.

nou kan het ook komen door programmeerwerk (leakage) van de chrome browser op android dat hij afentoe de geest geeft maar het lijkt mij dat hij gewoon tegen muren aan begint te rennen over time met veel content

volgens mij herinner ik ook dat hynix altijd wat goedkoper was ten opzichte van andere bakkers
dus dat is ook een +

[Reactie gewijzigd door 500749 op 1 januari 2014 13:51]

Ja stel je voor dat ze goed leren programmeren.
We vinden het tegenwoordig doodnormaal als browsers 2 GB geheugen in gebruik nemen. Nu ook hier FF 26 met 6 webpagina's met tekst en wat plaatjes.... 900 MB aan geheugen.
Chrome doet het wat dat betreft ook niet veel beter en dat is eigenlijk best wel een punt.

Met andere programma's is het eigenlijk precies hetzelfde. Er zijn er genoeg die belabberd omgaan met geheugen.
Meer geheugen er maar ingooien moet niet een oplossing zijn voor een probleem wat in de eerste plaats niet hoort te bestaan.

[Reactie gewijzigd door Hakker op 1 januari 2014 15:47]

Ik ben het volledig met Hakker eens. Het is best debiel hoeveel geheugen we tegenwoordig gebruiken. Mijn Nexus 4 heeft 2GB aan RAM en dan hoor ik nog steeds mensen schreeuwen 'meer ram!'

Ik ben niet tegen het 'meer ram' in zijn algemeenheid: meer RAM is per definitie altijd beter. Echter, zoals Hakker ook al aangeeft, het is niet 'meer ram' omdat het kan en wellicht onze devices een stuk sneller of geavanceerder zouden maken. Nee, daarentegen lijken de developers hun software steeds bulkier te maken en blijft de consument maar 'meer ram' roepen zonder dat het iets toevoegt.

Ik maak even de switch naar computers, omdat het daar op het moment ook op redelijk dezelfde wijze lijkt te gaan. Het is natuurlijk niet exact hetzelfde als een smartphone maar ik heb het idee dat ik daar wat makkelijker een voorbeeld over kan geven, en dat het tot op zekere hoogte ook nog redelijk verband houd met mobile devices.

Het wordt tegenwoordig al 'normaal' gezien om 8GB RAM in je pc te hebben. Heck, ik hoor hier en daar zelfs al stemmen schreeuwen dat ze 16GB mainstream vinden. Ik vind het echter nogal wat overdreven. Waar gebruik je het voor? Is het nou echt nodig? Ik vind van niet, mits de programma's eens wat bewuster met geheugen omgaan. Kijk naar Skype om maar iets simpels te noemen. Als ik een normaal tekst gesprek met iemand voer vreet dat al minimaal 300MB geheugen en aan het einde van de dag tik ik soms zelfs 1GB aan (vooral met de Modern UI/Metro versie van Skype is dit heel erg). "Back in the days", nog niet eens zo heel lang geleden, was dat absurd: programma's waren ook toen dik in orde en gebruikten veel minder geheugen. Waarom moeten programma's die nu ogenschijnlijk hetzelfde doen (simpele tekst chat) opeens zo enorm veel geheugen vreten? Ik snap dat je meer informatie wil cachen en dat we steeds meer data in het geheugen klaar willen hebben staan om gebruikt te worden, maar je gaat me niet vertellen dat het 'nodig' is om daar ruim 1GB voor in gebruik te hebben.

Misschien een niet heel eerlijke vergelijking die ik nu ga maken maar als we kijken naar de iPhone 3GS en iPhone 5 zien we ook een enorme verhoging in het RAM geheugen. De 3GS had slechts 256MB RAM en draaide bijvoorbeeld iOS 4 geweldig! Apps zijn inmiddels natuurlijk een stuk uitgebreider maar het gros van de apps die we dagelijks gebruiken is lang niet zo veel geheugen nodig en draait zelfs vandaag de dag nog prima op diezelfde iPhone 3GS. Dit is misschien niet helemaal eerlijk om te vergelijken vanwege bijvoorbeeld het retina scherm (waardoor je bijvoorbeeld meer cache geheugen kwijt bent aan de @2x files).

De snelheid waarop bepaalde programma's "meer kunnen" loopt gewoon niet vaak evenredig met de enorme wildgroei aan RAM dat standaard in je pc of smartphone zit en het wordt voor developers, door die enorme groei aan RAM, gewoon veel aantrekkelijker hun code minder goed op bijvoorbeeld memory leaks te testen. Dat is gewoon heel erg jammer. En geloof me, ik ben zelf developer; ik weet hoe aantrekkelijk het is om wat 'losser' met memory om te gaan.

Even een paar stappen terug naar het nieuwsartikel: uiteraard een goede ontwikkeling. De footprint op de accu zo laag mogelijk krijgen wordt een steeds hogere prioriteit en de ontwikkeling van bijvoorbeeld energiezuinige lpddr4 chips is daar een zeer fijn gevolg van.

Laat je echter niet verwarren: het is een 8Gb (bit) chip, niet een 8GB (byte) chip. 8 / 8 = 1 leert ons dat dit dus omgerekend een 1GB (byte) chip is :)
programmeerwerk is één ding
de gigantische hoeveelheden data die we in ons geheugen geladen willen hebben een tweede
Zet voor de grap eens wat plug-ins uit, en begin eens met de flash plugin. De browsers zullen misschien niet OK met memory om gaan, maar plug-ins zijn helemaal dramatisch geprogged. :(
Je hebt het over meer geheugen, maar ze praten hier over 8Gb RAM, oftewel 1GB, terwijl high end toestellen vaak 2GB RAM hebben.
lol yup, je hebt gelijk, heb er te snel overheen "gelezen" verheugt met het idee van meer ram

blijf wel bij m'n stelling dat ik het te weinig vind om echt fatsoenlijk te kunnen browsen via chrome op android

ach ja... het komt in elk geval de accu-duur ten goede
Wat ik me nu afvraag: Zijn we al bijna op het punt dat de mobiele hardware en die van de desktop verenigd kan worden? Dat lijkt me uiteindelijk toch een stuk efficiënter qua productie, en logischer. Zaken worden dan ook meer uitwisselbaar en de smartphone kan dan de hoofdrol gaan spelen als rekencentrum voor onderweg en thuis (thuis docken, aansluiten op scherm / toetsenbord / controller / enz). Daarvoor moeten er vast nog flinke stappen gezet worden op zowel hardware- als softwarevlak. En er zijn ook vast veel belanghebbenden bij het in stand houden van de bestaande segmenten.

Het zou toch ideaal zijn als je kon blijven werken in één geünificeerde omgeving. Alle software zou dan overal kunnen draaien, en het OS zou alleen qua usability aangepast te hoeven worden aan scherm + besturing (dus meerdere modi voor klein scherm / groot scherm + touch / toetsenbord + muis, enz). In combinatie met cloudopslag en wellicht cloud computing kan dit een heel mooi vloeiend, universeel geheel opleveren, naar mijn idee. Waarmee je alles overal kan doen.

Is dat wenselijk, en zo ja, wanneer zal de mobiele hardware sterk genoeg zijn?

[Reactie gewijzigd door geert1 op 1 januari 2014 14:30]

En wat doe je met je OS? Android is leuk, maar ik heb toch echt Windows nodig om echt te werken. Ik kan niet zonder Adobe Acrobat Pro of Lightroom en dergelijke.
Qua rekenkracht is mijn tablet al beter dan 95% van alle (dure) desktops die ik ooit gehad heb.
Nu denk je wat kleiner dan wat ik bedoelde. Ik zou dan één OS-structuur willen zien, die werkt met geünificeerde hardware én software. Dus één omgeving waar alles van AutoCAD tot Cut The Rope op draait, maar die meeverandert met het scherm en de besturing waar je op dat moment gebruik van maakt. Loop ik met m'n smartphone m'n huis uit, dan zou het systeem in "mobiele modus" kunnen schieten, en terug naar "thuismodus" als de smartphone weer in het bereik is van een beeldscherm, of tv, of toetsenbord, of wat elke gebruiker maar koppelt en gebruikt.

En dan zou het leuk zijn als deze nieuwe standaard door meerdere OS-fabrikanten gebruikt kan worden om betere / andere varianten te maken. Dus dat Windows, Apple, Google en anderen elk hun eigen OS kunnen bakken, maar gebaseerd op dezelfde set standaarden voor aansturing van de hardware. Zo kan concurrentie blijven bestaan, kan iedereen z'n voorkeur kiezen, maar wordt alles wel uitwisselbaar en breed inzetbaar.

Dit lijkt me uiteindelijk heel erg wenselijk voor consumenten én voor software-ontwikkelaars (die hiermee een maximale markt gemakkelijk kunnen bedienen). Ook hoeft er dan geen hardwaregerelateerde R&D meer te worden gedaan voor allerlei platformen afzonderlijk, maar voor slechts ééntje.

Maar goed, zoals WanderingKnight hieronder aangeeft, zijn er nog grote verschillen tussen desktophardware en mobiele hardware, en zijn er nog veel hordes te nemen voordat een visie als deze werkelijkheid kan worden. Ben benieuwd of iets als dit überhaupt gaat gebeuren, want je ziet nu al dat de "platformeigenaren" vooral vanuit zichzelf redeneren en plannen.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 1 januari 2014 16:20]

Bedoel je dan waar Microsoft nu mee bezig is? (Of in ieder geval wil gaan doen) Alle apparaten in één lijn trekken qua OS? (Xbox, PC's, tablets en telefoons)

Volgens mij had ik al wel voorbij zien komen dat ze de stores van Windows Phone, Windows RT en Windows 8.1 samen willen hebben.

Edit: Deze bedoelde ik: nieuws: Gerucht: Threshold-update moet Windows, Windows Phone en Xbox integreren

[Reactie gewijzigd door Cerenas op 1 januari 2014 16:36]

Dat zijn inderdaad stapjes in de richting die ik bedoel ja. Maar dan zou ik liever willen zien dat we gewoon één apparaat konden gebruiken, zoals een smartphone als die eenmaal krachtig genoeg zijn voor alle taken (en dat zit er al niet heel ver vanaf). Ook zou ik het graag breder zien dan één bedrijf, want zo houden we dat hokjesdenken in stand (iOS, Android, Windows, Mac, enz.) wat uiteindelijk volgens mij niet heel wenselijk is.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 1 januari 2014 16:59]

De bedoeling van Ubuntu Touch is dat je een OS (Ubuntu) op je mobiel hebt staan, maar dat je die telefoon kan aansluiten op en extern beeldscherm (en hopelijk ook andere randapparatuur) en zo naadloos kan overgaan op een desktop-OS.
Althans, dat is het idee, nu de uitvoering nog, maar ik denk dat dit wel ongeveer is wat je bedoelt?
hoewel het technisch mogelijk is om een besturingssysteem zoals bijvoorbeeld een linux distro of apps te compilen voor een bepaalde processor of setup,
zie ik buiten een aantal developmentboards (pandaboard, arndale, etc) weinig/geen "echte" moederborden verschijnen
die maken ook gebruik van een SoC en bieden + ondersteunen weinig randfunctionaliteit en uitbreidingen
wat de "personal computer" zo persoonlijk maakt is dat het uitbreidbaar is, veel keuze, en toch standaarden en ondersteuning dankzij voor een groot deel intel en doordat er systemen en concepten ontwikkeld zijn die daar hand in hand mee gaan (neem het kernel idee)
het zijn allemaal relatieve layers die op elkaar rusten

ik denk dat we nog wel een aantal jaren verwijderd zijn van een dergelijke éénheid
met zoveel vrijheid
je ziet wel al "éénheden" zoals een smartphone en ik geloof dat ik ook al heb gelezen over arm server oplossingen, maar dat zijn op maat gemaakte projecten en producten

[Reactie gewijzigd door 500749 op 1 januari 2014 14:26]

Mobiele hardware zal altijd enorm traag zijn vergeleken met desktophardware die 20x zo veel mag verbruiken. Op zich zou de software en processorinstructies waarschijnlijk wel hetzelfde kunnen zijn, maar goed, heb je daar echt veel aan?
Niet bijna.. ik denk dat het voorlopig nog toekomstmuziek zal blijven.

Het voordeel van desktops is namelijk dat je niet de beperkingen hebt van de accuduur, de krappe ruimte in een smartphone en niet te vergeten het feit dat je hardware in een desktop vele malen beter kunt koelen dan in een smartphone.

Maar.. wat denk ik belangrijk is is dat de smartphone markt een stuk groter is dan de desktop markt. De budgetten voor hardware verbeteringen zullen dan ook stukken hoger zijn voor smartphones. Je ziet het al bij Intel, ze laten hun desktop processors een beetje versloffen en richten zich vooral op krachtige en zuinige x86 smartphone cpu's. Als dat een jaar of 10-20 doorgaat zullen smartphones op den duur op gelijke voet komen met desktops.
om die rede is canonical ook begonnen met ubuntu for android :) Het idee is dat als je je android device via een docking station aan een scherm, toetsenbord en muis kan koppelen kom dan standaard ubuntu op je scherm te krijgen! De hardware kan het blijkbaar al aan, de ubuntu edge (mislukt kickstart project canonical) zou het in ieder geval gaan draaien. de specs lijken op de ssd na niet extreem, hoewel over de soc niets gezegd wordt.

canonical pagina over het project + filmpje

EDIT: tweede zin liep niet lekker

[Reactie gewijzigd door failsnail op 1 januari 2014 17:06]

stop maar is een i7 in je smart phone... tja ooit wel misschien!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True