Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 194 reacties

Microsoft heeft Satya Nadella als nieuwe ceo gekozen. Daarmee krijgt het softwarebedrijf een oudgediende als nieuwe topman: Nadella is al sinds 1992 werkzaam bij het bedrijf uit Redmond. De laatste jaren leidde hij de cloud & enterprise-tak.

De keuze voor Nadella komt niet onverwacht. Vorige week verschenen al berichten dat de keuze van het bestuur op hem was gevallen. Onder andere de voormalige Nokia-topman Stephen Elop en de directeur van Ford, Alan Mulally, zouden op de lijst van kandidaten gestaan hebben. De keuze voor Nadella wordt over het algemeen als een veilige gezien: de 46-jarige man werkt al 22 jaar bij Microsoft. 

De laatste jaren was hij verantwoordelijk voor de cloud & enterprise-tak, waarhij met succes de Azure clouddienst op poten zette. Ook andere bedrijfsonderdelen binnen het bedrijf zijn hem niet vreemd: hij heeft onder andere leidende posities gehad bij de zoekmachine Bing en bij de advertentietak. 

Nadella is na oprichter Bill Gates en Steve Ballmer de derde ceo die Microsoft heeft gehad. Steve Ballmer kondigde in augustus 2013 zijn vertrek aan. Bill Gates verliest zijn positie als bestuursvoorzitter, maar blijft wel in de raad van bestuur van Microsoft en wordt Technology Advisor. 

Satya Nadella

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (194)

Eerste interview met de nieuwe CEO, Satya Nadella:
http://www.youtube.com/watch?v=T8JwNZBJ_wI
Dan is het ook wel leuk om Gate's welcome-talk voor Satya te noemen:
http://www.youtube.com/watch?v=M5BhQVuRcTk
Hij straald een beetje een "google" vibe uit, en lijkt bijna volledig gefocused op software. Zou mij niets verbazen als Microsoft uiteindelijk toch weer wat minder met hardware gaat doen(op sommige vlakken leek het juist of ze een Apple model nastreefden) en weer terug gaan naar hun roots.
Mja, ben benieuwd. Ben je uiteindelijk toch niet altijd "beter" als je de software en hardware volledig op elkaar kan afstemmen? Zonder bloatware?
Uiteraard maar als de hardware dan niet goed genoeg verkoopt dan is het aantal users van de software ook weer beperkt. Google verkoopt bijvoorbeeld niet veel hardware(zeker tot twee jaar terug niet) maar Android is wel marktleider op de mobiele markt geworden. Al hun andere diensten zoals Gmail, Maps etc. worden daardoor ook veel meer gebruikt.

Net zoals Microsoft in eerste instantie Internet Explorer kon pushen omdat veruit de meeste pc's Windows draaien.

[Reactie gewijzigd door TheDukemaster op 4 februari 2014 16:04]

Daar heb je gelijk in.

Aan de andere kant denk ik dat het zeker heeft meegeteld dat een fabrikant geen licentie kosten hoeft te betalen voor Android. Als je geen iOS mag maken en WP kost (geloof ik) § 30 per toestel, dan zou ik het ook wel weten als fabrikant.

Maar we dwalen een beetje af... :)
Bloatware komt door OEM's en daar heeft Microsoft weinig zeg in. Jammer genoeg.
Ja en nee. Je kan voor 99 dollar een Siganture krijgen in een microsoft store, een pc zonder bloatware.
Inderdaad, maar minder dan 0.5% van de bevolking weet dat dit bestaat + voor zover ik mij herinner komen niet alle PC's daarvoor in aanmerking (ofwel is dat al veranderd)
Heb je wel eens een laptop gekocht? Software van Microsoft ja + Software van Norton, van de fabrikant, allerlei troep en shit die de ervaring negatief beÔnvloeden. Als je de laptop opstart eerst 5 dialoogvenster wegklikken. Niet normaal. Om een goede software-ervaring te bieden moet je dat soort shit afdwingen bij de fabrikanten, iets wat ik niet zo snel zie gebeuren, of zelf je hardware gaan maken zodat je zelf controle hebt over de software.
Hij lijkt qua uiterlijk en uitstraling een rustige man en lijkt een duidelijke visie te hebben voor MS. Ik ben de laatste jaren weer behoorlijk fan geworden van MS. Hopelijk zet hij deze koers verder qua software, hardware, cloud en wordt WP beter geÔntegreerd in de rest.

Ik zag hem wel nadenken toen hem gevraagd werd wat hij dacht toen de 'opportnunity' zich voordeed: 'Zal ik zeggen: I always wanted to become a billionair!' ;)
Dat was inderdaad een mooi stukje :) Het was al duidelijk geworden waar zijn passie ligt :p
Lijkt mij de juiste persoon. Rustige uitstraling en een lange toewijding aan Microsoft.
Een erg interessant artikel hierbij is de volgende: http://recode.net/2014/01...as-chairman-of-microsoft/
Hierin wordt de situatie beschreven waarbij Bill Gates zijn positie als bestuursvoorzitter opoffert om zo actiever Nadella te gaan supporten. Ben benieuwd hoever dit daadwerkelijk zo gaat zijn, of dat het alleen een gerucht is.

edit: en hier staat het opvolgende bericht met de bevestiging van Nadella: http://recode.net/2014/02...-as-chairman-to-help-him/

[Reactie gewijzigd door denyos op 4 februari 2014 15:26]

Ben benieuwd. Ben blij dat het Elop niet is geworden, die had wat drastische visies die niet echt interessant waren.
Ik ook. Nokia het laatste zetje geven, zodat MS het zo goedkoop mogelikjk kon overnemen.
Elop heeft in ieder geval aangetoond Microsoft trouw te zijn. Niet alleen door Nokia te reduceren tot een compleet afhankelijk bedrijf, zonder eigen ontwikkelaars of valide alternatieven. Maar ook door de verkoop aan Microsoft te leiden inclusief de bepaling dat hij mee mocht in de overname (inclusief een aardige bonus, die we maar geen prestatiebonus zullen noemen).

Hij is zeker niet gek en wist dat hij na zijn stunt bij geen enkel bedrijf meer welkom zou zijn. Helaas voor hem twijfelde Gates aan zijn capaciteiten en is de positie van CEO aan hem voorbij gegaan. Aan Microsoft nu nog de uitdaging om hem ergens anders te parkeren.

Gates en Ballmer willen graag bepalend blijven, maar gelijktijdig is er het besef dat er 'iets' moet veranderen. Weinig echte leiders zullen willen dat er over beide schouders iemand meekijkt. Zo heeft Ballmer nog even snel een reorganisatie op poten gezet en een grote aankoop gedaan terwijl hij 'demissionair' is. Dat was voldoende reden voor Mullaly om af te haken. Ondanks dat hij Ballmer eerder de goede richting op gecoacht heeft met de huidige reorganisatie.

Tsja, wie vind je dan nog. Een trouwe volgeling met vele dienstjaren die capabel is maar nooit zijn kop boven het maaiveld heeft uitgestoken. Ballmer heeft een mooie historie van iedereen eruit werken die te machtig of kritisch werd, dus iedereen die over is voldoet aan dat profiel. Enter Satya Nadella.

Ontegenzeggelijk een capabele manager en ws. twee maal zo slim als iedereen hier. Geen visionair, veranderaar of echte leider of hij moet iedereen gaan verrassen. Dat is ook niet wat Ballmer en Gates wilden, dus prima. Blijft over het etterende besef dat er 'iets' moet veranderen binnen Microsoft.

Aan de andere kant: al verandert er in de komende 5 jaar niets, dan is het bedrijfsleven waarschijnlijk nog steeds verslaafd aan het Office en Windows ecosysteem en blijven de kruiwagens met geld gewoon binnenstromen.

edit:typo

[Reactie gewijzigd door snirpsnirp op 4 februari 2014 16:40]

Leuk dat je precies bij de onderhandelingen was. Je praat alsof je er zelf een deel van uitmaakte.
Er is gedurende de procedure opvallend veel gelekt naar media, dus publieke bronnen volstaan. Niettemin zal ik er wat bronnen bijplakken, wellicht dat je dat insinueerde.edit: links toegevoegd

[Reactie gewijzigd door snirpsnirp op 4 februari 2014 17:03]

Hoezo geen leider?

Hij leidde al meerdere divisies bij Microsoft, met groot succes.
Ik heb bewust het woord "leider" gebruikt en niet manager of hoofd. In het algemeen en in het bijzonder bij het Angelsaksische model is de CEO primair verantwoordelijk voor de strategie en de implementatie daarvan.

Tot voor kort was dat bij Microsoft niet anders en hebben Ballmer en Gates die rol bekleed. Een divisiehoofd is dan ook een divisiehoofd.

Nu is er alle indicatie dat Gates die rol weer meer naar zich toe zal trekken, lees ook de bronnen die ik eerder meldde en het achtergrondstuk dat Tweakers heeft geplaatst.

Ik hoop dat ik het duidelijker voor je heb kunnen maken.
Even over waar vind je dat nog, Iemand zo lang bij het bedrijf.
Een CEO komt vaak uit de interne gelederen.
Nokia, Samsung, philips, Rabobank, Apple, allemaal eigen werknemers
proficiat, geniet maar verder van je gigantische beurswinsten die je met deze info hebt gemaakt :z
Mja, ik vind het anders best knap dat hij in zo'n korte tijd Nokia heeft weten te transformeren. Nokia is beetje bij beetje weer uit het dal aan het klimmen en daarbij heeft hij de belangrijkste assets(eco systeem met o.a. Here, Transit) weten te behouden. Daarbij heeft hij Nokia's camera technologie verder uitgebouwd(808 > Lumia) zodat het merk zich echt onderscheid van de overige smartphone makers.

Hij had ook voor de makkelijk weg kunnen kiezen en al zijn eieren in het mandje van Google kunnen leggen maar dan had Nokia niets meer geweest dan een hardware boer terwijl Nokia een bedrijf is wat software en hardware goed met elkaar weet te verbinden. Dit zie je ook overduidelijk terug in de huidige Lumia's. Sterker nog diensten als Transit en Here concureren direct met Google's diensten dus 3x raden wat Google ermee had gedaan ;)

[Reactie gewijzigd door Miki op 4 februari 2014 16:31]

Ik weet het niet hoor. Ik denk dat als Nokia ingezet had op het verder ontwikkelen in de richting van de N9 dat ze er dan veel beter voor zouden staan. Ze hebben een hoop innovatie weggedaan om Windows ervoor in de plaats te doen. Niet voor niets zijn er een hoop engineers weggegaan om met Jolla verder te gaan.

De goede lumia camera's lieten erg lang op zich wachten omdat windows phone er niet goed mee om kon gaan (zie gat tussen 808 pureview en de lumia 1020), met de hardware hadden ze de voorsprong allang met de Nokia N8.
Ik weet het niet hoor. Ik denk dat als Nokia ingezet had op het verder ontwikkelen in de richting van de N9 dat ze er dan veel beter voor zouden staan

Nokia had geen keuze. Het geld was op. Mensen vergeten vaak dat de ellende al ingezet was voordat Elop kwam. Diverse reconstructies lieten zien dat het een enorme bende was binnen Nokia, met de N9/Meegoo teams en Symbian teams die elkaar bestreden en alles dubbel deden. Er werden miljarden aan gelden verbrand zonder noemenswaardig resultaat.

Verder had Nokia een hardware probleem. De N8 kwam al uit met matige hardware specs (al had die wel een prachtige camera en 720 hardware HDMI). En de N9 was gewoon een achterloper op hardware gebied hoe mooi ook het design en vloeiend de software. De modem echter was een verouderde HSPA variant en er was bij Elop's binnenkomst nog niet eens een roadmap voor 4G/LTE!

Ti - jarenlang Nokia hofleverancier - had verder reeds aangekondigd exit te gaan uit de mobiele markt, hetgeen de geschiedenis in zal gaan als een van de meeste briljant getimede exit-manourvre in de tech industrie. Nokia echte had toen een groot probleem, want hun gehele Symbian ontwikkelingen SDK en tools waren gebaseerd op Ti met in het kielzoch STM. En hun Meego tools en SDK waren ook gebaseerd op Ti, met in het kiezoch heel in de verte Intel.

Echter partners STM en Intel waren niet instaat een compleet mobiel platform te maken, dus Nokia moest opeens naar oude patenten vijand Qualcomm overstappen. En dat terwil ze dus al een achterstand hadden, en de miljarden aan R&D kosten de tent uit lekten. Er was letterlijk geen geld voor eigen ontwikkeling.

Men moest dus of naar Android of naar Windows Phone. Men koos Windows Phone omdat Microsoft miljarden aan cash bood en omdat men niet verwachte dat men tegen het geweld van de bestaande Android grootmachten een unieke belevenis konden bieden. Gezien de slachting van gevestigde namen in die sector onder Android makers is dat geen gekke gedachte. Waarom zou Nokia slagen waar Motorola, Ericson, Sony en HTC allen faalden?

Nokia is ten onder gegaan aan totaal eigen mismanagement. Dat Elop geen redder is geweest en zijn saneringspoging uiteindelijk gewoon een overname werd is waar, maar hij is niet de aanstichter van het kwaad. Het bedrijf was al op de rand van de afgrond voordat hij kwam.
Interessante reactie, thanks :)
Daarom schreef ik ook in mijn reactie "het laatse zetje".
Ondanks dat Jolla er veelbelovend uitziet zijn er maar weinig telco's die staan te springen om met Jolla aan de slag te gaan. Tizen het "stiefbroertje" van Jolla doet het op dit moment niet veel beter en dat project kon steunen op bedrijven als Samsung en Intel.

Windows Phone is ondanks een forse achterstand zich nu toch echt aan het ontpoppen als de nummer 3 van mobiele OS'en. Waarbij Nokia het merendeel van die inspanning voor haar rekening neemt. Een transitie inclusief het invoeren van een nieuw platform kost nu eenmaal tijd. Blackberry is eigenlijk de klap niet meer te boven gekomen sinds zij hebben geprobeerd over te stappen op het QNX platform. Ook daar is niets mis mee(prima OS met handige features) maar zijn volledig in de vergetelheid geraakt. Dan kun je Elop van alles en nog wat verwijten maar het is hem wel gelukt om van niets Nokia met Windows Phone op de kaart te zetten.

[Reactie gewijzigd door Miki op 4 februari 2014 17:13]

Hoe komen mensen er toch telkens bij dat Nokia uit het dal aan het kruipen is?

Nokia is over en uit. Na de overname blijft er een tak netwerkapparatuur over, en dat is het dan, het hart van het bedrijf is dan in handen van Microsoft. Een slechter scenario voor Nokia is niet te bedenken.
Helemaal niets, net als aan jouw opmerking. Maar ik kan het herformuleren: Nokia, het bedrijf zoals de meeste mensen het kennen, als grootmacht in mobieltjes, is over. Dat is andere koek dan uit het dal kruipen.
Waarom schreef je dat dan niet direct op? Scheelt mij weer een reactie. Nokia is over en uit is iets anders dan dat ze als grootmacht van mobieltjes niks meer voorstellen. En dat lijkt mij logisch als je de boel verkoopt. Wel knap dat je daar een +1 voor krijgt.

[Reactie gewijzigd door GerCor op 5 februari 2014 11:38]

De +1 of -1 interesseren me niet. Het doel van mijn reactie was om te stellen dat het met Nokia helemaal niet goed gaat, althanks ik vind dat indien je belangrijkste onderdeel overgenomen wordt, dat het niet veel slechter kan.

Daarom verbaas ik me keer op keer dat mensen stellen dat Nokia uit een dal gekropen is en dat het er goed mee gaat. Misschien bedoelen die mensen dat het met de Nokia toestellen, binnenkort Windows toestellen, vrij goed gaat.
Inderdaad wel een opvallende keuze, Elop probeerde zich teveel te profileren in de media en dacht dat hij al binnen was. Ben wel benieuwd wat deze keuze voor de mobiele divisie gaat betekenen. Zeker nu Elop onder Nadella moet gaan werken als Vice President terwijl hij CEO wilde worden.
Blij met deze opvolger! Hoewel het een relatief onbekend persoon is, ten opzichte van de andere kandidaten, ben ik toch blij dat Microsoft voor hem heeft gekozen. Stephan Elop, van Nokia, zag ik toch zeker niet zitten; met zijn plannen om o.a. de Microsoft Xbox en Music tak af te stoten.

Ben erg beniewd wat hij met zijn drive voor innovatie gaat introduceren. Hopelijk meer hardware met het Microsoft stempel en snelle updates voor Windows (Phone)!
Stephan Elop, van Nokia, zag ik toch zeker niet zitten; met zijn plannen om o.a. de Microsoft Xbox en Music tak af te stoten.
Mooi altijd hoe een gerucht zonder enige bronvermelding nu al als feit is aanvaard. :)

Of eigenlijk niet mooi natuurlijk: het toont maar weer eens aan in welke erbarmelijke staat tech-journalistiek zich bevindt momenteel.
Uit deze bron van The Verge blijkt dat hij het gezegd heeft in een interview. The Verge is doorgaans toch betrouwbaar. Overigens ging het om Xbox en Bing ipv Xbox en Music.

Dus niet helemaal een gerucht zonder bronvermelding :)
The Verge heeft het gebaseerd op een verhaal van Bloomberg dat niet rept over een interview, maar
three people with knowledge of his thinking.
als bron aanhaalt. Drie mensen die verder niet met naam genoemd worden. Wat is "Knowledge of his thinking"? Zijn ze helderziend? Is het familie? Ex-collega's? Waarom zouden we aan moeten kunnen nemen dat die "kennis" ook echt iets waard is? Het wordt niet verteld. Dat maakt het dus niet meer dan een gerucht zonder echte bron.

En hiermee onderschrijven we meteen het probleem: Bloomberg roeptoetert iets dat niet geverifiŽerd kan worden, en hup, de tech-media neemt het klakkeloos over en iedereen denkt dat het een onbetwistbaar feit is en haalt het nog jaren daarna aan als "bewijs". En Bloomberg en The Verge intussen maar advertentieclicks binnenslepen met die troep.

Dit soort praktijken doen de industrie alleen maar kwaad. :(

[Reactie gewijzigd door HooksForFeet op 4 februari 2014 16:56]

Precies. Zolang we het de man zelf niet horen zeggen is het wat mij betreft niet waar. Media is over het algemeen pulp.
Stephan Elop, van Nokia, zag ik toch zeker niet zitten; met zijn plannen om o.a. de Microsoft Xbox en Music tak af te stoten.
Dan heb ik fantastisch nieuws voor je.
Elop will still rejoin Microsoft shortly to lead an expanded devices team focused on Surface, Windows Phones, and Xbox.
En die vent ligt echt niet wakker van zijn imago als het gaat over zaken af te bouwen. Hij zal er waarschijnlijk alles aan doen om die divisie winstgevend te maken en dat mogelijk door nog meer zijn ideeŽn proberen door te drukken.
Mooi altijd hoe een gerucht zonder enige bronvermelding nu al als feit is aanvaard.
Lijkt mij toch geen zot idee voor een bedrijf die eigenlijk al handenvol geld heeft verloren (ze hebben er meer ingepompt dan dat ze eruit hebben gehaald) aan heel het Xbox verhaal. Leuk dat het sympathie oplevert bij gamers, maar MS is geen filantropische instelling.

Mag ik er je op wijzen dat er toch een niet onbelangrijk groep van machtige aandeelhouders zijn die dat idee genegen zijn. Dat idee van Bing, Xbox en HW te dumpen om meer te richten op Microsoft hun sterkten is echt niet nieuw. Zeker niet als die ook onder druk te komen staan.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 4 februari 2014 18:52]

Ook weer van horen zeggen zeker? Of ken jij die groep van machtige aandeelhouders persoonlijk en hebben ze jou dat zwart op wit in een briefje bevestigd?
Ik moet zeggen dat ik hem er op de foto erg sympathiek vind uitzien en Microsoft gelijk een wat hippere (minder nerdachtige) uitstraling vind geven. :)
Satya Nadella minder nerdachtig ? Hoe kom je daar bij ? Hij ziet er echt wel uit als een Łber-nerd. Qua uiterlijk lijkt hij aardig op David Cross, die super-nerd "Newton" speelt die op z'n 40e nog steeds bij z'n moeder op zolder woont in de film Men in Black 2.

http://images2.wikia.noco...ack/images/a/a7/26793.gif

Zal beslist een aardige gast zijn, maar CEO van het grootste softwareconcern ter wereld ? We zullen het wel zien; ik heb er een hard hoofd in.
Als je het vergelijkt met Gates is er een wereld van verschil.
Daarbij zei ik: 'ik hem er op de foto erg sympathiek vind uitzien', met andere woorden een mening. 'Hij ziet er echt wel uit als een Łber-nerd.' stel jij als een feit. Wat niet klopt omdat jij dat vindt :)
Hij wordt anders op Google wel door iedereen als een goed leidinggevend persoon betiteld, lijkt mij dan juist de beste optie, de beurs reageert ook heel positief op het nieuws.
Misschien was het toch beter geweest om een externe CEO in te lijven i.p.v. iemand die al decennia lang bij je eigen bedrijf werkt. Het risico is namelijk dat Satya door al die jaren trouwe dienst oogkleppen heeft opgekregen waardoor hij in dat geval niet de aangewezen persoon is om Microsoft een geheel nieuwe weg in te krijgen. Ballmer moest ook het veld ruimen omdat hij niet goed heeft opgelet en verkeerde beslissingen nam.
Ik denk dat er aardig wat uren en geld in vooronderzoek is gestoken. MS zal met zo'n cruciale beslissing niet over ťťn nacht ijs gaan :)
Ach ja, het aloude "wat je van ver haalt is lekker". Serieus, een CEO die het bedrijf door en door kent, weet hoe het echt werkt, is van veel grotere waarde dan iemand van buiten die de wijsheid in pacht denkt te hebben. Satya is verantwoordelijk voor de laatste successen van Microsoft en heeft daarmee al bewezen een goede richting te kunnen kiezen. Een groot bedrijf als Microsoft (dat nog steeds goud geld verdiend) moet echt geen plotselinge koerswijziging gaan doen. En heeft dus zeker geen CEO nodig die zegt "we gaan alles anders doen". Een de koers van een volgeladen olietanker moet je subtiel bijstellen.
Misschien was het toch beter geweest om een externe CEO in te lijven i.p.v. iemand die al decennia lang bij je eigen bedrijf werkt.
Ja, laten we Leo Apotheker vooral niet vergeten :P
Dat heeft echt briljant gewerkt inderdaad.
'Verkeerde' beslissingen waardoor ze nu record-inkomsten halen van 80 miljard dollar per jaar?
Al blijft het de vraag in hoeverre dat aan Ballmer lag. In de periode dat hij CEO was is de ICT markt gigantisch gegroeid o.a. doordat veel ontwikkelingslanden zich als een gek gaan ontwikkelen.
Ja? En als jij bakker bent en je bent gewend 10 broden te bakken per dag omdat je niet meer klanten hebt. Maar dan krijg je 1.000 klanten per dag en ga je 1.000 broden bakken. Ligt dat dan aan jou als bakker of aan die 1.000 klanten? Lijkt mij de juiste beslissing als bakker, of je moet vinden dat 10 broden per dag genoeg is, en die 990 andere klanten krijgen de pest maar.
Microsoft is een bakker die je ongevraagd broden door de strot duwt zodra je een nieuwe broodtrommel koopt en je thuis nog een prima brood hebt liggen. Geen wonder dat je dan zo veel "klanten" hebt.

Zover even de vergelijking tussen jouw bakker en een computerwinkel die enkel hardware met Windows verkoopt.
Under Ballmer's tenure as CEO, Microsoft's annual revenue has surged from $25 billion to $70 billion, while its net income has increased 215 percent to $23 billion, and its gross profit of 75 cents on every dollar in sales is double that of Google or International Business Machines Corp.[20] In terms of leading the company's total annual profit growth, Ballmer's tenure at Microsoft (16.4 percent) has surpassed the performances of other well-known CEOs such as General Electric's Jack Welch (11.2 percent) and IBM's Louis V. Gerstner, Jr. (2 percent).[18] These gains have come from the existing Windows and Office franchises, ....
http://en.wikipedia.org/wiki/Steve_Ballmer

Hij heeft heel veel goeds gedaan voor het bedrijf, natuurlijk maakt die wel eens fouten. Voor hem was dat een goed moment om het wiel aan iemand anders te geven, niets mis mee.

[Reactie gewijzigd door Oxidda op 4 februari 2014 16:19]

Die man is vanaf 2000 CEO. Na 13 jaar is het niet zo gek dat iemand eens wat anders gaat doen.
Wat anders gaat doen? Ik denk dat de arme man na 13 jaar 90 urige werkweken wel eens rust heeft verdiend.
Volgens mij ben jij degene met oogkleppen op. Ballmer heeft de winst die Microsoft haalt door het dak laten gaan, Ballmer heeft een hele reeks successen op zijn naam staan. Natuurlijk heeft hij ook nu en dan fouten gemaakt, maar wijs me aub 1 CEO aan die dat niet heeft gedaan. Daarbij is Ballmer zelf opgestapt, je kan best zeggen dat het onder druk zou zijn geweest, maar zolang dat niet wordt bevestigd en het verhaal is dat hij zelf opstapt, is hij zelf opgestapt. Daarmee basta.

Daarbij is het ook belangrijk om in te denken dat Ballmer de 2de CEO was en aan het eind van zijn tijd bestaat Microsoft al meer dan 30 jaar. 2 CEOs op 30 jaar tijd is extreem uitzonderlijk, hoe lang is Ballmer nu al CEO? Het is best logisch dat je na 10 jaar zegt dat het genoeg is geweest, er staat geweldig veel druk op je als je hoofd bent van 's werelds grootste software bedrijf.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 4 februari 2014 18:19]

Mooi! Ik vind - cosmetisch gezien - Nadella overkomen als een intelligente, vriendelijke, verstandige en genuanceerde man die goed keuzes kan maken. Op dat gebied al een behoorlijke verbetering ten opzichte van Steve Ballmer.
'cosmetisch gezien'... Vind ik op zich al redelijk grof om eerlijk te zijn.

OT: Nadella heeft inderdaad een stevige trackrecord bij Microsoft.
Nou, ik vind dat niet grof eerlijk gezegd. Hij ziet er representatief uit voor zo een bedrijf. Als je keek naar de rust die Bill Gates uitstraalde, met een hoog 'nerd-gehalte' (absoluut in de positieve zin van het woord!) en daarna Steve Ballmer.. Die niet wist wanneer hij kon stoppen met springen en schreeuwen.. Ach ja..

On topic weer, had eigenlijk wel verwacht dat deze man het zou worden. Als je kijkt naar zijn prestaties binnen zijn eigen afdeling waren die op z'n zachts gezegd, uitstekend te noemen. Als hij hetzelfde weet te doen met Microsoft in de toekomst, why not?
Ik ben nog steeds een grote van Ballmer. Geweldige producten zijn gelanceerd terwijl hij CEO was, samen met recordopbrengsten. En hij stond misschien (2x?) te springen en te roepen, maar hij is gewoon niet beschaamd om te tonen dat hij het bedrijf dat hij van kleins af aan heeft gekend en opgestart heel graag ziet.

Ik heb daar alleen maar respect voor. Ongeacht zijn 'cosmetisch' uiterlijk.
Los van 's mans uiterlijk en manier van doen vind ik nu niet dat hij een geweldig track record heeft. Even kijken welke evoluties er waren en wat Ballmer ermee deed:
1/ Opkomst van het internet: MS geloofde er niet in, bouwde eigen netwerk MSN uit. Geflopt (maar dit was misschien voor Ballmer).
2/ Inkomsten halen uit advertenties: MS was hopeloos laat. Probeerde de markt van Yahoo binnen te halen door Yahoo op te kopen maar Ballmer pakte dat zo lomp aan dat de deal niet doorging.
3/ Zoekmachine's. Weerom was MS hopeloos te laat. Hoe heet het nu? MS Search, Live Search? Bing? Who cares.
4/ Muziekplayers: MS ging deze markt even inpalmen met Zune. Herinnert zich iemand Zune uberhaupt?
5/ Mobiele telefoons: iedereen kent de reactie van Ballmer toont hij de eerste iPhone zag. En zo werd MS voorbijgestoken door Apple en Google. Ze vechten nog steeds met WP dat nou ook niet echt het verwachte succes is.
6/ En verder: wat een miskleun was Vista zeg. En veelbelovende producten als MCE (woonkamer) en WHS (NAS) heeft Ballmer stopgezet.

Toegegeven: er waren goeie dingen. Azure. Xbox. Maar globaal gezien vind ik Ballmer een complete mislukking. Bijna elke keer hij een strategisch cruciale beslissing moest nemen nam hij de verkeerde.
Het argument van 'laat zijn' vind ik waardeloos. Ik vind het belangrijker dat het GOED is dan dat ze er het eerst mee zijn.

En inderdaad er zijn ook grote fouten gemaakt.

Ik heb een Zune HD, prachtig apparaat, maar Microsoft stond er niet achter (ook niet qua marketing) dus niemand kent het. Zonde.

Zoekmachines. Ik gebruik exclusief Bing voor engelse zoekopdrachten en Google voor Nederlandse. Ik vindt Bing superieur in het Engels, maar nog achterhinken in niet-US/UK landen.

En Microsoft is nooit een advertentie-bedrijf geweest, dus waarom straf je ook daar weer af dat ze 'niet de eerste zijn'.

Wat maakt dat nu eigenlijk uit? Eerst != het beste.

edit: typo

[Reactie gewijzigd door Jarrichvdv op 4 februari 2014 16:51]

Als CEO is het je taak het bedrijf te doen groeien. MS had al zo goed als de volledige PC markt in handen met Windows. De enige manier om dan te groeien is nieuwe markten aan te boren. Dat is een kwestie van snel in te zien dat er een nieuwe markt aan het ontstaan is en marktaandeel verwerven. Daar is Ballmer niet in geslaagd.

Als je als CEO je bedrijf een product laat ontwikkelen dat misschien wel "het beste" is, wat dan ook is, maar je krijgt het niet verkocht, dan heb je gefaald.

Als je als CEO verschillende nieuwe markten niet op tijd herkent (advertentie, zoek, mobiele apparaten) en zo je concurrenten die markten laat inpalmen waardoor je inkomsten misloopt, dan heb je als CEO gefaald.
Als je naar de omzetcijfers kijkt van MS, dan zie je dat er continu sprake van groei is geweest. Neemt niet weg dat de omzet hoger had kunnen zijn als de 'flops' er niet waren geweest, maar blijkbaar staan er hier continu andere successen tegenover waardoor toch de omzet kan groeien.

Windows Azure is bijvoorbeeld een doorslaand succes (groei van 100% en vormt 50% van microsoft omzet), maar dit product is wat minder breed uitgemeten omdat het zich niet op de consumentenmarkt richt.
MS heeft het inderdaad niet slecht gedaan op de gebieden (server, cloud) die bij hun kernactiviteiten aansluiten (de PC markt zeg maar) en er is ook omzetgroei.

Maar ze hebben door slechte beslissingen nieuwe markten laten liggen. Om een idee te geven van de grootte van de nieuwe markten: de iPhone alleen genereerde in 2013 meer omzet dan alle producten van MS samen.
Windows Azure is bijvoorbeeld een doorslaand succes (groei van 100% en vormt 50% van microsoft omzet)
Ik vind het een goed product, maar 50% van de omzet klinkt wat veel. Heb je hier een bron van?
MS heeft nog steeds zo goed als de volledige PC markt in handen met Windows.

Even voor je aangepast.

(ik ga Ballmer niet evangeliseren, maar ik erken ook zijn goeie punten)
Onder leiding van Ballmer heeft MS toch de mobiele en tablet boot keihard gemist. Verder 2 geflopte OSjes (Vista en win8) en het marktaandeel browser is verdampt. Ik weet het niet hoor.
IE10 en 11 komen heel sterk naar voor in benchmarks; ook qua reviews. Ze kunnen terug goed mee met de concurrentie.
Die verbetering is pas gekomen nadat ze keihard weggeconcurreerd zijn door firefox en later chrome.
Inderdaad, tot en met IE7/IE8 stonden ze eenzaam aan de top. Dan is er geen concurrentie en we weten allemaal dat concurrentie brandstof is voor innovatie en vooruitgang.

Dus in dat opzicht is het goed dat ze werden weggeconcurreerd; want dit heeft de kwaliteit van Internet Explorer echt deugd gedaan.
Win 8 geflopt? Wat een onzin.
IE heeft nog steeds een behoorlijk marktaandeel. Je kwalificeert Mercedes Benz toch ook niet als verliezer omdat hun marktaandeel sinds 1890 zo hard achteruit teruggelopen is? Concurrentie en het ontbreken van majeure ontwikkelingen na browserbased internet heeft gewoon impact op je marktaandeel, daar is niets vreemd aan.
Alle bedrijfstakken waar hij werkte waren destijds wel winstgevend dus als dat nu bij heel MS nog meer kan worden. Ik vermoed dat deze man ook dichter bij het oude desktop gebruik blijft bij Windows9 en een tablet deel met veel cloud gaat laten ontwikkelen.
Over dat desktop en tablet-cloud ding... laat maar komen :-)
Smaken verschillen. De man is nauwelijks te verstaan als hij Engels spreekt. Het accent klinkt iets Duits maar je zou toch denken dat hij uit India komt, o.i.d. Mij spreekt de man helemaal niet aan. Veel nietszeggende woorden, maar ja, als je in de Cloud leeft.

We gaan het zien. Laten we beginnen met positief te zijn, kan er altijd beetje bij beetje van af.
foto: http://images.itnewsinfo....riginale/000000037258.jpg best veel mensen zullen zien ahja die heb ik al gezien ;)

edit: tweakers heeft er ook foto bijgezet

[Reactie gewijzigd door Rigs op 4 februari 2014 15:17]

Windows Azure is top en Bing doet het zeker niet slecht. Deze man weet dus wel van wanten.

Ik ben benieuwd! :)
Het lijkt mij een verstandige keuze, maar tijd zal leren of hij het als CEO beter doet dan zijn voorganger.
Schouders eronder en met de bezem door die tent ;)