Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 121 reacties

Sony heeft een kleinere versie van zijn smartphone Z1 gepresenteerd voor de Japanse markt. De Z1 f deelt veel van de kenmerken met de Z1, waaronder de krachtige Qualcomm Snapdragon 800-soc, maar is veel kleiner.

De smartphone is niet alleen gepresenteerd in Japan omdat Sony een Japans bedrijf is, maar ook omdat Japanse providers hun line-up voor het hele seizoen in een keer presenteren en niet dulden dat fabrikanten hun eigen momenten kiezen om toestellen te presenteren. Begin dit jaar moest Sony daarom al zijn Xperia Tablet Z laten zien voordat hij gepresenteerd werd voor de wereldwijde markt.

De Z1 f heeft een 4,3"-scherm met resolutie van 1280x720 pixels. Net als bij de Xperia Z1 gaat het om een Triluminos-display met X-Reality-engine. Terwijl X-Reality softwarematig probeert het beeld te verscherpen, moeten de kwantumdots in het Triluminos-scherm kleuren zuiverder weergeven doordat het backlight niet langer wit is, maar blauw. Dat zuivere blauwe licht wordt door een glazen buis langs die kwantum dots geleid, waardoor rood en groen ontstaat. Daarna gaat het net als bij andere lcd's door kleurfilters om de juiste kleur weer te geven. Doordat het licht dat bij de kleurfilters komt al zuiverder is dan traditionele backlights, zou het kleurbereik groter zijn.

De kleinere versie van de Z1 draait op dezelfde Qualcomm Snapdragon 800-soc, een van de krachtigste processors die momenteel op de markt zijn. De Snapdragon 800 heeft vier Krait 400-processorkernen op 2,2GHz en een Adreno 330-gpu, gekoppeld aan een werkgeheugen ter grootte van 2GB. De Z1 f zal op grafische benchmarks vermoedelijk boven de concurrentie uitstijgen, omdat de Snapdragon 800 minder pixels hoeft aan te sturen en dus beelden met meer frames per seconde kan laten zien.

De camera is ook gelijk aan die van de Z1: het gaat om een 20MP-sensor, maar Sony gebruikt die extra pixels vooral om betere 8MP-foto's te maken. De frontcamera heeft een maximale resolutie van 2,1 megapixels.

De Z1 f meet volgens Sony 127x65mm, ongeveer even groot als een HTC One mini en iets groter dan een iPhone 5. De Z1 f weegt 140 gram en is 9,4mm dik. De accu heeft een capaciteit van 2300mAh.

De smartphone komt eind december in Japan uit. Vermoedelijk zal de telefoon ook in de rest van de wereld worden uitgebracht. Als dat gebeurt, zal de officiële aankondiging later pas volgen.

Xperia Z1 f naast iPhone 5s

Xperia Z1 f naast iPhone 5s. Bron: The Verge

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (121)

Korte 'handson':
http://www.youtube.com/watch?v=9miSCqgywkI
Schijnt IPS te zijn, goede kijkhoeken!
Hier ook nog 2 korte video's van de mobiel. Lijkt een goed scherm en het formaat is ook prima vergeleken met de grote z1.

http://www.youtube.com/watch?v=7N_sQVl_Eos

http://www.youtube.com/watch?v=p6R03uVutoI

Toevoeging: http://www.youtube.com/watch?v=Ch33XwYc9ZM (advertorial)

[Reactie gewijzigd door Iccos op 10 oktober 2013 22:09]

Thanks! Notificatie led weer in de oorspeaker! Netjes!!!
Eindelijk een Android smartphone met top specs die niet rond de 5" is. Denk dat veel mensen hier op wachten.

Ben wel benieuwd naar de batterijduur aangezien die behoorlijk gekrompen is.
Sony Xperia Z1 mini features a 4.3in 1,280 x 720 HD display with Sony Triluminos screen technology, 2.2GHz Qualcomm Snapdragon 800 quad-core processor, 2GB of RAM, 32GB of internal storage, 2300mAh battery, and dust and water resistance. android 4.2.2
bron: linkje

eindelijk eens een "mini" telefoon waarbij de specs niet minder zijn ! meer keuze voor de klant in schermgrootte en niet onder moeten doen voor de rest

edit: volgens de japanse site ascii komt deze uit in verschillende kleuren, Lime,Black,White,pink
ascii

[Reactie gewijzigd door Rigs op 10 oktober 2013 09:05]

Je kan er altijd een microsd van 64GB in steken. ;)
Is een SD kaart slot al bevestigd dan? Daar ben ik al even naar op zoek maar in geen van de gelekte berichten wordt hierover gesproken. Mooie telefoon maar 16 GB is een echte dealbreaker...
Op diezelfde pagina als CLB linkt kun je lezen dat er inderdaad een microsd slot in zit:

microSD/microSDHC/ microSDXC
(2GB/32GB/64GB)
Thanks! Geen dealbreaker meer aanwezig dus ;-)
Heb altijd een zwak voor Sony apparatuur gehad. Van de Sony WM-DD3 walkman (1990) naar de Sony MZR-30 MiniDisc speler (1997) naar de NW-HD5 MP3-speler (2005). Nu een waardige opvolger gevonden voor al mijn mobiele (muziek) behoeften??
Ik heb op CLB gereageerd omdat ik op die pagina een bevestiging zag dat micro SD slot er inderdaad opzit...
Dat de batterij 2300 mAh is is ook wel duidelijk. Het gaat echter om de batterijduur. De grote broer scoorde met een 3000 mAh al matig. Deze batterij is kleiner en de vraag is of de besparingen die het kleinere schem oplevert voldoende is om derbatterijtijd van de Z1 te halen. Behoorlijke atterijduur is voor mij 1 van de primaire verkoop punten.

Maar mooi te zien dat er nu een alternatief is voor de iPhone 5, een compact toestel met voldoende kracht om Android behoorlijk op te draaien. Het toetstel ziet er ook nog eens heel mooi uit.
scoorde matig volgens wie ? als ik zo eens kijk op tweakers review dan zie ik bij die persoon die de Z1 ook daadwerkelijk heeft de batterij bij pluspunt staan..

Gisteren (4 okt.) heb ik mijn toestel vanuit 1% weer opgeladen tot 63%. Dit was rond 12:00 uur.De rest van de dag het toestel aangehad, zónder stamina modus, 's nachts weer vliegtuig stand en nu (15:00, 5 okt.) is ie nog 24%. Wederom voor mijn doen veel gebruik van gemaakt, dus ik ben nog steeds dik tevreden. Hiermee wil ik aangeven dat het echt niet zo slecht met de batterijduur gesteld is als dat andere doen lijken.

productreview: Sony Xperia Z1 Zwart review door Bobbreede

de andere 2 review zeggen het volgende:

Batterijduur:
Ik heb de telefoon nog maar anderhalve dag in gebruik dus ik kan hier niet veel over zeggen behalve dat de telefoon het op zijn eerste dag een volle dag heeft volgehouden bij redelijk intensief gebruik. Omdat de batterij meestal na een paar maal opladen pas zijn volle sterkte bereikt vermoed ik dat dit wel goed zit. Mocht dit anders zijn zal ik dit nog wel even updaten

productreview: Sony Xperia Z1 Zwart review door thor666

&

Accu:
Je zou zeggen 3000 mAh, die gaat wel ff mee. Dat valt in de praktijk wat tegen. Bij redelijk intensief gebruik moet ook deze telefoon naar een dag weer aan de lader. Geen probleem voor mij. Ik ben niet anders gewend


productreview: Sony Xperia Z1 Paars review door Skatemaster

k'denk dat sony genoeg knowhow heeft om te beseffen dat de batterij van goede kwaliteit moet zijn en de eerste smartphone die bij intensief gebruik niet elke dag aan de lader moet, moeten ze nog uitvinden denkik.

[Reactie gewijzigd door Rigs op 10 oktober 2013 09:16]

Hij( en ik) hadden het in onze reacties over de review van tweakers.net zelf. Daarin scoorde de Z1 matig op accu duur zie:
reviews: Sony Xperia Z1: snel, luxe en flets
De accu van de Xperia Z1 is met 3000mAh ruim bemeten, maar desondanks komt hij niet ver in onze accutests. We hebben wel enig idee hoe dat komt. De Z1 blijkt bij normale dagelijkse taken vooral te vertrouwen op de hoogste kloksnelheid van 2,15GHz. Hij schakelt liever twee cores in op maximale kloksnelheid dan vier op bijvoorbeeld 960MHz. Dat leidt ertoe dat de Z1 sneller leeg is dan de vergelijkbare LG G2, die een even grote accu en ongeveer dezelfde processor heeft. De G2 doet veel van zijn taken op vier cores op 960MHz, waardoor de spanning lager kan zijn en de accu langer meegaat. Het effect van die keuzes bij beide telefoons merk je sterk in de dagelijkse praktijk.
Conclusie van tweakers, de minpunten zijn volgens hen:
Met zijn hoge prijs en duidelijke minpunten als scherm en accuduur is de Xperia Z1 geen telefoon die iedereen zal aanspreken
Aan de andere kant lees ik ook juist positieve zaken over de accuduur in deze phone bv bij:

http://www.techradar.com/...-xperia-z1-1177393/review
FOR
Good battery life
Waterproof
Some clever Sony additions
Ook the verge geeft battery life ook een 8
http://www.theverge.com/2...014/sony-xperia-z1-review

Ervaringen van mensen zelf daar wisselt het ook in. Ene is zeer positief en de ander zeer gematigd of vind het tegen vallen. Het probleem zit hem ook in wat verstaan deze mensen onder * redelijk* intensief gebruik.
Bij tweakers kan je dit exact terug kijken hoe ze testen en dus wat er onder word verstaan.
Afijn hopelijk dat het gewoon goed zal zitten met de aankomende kleine broeder van de Z1. :)

[Reactie gewijzigd door pino85 op 10 oktober 2013 11:04]

Het ding is dat de bevindingen van Tweakers als het om de batterijduur van toestellen gaat, zoveel afwijken van andere sites, dat ik dit oordeel gewoon niet meer vertrouw. In het geval van inmiddels twee toestellen bleek voor mij persoonlijk dat dat de testmethode van Tweakers gewoon niet toepasbaar is op de werkelijkheid. De Nexus 4 komt er goed uit in de Tweakers-test, terwijl ik met dat toestel soms de dag niet eens door kom, terwijl de Xperia Z veel beter is dan uit de review van Tweakers wordt gesuggereerd.

Nu zou je kunnen zeggen dat het een toevalletje is, maar ik merk dat dit verschil tussen Tweakers en anderen wel erg vaak voor komt. In het geval van de Z1 dus ook.

[Reactie gewijzigd door Kenju op 10 oktober 2013 14:18]

Misschien scoort de batterij niet matig maar het scherm en de camera zeker wel. Bij zowel de Z1 als deze kleinere versie zijn de kijkhoeken belabberd en zijn er veel artefacten te zien op foto's.

http://www.theverge.com/2...aphone-announced-in-japan
Dat de kijkhoeken niet "on par" zijn met andere schermen, wil niet meteen zeggen dat het scherm belabberd is. Enkel dat men geen hoge kijkhoeken moet verwachten. Ikzelf zie dit niet als een slechte eigenschap. Eerder een andere manier van weergeven. Net zoals de extreme kleuren in meerdere Samsung telefoons. Dit is niet een slechte eigenschap. Het is een bepaalde weergave. Het is aan de gebruiker of dit als storend wordt ervaren.

[Reactie gewijzigd door exmatproton op 10 oktober 2013 12:44]

Ik deel je menig maar dat de contrast op sommige schermen de 600 niet passeerd is natuurlijk niet goed te praten. Daarpm zei ik bij andere test komen ze boven de1200 en dat is zeer netjes.

Maar neem aan dat dat alleen met de eerste lading telefoons was zou een trieste zaak zijn on je klanten zo te bedonderen.

[Reactie gewijzigd door c-greg op 10 oktober 2013 10:52]

Van de 13 reviews die hier staan zijn er zeker 10 enorm enthousiast over het scherm(op de kijkhoek na) is nu volgens mij wel bekend dat de first release verschillende schermen had?
Vergelijk de tweakers review maar met gsmarena. Contrast was meer dan het dubbelen. En kwa camera misschien geen 1020 maar zeker net zo goed zo niet beter dan een note 3 en daar hoor je niemandover [Sony Xperia Z1] Ervaringen en Discussie
Mijn 4,3" toestel met iets minder specs (1,5Ghz Qualcomm quad-core) en 2000mAh accu houdt het 1-2 dagen uit. Ik verwacht eigenlijk niet dat deze kleine krachtpatser met een grotere accu het slechter zou doen. Ik verwacht dezelfde resultaten.
Je weet wel dat deze smartphone een stuk minder pixels hoeft aan te sturen.
Dat spaart de accu ook wel
Nu hopen dat hij ook in België te krijgen gaat zijn, en liefst met 32Gb
Added to wishlist !

[Reactie gewijzigd door PaulC op 10 oktober 2013 08:54]

Ik ben ook verbaasd met de specs! Had geen 4.3" smartphone verwacht met de specs van een high end 5" smartphone!

Als je die Galaxy S4 mini en Htc One Mini ziet zijn ze duidelijk mid range telefoons.
wij belgen zijn inderdaad zot van 32 GB _/-\o_
Sony heeft 'm ... yup .. sony is de eerste die de ballen heeft om geen mini met minispecs te maken maar begrijpt dat we een kleine foon met full blown specs willen en heeft nu een killer in z'n handen ..

als deze niet goed verkoopt weet ik het niet... hier wacht ik al jaaaaren op... ik heb een fonepad voor het 'grote scherm' en al mijn gewone smartphones zijn allemaal 'medium-sized' en dus medium specced...

Deze foon zal apple wel weer een procentje of twee kosten... en samsung plastics zal er ook wel eentje verliezen, al zal die laatste wel snel met een Galaxy Zf maxiMINI kloon komen ofzo;... maar dan weer uit volledig plastiek...
Xioami mi2s, snapdragon 600, 2gb ram, 32gb rom, 720p scherm voor zo'n 300-325 euro. Alleen ff uitkijken met import en waar je 'm haalt. Verkrijgbaar sinds mei ofzo? niet de eerste met ballen dus ;p
ik heb 'm liever hier uit de winkel om de hoek hoor.
kan ik 'm netjes aftrekken van de zaak.

bovendien is garantie niet zo handig als er een probleem is met het toestel, zeker niet NA het eerste jaar; want bij ons is het wel overal 2 jaar, maar in china en andere landen is het vaak maar 3 maanden of hooguit 1 jaar.

de xioami's zijn mooie dingen, maar sony's toestellen hebben tegenwoordig iets wat ik bij de anderen echt al jaaren mis: waterproofness ... ik hoop trouwens dat je deze ook onder de kraan kan houden .. zwemmen hoeft niet; dan wil ik toch niet bellen :) maar als het regent en hij zit in m'n broekzak wil ik niet garantie kwijtspelen omdat het toestel geoxideert is geraakt langs binnen.. (een véél voorkomend probleem, ik kan ervan meespreken want heb zelf nog op dienst na verkoop gewerkt bij een keten die in belgie binnenkort van naam verandert)
Inderdaad. Al vind ik de typering 'klein' nog altijd wat belachelijk voor een telefoon met en 4,3 inch scherm. Maar goed, dit is wel de afmeting waar ik op zit te wachten.
Tja, ik vind t wel een mini ding, ben van een Sensation naar Lumia 920, Nexus 4 en nu de Note 3 gegaan. Hoe groter het scherm hoe fijner het toestel imho. Stylus voegt ook wat toe in mijn beleving.
Tja, ik vind t wel een mini ding, ben van een Sensation naar Lumia 920, Nexus 4 en nu de Note 3 gegaan. Hoe groter het scherm hoe fijner het toestel imho. Stylus voegt ook wat toe in mijn beleving.
Dat lijkt me een rare bewering, of loop je binnenkort met een 10.1 inch tablet te bellen? Hoe dan ook, ik heb nu een S3 en dat is echt op (en eigenlijk al over) het randje van wat ik nog praktisch vind in dagelijks gebruik. Nee, doe mij maar een 4 tot 4,3 inch. Als ik een groter scherm wil, dan neem ik mijn 10.1 tablet wel mee.
De eerste Samsung 7" tablet kon je ook mee bellen.

Hoe dan ook, is het natuurlijk gewoon persoonlijk wat je fijn vind. De Galaxy Note is een absoluut verkoopsucces. Dat maakt duidelijk dat er een markt is voor grote toestellen die voor veel andere mensen groter dan groot is.

Mensen die het als een soort van semi-tablet gebruiken, maar ook mensen die het gewoon fijn vinden om gewoon veel screen-estate te hebben en ook echt niet meer terug willen. Dit is iets dat van alle tijden is. Vroeger wilde mensen ook nooit anders dan iets als een van die WinMo toestellen die aardig bulky waren. Zelfs voor de Nokia E90 dat een heel eigen concept had, en een beest van een apparaat was, plus ontzettend prijzig (in de 900 Euro als adviesprijs), had een vaste following.

Maar uiteraard heb je dus ook de andere kant van de markt, mensen die een wat kleiner toestel willen. Al vind ik de noemer 'klein' niet echt op zijn plaats hier. Het gaat meer om een toestel die voor wat meer mensen met één hand te bedienen is. Echte highend-toestellen van deze aard heb je gewoon amper. Daarmee is de Z1 f dus een toestel die redelijk uniek in de markt ligt (handzame Android toestellen die high-end zijn).

[Reactie gewijzigd door Kenju op 10 oktober 2013 14:39]

In het huidige smartphone gebeuren is 4,3" toch wel klein te noemen. Ik wacht al een tijdje op een 4,3" smartphone met high-end specs en ik hoop dan ook dat andere fabrikanten Sony hier in volgen. Ik gebruik zelf nog steeds de HTC Desire HD (ook 4,3") en vind dit echt een perfect formaat, groter hoeft voor mij niet (tenzij de omkadering gelijk blijft en enkel het scherm vergroot). De batterij is bijna het dubbele van wat er in de DHD zit dus dat zit wel goed denk ik. Ookal is de resolutie iets hoger, ik verwacht dat hij makkelijk de dag doorkomt, waar ik nu soms wel moeite mee heb (DHD = 1250mAh). Toestel ziet er op zich niet slecht uit, hoewel ik niet zot ben van die grijze rand.
Over die grijze rand, volgens mij is die in meerdere kleuren te verkrijgen! Ik heb de link geopend en nou is mijn Japans niet al te best, maar aan de plaatjes te zien zijn er meerdere kleuren.

Ook ik wacht al een tijdje op een 4,3" high end toestel die op Android draait. Ben benieuwd!
Een high-end toestel met 4.3" is voor mij de perfecte grootte. Vandaar dat ik sinds kort een Xiaomi mi2s heb; high-end op 4.3". Ik heb er geen seconde spijt van gehad.

Hulde aan Sony dat ze een 'mini' aankondigen die niet inleverd op de specs (althans voor zover momenteel bekend). Alleen jammer dat ze het niet eerder hadden aangekondigd. Dit toestel zou een waardige opvolger kunnen zijn voor mijn Xperia S.
Afmetingen zijn goed alleen ik wil ook weten van wat voor materialen het toestel gemaakt is, is het van metaal zoals de z1 of van plastic zoals de Z.
Helemaal met je eens. Klein is hier misplaatst. Ik ben met mijn 1.84 ook kleiner dan mijn buurman van 1.90 maar klein ben ik niet. Lijkt me een heel interessante telefoon.
Ik heb een 'grote' Z1, het is m'n eerste telefoon die de hele dag meegaat. Kennelijk ben ik een zware gebruiker. De 'mini' moet het met een mindere accu aankunnen, omdat het scherm minder groot is en niet full hd. Het scherm is de grootste energie slurper.
Ben ik het helemaal mee eens. Ik was al bang dat er voor mij geen andere keuze zou zijn dan een iphone 5S, Ik hoe geen thuis bios mee op zak te hebben. Ik hoop dat het een verkoop succes wordt zodat andere fabrikanten dit initiatief ook gaan volgen.
heb net 2 weken geleden vanwege formaat en specs en iphone5 gekocht.. ;)
Top specs rond de 5"? Wat dacht je van de Sony Xperia Z, LG G2, S4 en de HTC One?
Eindelijk!
Ik vond het wel weer hoog tijd worden voor een high-end android phone in een wat kleiner formaatje. Waarom moeten al die fabrikanten hun "mini" versies toch altijd zo down-graden op de andere vlakken...

Ik hoop dat dit inderdaad zo'n fijn toestelletje wordt als dat ik ervan verwacht, en dat ie maar snel aan deze kant van de wereld beschikbaar mag komen.
Laten we ook hopen dat de andere bedrijven zullen volgen, er is een mode om het "standaard" van telefoons over de 4.7 inch te houden en dat is voor veel mensen gewoon erg onpraktisch!
Dat de fabrikanten hun mini's doengraden kan wel eens te maken hebben met de prijs. Het is duurder om een toestel compacter te maken. En mensen hebben minder over voor een kleiner toestel. Dus ik ben zeer benieuwd naar de prijs van de Z1f.
Omdat de prijs lager wordt, wordt het ook moeilijker om er dezelfde winst uit te halen. Deze Z1 Small zal wel voor ongeveer dezelfde prijs als de Z1 worden verkocht dus is er meer geld voor high end hardware.
Heerlijk dit! Ik ben opzettelijk voor een Xperia T gegaan omdat ik de Z te groot vond. Dit zou perfect zijn voor me. Een telefoon hoeft wat mij betreft echt geen full HD te hebben, 720 is echt scherp zat! Nog even de werkelijke grootte afwachten, maar ik denk dat 4,3 wel heel netjes is en ook handig, want zelfs de T is me eigenlijk nog een beetje te groot in de zak.

Als deze ook nog water- en stofdicht is dan moet ik misschien sneller dan ik dacht over op een nieuwe telefoon!
mee eens, ik zie het nut niet van FullHD details bekijken op zo'n klein apparaat...als ik mooi beeld nodig heb voor het bewerken van fotos of dergelijke ga ik echt wel een laptop pakken!
De afmetingen zijn maar iets kleiner dan de aangekondigde nexus 5, die identiek aan de nexus 4 zouden zijn.

Sony x1-f: 127 x 65 x 9.4 mm
Nexus 5: 134 x 69 x 9.0 mm

Ik vraag me dus af wat nu fijner in de hand ligt, of de nexus 5 nog te doen is. Want dan krijg je wel meer 'screen real-estate' zoals ze dat zo mooi zeggen. Het lijkt er iig op dat Sony nog wat te winnen heeft mbt de dunnere bezels.
In praktijk ga je dat verschil echt wel merken hoor.

Om je een beter idee te geven, de X1-F zit in dezelfde range als de:
Galaxy S2
125.3 x 66.1 x 8.5 mm
Iphone 5
123.8 x 58.6 x 7.6 mm
Xiaomi MI-2S
126 x 62 x 10.2 mm

Vergelijk dat maar eens met een Galaxy S3 / S4:
136.6 x 70.6 x 8.6 mm / 136.6 x 69.8 x 7.9 mm
HTC One
137.4 x 68.2 x 9.3 mm

Dat maakt wel degelijk behoorlijk uit!

Eens dat Sony inderdaad niet echt de 'ster' in super-dunne bezels is. Daarentegen zijn ze nu wel de eerste fabrikant die een echt krachtige 'mini' android telefoon neerzetten.
Het hoeft niet perse zo te zijn dat deze smartphone ook in de rest van de wereld wordt gereleased... Met de Xperia SX was dit (helaas!) ook niet het geval. Wat wel mooi is i.v.m. Samsung en HTC is dat de mini-versie van de Z1 vrijwel geen compromissen heeft (op de resolutie en batterijcapaciteit na). Bij HTC en Samsung is de Mini eigenlijk ook meteen een 'Mini Lite'...

Ik hoop iig op een release in NL, want ik hoef niet echt zo'n groot ding met een 5" scherm, ik vind 4.3" wel mooi :*)

Er liep ook al een tijdje een 'geruchten'-topic.. Ben blij dat het niet bij een gerucht bleef.

[Reactie gewijzigd door GS88 op 10 oktober 2013 08:19]

De SX heb ik ook langere tijd gevold voor de opvolger van mijn Sony Sola, maar de prijzen die worden gevraagd waren absurd hoog. Die dual core telefoon met 3,7" scherm moest iets van 650 euro opleveren via de import.
Ik hoop dan ook dat deze goedkoper geleverd kan worden en dat er Docomo op staat (Japanse provider), dat neem ik dan wellicht wel voor lief.
Hij wordt nu voor circa ¤400 verkocht, scheelt echt relatief weinig meer met een S4 mini ofzo. http://www.kyoex.com/docomo-sony-so-05d-xperia-sx/
Kijk dat werd tijd! er zijn veel mensen die graag een kleiner toestel willen. Samsung en HTC hebben die wel maar vaak met veel slechtere specs dan het normale model.

Sony is slim door het toestel dezelfde specs te geven als zijn grotere broer.
HTC en Samsung zouden hier een voorbeeld aan moeten nemen ipv proberen te profiteren van de goede naam van de grote broer en dus een midrange telefoon voor een te hoge prijs proberen te verkopen puur vanwegen de naam. (Samsung Galaxy S4 en de S4 Mini als voorbeeld)

[Reactie gewijzigd door Astennu op 10 oktober 2013 08:31]

Ik vond de Xperia Z al best een beetje te gek worden, paste in geen enkele broekzak.

Vaak zijn die "top-notch specs" snel weer verslagen door een nieuwe phone en gebruik je ergonomisch gezien het niet allemaal...moet meer gekeken worden naar gebruik als mens zijnde en niet naar hoe beter de hardware only.
Ik denk dat Sony hiermee een killer in handen heeft. Als ze de prijs concurrerend neerzetten.
Als ze deze telefoon een half jaar terug hadden gehad had ik geen Xiaomi MI2 gekocht, maar toen waren er gewoon geen "kleinere" smartphones met fatsoenlijke specs.

Ik hoop dat er snel een review verschijnt. Accuduur bijvoorbeeld is voor mensen die en kleinere telefoon willen vaak ook belangrijker dan de 5"+ scherm kopers.
Nice. Wacht al lang op iets dergelijks. Tegenwoordig moet je je been al stijf houden tijdens het stappen omdat er zo'n bakbeest in je broekzak steekt. Hopelijk valt de prijs mee.