Sony Xperia Z1 Zwart Review

thor666 25 september 2013, 3.435 views

Sony Xperia Z1 Zwart

Pluspunten

• Ontwerp
  • Scherm (helderheid en resolutie)
  • Software - geen erg zware schil.
  • Waterdichtheid.
  • Uitbreidbaar geheugen

Minpunten

• Scherm (kijkhoeken)

Review Sony Xperia Z1

Waarom de Z1:
Ik had sinds een maand of 4 een HTC ONE , deze beviel goed maar ik vond dat het scherm toch nog wel iets groter mocht. Ook sprak het ontwerp van de Z1 me erg aan.
Omdat ik de ONE binnen het bedrijf door kon schuiven was ik in de mogelijkheid een Xperia Z1 aan te schaffen.

Scherm:
Ik had al veel reviews gelezen over de voor en nadelen en mijn grootste zorg was de kwaliteit / kijkhoeken van het scherm.
Het is wat je bij een HD scherm natuurlijk mag verwachten een scherm met een ontzettend strak beeld en mooie natuurgetrouwe kleuren.
De kijkhoeken zijn zoals in veel reviews vermeld wel zeer slecht, bij normaal gebruik is dit voor mij niet storend maar als je iets aan iemand anders wilt laten zien kan dit lastig werken. Bij normaal gebruik is het volgens mij zelfs een voordeel (privacy). Echter bij een toestel in deze prijsklasse hoort dit veel beter.

Software:
De software werkt snel en is simpel en duidelijk en doet mijn inziens niet echt onder voor de sense schil van htc. Omdat er niet heel veel afgeweken is van de standaard Android hoef je niet lang te wennen.

Wifi:
Ik had in eerste instantie wat problemen om wifi verbinding met mijn router te krijgen, de Z1 vond wel 2 andere routers maar mijn eigen vond hij niet terwijl deze toch wel op een kanaal ingesteld is die zo min mogelijk gestoord wordt door andere routers in de buurt.
Echter toen de Z1 eenmaal verbinding had heeft dit tot nu toe geen problemen meer gegeven.

De Camera:
Ik heb nog niet veel foto's gemaakt met de camera maar ik kan nog niet echt zeggen dat deze veel betere plaatjes oplevert dan die van de htc one.
Ik zal nog even wat meer instellingen proberen en dan even wat plaatjes toevoegen.

Batterijduur:
Ik heb de telefoon nog maar anderhalve dag in gebruik dus ik kan hier niet veel over zeggen behalve dat de telefoon het op zijn eerste dag een volle dag heeft volgehouden bij redelijk intensief gebruik. Omdat de batterij meestal na een paar maal opladen pas zijn volle sterkte bereikt vermoed ik dat dit wel goed zit. Mocht dit anders zijn zal ik dit nog wel even updaten.

Geluid:
Het geluid van de speaker is wel een stuk minder dan die van de htc one, dit komt door de plaatsing onder in het toestel en natuurlijk omdat er maar een speaker in het toestel aanwezig is.
De geluidskwaliteit tijdens het bellen is prima een ook via de carkit wordt het geluid prima weergegeven.

Tot Slot:
Ik kan na anderhalve dag misschien nog niet echt een goed oordeel vellen over de telefoon maar tot nu toe valt het toestel me niet tegen. Het is voor mij nog redelijk met één hand te bedienen (niet minder dan de ONE) en hij reageert soepel en snel.
Ik zal als ik nieuwe positieve of negatieve dingen ontdek dit review proberen aan te passen en zijn er intussen vragen zal ik mijn best doen deze zo snel mogelijk te beantwoorden.

Bijgevoegd zijn nog 2 linkjes naar foto's gemaakt met de Z1 van de verpakking , de eerste op handmatige instellingen met 20 Mp resolutie en de tweede op de smart stand waarbij de pixels worden samengevoegd voor een scherper beeld (ik ontdek weinig kwaliteitsverschil)

Link 20 Mp foto

Link smart res. foto

Heb jij ook een Sony Xperia Z1 Zwart?

Reviews door de redactie

Ik denk dat je toch nog even goed moet kijken naar je camera punt. Om even heel kinderachtig specs op te noemen, HTC one: 4 MP camera, Xperia Z1: 20,7MP camera. Ik denk toch dat hier heel duidelijk verschil in zit ;) Ik zie het verschil tussen een HTC one camera en een Galaxy SIII (8MP) onmiddelijk omdat er veel minder ruis ontstaat.

Zigros
Ik zal even kijken hoe ik de foto's kan uploaden want dat wil me nog niet lukken, dan kan je zelf zien dat er bij de z1 ook nog behoorlijk veel ruis zit. Ik heb de telefoon natuurlijk nog maar 2 dagen en nog niet veel instellingen geprobeerd.
Ik ben benieuwd hoe erg de ruis is met foto's van dit toestel.
Sony / SE hebben er helaas een handje van om foto's zwaar te comprimeren, waardoor het normale beeld zeer goed is, maar zodra je naar 110 % gaat (10%) kan je de ruis al waarnemen.

@ Zigros: MP's zeggen niet zoveel meer vandaag de dag. Het gaat juist om de sensor EN de achterliggende software die het beeld omzet naar foto's ;)

De Z1 combineert (net als de Lumia 1020, maar in mindere mate) veel pixels om een ruisvrije afbeelding te krijgen met een vrij goed resultaat.
Even een klein vraagje.

Heeft het een micro-sd poortje?
Ja hij heeft een micro-sd poort.

Nog even een opmerking voor mensen die de z1 willen kopen of net hebben, de voorzijde en de achterzijde krast ontzettend snel dus zorg voor een screenprotector voor zowel de voor als de achterzijde.
Zijn er mensen die hem via t-mobile hebben aangeschaft? Ivm de alle merkjes die ze dan aanbrengen. Ik heb namelijk geen zin dat er een logo op zit of opstart schermen of apps/bloatware van t-mobile. Heeft iemand daar ervaring mee?
Mooie review, ik vind hem ook prettig lezen.

Enkel wil ik wel wat constructieve kritiek geven (als dat mag):
- Probeer bij bv camera, batterijduur of design wat prentjes toe te voegen dit ziet er beter uit en de lezers ervaren dan ook iets beter wat je zelf ervaart, aangeeft of bedoelt.
- Ook zijn meer zelf geschoten prentjes prettig zodat de lezer een beoordeling kan maken of deze goed zijn of niet (heel belangrijk voor een smartphone die zich als de betere smartphonecamera wil profileren).
- Werk je review bij naarmate je meer ervaring opdoet met het toestel, jou bevindingen van 1.5 dag zijn meestal anders na 2 weken, zoals bv. de batterijduur die meestal toeneemt na meerdere oplaadcyclussen of nieuwe updates die bugs wegslaan of prestaties verbeteren enz.

Hoop dat je de kritiek meeneemt in de review en niet op een verkeerde manier aanneemt, ik ben namelijk zeer geïnteresseerd in dit toestel en twijfel nu nog tussen de Lumia 1020 en de XZ1 wou graag de bevindingen van een mede-tweaker lezen om mijn keuze wat makkelijker te maken.
Heb je wel fatsoenlijk internet?

Met Vodafone en Hollandsnieuwe krijg ik alleen GPRS signaal binnen. Ik heb al 2 nieuwe toestellen gekregen maar een oplossing is het niet.
Hoi Eppo,

Ik heb ook vodafone, maar met internet geen problemen hoor. In Rotterdam zelfs 4G netwerk.
Helaas waar ik woon nog niet beschikbaar...
Het is 1 groot drama met vodafone!

Ik heb het toestel terug gestuurd en mijn abonnement is per direct ontbonden. Ze hebben mij terug gezet naar de oude situatie waarbij mijn contract over precies 1 maand verloopt.

Ik ben aan het kijken voor een Sony Xperia Z/ZR of een Iphone 5C met t-mobile/tele2 netwerk.