Sony Xperia Z1 Paars Review

Skatemaster 2 oktober 2013, 1.864 views

Sony Xperia Z1 Paars

Pluspunten

• stof en waterdicht
  • design (zeer luxe)
  • snelheid
  • camera
  • scherm!
  • uitbreidbaar geheugen

Minpunten

• zwaar
  • groot (de bezels om het scherm hadden kleiner gekund)
  • duur

Ik heb het toestel nu 1,5 week in mijn bezit en ik moet zeggen wat een toptoestel! Hiervoor een Samsung Galaxy s3 gehad en dat was ook geen verkeerd toestel.

Waarom een Z1 en geen ander toptoestel zoals de HTC One, Galaxy S4 of de nieuwe Note 3.
Heel simpel, dit toestel is stof en waterdicht. Ik heb een outdoorbedrijfje en kom veel in aanraking met modder en water. De Z1 geeft geen krimp. Je kunt zelfs foto’s onder water maken. Echt heel tof.

Afwerking:
Dit is de meest luxueuze telefoon die ik ooit in mijn hadden heb gehad. De klasse straalt er vanaf. Ik heb met een beetje geluk de paarse versie weten te scoren. Wat een beauty. Body van volledig aluminium afgewerkt met glas. Hij is hierdoor wel wat aan de zware kant maar dat is niet storend. Sony heeft ook al heel fijn een screenprotector vooraf ge´nstalleerd.

Camera:
Sony claimt 20,7 mp maar effectief zullen dit misschien 8 mp zijn. Desalniettemin zijn de foto’s ronduit prachtig. Ook heeft de camera vooraf ge´nstalleerde instellingen die zeker een meerwaarde hebben. Ik noem speciaal even de tijdsprongopname. Ook 1 van de redenen waarvoor ik dit toestel heb aangeschaft. Deze functie schiet 30 foto’s binnen een seconde. Wat hiervan zo bijzonder is dat de eerste reeks foto’s gemaakt zijn voor het indrukken van de opnameknop. Dit moet je echt zien. Vooral bij actie foto's is dit handig. Je bent nooit te laat of te vroeg. Daarbij heeft Sony gelukkig weer een fysieke cameraknop aangebracht. Je kunt ook direct alleen de camera opstarten.

Accu:
Je zou zeggen 3000 mAh, die gaat wel ff mee. Dat valt in de praktijk wat tegen. Bij redelijk intensief gebruik moet ook deze telefoon naar een dag weer aan de lader. Geen probleem voor mij. Ik ben niet anders gewend.

Hardware:
Het toestel is uitgerust met de snelste smartphone processor van dit moment, de snapdragon 800. Het toestel toont geen enkele vertraging en scoort dan ook uitmuntend in alle benchmarks. Met dit toestel kan je voorlopig wel vooruit. Het toestel heeft standaard 16 GB geheugen maar is uitbreidbaar met een micro SD kaartje. Prima dus.

Software:
Gewoon de nieuwste android versie met een Sony sausje. Het Sony sausje is meer basic maar dat geeft wel een cleane look. Er zijn wat handige features maar ach als je gewent bent aan android dan weet je dat alles gewoon prima functioneert.

Scherm:
Hier is heel veel over te doen las ik. Kijkhoeken zouden slecht zijn. Het scherm zou flets zijn.
Nou de kijkhoeken zijn inderdaad minder dan bij bv mijn samsung S3. Aangezien ik recht voor het scherm zit interesseert mijn dat geen bal. Sterker nog, je hebt meer privacy!
Dan de fletsheid. Ik wil het geen fletsheid noemen. Ik vind de kleuren van het scherm meer de werkelijkheid benaderen dan mijn S3. Samsung blaast de kleuren op in hoog contrast. Daardoor oogt de Sony wat fletser. Ik kreeg bij het langdurig naar het scherm van mijn S3 kijken wel eens hoofdpijn. Dan heb ik het wel over een filmpje van 2 uur. Daar heb ik bij de Sony echt geen last van. Het scherm is heel rustig aan je ogen. Met zijn HD resolutie van 1920 x 1080 is het beeld echt haarscherp.
Genoeg over het scherm. Ik vind die negatieve reacties onterecht. Bij deze dus wat tegengas.

Conclusie:
Als je een high end toestel wil hebben die ook nog eens stof en waterdicht is dan heb je geen andere keuze dan de Xperia Z1. Ik zal nog kort de plussen en minnen weergeven.

Heb jij ook een Sony Xperia Z1 Paars?

Reviews door de redactie

Je hebt als minpunt ''groot'' maar dit wist je toch van te voren?

Ik heb hem nu 3 dagen en bevalt mij meer dan super :). Weliswaar groter als bijvoorbeeld een Iphone maar toch.