Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 261 reacties
Submitter: RayoOyar

Volgens geruchten zou Sony van plan zijn om smartphones met het Windows Phone-besturingssysteem uit te brengen. Daarmee lijkt Sony op eerdere plannen terug te zijn gekomen, toen het bedrijf zei juist geen gebruik van Microsofts OS meer te zullen maken.

De geruchten zijn afkomstig van The Information, die stelt over een bron te beschikken bij Sony. Het bedrijf zou van plan zijn om half 2014 een smartphone met het Windows Phone-besturingssysteem op de markt te brengen. Verder zijn er geen details bekend van de plannen van Sony.

Meer dan een jaar geleden liet Sony nog weten zich niet langer bezig te zullen houden met Windows Phone. Microsoft heeft echter onlangs de licentiekosten voor het mobiele besturingssysteem flink teruggebracht; waardoor het OS mogelijk toch weer interessant geworden is voor Sony.

Er kwamen onlangs tevens specificaties naar buiten van twee Sony-smartphones die dit jaar uit moeten komen. De toestellen hebben de codenamen Sirius en Canopus, zo claimt de Chinese site Digi Wo. Beide apparaten moeten nog in de eerste helft van het jaar uitkomen, waardoor het zeer waarschijnlijk om Android-toestellen gaat. De Sirius zou een 5,2"-scherm hebben met in de behuizing een Snapdragon 800-soc. De Canopus zou hier nog een schepje bovenop doen met de nieuwere Snapdragon 805-soc. Het schermdiagonaal zou 5" bedragen.

Mochten de geruchten kloppen is het waarschijnlijk dat een aankondiging snel volgt. Binnenkort gaat de CES-beurs van start, terwijl in februari weer het Mobile World Congress wordt gehouden. Aannemelijk is dat Sony een van de twee beurzen aangrijpt om zijn producten wereldkundig te maken.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (261)

Windows Phone heeft niet eens eigen gratis navigatie software van zichzelf, dus geen Nokia drive voor Lumia's
"Windows Phone heeft niet eens eigen gratis navigatie software van zichzelf, dus geen Nokia drive voor Lumia's "

Wel bijblijven in 2014..... ;)

Windows Phone heeft een licentie voor Nokia Here zodat nieuwe toestellen gewoon Here gratis kunnen downloaden uit de store.
Andere gratis navigatie kun je ook gewoon downloaden, welke jij wilt.
En ten derde zijn de Lumia`s van Nokia en hebben alle Lumia`s Nokia Drive...

En dan bedoelde je waarschijnlijk "geen Nokia Drive voor andere fabrikanten zoals Sony" ( □ don`t show this tip again).
Daarop is het antwoord dus;
Jawel hoor, zelf installeren.Vanuit de app- store natuurlijk. Drive is uit bèta en al sinds een tijd vrijgegeven in Nederland voor vrijwel alle WP toestellen die het kunnen draaien.

Dus hoe je zoveel fouten in één zin kan krijgen? Of was het een troll? :X

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 1 januari 2014 12:41]

"Additionally, Microsoft will become a strategic licensee of the HERE platform, and will separately pay Nokia for a four year license. This revenue stream is expected to substantially replace the revenue stream HERE is currently receiving from Nokia's Devices & Services business internally. If the transaction closes Microsoft is expected to become one of the top three customers of HERE. "

http://press.nokia.com/20...ion-all-cash-transaction/
Klopt, maar het gaat hier om een derde partij, Sony.
Dus navigatie is onzeker.
De software is voor non-Lumia's verkrijgbaar voor 35 piek?
Volgens mij zijn alle Here apps ( behalve "Beer! Here!" ) gratis te downloaden in onze shop.
De andere press release op 3 september van Nokia vermeldt dat de navigatie door MS wordt (inmiddels vrijwel is) overgenomen.

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 1 januari 2014 14:55]

Ja en het is een telefoon? Sorry hoor, maar als je daar een smartphone op gaat uitzoeken, gaat dat wel een beetje erg ver. Daarnaast zijn de out-of-the-box navigatie mogelijkheden van de andere twee nu ook niet de meest geavanceerde. Er is dan wel iets vergelijkbaars te vinden wat ook gratis is.
Dat argument gaat al lang niet meer op. Een telefoon is geen telefoon meer. Het is een camera, een betaalmiddel, een navigatiesysteem etc..

En om die reden heb ik geen HTC maar Nokia WP8 toestel gekocht. Want daar zat gratis navigatie op.
hoor je jezelf wel een bezig?
een toestel kopen van een paar honderd euro is blijkbaar geen probleem, maar navigatiesoftware voor 35 euro is er te veel aan?

als je twijfelt tussen 2 toestellen kan de softwarebundel uiteraard de doorslag geven, maar je limiteren tot is best stom
Toegegeven op dit moment gaat je argument op. Maar destijds was er amper een app voor navigeren voor WP8. Dat heeft Nokia allemaal later geïntroduceerd. Dus toen was de keuze snel gemaakt. Of een HTC 8x voor ¤300 en geen navigatie en dus een losse TomTom á ¤100 kopen. Of een Lumia 920 voor ¤400 (grijze import, toestel was er nog niet in NL). Dat was geen limitatie, dat was afwegen.
Navigon was op Windows Phone 7.5 al geweldig was op mijn LG, toen was Nokia er nog amper mee begonnen
Euh... ooit wel eens Here geprobeert uberhaupt?
Ik had Lumia 800 al met navigatie en volgens mij zijn tomtom en navigon er ook al heel lang
Hoor jij jezelf wel bezig? Waarom én een telefoon én nog eens software kopen als je het in 1 kan krijgen, waarbij je bij Nokia nog eens stevige degelijke telefoons krijgt. Kijk even voor je reageert graag...
De combinatie van (unofficial) Google Maps en Waze werkt anders prima hoor! En dan heb je nog GMaps. Een van mijn eerste problemen met WP8 was inderdaad de navigatie, maar dit is inmiddels redelijk opgelost :)

[Reactie gewijzigd door thefal op 1 januari 2014 11:52]

Dan installeer je toch gewoon Waze? ;) Staat in de Windows Store...
Apple en Google kopen ook hun kaarten ergens anders...
Navigatie zit daarnaast ook in Bing Maps. Dus ze hebben het wel, maar HERE is veruit de beste navigatie integratie die er is:
Offline, naadloos van auto naar voetganger naar openbaar vervoer, integratie van restaurant en winkel reviews... En gebouwd voor mobiele devices....

Dus waarom dan nog Bing Maps gebruiken als je al wat beters hebt voor je mobiele line-up.
Ik heb nooit betaald voor HERE drive.

En juist wat betreft kaarten is WP8 superieur, zeker als je in het buitenland zit. Je kunt kaarten downloaden, en zonder te roamen gewoon zoeken op die kaarten, en met GPS (gratis, ook in het buitenland) volgen waar je bent. Dus nooit meer de weg kwijt in het buitenland, en dat gratis want niet roamen. Een absolute winner wat mij betreft,
Bing Maps is ook navigatie software, daarbij hebben Lumia eigenaars, 92.1% van de WP gebruikers het gratis HERE Maps.
alle windows phones krijgen gratis de maps app mee. Navigatie alleen ontbreekt daar de gesproken navigatie bij. Je moet lezen, maar offline navigatie en heel goede ook nog, zit er gewoon bij!
Windows Phone ontwikkelt zich steeds verder. Het semantische en intuitieve WP8/W8.1/WRT begint zijn vruchten af te werpen heb ik het idee. Lumia heeft met de goedkopere toestellen dan ook gezorgd voor een influx aan verkopen. Mooi zo!
Bovendien is de kwaliteit van WP8 een stuk beter dan Android op het gebied van efficientie, stabiliteit, veiligheid en gebruiksvriendelijkheid. Ook kan Sony zich op deze manier onderscheiden van de grijze massa van fabrikanten zoals Samsung, LG, Huawei, HTC, Motorola die op Samsung na nog nooit een euro winst hebben gedraaid op hun Android toestellen.

[Reactie gewijzigd door Dr. Rockzo op 1 januari 2014 12:17]

Ik heb nog nooit gehoord dat WP8 stabieler is dan Android, dat klinkt als het verhaal 'iOS is stabieler dan Android' en uiteindelijk bleken iOS apps toch net iets vaker te crashen.
Bron: http://www.forbes.com/sit...than-android-a-data-dive/

Ook gebruiksvriendelijkheid kan je vraagtekens bij zetten, Apple is daar vooralsnog heer en meester in, maar of WP nou beter is dan (stock) Android.. Denk het niet

Veiligheid klopt wel grotendeels, maar Android is zeker niet onveilig als je alleen de Play Store gebruikt.

Efficiëntie, voorlopig nog wel. ART maakt dat voorlopige voordeel ook ongedaan.
Bron: http://www.androidpolice....2-years-debuts-in-kitkat/

[Reactie gewijzigd door calvinturbo op 1 januari 2014 12:39]

Sinds ik naast een Android ASUS TF300 heb ik nu ook een ASUS T100 met Windows 8.1. Ik betrap me er nu regelmatig op dat ik de Windows 8.1 manier van applicatie wisselen probeer te gebruiken op de Android tablet. Dat terwijl ik die TF300 al heel lang heb en die metro tablet interface nog maar net.

Mijn enige conclusie is dat die Windows methode blijkbaar intuïtiever is dan de Android methode.

Wat ik aan powerapps nodig heb, te vergelijken met rooten van Android, kan ik in mijn geval gewoon installeren in Windows want in dit geval is het een volwaardige windows versie.

Hoewel ik erg pro open en open source software ben moet ik helaas toch met pijn in het hart toegeven dat het touch gedeelte van Windows 8.1 prettiger werkt dan Android (in elk geval 4.2.1 want nieuwer heb ik nog niet gezien). Overigens zo open source is Android ook niet meer, alle key onderdelen die je eigenlijk niet kan missen zijn Google propriatery en officeel alleen beschikbaar voor leden van de Open Handset Alliance en niet voor AOSP.

Met andere woorden, ik zie steeds meer toekomst in mobile Windows en steeds minder in Android. Jammer dat Google het zo verprutst. De zet van Sony om het toch weer een kans te geven is denk ik heel slim.
Windows 8.1 (niet RT) heeft ook net zoveel vrijheid als Android.
Windows Phone daarintegen, waar het in dit artikel over gaat, heeft dat niet, dat is een closed-OS.

Het Android OS is nog steeds open source, ondanks dat Google veel overhevelt, wat ook weer als voordeel heeft dat je updates via de Play Store binnenkrijgt en niet via je OEM. Kijk maar naar Amazon, Android kan nog steeds worden gebruikt als basis voor een bedrijf dat geen Google diensten erop wilt.
Niet helemaal waar. Er zijn in essentie eigenlijk 2 Android versies. 1 is die van Google waar al diens services bij zitten waarmee het algeheel pakket vele closed source code bevat. De 2de is die van de AOSP waar onder andere de fork van Amazon op is gebaseerd. Deze bevat geen Google services. De Android waarop jij doelt (die Google distribueert) kan je niet zomaar gebruiken omdat licentie geld moet worden betaald voor Googles services, waar onder Play.

Edit: Foute organisatie, zoals aangeduid door pe1dnn.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 1 januari 2014 16:11]

Bijna goed. De AOSP versie is de opensource versie, die kan iedereen klonen. Nou ja, iedereen, niet helemaal.

De andere gesloten Google versie is namelijk OHA waarvoor je verplicht een licentie met Google nodig hebt en waarmee je dan ook de Google apps mag meeleveren, waaronder de o zo belangrijke Google Play app. Geen enkele grote fabrikant kan daar om heen, dat is gewoon een must have wil je telefoons kunnen verkopen, dus moet je lid zijn van de OHA en dus een licentie met Google sluiten.

Echter met ondertekenen van de OHA licentie mag een fabrikant ook geen AOSP versie meer uitbrengen. Er is dus bijna geen enkele fabrikant die dat zich veroorloven kan.

Amazon gebruikt de AOSP versie en kan het zich wel veroorloven omdat dat een partij is die zelf een grote app store kan opzetten. Een andere grote partij zijn de Chinezen, die toch al lak hebben aan Google en vervangen de Google versies met eigen vervangers.

Ondertussen investeert Google niet meer in AOSP versies. Zie eerder gelinkt artikel van Ars Technica.. Er is geen woord Spaans bij, AOSP versies blijven steken op inmiddels stok oude versies en nieuwe toevoegen komen komen alleen in de gesloten versies.

Android is in de praktijk al net zo gesloten geworden als IOS en Windows en als je Open Source een warm hart toedraagt zijn alle drie geen optie. Wat rest zijn hobby ROM's waarbij illegaal ook de Google Apps weer worden toegevoegd (in de ROM voor niche ROM's die onder de radar blijven en bij andere via illegale installatie van "gapps").

Misschien is Ubuntu OS of Firefox OS nog wat voor de Open Source liefhebber. Die laatste zou nog erg populair kunnen worden, de OHA verbied namelijk AOSP kloons maar kan geen andere OSsen verbieden.
Hier moet ik je toch echt ongelijk in geven. Zelf heb ik een nexus 7 en een Lumia 925, de Lumia 925 is nog niet gecrashed terwijl de nexus 7 2013 met android 4.3 vier keer in een uur was gecrashed. Daarna de update naar 4.4.2 heeft het gelukkig stabieler gemaakt. Er crashen echter nog steeds veel apps. Ik denk dat het te wijten is aan de app Developer en dat is ook zo bij wp en ios. Dit zegt niet over het systeem. Multitasking gaat op zowel wp als android als ios bijna op dezelfde manier dus. Ik denk dat alle drie de OS-en goed zijn. Android is alleende meest privacy gevoelige van de drie en met android heb je meet resources nodig.
Het is logisch dat er niet zoveel apps crashen voor wp8.
Dat heeft te maken met het gebruik van het .NET famework. Deze techniek zorgt er voor dat de gemiddelde developer geen gevaarlijke dingen meer hoeft te doen. Dingen als memory management worden grotendeels door het framework opgepakt.

Wanneer alleen ervaren developers de gevaarlijke mogelijkheden gebruiken, zullen er veel minder crashes volgen.
En nu moet ik jou weer ongelijk geven, waarbij ik er meten bij zeg dat 1 persoon natuurlijk niet representatief is, wat geldt voor zowel jou als voor mij ;)

Bij mij crasht WP8 juist vaker dan Android. Gisteren nog, ik was muziek aan het luisteren via Bluetooth en ineens viel de telefoon uit. Ook heb ik vaak dat apps als Whatsapp wel opstarten, maar blijven hangen op een volledig zwart laadscherm waarbij alleen de 5 bewegende puntjes te zien zijn. ENige oplossing is dan de telefoon opnieuw starten. Gisteravond gebeurde dat nog met de camera app, ipv snel even een foto te schieten stond ik 10 seconden te wachten tot die klaar was met laden! En dit soort dingen heb ik met Internet Explorer, Agenda, Data Sense etc, om over 3rd party apps nog maar niet te beginnen!

Op Android heb ik dan juist weer geen crashes meegemaakt, afgezien van Custom ROMs, waar de meeste toch niet aan beginnen en waar het de bedoeling is bugs te vinden om de ontwikkeling verder te helpen.

Wederom, 1 persoon is niet represetatief, maar ik denk dat beide systemen genoeg bugs hebben om een en ander te laten crashen of traag te laten werken.
Windows Phone geeft een app ongeveer een seconde of 10 de tijd om te reageren op het 'hervatten...' scherm, en wordt daarna afgesloten. Ik weet niet of dit met het 'laden...' scherm zo.is, maar je zou Ten alle tijde op de stsrtknop kunnen drukken.

als jij dit verteld en het is echt waar is er zeer waarschijnlijk meer aan dr hand
Als je op de startknop drukt kan je weer verder met je telefoon, maar die ene app die aan het laden of hervatten is zal dan nog steeds niet werken, er vanuit gaande dat die Fast App resume ondersteunt, die zal dan blijven laden. Ook dat een app wordt afgesloten kan ik helaas niet onderschrijven, vooral Whatsapp blijft maar doorgaan met hervatten, na 5 minuten was die nog steeds bezig.

Maar ik ga eens contact opnemen met Nokai op aanraden van PatrolNL en jou, misschien is er inderdaad meer aan de hand ;)
Ja ik denk dat ik je daarin gelijk moet geven. zoals ik in de reactie naar Calvinturbo ook zei:

Giswerk, of persoonlijke ervaring wat resulteerde in het voordeel van het os waar je fan van bent.

Het blijft altijd wel vreemd dat je zelf twee systemen hebt en een onderzoek totaal anders uitpakt dan je zelf ervaard.
Niet om te zeuren, maar ik ken (mede door zakelijk) inmiddels honderden mensen met een WP. Als je telf zovaak crashed is hij hardwarematig niet in orde lijkt me. Ik werk nu al 2 jaar met WP op meerdere telefoons en nog nauwelijks crashed meegemaakt, dit klinkt echt niet als normaal.

Wellicht een tip.
Één persoon zegt vrij weinig over hoe stabiel het OS is. Die link die ik aangaf was een onderzoek. Overigens heb ik zelf vrij weinig last van app crashes op Android en het OS zelf crasht al helemaal nooit.

Privacy gevoelig, ja en nee. Je kan niet bepaalde permissies uitzetten, maar je ziet wel in één oogopslag welke permissies de app nodig heeft. Je kan natuurlijk gebruik maken van App Ops (3th party), maar het is nog even afwachten tot Android het App Ops ingebakken in de instellingen krijgt.
Net zoiets als iOS eigenlijk.
Ik bedoel: welke link over de stabiliteit van android tov ios of wp
Het ging niet over WP, het ging over iOS Apps vs Android Apps, omdat vaak werd beweerd dat iOS stabieler is/was dan Android.
Dat klopt niet en vandaar dat ik dus ook het argument 'WP stabieler dan Android' van Dr. Rockzo onderuit haalde, aangezien dat niet bewezen is en ook zo'n fabeltje klinkt.
Waarom klinkt dat als een fabeltje? Je bent bevooroordeeld dat het niet zo kan zijn? Ik had zelf een Galaxy en de ene na de andere app crashte. Logisch ook, want Android lijkt niet zo serieus te zijn met wat ze toelaten in de store. Bij mijn Lumia 820 crasht eigenlijk nooit een programma. Logisch ook, want Windows stelt scherpe eisen aan apps voordat ze in de store terecht komen. Ze mogen eigenlijk niet crashen. An app that closes unexpectedly fails certification.

In mijn ervaring is mijn WP8 telefoon een stuk stabieler dan mijn Android telefoon.
Wat in het onderzoek niet is meegenomen of de versie is gejailbreakt of dat android geroot is ja of nee. Ook zijn er volgens sommige sites conclusies meer ios devices getest. Ben benieuwd eigenlijk. Zelf heb ik op menipad toendertijd met ios5 vrij weinig te maken gehad met crashes, behalve toen ik gejailbreakt had. Daarnaast heb ik nu een nexus met 4.4.2 die vaak crashe(apps) en het scherm werkt af en toe niet precies. Uiteindelijk is de ervaring dan ook het belangrijkste denk ik.
Dat denk ik ook, als jij bijv. een Galaxy S4 zou hebben en die crasht constant, dan is niet vreemd als je daarna een ander toestel kiest, een iPhone of een WP toestel.

Dat die Nexus met 4.4.2 crasht is vreemd, ik heb zelf een Galaxy Note II met Android 4.4.2 en ik heb weinig problemen met apps.
Misschien zijn de apps die jij gebruikt nog niet geupdate voor de laatste versie van Android.. Maar goed, dat maakt een crash niet fijner :)
Wacht... Wat? Er is geen bewijs dat Windows Phone stabieler is dan Android (vele Tweakers hieronder zeggen dat WP stabieler is) en dus zeg je dat Android stabieler is dan Windows Phone? Sorry, maar kan je dat dan wel bewijzen?
Ik beweer niet dat Android stabieler is dan WP, maar ook andersom niet. Er is simpelweg nog geen bewijs voor in de zin van een onderzoek.
Gezien de reacties hieronder, misschien is WP wel stabieler, maar vooralsnog is het giswerk.
Giswerk, of persoonlijke ervaring wat resulteerde in het voordeel van het os waar je fan van bent.
Ik wilde reageren, maar uiteindelijk niet gedaan. Toen een nieuwe 'standaard'-reactie geschreven die als antwoord op jou kwam. Deze reactie kan eigenlijk weg..

[Reactie gewijzigd door GAIAjohan op 3 januari 2014 02:19]

privacy? Nee. Ook al kan je die dingen uitzetten, geeft jou dat een veilig gevoel? Nee en zeker niet bij Google, daar is privacy al helemaal taboe
Ik voel me nu al veilig..
Google is anders beter bezig met privacy dan bijvoorbeeld FB.
En Microsoft lanceert wel allemaal Scroogled campagnes, maar dat wil niet zeggen dat zij een haar beter zijn.
Ook is het maar wat je online zet natuurlijk, ik heb heel veel online staan, maar dat is mijn bewuste keuze.
Je kan er ook voor kiezen om dat niet te doen.

[Reactie gewijzigd door calvinturbo op 1 januari 2014 13:16]

Google is anders beter bezig met privacy dan bijvoorbeeld FB.
https://www.google.be/intl/nl/policies/privacy/
Lees eens de "Gegevens die wij delen" sectie. Zo zuinig zijn ze toch niet...
Als je goed leest wat daar staat, ziet het er anders vrij logisch uit.
:?
Voor de mensen die geen zin hebben om te zoeken:
Gegevens die we delen

We delen persoonlijke gegevens niet met bedrijven, organisaties en individuen buiten Google, behalve in een van de volgende omstandigheden:

Met uw toestemming

We delen persoonlijke gegevens met bedrijven, organisaties of individuen buiten Google wanneer u ons toestemming heeft gegeven dit te doen. We hebben uitdrukkelijk toestemming nodig voor het delen van gevoelige persoonlijke gegevens.

Met domeinbeheerders

Als uw Google-account voor u wordt beheerd door een domeinbeheerder (bijvoorbeeld voor Google Apps-gebruikers), hebben uw domeinbeheerder en wederverkopers die gebruikersondersteuning aan uw organisatie leveren, toegang tot de gegevens in uw Google-account (waaronder uw e-mailadres en andere gegevens). Uw domeinbeheerder kan mogelijk het volgende doen:

Statistieken met betrekking tot uw account bekijken, zoals statistieken met betrekking tot de applicaties die u installeert.
Uw accountwachtwoord wijzigen.
De toegang tot uw account opschorten of beëindigen.
Gegevens openen of bewaren die zijn opgeslagen als onderdeel van uw account.
Uw accountgegevens ontvangen om te voldoen aan de van toepassing zijnde wet- en regelgeving, wettelijke procedures of verzoeken van overheidsinstanties.
Uw mogelijkheden beperken om gegevens te verwijderen of te bewerken of privacyinstellingen aan te passen.
Lees het privacybeleid van uw domeinbeheerder voor meer informatie.

Voor externe verwerking

We leveren persoonlijke gegevens aan onze partners of andere vertrouwde bedrijven of individuen zodat ze de gegevens voor ons kunnen verwerken, op basis van onze instructies en in overeenstemming met ons Privacybeleid en andere passende vertrouwelijkheids- en beveiligingsmaatregelen.

Om juridische redenen

We delen persoonlijke gegevens met bedrijven, organisaties of individuen buiten Google als we te goeder trouw van mening zijn dat toegang, gebruik, behoud of openbaarmaking van de gegevens redelijkerwijs nodig is om:

Te voldoen aan van toepassing zijnde wet- en regelgeving, wettelijke procedures of verzoeken van overheidsinstanties.
De van toepassing zijnde Servicevoorwaarden af te dwingen, waaronder het onderzoeken van mogelijke schendingen.
Fraude en technische of beveiligingsproblemen te detecteren, te voorkomen of anderszins aan te pakken.
De rechten, eigendom of veiligheid van Google, onze gebruikers of het publiek te beschermen, zoals vereist of toegestaan volgens de wet.
We kunnen verzamelde niet-persoonlijke gegevens openbaar en met onze partners delen, zoals uitgevers, adverteerders of aangesloten sites. We kunnen gegevens bijvoorbeeld openbaar delen om trends met betrekking tot het algemene gebruik van onze services te laten zien.

Als Google betrokken is bij een fusie, overname of verkoop van activa, blijven we de vertrouwelijkheid van persoonlijke gegevens waarborgen en stellen we de betreffende gebruikers op de hoogte voordat persoonlijke gegevens worden overgedragen of onderworpen aan een ander privacybeleid.
Beter als dit:
http://www.microsoft.com/en-us/twc/privacy/default.aspx
Probeer eens op Consumenten te klikken. Staat er : We are sorry, the page you requested cannot be found.

Dat is pas handig....
Kan je ook aangeven waarom Microsoft niet hetzelfde zou doen? Ze hebben toch ook die informatie nodig van MS klanten?
Volgens mij is het een hele hypocriete bende die Scroogled actie. Want zelf zijn ze net zo erg.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 1 januari 2014 23:32]

Ik heb beide systemen gebruikt en kan je uit de praktijk vertellen dat WP8 vele malen stabieler is dan Android. Ik kom meer van deze signalen tegen op internet.

Daarnaast heeft Android wel degelijk diverse beveiligingsrisico's. Google er maar eens op.
Ik heb over de jaren aardig wat toestellen (30+) mogen testen op verschillende platformen en kan je uit persoonlijke ervaring vertellen dat WP stabieler is dan Android én iOS. Dat Android een 'vrijer' platform is en iOS meester is van de klantenservice en applicatie aanbod zal ik niet ontkennen, maar qua stabiliteit en performance m.b.t. het mobiele OS kan Google nog heel wat leren van Microsoft.
Of iOS zo gebruikersvriendelijk is weet ik nog niet. Ik ben zelf een Mac persoon, maar had nooit een iOS apparaat (wel een Galaxy en een Lumia 820), en had voor mijn moeder eens een iPad besteld, juist met de gedachte dat due gemakkelijker in gebruik was dan een Note of een Surface. Heb er zelfs eens mee gespeeld, want ze snapte er niks van, en vond het lang niet zo logisch als ik verwacht had. Iedere keer opnieuw je wachtwoord invoeren als je een app wilt downloaden, moet dat nou echt of zie ik iets over het hoofd? En het allerbelangrijkste: geen BACK button? Bij iedere app moet je maar zelf zien uit te vinden hoe je terug moet? Kwam steeds op plekken terecht waar ik niet wilde zijn, zonder makkelijk terug te kunnen.

Het mooie van de Metro style - waar bij het produceren van WP8 apps zo op wordt benadrukt - is dat de apps allemaal vrijwel op dezelfde manier werken. En je dus niet steeds opnieuw iets hoeft uit te vinden.
Jaja... als je dat nog nooit gehoord hebt.... Windows Phone is heer en meester op het vlak van stabiliteit, zoek maar even op met je Google Now. Op het vlak van gebruiksvriendelijkheid staat Windows Phone ook voor Android, een voorbeeld daarvan is de manier waarmee updates worden afgehandeld op Windows Phone, waar dat bij Android alleen gebeurt bij high-end toestellen, als er al een nieuwere versie beschikbaar is. Daarbij heeft de Google Play Store ook al meermaals beweren om verre van veilig te zijn, er zijn al tig nieuwsberichten over geweest op Tweakers, de ene app na de andere die schadelijk bleek te zijn. En ook je bewering op efficiëntie is onzin. Het artikel waarnaar je linkt zegt zelf al dat de verbeteringen in ART nog niet vast te stellen zijn en alleen een betere runtime zal de efficiëntie van het hele OS niet verbeteren. Daarbij zit Microsoft ook niet stil, Windows Phone 8.1 zal ook wel verbeteringen doorvoeren op dit vlak.
efficientie wel, het gebruikt minder ram, maar met 4.4 is het verschil ook niet zo groot, veiligheid ligt grootendeels aan de rooted apps bij android, die er niet bij WP zijn en dat je apps buiten google's app store kan installeren als je dat wil, ook dat gaat bij WP niet, daarbovenop lopen de functionaliteiten op android ver voor alle andere platvormen en is het veel opener dan WP en iOS, wat ook voor meer risico's zorgt(the more you limit an OS, the more secure), en gebruiksvriendelijk is het zeker niet, ik ken genoeg mensen die in het begin lang problemen hebben met windows phone, je kan bv niet eens fatsoenlijk je wifi en mobiel internet uitzetten zonder steeds in je settings te moeten duiken, ook is het niet mogelijk om contacten te blokkeren, en ook multitasken gaat moeilijker bij windows phone
Heb je wel met WP gewerkt? multitasken gaat net zo simpel als bij Android. En ik ken meer mensen die snel hun Android hebben weggedaan omdat ze he te lastig vonden dan mensen die hun WP toestel hebben gedumpd. En ik snap het. niets makkelijker dan die tiles. En bij WP hoef je eigenlijk ook niet in de settings te pielen. Mensen die een WP toestel kopen willen over het algemeen gewoon een toestel zonder veel franjes, maar dat gewoon snel, intuitief zijn werk doet. Die gebruiker is niet op zoek naar 60 apps en allerlei bijzondere instellingen en is dus ook niet geinteresseerd om wifi of mobiel internet uit te zetten. De gemiddelde gebruiker komt daar gewoon niet aan. Die wil gewoon dat het werkt en dan zit je bij WP goed.
Niet geïnteresseerd om mobiel internet en WiFi uit te zetten? Sorry, maar zelfs voor de gemiddelde gebruiker zijn dat basis functies.
Er zijn zat appjes voor Windows Phone die de Wifi / netwerk settings gewoon op je startscherm zetten, kan je er met één click bij.
Je kan "erbij" je gaat naar een menu. Waarom kan je niet gewoon direct als een switch maken?

Moet je eerst op de tile drukken en dan kom je in een menu waar je de boel pas kan omschakelen.

Bij Android heb je gewoon mooie switches in de notificatie balk. Werkt echt super!
Ik herken je reactie. Ik heb een android telefoon gehad en zat ook constant te pielen aan die knopjes... Nu ik een Windows Phone toestel heb, staat Bluetooth en wifi én nfc altijd aan. Niet omdat het zo lastig is om het uit te zetten, dat is juist heel straight-forward. (ik bedoel: wifi uitzetten, is dat een functie voor de instellingen of voor de notificatiebalk? Precies)

het hele idee achter Windows Phone is, een telefoon hebben zonder zorgen. De icoontje van mobiel bereik, wifi, Bluetooth enz zijn daarom ook niet altijd zichtbaar, om je niet te storen. Alleen als het belangrijk is, bijvoorbeeld je wifi bereik valt weg, je telefoonbereik valt weg, je accu is leeg of je Bluetooth heeft net een verbinding gemaakt met een apparaat, dàn pas worden ze (even) zichtbaar.

ik merk niet dat me Bluetooth aanstaat, ik stap in de auto en Me handsfree werkt gelijk. Zie geen verschil of Me batterij 2% sneller leeg is met of zonder Bluetooth omdat hey niet prominent aanwezig is, en dat maakt nou juist het grote verschil
Waarom zou je dit op android trouwens afzetten?

Zowel op mijn vorige telefoon (Galaxy S2) en mijn nieuwe (Nexus 5) staat alles altijd aan.

Dat uitzetten van onderdelen dateert nog van oude 2.2 devices die een energieverslindende wifi chip hadden.
In iOS is dat anders ook niet zo gebruikelijk geweest.
ja ik heb zelf een windows phone en een android, ik moet mijn zus(die zijn windows phone ondertussen al 5 maand heeft) nog altijd soms helpen als iets iet lukt, terwijl zei ooit mijn android afpakt omdat het zoveel makkelijker is, btw hoezo is android lastiger? je hebt een home screen met je belangrijkste zaken, en een app menu met all je apps, net zoals bij windows phone, ik snap niet hoe je erbij kan komen dat vierkantjes makkelijker zijn dan gewone app icoontjes bij android, het komt op precies hetzelfde neer
en mobiel internet en wifi uitzetten is idd basisfunctionaliteit, als je daarvoor in de settings oet is er iets serieus mis
Kan aan mij liggen, maar is het dan niet zo dat ze langer met Android heeft gewerkt waardoor ze bepaalde acties op bepaalde plaatsen verwacht?

Kan me overigens niet voorstellen dat het grote problemen zijn, maar ieder zijn denkwijze natuurlijk.
ze had nog nooit met android gewerkt toen ze die gsm kocht, dus daar kan het niet aan liggen, ze werkt nu dagelijks al 5 maand met windows phone, en heeft niet vaak met android gewerkt behalve als ze mn gsm neemt
En toen.. Gaf je haar een Htc waar ze eerst een Sony of Samsung had. En zitten alle settings op een andere plek vanwege andere launcher.. Ergo; je theorie direct het raam uit. ;)
Het verschil tussen Android skins qua settings valt wel mee anders.
Niet helemaal mijn ervaring met verschillende launchers en verschillende Android versies. ;)

Sure, het settings scherm ziet er overal zo'n beetje hetzelfde uit.. Maar hoe je er komt wil nogal eens verschillen.
Leg uit dan.. Ik ben nu wel nieuwsgierig geworden. Ik heb HTC gehad, Samsung's en ook LG's.

Bij allemaal was het "Optie knop" -> "Settings". Waarbij vaak die settings menu ook overal gelijk waren op wat kleine details na.

Het enige is dat ik nu een Nexus 4 ook heb waarbij je geen fysieke Optie knop meer hebt waardoor mijn settings nu in de notificatie bar zitten. Maar dit heeft niks te maken met fabrikanten waar je het over hebt maar met de Android versie + gebruik van fysieke of non fysieke knoppen.

Dus als jij even kunt aangeven wat exact het verschil is tussen de HTC, Sony en Samsung waar je het over hebt. Kun je ook het model aangeven? Dan kunnen we dat ook in de discussie meenemen.
"De interpunctie"
zelfst.naamw. (v.)
Uitspraak: [ɪntərˈpʏŋksi]

(het zetten van) punten, komma's en andere tekens in een tekst
Voorbeeld: `Het ontbreken van interpunctie maakt een tekst moeilijker leesbaar.`
____
Inhoudelijke reactie:
Dat jouw zus af en toe iets met Android moet doen, wil niks zeggen over Android of WP. Meer over je zus, hoe snel ze bijv. een nieuwe OS opneemt.
Als oud Android gebruiker, tegenwoordig WP, mis ik het totaal niet. In de regel is het, voor mij, sneller. Mede door de slimmer geplaatste settings/opties.
eigenlijk zijn beide gelijkaardig. Enkel de presentatie verschilt

Tiles scherm = Home screen
Live Tiles = widgets (waarbij widgets eigenlijk nog krachtiger zijn, omdat ze ook input aankunnen)
Gewone Tiles (apps die je kan "pinnen" op de tiles screen) = icoontjes (die je kan pinnen op de homescreen)
App list (lijst, met veeg naar rechts) = App screen (grid icoontjes, door op Apps icoon te drukken).

En ja... Ook WP8 gebruikers komen soms vast te zitten
Niet eenvoudig je verbindingen uit zetten in WP? Daar is echt een heel simpel Appje voor, je weet duidelijk niet waar je over praat.
ja om tiles op je homescreen te plaatsen, want iedereen wilt tog eerst terug naar het homescreen om wifi uit te zetten, bij android kan dit gewoon zonder je app te verlaten met je notificatiescherm
Je kunt gewoon tiles op je startscherm zetten om je Wifi en dergelijk aan of uit te zetten.
Er is zonder meer veel vraag naar een notificatiescherm waarbij je ook snel je settings kan veranderen. Tot die tijd zijn er in ieder geval wel apps waarmee je snelkoppelingen op je startscherm kan zetten, waardoor je met 1 druk bij je wifi zit en nog 1 druk om je wifi uit te zetten of te connecten met een punt.

Moet MS dit netter inbouwen? Absoluut, maar dit is geen argument voor Android, want mensen die niet eens een simpele app kunnen installeren om snel je settings te veranderen, moeten vooral niet Android gebruiken.

WP8 is zo goed als 'af', wat WP8 nog mist tegenover de concurrenten is echt minimaal, daarbij heeft WP8 wel weer diverse dingen die andere niet hebben, vooral op het gebied van easy access.
Als voorbeeld kan ik de Nokia Mixradio nemen, een online muziekdienst van Nokia waarbij je mixes kan maken of voorgeselecteerde kan kiezen. Vervolgens gebruikt deze app gewoon de standaard muziek api waardoor je makkelijk door je deze net zo makkelijk kan besturen als de standaard muziek app, daarbij kan je ook specifiek mixes op je homescreen zetten met 2x drukken.
Dit is dan ook de kracht van WP, en iemand die zich daar ook maar een beetje in verdiept, zal erachter komen dat Android en iOS op dat vlak hier gewoon niet aan kan tippen.

[Reactie gewijzigd door Benjamin- op 1 januari 2014 12:59]

Notificatiecentrum is er ook. Alleen mensen zien dat op Android anders en denken dat WP dat niet heeft. Maar WP heeft dat zeker wel. Wat denk je dat Live Tiles doen? Dat is je notificatiecentrum eigenlijk, een homescherm, notificatiescherm en alles in 1. Gewoon andere vorm. En je kan het aanpassen zoals jij het wilt. Als je dat niet een voordeel noemt ... :D

Daarnaast. Hetzelfde met Windows 8. Dat Modern UI is eigenlijk je startvenster. Als je op Windows 7 op de startknop klikt, dat is hetzelfde. Alleen andere vorm. Vroeger was je startvenstertje linksonderaan een menuutje, nu is dat het hele scherm. Mensen weten niet hoe gemakkelijk dat is. Ze kennen het niet en beschouwen het dan maar als crap en shit. Mensen moeten eerst leren werken met iets innovatiefs voordat ze beginnen klagen en zagen :D

WP8 is inderdaad zo goed als 'af'. Wat Microsoft in 2 jaar heeft gedaan, daar hebben Android en Apple bijna 6 jaar op gezeten.
Microsoft heeft ook flink wat dingen overgenomen die Google en Apple in de loop der jaren ontwikkeld hebben. Je vergelijking slaat dus nergens op.
Het tonen van bercihten in live tiles is iets wat android eveneens kan (via widgets). Toch is er een gecentraliseerde plaats voor notificaties.

Waarom? Als je veel programma's hebt waar je notificaties op krijgt (e.g. meerdere mail accounts, sms, tel, chat apps,...), dan heb je op een Tiles scherm (of home screen) geen snel overzicht wat er nu exact is binnengekomen.
Bron?

Ik kan namelijk niets vinden dat je snelkoppelingen van je lijsten direct naar je startscherm kan slepen met Play Music, daarbij verwacht ik dat het probleem nog steeds bestaat dat wanneer je muziek luistert met Play Music, en je opent een app met daarin ook muziek (bijvoorbeeld een game), dat die door elkaar heen gaan.

Daarbij is de muziek app van MS gewoon erg mooi, want in mijn recentelijke lijst komt niet alleen mijn recente playlists of albums voor die ik heb afgespeeld, maar ook welke radiostations ik heb beluisterd, de Nokia mixes, Youtube videos enz, hierdoor kan ik altijd snel mijn recent gebruikte media terugvinden. Dit is omdat MS gewoon zorgt dat het allemaal met dezelfde API's werkt, waarbij bij Google veel gewoon individueel werkt, kan voor sommige misschien handig zijn, maar geef mij maar lekker die muziek hub met een lijst van mijn recente media, met al mijn media apps erbij enz, niks geen geklooi met al dat zoeken.
het zal allemaal wel. maar Android 4.4 is echt al weer een stap verder. ik hoef geen systeem van Microsoft meer na al die jaren. moet je kijken hoe de verkoop is toegenomen van Samsung. je moet gewoon goede telefoons maken. dan win je uiteindelijk van Apple met Android!

ook weer en nieuwe opkomende appstore voor ontwikkelaars zucht het houdt niet op...
het voordeel is wel dat MS de updates binnen een major versie uitbrengt voor alle toestellen
Android 4.4 mag dan wel een stuk beter zijn, het is enkel voor the happy few
(jailbraken is echt niet voor de gemiddelde gebruiker)
Ja inderdaad alle toestellen. Behalve als je vanaf het eerste moment MS hebt gesteund. WP7 is HEEL snel gedumpt.

Microsoft heeft hele mooie beloftes en doen altijd alsof Google zo slecht is, maar mijn volgende telefoon wordt GEEN Windows Phone, na 2,5 jaar WP ben ik helemaal uitgekeken op het saaie uiterlijk.

Wat een verheldering zal Android of iOS gaan bieden, kan niet wachten.
Het is niet gedumpt, er komen nog steeds fixes voor uit, en voordeel van 7.8 is dat de toestellen nog verschrikkelijk snel en soepel draaien. Als ik die naast een S2 of 4S zet zijn ze vaak een stuk sneller. Zeker vergeleken met de 4 of een 4S die juist trager is geworden door IOS7. Er komen wel minder apps voor uit dat klopt, maar de belangrijkste zoals facebook, twitter en Whatsapp worden nog steeds goed ondersteund.
Ik spoorde mijn Vader aan een nieuw wp8 toestel te halen en hij weigerde, en ik geef' hem achteraf groot gelijk. Je ziet gewoon dat zelfs, de 7.8 toestellen nog heel efficient werken. En dan te bedenken dat zelfs die windows 7 toestellen, die zelfde ondersteuning krijgen.
En tja smaken verschillen, maar als je er echt op uitgekeken bent, er zijn wel veel apps waarmee je de livetiles kunt customizen zoals deze: http://www.youtube.com/watch?v=8q8KUQ0cZZI verkrijgbaar op 7.8 en 8 ;)
Ik snap dat je er misschien op uitgekeken bent, maar met je argument over dat het platform gedumpt is, ben ik het totaal oneens, simpel omdat de 7.8 toestellen allen beter presteren dan dezelfde toestellen op andere platformen uit die zelfde tijd, om maar niet te beginnen over de generatie 7.0 toestellen daarvoor én toestellen uit die periode..
Het is niet gedumpt, er komen nog steeds fixes voor uit, en voordeel van 7.8 is dat de toestellen nog verschrikkelijk snel en soepel draaien.
Ah ja? Welke fixes heb jij dan nog gezien sinds 7.8?

Buiten aanpasbare tiles en extra kleurtjes was die 7.8 update ook niet zo fameus of wereldschokkend. Ik heb een toestel aangekocht voor 440 euro en 2 maanden later kwam het bericht dat Windows Phone 8 nieuwe hardware nodig had, Daar stond ik schoon met mijn 'upgradeable' toestel.... Ik voel me echt bekocht door MS.

WP 7.x is dus wel degelijk gedumpt door MS...
voor wp7 zijn gewoon een reeks van updates uitgekomen. Vergelijk je dat met android 2 of later 3 dan is de support voor wp vele malen beter en langer.
Je mening vwb gui staat je natuurlijk vrij.. geen idee wat je van die verheldering gaat verwachten trouwens ;)
Update WP7
http://www.windowsphone.c...wp7/basics/update-history
2,5 jaar? Wow. En nee, WP7 is helemaal niet snel gedumpt.

Edit: Net je activiteit bekeken. En deze reactie is in lijn daarmee. Wanneer ga je het niveau van je reacties/activiteit een beetje opkrikken?

[Reactie gewijzigd door Sake op 1 januari 2014 23:57]

Net je activiteit bekeken. En deze reactie is in lijn daarmee. Wanneer ga je het niveau van je reacties/activiteit een beetje opkrikken?

Nounou, dat ligt wel heel gevoellig. Mag iemand ook een andere mening hebben dan jij? Er zijn gewoon mensen die wp niet fijn en lelijk vinden.

Daarnaast is het gewoon een feit dat de overgrote meerderheid van de serieuze deva het platform links laten liggen. mensen aLs jij roepen al jaren dat dit helemaal niet meer het ge al is, maar jij weet helemaal niet meer hoe het er op ios en android aantoe gaat.

Respecteer gewoon mijn mening ook ken ik jou nog van andere sites en fora, een echte fanboy in hart en nieren.
Hmm, GUI van WP is juist vernieuwend inplaats van de stenen tijdperk "iconen" interface van IOS and kopie(IOS) Android.
WP gebruikt ook iconen. Het enige verschil met voorheen is dat de ene groter kan zijn dan de ander. Het is dat ik niet zo goed grafisch kon programmeren, anders had ik dat rond 1990 al gedaan toen ik een interface maakte voor DOS-commando's/batchfiles die je met een seriële muis kon bedienen. Want een plaatje aanklikken is mooier dan een kort regeltje tekst :).
Onder DOS had je al Quickmenu waar je volgens mij ook knoppen met verschillende formaten kon neerzetten :P
Dit was het verhaal in het begin, maar klopt dus niet. De GDR3-update hebben veel WP-toestellen vooralsnog niet gehad. Eigenlijk moet je gewoon kiezen tussen Nokia en Nokia (of MS was het nu is) en derest links laten liggen. Die toestellen hebben ook nog eens de meest interessante 'eigen apps' (Nokia Music, HERE Drive en Maps met name). De Ativ S is op het moment interessant wegens de prijs, maar in het segment waar het van origine in moest fungeren had het nooit een kans.
Iedereen die GDR3 wilt kan 'm zo installeren hoor.
Ik hoop uiteindelijk dat Microsoft weer stabiliteit in de markt brengt. En daar bedoel ik specifiek mee dat de OS niet torenhoge specs eisen van de hardware. Want het is niet aan de OS om zulke specs van de hardware te eisen en Android doet dat hartstikke fout. Ik wil dat mijn LG van 3 jaar terug de laatste OS kan draaien en dan pas ik mijn app gebruik wel dusdanig aan dat ik geen verkeerde verwachtingen heb, maar dat is blijkbaar totaal geen prioriteit van Android. Waarom moet ik elk jaar een nieuwe smartphone kopen om de laatste OS te kunnnen gebruiken? Apple ontspringt die dans door OS en hardware hand in hand te leveren. Is naar mijn idee een beetje te makkelijk, maar goed het is wel een oplossing voor het probleem. Wat Android doet is technisch niet bepaald hoogdravend, en zelfs slecht voor het milieu.

Android blijft voor mij een uit de hand gelopen hobby project.
Hetgeen we OS noemen is inmiddels veel meer dat wat in de basis een operating system is. Elke update komen er weer functies bij, zoals spraakherkenning, spraak synthese, kunstmatige intelligentie (Siri, Google Now), visuele effecten in de GUI die van de grafische mogelijkheden gebruik maken, nfc support, printer support, file transfer (AirDrop), 3D libraries, game controller support, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Sommige van die features hebben nu eenmaal hardware support nodig. Maar ook al is dat niet zo, dan gebruikt al die code meestal wel RAM geheugen. Dus feature-up requirements bij OS upgrades zijn niet zo vreemd.
dan verschillen wij fundamenteel van mening. Al die dingen die jij noemt waren 10 jaar terug ook al mogelijk op een microsoft OS. Alleen het hoorde niet bij de OS en mensen die er niets mee hadden zaten er niet aan vast. Ik gebruik geen siri of google now, dus waarom moet ik dan die 3 seconden extra boot tijd erbij krijgen? Ik wil geen spelletjes hebben op mijn smartphone. Ik gebruik eigenlijk maar 5 of 6 apps die echt niet veel zouden moeten vergen van een smartphone. Ik wil de laatste OS hebben omdat ik als software engineer weet dat naast al die "feature-ups" er ook door gesleuteld blijft worden aan de core OS zelf. En het stelt mij gerust om de laatste (en hopelijk meest stabiele en complete) versie van de OS te hebben.

Android ging de markt op met de belofte een modulaire OS te zijn. Ze zijn hun doel voorbij geschoten. De Microsoft OS'en van vroeger waren dat veel meer dan Android dat op dit moment is.
Android ging de markt op met de belofte een modulaire OS te zijn. Ze zijn hun doel voorbij geschoten.
Dat was inderdaad de belofte in het begin toen Android nog markt moest veroveren.
Nu Android dominant is, wordt het tegengestelde waar. Android (nu) is namelijk zijn doel niet voorbijgeschoten. Het tegendeel blijkt, want Google wil alle services aan elkaar koppelen om meer gebruikerinformatie te kunnen verzamelen, want dat is nuttig voor haar business. Daarom stelt het Android OS steeds meer en hogere eisen aan de hardware.
En Android telefoonfabrikanten vinden dat natuurlijk ook prima, want het spoort consumenten alleen maar aan om regelmatig een nieuw toestel te (moeten) kopen.

Ik hoop dat Microsoft dat pad niet opgaat, maar hun overname van de Nokia smartphone divisie baart me wel wat zorgen daarover. De overname geeft Microsoft wel meer grip op haar toekomst, maar het betekent ook dat die fabrieken ook winst moeten draaien en dat er keihard hardware verkocht moet worden, en niet alleen maar OS-licenties.
Microsoft moet dus èn WP èn Lumia smartphones succesvol maken. Dat is afschrikwekkend voor andere fabrikanten die WP zouden overwegen.
Het zou mooi zijn als Sony ook een vuist kan maken met WP, want anders durven andere Lumia-concurrenten zeker niet meer het WP-schip in te stappen.
Apple ontspringt die dans door OS en hardware hand in hand te leveren. Is naar mijn idee een beetje te makkelijk, maar goed het is wel een oplossing voor het probleem.
Apple levert toch ook updates voor hun oudere telefoons? Doen ze beter dan Android. iOS 7 kun je vanaf een iPhone 4 draaien (die oorspronkelijk met iOS 4 geleverd werd dus).
Apple maakt zelf telefoons. Bij Android heb je zoveel fabrikanten en hardware dat het praktisch onmogelijk is om in één keer een update uit te rollen. Overigens ontvang je voor alle core apps en zelfs voor API's gewoon updates via de Play Store..
Bij Android heb je zoveel fabrikanten en hardware dat het praktisch onmogelijk is om in één keer een update uit te rollen.
Dat bedoel ik niet. Ik bedoel dat de fabrikanten bij Android enorm laks zijn in het uitrollen van updates.
Daar kun je wel excuses voor gaan zoeken, maar dat verandert niets aan de situatie. Het blijft een zwak punt van Android.
Overigens ontvang je voor alle core apps en zelfs voor API's gewoon updates via de Play Store..
Ook dat valt vies tegen. Laat ik een voorbeeld uit eigen ervaring noemen. Ik heb bijna 2 jaar geleden een Samsung Galaxy S Plus gekocht. Die werd geleverd met Android 2.3.5. Dat rammelde nogal. Gelukkig kwam Samsung uiteindelijk over de brug met een update naar 2.3.6, die de belangrijkste bugs fixte (zoals de wifi die nogal eens uitviel, waardoor je uberhaupt geen internet meer had, en je de telefoon moest rebooten).
Maar verder nooit meer iets van Samsung vernomen.
Deze telefoon is een stuk nieuwer dan een iPhone 4, en kan makkelijk Android 4.4 draaien. En dat wil je ook. Want als je bv Google Chrome wil gebruiken, moet je minimal Android 4.0 hebben. De stock browser van 2.3.6 is enorm slecht, en eigenlijk niet meer bruikbaar. Je krijgt er ook geen updates voor (terwijl het toch een 'core app' is).

Dus ben ik uiteindelijk maar overgestapt op een onofficiele CyanogenMod. Nu kan m'n telefoon weer een paar jaar mee, want ik kan de nieuwste apps weer draaien, en over de snelheid heb ik ook niet echt te klagen.
Maar officiele support is ver te zoeken. Een vergelijkbaar verhaal gaat op voor vrijwel alle Android telefoons, ze krijgen 1, hooguit 2 keer een update van het OS, en vaak is dat een vrij minimale update.

Als ik dat vergelijk met bv zo'n iPhone 4, die toch een stuk ouder is dan m'n S+, en ook qua specs minder is, en die gewoon een officiele release van het nieuwste OS krijgt, met full support... Ja, dan vind ik Android echt enorm zwak op dit punt. Die S+ hoef ik nog lang niet af te schrijven qua hardware. Maar als je niet de juiste software erop kunt draaien, word je toch gedwongen om een nieuwe telefoon te kopen.
Android blijft inderdaad dat zwakke punt betreffende updates houden, al vind ik het goed dat ze tegenwoordig veel via de Play Store doen. De OEM's worden volgens mij ook beter qua updates, gezien er voor januari 2013 4.4 updates voor allerlei HTC, Motorola en Samsung toestellen zijn gepland. Toch is het jammer dat de low-end/mid-end zo slecht wordt bijgehouden met updates.
Aan de andere kant, Apple heeft geen low-endtoestellen.

Klopt ook weer wat je zegt over Chrome, maar goed aan de andere kant, als je nu dus Android 4 of hoger hebt, ontvang je gewoon updates voor diezelfde Chrome browser via de Play Store.

Op dit moment zijn Google Maps, de SMS app (Hangouts), de Google API's (Google Play Services app), Google Chrome, Gmail, de launcher en misschien nog wel meer updatebaar via de Play Store.
Dat lijkt heel normaal, maar dat is niet bij elk mobiel OS zo..
[...]


Dat is een keuze. Ik vind dat Google daar wat meer achtereen moet zitten. Als een fabrikant ervoor kiest om veel modellen uit te brengen, moeten ze die ook goed ondersteunen. Google had harde voorwaarden moeten stellen.
Android is open source, dus google kan er helemaal niet mee achter zitten. Dit is gewoon een keuze die je maakt als je voor android kiest. Ik vind persoonlijk dat Android grote stappen maakt door 4.4, nu kunnen telefoons met 512 mb aan ram veel efficiënter werken.
Oude versies van Android konden ook met 512 mb of minder overweg. Google heeft er gewoon een enorme puinhoop van gemaakt, snel-snel updates uitbrengen.
Dit snap ik maar zoals er ook al eerder werd verteld. Bij iedere nieuwe android versie komen er nieuwe functies bij. De oudere versie van android konden het "prima" aan, omdat er toen veel miner functies waren. voor elke bijgevoegde functie is meer ram verijst of je die nou echt gebruikt of niet. android 4.4 gaat beter om met de verschillende processen ( wat jij denk ik natuurlijk al weet). dus heb je uiteindelijk meer functies maar alsnog op die 512 mb.

Natuurlijk is er nog (veel) ruimte voor verbeteringen in android, maar ik ben persoonlijk blij hoe het nu loopt en vind niet dat google er een potje van heeft gemaakt ( mening )
Da's een beetje te simpel geredeneerd. Nieuwe functies hoeven niet per definitie meer geheugen te gebruiken, zolang je ze niet gebruikt.
Dat is waar, maar bij android komen er vaak nieuwe achtergrond processen bij, voor beter multitaksen. Daar is nou eenmaal meer ram voor nodig hoe je het ook wendt of keert. Als je die dingen niet wil update je niet. Je kunt het natuurlijk verbeteren met goed memory/process management, maar natuurlijk gaat alsnog impact hebben. Ik snap niet hoe je kunt zeggen dat het niets uit zou moeten maken, het zijn nou eenmaal meer processen die die moet verwerken ook al verwerkt hij ze efficiënter.
maar Android loopt beduidend minder op telefoons met 512 mb dan de andere twee. Dat is geen mening, maar een feit.
Dit ontken ik ook helemaal niet, maar je moet er rekening mee houden dat android op veel meer hardware moet kunnen draaien dan op de iPhone's. ( Ik heb zelf voor een weekje een iphone 4, maar die loopt ook echt onvoorstelbaar traag maar dat ter zijden). Ook voegen fabrikanten de Skins toe aan android wat ze heel traag laat lopen. Ik heb iemand in mijn omgeving met een Galaxy s1 (512 mb) en ik kan je vertellen die die zonder skin ( met skin loopt hij ook redelijk snel) zo van de iphone 4 wint, Maar hier moet het helemaal niet omgaan wie er beter loopt op 512 mb dat is pure mierenneukerij
Jelly bean 4.2 werkt ook nog perfect vlot op een 512Mb device.

Zo heb ik een Toshiba Folio 100 liggen op CM10.1. Werkt vrij vlot. 10x beter dan de originele android 2.2 die erop stond (en door toshiba nooit meer geupdate werd).
Je merkt enkel dat multitasken wat minder is (vb app opstarten na gamen duurt 1 à 2 seconden langer).

Verder zijn er genoeg nieuwe devices op de markt met 512Mb die jelly bean draaien.

Veel van de optimalizaties bestonden al wel voor Kitkat. Zo oa. zRAM en een dalvik memory allocation aanpassing die reeds bestond in CM, maar nog niet in default android zat.
Met beledigingen kom je niet veel verder in deze discussie.
Het was een constatering. Je bralt alsof je er verstand van hebt, en komt dan met dit soort onzin.
Om een voorbeeld te geven: een Tegra2 processor heeft niet eens de geheugen bandbreedte om een 1024x600 scherm te vullen met pixels aan een redelijke FPS (CPU to Frambuffer copy). Omdat het een softwarerenderer is, is deze limiet één van de muren waarop je loopt.
Nee joh? Ik vind het grappig dat je probeert te praten alsof je er verstand van hebt, en dan nog op een pedante manier dat je denkt dat je mij iets moet uitleggen daarover.
De demo had niet voor niets een default res van 512x256 in de originele release in 2003. De PCs van die tijd konden niet veel meer aan.
Ik heb het even opgezocht... De Tegra2 heeft een bandbreedte van 2.4 a 2.6 GB/s. Dat is even HEEL wat meer dan wat je in 2003 met een PIII haalde (je beseft je niet wat een PIII is he? Je denkt dat een systeem van nu, geklokt op 1 GHz op hetzelfde neerkomt?) Dan heb je het eerder over 300 tot 500 MB/s, afhankelijk van de chipset en gebruikte geheugen, en hoe/wat je precies test.

En hoewel de keuze voor 400x200 op Android in eerste instantie ook was om de demo uberhaupt draaiende te krijgen, is het duidelijk dat mijn S+ zelfs op die lage resolutie nog enorme moeite heeft met de demo.

Maar zoals ik al zei: de framebuffer is niet de bottleneck. Er worden per pixel tientallen instructies uitgevoerd voor de geavanceerde texture-filtering en shading. De CPU (en dus Dalvik) heeft dus veel meer invloed op de performance dan de bandbreedte. Het effect van de bandbreedte is vrijwel verwaarloosbaar.
Dus ik herhaal: je hebt geen idee waar je naar zit te kijken.

[Reactie gewijzigd door Scalibq op 2 januari 2014 20:45]

Kijk,

Je kan gelijk hebben dat het niet de framebuffer is, maar is dit afgetoetst?. Je gebruikt waarschijnlijk AWT, welke native code is onder Windows (wat gebruik je op Android?).
Om zeker te zijn zou je de code offscreen moeten draaien. Eventueel ook vergelijken met JVM op een ARM linux (vb. raspberry pi). Vanaf daar kan je verder onderzoeken waarom het trager is (vb, welke ops trager zijn).


Een tegra2 heeft eerder rond de 800-900 MB/s in werkelijke memory snelheid (dat alle buffers, GL,memory en CPU memory dan nog op dezelfde memory chip zit, maakt het nog erger).
Door de dubbele framebuffer kan je nipt de buffers vullen aan 60fps (en dit is theoretisch, zonder enig ander verkeer). Als hierbij nog de CPU op 100% loopt die volop leest/schrijft in het geheugen, stuikt dit volledig in mekaar.

java -Xmx48m -jar croissant9.jar 400 200
Als ik dit doe.. krijg ik op een 3.2Ghz machine dezelfde stotteringen als op de nexus 5.
Je kan (in het geval van de nexus 5) dus gelijk hebben dat het de garbage collection is die stotteringen veroorzaakt. Maar in dit geval presteert JVM dus niet beter als je binnen dezelfde memory constraints werkt.
tip, zet dit eens in jouw manifest: android:largeHeap = true


je beseft je niet wat een PIII is he? Je denkt dat een systeem van nu, geklokt op 1 GHz op hetzelfde neerkomt


In de video gebruikte ik een Toshiba Satellite Pro 6000.. Een echte PIII 1Ghz (met 512MB RAM).

[Reactie gewijzigd door awenmaek op 3 januari 2014 10:38]

Je kan gelijk hebben dat het niet de framebuffer is, maar is dit afgetoetst?
Natuurlijk. Ik zou niet voor de scaling-optie gaan als dat een impact op de performance had (ik had het al lastig genoeg om het binnen die 48 mb te krijgen en op enigszins acceptabele snelheid op m'n S+). Dan zou ik de demo gewoon in een kleiner window renderen, net als op de PC.
Voor Android gebruik ik gewoon de SurfaceView, en ik doe dan drawBitmap() op z'n canvas. Je geeft dan dus een klein 400x200-buffertje door, en de GPU stretcht dat naar fullscreen.
Een tegra2 heeft eerder rond de 800-900 MB/s in werkelijke memory snelheid (dat alle buffers, GL,memory en CPU memory dan nog op dezelfde memory chip zit, maakt het nog erger).
Dat is nog steeds grofweg een factor 2 meer dan een Pentium III.
java -Xmx48m -jar croissant9.jar 400 200
Als ik dit doe.. krijg ik op een 3.2Ghz machine dezelfde stotteringen als op de nexus 5.
Lijkt me sterk als de demo uberhaupt loopt met die settings. De Java-versie is niet geoptimaliseerd om in zo weinig geheugen te draaien. Het is dus sowieso geen eerlijke vergelijking.
Je kan (in het geval van de nexus 5) dus gelijk hebben dat het de garbage collection is die stotteringen veroorzaakt.
Dat weet ik wel zeker, ieder frame wordt namelijk op exact dezelfde manier gerenderd. Er is dus geen logische verklaring waarom niet ieder frame ongeveer even snel gerenderd wordt (ja, als objecten groter in beeld komen, wordt ie iets trager, maar in dit geval staat ie gewoon om de seconde even stil).
Je kan (in het geval van de nexus 5) dus gelijk hebben dat het de garbage collection is die stotteringen veroorzaakt.
En als je geen Android-fanboy was, zou je daar gewoon de demo op 400x200 draaien, of desnoods 512x256, zoals ie bedoeld is, en zou je zien dat ie perfect soepel draait, en dat Android het dus stukken minder doet, op veel snellere hardware.

[Reactie gewijzigd door Scalibq op 3 januari 2014 11:10]

Voor Android gebruik ik gewoon de SurfaceView, en ik doe dan drawBitmap() op z'n canvas. Je geeft dan dus een klein 400x200-buffertje door, en de GPU stretcht dat naar fullscreen.

een drawBitmap is niet zo'n snelle call voor grote bitmaps (kan tot 30ms duren). Ook is er geen GPU accelleratie voor de scaling, tenzij je op Android 4+ zit én je hebt hardwareaccelleratie in de manifest van de Android app gespecifieerd.
(android:hardwareAccelerated="true", zie ook http://kexanoids.blogspot...ardware-acceleration.html)

Iedere keer je DrawBitmap oproept, wordt de oude bitmap ook bijgehouden (dit omdat Drawbitmap initieel voor iets totaal anders bedoeld is, zoals foto's of tekeningen in lijstjes). Het resultaat is dan dat de GC zijn handen vol heeft om de oude frames te verwijderen. Dit verklaart ook de out of memory errors.

De drawbitmap zorgt voor zichzelf al een 100% CPU utilization. Zonder bijkomende logica heb je dus al een maximum van 30FPS op redelijke hardware.
een drawBitmap is niet zo'n snelle call voor grote bitmaps (kan tot 30ms duren).
Gelukkig is het maar een 400x200 bitmap.
Verder is er geen betere optie voor zover ik weet.
Iedere keer je DrawBitmap oproept, wordt de oude bitmap ook bijgehouden (dit omdat Drawbitmap initieel voor iets totaal anders bedoeld is, zoals foto's of tekeningen in lijstjes). Het resultaat is dan dat de GC zijn handen vol heeft om de oude frames te verwijderen. Dit verklaart ook de out of memory errors.
Dit verhaal speelt ook in Java, dat is nou eenmaal met gc.
Ik bewaar geen references naar de bitmap, veel meer kan ik niet doen.
De drawbitmap zorgt voor zichzelf al een 100% CPU utilization. Zonder bijkomende logica heb je dus al een maximum van 30FPS op redelijke hardware.
Wederom, een betere optie heb ik niet gevonden. En die noem jij ook niet. Dat het verre van ideaal is, weet ik. Maar dat geldt ook voor Java. Er is helaas geen betere optie. Maar zoals ik al zei, dat is de bottleneck niet. Het tekenen van ieder frame kost nog steeds veel meer tijd dan het displayen.

[Reactie gewijzigd door Scalibq op 3 januari 2014 13:37]

GlSurfaceView?
http://alvinalexander.com...mpleGLRenderer.java.shtml

AWT is een heel ander beest, en overheads zijn niet vergelijkbaar.

Grotere images vertragen ook proportioneel de drawBitmap.

Zoals ik al zei, je moet tracen (evt enkel offscreen code draaien) om exact te weten waar de vertraging zit (voor hetzelfde geld zit er nog ergens ander een trage "call") + nog een crosscheck met JVM op ARM (vb. raspberry pi ofzo)
Pas als dat eruit is (en de resultaten mooi in een grafiekje zit voor de noobs), dan pas mag je zeggen dat "Dalvik sucks" ;)
GlSurfaceView?
http://alvinalexander.com...mpleGLRenderer.java.shtml
Ja lieve schat, dat is voor OpenGL, en ik gebruik geen OpenGL. Ik gebruik software rendering. Mijn framebuffer is gewoon een int[] die op beeld moet komen.
Als het goed is, doet drawBitmap() dat onderhuids ook wel met OpenGL of iig een of andere geoptimaliseerde routine.

Ik kan het wel naar OpenGL omzetten, maar dan moet ik alsnog de int[] zelf via JNI naar een OpenGL framebuffer gooien, evt met tussenstap van een texture, zodat ik kan stretchen met de GPU. En dat doet drawBitmap() intern dus ook al, dus dat schiet niet op.
AWT is een heel ander beest, en overheads zijn niet vergelijkbaar.
Ik gebruik anders precies hetzelfde soort functionaliteit: een int[] naar een Image sturen, en dan op de graphics tekenen (vergelijkbaar dus met de canvas-aanpak in Android).
Grotere images vertragen ook proportioneel de drawBitmap.
Nogal logisch, grotere bitmaps zijn meer pixels. Maar 400x200 is echt mega-lage res.
Pas als dat eruit is (en de resultaten mooi in een grafiekje zit voor de noobs), dan pas mag je zeggen dat "Dalvik sucks" ;)
Ik weet waar ik over praat, ik heb genoeg onderzoek gedaan.
Jij snapt niet eens het verschil tussen software rendering en OpenGL. Je bent dus zelf een noob.

[Reactie gewijzigd door Scalibq op 3 januari 2014 14:57]

Mijn link bevat oa een functie waarmee je een bitmap op de GLSurfaceview plaatst (loadBitmapIntoOpenGL). Je hebt dus nog altijd softwarerendering (creëren van jouw bitmap), maar deze keer zal de GPU ervoor zorgen dat de display getoond wordt.

Wederom, Surfaceview+canvas is niet hetzelfde als AWT (verhouding traktor vs vrachtwagen). Op Java ME zit je dan weer met javax.microedition.lcdui.
Mijn link bevat oa een functie waarmee je een bitmap op de GLSurfaceview plaatst (loadBitmapIntoOpenGL). Je hebt dus nog altijd softwarerendering (creëren van jouw bitmap), maar deze keer zal de GPU ervoor zorgen dat de display getoond wordt.
Dat doet ie toch al. En sowieso is dat de bottleneck niet, zoals ik al 100x gezegd heb.
Ik kan het wel omschrijven naar OpenGL, maar dat zal het niet sneller maken. De bottleneck is eerder de overgang van managed int[] naar native code dan daadwerkelijk de bitmap op het scherm krijgen.
Wederom, Surfaceview+canvas is niet hetzelfde als AWT (verhouding traktor vs vrachtwagen).
Beargumenteer dat dan maar eens voor dit specifieke geval. Wat is er zo anders aan het op het scherm krijgen van een int[]?
If anything, AWT is nog minder optimaal, omdat je daar via een ImageProducer/Consumer-systeem een Image moet genereren. Je kunt niet direct een int[] naar een graphics context sturen. Maar ook dat was niet de bottleneck.

[Reactie gewijzigd door Scalibq op 3 januari 2014 15:24]

Iedere keer je DrawBitmap oproept, wordt de oude bitmap ook bijgehouden (dit omdat Drawbitmap initieel voor iets totaal anders bedoeld is, zoals foto's of tekeningen in lijstjes).
Volgens mij is dit trouwens niet waar: http://developer.android....anvas.html#drawBitmap(int[], int, int, float, float, int, int, boolean, android.graphics.Paint)
Treat the specified array of colors as a bitmap, and draw it. This gives the same result as first creating a bitmap from the array, and then drawing it, but this method avoids explicitly creating a bitmap object which can be more efficient if the colors are changing often.
Dus hij zou intern geen bitmap moeten maken, en dus ook geen gc-problemen.
Hiermee win je slechts het geheugen van de tijdelijke bitmap (data->canvas ipv data->bitmap->canvas). De canvas wist de vorige bitmaps niet (dat doet GC.. en als je veel frames maakt, dan heeft GC veel werk).

Het staat op forums trouwens vol van performanceproblemen ivm deze method. Waarschijnlijk heeft dit te maken dat scaling op een bitmap veel efficienter is dan dit te laten doen door de Canvas/surfaceview (maar pin mij hier niet op vast. De reden ken ik echt niet)
http://stackoverflow.com/...oid-canvas-and-drawbitmap
Hiermee win je slechts het geheugen van de tijdelijke bitmap (data->canvas ipv data->bitmap->canvas). De canvas wist de vorige bitmaps niet (dat doet GC.. en als je veel frames maakt, dan heeft GC veel werk).
Als dat zo is, dan is dat gewoon een domme implementatie. Maar ik neem aan dat het niet zo werkt. drawImage() moet gewoon een soort blit-operatie zijn. Daar heb je sowieso geen Bitmap-object voor nodig.
Jouw GL-voorbeeldje is wat dat betreft ook wel suf. Eerst een int[] omzetten naar Bitmap, en dan die Bitmap door OpenGL weer laten omzetten naar native int[], en dan een texture ervan brouwen.
Je kunt beter direct via JNI de int[] naar OpenGL gooien. Maar dan nog, het is sowieso een bak overhead, hoe je het ook wendt of keert.
Sowieso is dat voorbeeld van jou niet de geode manier. Dat is leuk als je een texture eenmalig wil initialiseren. Maar als je dynamische data door een texture heen wil streamen, moet je dat met pixelbufferobjects doen, anders loop je weer tegen problemen in de OpenGL texture management van de driver aan, die niet gebouwd is op het constant updaten van textures (en in dit geval zelfs het totaal opnieuw genereren van een texture).
Daarnaast worden in dit voorbeeld ook nog eens mipmaps gengenereerd, dat is ook weer overbodige overhead.
Je gebrek aan kennis op dit gebied is echt overduidelijk. Waarom probeer je uberhaupt mee te praten over een onderwerp waar je duidelijk geen kaas van hebt gegeten?

Dan nog, dat zou nooit de bottleneck moeten zijn van de gc. Je gebruikt maar 1 Bitmap per frame. Er worden tienduizenden andere objecten gebruikt per frame. Een Bitmap meer of minder maakt echt niet uit.
Zoals gezegd, met AWT gebeurt dat ook. Maar bij 70 fps heb je 70 Images per seconde, niet echt dramatisch.

[Reactie gewijzigd door Scalibq op 4 januari 2014 10:58]

Ik heb nu een ROM met ART-support voor m'n Galaxy S+, en daarmee draait de demo een stuk sneller dan onder Dalvik. Vooral het trage, hakkelige van de transformer-cube is weg (dat zal met het starfield te maken hebben, veel objecten tegelijk, waar de gc vanDalvik dus in de stress van raakte, zoals ik al zei).
Met andere worden: ik had natuurlijk 100% gelijk dat het niets te maken had met bandbreedte of GPU/framebuffer bottlenecks.
Omdat Microsoft weer de vinger in de hardware pap heeft zal er dus ook minder innovatie vanuit de hardware kant mogelijk zijn. De vrijheid om te innoveren op hardware niveau is dan heel lastig.

Enkel en alleen Nokia kan dat aangeven bij MS vanwege hun speciale band. En nu al helemaal nu MS nokia gekocht heeft.

Andere partijen en hardware bouwers zoals HTC, Samsung en noem er nog maar een paar krijgen de dikke vinger van MS als iets qua hardware ondersteund willen hebben.

Doordat Android opensource is, is de hardware keuze eigenlijk volledig open. Dit heeft idd nadelen voor het updaten maar ook voordelen in de vrijheid van de algehele economie en concurrentie en innovatie op hardware gebied.

De "Walled Garden" van Microsoft heeft zijn voordelen. Maar ik heb liever de de voordelen van vrijheid in concurrentie, betere innovatie en een gelijk speelveld creëren voor hardware partijen.

Microsoft houdt niet van een gelijk speelveld zoals we in het verleden kennen en nu nog steeds niet. De "walled garden" mentaliteit past ook geheel bij het bedrijf.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 1 januari 2014 23:57]

Microsoft bied inderdaad ondersteuning voor een select aantal hardware ja, maar zover ik het begreep kon een fabrikant gewoon zelf drivers schrijven hoor...
het is alleen dat fabrikanten de keuzes hebben:
- kiezen voor Microsoft ondersteunde hardware, snel en goedkoop
- zelf drivers schrijven en dat kost tijd en geld

correct me of i'm wrong, maar volgens mij werkte het wel degelijk zo
En nét dat is niet standaard op een ARM SoC.

Op X86 heb je ook altijd "standaard" hardware. Schijven werken zonder enige driver (al is het via de BIOS. Zelfs de nieuwste SSD's doen zich voor als standaard disk). Video (ook al is het 640x480) is altijd aanwezig zonder driver nodig te hebben.
En dit bedoel ik dus met dat Android de essentie van een OS niet in de vingers heeft. Waarom kon Microsoft over al hun Windows versies wel gewoon alle soorten en combinaties van hardware ondersteunen? Een Pentium 60, Pentium 3 met een videokaart van ATI or NVIDIA, of een Pentium 4 met hyperthreading en de allereerste SSD's? Windows XP ondersteunde het allemaal. Hoe kan dat? Omdat het een degelijke OS is dat ondersteuning biedt aan fabrikanten. Waarom kunnen Linux distro's hetzelfde truukje klaren? Omdat het een degelijke OS is met een zeer actieve community.

Android kan niet eens dynamisch zijn onderliggende hardware detecteren. Het is een uitgeklede linux distro, maar ze hebben wel het meest essentiele onderdeel van een OS weggestript. Het is een zeer gebrekkige OS, en de consument zal er binnen een aantal jaren (na de aanschaf van de 4de of 5de smartphone binnen evenveel jaren) genoeg van hebben.
Op zich heeft dit weinig zin.

Je kan trouwens in android perfect hardware autodetect doen. Zo ondersteunt een android alle usb hardware (vb 3g usb sticks die ook door linux worden ondersteund).
zolang je de vereiste drivers maar in de kernel meecompileert.

Meestal doet men dit niet omdat je in een mobiel apparaat weinig hardware bijhangt, en vanwege het minimaliseren van de schrijfruimte.

Er is ook soms een fel verschil in SoC hardware. Bijna allen gebruiken andere type bootloaders en truukjes om hardware te initialiseren.
Op X86 kan je op een perfect standaard manier booten (oa. door legacy bios). Zelfs zonder enige driver krijg je windows opgestart in een 640x480 scherm)
Vergeet even niet dat de iphone4 nog steeds volop voor een idioot hoge prijs verkocht wordt, dus het is een beetje zinloos daar de support voor te droppen hè.
Ja, maar dat doet niemand, dus dat telt niet. En nee, een iOS update is geen nieuw OS, de verschillen tussen de iOS versies zijn vergelijkbaar met die van de Android versies en nee, iOS7 is ook geen nieuw OS, dat is gewoon iOS6 met een paar nieuwe kleurtjes.
Android 4.4 is een verbetering op efficiëntie, maar Windows Phone 8 maakt Android nog steeds belachelijk als we het vergelijken op efficiëntie, stabiliteit en veiligheid. Het beste dat de smartphone markt nu kan overkomen is dat Microsoft met Windows Phone een goed deel van Android overneemt zodat we 3 grote ecosystemen krijgen.

Daarbij heeft Android nog een ander issue: Android 4.4 belooft vooral verbeteringen voor goedkope smartphones. De meeste low-end smartphones die nu beschikbaar zijn zullen die update nooit zien, en degene die nu gelanceerd worden draaien ook nog steeds op een oudere versie van Android omdat het teveel kost voor die bedrijven om Android 4.4 en hun aanpassingen eraan toe te passen. Dat geld zelf voor de high-end toestellen (in mindere maten, maar dan nog). Er zijn zelfs nu nog toestellen met Android 2.3/3.x die worden verkocht. Het maakt niet uit wat Android doet, de meerderheid van de toestellen loopt achter (afgezien van de Nexus en Google Play smartphones). Een probleem dat niet bestaat bij Windows Phone.
Elk OS zijn voor- en nadelen, WP heeft bijvoorbeeld weer minder functies dan iOS en Android, ook heeft WP nog steeds minder apps, alhoewel WP wel hard bezig is met een inhaalrace.
Ook kan je op WP niet een default app instellen voor acties (niet bij alles in ieder geval).
Bij Android kan je de layout iOS of WP achtig maken, je kan zelfs dat ding dat iOS 7 als je naar boven swiped vanaf onder (waar je de zaklamp kan starten etc) installeren op Android.
Minder apps, maar voor elk Android app is er wel een alternatief voor Windows Phone ...
Nee, want je kan genoeg dingen niet op WP dat wel op Android kan, zoals een andere SMS app gebruiken dan de standaard app of dat iOS 7 uitschuifding installeren of een andere launcher installeren.

Ook voor de dagelijkse apps zijn er nog een aantal niet te vinden op WP, ook al heb je tegenwoordig wel Vine, Instagram en Snapchat volgens mij :)
zoals een andere SMS app gebruiken dan de standaard app of dat iOS 7
Dat is allemaal leuk en zo. Maar het voorbeeld dat je noemt is nou niet echt bijzonder. SMS is een standaard, het kan eigenlijk niet zo veel. En de standaard SMS app van WP doet het gewoon goed. De basis telefoon functionaliteiten van WP zitten gewoon goed in elkaar, iets dat niet gezegd kan worden van Android. Mijn vrie... vrouw (vrouw inmiddels) wist niet eens hoe ze de telefoon op moest nemen toen haar GS4 af ging. Android lijkt voor alles gebouwd behalve de basis functionaliteit van een telefoon ... bellen en sms-en. Android zal onder de motorkap helemaal fantastisch zijn, dat wil ik best geloven. De tools die er bovenop zitten zijn 'in mijn optiek' incosistent en onnodig ingewikkeld. ... Duidelijk een Linux distributie voor de smartphone. Het is bruikbaar voor beginners, maar vraag ze niet eenvoudige zaken te wijzigen.
Hoewel je verhaal misschien wel klopt, is je voorbeeld vreemd, aangezien het opnemen van een gesprek zowel op iOS 6 en lager, Android AOSP en TouchWiz (Samsung's Android) vrijwel hetzelfde werkt. Namelijk swipen naar rechts.

Wat de SMS app betreft, de standaard SMS app(s) van Android zijn ook prima, Hangouts of de oude SMS app, maar dat is nou juist het leuke van Android, dat je dat kan veranderen.
Ik heb bijvoorbeeld gisteren tijdens de jaarwisseling Handcent SMS geïnstalleerd zodat ik SMSjes kon inplannen voor 0:00, dat die ze automatisch verstuurde.

Ook kan je een andere default browser instellen (misschien beter voorbeeld) en een andere default foto app en een andere default muziekspeler... Etc etc.
Dat maakt het OS wellicht iets moeilijker, maar liever dat dan dat die mogelijkheid er niet was.
Het verschil is echter dat de default functionaliteit in Windows Phone zeer goed is. Daar kiest een WP gebruiker ook bewust voor denk ik: een stabiel, zeer gebruiksvriendelijk OS, consistent op alle vlakken (Modern UI design language, LiveTiles, hubs e.d.) en uitermate stabiel.
Waar je met Android wellicht de noodzaak ziet om het een en ander te customizen, heeft een WP gebruiker die drang niet (meer) denk ik. Althans niet in mijn geval; Ik ben een Tweaker in hart en nieren, heb veel gecustomized in mijn tijd, maar ik wil nu gewoon een systeem dat doet wat het moet doen, goed samenwerkt met het ecosysteem wat ik gebruik (W8.1 desktop, Surface, Windows Phone, Office) en niet allerlei aanpassingen hoef te doen zodat het naar mijn smaak is. Want dat is het al out of the box. Windows Phone is op de gebruiker zeer goed naar wens te "customizen"; je homescreen laat zien en is ingedeeld naar wat je belangrijk vindt. Geen enkele Windows Phone is in dat opzicht dus hetzelfde. In tegenstelling tot de icoontjes chaos die iOS en Android hebben op het homescreen.
Nee, WP zal, net als iOS en Android, wel een selecte gebruikersgroep hebben en verkrijgen naarmate het meer groeit qua marktaandeel, maar dat deel wil gewoon een systeem dat werkt zoals je wil dat het werkt, namelijk snel, stabiel, overzichtelijk en gebruikersgericht en vriendelijk. Dat is wel iets waar WP imo zich mee onderscheidt momenteel.
Ben ik toch niet helemaal met je eens.
Ik gebruik ook het Google ecosystem voornamelijk, met een Chromebook, Android telefoon en door gebruik te maken van alle diensten, maar dat wilt niet zeggen dat de default functionaliteit of de keuze die Apple, Google of Microsoft voor je maakt per definitie de beste is.

Icoontjes chaos vind ik al helemaal een 'rare' opmerking, wat maakt de live titles beter dan?
Ik gebruik widgets en mappen in Android en persoonlijk vind ik dat weer heel erg fijn.
Het is dus ook vooral een kwestie van smaak.
Vooralsnog hebben meer mensen die 'icoontje chaos' dan de live titles (iOS en Android) en zijn de meeste mensen niet enthousiast (zo lijkt het) over de Windows 8 live titles.

Ook snelheid, overzichtelijkheid en gebruiksvriendelijkheid zijn niet punten die Windows Phone zonder meer wint.
Android en iOS zijn echt niet trager dan Windows Phone en iig t/m WP 7 waren de rollen omgedraaid wat snelheid betreft.

[Reactie gewijzigd door calvinturbo op 1 januari 2014 18:08]

Calvin...
Gisterenavond vrat ik met mijn 50 jaar nog een Iphone5 op met mijn "verouderde" Lumia 920. Die Iphone werd bestuurd werd door een 19 jarige wizzkid.
Ik toverde vlotter de info uit de Lumia dan hij uit de Iphone.
De competitie begon nadat hij een foto gemaakt had van zijn nieuwe schoenen die hij wilde delen op whats app.
De foto had totaal verkeerde kleuren en ik maakte een foto met de Lumia 920 van zijn schoenen met de juiste kleuren.
Daarna pochte hij dat zijn Iphone sneller was dan de Nokia.

Je hebt dus blijkbaar niet langer dan een week met Tiles gewerkt blijkbaar en je bent gewoon gewent aan de chaos van icoontjes.
De Bing zoekfunctie is waanzinnig intuïtief en je kan van links naar rechts scrollen door video, afbeeldingen en text.
Here maps is onverslaanbaar...
Agendafuncties, exchange etc...

Mijn moeder van 80 jaar stapte van haar 3310 Nokia over naar een Lumia 920 en wandelde vrolijk door de programma's heen.
Mijn vader van 82 jaar loopt na een jaar nog steeds te klungelen met zijn Galaxy tab en is regelmatig zijn klaverjas icoontje kwijt.

Dus ik begrijp werkelijk niet waar je het over heb.

[Reactie gewijzigd door kittop op 2 januari 2014 11:39]

Blijkbaar....
Het zijn meestal kinderen die wegmodden omdat hun speeltje afgekraakt wordt.

Gisteren ben ik ook aan het wegmodden geweest omdat er twee leden een langste pik competitie hadden en elkaar bestookte met technisch gel#l waarvan ze zelf niet wisten wat het inhield volgens de ander.

off-topic:
Overigens heb ik een HTC One en een Note 3 besteld voor wat jongens die wel overweg kunnen met Androïd.
Beiden zijn mooie toestellen.
De Note 3 had een separaat hoesje met qi laden en een Samsung qi lader bijgekocht.... Heel gelikt allemaal echter zat er nota bene geen goed kabeltje en trafotje bij.
Een micro usb stekkertje met daarnaast nog een pieletje....
Daar gaan we weer met die Iphoneachtige stekkerstreken.
Oewww.... nog meer pijn.
HTC en Note 3 samen ruim ¤1100,- excl. assesoires en nog een (on Topic) Windows Phone Nokia Lumia 920 voor ¤267,-
Tja.... verschil moet er zijn.
Oewww..... en nu ook nog pijn in de portemonnee
Hier moet ik echt een -1 mee redden.

[Reactie gewijzigd door kittop op 3 januari 2014 10:19]

Die kleine zaken kunnen evengoed nog in verdere updates komen. Ik denk alleen niet dat het merendeel van de gebruikers er wakker van ligt en er überhaupt iets aan heeft om bijvoorbeeld een andere SMS app te kunnen installeren.

Omdat het allemaal zo dynamisch 'moet' zijn, lever je gewoon in in performantie. Ik heb liever een snelle gebruikerservaring met gewoon goede basisfunctionaliteit dan een OS waarin ik ieder hoekje en kantje volledig kan aanpassen. Zeg nu zelf, voor de 'gewone', non-IT mensen, wat kan hun het nu schelen dat je de CPU governor kan aanpassen of dat er 27 verschillende launchers bestaan? Ze willen gewoon iets dat werkt. Iets dat eenvoudig en snel is, en dat vind je, naar mijn mening, gewoon terug bij WP.
Dat wat jij hier over "android" verkondigd, is eigenlijk gewoon een samsung kwaal. Als ik mijn vriendin dr samsung pak, zit ten eerste de terug en menu knop PRECIES ANDERSOM. Verder zijn de instellingen en dergelijke veel meer gefragmenteerd, veel bloatware. Gebruik zelf een Sony Xperia en dat is qua menu voor mij zelf een stuk prettig/volwassener/logischer dan dat samsung dat voor elkaar heeft. Zo heeft een maat van me een Nexus 5 die voor mij weer "basale" functies mist die blijkbaar NIET standaard zijn in android, maar WEL als standaard voelen op mn Xperia. Dan heb ik het over apps in je app drawer in een eigen volgorde zetten ipv alfabetisch. Mappen kunnen maken door apps op elkaar te schuiven. Heel basale dingetjes. Wat ik hier nu duidelijk probeer te maken, is dat android erg gefragmenteerd is, en dat je eigenlijk 1 fabrikant moet zoeken die doet wat jij lekker vind qua shell. En blijf daar dan bij. Je kan hier niet HEEL android voor afschrijven. Dat gaat mij een beetje te ver.
De basis functionaliteiten van Android zitten juist heel goed in elkaar. Waarom willen veel mensen dan graag een kale Android? Juist om die reden !!
Er zijn devices in de handel die Jelly Bean draaien op een 600Mhz single core. Ver beneden de vereisten van een WP8.

Zover ik weet zijn er het laatste jaar geen nieuwe 2.x sevices meer uitgebracht (zelfs geen chinese).

Vergeet ook niet dat:
- Veel optimalisaties in Kitkat reeds bestonden (zRam, dalvik patches) en in bepaalde combinaties reeds terug te vinden zijn in eerdere versies van custom androids.
- De grootste optimalisaties zitten in de Google Apps. Hiervan kan iedereen profiteren vanaf 4.0.
Hoe lang geleden is het dat je voor het laatst serieus Windows hebt geprobeerd? Ik heb ook jaren Windows vermeden, heb zelf al heel lang een Mac en had vanaf het begin een Galaxy, maar ik heb toch eens WP8 geprobeerd (Lumia 820) en ben helemaal overstag. Het OS loopt zo soepel. Er crasht vrijwel nooit iets, wat op mijn Galaxy vaak gebeurde. Mijn telefoon loopt nog even snel als toen ik hem kocht - of zelfs sneller - terwijl die Galaxy ging steeds langzamer lopen. En een heel sterk punt van Windows: het lijkt wel of de hardware niet zo veel uitmaakt voor de snelheid. Ik heb eens een Lumia 520 geprobeerd (met z'n 125 euro natuurlijk spotgoedkoop) en die liep vrijwel net zo soepel als mijn 820. Een Android van die prijs kan volgens mij echt niet vergeleken worden met een top Android telefoon.
je moet niet vergelijken met een galaxy, samsung met touchwiz gooit dan ook het meeste bloatware op je gsm van alle gsm-producenten op de markt
ikzelf gebruik nu een acer liquid e2, wat bijna voledig stock android is, en heb nog noooit een crash gehad(van het besturingssysteem, soms wel van een bepaalde app)
Ik had over crashes van apps, die heb ik eigenlijk nooit. Een crash van het OS kan ik me helemaal niet herinneren. Al moet ik wel zeggen dat mijn Lumia in het begin regelmatig vanzelf ging rebooten, maar die bug is al lang geleden gefixt. Dat die apps zelden of nooit crashen komt waarschijnlijk door de scherpe eisen die aan de apps worden gesteld.

En ik kan helaas alleen maar vergelijken met een Galaxy, want dat was de enige Android die ik ooit had. En ruim de helft van alle Androids is een Galaxy, dus lijkt het me logisch om ze daarmee te vergelijken. Ik snap wel dat een bloatware vrije OS sneller en stabieler is, maar de meeste Androids hebben dat niet.
Goede telefoons maken? Dan is het toch wel Nokia! Goede service, degelijke telefoons, en innovatief in mijn ogen. Kan ik helaas niet zeggen van iPhone en Samsung Galaxy reeks met 100e verschillende versies van de S4 bijvoorbeeld. Because 1 was to mainstream?
Een markt met alleen iOS en Android is ongezond. Beide partijen hebben een enorm sterke positie en maken het voor nieuwkomers ontzettend moeilijk om de markt te betreden. Diversiteit in het aantal platformen is iets wat je - zeker vanuit economisch oogpunt - moet willen.

Over de kwaliteit van iOS, noch Android, noch Windows Phone heb ik weinig klachten. Ze hebben ieder hun voor- en nadelen, maar zijn over de gehele linie kwalitatief goede platformen. De markt zou echter een stuk gezonder worden als er een aantal meer platformen waren - met name werkelijk open platformen.
Sorry dat ik je onderbreek, hoor.. Heb je hier enig bewijs van? Benchmarks, statistieken?

Ik vind zelf Android gebruiksvriendelijker.
Over stabiliteit en efficientie durf ik niks zeker te weten (jij wel, dat respecteer ik. Wel vind ik het vreemd dat je zonder onderbouwing komt), maar wat ik wel weet is dat als je de Linux kernel en de Windows kernel naast elkaar legt, dat het lijkt alsoft de Linux kernel stabieler, veiliger en efficienter is. Dit omdat Linux een beter systeem heeft als het gaat om het beheren van gebruikers en haar permissies, en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Over Windows Phone durf ik niet teveel uit te spreken. Daar ben ik heel eerlijk over. Ik kan hun broncode niet inzien dus daar weet ik niet veel over en dat zou ik moeten aantonen met benchmarks.

Blijkbaar kan je het onderbouwen of heb je de broncode van Windows Phone OS (of hoe het dan ook heet) gezien. Anders kan je niet zo'n uitspraak doen.
Over Windows Phone durf ik niet teveel uit te spreken. Daar ben ik heel eerlijk over. Ik kan hun broncode niet inzien dus daar weet ik niet veel over en dat zou ik moeten aantonen met benchmarks.
Android broncode kun je wel inzien (voor zover het nog open source is), maar hoeveel Android gebruikers doen dat ook en snappen ook nog eens wat het doet. Volgens mij is enkel het feit van het kunnen inzien van de code totaal geen maatstaf voor de gebruiksvriendelijkheid of stabiliteit.

[Reactie gewijzigd door pe1dnn op 1 januari 2014 15:17]

Niet van gebruiksvriendelijkehid, maar code bepaald wel de stabiliteit van een bepaald systeem.
Maar sinds ik de code van Windows Phone niet kan inzien kan ik Android en WP niet naast elkaar neerleggen en ze vergelijken.

De Android-gebruikers die niet de code van Android inzien mogen geen uitspraak doen over de stabiliteit van Android. Dat is een feit. hetzelfde geld voor de Windows Phone gebruikers. Als je de code van je systeem niet kan inzien kan je niet beoordelen of het stabiel is.

Wat een juiste uitspraak zou zijn: ik vind de gebruiksvriendelijkheid van Windows Phone beter dan die van Android. Gebruiksvriendelijkheid is afhankelijk van de mensheid. Het is onmeetbaar en ten slotte zichtbaar zonder code te zien.

[Reactie gewijzigd door Amanush op 1 januari 2014 16:46]

"maar code bepaald wel de stabiliteit van een bepaald systeem."
Top op zekere hoogte. Echter zegt een daadwerkelijke gebruikstest tien keer meer over de stabiliteit dan een code review.

"De Android-gebruikers die niet de code van Android inzien mogen geen uitspraak doen over de stabiliteit van Android. Dat is een feit."
Dat is geen feit, dat is bullshit.
Android gebruikers die het systeem veel gebruiken zijn juist degenen die er over mogen oordelen, en niet iemand die een keer de code heeft doorgenomen, maar er misschien maar één keer gebruik van heeft gemaakt.

"Als je de code van je systeem niet kan inzien kan je niet beoordelen of het stabiel is."
Oh, dus ik kan niet oordelen of Windows stabiel is of niet, terwijl ik het dagelijks gebruik. 8)7

"Wat een juiste uitspraak zou zijn: ik vind de gebruiksvriendelijkheid van Windows Phone beter dan die van Android. Gebruiksvriendelijkheid is afhankelijk van de mensheid. Het is onmeetbaar en ten slotte zichtbaar zonder code te zien."
En ook dit in onjuist; gebruiksvriendelijkheid is wel degelijk meetbaar. In een groot onderzoek tussen gebruikers kun je namelijk de verschillende meningen naast elkaar leggen, de overeenkomsten op een rijtje zetten, en de verschillende delen als sidenotes erbij. Dit geeft een redelijk beeld van de algemene gebruiksvriendelijkheid.
Prima ontwikkeling dit. Zodra meer partijen telefoons gaan uitbrengen met het WP platform, zullen consumenten deze ook vaker tegen komen. Meer exposure zorgt voor meer bekendheid en algemene acceptatie dat het een alternatief is voor de twee marktleiders ... in aantallen ... .
Wij hebben hier een Lumia 920 en het werkt als een trein. Heerlijk gewoon, zou het iedereen aanraden. Ik denk dat 2014 wel een flinke opmars voor WP gaat betekenen.

[Reactie gewijzigd door BenVenNL op 1 januari 2014 11:54]

Bovendien is de kwaliteit van WP8 een stuk beter dan Android op het gebied van efficientie, stabiliteit, veiligheid en gebruiksvriendelijkheid.
Hoezo, je geeft het wel aan maar komt niet met feitelijke gegevens. Hoe weet jij nou dat Android niet efficiënter is, niet veiliger, niet stabieler en gebruiksvriendelijker is. Omdat MS dat zegt?

Wat een onzin zeg. Ik had vroeger met de 2.X versies van Android wel eens dat het OS vastliep ja. Maar sinds de 4.X heb ik nooit meer een vastlopende Android OS gehad. Hier en daar kom ik wel eens een vastlopende APP tegen. Maar dat heeft niet met het OS te maken maar met de App zelf. Daarnaast kan en mag je ook niet beweren dat WP als OS nooit bevriest. Lees het forum maar door en je leest het genoeg. Een kameraad van mij met zijn Lumia 800 liep ook geregeld vast.

Daarnaast als je zo van stabiliteit houd.. waarom ga je dan geen BlackBerry kopen met QNX kernel. Dat is pas stabiel.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 1 januari 2014 21:22]

@ Texamicz
Hoe lang is het geleden dat die Lumia 800 van je vriendje regelmatig vast liep?
één jaar? twee jaar?
Het is geen WP8. Die zal vast een stuk stabieler zijn ga ik vanuit.
Een collega had ook een 800 waar hij geen plezier van gehad heeft.
Nu werkt hij met een 925 meen ik en heeft geen ellende meer.
Hij was soms heel slecht te verstaan met de 800, en ja,,, hij heeft een zwaar noordhollands accent,,, maar de telefoon had ook schuld.
Toen hij de nieuwe telefoon in gebruik genomen heeft, heeft hij zijn oude 800 telefoon opgestuurd voor onderhoud en laatste software.
Nu heeft zijn vrouw deze 800 en het apparaat is inmiddels probleemloos.
Okay,,, zij heeft ook minder accent, maar de haperingen blijven ook uit.
Die ontwikkeling is juist waar het aan schort bij WIndows Phone. Ze zijn sinds 2010 bezig, en feitelijk is er amper wat veranderd, behalve wat basis functionaliteiten als copy-past en de rotatie-lock, waarvan het idioot was dat die dingen er niet gewoon meteen in zaten. De ondersteuning van hardware is kennelijk ook niet al te makkelijk voor elkaar te krijgen. De PureView camera uit de 808 was niet toe te passen op Windows Phone en dus hebben ze concessies gedaan.

WP is een vloeiend systeem dat zuinig is op de systeembronnen. De basis is dus weinig mis mee. Maar qua functionaliteit en overige mogelijkheden zou je wel wat meer verwachten.
Alle telefoon fabrikanten zit maar te denken hoe ze Samsung van de troon kunnen stoten.
Ik denk niet dat dit een goede move zou zijn.

Sony moet meer werken aan haar visie en die visie door marketing samen met goede hardware laten ondersteunen.

Als je dan op windows phone overstapt vanwege de 10 of 20 euro MS-fees die je bespaart, dan ben je voordat je met een succesvolle windows phone komt, al gedaald tot een "kosten-baten" volger.

En de markt houdt niet van volgers. Als ik een windows phone koopt zou ik toch echt een Nokia kopen. Die hebben 10 keer meer ervaring als Sony met het OS.

Ook lijkt me het vreemd dat Sony op het telefonie gebied samen gaan werken met hun grootste concurrent in de game markt. Ze gaan daar nu een groot voordeel pakken tov MS (geen consoles beschikbaar in veel landen), een combo met de telefoon zou dan een betere zijn. Niet alleen combo-deals, maar ook als 2nd screen etc.
Sony telefonie en Sony gaming zijn 2 hele aparte divisies (die soms zelfs concurreren met elkaar, bluray lasers tekort doordat de andere divisie ze allemaal gebruikte :P). De PS4 / Xbox One situatie heeft weinig tot geen invloed op de beslissingen over wel of geen WP-mobiel voor Sony.

Je kan best op 1 gebied elkaars concurrent zijn en op een ander gebied samenwerken. Samsung & Apple bijv.
Sony VAIO's draaien toch ook gewoon op het OS van diezelfde concurrent?
je kunt ook een prima samsung ative kopen of een Huawei w1 of w2. Prima toestellen.
@squarepusher

wp heeft een 9.2 % procent marktaandeel.

En daar is ios de dupe van.

Android heeft alleen maar een groot marktaandeel omdat je die goedkope telefoontjes kan halen bij de plaatselijke blokker.
Apple is nog steeds het enige bedrijf naast Samsung dat daadwerkelijk veel geld verdient met het verkopen van tablets en phones. Andere bedrijven zoals HTC hebben op de harde manier moeten ervaren hoe 'razor-thin' de margins zijn.

Kortom - marktaandeel vertelt niet het hele verhaal. Apple maakt veel winst met iedere iPad/iPhone die ze verkopen, en over het algemeen zijn mensen uiterst tevreden over zowel de brand, de user experience alsmede de apps die ze kunnen draaien. En die komen niet meer zo snel terug voor Android en/of Windows Phone.

En bovendien is iedere iPad/iPhone die verkocht wordt een 'trojan horse' om de klant te introduceren met het Apple ecosysteem. Het komt steeds vaker voor dat er een MacBook volgt als volgende aanschaf terwijl diezelfde persoon dat anders nooit overwogen had.

Kortom - Apple is nog steeds marktleider in mindshare en doet heel goede zaken. Microsoft zou willen dat ze in diezelfde positie waren.
En bovendien is iedere iPad/iPhone die verkocht wordt een 'trojan horse' om de klant te introduceren met het Apple ecosysteem. Het komt steeds vaker voor dat er een MacBook volgt als volgende aanschaf terwijl diezelfde persoon dat anders nooit overwogen had.
Bron?

Ik ben zelf eigenaar van een Iphone 4 (Heb in het verleden, zeven jaar lang een Ipod Touch gebruikt) en ben er echt meer dan tevreden over. Maar never dat ik zal overstappen naar een Apple product als het aankomt op desktop/laptop. Zo ken ik nog genoeg mensen die deze mening al gauw met mij delen.

Simpelweg omdat product x goed loopt en fijn werkt, betekent niet dat dat gegarandeerd
wordt voor de andere producten van hetzelfde bedrijf. Het zal best dat mensen (waarschijnlijk zonder research, of nadenken) direct overstappen naar alle producten van zo'n bedrijf. Zoek maar even op hoe het zit met de Desktop/Laptop Market Share Charts. Hierin zie je dat Microsoft Nogsteeds dominant is in de desktop/laptop wereld. Die dominantie vertaalt zich toch ook niet (direct) naar hun marktaandeel in de telefoon en tablet sector?

Ik denk dat jouw verhaal meer een beeld schetst over de intelligentie en het denkvermogen van de gemiddelde consument dan de algehele kwaliteit en potentie van een product in een bepaalde sector. Als je op basis van een telefoon/tablet en bijbehorende OS een keuze gaat maken voor welke PC je wilt aanschaffen, dan ben je niet echt goed bezig naar mijn mening. Dat is namelijk het vergelijken van appels met granaatappels (lijken in naam op elkaar, maar zijn toch wel erg verschillend he ;) ).
Ik betwist trouwens dat 9.2% procent marktaandeel en denk dat dat grotendeels gerommel is met statistieken - en bovendien moet je je afvragen hoe trots je erop zou moeten zijn dat het low-end segment van de Nokia telefoons goede zaken doen in PIGS-landen zoals Italie op dit moment. Niet bepaald het imago dat MS zou willen uitstralen - je zou jezelf eerder niet positioneren als 'die goedkope telefoon die je koopt als je geen iPhone/Galaxy kunt betalen'.
Groot brittanie 12%, Frankrijk 10,6%. of zijn dat ook landen waar men geen geld heeft om aan telefoons uit te geven?
http://www.telecompaper.c...aandeel-in-europa--970053

Verder kan het me niet veel schelen wat jullie vinden van WP8, ik vindt het fijnst werken (al heb ik nooit een blackberry gehad) en programmeren voor WP is het makkelijkst van alle mobiele OSen met de beste tools IMHO. Dat alle apps in de store gecontroleerd worden op malware is een bonus. En gelukkig schiet MS daarin niet zo door als Apple.
Die "low-end" Windows Phone toestellen maken diverse mid-end Android toestellen anders wel gewoon belachelijk. Daarbij zijn de markten waarover jij spreekt onder andere de 5 grootste van Europa, dus niet (alleen) de PIGS.
Android heeft alleen maar een groot marktaandeel omdat je die goedkope telefoontjes kan halen bij de plaatselijke blokker.
Wel raar dat Samsung juist aangeeft dat ze meer high end verkochten qua aantallen dan Low End.

Hmmmmmmmm vreemd hea?
Goh. Ik zie het niet gebeuren. Zou helemaal niet passen binnen One Sony.

Hoe langer hoe meer is Sony hun Enterntainment Network aan het integreren in hun telefoons. Music Unlimited zit netjes in de Walkman-app, PlayMemories Online in Album, Video Unlimited werkt ondertussen ook vlot in de landen waar het beschikbaar is, ... PlayStation Mobile werkt nu ook in de Benelux en ik vermoed dat de PlayStation-app ook voorgeinstalleerd gaat beginnen worden.

Bij Windows Phone zouden ze eerst nog al hun services moeten porten voor ze het nog maar zouden overwegen. Dan ook nog support voorzien voor een deel accessoires (best), en ervoor zorgen dat de integratie met Xbox Live minder opvalt.

Yeah, not happening.
Waarom niet? Sony is vrij om standaard apps te verwijderen als deze te verwijderen valt. Xbox Music en Video zullen verwijderd kunnen worden vanaf Windows Phone 8.1 en vroeg of laat zullen ze het services toch moeten porten zodra Windows Phone een aanzienlijk marktaandeel heeft.
Het past gewoon niet binnen de One Sony-strategie om te focussen op core strengths, versimpelde productlijnen, ... Ik ben vrij goed mee met wat Sony van plan is (ben Sony Mobile Ambassador voor Nederland en Vlaanderen) en dit lijkt me gewoon een heel erg vreemde move.

(Ik heb geen informatie over onaangekondigde producten, is gewoon een verwachting)
Sony heeft vrij veel accesoires als een smartwatch, NFC speakers, bluetooth headsets en dergelijke die meer functies hebben dan een standaard accesoire. Met de beperkingen van MS zal het waarschijnlijk lastig zijn om nieuwe ondersteuning in het OS te krijgen, waar ze bij Android simpelweg alles het meeste aan ondersteuning zelf kunnen toevoegen.
YES!!
Eerlijk, jullie willen niet weten hoe lang ik al op dit bericht wacht!

Deze Sony-fan heb een opvolger voor mijn Lumia 900 gevonden, ik hoop dat Sony regelt met Nokia dat ze van de Nokia Drive software gebruik mogen maken...
Vergeet alsjeblieft niet dat dit slechts een gerucht is. ;)
Inderdaad, ze overwegen het, dat wil niet zeggen dat dit toestel er daadwerkelijk komt. Eerst maar eens een officiële aankondiging van Sony afwachten. Tot dusver kun je alleen hopen.
De telegraaf weet inmiddels te melden dat de WP toestellen geen Xperia`s gaan heten maar Vaio`s, zoals de notebooks.
Wel mooi als sony doorzet ,ben geen liefhebber van die vierkante wp os.Hoop ooit dat ze doe layout veranderen.
Voor jou een hoop, voor mij taboe. Ik vind het prettig werken en hoeft helemaal niet veranderd te worden. Ik vind dit mooi, simpel en innovatief. Als jij het niet mooi vind, moet je een ander OS kiezen. Tegenwoordig verschilt betreffende de functies WP, iOS en Android toch niet meer veel
Sony is een lid van die patentenopkopers rond Nortel - zou dat iets daarmee te maken kunnen hebben?
Windows phone is wel leuk voor bedrijven maar voor de particulier veel minder interessant - wellicht zie ik Windows Phone het blackberry-aandeel opeten.
We zijn echter de rol van Microsoft in de patentoorlogen niet vergeten - en ikzelf zal windows phone dus mijden - net zoals we gaan proberen onder iOS, OS-X en Android uit te blijven - we gaan daar veel voor moeten inleveren - dan is dat maar zo.
Ik zie niet in waarom Windows Phone voor consumenten niet interessant zou zijn, het is een uitstekend OS en juist het sociale gebeuren staat voorop bij Windows Phone, lijkt me niet iets dat gericht is op bedrijven. Daarbij gaan de geruchten al langer ten ronde dat Sony zou werken aan een Windows Phone toestel, al sinds 2010, voor de Nortel patenten verkocht werden.
Het is een gerucht dat Sony overweegt. Zelfs als het gerucht al klopt, dan kan het zijn dat Sony na de overwegingen beslist om het niet te doen. Met andere woorden, een zeer kleine kans.
Wellicht een manier van Sony om Google onder druk te zetten en meer vrijheid voor zijn Android versie op te eisen.
Vrijheid opeisen? Welke beperkingen heb je het dan over exact?
Klinkt goed zulke soc`s als basis voor een retesnel toestel.
Sony kennende zullen het wel heel gelikte toestellen worden.
En wie weet, vroegah waren de Sony`s de beste cameratelefoons.
De 1020 kan zijn borst nat maken...(helaas niet waterdicht).

Goeie zaak dat er steeds meer fabrikanten Windows Phone toestellen gaan maken dit jaar.
Dat versnelt de ontwikkeling en het is natuurlijk leuker als je uit meerdere high-end toestellen kan kiezen als consument.
Vroeger misschien nu niet meer, mijn Z1 maakt "leuke" foto's. Maar ronduit beroerd met flits

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True