Tele2 stopt met buitenbundelkosten mobiel internet

Tele2 stopt volledig met buitenbundelkosten voor mobiel internet. Dat laat de provider weten aan Tweakers. Bestaande klanten moeten nog extra betalen als ze over hun datalimiet gaan, bij nieuwe abonnementen en verlengingen gaat alleen de snelheid omlaag.

Daarmee volgt Tele2 diverse concurrenten, zoals T-Mobile, die al langer de snelheid verlagen als gebruikers over de datalimiet gaan. Het verlagen van de snelheid gebeurde al bij de nieuwe abonnementsvorm Nonstop en nu geldt dat ook voor SmartMix-abonnementen. Met de lagere snelheid zijn diensten als YouTube en Netflix niet meer mogelijk.

Ook overige elementen van Nonstop komen in de SmartMix-abonnementen. Zo kunnen gebruikers extra data bijkopen om te voorkomen dat de snelheid omlaaggaat. De prijs van 50MB is 1 euro, voor 500MB betaalt de klant 5 euro en 1000MB kost 10 euro.

Tele2 presenteerde enkele weken geleden zijn Nonstop-abonnement. De provider zet later dit jaar zijn eigen 4g-netwerk live. Voor 2g en 3g blijft Tele2 afhankelijk van het netwerk van T-Mobile.

Tele2-abonnementen per februari 2014

Prijs van Tele2-abonnementen. Bij Nonstop moeten klanten bijbetalen voor een toestel.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

17-02-2014 • 11:28

88

Reacties (88)

88
85
28
5
0
37
Wijzig sortering
Beetje flauw dat het alleen voor nieuwe klanten geldt dan :/
Dat is eigenlijk vrijwel altijd bij wijzigingen in contracten, gebruikers kunnen namelijk kosteloos het contract opzeggen als er tijdens de looptijd aan de algemene voorwaarden gesleuteld word.
Is dat ook mogelijk met dat de abonnementen steeds duurder worden ?
ik zit aan een 2 jarig contract loopt september pas af maar ze hebben het al 2 keer gewijzigd
duurder gemaakt
en daar bedoel ik niet mee dat ik bijv de eerste 6 maanden korting had ofzo dat bedoel ik dus niet mischienkan je me daar meer over informeren
Ik neem aan dat die 2x duurder worden in juli en oktober waren? Juli is vaak de maand dat de inflatiecorrectie wordt toegepast (toegestaan volgens algemene voorwaarden) en in oktober heeft er een BTW verhoging plaatsgevonden.
Beide tellen niet als wijziging in de voorwaarden
Inderdaad ja dankjewel voor je duidelijke antwoord
maar alsnog vind ik het belachelijk dat hun het wel mogen maar daar hoeft geen discussie over gevoerd worden dat is gewoon mijn mening
In dit geval zou dat niet veel moeten uitmaken, het gaat namelijk om een 'positieve' wijziging t.o.v. de getekende algemene voorwaarden. Het contract kan volgens mij door een klant ook alleen beeindigd worden bij een nadelige wijziging van de AV.

Alhoewel je meer data / mindere snelheid wettelijk misschien ook als een nadelige wijziging kan zien.. Not sure.
Jij vind het misschien positief dat je geen extra kosten krijgt, iemand anders vind het negatief dat zijn snelheid omlaag gaat en hij zelf actie moet ondernemen om dat op te lossen.

Mensen die van hun Tele2 abbo af willen kunnen dit dan misbruiken om er vanaf te komen, als ze nog binnen de initiële looptijd van het contract zitten.
Anders gezien, het is voor Tele2 natuurlijk nadelig als jij niet extra moet betalen, en aangezien oude klanten altijd benadeeld worden en de nieuwe klanten alle cadeautjes krijgen zijn die belangrijker.
Jij vind het misschien positief dat je geen extra kosten krijgt, iemand anders vind het negatief dat zijn snelheid omlaag gaat en hij zelf actie moet ondernemen om dat op te lossen.
Dat moesten klanten voorheen ook als ze buiten de bundel dreigde te komen. Als een oude klant boven de 500MB bundel kwam, moest deze gewoon opnieuw een bundel afsluiten of betaalde deze € 1,00 per MB.

Door de nieuwe methode hoeven klanten niet langer € 1,00 per MB te betalen maar gaat de snelheid omlaag, wel nog moeten ze als ze een extra bundel willen afsluiten hiervoor handelingen uitvoeren. Maar dat is niets anders dan nu het geval was.

Waarom ze dit niet veranderen is ook niet omdat klanten dit als reden kunnen misbruiken zoals jij aangeeft. Maar omdat het voor Tele2 een financiëel nadeel is. Het is net als bij ieder abonnement vanzelfsprekend dat je als klant zelf je voordelen moet halen en deze lang niet altijd in je schoot geworpen krijgt.

Of Tele2 nu die paar extra MB's los verdiend aan de oude klanten, of de oude klanten omzet naar de nieuwe vorm.... ze snijden zich in het laatste geval in de vingers omdat ze die extra kosten per MB's mislopen.

[Reactie gewijzigd door DarkForce op 23 juli 2024 05:45]

Eens, eens. Daarom ook mijn laatste zin.
prcies daar gaat het nu juist over, het is nadelig dat deze verbetering niet geld voor mensen die gister een 2jarig abo hebben afgesloten, zij kunnen nu geen gebruik maken van deze dienst en zitten dus nog tot lengte van dage vast aan buiten-bundel-tarieven. dat zelfde geld bijv voor mij met vodafone thuis internet... nu mag je ineens bepaalde diensten los koppelen en zit je niet meer vast aan een triple pay constructie, die weiziging zou me 20 euro per maand schelen of kostenloos een 50mbit snellere verbinding opleveren ... aangezien ik nooit tv kijk... het grote probleem, ik zit nog tot sept vast aan een oud contract, dat ik nooit zou hebben afgesloten als ik DIT vooraf had geweten.
Heb je geen cooldown tijd als je een abo afsluit? dan kun je er tochnog onderuit als het pas gisteren is afgesloten.
Nee hoor, contractswijziging is een reden om er mee te kunnen stoppen. Positief en negatief zijn subjectieve begrippen hierin.
Maar voor mensen met een bestaand contract veranderd er niets....
Daar reageer ik ook helemaal niet op. Het gaat om het feit dat iemand beweerde dat als dit ook voor bestaande klanten gold het geen reden zou kunnen zijn voor opzegging omdat het een positieve wijziging is. Dat is natuurlijk onzin.
Ik weet niet hoe het "bijkopen" van data modules zich verhoudt tot gewoon bijbetalen per MB / kB.. Kan me zo indenken dat het goedkoper is om modules te kopen, ténzij je als klant beweert 1001 MB nodig te hebben maandelijks, met een 1000 MB bundel. Dan kun je aanvoeren dat je liever die ene MB los bijkoopt, i.p.v. een module van minimaal 50 MB. M.a.w.: Het wordt duurder voor die klant --> einde contract.
Het is niet te bepalen wat ienand wel of niet nadelig vindt. Dat bepaal je altijd zelf nog. :)
Dat mag dan wel zo zijn, maar er zullen altijd mensen zijn die hun abo stop zetten, waarmee ze niet alleen inkomsten verliezen, maar ook minder waarde halen uit het toestel dat je als lokkertje bij je abo hebt gekregen. Het is een risico en het is onnosig voor de provider, dus daarom zal deze het niet doen.
In dit geval zou dat niet veel moeten uitmaken, het gaat namelijk om een 'positieve' wijziging t.o.v. de getekende algemene voorwaarden. Het contract kan volgens mij door een klant ook alleen beeindigd worden bij een nadelige wijziging van de AV.
Nee dus, bij elke wijziging, of dit nu positief of negatief is, immers is het niet meer gelijk aan de dienst waar je voor getekend hebt.
Maar in geval van positief zal men eerder geneigd zijn om niet op te zeggen (tenzij men toch al zwaar ontevreden is over de diensten en het dus mooi kan gebruiken om van het contract af te komen).
In dit geval zouden ze het klanten natuurlijk wel kunnen aanbieden (wel of niet het nieuwe pakket). Dat zou een mooi gebaar zijn naar bestaande klanten!

[Reactie gewijzigd door Arjan90 op 23 juli 2024 05:45]

Dat is eigenlijk vrijwel altijd bij wijzigingen in contracten, gebruikers kunnen namelijk kosteloos het contract opzeggen als er tijdens de looptijd aan de algemene voorwaarden gesleuteld word.
Ja bij dit soort bedrijven wel, maar zijn zat bedrijven die gewoon hun oude abbo upgrade zoals upc en ziggo. Maar telecom providers doen dat over het algemeen niet, laten liever iemand zolang mogelijk op oude abbo zitten. Behalve als ze gaan verhogen dan schaffen ze ineens de gunstige abbo geheel af en kan je ineens niet meer verlengen.
UPC doet dit ook alleen maar als je zelf in de telefoon klimt en aandringt op de nieuwe abonnementen. En ze geven je er gratis een jaartje nieuw contract bij :+
Dus tja, of je daar gelukkig van wordt. Mobiel zou je dit in ieder geval niet accepteren :+
Ook wanneer dit alleen maar in het voordeel is van de klant?

Wanneer Tele2 de klant (gratis) de mogelijkheid bied om hier gebruik van te maken voor de duur van zijn/haar contract lijkt me dit een nette optie.
Beetje jammer inderdaad, heb toevallig nét een kwartier geleden m'n nieuwe Tele2-sim erin gestopt; neem aan dat dit niet geldt als nieuw abonnement :+ . Maargoed, zal wel iets met bestaande voorwaarden te maken hebben en het blijft natuurlijk een mooie extra voor nieuwe klanten.
Inderdaad.
Niet alleeen is het nieuwe abbo voor mij 20 euro (20%) goedkoper maar ook is de deal beter nu je niet meer op je mb's hoeft te letten.

Helaas moet ik nog meer als een jaar...
En verlengen doe ik niet omdat ik het gevoel heb dat tele2 niet het volledige netwerk krijgt.
Ik ben dit jaar met dezelfde teledoon van telfort neer tele2 gegaan en door het slechtere signaal is mn accuduur grof verminderd.
En mijn mobiele internet is zo waardeloos terwijl anderen met T-Mobile op dezelfde plekken geen probleem hebben.
In theorie kan het niet maar k heb het gevoel dat de QOS van t-mobile tele2 klanten wegdrukt en ik dus geen internet heb.
Ik vind dat de downloadsnelheid buiten je bundel minimaal 512 Kbit/sec. zou moeten zijn i.p.v. die belachelijke 64 Kbit/sec. die providers nu hanteren. Op die manier zou je de hele maand onbezorgd muziek kunnen streamen terwijl het streamen van video alleen binnen je bundel goed werkt.

Het liefst zou ik zien dat datalimieten helemaal verdwijnen, maar dit zou al een stap in de goede richting zijn. Nu maak ik namelijk geen gebruik van muziekstreaming omdat ik geen zin heb om halverwege de maand met een verlaagde snelheid te zitten waardoor zelfs internetbankieren niet meer fatsoenlijk werkt.
maar je zou het dan niet erg vinden als de abonnementskosten omhoog gaan?
Ik zie niet in waarom de abonnementskosten omhoog zouden moeten gaan. Aangezien er steeds meer mensen op 4G overstappen en ik nog op 3G zit, zou er in feite meer capaciteit beschikbaar moeten zijn voor mij en zouden hogere downloadsnelheden buiten de bundel niet tot hogere kosten voor de provider moeten zorgen.

In plaats van downloadlimieten zouden mobiele providers je enkel moeten laten betalen voor snelheid - zoals dat bij abonnementen voor vaste internetverbindingen ook het geval is.

Downloadlimieten zouden moeten verdwijnen. Je abonnementsgeld zou gebaseerd moeten zijn of je 3,6 / 7,2 / 14,4 / 4G / LTE gebruikt. Hoe sneller de verbinding, des te hoger het abonnementsgeld. Mensen die een langzame verbinding hebben zullen over het algemeen ook minder data verstoken dan mensen met een snelle verbinding.
Streamen is iets dat men luxe noemt en zelfs zeer overbodig dat mensen het gebruiken is hun keus maar zekers niet belangrijk. Als je maar berichten kunt versturen en je bankzaken kunt doen onderweg is het al meer dan voldoende.

Wil je die snelheid van 512Kbit echt gebruiken buiten je data bundel, zul je echter al gauw met 4-5 tientjes per maand meer moeten gaan betalen. Het kan dus wel, maar die de extra kosten wilt men er niet voor betalen aangezien ook dat een belangrijke factor is waarnaar men kijkt. Het is dus of/of.

Onbeperkt zal de komende jaren echt niet meer komen. Telecom bedrijven zijn tenslotte geen non-profit organisaties en moeten ergens op verdienen is het niet linksom dan wel rechtsom.
Dat moeten providers ook lekker zelf weten. Op de meeste plekken zit ik toch op een WIFI-netwerk, dus hoef ik geen grote bundel te nemen. Met 250 MB per maand kom ik dubbel en dwars uit; meestal verbruik ik nog niet eens de helft.

Zolang datalimieten bestaan blijf ik dus vasthouden aan een hele kleine databundel, sla ik 4G over (heeft helemaal geen zin voor die paar MB) en download ik thuis gratis muziek en zet die op mijn telefoon voordat ik de deur uit ga. Streamen gaat me alleen maar een hoop geld kosten; ten eerste het abonnement en daar bovenop een grotere databundel. Nee dank je ...

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 23 juli 2024 05:45]

Mijn gouwe ouwe T-Mobile Flex abbo met Web'nWalk knijpt me naar 384 kbps na 2Gb, daar kan ik inderdaad nog prima audio mee streaken.
Ah, dit is een mooi gebaar. Providers mogen dit wel meer gaan doen! Vooral met die gigantische snelheden nu ben je zeer snel door al je data heen en moet je flink gaan betalen met WhatsApp en dergelijke, mooi dat het nu niet duurder wordt. Vooral met het data meer essentieel wordt dan bellen en SMSen voor communicatie.
en moet je flink gaan betalen met WhatsApp en dergelijke
Wat is "en dergelijke"? Whatsapp kost geen MB's dus kost ook "amper" geld..
Nou, als je instellingen hebt staan op foto's automatisch downloaden en je heel veel Whatsapp gebruikt heb je het al gauw over MB's hoor.
De gemiddelde bestandsgrootte van een Whatsapp pic is 85KB. Uitschieters naar 120KB en meestal rond de 60-70KB. Een plaatje is dus bijna een megabit groot.

Je zou dus inderdaad best veel Mb's (megabits) kwijt kunnen zijn aan plaatjes, alleen je eigen keuze is om deze op automatisch downloaden te zetten. Doe je dat niet, dan is Whatsapp echt verwaarloosbaar klein.

Echter, in dit artikel staat de data in Mb, en op de huidige Tele2 site in MB's.
Dan kunnen er opeens 12 plaatjes in een MB. En dan maakt het nog maar weinig uit of je veel of weinig foto's doorstuurt. Want die 5MB per dag bij >50 plaatjes...
Excuses, ik heb iets verkeerd gelezen :) The_Zohan, je hebt helemaal gelijk!

[Reactie gewijzigd door Maistah op 23 juli 2024 05:45]

waar zie jij dat dit ook voor het buitenland geldt?
KPN en Hi doen niet anders dan snelheid verlagen ipv buiten bundel kosten, al jaren... Alleen bij de Simyo dochter moest je nog bijlappen. Telfort had ook abonnementsvormen met deze fallback dacht ik.
Weer zo onlogisch, 50mb voor 1 euro en 100mb voor 2,50
Kan je beter 2x 50mb nemen 8)7
Vreemd, 200MB + 500 MB extra = 10 euro, 500MB = 10 euro.
volgens mij klopt er wel meer niet in de tabel,
je kunt ook beter een telefoon bij nemen dan een simonly, bij onbeperkt 5,00 euro per maand verschil.
Gaat dit vanaf vandaag in? Ik kan geen datum vinden, op de tele2 site staat de verlaging ook vermeld.

Heb namelijk afgelopen vrijdag een nieuw abbo besteld, maar het contract moet nog getekend worden. En gaat pas over 2 maanden in. Heb ik dan ook de verlaging erbij zitten?
En anders kan je natuurlijk het contract niet tekenen en een nieuw contract aanvragen met de nieuwe voorwaarden.
Dit is al zo per 12 februari, het is oud nieuws wat Tweakers nu brengt.
Bedankt voor je reactie! Je hebt gelijk, heb deze voorwaarden van tele2 gevonden : https://www.tele2.nl/wp-c...-FUP-mobiele-diensten.pdf

Fijn dat ik deze voorwaarden dan ook heb en geen kans op toren hoge kosten wat je nog wel eens leest. :)
Ik snap niet waarom er een soort mening heerst dat bestaande klanten hier 'recht' op zouden hebben. De kosten van bestaande contracten (bijbetaling toestel, maandbedrag) zijn berekend op basis van de gemiddelde verdiensten per klant. Het abonnement zou dus hoger hebben uitgepakt als ze gemiddeld minder buiten de bundel zouden verdienen...
Bij T-Mobile hanteren ze dit systeem inderdaad al langer. Het lastige is, dat je wanneer je datalimiet bereikt is, naar hun website moet om 500Mb bij te kopen. Dat duurt ongeveer een half uur met die lage snelheid.... :?

Verder vind ik het bizar dat wanneer je, uitgaande van bovengenoemde tarieven van Tele2, extra data(snelheid) wilt kopen, je meer gaat betalen.
4000 Mb voor € 32,50
En vervolgens 1.000 Mb voor € 10,-.
Dus naarmate je meer gebruikt, wordt de prijs hoger. Bij T-Mobile werkt het overigens eender.

Wat mij betreft te bizar voor woorden. Je moet immers bijkopen, want die snelheid wordt dermate laag, dat je er niets meer mee kan (behalve een whatsapp bericht sturen). En dan wordt je even flink gesneden. Het systeem vind ik super, de uitvoering bagger. Hoe meer ik afneem, hoe minder ik wens te betalen. Dan spreekt Robin Mobile me toch meer aan. Ook gezien de tarieven van Tele2, wat een geld voor een beetje data.....

Net als die kippeboer vroeger op de markt, "eieren voor 8 cent, 3 voor een kwartje...." :)
Waarom staat alles met een kleine b in de tabel?
T.net zegt 50MB = 1euro
Maar ik zie: 50Mb = 1euro..
Dat is toch een factor 8 minder..
Beetje jammer dat ik nog €300,- open heb staan bij die gasten...
En dat voor één GB over m'n bundel!
Voor 1,3 GB zit ik op 199,91. Schandalig hoge prijzen en deze wijziging is natuurlijk zeer gewenst. Jammer dat ze dit niet doen bij nieuwe klanten, ook al begrijp ik het wel omdat klanten hun abo kunnen opzeggen bij een wijziging van de algemene voorwaarden.
'Schandalig hoog' is inderdaad de beste benaming. Raar dat de overheid hier niets tegen doet :s
Het is hoog, maar toen je je handtekening zette ging je ermee akkoord. Dus misschien ook tijd om eigen verantwoordelijkheid te nemen?
Door het nemen van verantwoordelijkheid (het goed doorlezen van het contract) veranderd er nog niets aan dat contract. De kern van het probleem is dat buitenbundel MB's over het algemeen 'onredelijk' duur zijn. Op sommige punten op de tijdlijn is hier heel moeilijk een goed alternatief voor te vinden.

Wat is onredelijk duur? Als een bundel van 1000MB bij een abonnement €10,- kost, dan vind ik het onredelijk dat diezelfde hoeveelheid data ineens €300,- kost wanneer men buiten de bundel data verbruikt. Dat is een factor 30 duurder!!
Kun je je voorstellen dat dit met regulier bellen het geval zou zijn, dat zou niemand accepteren!

'Vroeger' had je onbeperkt internet voor een tientje, nu zijn er naar mijn weten vrijwel geen aanbieders die de totale kwaliteit van vodafone of kpn bieden in combinatie met onbeperkt internet, terwijl dat in vele andere landen wél mogelijk is.

Onlangs stond er een mooi artikel op tweakers over de 'nieuwe' prijsafspraken van onze grote providers. Hierin zien we hoe providers stelselmatig de prijzen verhogen, op slinkse wijze. Wij als consument zijn eerst in een lekker warm voetenbad geplaatst, om vervolgens langzaam kaalgeplukt te worden.

Naar mijn idee is dat op internetgebied begonnen met de FUP. Die waren eerst heel redelijk, daarna minder redelijk en toen tot het ondraagzame aan toe.

Mocht je nog steeds overtuigd zijn dat onze providers het niet anders dan goed met ons voorhebben, kijk dan eens hoe internet in het buitenland is geregeld. Wij zijn weer eens een ordinaire melkkoe, omvergelopen door de triopolie van t-mobile, kpn en vodafone, ook al zullen ze dat nooit toegeven.

Ik ben het dus eens met Laurens U: vreemd dat de overheid hier niets tegen doet. Wellicht heeft dat iets te maken met de vele miljarden die ze aan de frequentieveiling hebben overgehouden.

Je kunt er altijd voor kiezen om geen internet te nemen als protest, maar aangezien het steeds meer richting 'noodzakelijk goed' gaat, vind ik dat de overheid verantwoordelijk is voor het beschermen van haar burgers tegen deze uitmelkers. Gelukkig is de overheid er voor ons, en niet voor de bedrijven met schandalige prijzen (toch?).
Hier hetzelfde geval met €330,- !
€336,86 inmiddels :(
190,- voor 1 maand mogen aftikken bij Simyo. Buiten de bundel zijn de MB's 10x zo duur zo niet meer...

Nu geef ik met liefde 50,- per maand aan Robin Mobile en hoef ik lekker nergens meer op te letten
Ik kan me niet voorstellen dat mij duidelijk is gemaakt hoe hoog de kosten zouden zijn buiten mijn bundel, en dat ik alsnog mijn handtekening heb gezet. Deze bedragen zijn namelijk absurd!
Ik kan me niet voorstellen dat mij duidelijk is gemaakt hoe hoog de kosten zouden zijn buiten mijn bundel, en dat ik alsnog mijn handtekening heb gezet. Deze bedragen zijn namelijk absurd!
Even losstaand welke telecom provider ook ( Overigens zijn er veel meer providers die deze kosten hanteren voor oude abbo's ) heeft geen enkele verplichting jouw mogelijks scenario's voor te stellen wat jouw kosten gaan worden als je je niet aan de regeltjes houd.

Je krijgt een contract waar in staat wat je abbo is en waar je dan recht op hebt, tevens staat er ( igg bij vodafone en tmobile, ik geef specifiek deze aan omdat ik hier zelf ervaring mee heb ) gewoon een buiten bundel tarief voor bellen/sms-en en data verbruik. Dat jij dat niet leest en klakkeloos je handtekening zet is natuurlijk een beetje je verantwoording afschuiven of teken jij ook blind als je een huis koopt ?

Je bent nu je eigen verantwoording behoorlijk aan het ontlopen als ik eerlijk ben, je bent namelijk zelf verantwoordelijk voor het tekenen van het contract en je bent ook zelf verantwoordelijk om je data gebruik binnen je bundel te houden.

Mocht het nu in het grootste onwaarschijnlijke geval dat welke provider dan ook dit niet ergens in de kleine lettertjes heeft staan, dan kan je ze daarop gewoon wijzen en dan MOETEN hun daar gehoor aan geven, maar jammer genoeg zou je dan de eerste zijn die dat voor elkaar krijgt want tot nu toe is het altijd een verloren zaak geweest en heeft het er altijd gestaan

[Reactie gewijzigd door ShadowBumble op 23 juli 2024 05:45]

[...]
Dat jij dat niet leest en klakkeloos je handtekening zet
Ik kan je een kopie sturen van het contact, als je een 'buiten de bundel' gedeelte vindt krijg je een taart :Y)
[...]
Mocht het nu in het grootste onwaarschijnlijke geval dat welke provider dan ook dit niet ergens in de kleine lettertjes heeft staan, dan kan je ze daarop gewoon wijzen en dan MOETEN hun daar gehoor aan geven...
Buitenbundelprijzen staan niet in het contact beschreven, iets wat in mijn ogen wenselijk is. Dit zou echter wel in de algemene voorwaarden van Tele2 moeten staan.

Ik zal ze morgenochtend even doorspitten.

[Reactie gewijzigd door Laurens U op 23 juli 2024 05:45]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.