Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 35 reacties

Er gaan geruchten de ronde dat Microsoft werkt aan updates voor Windows en Xbox met de codenaam Threshold. De software moet Windows 8, Windows Phone 8 en Xbox verder integreren, onder meer met een applicatiewinkel te bieden die voor alle drie de platformen werkt.

Dat meldt Mary Jo Foley van Zdnet; van haar is bekend dat zij over veel bronnen binnen Microsoft beschikt. Volgens Foley is de Threshold-update onlangs in een interne mail besproken door Microsoft-topman Terry Myerson. De Threshold-updates moeten geschikt zijn voor Windows 8, Windows Phone 8 en Xbox.

Het zou gaan om een serie updates die de twee besturingssystemen en de gameconsole beter met elkaar moet laten integreren. Onderdeel daarvan is een unified applicatiewinkel, waarmee ontwikkelaars hun applicaties via één kanaal voor Windows, Windows Phone en Xbox kunnen aanbieden. Ook moeten er meer tools komen voor ontwikkelaars om apps te maken die op alle besturingssystemen van Microsoft werken.

Verder wordt met het Threshold-project de nadruk gelegd op gelijkwaardige 'ervaringen' tussen verschillende apparaten. Als voorbeeld wordt het gebruik van Office of Bing genoemd. Dit wordt door Microsoft high-value activities genoemd, iets waar ceo Steve Ballmer eerder al over sprak.

Voordat Microsoft met de Threshold-update komt, krijgen Windows 8 en Windows Phone 8 eerst nog een andere update. Het gaat daarbij om de eerder uitgelekte Windows 8.1 Update 1 en Windows Phone Blue. Wanneer Threshold voor Windows en Xbox uit moet komen, is niet bekend.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (35)

Gaan we dan eindelijk cross-buy ondersteuning krijgen?
Voor Windows tablets/laptopsen PC's is dat er al.
Straks komt daar Windows Phone en later XBox bij.
Ik dacht dat de Windows 8.1 Spring 2014 GDR al de samengevoegde store bevatte (toch volgens geruchten). Ach, fijn om te horen dat er nog meer functionele updates aan zitten te komen voor Windows 8.1 (en Windows Phone 8.1 en Xbox, maar deze lijken me dood normaal). Maargoed, aan de hand van de huidige informatie, hebben we dus:

Lente 2014: Windows 8.1 Update 1
Lente 2014-Lente 2015: Windows 8.1 Update 2*
Lente 2015: Windows 8.2/8.5/9

Lijkt me een mooi jaar te worden. Als het om Windows 9 zou gaan, dan zou de eerste beta al heel snel hier kunnen zijn.

* Ervan uitgaand dat ze een reden hebben om de eerste update "Update 1" te noemen ipv "Update".

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 2 december 2013 19:38]

Dus we kunnen eindelijk Xbox games ook op Windows spelen?
Nee, want the Xbox One games draaien op hun eigen OS, niet op de Xbox One OS. Het gaat hier om die laatste.

EDIT: Nog een klein interessant feitje. De codenaam Threshold is ook een verwijzing naar de planeet in Halo waar de Halo ring van de eerste game omheen draait. Net als dat de codenaam van Microsoft's Siri concurrent Cortana is. Blijkbaar zijn ze daar best dol op Halo.

[Reactie gewijzigd door Helmore op 2 december 2013 19:09]

Blijkbaar zijn ze daar best dol op Halo.
't Is niet voor niets een van Microsofts meest succesvolle game reeks.
Nee, het betekent dat je xbox straks weet van je pc zodat er efficient reclames voor pc software in je xbox verschijnen en omgekeerd.
Het gaat dan ook niet om een upgrade van de OS-en maar om een upgrade van de backend van de virtuele winkel van microsoft.
Alle microsoft OS-en hebben immers al sinds jaren faciliteiten ingebouwd om remote alles met windows te kunnen doen. Aan de OS kant verandert dan hooguit het uiterlijk van de winkel.
Lijkt me dus vooral goed nieuws voor aandeelhouders van microsoft.
Voor de klanten betekent het eigenlijk alleen dat ze makkelijker geld kunnen uitgeven.

Het is wel een beetje jammer dat microsoft de 'shopping experience' gaat vebeteren in plaats van meer essentiele problemen aan te pakken zoals de UI. Daar wordt werkelijk over geklaagd.
Een gemiddelde gebruiker zal altijd met de ui te maken hebben en alleen soms met de winkel.
Het enige nieuws is dat de update vermoedelijke treshold heet. De komst ervan besprak Mary Jo al eerder: http://www.zdnet.com/what...r-windows-8-1-7000022034/

De treshold-update(s) zouden in de lente van 2015 live moeten gaan.
De rest is nog niet op Tweakers geweest, dus in feite ook nieuws (alleen niet nieuw nieuws) ;)

Ben erg benieuwd wat hieruit gaat rollen. Had zelf al wel een vermoeden dat dit eraan zat te komen, maar nu weten we dus wel dat de plannen al vergevorderd zijn.
Ik vind het wel grappig dat dit bericht bijna direct volgt op het nieuwsitem over de falende verkopen van Win8. Microsoft heeft een visie ten uitvoer gebracht die bij de consument totaal niet overkomt, volgens mij. Elke keer als ik zelf W8 gebruik heb ik het gevoel dat het gewoon 'niet af' is en niet allemaal even goed doordacht. Instellingen en diepere opties staan op totaal verschillende plekken. En dat is best wel een aderlating als je van het Win7 'tijdperk' komt, waarin het OS Windows eigenlijk versie na versie meer volwassen en completer werd en tegelijkertijd functionaliteit gestroomlijnder werd aangeboden aan gebruikers.

Met Win8 is die fragmentatie van vroeger weer helemaal terug, met 8.1 lijkt opnieuw een stap terug gedaan richting Win7 maar eigenlijk puur cosmetisch dmv de terugkeer van de startknop; de functionaliteit die daar dan weer achter zit is wederom inferieur aan Win7. En nu komt dan eindelijk Threshold maar dat zal voor heel veel mensen voelen als mosterd na de maaltijd, als ze al niet terug zijn gegaan naar Win7. En die mensen die weer op Win7 zitten zijn voor MS stukken minder waard want dat zijn verloren kansen voor de app store...

MS had het 'nieuwe Windows' veel completer en duidelijker moeten aanbieden en veel beter naar de behoeften van de gebruikers moeten luisteren. Het is net alsof ze tientallen jaren ontwikkeling en leermomenten uit het raam hebben gegooid.
Al dat geïntegreer is een ernstige bedreiging voor uw privacy - speel het economische verdeel en heers voor je alles kwijt kan zijn - de banken hebben ons dit toch geleerd? OF zouden ons dit geleerd moeten hebben.
Spreidt uw data - of je zal een zeer zware prijs betalen - met uw privacy. Da's wat ik er over denk - wat u denkt is uw zaak.
Verdeel en heers is niet echt van toepassing als op het einde toch alles door de overheid weer bij elkaar wordt gezet. Wat maakt het dan uit of alles van 1 bedrijf komt, of 1 stukje van alle bedrijven? Ze krijgen het toch bij elkaar. Staat los van in hoeverre dat natuurlijk ook wenselijk is.
Omdat het voor jezelf voordelen heeft, mocht een systeem down gaan. En omdat je ook niet naar den haag gaat om zelf maar je mooi samengestelde dossier aan de aivd te overhandigen :D
Het spreiden van data heeft niet direct meerwaarde voor het waarborgen van privacy. Je privacy is net zo goed in het geding op het moment dat één partij daar slordig mee om gaat. Door het 'spreiden' bij veel verschillende partijen ben je alleen maar afhankelijker geworden van meerdere partijen in plaats van een enkele partij die jouw aanspreekpunt kan zijn bij problemen, bij spreiding is het dus voor jou zelf ingewikkelder geworden om overzicht te behouden. De kans is ook veel groter dat er bij 1 partij iets mis gaat, en als je dan overal iets hebt lopen is de kans dus groter dat je ook een van de gelukkigen bent.

De enige waarborg voor je privacy is dat je zelf overzicht houdt over wat je naar buiten brengt en aan wie, en dat we een overheidsinstantie hebben die vooralsnog redelijk gedisciplineerd en machtig is (CBP). En voor de toekomst is de enige 'waarborg' die je zelf kan inbouwen dat je blijft opletten en blijft ageren tegen voorstellen die waarborging van privacy in de weg kunnen staan, zoals het voorstel om netneutraliteit (gedeeltelijk) los te laten.

Verder is dit natuurlijk compleet offtopic, want Windows diensten zijn al geintegreerd binnen Live, de threshold update is meer het puntje op de i waardoor MS die integratie beter kan omzetten in geld (want: betere toegankelijkheid van de app store, bredere markt voor de app store).

[Reactie gewijzigd door Vayra op 3 december 2013 10:32]

Ik zie je punt niet echt zo, het is niet zo heel gek dat Microsoft naar een meer aacount-bound platform wil zoals Apple. Alleen pakken ze het nog net even verkeerd aan door het bijna verplicht te stellen en sommige functionaliteit uit te sluiten als je je niet eens aanmeldt.

Ook Linux zal ooit mee gaan in dit principe denk ik, maar gezien de diversiteit van distro's verwacht ik dat dat nog wel even op zich zal laten wachten.

Een App Store of een MS store is geen gek idee en is volledig optioneel, je hebt bij MS wel een account nodig om bijvoorbeeld ook updates zoals Win 8.1 binnen te halen, maar goed waarschijnlijk had je al een hotmail account dus kan je die mooi koppelen voor die paar keer dat je een update moet draaien.

Ik heb op mijn MBA ook de App Store an zich niet nodig, out of the box zit er voldoende functionaliteit op en er zijn genoeg 3rd parties die nog voorzien zonder tussenkomt van de store.

Bij je telefoon is het weer anders, wordt vaak geleverd vrij basaal met simpele apps, gezien je vaak gebruikt maakt van locked down toestellen ben je daar weer meer aangewezen op de App Store.

Ook de Xbox one zie ik potentie hebben zeker door een Store, ik bedoel als ik op een zondag een game wil kopen dan kan dat per direct.

En als MS het voorelkaar krijgt 1 store te ontwikkelen waarin alle 3 de os'en de apps in kunnen worden verspreid en aangeboden, niets dan lof, dat zou Apple ook moeten hebben, maar hiervoor verschilt Mac OSX nog te veel t.o.v. iOS.

Dus om nou meteen te gaan roepen, pfew, yuck blah blah ik ga wel naar Linux vind ik ook weer een beetje overtrokken.

Ik voorzie wel voordelen.
En zo te lezen ben jij dus ook niet de doelgroep van Microsoft dus missen ze ook niets aan je :)

Voor diegenen die echter wel een Xbox, Windows Phone en Windows op PC of Tablet hebben is dit echter geweldig nieuws :)
Je beseft dat praktisch alle mainstream Linux distributies werken met een appstore voor het binnenhalen van applicaties en updates? Het installeren buiten deze appstores is een stuk meer werk.

Microsoft niet meer vandaag? En dat terwijl je Windows 7 hebt.

Maar goed; bye bye!

On a related sidenote; Windows 8 heeft ook nog gewoon een desktop modus. Waaraan geen appstore te pas komt. Je kan er zelfs direct naartoe booten. Dus waar heb je het eigenlijk over?

[Reactie gewijzigd door DrPoncho op 2 december 2013 22:11]

Mensen zoals jou willen het maar niet begrijpen, waar denk je dat ubuntu heen gaat, die zijn ook bezig met het integreren van mobiel os op hun desktop of andersom. daarnaaat hebben zij ook een appstore die erg fijn werkt. Zelfs Wireshark kan je er vanuit downloaden. We leven in 2013 en bijna 2014. Jou weet ik niet, maar het overgrote gedeelte van de consumenten inclusief ik hebben geen zin om nogsteeds naar applicaties/programmas te zoeken via een kut browser. een facebook app op me windows 8.1 werk tig keren fijner dan de browser variant. is soepeler en uitgebreider. Je zet hem op snap en chat met je FB vrienden en gaat ernaast lekker fijn werken of iets anders doen. Maar meningen verschillen...
Hopelijk is de update, net zoals de 8.1 update gratis. Daarnaast hoop ik dat de update ook naar Windows RT komt!
Ik blijf er bij dat apps die ook moeten werken op een smartphone of console, gewoon niet overzichtelijk werken op pc omdat er te weinig gebruik wordt gemaakt van de beschikbare schermruimte. Ik hoef echt geen knoppen van 5cm of tekst aan 48pt op mijn 24" scherm.
Het lijkt mij niet heel moeilijk om ontwikkelaars te verplichten om verschillende designs of een adaptieve design te gebruiken voor verschillende schermgroottes en verschillende mogelijkheden. Sowieso lijkt mij dit een betere situatie dan wat nu het geval is, want sommige games wil ik op zich wel kopen, maar dan twijfel ik vervolgens over het platform waarop ik ze koop. Zal ik t op mijn telefoon doen, zodat ik daar wat meer leuke spelletjs voor als ik onderweg ben, of op mn PC, want groot scherm en daar game ik meestal. Dan gaat het dus om hetzelfde spel, met mogelijk een licht verschillende interface voor de verschillende formfactors.

Als MS dit probleem oplost dan wordt het veel aantrekkelijker om apps te kopen als je 2 van de 3 hebt, of er 1 hebt en verwacht er binnen afzienbare tijd nog 1 bij te kopen.
Volledig mee eens. De metro-interface zou voor mij een stuk aantrekkelijker worden als de "apps" beter geoptimaliseerd zouden zijn voor gebruik met de muis op grote schermen.
wel als die desktop van je touchcreen ondersteunt.
Dus ik kan dan gewoon mijn games die ik op mijn Xbox heb gedownload ook spelen op mijn laptop?
Of zie ik het verkeerd?
nee hoor je leest het goed, met Windows 8 kwam de xbox live applicatie al naar je laptop. Xbox one heeft meerdere overeenkomsten met de windows computers waardoor het porten makkelijker gaat. waarschijnlijk kan je binnenkort gewoon halo spelen op je laptop of dergelijke via je xbox-live. Na enkele updates zou dit zo goed moeten werken dat je zowat verder kunt gaan op je pc waar je met je XONE gebleven was. Tijd gaat dit waar maken!
Lijkt me eerlijk gezegd geen goede zet. Ik wil niet dezelfde gebruikerservaring op al die devices; elke heeft zo zijn eigen functie.

8.1 draait bijvoorbeeld perfect op mijn tablet, maar vind het maar hopeloos op mijn PC.
welk nadeel kan kan je er in godsnaam van hebben dat je een app niet 2 of 3 keer moet kopen, niemand verplicht je toch om die apps te gebruiken.
de user interface hoeft ook niet hetzelfde te zijn op alle apparaten om een gezamenlijke store te hebben.

ik werk graag met w8 maar tegelijkertijd kan ik verstaan dat sommige mensen liever het oude start menu hebben dan metro, maar bij het koppelen van de app stores is er geen enkele reden die ik zou kunnen bedenken waar dit slecht zou kunnen zijn voor de gebruiker.
Dan krijg je apps die gemaakt zijn voor telefoon/tablet ook op de PC tevoorschijn komen. Lang niet elke de developer heeft zin om alles aan te passen. Dan zie je door de bomen het bos niet meer en is de winkel nutteloos

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True