Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 65 reacties

Microsoft heeft een aanvankelijke lijst van veertig kandidaten om de huidige ceo Steve Ballmer op te volgen teruggebracht tot vijf. Onder de vijf gegadigden zijn minstens twee mensen die binnen Microsoft werkzaam zijn. Ook de topman van Ford en Stephen Elop staan nog op de lijst.

MicrosoftOndanks het terugbrengen van de lijst namen van veertig naar vijf, kan het nog maanden duren voor er een besluit volgt, schrijft Reuters op basis van bronnen binnen Microsoft. Onder de vijf zijn de gedoodverfde kandidaten Stephen Elop, die Nokia leidde voor de overname door Microsoft, en Ford-topman Alan Mulally. 

Onder de twee gegadigden die al binnen Microsoft werken zijn in ieder geval de voormalige Skype-ceo Tony Bates, die nu de business development-afdeling bij Microsoft leidt, en Satya Nadella van de cloud and enterprise-tak. 

Microsoft is op zoek naar een nieuwe topman omdat Steve Ballmer in augustus aangaf binnen twaalf maanden te vertrekken. Voor de zoektocht is een commissie, waar onder andere Bill Gates zitting in heeft, in het leven geroepen. De commissie heeft niet alleen bij ict-organisaties gezocht, maar ook bij andere bedrijfstakken zoals life sciences en dus de autobranche. 

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (65)

Er valt zat te zeggen over de prestaties van Ballmer, maar afrekenen op zijn presentaties vind ik echt een no no. Elke keer als die man op de podium staat straalt er gewoon enthousiasme van hem af. Andere CEO's van tech bedrijven zijn vergeleken met Ballmer gewoon pakken zonder persoonlijkheid. Het feit dat er toch een grote hoeveelheid mensen is dat het jammer vind dat Ballmer vertrekt zegt toch wat over Ballmer als persoon, want zijn slechte prestaties worden er bijna door vergeten.
Het meeste ga ik juist missen hoe Ballmer vol met enthousiasme, geloof en amibitie toespraken hield. Ik denk niet dat ze een CEO kunnen vinden die hem in dat opzicht kan vervangen.
Misschien doet dat 'enthousiastme' hem juist de das om. Ik haat de gewoonte van MS om alles dat hen in sales voorbij streeft op een hele vuile manier aan te vallen. Daarmee toon je eigenlijk aan dat je het niet kunt winnen. Nou is het gebruikelijk om je concurrenten aan te vallen, maar zelfs in de VS doen ze dat doorgaans met feiten en vergelijkingen. MS heeft de laatste tijd Apple een aantal keren op een hele kinderachtige manier aangevallen. En als ik dat als Apple hater zeg, zegt dat heel wat...

En dat geloof van 'm is grotendeels misguided. Je kunt ergens in blijven geloven, maar als je tot je lippen in het moeras zit, en er is in geen velden of wegen hulp te bespeuren, en je zakt steeds verder weg, is het misschien tijd om te gaan geloven in een andere strategie. En dat is niet het uitkafferen van je concurrenten, maar het maken van betere producten. Als je te lang achterover in je zetel hebt gelegen en je standaard truukje van de markt naar jouw hand zetten werkt niet meer, is het te laat. Je hebt je kans gehad. Helaas heeft MS hele diepe zakken en 'spenden' ze zich wel weer een weg hieruit, maar dat is echt geen prestatie.

Dus nee, ik geloof niet dat Ballmer MS heel veel plezier heeft gedaan door steeds als een ADHD springveer de mensen voor te houden dat MS nog steeds het beste bedrijf ter wereld is. Hij had beter moeten weten. Hij is de man aan het roer. Hij hoort het inzicht te hebben. Dat Windows nog steeds marktleider is, ligt niet aan zijn verdienste. Old habits die hard, dus het duurt nog wel even voordat dat weg is. En op smartphone gebied hebben ze gewoon gruwelijk verloren. MS die strijd om een niche? Low end phones? Hahaha...wat een afgang! Samsung gaat zich nu ook (eindelijk) richten op low end phones, dus MS kan op dat terrein ook wel inpakken. Tenzij ze nu een keer met iets komen waar iedereen op zit te wachten. Dat zijn dus de nog niet geïndoctrineerde MS mensjes, die teveel naar Ballmer video's hebben gekeken :+
Offtopic:

Op smartphone gebied is het gewoon een kwestie van tijd. Microsoft wordt de derde grote speler op de mobile os markt als de trend zich zo door zet. De positie van samsung is nu gewoon sterk, maar of dit in de toekomst ook blijft vraag ik me af. Voor een grote onderneming is het de kunst om kleinschalig en innovatief te denken, iets wat Apple wel is blijven doen na hun eerste successen. Steve Jobs noemde Apple "the biggest startup in the world", dit zegt wel iets over de manier van denken.
Ik help het je hopen. Iedereen kan falen. Check IBM, zo'n beetje dezelfde air van 'we're invincible' (net als het gelijknamige vliegdekschip van de Britten). En die hebben uiteindelijk hun PC divisie moeten verkopen omdat ze er geen droog brood meer mee konden verdienen. Zij hebben dat ding uitgevonden, for crying out loud. Dus het is nog lang geen gelopen race voor MS. Ze hebben al één telefoon op het kerkhof liggen...
Je haalt een aantal dingen door elkaar. De positie waarin microsoft zich momenteel verkeerd is heel anders dan toentertijd IBM. Het klopt dat microsoft de boot heeft gemist op smartphone os gebied en niet gelijk is meegegaan met de opbloei van de smartphone industrie. Zij hebben zich echter wel herpakt en op de markt een serie tablets gebracht. Hiervan zijn veel positieve reacties. Als er met een nieuwe CEO wat gaat waaien bij de onderneming en zij goed doorpakken met hun huidige concept geloof ik dat zij nog wel wat marktaandeel kunnen pakken. De vraag is alleen: ''wat doet de rest?''
Tja, ik zeg zelf maar niets over Ballmer. Check deze paar linkjes en je krijgt een aardige indruk van hem.

Een man zonder visie, zelfs al wordt het hem voorgeschoteld.

MS had eerder een ander kunnen gebruiken denk ik.

https://www.youtube.com/watch?v=FVaPZAJaqFM

https://www.youtube.com/watch?v=qycUOENFIBs

https://www.youtube.com/watch?v=VWkRgNTJZuM
Twee van de drie videos zijn "currently unavailable".

Ik vraag me toch af wat er de laatste tijd met youtube aan de hand is...
Kan je ook met feiten staven dat Steve Balmer het slecht heeft gedaan? Bij mij lijken de volgende zaken toch behoorlijk succesvol:
-Azure
-Windows (is en blijft nummer 1 OS)
-Skype opgekocht
-Nokia opgekocht
-Windows Phone is heel snel aan het groeien (zeker in low-end segment met de Lumia 520), waar BlackBerry niet kan herstellen van de dominantie van iOS en Android

[Reactie gewijzigd door laibalion op 6 november 2013 07:46]

Vergeet ook de Office software en Xbox niet. Op zich is Balmer er goed in geslaagd Microsoft succesvol te houden in de markten waar Microsoft al succesvol was en heeft men via de Xbox er onder zijn leiding nog 1 belangrijke pijler bijgekregen.

Maar met name de online strategie is niet heel goed gegaan. Microsoft is eigenlijk nergens echt marktleider geworden. Dat gezegd hebbende heeft Microsoft het ook niet zo heel slecht gedaan. Met Bing heeft men een populaire search engine, met outlook.com heeft men een grote email provider en Azure is ook een serieuze speler. Maar al deze diensten zijn 2de keus en niet leidend. Men is er simpelweg niet in geslaagd om nieuwe ontwikkelingen voor te zijn en zelf een nieuw product (a la youtube, Facebook, twitter, paypal, ebay enz enz) neer te zetten. Men heeft vrijwel uitsluitend, in reactie op andere producten, "second best" oplossingen in de markt gezet. En dat kan je toch Steve Balmer kwalijk nemen. In zijn tijd aan het roer heeft Microsoft weinig echte nieuwe markten weten te veroveren. En er zijn natuurlijk kansen genoeg geweest. Microsoft was bijvoorbeeld vroeg met Windows Mobile en MSN en Hotmail, maar heeft zich het kaas van het brood laten eten door andere partijen.
Eens. Financieel was Balmer succesvol maar als visionair een drama. Eigenlijk zijn alle belangrijke ontwikkelingen in zijn tijd compleet aan hem voorbij gegaan.

Microsoft zit in de zeldzame situatie dat dat niet altijd erg is. Door enorme melkkoeien als Windows en Office kunnen ze verlies nemen en zich inkopen op een markt. Soms lukt dat, soms niet.

Echter, de meeste bedrijven kunnen zich niet de fouten van Microsoft permitteren, voorbeelden hiervan zijn Nokia en Blackberry.

Het gaat langzaam, maar Windows en Office staan toch wel onder druk als melkkoeien, en dan wordt het een stuk spannender voor Microsoft.
Xbox ben ik het niet helemaal mee eens. Een van de taken van een CEO is met het medebestuur toewijzen van de juiste personen als leiders voor bepaalde bedrijfstakken. Met de Xbox waren ze goed begonnen en met de Xbox 360 ook. Nadat J. Allard Microsoft heeft verlaten is Xbox merkbaar "visieloos" geworden. De leiders van de Xbox branche hebben het naar mijn mening gewoon slecht gedaan. De meeste invloed van mensen post J. Allard vertrek zit hem in Xbox One, en daar hebben ze ongelooflijk veel planken misgeslagen.
Wat ik niet begrijp is dat Stephen Elop in het lijstje staat,heeft totaal ge vaalt bij Nokia, tenzij hij als een Trojan daar is gaan werken om het bedrijf te verzwakken voor MS, heeft zo een beetje alles wat hij daar gedaan heeft, het bedrijf alleen maar verzwakt.

En hij zou dan de nieuwe visionair CEO moeten worden voor MS?
Tsja, het is nogal vroeg om over de Xbox One te oordelen. Het lijkt me duidelijk dat Microsoft voor de Xbox One een visie heeft die verder gaat dan enkel een basis console. Het lijkt nu (nog voor de console te koop is) dat die visie niet aanslaat. Of dat ook werkelijk het geval gaat zijn of dat Microsoft voldoende Xbox One consoles gaat verkopen is op dit moment nauwelijks in te schatten. Microsoft kan bijvoorbeeld de prijs verlagen of met interessante exclusives komen. We kijken over een paar jaar nog wel een keer hoe die markt zich ontwikkeld en waar Microsoft staat.

Feit is dat men nu gewoon een grote speler is in die markt en ook een aardig ecosysteem (met eigen studio's) heeft opgebouwd. Dat is gewoon een succes van Ballmer. het is voorbarig om nu al te verkondigen dat de Xbox One geen succes zal worden. De Wii heeft bijvoorbeeld bewezen dat de beste graphics niet per definitie doorslaggevend zijn. En de verschillen tussen de Xbox One en PS4 zullen een stuk kleiner zijn dan die tussen de Wii en de Xbox 360. Maar uiteindelijk draait het om content en net op dat vlak lijkt Microsoft de zaken wel op orde te hebben. Ik zie het in ieder geval niet zo somber in. Ja, misschien heeft Sony een betere console gemaakt, maar in dat geval zal Microsoft ongetwijfeld reageren en een manier vinden om van de Xbox one een geduchte concurrent te maken.
Vergis je inderdaad niet in de xbox ze zijn van vroege launch en veel goedkoper dan de ps3 gegaan naar misschien net marktleider wereldwijd. En met de Xbox One lijken ze alles tegen zich te hebben.
Zie hier:
http://www.google.com/fin...p=0&ei=8vR5UumkIMeUwQOZZA
Daar waar IBM 100% en Oracle 150% zijn gestegen, is MSFT stil blijven staan in 10 jaar.

Inhoudelijk: Op gebied van tables, phones, Online presence (bing, hotmail etc) doet microsoft het niet goed genoeg. MSFT is nog steeds geen concurrent voor Apple en Google.
Het businessmodel en revenue van Microsoft is nog steeds primair afhankelijk van Windows en Office. En dat businessmodel is aan het aftakelen.
ik noem een steiging van 40% geen stilstand.
bovendien kan je de aandelen van de bedrijven niet vergelijken. en zijn de bedrijven op zich zelf ook niet met elkaar te vergelijken.
Ik zie trouwens dat de laaste 2 jaar microsoft het beter doet dan IBM en Oracle. maar wat ik al zij aandelen van bedrijven vergelijken is onzin. en zegt niets over de winst van een bedrijf maakt.
Ik vind het knap dat je kan zeggen dat MS het niet goed doet omdat ze volgens jou geen concurrent zijn voor Apple en Google. Die 2 giganten leven niet onder een steen, die gaan niet zitten wachten tot MS even hun markt opschept.
MS word niet onderschat door deze partijen, maar wel door jou.

http://www.microsoft.com/...0-24fy14q1earningspr.aspx
Op het gebied van games daarentegen...
- surface tablets die totaal niet zo succesvol zijn als gehoopt.
- windows dat behoorlijk wat terrein aan het verliezen is als nr 1 besturingsysteem en microsoft die totaal niks doet aan het verdienmodel van windows.
- xbox die al vanaf de launch heeft verloren van de playstation door een te hoge prijs te vragen bij launch.
- windows vista
- windows 8 en hoe ze een tablet UI aan desktops willen opdringen.


Om maar even een paar te noemen.
Windows terrein aan het verliezen als desktop besturingssysteem? Heb je daar een bron van? Ik vindt namelijk het tegenovergestelde: http://www.dutchcowboys.nl/microsoft/29604 en http://www.apparata.nl/ni...arktaandeel-dan-os-x-3089
91% noem ik behoorlijk dominant.

http://www.nu.nl/games/24...x-360-in-qua-verkoop.html en http://www.gamersnet.nl/n...n_winst_xbox_live_stijgt/
Ook dat durf ik niet echt verloren te noemen als je een winst van 5,2 miljard maakt op je xbox. Tenzij je het hebt over de nieuwe generatie, in dat geval refereer ik naar dezelfde link: de ps3 was bij launch ook duurder dan de 360, maar heeft hem uiteindelijk toch ingehaald qua totaal verkoop.

Over je andere punten zijn al meer dan genoeg discussies gevoerd, deze hier weer aanhalen zou tamelijk off-topic zijn.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Microsoft_Windows

Hele simpele bron en zoals je kunt zien is microsoft als een paar jaar marktaandeel aan het verliezen.

En de meeste winst moet nog van de consoles komen, de winst van playstations zit niet inde console, maar in de games die ze verkopen.

[Reactie gewijzigd door Daisai op 6 november 2013 10:58]

Je vergeet erbij te vermelden dat de desktop al een tijdje niet meer zo heel belangrijk is en dat dit lijstje enkel over desktop besturingssystemen gaat. In mobile en embedded (waarbij telefoons en tablets horen) ligt het aandeel iOS en Android een héél pak hoger dan Windows Phone. Er zijn in de wereld véél meer GSMs dan dat er desktops zijn en ik dacht al een tijdje ook véél meer smartphones. Ik dacht verder dat het aantal tablets ook behoorlijk aan het groeien was. M.a.w. de consumenten IT markt is veel breder geworden en dat maakt dat een grafiekje over enkel desktop besturingssystemen een vertekend beeld geven.
Volgens http://www.dutchcowboys.nl/microsoft/29604 heeft Windows 8 al een groter marktaandeel dan OSX 10.6, 10.7 en 10.8 samen en een gecombineerd aandeel van +90% dus wat jij bedoelt met 'behoorlijk terein verliezen' is me niet zo duidelijk.
En wat is er mis met het verdienmodel van Windows? Office bv. heeft een ander verdienmodel, maar daar vindt iedereen het ook maar niks. Heb je liever een gratis Windows maar dan overal advertenties?

Het grote probleem van Vista was de ondersteuning van drivers, het nieuwe drivermodel en het overstappen van 32 naar 64bit was voornamelijk de oorzaak van het instabiel worden van het OS. Echter was dat niet (altijd) de fout van MS maar van de makers van de drivers. Zo had ik bij Linksys bv een driver gehaald, waarvan zij beweerde dat die 64bit was, maar die helemaal niet 64bit was, wel installeerde maar dus een BSOD gaf als ik iets met mijn netwerkkaart deed.

Windows 8 heeft voor en tegenstanders, hier op tweakers lijken voornamelijk tegenstanders te zitten. Maar dat maakt het geen slecht OS. De personen die ik zie overgaan op W8 zijn er gewoon tevreden over. Dezelfde tegenstand zag je trouwens ook toen de muis geintroduceerd werd, was dat daarom een slecht iets? Als die UI er niet inzat was je argument waarschijnlijk geweest dat het gewoon een update van Windows 7 was en de prijs veel te hoog.

Weet je wat, ga jij eens een maand op Balmer zijn plaats zitten, en dan zien we wel wat er van komt. Of jij het beter kunt.

@Fledder2000: OS X is het 2de grootste OS volgens de link die ik opgaf, dus ja het is een minderheids OS, maar ik reageerde op: "windows dat behoorlijk wat terrein aan het verliezen is als nr 1 besturingsysteem" waardoor dus duidelijk het desktop OS bedoeld wordt.
Verder is het ook zo dat Windows Phone het snelst groeiende mobiele OS is, sneller dan Android, dus ook daar lijkt het ook goed te gaan.

[Reactie gewijzigd door kluyze op 6 november 2013 20:47]

Leuke afleiding om naar een minderheids OS te wijzen, maar het is gewoon een feit, ook toegegeven door Microsoft zelf, dat van het aantal computing devices wat verkocht wordt (dus inclusief tablets en smartphones), Windows een steeds kleiner aandeel heeft. En we weten ook allemaal wat er met de PC markt aan de hand is, met double digit krimp jaar op jaar. Windows staat wel degelijk onder druk.
kijk even wat voor de aandeelhouders echt belangrijk is, onder Balmer is de omzet en winst jaar na jaar gestegen.
Aandeelhouders komen en gaan, als je als bedrijf hun als hoogste prioriteit houd dan zal je bedrijf niet lang blijven bestaan.
Als CEO winstmaximalisatie voor aandeelhouders niet als hoge prioriteit te beschouwen is de beste manier om bij de eerstvolgende aandeelhoudersvergadering aan de kant geschoven te worden. Het is triest, maar wel de werkelijkheid.
Heel veel bedrijven worden hierdoor beperkt in hun innovativiteit. Aandeelhouders zien liever volgend jaar een nog iets hogere winstuitkering dan risicovolle investeringen die dit jaar ten koste gaan van de winstuitkering en misschien over een aantal jaar extra winst opleveren. Er zijn maar een paar bedrijven, w.o. Apple, waarvoor dit in mindere mate geldt. Maar bij Apple was dat vooral omdat de aandeelhouders vertrouwen hadden in alles dat Steve Jobs deed, het is nog maar afwachten hoe innovatief in de toekomst kan zijn (/mag zijn van de aandeelhouders).
Kijk maar eens naar de beurswaarde van Apple. Dat zegt genoeg over het vertrouwen in de CEO van Apple; En vergelijk dit maar met de beurswaarde van MS.
Nog wel. Dat vertrouwen is nog steeds gebaseerd op wat Steve Jobs gedaan heeft.
Apple is de laatste tijd met weinig innovatiefs gekomen. De ontwikkeling van mogelijkheden van de iPhone en iPad lopen niet meer zo snel als in het begin en gebruikers raken er langzamerhand op uitgekeken.
Wanneer ze niet snel met iets nieuws komen dat net zo'n succes wordt, raken ze gebruikers en aandeelhouders kwijt en zal de beurskoers weer zakken naar een realistisch niveau voor een bedrijf zonder technologie-goeroe.
Bill heeft nog steeds het grootste aandeel (rond de 5%).
Het ligt er maar net aan hoe hij er in staat, als hij open is voor innovatie en een andere weg dan die van hem, dan kan een nieuwe "leider" veel verandering brengen.
Helaas ben ik nooit aanwezig bij deze vergaderingen dus kan ik het niet goed inschatten. ;)
- surface tablets die totaal niet zo succesvol zijn als gehoopt.
De surface RT modelen lopen inderdaad niet goed en zijn ook afgeschreven toch zijn er ook positive berichten hiervan:
http://www.nu.nl/tech/361...rface-sterk-gegroeid.html
- windows dat behoorlijk wat terrein aan het verliezen is als nr 1 besturingsysteem en microsoft die totaal niks doet aan het verdienmodel van windows.
88.9 % van de gebruikers gebruikt nog windows, poe ja inderdaad vroeger was dat 90%
- xbox die al vanaf de launch heeft verloren van de playstation door een te hoge prijs te vragen bij launch.
Inderdaad heb je gelijk in maar Sony verliest het weer financieel gezien.
http://www.shacknews.com/...s4-but-expects-profit-off
- xbox die al vanaf de launch heeft verloren van de playstation door een te hoge prijs te vragen bij launch.
Nu heb je het over de XBOX One en PS4 neem ik aan? De XBOX360 was namelijk aardig succesvol.
- Omdat producten niet goed verkopen wil niet dat ze per definitie slecht zijn. Surface, Windows 8 en Windows RT zijn prima besturingssystemen en hebben gewoon tijd nodig om zich te ontwikkelen op de markt, net als Windows Phone de tijd nodig had. Windows Phone verkopen lopen stabiel en er zit een stijging in per kwartaal. Ze doen het met Windows Phone beter dan menig Android fabrikant dat niet Samsung is.
- Het gros van Microsofts omzet is altijd al enterprise geweest en daar zijn ze nog steeds onomstreden #1 is. Ja, Windows verliest marktaandeel. Dat heeft meer te maken met de ontwikkeling van de markt dan de kwaliteit van het product. Waar mensen voorheen hun PC voor gebruikten wordt tegenwoordig een Tablet of Smartphone voor gebruikt.
- Xbox One is nog niet uit. Als je dan Xbox moet noemen, noem dat de Xbox 360. Deze is een groot succes voor Microsoft van betreft marktpenentratie. Ze hebben nog steeds geen winst gemaakt op de Xbox in totaal (sinds Xbox Original), maar ze hebben genoeg gedaan voor naamsbekendheid en hebben een hand gehad in het vormen van de hedendaagse gamingindustrie, zowel positief als negtief.
Windows 7 was daarentegen wel zeer succesvol.

Microsoft is gewoon een onderneming die risico's durft te nemen en behalve zeer goede hard- en software ook af en toe een misser maakt. Microsoft neemt inderdaad een stap achteruit, maar neemt daarna twee stappen vooruit.
Kan je ook met feiten staven dat Steve Balmer het slecht heeft gedaan? Bij mij lijken de volgende zaken toch behoorlijk succesvol:
...
- Nokia opgekocht
...
Is vooral een verdienste van "Microsoft mol" Stephen Elop in combinatie met het Board of Directors, lijkt me. Immers: Stephen Elop heeft ontwikkelingen op alle andere platformen naast Windows Phone stopgezet. Daarnaast was er een clausule in het contract dat het Board had opgesteld dat Stephen een bonus gaf mocht hij erin slagen het bedrijf te verkopen. Stephen zal wellicht meer gedacht hebben aan wat het beste was voor zijn eigen portemonnee in tegenstelling tot wat het beste was voor Nokia.

Edit: Wie weet wordt Stephen Elop nog wel beloond door Microsoft met een CEO positie :)

[Reactie gewijzigd door MacWolf op 6 november 2013 08:56]

Eerlijk is eerlijk, die Stephen Elop is dan toch een briljante man, of niet?:)
De groei van Windows Phone heeft niks met Ballmer te maken. Je vergeet 1 feit: de neergang van Microsoft in de mobiele wereld. Ballmer had toegegeven dat ze daar fouten in hebben gemaakt:

http://www.sitepronews.co...r-admits-mobile-mistakes/
Nou kan je de man ook niet afrekenen op de slechte prestaties van het bedrijf. Als CEO heb je wel een lepel in de pap te roeren, maar een gebrek aan intrinsieke kwaliteit bij de werknemers valt niet te compenseren(als dat zo zou zijn). Google en andere bedrijven hebben in de loop der jaren wat geshopt in het personeelsbestand. Bovendien moet je veel vertrouwen op anderen mensen en daar gaat het nogal vaak mis.

Dell is niet voor niets van de beurs af.
Voor een gebrek aan intrinsieke kwaliteit kun je als CEO wel wat doen. Programma's starten om gekwalificeerde mensen aan te trekken, andere mensen er uit gooien..
De grote vraag is dus wie de laatste persoon is die op deze shortlist staat. Ook lijkt men uiteindelijk redelijk dicht bij huis te blijven. 3 van de 4 bekende namen hebben een lange Microsoft geschiedenis.
Laten we hopen dat er meer continuiteit bij MS is dan er was bij de verandering van ceo bij HP.
Nokia gaat goed qua verkoop met de lumia 5xx series vooral in zuid europa en zuid amerika en zelf in the US was het afgelopen 2 maanden goed dus dat is positief.,
Als het de topman van Ford wordt dan verwacht ik binnekort wel een ENGINEERS ENGINEERS ENGINEERS video :+

Linkje naar de oorspronkelijke van Ballmer :P
Het is natuurlijk al een vrij duidelijke zaak dat het Stephen Elop wordt, die één van de mooiste bedrijven in Europa naar zijn klote heeft geholpen. Wat vervloek ik die man op de dag van vandaag nog. Er is zo'n smerig spelletje gespeeld om uiteindelijk Nokia te kunnen laten aansluiten bij Microsoft. Een vooropgezet spelletje is er gespeeld.

Het wordt lastig overigens om een goede CEO opvolger te vinden voor Steve Ballmer, want ondanks een aantal grote fouten heeft hij ook een aantal hele goede keuzes gemaakt en is inderdaad Microsoft flink doorgegroeid onder zijn bewind, ook hij heeft natuurlijk zijn fouten gemaakt, maar durfde wel te innoveren op sommige gebieden (Windows 8, Windows Phone).
Ik denk dat Elops eerder de vrije val heeft afgeremd en heeft gezorgd dat Nokia na een harde noodlanding nog levensvatbaar genoeg was om als onderdeel aan te sluiten bij Microsoft.
Na een crashlanding zou Nokia door een aantal grote spelers op telecomgebied als aasgieren in losse onderdelen opgeslokt zijn.

Nokia was al een tijdje de weg kwijt over de koers die het met smartphones moest volgen voordat Elops in 2010 aantrad.
Wel of niet verder met Symbian? Wel verder met Symbian, maar dan naast een op Linux gebaseerd OS, Maemo. Maemo werd MeeGo, dat samen met Intel werd ontwikkeld en misschien toch voor Symbian in de plaats kwam.
Een andere CEO had misschien een noodlanding richting Dell of HP ingezet, of Nokia te pletter laten slaan om de patenten te kunnen verkopen. Ik denk niet dat er een wezenlijke kans in heeft gezeten dat Nokia als sterke zelfstandige speler heeft kunnen voortbestaan onder een andere CEO.
CivLord ik kan je hier opzich wel gelijk in geven hoor, alleen ik vind het nog steeds opvallend dat ze de ontwikkeling van MeeGo keihard hebben laten vallen, want werdt de Nokia N9 toen geprezen zeg, en ik moet zeggen ik vind nog op de dag van vandaag zonde dat het toestel nooit echt op de markt is gekomen.

Kijk maar eens terug naar de review:
reviews: Nokia N9: eenzaam aan de top

Volgens mij zijn ze er alleen maar lovend in, en toen besloten ze uiteindelijk om hetzelfde toestel te gaan gebruiken voor hun een eerste Windows Phone met de nodige beperkingen.

Ik denk zelfs dat als Nokia android had gebruikt niet in de benarde situatie hoefde te komen om zich te verkopen aan Microsoft.

Ik ben er wel bijna zeker van dat het met voorbedachte raden is gebeurd allemaal.
Het wordt toch Elop. Die heeft het mes zo succesvol tussen de ribben van Nokia gestopt, daar staat wel wat tegenover natuurlijk.
Als er iemand een mes ergens bij Nokia heeft ingestoken dan zijn ze dat toch vooral zelf geweest. Elop werd ceo, maar als je denkt dat een ceo alles kan bepalen dan heb je het mis. Het zijn nog altijd de board en de aandeelhoudersvergadering die hebben ingestemd met zijn koers.
Daarnaast kan je er nog lang over discussiëren of de koers van Elop een slechte was. Ja het ging slecht met Nokia, maar kwam dat door Elop? Als Elop het zo heeft gespeeld dat hij in zijn eentje Nokia betaalbaar heeft kunnen maken voor Microsoft, ze helemaal heeft voorbereid voor Microsoft met Windows phone en zelf zo ceo wordt bij ms dan heeft hij mijn bewondering, want ik geloof niet dat veel mensen de wereld zo naar hun hand kunnen zetten.
beetje kort door de bocht. toen elop bij nokia kwam was het een zinkend schip. en of het nu wel of niet zo gepland was nokia heeft uiteindelijk weer een veel betere positie als voorheen . ook al neemt microsoft nokia hardware over dan nog blijft nokia voor de andere delen een redelijk gezon bedrijf , door het geld wat van ms afkomt. en als ms er dus niet geweest was dan had nokia mss al wel niet meer bestaan . en ja elop zou een goeie kandidaat zijn want die heeft het toch goed gedaan bij nokia
Hmmm, jammer om via deze weg te moeten vernemen dat mijn kandidatuur niet meer wordt overwogen....

(Had graag een Lumia,van de zaak gehad)

[Reactie gewijzigd door Edddd op 6 november 2013 07:45]

Ze hebben nog steeds developers nodig...
Humor op tweakers staat gelijk aan flamen blijkbaar ^^
Mja, een ding begrijp ik dan niet van Microsoft. Met de Surface willen ze hardware maken, maar blijft het daarbij? Gaan ze straks ook pc's/telefoons maken? Wat gebeurt er met Nokia? Ik denk dat dit niet goed overkomt bij consumenten, alsof je een test product koopt. Zo is het ook in de markt gezet, kijk OEM's, "zo kan het ook...". Dat moet ik dan Apple nageven. Iedereen die een Mac/Macbook heeft, koopt automatisch een iPhone. "Dan moet het wel werken met elkaar", hoor ik vaak van de leken.
Microsoft wil een complete beleving aanbieden.

windows producten allemaal in sync, tablet telefoon en pc.

en dat lukt ze aardig goed.
Misschien verschillen we van mening, maar een complete beleving met een MIcrosoft Surface, een Nokia telefoon en een Dell Desktop?

Ik heb altijd het idee gehad dat Microsoft zo veel mogelijk OEM's in de hand heeft genomen om maar zo veel mogelijk producten op de markt te zetten. De kwaliteit van sommige systemen is soms om te huilen, los nog van de bloatware. De cosument zelf zegt dan "geen windows meer te willen".

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True