Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 52 reacties

Er zijn foto's online verschenen van wat de opvolger zou zijn van de Sony Xperia Z1. De foto's tonen een toestel dat iets groter is en bovendien een iets groter scherm heeft dan de huidige Z1-smartphone van Sony.

Afgaand op de afbeelding, waarop het toestel met de codenaam Sirius naast de Z1 ligt, is de nieuwe Android-smartphone rond 152x75mm groot en heeft hij een iets ronder ontwerp dan zijn voorganger. De foto is gepubliceerd door de Japanse site Digi-wo, die ook een foto publiceerde van de Sirius in zowel zwart als wit. Eerdere geruchten spraken over een scherm van 5,2" inch en gezien deze foto's kan dat kloppen. Als de informatie juist is, is tussen 65 en 67 procent van de voorkant bedekt met scherm, iets meer dan bij de Xperia Z1.

De foto's komen overeen met eerdere foto's die dezelfde telefoon zouden weergeven. De nieuwe smartphone zou onder meer video's kunnen schieten in 4k en slow-motion, en voorzien zijn van Android 4.4 met een nieuwe versie van Sony's skin voor Android. Sony zou het toestel over anderhalve week willen presenteren op telecombeurs Mobile World Congress in Barcelona. Die timing ligt voor de hand; Sony brengt al jaren achter elkaar in het begin van het jaar en in het najaar een nieuw 'vlaggenschip' uit. De Xperia Z1, in september, was de laatste.

Sony Xperia Sirius, Xperia Z1 en Xperia Z

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (52)

Sony?! Kom op!
Als de informatie juist is, is tussen 65 en 67 procent van de voorkant bedekt met scherm, iets meer dan bij de Xperia Z1.
Ik ben fan van het Sony ontwerp, maar de enorme bezels weerhouden mij weer een Sony te kopen. Andere fabrikanten doen dit gewoon beter. De S4 heeft geloof ik 73-74% aan scherm, de LG G2/Nexus 5 zit rond de 80%. Dit kan echt niet meer in mijn ogen, als er nou nog toetsen onder het scherm zouden zitten zou ik er een beetje begrip voor hebben, maar ik had echt gehoopt dat ze iets aan de verhoudingen zouden doen. Jammer dit.

Ik moet overigens toegeven dat ik mijn Xiaomi M2S aan het eind van het jaar overigens wel vervangen zie worden door de Xperia Z1 Compact. Is mij nu nog te duur.
De S4 heeft geloof ik 73-74% aan scherm, de LG G2/Nexus 5 zit rond de 80%
De S4 zit op 72 procent, G2 op 75%, Nexus 5 op 70%. M2S op 65%.
Altijd handig: de screen size phone chart. Kun je gelijk zien dat de Experia Z1 en Z1 compact het niet al te best doen, alleen de iPhone reeks doet het nog slechter.

Link screen size chart:
http://www.xperiablog.net...e-to-phone-size-chart.png
Daar is/was de ZL nochtans vrij goed in, alleen was Sony weer zo koppig om net dat model niet in NL/BE uit te brengen :-S
Gewoon in duitsland halen. Top toestel met dito design en erg handzaam ondanks 5" scherm!!

Wou wachten op Z1 Compact. Maar t design en dan met name bezel/scherm verhouding stond mij zeer tegen. De ZL heeft dit inderdaad uitstekend gedaan en mij toch overstag gekregen ondanks mindere specs.

[Reactie gewijzigd door chimnino op 14 februari 2014 13:43]

Ik begrijp jou perfect, maar zag er beetje tegen op om hem speciaal naar DE te gaan halen. Eigen schuld van Sony als ik een ander merk koop dat hier wel verkrijgbaar is !
Grappig dat de M2S op hetzelfde % zit als de Z1 maar dit totaal niet opvalt, zoals ik al zei, toetsen onder het scherm. Zo heb je in ieder geval meer scherm, ik snap ook niet dat het allemaal onscreen moet tegenwoordig.
Verhouding screensize/bezel:

1) LG G2: 75,7%
2) Note 3: 74.6%
4) Galaxy S4: 72,1%
5) Nexus 5 & MOTO X: 72%
6) Lumia 1520 71.2%
9) Optimus G: 67.4%
12) Moto G: 65%
13) HTC ONE: 64.8%
15) Xperia Z1: 64,5%
17) Xperia Z1 Compact: 61.7%
19) Iphone 5, 5S: 60,6%

Xperia scoort hier in vergelijking met de andere modellen relatief slecht in (hoewel de ZL met 75,84% bovenaan zou staan) maar ze gaan er toch op vooruit tov hun vorige flagship dan.

Als we ervan uitgaan dat de Z2 tussen 65-68% zit is hij te vergelijken met Moto G, Galaxy S3, Nexus 4, Optimus G, Note 2: allemaal toestellen die niet echt gekend staan om hun kritiek over de bezels.

[Reactie gewijzigd door minimaLL op 14 februari 2014 13:53]

De waterdichte implementatie van de body zorgt nu eenmaal voor wat meer bulk...
Andere fabrikanten doen dit gewoon beter
Dat is persoonlijk, ik vind het zelf namelijk wel fijn dat er grote ruimte zit aan de onderkant van de telefoon, ik heb hem daar namelijk vaak vast, en zo druk je niet op knoppen of op het scherm
_Hopelijk_ is dat een gevolg van de keuze voor:
Minder scherm = langere accu duur
Meer oppervlak = meer inhoud, dus grotere accu er in.

Bijv. apple zie ik hier wel voor aan.
Het zou denk ik niet onverstandig zijn als Sony een beetje rustiger aan zou doen. Ik heb zelf een Xperia Z van nog geen jaar oud. Was toen absoluut high-end. Toen kwam de Z1 en blijkbaar komt op korte termijn daar de opvolger alweer van. Het doet niets af aan het functioneren van de telefoon op zich, maar het idee dat je een high-end telefoon hebt ebt zo wel weg. Tevens zijn er voor Sony toestellen al relatief weinig accesoires beschikbaar, hoe vaker er wordt gewisseld van modellen hoe kleiner de kans is dat een accesoire past en hoe kleiner de kans is dat een fabrikant er uberhaubt iets voor gaat ontwikkelen of uitbrengen.

Ook meer toestellen welke geupdate moeten worden met software versies. Vooruitgang is absoluut positief maar al deze dingen bij elkaar zijn toch aardig wat nadelen.
Hier ben ik het wel mee eens. Ik heb liever dat ze een half jaar langer doen over de opvolger, maar wel goede updates leveren. Zo heb je langer het gevoel dat je nog een topmodel in handen hebt. Nu is het zo dat als je een telefoon anderhalf jaar hebt geen updates meer krijgt en er inmiddels 2-3 nieuwe versies geweest zijn. Komt in mijn ogen niet echt positief over. Het zou beter zijn dat je na anderhalf nog qua software mee gaat, dus de nieuwste Android versies (op tijd!) krijgt.

Ook heeft Sony dan de tijd en middelen om echt goede producten te ontwerpen (Ok, de Z1 is in mijn ogen echt een topding, maar ze hebben er wel twee keer over moeten doen. De Z was namelijk iets minder). Plus ik vind dat de verschillen tussen toestellen nu minimaal zijn. Voor mijn gevoel gaan we nu even weer wat rustiger aan doen qua specs (We horen bijvoorbeeld heel veel geruchten over enorme schermresoluties, maar ik denk persoonlijk dat veel fabrikanten toch bij Full-HD blijven), dus concluderend heeft het in mijn ogen niet zoveel zin om zoveel toestellen uit te brengen (in de trend van opvolgers, verschillende modellen is voor iedereen fijn)

[Reactie gewijzigd door LoeWn op 14 februari 2014 12:13]

Rustiger aan doen omdat jij je dan niet meer nieuw voelt... Ga eens bij jezelf na waarom je iedere keer de nieuwste wilt? Is dit omdat je het echt nodig hebt of omdat je gadgetgeil bent? Je gooit namelijk veel geld van jezelf hiermee weg. Die nieuwe toestellen verminderen het snelst in waarde het eerste jaar, maar het is en blijft jouw keuze als consument.

De markt is zeer competitief en dynamisch op het moment. Het niet geregeld uitbrengen van toestellen resulteert er simpelweg in dat je verdwijnt van de radar bij veel consumenten. Je moet de buzz blijven creren. Sony kan niet anders. Je moet continue bezig zijn met voldoen aan de vraag en dat moet dus blijkbaar door elk half jaar een iteratie te hebben.

Neemt niet weg dat de markt richting verzadiging gaat en budget toestellen (xperia SP) voor een hele grote groep gebruikers goed genoeg zijn. Dat was 2 jaar geleden wel anders. Kortom, de vraag naar meer krachtige toestellen is afgenomen. Dit zal uiteindelijk resulteren in een kalmerende markt. En ook wel vergelijkbaar met de desktopmarkt.
huh maar je Xperia Z voldoet op dit moment niet???? je mist snelheid oid? waarom vind je je toestel niet high-end meer, omdat er een snellere uit is?!? dan moet ik je telleurstellen... alle elektronica die je koopt is al verouderd op het moment dat je de winkel uitloopt!

en je accessoires zijn toch allemaal BT of microUSB??? das namelijk standaard op alle android toestellen!
De dingen die niet snel ontwikkeld worden voor Sony's zijn o.a. de productspecifieke accessoires zoals: Telefoonhouder in de auto van bijvoorbeeld Brodit of Carcomm, screenprotectors (om de krasgevoelige direct mee te bedekken of te vervangen na een tijdje) en verscheidenheid in telefoonhoesjes.
De concurrent heeft over het algemeen maar 1 vlaggenschip per jaar (Samsung, Apple en LG)
Rustiger aan doen? Dat doet de concurrentie ook niet, ze moeten wel mee. En je hoeft niet elke nieuwe telefoon te kopen, wacht gewoon tot je een nieuwe telefoon nodig hebt en haal er dan een.
De twee succesvolste doen een stuk langer met het topmodel.
Ik snap wat je bedoelt. Maar de strategie om om het half jaar een nieuw vlaggenschip uit te brengen is natuurlijk niet nieuw. Immers zullen mensen anders een half jaar oud toestel moeten kopen met navenante specs voor de hoofdprijs. Dat HTC en Samsung ervoor kiezen om dit niet te doen, is een ander verhaal. Niet in de laatste plaats doordat ze ook andere grote series hebben, met name Samsung met de Note.

Overigens was de Xperia Z niet top of the bill. De HTC One en de S4 hadden een Snapdragon 600 die iets sneller waren en twee maanden eerder kwam de Oppo Find 5 uit met soortgelijke specs (al was die wel voor een specifieke markt). De Xperia Z was wel 2 maanden eerder uit dan de One en S4.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 14 februari 2014 15:09]

De reden dat ze zoveel nieuwe versies uitbrengen is, denk ik, omdat de vorige versies zoveel problemen gaven. (geldt iig voor de Sony Experia Z)
Ach, dat laatste valt ook wel weer mee. Er zijn wat rotte batches geweest maar met die van mij heb ik bijvooorbeeld weer compleet nergens last van.
Het is echter wel zo dat wanneer jij het gevoel hebt dat je geen high-end telefoon meer hebt, je sneller zal overwegen een nieuw toestel aan te schaffen. Wanneer dit toestel weer een Sony wordt, verkoopt Sony dus meer en maakt zo ook meer winst.
In tegenstelling tot de meeste andere fabrikanten heeft Sony ervoor gekozen om 2 keer per jaar een flagship telefoon uit te brengen.
onlangs brachten ze de Z1 compact uit, een compacte telefoon met bijna dezelfde specs als de laatste mastodont telefoons die bijna zo groot als een tablet zijn.... hier gaan ze succes mee hebben, denk ik hoor :)
Heb een Z1 gehad en heb nu de Z1 compact. High end hardware in een compacte doch redelijk kwetsbare behuizing. Sony mag daar best meer aandacht aan besteden. Behuizing is mooi zolang je hem niet aanraakt. Tevens is de hoeveelheid accessoires (zoals officiele smartcovers) wat karig maar brengen ze wel voor elk toestel weer een aparte cheapass docking uit waarvoor je wel de premium prijs mag betalen.

de bezels zijn ook te groot, maar wellicht draagt dat bij aan de robuustheid van het toestel.

Ben overigens wel benieuwd of dit nieuwe 'vlagenschip' een snapdragon 805 krijgt, ik zelf ben nog aan het bijkomen van de kracht van de 800 chip ;)

[Reactie gewijzigd door MaDLiVe op 14 februari 2014 12:45]

Helemaal eens met die bezels. Die zijn van de Z-serie van sony inderdaad te groot. Super zonde. Ik vind de Z namelijk erg mooi maar toen ik zag dat er zo'n enorme bezel omheen zit en dan ook nog geen hardware-knoppen onder het scherm zitten keek ik meteen verder.

Grappig, 'vlagenschip' :o
En heb je dat ook met de Iphone? Daar hoor ik niemand over klagen hoe groot de bezels ervan zijn? Apart? Persoonlijk vind ik de bezels eromheen wel mooi!

Voor de handigheid hier een overzicht Screen size to phone size:

http://www.static.xperiab...e-to-phone-size-chart.png

Tip voor Arnoud Wokke om dit soort charts op te nemen in jullie reviews...
iPhones zijn kleiner. Dan is het minder erg dat de bezels relatief groot zijn, aangezien het het comfort nauwelijks beperkt (nog steeds prima met 1 hand te bedienen).

Hoe groter de telefoon, hoe vervelender de bezels. Ik gok dan ook dat als er een grote iPhone komt deze veel veel minder grote bezels zal hebben dan de 5s/5c om die reden.
Ik zou juist het tegendeel stellen. Met een kleiner toestel is het makkelijker het uiteinde van een scherm te halen met je duim. Met een groter toestel heb je eerder dat de bal van je hand in de weg zit. Met bredere bezels raakt de bal van je hand het scherm zelf minder snel wanneer je het andere uiteinde wil raken.

Ik heb eigenlijk wel benieuwd naar je uitleg dat een toestel door bredere bezels moeilijker met n hand te bedienen is. Of doel je daarmee op het gegeven dat ze groter worden? Dat is geen geldig argument, aangezien die bezels natuurlijk niet expres geplaatst worden.
Ik heb het altijd lelijk gevonden aan iPhones, ik vermoed dat er best wel meer mensen zijn die die mening delen.
Ik hoop dat ze de USB oplaadpunt sterker maken! Want ervaar dat veel mensen problemen hebben dat na een tijdje het plastick stukje waar je de microUSB aansluiting afbreekt tot het niet kunnen opladen van de telefoon.. in dit geval ging het om de Sony Experia Z.

Het model wat geronde afwerking heeft vind ik wel mooi!
Geen last van. Waarschijnlijk komt het door de mensen die de kabel er verkeerd om in proberen te steken.
Dat, en volgens mij was de USB-poort bij de Ultra en de Z1 ook al niet meer vierkant.

Een vierkante USB-poort voldoet overigens gewoon aan een standaard. En je moet wel heel erg hard willen doordrukken voor je hem molt.
Als fabrikant moet je zorgen dat als het verkeerd om kan, je in ieder geval moet zorgen dat het niet kapot gaat onder normale omstandigheden.
Ik heb op ebay zo'n magnetisch USB kabeltje gekocht voor mijn Z1, geen problemen meer met het plastieken klepje. Datatransfer via USB doe ik toch niet.

Het afgeronde design vind ik dan persoonlijk weer niet zo mooi, maar dat is een kwestie van smaak.
Jammer van het afgeronde ontwerp. Vond juist de hoeken het ontwerp een erg strak en volwassen uitstraling geven ;( Sony neigt toch steeds meer naar een vergelijkbaar design als de concurrenten terwijl ik toch wel kick op de afwijking die ze hadden.

edit: Het tegenovergestelde van een :) is gelijk een boze smiley. Iets teveel van het goede.

[Reactie gewijzigd door BartOtten op 14 februari 2014 11:43]

Vind ze juist nogsteeds enorm afwijken van de rest. Strakke minimalistische designs zonder op Apple te lijken. Geen chromen poespas etc.
Hopelijk maken ze hier ook een mini-versie van. Ik ben echt fan van het ontwerp van de Sony-producten maar deze is mij toch net iets te groot om nog comfortabel in mijn broekzak te passen.
Dat snap ik echt niet. Mijn Note 3 past prima in elke broekzak van al mijn broeken. Koop ik dan toevallig gewoon steeds net de goeie broeken of is er iets anders aan de hand?
Hangt zwaar van de broek af, in de meeste van mijn broeken past de Z1 met gemak

echter heb ik ook een paar broeken, met niet al te diepen zakken, en dan steekt de bovenkant van de telefoon uit me zak omdat het niet helemaal past, bukken is ook niet heel fijn met een telefoon in je buik
Past niet in me skinny jeans :P
Ik vind t ook geen probleem, in integendeel juist mooi en handig voor landscape viewing.

Zeurpieten.

Schermkwaliteit en details zoals folie/logo krasbestendigheid zijn de enige punten die verbeterd moeten worden
Bezels zijn wel erg groot bij Sony.
Het witte randje is dan wel weer leuk.
Snap prima dat Sony redelijk vaak een nieuw vlaggenschip uitbrengt, zorgt ervoor dat ze op elk moment 'het nieuwste' kunnen aanbieden.
Voor mij als consument ook erg prettig, ik kon lekker goedkoop een Xperia Z ophalen omdat de Z1 al uit was :P
Ben ik dan de enige die helemaal geen problemen heeft met de bezels?.....

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True