Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 87 reacties

Vodafone Red-klanten die een tientje per maand extra inleggen, kunnen na een jaar gratis een nieuwe telefoon krijgen. De telefoon moet dan wel in goede staat worden ingeleverd en de 'New Phone Every Year'-optie kan alleen in combinatie met bepaalde telefoons worden afgesloten.

Vodafone-logoHet nieuwe inruilprogramma als optie bij een Red-abonnement is nog niet officieel door Vodafone aangekondigd, maar All About Phones heeft er over bericht en bovendien zijn de voorwaarden voor New Phone Every Year al op de website van Vodafone gepubliceerd. Een bron van Tweakers bevestigt het nieuws. De optie is alleen beschikbaar voor Vodafone Red-klanten, die bovendien tien euro per maand moeten betalen boven op de abonnementskosten. Ook is de optie logischerwijs niet beschikbaar voor sim only-klanten.

Het New Phone Every Year-inruilprogramma kan binnen drie maanden na het afsluiten van een Vodafone Red-abonnement worden aangevraagd, mits de telefoon die de gebruiker bij zijn abonnement kiest 'geselecteerd' is voor de dienst. De optie kan dus niet in combinatie met elk toestel worden geactiveerd. Het gaat waarschijnlijk vooral om high-end-modellen: bij de lancering zullen dat de HTC One, Samsung S4 en de iPhone 5 zijn, aldus een bron van Tweakers. Na twaalf maanden tien euro per maand te hebben betaald, kunnen gebruikers een nieuw toestel kiezen. Dat hoeft niet direct: klanten krijgen acht maanden de tijd om een nieuwe telefoon uit te zoeken. Daarmee kan een klant dus nog even wachten tot een bepaalde telefoon op de markt komt. Klanten mogen elke telefoon uitkiezen die Vodafone verkoopt, al is het dus niet in alle gevallen mogelijk om daarbij opnieuw een New Phone Every Year-optie af te sluiten.

Bij het kiezen van een nieuwe telefoon wordt een nieuw Red-abonnement aangegaan, waardoor de klant dus nog twee jaar lang aan zijn abonnement vastzit. Wanneer voor een nieuwe telefoon wordt gekozen, moet de oude telefoon worden ingeleverd. Als de staat van dat toestel goed is, hoeft een gebruiker niet bij te betalen, maar als het scherm bijvoorbeeld flinke krassen of barsten bevat, moet worden bijbetaald. Dat kan variëren van 90 euro tot 40 procent van de verkoopprijs van het oude toestel. Is een telefoon kwijt, dan moet 60 procent van de verkoopprijs worden betaald. Kiest een gebruiker ervoor om toch geen nieuwe telefoon te nemen, dan krijgt hij zijn inleg terug, met aftrek van 30 euro 'administratiekosten'

Update, 16:48: Artikel aangevuld met informatie uit eigen bron: informatie over telefoons die kunnen worden gekozen en bevestiging van het nieuws.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (87)

Waarom dan niet gewoon een contract voor een jaar afsluiten? Zal kwa prijs vast niet veel schelen, zeker als je mag gaan bijbetalen voor een telefoon die (licht) beschadigd is, iets wat denk ik alle telefoons wel hebben na een jaar gebruik..
LETS DO THE MATH!

Een S4 kost ~650 euro zonder abonnement, een sim only met minimaal 1000MB + 100 tot 200 belminuten/sms is 15 euro per maand ongeveer. Als je die na twee jaar zou verkopen, dan krijg je er nog 200 voor indien in goede staat. Je hebt dan dus exclusief abonnement 450 euro betaald voor je telefoon. Plak daar 15 euro per maand aan abonnement bij en dan zit je op 810 euro over 2 jaar (dus 405 per jaar).

Met abonnement betaal je 40 euro per maand (over het algemeen) twee jaar; dus 960 euro. Ook dan krijg je er nog 200 voor dus dat is 760 euro (dus 380e per jaar).

Als je nu klant blijft betaal je 120 euro voor een nieuwe telefoon + abo kosten van 40 euro per maand + je kunt die 200 euro niet meer krijgen voor het verkopen van je telefoon. Dat is 1200 euro per 2 jaar, + nog een jaar extra dat je er aan vast zit. Dat brengt het dus op 600e per jaar + je kunt niet switchen van provider.

Op een rijtje:
zelf tel kopen + sim only = 405 per jaar
abonnement zoals normaal = 380 per jaar
dit nieuwe concept = 600 per jaar + je kunt niet meer switchen van provider

Ik zou het wel weten...

edit: ik vergeet hier ook nog mee te nemen dat je dus bij gebruikersschade (nog wel in goede staat, maar bijvoorbeeld een kras op de achterkant) dat je dan dus misschien nog moet bijbetalen, dus dan zou dit concept nog duurder worden!!

[Reactie gewijzigd door Galeton op 10 juli 2013 14:32]

Al vergeet je hierin dat je dan na het 2e jaar wel een toestel over dat slechts een jaar oud is die je ook gewoon kan verkopen.

De S3 is qua prijs bijvoorbeeld in een jaar gedaald van rond de ¤600 naar ongeveer ¤375. Dus van de totaalprijs in je 3e scenario zou nog zo'n ¤375 af moeten waarna je op ¤825 over 2 jaar uit komt (¤412,5 per jaar). (Hierbij ben ik er vanuit gegaan dat zowel de eerste als de 2e telefoon high-end telefoons zouden zijn)

Dit is dus ¤7,5 of ¤32,50 meer per jaar voor een nieuw toestel halverwege het abonnement in vergelijking met respectievelijk 'zelf tel kopen' en 'abonnement zoals normaal'. Ik kan me voorstellen dat sommige mensen dit best aantrekkelijk zouden vinden.
Niet helemaal juist meneer wouzy. Je bent namelijk niet na dat extra jaar weer van je tel af. Bij het krijgen van een nieuwe tel na een jaar, gaat de 2 jaar opnieuw in; dus dan ben je 3 jaar bezig i.p.v. 2. Dus je kunt niet na 2 jaar je tel alsnog verkopen, maar pas na het 3e jaar. Kun je inderdaad meenemen in de berekening, maar dit is de simpelste versie.
Alleen kan je dan eventueel weer na een jaar een ander toestel uitzoeken (en er weer langer aan vast zitten). Als je dat niet doet dan is de extra 10 euro per maand er ook niet meer.

[Reactie gewijzigd door wouzy op 10 juli 2013 22:04]

Bij Vodafone Red betaal je voor een S4 zonder bijbetalen ¤59,- per maand. Eerste zes maanden 50% korting. In totaal kom je dan op ¤1239,- in 2 jaar zonder de 120 euro voor de nieuwe toestel service. Dit met het Red abonnement met 2 GB data.

Bij Vodafone moet je kiezen tussen 500MB of 2GB aan data. De 1 GB bundel is er niet. Aangezien 500MB niet zo heel veel is zal het meest verkochte wel de 2GB bundel zijn.

Ik heb al jaren een sim-only abonnement en koop mijn toestellen los. Dit is veel en veel goedkoper. Mijn abonnement kan ik per maand opzeggen of wijzigen en ik betaal maar ¤15,- voor een abonnement waar ik anders zo ¤50,- aan kwijt ben.

Leg die ¤35,- die je per maand bespaart opzij en je kan een nieuw toestel kopen en dan houd je nog geld over. Waarom als de hele markt daar nog niet op overstapt is mij een raadsel.
Wat mij eerder verbaast, is dat mensen gewoon zo'n verschrikkelijk duur abbo pakken?
Ik denk niet dat veel mensen hun maandelijkse sms'jes+bel minuten+MB's opkrijgen, daar begint je verkwisting van geld al...

Ik heb nog prepaid, iets wat door velen natuurlijk als hopeloos ouderwets word beschouwd, maar ik verbruik maar 10 euro per jaar. Moet ik daarvoor zoveel per maand betalen?

Het is sowieso belachelijk duur allemaal, en hoe lang doet de gemiddelde nederlander met een telefoon? 1 jaar schat ik, en dan 600 euro voor een S4, ik vind et veel geld, maar et zal wel aan mij liggen.
vodafone red koop je ook niet als je aan 100-200 minuten genoeg hebt. Vodafone Red is voor zakelijke klanten en mensen die veel in europa reizen veel aantrekkelijker. Zo is een vriend van mij overgestapt van ¤350 (onbeperkt bellen en sms-en in binnen en buitenland) overgestapt naar een Red abbo wat hetzelfde bied + 4GB data in nederland en 1GB buitenland voor 80 euro met iPhone 5. tel uit je winst!! Scheelt bijna ¤300 in de maand. dan had ik het ook wel geweten hoor.

De rekensom die je voorlegt slaat nergens op, omdat je meet met 2 maten. Ik heb nu ook een goedkoper Tele2 abbonement, maar ik wou dat ik bij vodafone was gebleven. Man man wat een gezeik. Sorry hoor maar een sim-only is niet altijd de beste keuze en dat blijkt ook nu weer. Volgende keer neem ik een abbonementje van VF of KPN met toestel die een beetje waardevast is.
+ je kunt niet switchen van provider.
ja jammer dan. Heb 6 jaar bij VF gezeten toen 1 jaar bij Blyk (ook VF netwerk) en nu zit ik op t-mobile netwerk en daar ben ik niet vrolijker van geworden. Het maakt mij dus iig niet uit dat ik niet van VF weg kan. Dat is voor iedereen persoonlijk en ik heb er geen problemen mee.
Maar dat zijn persoonlijke keuzes. RED wordt ook gemarket als zijnde privé. Dan is het dus klaarblijkelijk wel duurder. Bovendien ga ik nu uit van wat de gemiddelde Tweaker zou gaan betalen bij de respectievelijke vorm van abo. Je kunt het altijd zo duur of zo goedkoop maken als je zelf wil. En of een normaal abo versus sim-only beter is dat is niet het issue hier. Het gaat mij erom dat voor de privé gebruiker dit concept veel te duur is.

Daarbij is het voor zakelijke klanten zo dat de baas betaald dus who gives a crap... Hooguit de baas zelf, maar die kan dan sowieso weer een betere deal fixen over het algemeen.
Voordeel van SIM only is dat je de telefoon gewoon bij de goedkoopste kunt kopen.
Via de pruicewatch is dat 515,-
http://tweakers.net/price...g-galaxy-s4-16gb-wit.html

Of 460,- via V&A;
http://tweakers.net/aanbo...g-galaxy-s4-16gb-wit.html

Dus geen ~650,- ;)
----
Vodafone
Via actie van Vodafone (nu op de site) kom ik op;
  • Eerste 6 maanden: 24,5 + 5,- (abo + mob) (177,-)
  • Overige 18 maanden: 49,- + 10,- (abo + mob) (1062,-)
Totaal is dat: 1239,-

---
SIM-only
Koop je hem los (nieuw) met een sim only van bijvoorbeeld MobileVikings dan kom ik op;
  • Een abonnement is 15,- per maand (360,-)
  • Telefoon: 515,-
Totaal is dat: 875,-

---
Paar puntjes om rekening mee te houden;
  • Bij MV heb ik dan 1,5GB ipv. 2GB (voor mij alle twee voldoende)
  • Geen onbeperkt bellen maar wel afrekenen per sec (zonder start tarief) en alles uit de bundel (bundel is 6 maanden houdbaar).
  • Geen onbeperkt SMS-en maar wel 500 p/mnd (dus komt eigenlijk op hetzelfde neer)
  • Internet is slomer (voor mij geen merkbaar nadeel, echt downloaden doe ik via wifi. Voor wat internetten maakt het niet uit.)
  • Bel ik nu keer naar België/Frankrijk dan gaat het uit mijn tegoed, doe je dat bij VF dan komt dat nog eens extra op je rekening.
    Het overgebleven tegoed kun je zelf nog opmaken met zo'n 'geld voor je bundel' telefoonlijn
---

Dat is toch een flink verschil ;)

Ik doe nu nog met mijn oude vertrouwde Desire maar ben al wel overgestapt naar MV. (zat eerst bij VF)


Edit: Beetje te lang over mijn post gedaan zie ik :)

[Reactie gewijzigd door Edwin1981 op 10 juli 2013 15:16]

LETS DO THE MATH!

Met abonnement betaal je 40 euro per maand (over het algemeen) twee jaar; dus 960 euro. Ook dan krijg je er nog 200 voor dus dat is 760 euro (dus 380e per jaar).

Ik zou het wel weten...
[quote]

Waar haal jij een S4 vandaan voor 40 eu p/m zonder bij betaling? Met abbo is een telefoon altijd duurder dan een losse telefoon met sim only.
@gielie
@s_schimmel

jullie versterken mijn punt hiermee! Niet dat ik dat erg vind, maar dat zou betekenen dat het dus nog duurder zou worden. Het verschil tussen sim-only en normaal abo is dan wel anders inderdaad, maar het ging voornamelijk om het feit dat dit nieuwe concept dus duurder is dan sim-only of regulier abo.
Je math klopt niet helemaal. Je vergelijkt namelijk het kopen van een SIM-only met toestel voor 2 jaar met een abonnement waarbij je elk jaar een nieuw toestel krijgt.

De Samung Galaxy S3 is nu 1 jaar en 2 maanden oud en brengt gemiddeld ¤300,- op op marktplaats

¤650 (aanschaf) - ¤300 (verkoop) + ¤180 (abonnement) = ¤530,- per jaar bij sim only

Bij een normaal abonnement van 1 jaar komt dat op het volgende neer:

¤60x12 (abonnement) + ¤275 (extrakosten toestel) - ¤300 (verkoop) = ¤695 per jaar bij een 1-jarig abonnement

Bij een 2-jarig abonnement met een nieuw toestel elk jaar komt dat op het volgende neer:

¤60x12 (abonnement) + gratis toestel + ¤120 (nieuw toestel elk jaar) = ¤840,-
zelfde punt, ander voorbeeld. Ligt er maar net aan waar en wanneer je gaat tellen voor een toestel. Ook jou berekening komt uit op dat dit RED gebeuren by far het duurste is. Dat was mijn enige punt; het verschil tussen sim only en normaal abo was hier niet het issue.
Tenzij je via een actie het abonnement afsluit (bijv 50% x 24 maanden korting) maar dat is meestal alleen bij goedkope phone's
Overigens, en tevens de reden waarom ik geen sim-only meer ga nemen....de internet snelheid is echt bagger bij simonly's. Vaak maar de helft van de reguliere abo's.

Verder zie ik een foon bij een abo, als gewoon een manier om toch de nieuwste foon te hebben, maar dan op afbetaling tegen, nagenoeg, 0% rente. De totaalsom van de meerwaarde bij het abo is zelden tot nooit hoger dan de totaalsom, sim-only+lossefoon.

Dus voor de internetsnelheid zou ik het zeker nu wel doen, voorheen nooit (sinds iphone 3g), zeker nu 4g er een beetje aan zit te komen, wil ik daar wel van gaan genieten.
Overigens, en tevens de reden waarom ik geen sim-only meer ga nemen....de internet snelheid is echt bagger bij simonly's. Vaak maar de helft van de reguliere abo's.
Dat is sowieso niet waar... Ben overgestapt van Simyo naar Hi sim-only inderdaad puur en alleen voor de internet snelheid.
Heb nu "internetsnelheid tot 14MB/s". Meer dan voldoende, net zo snel als het normale abonnement, net zo duur als Simyo (in mijn specifieke geval) en zoals hier boven als is aangetoond: veel goedkoper dan een abonnement incl. toestel te kopen.

[Reactie gewijzigd door FabianNL op 10 juli 2013 14:54]

Een ding vergeet je. Als je 1 jaar verlengd, krijg je wel een nieuwe 650 euro telefoon. Als je dan 1 jaar er mee ophoudt kan je die wel verkopen voor 350/400 euro. Dan kan je dus stoppen na 2 jaar. Kost je wel weer 30 euro administratie kosten. En uberhaupt is het geldklopperij.
Of gewoon een sim-only abonnement met een los toestel (zeg ¤500) organiseren. Na een jaar kan je met een afschrijving van ongeveer 120¤ rekenen en je toestel tweedehands voor zeg 380¤ verkopen (of minder als er krassen op zitten). Je zit dan niet vast aan een te duur Vodafone RED abonnement en kunt ook eerder of later een nieuw toestel nemen, je hebt geen last van simlocks en andere provider-only-achtige dingen, en hoeft niet te hopen of Vodafone je droomtoestel gaat verkopen met de new-phone-every-year optie of niet.

De uiteindelijke kosten blijven voor de gebruiker ongeveer gelijk, en voor Vodafone wordt het duurder, want dit moet allemaal ook afgehandeld worden door servicemedewerkers etc. Dus lijkt me niet zo'n heel interessante deal, nog meer intransparentie en uiteindelijk ongeveer dezelfde kosten + extra administratiekosten bij Vodafone intern. Ik denk niet dat zij er echt iets mee verdienen eerlijk gezegd, of in ieder geval niet méér dan met een normaal RED-abo.

Vrij inefficient dus. Ik ben benieuwd wie er nou eigenlijk voor zo'n optie zou kiezen.
Als goede Vodafone klant kun je het beste een telefoon+abbo nemen. Ikzelf heb toen de HTC One net uitkwam (en nog zeker 600 euro kostte op Internet) na onderhandeling een twee-jarig VF abbo afgesloten met:
Vodafone Red 2jr: 45 euro p/m (maar al na 20 maanden te verlengen)
Los bijbetaald voor de HTC One Zwart: 79,99

De HTC heb ik ongeopend direct doorverkocht voor 600 euro in de V&A.

Datzelfde abbo sim-only kost 40 euro bij Vodafone. Aangezien ik altijd tijdig verleng heb ik nu 80+20x5 = 180 euro betaald voor een HTC die voor 600 euro is doorverkocht. Dat sim-only abbo had ik overigens echt nodig en anders ook afgesloten. En ik blijf toch wel bij Vodafone, vanuit mijn dagelijkse werk weet ik dat zij veruit de beste (of minst slechtste) klantenservice hebben van de 3, bovendien spreken de internationale dekking en mogelijkheden mij aan, die T-Mobile, KPN en aanverwanten simpelweg nooit zullen kunnen bieden door hun kleine eigen netwerk.

[Reactie gewijzigd door Malarky op 10 juli 2013 14:34]

Is het niet dat je goed onderhandeld hebt bij het abo met mobieltje en niet zo goed bij het SIM only abo. Normaal gesproken kost een SIM only variant ongeveer de helft van een abo met mobieltje. Ik denk overigens dat de internationale dekking van T-Mobile (lees: Deutsche Telekom) beter is dan Vodafone.
Ik verleng bij Vodafone ook altijd 4 maanden voor de einddatum van mijn contract. Vervolgens ontvang ik z.s.m. het nieuwe toestel maar duurt het altijd nog 4 maanden voor mijn nieuwe abonnement ingaat. Ik zou eens goed kijken op je rekeningen, ik zie Vodafone niet snel ¤180,- korting geven door je abonnement vier maanden eerder om te laten zetten.
Omdat je nu weet dat Vodafone een X bedrag betaalt voor je telefoon.

Vanuit VF gezien is dit een slimme zet qua klantenbinding. Als je al 120 hebt betaald is het makkelijker om bij VF te blijven dan om over te stappen.
Wat een gigantische complexe manier om aan een toestel te komen. Net ingewikkeld als toestellease.

Is het tegenwoordig niet veel simpeler en goedkoper om het toestel los te kopen en voor een tientje per maand een telefoonabonnement af te sluiten?

Bij Ben heb je voor ¤10 per maand 500 megabyte internet en 60 min/sms. Voor ¤2,50 meer zelfs 1GB. Simyo hanteert dezelfde prijzen, maar dan ¤10,50 voor 500 megabyte en 100 min/sms en ook voor ¤2,50 meer 1GB.

Rekensommetje: iPhone 4 nieuw voor ¤360 euro. Na een twee jaar wegdoen voor ¤230 = ¤130 euro afschrijving. In diezelfde twee jaar 24 maanden een telefoonabonnement = ¤240. Ben je in totaal ¤130 + ¤240 = ¤370 euro kwijt.

Vodafone Bel+SMS+Web 200: Telefoon gratis. Eerste zes maanden ¤16,25 + ¤2,50 (toestel) = ¤112,50. Laatste 18 maanden ¤32,50 + ¤5 (toestel) = ¤675. Totaal ¤787,50.
Zelfs als je het toestel vooraf "betaald" is het ¤682,50 + ¤49,99 eenmalig = ¤732,49

Dan spoel je dus gewoon even een dikke ¤300 door de plee. Waarom kiezen mensen daar nog voor? Is het echt zo moeilijk om een rekenmachine te pakken en er achter te komen dat je beter een paar maanden kan sparen?

Bel+SMS+Web 200 heeft 200 belminuten vs. 60 van Ben. Allicht geen volledig eerlijke vergelijking, maar zelfs als je Simyo 100 met Bel+SMS+Web 100 vergelijkt ben je een hoop geld kwijt
Rekensommetje: iPhone 4 nieuw voor ¤360 euro. Na een twee jaar wegdoen voor ¤230 = ¤130 euro afschrijving. In diezelfde twee jaar 24 maanden een telefoonabonnement = ¤240. Ben je in totaal ¤130 + ¤240 = ¤370 euro kwijt.
Net als vele anderen hierboven ga je uit van onredelijke aannames.
- Het zou gaan om de betere toestellen, dus niet een iPhone 4, maar een iPhone 5.
- Uitgaande van jouw voorbeeld, een toestel van ¤360 verkoop je na twee jaar niet voor ¤230. Sterker, over twee jaar is een iPhone 4 nieuw te verkrijgen voor ¤230 (indien nog verkrijgbaar). Een twee jaar oude levert misschien ¤100 op.
- Al eens onbeperkt bellen vergeleken met een sim-only? Sim-only is vaak beperkt qua belminuten per maand. Buiten de bundel betaal je je scheel.
- RED heeft 2GB per jaar, je vergelijkt met een sim-only met 500 MB of 1GB.

Al met al een interessante deal voor mensen die:
- veel bellen
- veel internetten
- regelmatig een nieuw toestel willen
Dan betaal je namelijk een heel redelijk bedrag aan abonnementskosten en een tientje extra voor elk jaar een high-end toestel.

Let's do the math, maar nu in alle redelijkheid:
Je betaalt per maand hooguit een tientje meer voor het RED abonnement ten opzichte van een sim-only met vergelijkbare data en belminuten (als je echt veel belt, bijvoorbeeld >1200 minuten per maand, en 2GB data per maand gebruikt, dan ben je wellicht zelfs goedkoper uit met RED).
Daarnaast betaal je een tientje extra voor het toestel.
Per jaar is dat dus 12 maanden x 20 euro = ¤240,- aan afschrijving op een high-end toestel. Dat is zeker niet buitensporig.

Zou je zelf een nieuw model high-end toestel kopen voor 650 euro, dan krijg je na een jaar hier zeker geen 400 euro meer voor terug. Ik heb net een S4 verkocht (nieuw, in doos, geseald) voor minder dan 450 euro. En het liep niet storm. De toestellen op V&A worden wel tegen hogere prijzen aangeboden, maar dat wordt niet betaald. Vraagprijs staat niet gelijk aan verkoopprijs.

Al met al een prima deal voor veelgebruikers.

Ikzelf ben echter geen voorstander voor het jaarlijks omruilen van een toestel. Zeker die dure toestellen kunnen vaak makkelijk 3 jaar mee. Maar ja, wie ben ik? Regelmatig hoor ik van mensen dat ze wel binnen 1 of 2 jaar een nieuw, duur, toestel hebben. Dit zal deze mensen waarschijnlijk aanspreken.

[Reactie gewijzigd door Edddd op 11 juli 2013 00:19]

Ed, lees mijn post nog eens door. Ik vergelijk het niet met RED maar met Bel+SMS+Web.

Maar zullen we het sommetje dan nog eens doen versus Vodafone RED?

Ben abbonement voor ¤13,99 + ¤2,49 voor 1.5GB data. Skype onbeperkt Nederland voor ¤3,79 per maand. In een jaar tijd ¤243,24 aan abonnementskosten. Voor 1.5 gigabyte aan data en onbeperkt bellen. Samsung Galaxy S4 erbij voor ¤515. ¤758,24 in totaal.

Vodafone RED abonnement voor ¤49 (eerste zes maanden ¤24,50). In een jaar tijd ¤441 euro aan abonnementskosten. Voor 2 gigabyte aan data en onbeperkt bellen. Samsung Galaxy S4 erbij voor ¤369,99 eenmalig. ¤810,99 in totaal. Plus dat als je je contract verlengt je niet meer die zes goedkope maanden hebt maar je richting de ¤588 per jaar gaat.

In beide gevallen kun je het toestel houden, dus in afschrijving zit hier geen verschil.

Je hebt met Vodafone RED dan wel 500 megabyte per maand meer data. Ik heb helaas geen 1 op 1 vergelijking kunnen maken. Maar als je kijkt naar het gebruiksgemak van SIM only ben je toch gestoord als je nog voor Vodafone RED gaat?
Je vergelijkt weer appels met peren. Onbeperkt bellen is niet te vergelijken met bellen met Skype. Ik bel veel zakelijk en wil 'gewoon' kunnen bellen. Anders verlies ik klanten. Dat kost me vele malen meer dan die veronderstelde meerkosten die je noemt.

Dat is dan ook de kern van mijn betoog, wanneer je onredelijke vergelijken maakt, is het altijd zo te draaien dat het duur lijkt. Maar een redelijke vergelijking kom ik in deze hele discussie niet tegen. Vandaar mijn voorbeeld. Die houdt stand, totdat iemand mij een sim-only alternatief kan laten zien met onbeperkt bellen en (circa) 2GB data per maand voor minder dan de abonnementskosten van RED.

Verder zeg je:
In beide gevallen kun je het toestel houden, dus in afschrijving zit hier geen verschil.
Dat klopt niet. Immers na een jaar krijg je bij RED weer een nieuw toestel, door slechts 10 euro per maand opzij te leggen. Dus voor heel redelijke abonnementskosten en 120 euro elk jaar een nieuw toestel.

En RED kost ¤59 per maand met een SGS4, zonder bijbetaling. Daar is dat tientje voor dat je maandelijks spaart :)

Nogmaals, zeker niet voor iedereen een voordelig alternatief, maar voor de veelbellers met behoefte aan constant een nieuw, high-end toestel, helemaal niet zo'n slechte deal.
afgeleefd (stuk) inleveren geeft een 'boete' van 90 euro(¤) tot 40 procent(%) en niet inleveren geeft 60 procent(%).

in mijn wereld is 60 procent(%) toch meer dan 40 procent(%). die 90 euro(¤) is verwaarloosbaar, want wanneer dat 40 procent(%) is, was je telefoon maar 225 euro(¤). en dan is het niet de moeite waard.

maar lees het even goed door, dan snap je dat het niet goedkoper is.

enige manier dat dit 'goedkoper' zou zijn is als je hem 'kwijt raakt' en dan verkoopt. misschien kun je dan wat winst maken. maar je heb altijd kans dat ze zeggen dat als je hem niet inlevert, dat ze de imei van de telefoon blokkeren. Dan heb je er als nog niets aan en ben je nog steeds duurder uit.
"enige manier dat dit 'goedkoper' zou zijn is als je hem 'kwijt raakt' en dan verkoopt. misschien kun je dan wat winst maken. maar je heb altijd kans dat ze zeggen dat als je hem niet inlevert, dat ze de imei van de telefoon blokkeren."

Verloren <> Gestolen
Zonder aangifte bij de politie gaat deze vlieger hoop ik niet op.

Ook klopt je vergelijking niet.
Je vergeet de 120 ¤ inleg. Plus dat je geen winst maakt, een nieuwe kost alleen minder :P

Zeg een toestel van 600 ¤ bij het begin (toestel A).
En na een jaar weer een nieuwe van 600 ¤ (toestel B ).

Toestel A zal na een jaar toch nog wel 300 ¤ waard zijn.
Deze "verlies" je.
Kost toestel B 60% * 600 ¤ = 360 ¤.
360-300 (verkoop oude) + 120 (maand inleg van 10 ¤) = 180 ¤ netto bijbetalen.

Anders lever je A in, kost B van 210 ¤ (90 ¤ + 120 ¤) tot 360 ¤ (40%*600 + 120).

Voor toestel van 300 ¤ is dit 150 vs 210-240.

Is je toestel meer waardevast (bv. IPhone) dan loopt het verschil nog meer op omdat het verkopen meer oplevert.

Het is dus altijd beter je toestel te "verliezen".

Tenzij het toestel helemaal gesloopt is en ze 'm toch nog aannemen... 8)7

[Reactie gewijzigd door RangerBoB op 10 juli 2013 14:48]

Anders lever je A in, kost B van 210 ¤ (90 ¤ + 120 ¤) tot 360 ¤ (40%*600 + 120).
Als je telefoon nog in orde is, best mogelijk na 1j, betaal je niets.
Je 'kost B' is dus tussen 0euro en 40% van de prijs van het oude toestel, plus die maandelijkse bijdrage. Die kan dan gezien worden als een soort upgrade kost ofzo.
Je vergeet dat een kapot toestel ook op marktplaats geen ¤300 meer oplevert.

In het geval van een goed toestel betaal je dus in jou situatie ¤60,- meer door hem te "verliezen" naast het feit dat je nog moeite moet doen om hem te verkopen. In het geval van een kapot toestel wordt het verschil wellicht kleiner, afhankelijk van de kosten die Vodafone gaat rekenen voor het slopen van je toestel en de verkoopwaarde op marktplaats.

Ik vind dit een erg fijne optie. Als je netjes met je telefoon omgaat kost het je ¤120,- per jaar om jaarlijks een nieuw toestel te krijgen. Dit is aanzienlijk goedkoper dan het afsluiten van een 1-jarig abonnement, dan is het bedrag dat je extra moet bijbetalen meestal al hoger dan 120 euro.
Het is dus altijd beter je toestel te "verliezen".

In relatieve zin wel ja. Vgl men inleveren kun je inderdaad beter het toestel houden en via marktplaats verkopen.

Echter, nog beter is gewoon zelf je toestel kopen. Immers dat kost je 600 euro ineens, maar je bespaart wel elke maand abbonementskosten via SIM-only én veel duurdere toestellen hebben ook bij een abbonement nog een aanschafprijs. Het kan iets verschillen, maar gemiddeld is het verschil tussen SIM-only en gewoon, nu juist precies de kosten van een toestel. Bij het ene wat meer, het andere wat minder, maar veel zal het niet schelen.

Ook steek je die 10 euro per maand in je zak. Dat is nog eens 120 euro.

Wellicht dat Vodafone korting krijgt tov wat jij en ik betalen voor een los toestel, maar het zou mij heel erg verbazen indien die korting die 120 euro zou compenseren.

Dus SIM-only plus toestel zef kopen is nog goedkoper, dan "verliezen". _/-\o_
En een IMEI blokade mag, want??

Het toestel is geen eigendom van vodafone. Helemaal niet als je een vergoeding betaald. Daar is die vergoeding immers voor. Om de kosten te dekken die vodafone normaliter had kunnen verdienen op de verkoop. Een fatsoenlijke iPhone 5s kan je een jaar later nog prima verkopen voor een redelijk bedrag.

opzich vind ik dit een leuk systeem, voor ¤120 heb je ieder jaar een nieuw toestelletje van ¤600-800 als bv galaxy S4(5 tegen die tijd) en iPhones onder die regeling vallen. daar zeg ik geen nee tegen.
"Het toestel is geen eigendom van vodafone"

Dus wel, het gaat hier om toestellease. Het toestel blijft eigendom van Vodafone, en wordt nooit eigendom van de klant, tenzij de klant hem over koopt na het aflopen van het contract.
Nou, zo zou ik het niet zien. Het toestel is JOUW eigendom. JIJ besluit dat je na een jaar een nieuw toestel wilt, en dan zou je het toestel met Vodafone moeten 'ruilen'. Dat nieuwe toestel is ook weer van jou. Er is nooit een verplichting om je toestel in te leveren, behalve als je na een jaar een nieuwe wilt. Wil je dat uiteindelijk toch niet, dan krijg je driekwart van de kosten van deze regeling ook gewoon terug.
Nee, het gaat niet om toestellease. Stel dat je uiteindelijk geen gebruik wil maken van het new phone every year programma dan kun je deze uiteindelijk cancellen; je krijgt dan 120 euro terug minus 30 euro administratiekosten.
Mijn excuses je hebt gelijk, ik dacht dat het hier om toestellease ging.
Dat mag als het toestel van Vodafone is. En zolang het contract loopt waarin jij een telefoon afbetaald, blijft Vodafone (deels) eigenaar van de telefoon tot het gehele bedrag afbetaald is.
En een IMEI blokade mag, want??
Vodafone zou als voorwaarde voor de "ik ben mijn toestel kwijt"-optie kunnen stellen dat je aangifte van diefstal hebt gedaan of als je hem op reis bent kwijtgeraakt een claim hebt ingediend bij je reisverzekering (en een kopie van de aangifte/claim inlevert als bewijs).
Dan is het blokkeren van de IMEI opeens hartstikke logisch en hebben ze meteen het voordeel dat een organisatie met meer ervaring (en, in geval van politie, meer bevoegdheden) in fraude-bestrijding mag beoordelen of je de boel niet aan het oplichten bent.
Wat mensen structureel missen is dat je 10 euro EXTRA betaalt bovenop je abbonement. De toestelprijs zit echter al volledig in je abbonement! Dus na 2 jaar heb je de volledige toestelprijs betaalt aan Vodafone. Na een jaar heb je dus ook al reeds 50% betaalt.

Wie het nog niet snapt: na een jaar heb je reeds 50% van je oude toestel betaalt via je abbonement. Additioneel heb je reeds 10 euro betaalt per maand. Lever je niets in ("kwijt") moet je ook nog eens 60% van het nieuwe toestel betalen.
Volgens mij lees je dit verkeerd. Varieerd van 90 EURO tot 40 PROCENT.
als er bijvoorbeeld flinke krassen of barsten op het scherm zitten, moet worden bijbetaald. Dat kan variëren van 90 euro tot 40 procent van de verkoopprijs van het oude toestel. Is een telefoon kwijt, dan moet 60 procent van de verkoopprijs worden betaald
Volgens mij is 60 procent meer dan 40 procent.

Dit is natuurlijk wel een leuke actie voor mensen die altijd het nieuwste van het nieuwste willen hebben.
Het is wel vaker dat frauderen geld oplevert, dus wat dat betreft is dat niet zo verbazingwekkend ;)
Ik denk het niet, als jij je telefoon "kwijt" raakt zul je deze eerst moeten vervangen, daarna mag jij je mobieltje weer inruilen voor een nieuw model.
Bij het kiezen van een nieuwe telefoon wordt een nieuw Red-abonnement aangegaan, waardoor de klant dus nog twee jaar lang aan zijn abonnement vastzit.
Dit is dus heel erg uitgekookt van Vodafone.
Behalve die 10 euro per maand extra ben je bij het kiezen van de nieuwe telefoon nog duurder uit.
Je abonnement wordt twee jaar verlengd maar wel tegen een normale prijs mag ik aannemen en NIET met korting op het abonnement waarmee je oorspronkelijk bent gestart.
Kortom, je betaalt het toestel uiteindelijk helemaal zelf!

Na drie maanden start het omruil abonnement dus pas in maand 15 heb je je nieuwe toestel. (Je hebt dan al 150 euro "ingelegd").
In de 24 maanden die volgen betaal je dus die 10 euro extra plus de gewone abonnementsprijs.
Slechte deal dus.

[Reactie gewijzigd door HoppyF op 10 juli 2013 15:22]

Weet niet waar jij aan die info komt, maar meer dan de helft heb je niet goed.
Een hele mooie manier om mensen een 3 jaars abbo af te laten sluiten en ze een telefoon uit eigen kosten terug te geven.

De markt gaat meer naar midrange toestellen aangezien die voor de gemiddelde consument veel interessanter zijn dan de high end toestellen.

De midrange smartphone is al krachtig genoeg voor iedereen. Vanaf een nexus 4 of iPhone 4s ben je prima content. Ik heb vorig jaarboek galaxy nexus gekocht bij mijn abbo. Die doet het nog goed genoeg voor wat je op het in mijn ogen brakke Vodafone netwerk met je toestel kan. Ik kan me niet indenken wat je met een galaxy s 4 (high range) kunt doen wat de galaxy s3 niet kan (bijna mid range)

En Vodafone gaat mensen extra laten betalen om via een ingewikkelde constructie meer te laten betalen voor high end smartphones. Terwijl je over een jaar helemaal geen High end smartphone meer nodig hebt omdat de grote rek er wel uit is inmiddels.
Als je de oude telefoon weer moet inleveren is het bijna 'toetsel lease'.
ja bijna idd, maar niet helemaal. je heb altijd de keus nog om hem te houden. of gewoon niet die optie te nemen.
Dit is nog waziger dan de lease constructie ook moet je je abo weer verlengen met 2 jaar dus het is helemaal niet zo'n goede deal.
Inderdaad, want als je telefoontoestel dan niet geaccepteerd wordt heb je alsnog wel dat 10tje per maand betaald.

Klinkt als een enorm slechte deal :P
Je krijgt het geld dan terug... (-30 euro administratie) staat in de tekst.
Je krijgt geen geld terug als je eerst mee doet met de actie je telefoon vol krassen zit en je stuurt die terug... dan kun je gewoon de boete eerst betalen. en krijg je 90 euro terug. aangezien de boete waarschijnlijk hoger is dan 90 euro kun je dus alsnog bij betalen.

Ik heb het nog niemand horen zeggen hier... maar dit is gewoon een verkapte versie van de toestel lease die KPN hanteert. Daar hoeft de telefoon alleen maar aan te gaan en te kunnen bellen.
Sim Only + zelf een los toestel bij een goedkope shop kopen is overzichtelijker, geen verantwoordelijkheden bij schade en verlies, goedkoper en je kan na een jaar het toestel weer verkopen.
En het aanbieden van ontransparante diensten en product-dienst-combinaties blijft maar doorgaan.

Wanneer leren ze het toch eens dat ze een commodity-dienst (bitten schuiven, rekening sturen) verlenen. In elk geval op de dag dat consumenten ophouden dom te zijn ontransparante producten af te nemen.
Sim only is zo goed als altijd goedkoper lijkt me, gewoon een kwestie van goed zoeken en vergelijken. Abbo's van 5 of 6 tientjes p/m zijn voor de meeste gebruikers aardig 'over the top'. Zakelijk ligt dat natuurlijk anders.

Saillant detail: Als je vooraf aangeeft mee te doen en netjes iedere maand dat tientje inlegt maar na verloop van tijd terugkomt op je besluit, krijg je je geld terug, minus ¤30,- administratiekosten :O

Ik denk dat vooral jongeren hier door aangetrokken worden. In dat licht bezien is het jammer dat telecomproviders nog steeds zonder kredietwaardigheidscontrole contracten af kunnen sluiten.

[Reactie gewijzigd door partyondude op 10 juli 2013 14:23]

Waarom zou je elk jaar een nieuwe telefoon moeten hebben? Ik doe nu al 3 jaar met mijn telefoon en zolang deze goed werkt heb ik geen nieuwe nodig.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True