Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 29 reacties

Microsoft wil het liefst nog dit jaar een opvolger voor directeur Steve Ballmer hebben, schrijft het financiŽle persbureau Bloomberg. Er zou op dit moment al met meerdere kandidaten worden gesproken. In augustus maakte Ballmer bekend op te stappen.

MicrosoftBallmer zei bij het bekendmaken van zijn vertrek dat hij binnen een jaar zou opstappen, maar Microsoft praat nu al met meerdere kandidaten om snel een opvolger te presenteren, schrijft Bloomberg op basis van anonieme bronnen. Daardoor moet een nieuwe ceo voor het einde van het jaar het stokje van Ballmer overnemen, hoewel nog niet zeker is dat dat lukt.

Een van die kandidaten zou Stephen Elop zijn, die tot voor kort de scepter zwaaide bij Nokia en daarvoor bij Microsoft hoofd was van de Office-divisie. Elop was bij Nokia verantwoordelijk voor het adopteren van Windows Phone als besturingssysteem voor zijn smartphones en de verkoop van de smartphonedivisie van Nokia aan Microsoft. Dat Elop op de longlist voor een nieuwe Microsoft-ceo staat, is daarom geen verrassing.

Ook met Paul Maritz, tot voor kort ceo bij VMware en in het verleden een hoge manager bij Microsoft, zouden gesprekken worden gevoerd, evenals Alan Mulally, de directeur van Ford. De ceo van eBay, John Donahoe, zou hebben geweigerd om over de ceo-rol te praten.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (29)

Ze willen 'm dus echt zo snel mogelijk weg hebben. Ik vraag me af wat er exact op die kantoren leeft daar. Wel leuk om te zien dat er een hele lade vol CEO's van soortgelijke (kleinere) bedrijven wordt opengetrokken om kandidaten te kiezen. Het zegt wel wat over het vak van CEO; daar heb je ervaring in of niet - ongeacht het soort bedrijf. Als je aan het hoofd kan staan van een multinational, is dat een skill die je overal kan inzetten. Interessant :)

edit: Weet iemand wat Ballmer er eigenlijk zelf over denkt? Ik heb een beetje het gevoel dat 'ie hier naar buiten gedwongen wordt terwijl 'ie er zelf misschien heel andere ideeŽn op nahoudt. DŠt zet me weer aan het denken wat de beste man gaat doen als ie weer op de stoep staat..

[Reactie gewijzigd door Asitis op 10 oktober 2013 08:30]

ik werk hier in Redmond op kantoor en in de dagelijkse praktijk merk je hier niets van. We discusseren onderling uiteraard ook wel wie het zou zijn of niet. We zijn drukker bezig met de grote reorg en het inrichten van de nieuwe teams en verdelen van het werk.

Als je de video bekijkt op de verge van een stuk van onze company meeting zie je dat hij op een gegeven moment erg emotioneel werd. MS is echt zijn kindje, hij vindt het super om er te werken en met ons te werken. Dat straalt hij ook altijd uit. Hij komt wellicht soms wat vreemd over (meestal omdat men een klein stukje uit de context van hem laat zien) maar ik persoonlijk zal hem zeker missen.
Ze willen 'm dus echt zo snel mogelijk weg hebben. Ik vraag me af wat er exact op die kantoren leeft daar. Wel leuk om te zien dat er een hele lade vol CEO's van soortgelijke (kleinere) bedrijven wordt opengetrokken om kandidaten te kiezen.
Het is vrij normaal dat er bij het vertrek aan een CEO van een groot bedrijf dat er al maanden van te voren begonnen wordt met headhunten.

Al zal de druk op Ballmer alleen maar zijn toegenomen nadat diverse Hedgefunds zich ermee zijn gaan bemoeien. Klik & Klik
Dat is natuurlijk logisch ja, maar een bedrijf als Microsoft heeft naast een CEO ook een raad van bestuur. Zo'n raad van bestuur weet vaak meer over de toekomst van de CEO dan de CEO zelf en ze zullen altijd wel een lijstje met mogelijke kandidaten hebben, vooral als de storm al in de lucht hangt. Ik vind het dus raar dat ze nu zo'n openbare headhunt beginnen; het zou logischer zijn als ze simpelweg iemand aankondigden en alles achter de schermen zouden regelen.

Wat Ramon ook zegt; op deze manier weet heel de wereld dat de volgende CEO van Microsoft op dit moment ook nog niet weet dat ie het gaat zijn, en over 2 maanden wťl aan het hoofd staat van een van de grootste bedrijven ter wereld. Schept geen vertrouwen bij de consument denk ik. In ieder geval minder als dat ze "opeens" iemand naar voren schuiven en dan kunnen zeggen dat degene al een jaar lang in het traject zit om de rol op zich te nemen.
Het lijstje van de raad van bestuur wordt nu simpelweg naar buiten gebracht. Donahoe heeft al kunnen weigeren dus het is niet zo dat dit de eerste actie is die ondernomen wordt in de zoektocht. Daarnaast is dit lang niet de gehele lijst.

De consument maakt echt niet uit wie wanneer waar aan het hoofd staat, die namen zeggen de consument over het algemeen niets. Weinig mensen zullen je kunnen vertellen wie Donahoe is, of Elop, of een van de anderen.
En de consument waarvoor het wel uitmaakt is het genoeg vertrouwen dat Ballmer zijn vertrek heeft aangekondigd, het is niet bepaald een goede CEO geweest. Het is dat Microsoft aardig stevig stond, anders was het al eerder ver afgebrokkeld door zijn beleid.
Wat je hier ziet is het lijstje van de RvB. Het natuurlijk helemaal niet de bedoeling om dit naar buiten te brengen. Vaandaar ook deze zin:
Ballmer zei bij het bekendmaken van zijn vertrek dat hij binnen een jaar zou opstappen, maar Microsoft praat nu al met meerdere kandidaten om snel een opvolger te presenteren, schrijft Bloomberg op basis van anonieme bronnen.

[Reactie gewijzigd door ApexAlpha op 10 oktober 2013 10:03]

Ze willen 'm dus echt zo snel mogelijk weg hebben.
Nee, ze willen de groot aandeelhouders zo snel als mogelijk gerust stellen, omdat er na de miskleunen die gepubliceerd zijn over: Surface / Surface Pro / Windows 8 RT / X-Box 1 / TechNet Retirement, nogal veel onrust was ontstaan onder een aantal groot aandeelhouders - die eisten een sort van vergoeding. En, aandeelhouders dreigden op te stappen en hun aandelen te verkopen, waardoor de waarde in de markt van zo'n aandeel zo naar beneden zou gaan duikelen.
Dat is iets waar ook Microsoft vanzelfsprekend nu even niet op zit te wachten.... ze kiezen dus eieren voor hun geld, en gaan tot daadwerkelijke harde acties over.
ik denk dat we in de komende jaar, meer van dit soort acties / uitspraken van Microsoft kunnen gaan verwachten.
Ik heb een beetje het gevoel dat 'ie hier naar buiten gedwongen wordt terwijl 'ie er zelf misschien heel andere ideeŽn op nahoudt. DŠt zet me weer aan het denken wat de beste man gaat doen als ie weer op de stoep staat..
Dan wordt ie weer CEO bij een ander bedrijf, zal mij niets verbazen dat Oracle hem wel ziet zitten, die wil graag net zo groot worden als MS nu is... ;)

[Reactie gewijzigd door HoeZoWie op 10 oktober 2013 11:10]

Tot zover ik had begrepen was Ballmer z'n plan om op pensioen te gaan, hoewel dat soms ook anders uitdraait.

De vraag blijft nog steeds of het zijn persoonlijke beslissing is of niet maar zoals het in de pers is gekomen zou het een persoonlijke beslissing kunnen zijn.
Dat is puur de attitude van t.net die je in de tekst leest.

Bijvoorbeeld deze zin:
Ballmer zei bij het bekendmaken van zijn vertrek dat hij binnen een jaar zou opstappen, maar Microsoft praat nu al met meerdere kandidaten om snel een opvolger te presenteren, [...].
T.net zet er "maar" tussen alsof dat zo vreemd dat MS nu al een opvolger gaat zoeken, maar dat is natuurlijk je reinste onzin. Je wil zo snel mogelijk een opvolger klaar hebben staan. Als die niet bekend is veroorzaakt dat onrust bij aandeelhouders. Dus vandaar dat ze meteen zijn begonnen.

Persoonlijk hoop ik wel dat het iemand is die van binnen MS komt of die affiniteit heeft met software en de software-wereld.

[Reactie gewijzigd door Ramon op 10 oktober 2013 08:41]

Is toch normaal? De perceptie over Microsoft gaat enkel maar bergafwaarts door het vertrek van Ballmer en dat is gevaarlijk. Nu zegt plots iedereen wat sommigen al jaren zeggen bvb dat Microsoft een stuurloos schip is of dat Microsoft op sterven na dood is.

Het vertrek van Ballmer toont aan dat er echt wel grondig wat mis liep bij Microsoft, vroeger had je Ballmer die wat in het rond schopte en wat slechte dingen over de concurrentie riep en dan waren er idd nog mensen die dat serieus namen maar vandaag nemen zelfs die mensen het niet meer serieus. Het is dan ook belangrijk dat er snel iemand aan het hoofd komt die het vertrouwen in MS terug kan opkrikken want de situatie zoals ze nu is kan MS op zeer korte tijd in heel slechte papieren brengen.
Nou sorry hoor, maar in je post noem je enkel en alleen maar punten dat er niet iets mis is met MS, maar bij Ballmer.
vroeger had je Ballmer die wat in het rond schopte en wat slechte dingen over de concurrentie riep en dan waren er idd nog mensen die dat serieus namen maar vandaag nemen zelfs die mensen het niet meer serieus.
De andere punten:
- De perceptie over Microsoft gaat enkel maar bergafwaarts door het vertrek van Ballmer...
- Het vertrek van Ballmer toont aan dat er echt wel grondig wat mis liep bij Microsoft
- Het is dan ook belangrijk dat er snel iemand aan het hoofd komt die het vertrouwen in MS terug kan opkrikken want de situatie zoals ze nu is kan MS op zeer korte tijd in heel slechte papieren brengen.
lijken meer te laten zien dat Ballmer ervoor gezorgd heeft dat MS van hem af wil. Ik denk ook zeker niet dat MS beter af is met Ballmer...
WTF? Blijkbaar nog nooit geluisterd naar de onzin die Ballmer verkocht? MS gaat zeker beter af zijn zonder Ballmer. Ballmer heeft MS de afgrond ingeduwd. Ballmer heeft gewoon geen visie, het is daarom dat MS al jaren achter de feiten aanloopt. Ballmer is een verkoper, geen leider.
"maar" kan ook betekenen: in tegenstelling tot wat je zou verwachten als outsider die geen multi-miljarden-dollars-bedrijf runt.
Nou ik denk dat je beter bij Google of bij Facebook kan zijn met dit soort dingen.
Microsoft maakt namelijk voor het grootste gedeelte (als onderdeel van het omzet genereren) een OS en office suite.

Google en Facebook leven van gebruikersgegevens. Reken maar dat dat voor de NSA veel interessanter is.
Nou je raakt daar ook wel een punt maar we hebben het nu over Microsoft.

Ik word niet vrolijk van het NSA keurmerk ongeacht wie een dienst en of product levert. Microsoft heeft behalve het belang van de aandeelhouders ook die van hun klanten/afnemers te behartigen en niet dat van parasitaire klanten. Althans in een echt kapitalistische vrije markt. Aangezien wij daarin niet leven en er geen sprake is van een vrije samenleving noch een rechtsorde zijn we dus overgeleverd aan machtswellustige sociopaten die politiek de dienst uit maken.
Die CEO hadden ze beter kunnen vinden, voordat ze aankondigden dat Ballmer zou opstappen... In het kader van vertrouwen uitstralen en een plan hebben voor de toekomst.
Microsoft is nu als een schip zonder kaptein en het is maar de vraag of ze de juiste man voor de job vinden.

Tim Cook werkte bijvoorbeeld al sinds de wederopstanding bij Apple en is al voor Jobs' overlijden vaker in de spotlight gezet. Hij heeft alles meegemaakt, weet hoe de vork in de steel zit en was de logische opvolger van visionair Steve. Daarnaast had je nog Jony Ive welke aan de basis staat van de producten designs waarmee Apple weer groot is geworden.

Waar zijn dit soort mensen bij Microsoft? Wie hebben zo'n trackrecord binnen dat bedrijf?

[Reactie gewijzigd door 254370 op 10 oktober 2013 09:26]

Ik zou niet zeggen dat Microsoft een schip zonder kapitein is. Het wil niet zeggen omdat Ballmer zijn vertrek aankondigt, dat hij nu hele dagen niks doet. Denk dat hij nog genoeg operationele zaken te doen heeft.
Denk wel dat het inderdaad de 'vooruitgang' binnen Microsoft geen goed doet. Beslissingen worden misschien trager genoemen en zo. Zal wel z'n invloed hebben op het bedrijf natuurlijk.
Beetje als een land zonder regering. Het draait wel nog, maar laat het niet te lang duren :)
De leider heeft zijn vertrek aangekondigd zonder een opvolger aan te wijzen. Dat is in de perceptie van b.v. de beurs weldegelijk een schip zonder kapitein.
En om nou te zeggen dat hij het schip netjes heeft achtergelaten... Windows 8 vervreemt gebruikers van het Windows platform. Zakelijke gebruikers zijn bang om over te gaan, omdat ze vresen dat medewerkers er enorm aan moeten wennen.

Ballmer is niet op z'n hoogtepunt vertrokken, maar op een dieptepunt. Dat is nooit een goed teken.

[Reactie gewijzigd door 254370 op 10 oktober 2013 10:03]

Reken maar dat ie er zijn, hoor. Het verschil is dat Microsoft geen cultfiguren van hun medewerkers maakt.
Ik denk niet dat het van belang is dat je mensen hebt die dingen gedaan hebben die het bedrijf groot gemaakt hebben. Dat waren geniale mensen in het verleden. Je hebt er niks aan om ze nu als CEO aan te stellen (het heeft mogelijk wel psychologisch voordeel binnen het bedrijf). De oprichters van grote techbedrijven waren weliswaar zeer betrokken bij hun eigen producten (Jobs, Gates), maar nu heb je gewoon keiharde zakenmannen nodig die verstand hebben van strategie en innovatie om het bedrijf te laten groeien. Innoveren = overleven, het is precies de reden waarom veel bedrijven failliet gaan. Mensen die mogelijk geen idee hebben hoe ze een "Hello World!"-programma moeten schrijven, maar wel letterlijk verstand van zaken hebben, kunnen het bedrijf redden. Jonathan Ive was destijds de lead designer die mede verantwoordelijk was voor geniale producten als de iPod. Dit betekent niet direct dat hij een goede zakenman is.

[Reactie gewijzigd door JoepD op 10 oktober 2013 09:54]

Ik geloof juist in het omgekeerde: ik vind dat visionairs en techneuten dit soort bedrijven moeten leiden, en niet keiharde zakenmannen.

HP is een mooi voorbeeld van hoe dat mis kan gaan. Ooit het tech walhalla, sindsdien totaal verprutst door bonentellers en maatwerkpakken die geen idee hebben wat ze managen (even kort door de bocht).

Eigenlijk is de setup zoals bij Google ideaal: in principe hebben de 2 oprichters carte blanche, tegelijkertijd is er een zakelijk CEO (die trouwens echt niet alleen zakenman is, maar juist zeer veelzijdig).
Ik zeg: Scott Guthrie for CEO :Y)

Denk alleen dat types zoals hem geen interesse hebben om CEO te worden; te veel business en te weinig bezig zijn met techniek.

Echter is hij op dit moment wel de Coorperate Vice President binnen de MS developer division, dus dan moet je wel enigzins affiniteit hebben met de business kant van het werk.

[Reactie gewijzigd door Laurens-R op 10 oktober 2013 15:37]

Hoe microsoft deze nieuwe frisse koers heeft gezet, moeten ze idd een nieuwe frisse topman hebben.
ballmer staat nog een beetje voor het oude microsoft, groot, langzaam, zwaar en de baas.
het wordt tijd voor jong, snel, innovatief en lef!
Ik vind zelf Joe Belfiore altijd een goed persoon voor de marketing, zijn presentaties van Windows Phone zijn altijd erg goed en hij praat rustig. Niet zo'n schreeuwerd als Ballmer.

http://www.youtube.com/watch?v=SQZEkXCE_fY
Opvallend dat Larson ontbreekt op deze lijst. Ik had toch eerder geruchten gehoord dat die naam ook op de lijstjes stond?
Ik hem hun e-mail nog niet mogen ontvangen, spijtig!

Ik vind het een beetje vreemd dat die er nog niet is, althans geheim, maar ik zou denken dat de volgende pion al klaar stond.
Met mijn visie en overtuigingskracht zou Microsoft echt een goede slag slaan op de home-ICT en zakelijke markten.

Bij deze stel ik mezelf dus kandidaat.
Nieuwe CEO steven sinofsky dan komt hij mischien terug.