Sony Xperia Z1 Zwart Review

Bobbreede 3 oktober 2013, laatste update op 5 oktober 2013, 2.337 views

Sony Xperia Z1 Zwart

Pluspunten

• De camera
  • Het scherm
  • De accu duur
  • De skin van Sony
  • Vormgeving/afwerking toestel

Minpunten

• Vooralsnog geen die ik relevant vind te benoemen

Spannend. Voor mij was het een spannend moment toen ik voor deze telefoon koos, normaal ben ik namelijk van het afwegen, testen, (p)reviews lezen/kijken enz. Deze keer was ik er heel snel uit en ik ben erg blij met mijn keuze.

Sinds vorige week woensdag (25 september) heb ik het toestel in mijn bezit en ik ben er dik tevreden over. Al vanaf het moment dat ie werd aangekondigd was ik er in genteresseerd, tezamen met de HTC One en de Note 3. Ik had eerst een Note 1, dus de grootte was sowieso geen probleem.

Woensdag werd het toestel gelanceerd en zonder enige voorbereiding (voor mijn doen) ben ik hem gaan halen, en n ervaring in die winkel die heel het keuze proces omschrijft is de volgende:

Ik loop de winkel in, start de Z1 op en die doet het, vervolgens speel ik wat met de HTC en die reageert ook meteen, wil ik even kijken op de S4 (inderdaad geen Note 3, die hadden ze helaas nog niet) en die begon meteen met haperen en toen ie het eenmaal deed reageerde hij erg traag. Traag is ht woord waarmee ik mijn Note 1 zou omschrijven en dus Samsung in het algemeen. De keuze ging dan ook snel tussen de HTC en de Z1.

Wat mij over de streep trok was en is heel persoonlijk:

- Het design, ik vind de Z1 simpelweg mooier. Hij is mooi zwart, ook van alluminium, het glazen panneel vind ik erg mooi

- De waterdichtheid, een bijzonder leuke en handige gimmick (voor mij persoonlijk). Maar dus wel iets wat dit toestel vr heeft ten opzichte van andere toestellen.

- Alleen maar positieve ervaringen van andere over Sony (heel slecht argument, ik weet het :))

- De camera, heel veel positiefs gelezen en gezien. Gelukkig mocht ik ook wat foto's met beide toestellen in de winkel en buiten maken en ik vond, en vind nog steeds, dat de foto's van de Z1 beter zijn van kwaliteit.

Uiteraard heeft de HTC ook een aantal voordelen ten opzichte van de Z1 met als 2 belangrijkste punten de kijkhoeken en het geluid dat uit de speakers komt. Over beide dingen kan k heel kort zijn:

- De kijkhoeken, hier ben ik in de eerste week (en ook in de winkel naast elkaar) niet tegen aangelopen. Ik zie inderdaad een verschil. Maar ik houd dan ook altijd het toestel recht voor me n ik houd 'm dus ook vaak vast. Het is dus niet zo dat ik de telefoon voor me neer leg (wat ik af en toe voorbij zien komen als zijnde dat dat een minpunt zou zijn).

- De speaker dan, tja... De keren dat ik met mijn Note 1 muziek heb geluisterd of iets heb bekeken zonder oordopjes is op n hand te tellen. Dit is dan ook totaal niet relevant voor mij.

De keuze was dan ook snel gemaakt. Zoals hierboven gelezen was het keuze proces, nu vertel ik graag iets over mijn eerste ervaringen met hier en daar een update.

Ik ben dik tevreden, erg content ben ik er mee. Waar ik helemaal tevreden over ben is de accu duur, leuk al die testen die worden uitgevoerd, in praktijk ben ik er echt heel tevreden over. Ik heb m'n toestel sinds vorige week woensdag tot nu toe 3 keer opgeladen en nu is ie nog 20%. Wat heb ik er mee gedaan:

- Woensdag kreeg ik 'm met 50%. Een aantal dingen (apps) genstalleerd, 's avonds naar een voetbalwedstrijd gegaan waar ik gefilmd heb en foto's heb gemaakt. 's Nachts in vliegtuigstand aangelaten i.v.m. de wekker.

- Donderdag normaal gebruik (wifi, whatsapp, Facebook, browsen) en tegen het einde van de middag aan de lader gelegd, toen was ie ook helemaal leeg. In de avond een beetje geshowed met mijn toestel, gefilmd, foto's gemaakt, filmpje gekeken e.d. 's Nachts weer vliegtuigstand.

- Vrijdag weer veel gebruik, zeker voor mijn doen. Meerdere apps gedownload, filmpjes gekeken op youtube via wifi, gebeld, whatsapp en Facebook. 's Nachts weer vliegtuigstand.

- Zaterdag een feestje voorbereid/opgebouwd en gevierd. Veel gefilmd, veel foto's gemaakt, veel geshowed. Toen ik rond half 3 thuis was had mijn toestel nog 2%. Dit heb ik nooit eerder meegemaakt!!! Lekker leeg laten lopen en zondag ochtend weer helemaal opgeladen.

- Om mijn verhaal kort te houden heb ik mijn toestel dinsdag avond weer opgeladen en zoals gezegd heeft ie op dit moment nog 20% over.

N.B.1. voor mijn doen heb ik echt veel gebruik gemaakt, GPS, filmpjes/foto's gemaakt, filmpjes gekeken e.d. Met mijn Note 1 mocht ik blij zijn als ik bij licht gebruik (whatsapp, surfen en Facebook via wifi) een dag volhield. k toen ik een nieuwe accu had gekocht (want die was dikker geworden...)

N.B.2. Voor de duidelijkheid, ik heb wel continu de Stamina Modus aanstaan. Dit is een feature van Sony wat zoveel betekent als dat wanneer het scherm uit is, het toestel geen internetverbinding heeft en geen WiFi verbinding heeft. Dit is een bewuste keuze van mij, ik bepaal liever zelf wanneer ik een update van het n of ander wil.

-Update 5 okt. Gisteren (4 okt.) heb ik mijn toestel vanuit 1% weer opgeladen tot 63%. Dit was rond 12:00 uur.De rest van de dag het toestel aangehad, znder stamina modus, 's nachts weer vliegtuig stand en nu (15:00, 5 okt.) is ie nog 24%. Wederom voor mijn doen veel gebruik van gemaakt, dus ik ben nog steeds dik tevreden. Hiermee wil ik aangeven dat het echt niet zo slecht met de batterijduur gesteld is als dat andere doen lijken.

Verder snap ik de negativiteit niet m.b.t. het scherm. Ook hier ben ik erg over te spreken. Inderdaad. als ik het toestel naast mijn Note 1 houd, dan zijn de kleuren in vergelijking inderdaad een stuk minder 'uitbundig'. Ik ervaar dit als iets positiefs.

Update 5 okt. Ondertussen heb ik een aantal films in de resolutie van 1080p op het toestel gezet en bekeken evenals een aantal youtube video's die in HD afgespeeld worden. Ik ben echt laaiend over het scherm, het is zo ontzettend haarscherp. De beelden gaan vloeiend over het scherm, kom geen enkele stottering tegen, het is echt een genot om iets op het toestel te bekijken.

Ook wordt er vaak aan mij gevraagd of ik de klepjes niet irritant vind? Nee. Er is n klepje dat ik gebruik en dat is die van mijn lader en ik ondervind er totaal geen last van. Ik denk dat het een kwestie van wennen is, net zoals dat de Note 1 een kwestie van wennen was qua grootte.

In de reacties hieronder werd mij gevraagd hoe het staat met het bereik. Dit is een puntje waar ik eerder niet bij stil heb gestaan, maar sinds het me gevraagd is let ik er extra op. Voor mjn gevoel is het bereik wat minder dan die van de Note 1. Dit uit zich in dat ik minder streepjes heb op dezelfde plek als dat ik voorheen had met de Note 1. WiFi daarintegen is beter, ik ontvang meer netwerken dan dat ik voorheen deed. Ik heb overigens nog geen last gehad van gemiste gesprekken o.i.d.

Morgenavond zal ik een aantal foto's uploaden om jullie een indicatie te geven over hoe de camera real life presteert.

Dan nog iets wat ik graag wil delen! :) Ik vind de skin bijzonder prettig t.o.z. van Touchwiz van Samsung. Ik heb geen idee hoe de skin van Sony heet (iemand?) Maar wat is het lekker beknopt, duidelijk, rustig, modern. Echt heerlijk, past ook bij de moderne en luxueus uitstraling van het toestel zelf. Echt oprecht, het werkt heerlijk.

Later zal ik deze review nog aanvullen, nu ga ik lekker genieten van de Sony Xperia Z1! :)

Heb jij ook een Sony Xperia Z1 Zwart?

Reviews door de redactie

Leuk zo ook die Note1 referenties er tussen (heb zelf voor mijn Z1 ook een Note1 gehad, en inderdaad heb laatst ook de batterij vervangen :D )

Ik heb zelf wel de tweede Z1 in gebruik nu, de eerste liep steeds vast en had een paar dooie pixels. Gelukkig geen ramp via T-mobile kreeg meteen een nieuwe mee en deze werkt nog steeds 'redelijk'

Alles is perfect, maar het bereik is bij mij echt vreselijk. Mis steeds telefoongesprekken omdat de verbinding wegvalt, ook internet is soms echt enorm ruk.

Toevallig ook zoiets meegemaakt? Ik wacht het af, komt van zelf wel goed maar irritant is het wel als ik op mijn Note1 nooit problemen heb gehad.
Jazeker, alleen dan met mijn Note. Was tegen het einde, dat ik dan een aantal smsjes ontving met voicemail berichten omdat mijn telefoon simpelweg geen verbinding had.

Met de Z1 tot nu toe nergens last van gehad. Ik lees dat je bij T-mobile zit, ik zit bij Vodafone, misschien zit daarin het probleem?

4G is trouwens echt belachelijk snel :| Wat je verder aangeeft qua internetverbinding die ruk is heb ik ook geen last van. Misschien is het ook de locatie?

In ieder geval succes ermee en ik hoop dat het snel opgelost mag zijn :)
Zit het moment nog bij Vodafone, abbo moet nog overgezet worden dus ik heb het met beiden toestellen getest. Maar inderdaad kan altijd aan de locatie liggen natuurlijk. Vind het gewoon raar dat men zegt dat ik dan maar moet afwachten op de eerste update van Sony, terwijl mn note 2 jaar geleden perfect out of the box werkte.

Kan me verder wel in je review vinden, de layout kan je misschien nog even naar kijken, dan zal het iets prettiger lezen :)
Ik woon in Eindhoven, misschien dat het daar aan ligt? Al moet ik heel eerlijk bekennen dat ik er vanochtend voor het eerst last van had. Telefoon zat in mijn broekzak, kreeg ik een smsje dat iemand weer een voicemail bericht had ingesproken! :(

Bedankt voor je tip trouwens! Zal er vanavond eens naar kijken en dan tevens de review uitbreiden!

Geniet van je telefoon :)
de waterdichtheid, een bijzonder leuke en handige gimmick
Waterdichtheid is niet echt een gimmick als je het vaak gebruikt en als de telefoon ook echt waterdicht is ;)

Mooie telefoon hoor!
Je hebt gelijk! :) Al is het wel zo dat het voor mij een gimmick is, misschien wel een verkeerde woordkeuze. Het is namelijk zo dat het mij echt tegen mijn natuur in gaat om m'n telefoon onder de kraan te houden, en ik dus ook bang ben om 'm mee onder de douche te nemen o.i.d. :|

Bedankt voor je reactie ook! :)