Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 42 reacties

Sony zou binnenkort met een opvolger voor de Xperia Tablet Z komen, blijkt uit informatie van een telecominsider. De 'Xperia Z2 Tablet' deelt veel kenmerken met recente Sony-smartphones en heeft volgens de informatie een 10,1"-scherm.

Dat 10,1"-scherm is van het Triluminos-type en heeft een resolutie van 1920x1200 pixels, blijkt uit informatie van telecominsider Evan Blass, ook bekend als @EVLeaks. Informatie van EVLeaks is tot nu toe vrijwel altijd juist gebleken. Met 1920x1200 pixels is de resolutie dezelfde als die van de huidige Xperia Tablet Z, die sinds vorig voorjaar op de markt is.

De tablet zou met 6,4mm nog iets dunner zijn dan de huidige, 6,9mm dikke Tablet Z. De soc zou net als recente Sony-smartphones een Qualcomm Snapdragon 800 zijn, met vier Krait-cores op 2,3GHz en een Adreno 330-gpu. Het werkgeheugen zou met 3GB groter zijn dan de 2GB van de Xperia Tablet Z. De tablet zou draaien op Android 4.4 en net als zijn voorganger waterdicht zijn.

Het volgende logische moment voor de presentatie van de tablet is volgende week op telecombeurs Mobile World Congress. Sony heeft een persconferentie gepland voor maandagochtend. Sony presenteert veel producten op techbeurzen. Daar zal vermoedelijk ook de presentatie plaatsvinden van de Xperia Z2, die maandagochtend in een twaalf minuten durende video te zien is. Het is voor het eerst dat er informatie over een nieuwe Sony-tablet naar buiten komt.Sony Xperia Tablet Z

Sony Xperia Tablet Z

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (42)

Jammer. Ik had toch zo gehoopt dat het een windows tablet zou zijn. Ik vind het superhandig om overal op het internet gewoon java e.d. te hebben.

@hieronder
java e.d. dus ook flash ja :)
je kan flash wel als .apk installeren op je android alleen werkt hij minder lekker dan op de pc. Je kan het argument html 5 noemen maar dat is nog niet zo groot dat ik zonder java flash etc. kan.

[Reactie gewijzigd door Frozen op 17 februari 2014 10:13]

Op de één of andere manier kan ik me moeilijk voorstellen dat je echt java mist op een android tablet. Bedoel je niet flash? (ik kom überhaupt nooit meer java tegen volgens mij op het internet)
Android heeft al Adobe Flash Player. Alleen iOS niet, maar dan kun je de Puffin Browser gebruiken.
De ondersteuning voor Flash in Android is anders verre van ideaal. Er is zelfs een periode geweest dat Android helemaal geen ondersteuning meer bood voor Flash. Dat is enigszins teruggedraaid, maar het is nog steeds allemaal heel matig geïmplementeerd.

Dat gezegd hebbende wordt het belang van Flash ook wel wat overschat. Feit is wel dat er nog altijd websites zijn die onder een Androidbrowser niet optimaal werken, en vaak is Flash daar de oorzaak van.
Ik vind Flash ook niet echt nodig, het wordt steeds minder gebruikt door HTML 5 (zie bericht hieronder van mij). Maar goe,d het blijft wel enigszins nodig voor advertenties (lijkt me niet leuk), games in de browser (lukt niet echt op Android) en soms toch echt video's. Maar ik surf altijd op mijn iPad 4de generatie (nu ook :)) en ik stuit bijna nooit op problemen. Alleen websites waar je projecten kan maken zoals Scratch.mit.edu en andere websites is Flash toch echt nodig. Maar ik denk dat in de toekomst Flash niet meer gebruikt zal worden.
nou flash kan je ook niet meer installeren vanaf android 4.4 als apk.
en of flash nodig is zeg ik ja, vooral als je naar anime sites toe gaat.
en werkt het fijn zeg ik nee want 9 van de 10 video's werken niet of je woord vol gebombardeerd met adds..
Dat je wordt gebombardeerd met advertenties op die anime streaming sites ligt niet aan het feit dat je flash gebruikt, maar gewoon dat die websites zichzelf in stand houden door zich bomvol te proppen met advertenties. Als je zo'n website op je thuiscomputer bezoekt heb je hetzelfde probleem.

Advies voor mobiel anime kijken is toch altijd de aflevering van tevoren downloaden en op je telefoon of tablet zetten. Er zijn ook enkele toegewijde groepen die mobielvriendelijke .mp4-versies van gesubde afleveringen in mekaar zetten. Deadfish is er een van, als ik het me goed herinner. (Naam kan incorrect zijn--zoek het even na.)
Geen idee waarom je omlaag gemod wordt, want je hebt wel gelijk dat flash niet meer te installeren is op android 4.4. Je kan wel Adobe AIR installeren, maar die heeft veel minder functies o.i.d. (op veel sites werkt flash iig niet)
Ligt er maar net aan wat je doet, ik gebruik Java nog dagelijks.
JavaScript kan ik begrijpen, maar dat heeft elk apparaat. Maar Java heb je niet nodig en dit is gericht op consumenten en die willen geen software die zo lek als een mandje is. Zelfs Adobe Flash Player krijgt concurrentie van HTML 5. En Java (mijn mening!) heb je niet nodig tenzij je virussen wilt. :)
Adobe is gestopt met de ontwikkeling van Flash voor mobile, dus veel concurrentie is er niet meer voor html5.
Tja, op het moment is het gewoon zo dat voor elke persoon die een Windows tablet wil hebben er 5 andere zijn die een Android tablet willen hebben (en 5 die een iPad willen hebben). Sony zal dus eerst de Android markt willen bedienen.

Verder vermoed ik dat als Sony een Windows tablet had willen maken, deze vanuit hun PC tak gerold zou zijn. Windows 8 tablets delen meer met laptops, waar Android tablets meer met smartphones delen. En aangezien ze de PC-tak recentelijk hebben verkocht, zou ik eigenlijk niet echt meer op een Sony Windows tablet rekenen..

[Reactie gewijzigd door El Psycho op 17 februari 2014 10:20]

Ik zou ook het liefst een Sony tablet hebben met Windows, vind die alleen nog vrij prijzig.

Maar hij is er dus wel degelijk!

http://www.tabletsmagazin...rt-vaio-tap-11-windows-8/
Gezien dit artikel: nieuws: Sony verkoopt Vaio-tak en schrapt 5000 banen heb ik het idee dat Sony weinig toekomst ziet in zijn computerdivisie en/of Windows.
Komt juist steeds maar dan ook echt steeds minder flash tegen als een webdesigner. Ieder zelf respecterende developer wilt er juist vanaf stappen en heeft dit vaak al gedaan.
Ik zou het enorm toejuichen als Sony ook een budgetlijn op de markt zou brengen. Een Snapdragon 400 met een HD-resolutie moet toch op de markt te krijgen zijn voor rond de ¤ 200,-. Zou een mooi alternatief kunnen zijn voor de Chinese tablets.
Ik snap je wens vanuit een consumentenoogpunt, maar ik hoop juist dat Sony niet mee gaat in budgetlijnen. Simpelweg omdat de marges veel te klein zijn (ja de volume is weer wel groter) maar ik vind toch dat Sony zich iets exclusiever neer moet gaan zetten.

Ik zie Sony het liefst met 3 telefoons, de Z, Z compact en SP lijn laten we zeggen. Voor tablets ook 2 varienten, de Z en een 8.9 inch Z compact met full specs. That's it :)

Vervolgens premium prijzen vragen en je hebt maar 5 producten om te ondersteunen.
Dan zouden ze de Apple van Android worden. Ik snap je wens wat dat betreft ook wel hoor, zou zeker niet gek zijn als een fabrikant zich op die manier in de markt zou zetten en op die manier de paradepaardjes van Android kan leveren. Ik had de hoop dat Samsung die handschoen op ging pakken toen ze de S-reeks zo nadrukkelijk in de markt gingen zetten. Helaas leverde dat alleen maar meer versnippering op en een stortvloed aan zinloze toestellen. Samsung wilde zich graag presenteren als HET alternatief voor Apple, maar dat is een enorme anticlimax geworden.

Overigens zou ik dat alleen goed vinden vanuit een Android-oogpunt. Voor mij persoonlijk maakt het niet zo veel uit, omdat ik in niets merkvast ben. Ik heb werkelijk alle merken telefoons al gehad in de afgelopen jaren en dat geldt ook voor tablets, auto's, computers, televisies etc. etc. Merkgeilheid vind ik per definitie te beperkend. Het enige waar ik al 3x hetzelfde merk in heb zijn de laptops van Dell, maar daar is het ook stom toeval dat ze in mijn eigen onderzoek 3x de beste prijs/kwaliteitsverhouding bleken te hebben.
Dat is precies wat ik voor ogen heb voor Sony, de Apple onder Android fabrikanten.

Ik vind het interessant dat je deze rol naar Samsung toeschrijvt. Ik ben zelf redelijk jong (bj. 1990) maar bij mij staat Sony voor luxe, innovatie en kwaliteit. Veel meer/ grotere geschiedenis en imago dan Samsung.

Maar dat is niet exclusief voor Sony. Ik heb een zwak voor Japanse merken (niet alleen elektronica, maar ook auto's bv). Het doet bijna pijn in mijn hart dat Koreanse bedrijven (Samsung, LG, Kia, Hyundai) tegenwoordig ook een voorsprong hebben op het gebied van techniek vergeleken met Japanse bedrijven terwijl deze merken 5-10 jaar geleden als B merken werden gezien.
Mwa, niet dat ik die rol toeschrijf naar Samsung. Maar door de press-events die wel heel sterk aan Apple deden denken leek het me dat zij die kant op wilde. Volgens mij heeft de CEO van Samsung daar zelf ook wel eens iets over gezegd, dat zij HET alternatief wilde zijn. Ze maakte zich in die periode ook nadrukkelijk los van Android door steeds meer hun eigen skin door te drukken. Daarna had ik de hoop dat zij die rol echt zouden gaan pakken, maar dat blijkt kansloos.

Persoonlijk vond ik toen al (en vind nog steeds) dat zij op kwaliteitsbeleving en design mijlenver achterlopen op Apple en ook op Sony. Toch heb ik een Galaxy S3 omdat dat op het moment dat ik een telefoon nodig had gewoon het beste toestel was op Android.

Als je me nu een toestel zou laten uitzoeken by The Phone House of iets dergelijks, dan maak ik een andere keuze en maakt Sony meer kans dan Samsung.

Die voorsprong van de Koreanen is er wel op papier, maar vaak laat de implementatie wel te wensen over.
die prijsklasse lijkt mij een zwaar bevochten markt met veel concurrentie en weinig marge.
Noem de concurrenten van de A-merken maar eens op dan, rond een formaat van 10.1 inch.....
Je bedoeld Asus, Samsung, Acer, Lenovo, Toshiba en Blaupunkt etc... ;)
En die hebben een 10.1 inch tablet rond de ¤ 200,-?

Want daar hadden we het over. Volgens Carfanatic was de markt van 10.1 inch tablets rond de ¤ 200,- zwaarbevochten en dat bestrijd ik.

http://tweakers.net/categ...UM1fSUcoF6VQyNNAzU6qtrQUA

Enige A-merk in die regio is Asus. En het is al de vraag of je die een A-merk mag noemen voor tablets.

[Reactie gewijzigd door Hoppa! op 17 februari 2014 10:44]

Je geeft wel een heel eigen definitie van een A-merk. Verder is het onzin om te verwachten dat een Sony voor een lagere prijs nog steeds een aantrekkelijke tablet zou neerzetten tov andere 'minderwaardige' merken. Het zal eerder het tegendeel zijn, aangezien je bij duurdere merken in de regel meer betaalt voor de specs.
Tja, het lijkt me duidelijk dat als je de prijsmarge naar boven maar ietsje opkrikt (misschien iets meer realistischer prijsbeeld), deze merken wel in bereik komen. ;)

En als je Asus geen A-merk noemt, dan raad ik je aan iets meer te gaan verdiepen in de tablets, reviews en gebruikservaringen.
Het is naar mijn inzien (ook uit eigen ervaring) namelijk een van de betere (beste?) merken (net als op het gebied van laptops) met daarnaast een goede customer-service (tablet wordt thuis afgehaald bij defect)...
Oprekken van de prijsmarge kan altijd, maar in het overzicht had ik dat al gedaan naar ¤ 220,-. Daarbij had ik het nadrukkelijk over de concurrentie met de chinese tablets, en die zitten nu eenmaal onder de ¤ 200,-.

En je hebt gelijk, Asus scoort goed op het gebied van tablets en laptops. En als laptopbouwer vind ik ze ook absoluut een A-merk. Op het gebied van tablets beoordeel ik ze toch net onder de absolute topbouwers. Maar, granted, zij hebben inderdaad een prima aanbod in de ¤ 200,- range.

De andere merken die je als A-merk betiteld zijn dat natuurlijk niet op het gebied van tablets. Lenovo, Acer, Toshiba, Blaupunkt. Ze zullen best een tablet van rond de ¤ 200,- maken, maar die liggen toch echt onder het niveau van de toptablets die je voor minder dan ¤ 200,- uit China haalt. Samsung heeft niet eens een aanbod in die prijscategorie. Hun prijsvechter, de tab 3 10,1 is veel duurder en wordt links en rechts ingehaald door de Chinatabs. Zelfs de B-garnituur uit China is beter.

Kort samengevat: Nee, er is geen realistisch aanbod (buiten Asus) rond de ¤ 200,- van A-merken in Nederland. Dus daar ligt echt wel een markt.
De tab3, staat hier vanaf 245,- genoteerd. Het is maar wat je als veel duurder beschouwd...
Ik weet niet wat jouw definitie van A-merk is, maar als ik jou zo volg blijven er maar maar héél weinig A-merken over...
Logisch dat ze dan de markt gaan afromen in het hogere segment en zich niet gaan mengen tussen al die prijs-vechtende B-merken in het overvolle segment van rond de 200 euro... ;)
Grote merken (ongeacht wat jij als A-merk beschouwt) hebben gewoon meer overheadkosten in marketing, R&D en serviceverlening etc. naast de meerkosten in het kwaliteitscontroleproces. Lijkt me logisch dat daar ook een hogere prijs voor wordt gevraagd.
Sony positioneert zich bijvoorbeeld met tv's toch ook niet tussen de allergoedkoopsten?

[Reactie gewijzigd door Randal op 17 februari 2014 17:40]

Lijkt me een goede combinatie hardware. Alleen het scherm vind ik nog wat 'normaal', de resolutie mocht van mij wat hoger. Op papier lijkt het me wel een goede tablet, ik ben benieuwd dat ie ook zo in de praktijk werkt.
Ik heb de huidige Tablet Z, de resolutie is prima zo. Je kunt HD films afspelen terwijl er dan nog ruimte is voor een statusbalk en het is nog steeds bijna niet te zien waar de individuele pixels zitten. En geloof me, daar ben ik best gevoelig voor :)

Nog wat dunner is leuk, maar hij is nu al heel dun. Het enige dat ik nog te wensen had was een iets snellere processor voor bij het wisselen tussen gebruikers en daar wordt nu in voorzien. Verder vind ik het de beste tablet die ik heb gebruikt, terwijl ik ervaring heb met bijna alle higher end tablets.
Ik heb zelf ook de Tablet Z en bevalt prima. Ding is lekker vlot en mist eigenlijk geen kracht, maar ik wissel dan ook niet tussen gebruikers.

Dunner had van mij niet gehoeven eigenlijk, maar ik snap dat de markt daar om vraagt. Ik had liever een even dikke gezien met een grotere accu en een verstevigd aluminium frame.
Als Google geen Nexus 10 opvolger uitbrengt, zou dit een (w)aardig alternatief zijn. De huidige 'Z' is ook positief onthaald. Ziet er ook een retestrakke tablet uit, maar heb hem nog niet in de hand gehad.
Hoe doet zo'n tablet het eigenlijk onder de douche? Beslaat het scherm snel? Best interessant om een "oude" tablet Z te kopen op V&A en dan een mount te bouwen in de douchecabine :)
Ik heb een simpele (auto)-houder met zo'n zuignap in de douche waar ik mijn Xperia Z1 in hang tijdens het douchen. Op die manier kijk ik het nieuws... scheelt weer tijd.. is langer slapen :)
Beetje non-nieuws dit...
Tuurlijk gaan ze binnenkort een opvolger aankondigen.

Edit: sorry, bedoelde eigenlijk te zeggen dat dit niet echt een gerucht genoemd kan worden. Misschien had de titel van het bericht anders gekund.

[Reactie gewijzigd door alainromain op 17 februari 2014 10:41]

Hoeft toch niet? Misschien stoppen ze ermee, is het dan ook "non-nieuws"?

Het is gewoon een gerucht en aangezien Tweakers een electronica-website is, komen er dit soort nieuwsberichten. Ook worden er specificaties genoemd, dus lijkt me een goed nieuwsbericht voor op Tweakers.
Stoppen ze ermee? Wat voor opmerking is dat? Dat zou pas nieuws zijn.

Titel had beter kunnen zijn:"gerucht: mogelijke specs opvolger Xperia tablet Z".

Het gaat erom hoe je het presenteert.
Graag iets beter lezen: Je zei: Beetje non-nieuws dit...
Tuurlijk gaan ze binnenkort een opvolger aankondigen.
- mijn reactie: Misschien stoppen ze ermee is het dan ook "non-nieuws"? Wat ik bedoel is dat alles over electronica en juist over een nieuw product op Tweakers hoort. En dat ze ermee stoppen was sarcasme, want je vindt dit geen nieuws, maar wat vindt je dan wel "nieuws"? -Was mijn vraag.
Vandaar toch ook mijn edit(?)
Maar maakt niet uit, ik vind het een en jij het ander.
Ik geef alleen aan dat de titel van een bericht bepalend is voor wat mensen lezen en met welke verwachting.

Een gerucht is iets wat niet zeker is maar mogelijk zou kunnen.
Dat Sony een nieuwe tablet uitbrengt is geen gerucht.
Het had een gerucht kunnen zijn dat Sony geen tablets meer uit zou gaan brengen.

Zie je het verschil?

[Reactie gewijzigd door alainromain op 17 februari 2014 17:41]

Zijn er eigenlijk val-tests voor tablets?
De reden dat mijn laatste tablet tOch een 'budget' (asus memo pad 10 fhd) tablet werd
was o.a. dat die flexibel is.
Mijn vorige asus, nu bij mijn vriendin, heeft ook alle vallen met glans doorstaan.

Ook de xperia z overwoog ik, maar te duur m.i. voor wat ik er mee doe, en in bad ga ik toch niet 'tabletten', dan wil juist ff helemaal geen input.

Die dunne, stijve gevallen, lijken me kwetsbaarder dan de wat rondere, flexibeler pad's.

Echter voor wie heel voorzichtig is, mooi wil, veel in natte ruimtes tablet zoals een sauna, het kinderbad tot een meter diep, buiten in de regen, tja die koopt wel een mooi ding natuurlijk.
Als ze hem sterker maken als de Tablet Z dan hebben ze een goeie. Want mijn Tablet Z heeft al genoeg mankementen gehad. 5 om precies te zijn waarvan 2x onherstelbaar dus hebben ze mij een nieuwe moeten geven. Ik heb hem nu amper 9 maand maar heb er minder dan 6 maand plezier van gehad.
Qua specs voldoet de huidige tablet Z voor mij wel, grootste verbetering voor mij zou zijn als de 3.5mm jack geen klepje meer nodig heeft voor de waterdichtheid, zoals de nieuwe Z series telefoons. Ook had ik gehoopt dat ie ietsjes kleiner zou zijn voor de handzaamheid maar geen probleem verder. Betere specs moet natuurlijk maar denk niet dat je verschil merkt tijdens browsen of video kijken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True