Vodafone gaat extra simkaart aanbieden bij nieuwe Red-abonnementen - update

Vodafone gaat klanten bij zijn aankomende Red-abonnementen de mogelijkheid bieden om een extra simkaart aan te schaffen die vervolgens in een 3g-tablet gebruikt kan worden. De extra simkaart zou 5 euro gaan kosten en komt met 200MB extra ruimte op de databundel.

Dat blijkt uit een salespresentatie over de nieuwe abonnementen die Tweakers ingezien heeft. Bij de multi-sim-optie krijgen gebruikers een kopie van de simkaart die in hun smartphone zit. Deze kan in een ander apparaat met een 3g-verbinding gebruikt kan worden, zoals bijvoorbeeld een tablet. Voor 5 euro per maand krijgen gebruikers zo'n extra simkaart en wordt de databundel met 200MB verhoogd. Vervolgens wordt het 3g-verbruik van zowel de smartphone als de tablet uit dezelfde databundel afgerekend.

De presentatie bevestigt de berichten van eerder deze maand dat Vodafone met drie verschillende Red-abonnementen komt, waarbij gebruikers een abonnement afsluiten en het toestel op afbetaling kopen. De goedkoopste variant gaat Red Essentials heten en 44 euro per maand kosten. Voor dat bedrag krijgen gebruikers 400 belminuten, een onbeperkt aantal sms'jes en een databundel van 500MB. Het tweede abonnement heet simpelweg Red, biedt onbeperkt bellen en sms'en, bevat een databundel van 1GB en kost 49 euro per maand. De duurste variant krijgt het label Red Super en moet 65 euro per maand gaan kosten. Ook hiermee kan onbeperkt gebeld en gesms't worden en de datalimiet ligt op 4GB.

Vodafone heeft de toestellen opgedeeld in categorieën, en bij elk abonnement hoort een categorie. Klanten die een Essentials-abonnement afsluiten mogen gratis een toestel uit de B-categorie uitzoeken. Daarin valt bijvoorbeeld de HTC Desire X. Voor bijvoorbeeld de Galaxy S III, een D-categorie toestel, moet per maand 10 euro bijbetaald worden. De iPhone 5 valt in de duurste categorie E, waarvoor 15 euro per maand betaald moet worden. Bij het normale Red-abbonement hoort eveneens een B-toestel en bij het duurdere Super-abo mag een C-klasse-telefoon uitgezocht worden.

AbonnementBelminutenSMSjesDatabundelSnelheidSoort toestelPrijsSim-only prijs
Red Essentials 400 Onbeperkt 500MB 14,4Mbps B-klasse €44 €34
Red Onbeperkt Onbeperkt 1GB 28,8Mbps B-klasse €49 €39
Red Super Onbeperkt Onbeperkt 4GB 42Mbps C-klasse €65 €50

Gebruikers kunnen de telefoon in maandelijkse termijnen aflossen, in één keer aanschaffen of betalen via een combinatie van beide vormen door bijvoorbeeld de eerste paar maanden af te lossen en het resterende bedrag daarna in één keer te betalen. Omdat de telefoon op afbetaling gekocht wordt, is het toestel meteen eigendom van de klant. Daarin verschilt de Red-abonnementsvorm van de toestellease-constructie die KPN gebruikt. Daarbij betaalt de klant maandelijks een bedrag en kan het toestel na de abonnementsperiode voor een bedrag gekocht worden. Terwijl het abonnement loopt blijft het toestel echter bezit van KPN.

Update woensdag 12:20: Volgens nieuwe informatie die Tweakers kreeg gaat de Samsung Galaxy S III een toestel uit de C-klasse worden, en zou deze dus zonder kosten bij het Red Super-abonnement geleverd gaan worden. De klasse D-toestellen zouden smartphones met een waarde van die van de Galaxy Note II worden. Alle afnemers van Red-bundels zouden gratis voor een vervangend gelijkwaardig toestel in aanmerking komen bij hardware- of softwareproblemen. Voor de kleinere gebruiker zouden er nog twee Bel+Sms+Web-abonnementen met 200MB overblijven. Hierbij zou de mogelijkheid bestaan dit te verhogen tot 500MB tegen een kleine meerprijs. Een mogelijkheid tot vervangend toestel is geen onderdeel van deze bundels. Tenslotte krijgen de Red Super-abonnementen een theoretische maximumsnelheid van 42Mbps en kunnen afnemers 4g gebruiken zodra dit beschikbaar komt. Het Red-abonnement ondersteunt 28,8 Mbps en voor Essential is dit 14,4Mbps.

Door Wout Funnekotter

Hoofdredacteur

20-02-2013 • 09:42

119

Reacties (118)

118
114
85
12
3
4
Wijzig sortering
Op het eerste oog lijken dit hele dure abonnementen, maar waar kun je dit (significant) goedkoper krijgen dan? Als je bij T-Mobile 14k4 internet wilt hebben dan moet je daar ook aan de peperdure iSmart abonnementen. Dan is de goedkooste variant SIM-only ook al 30 euro per maand en dan heb je maar 150 minuten bellen. Voor onbeperkt bellen ben je bij T-Mobile 90 euro kwijt en dan is de snelheid nog steeds geen 28k8, maar blijft hangen op 14k4.

Ik denk dat deze abonnementen een prima prijs hebben voor wat ze leveren. Het probleem is alleen dat wat ze leveren niet strookt bij wat mensen willen.

Ik wil hooguit 20 euro per maand betalen. Daarbinnen wil ik minimaal 500MB maar liever richting 1GB aan dataverkeer. Het aantal belminuten interesseert me niet en SMSjes gebruik ik al helemaal niet.

Overigens heb ik dat nu wel bij T-Mobile, maar voor verlenging of nieuw abbo bieden ze dat niet meer aan.
Als bellen en sms'en niet interessant is voor je, wat is dan het eventuele probleem met een prepaid simkaart om te bellen en sms'en (desnoods met een goedkope Nokia 1616) en data only 2GB @ 14.4Mbps voor max. € 28,00 per maand ?
Ik snap echt niet waar de Nederlandse telefoonproviders mee bezig zijn. Prijzen zijn veel te hoog voor wat je krijgt.
"Dat komt omdat iedereen zoveel data verstookt met WhatsApp e.d"
Nee, dat komt omdat die providers veel te lang vastgehouden hebben aan een gelimiteerd aantal sms'jes, tenzij je extra ging betalen, terwijl sms'jes echt de goedkoopste dingen zijn voor telefoonproviders.

Neem Denemarken, waar ik nu woon en dus ook een abonnement heb: mijn abonnement kost ongeveer 19 euro per maand. Daar krijg ik onbeperkt sms en mms voor (NIEMAND gebruikt hier WhatsApp), 6 uur bellen (haal ik nooit) en 5GB aan data (4G/LTE). Geen restricties en altijd de snelste verbinding die mogelijk is (dus niet: betaal xx kronen meer en krijg een hogere snelheid).

Elke provider biedt onbeperkt sms en mms aan, zelfs op de goedkoopste abonnementen! Resultaat WhatsApp krijgt hier geen poot aan de grond, alle sms en mms gaat over het telefoonnetwerk en mensen hebben minder data nodig (want WhatsAppen niet).

Waarom de Nederlandse providers niet gewoon overal onbeperkt sms en mms (van mijn part alleen sms) aanbieden is mij echt een raadsel. Het kost ze geen kont en datagebruik zakt drastisch.
Dat is wel heel goedkoop. Is dat sim-only?
Overigens vind ik dat WhatsApp wel meer voordelen heeft. De groepsgesprekken en status van het bericht vind ik ook erg handig...
Dat is inderdaad sim-only. Telefoons betaal je "los" van je abonnement, bijvoorbeeld met mijn iPhone 5 momenteel: het abonnement is 149 kronen per maand, de telefoon 299 kronen per maand. Daarnaast zijn abonnementen maximaal 6 maanden lang en kan je dus na 6 maanden kiezen voor een nieuw abonnement, wat daarna per maand opzegbaar is. Dit is allemaal vastgelegd in de wet. Nu heb ik gekozen om iets langer te doen over het afbetalen van m'n iPhone, maar het abonnement duurt maar 6 maanden.
Neem Denemarken, waar ik nu woon en dus ook een abonnement heb: mijn abonnement kost ongeveer 19 euro per maand. Daar krijg ik onbeperkt sms en mms voor (NIEMAND gebruikt hier WhatsApp), 6 uur bellen (haal ik nooit) en 5GB aan data (4G/LTE). Geen restricties en altijd de snelste verbinding die mogelijk is (dus niet: betaal xx kronen meer en krijg een hogere snelheid).
Wat je zelf ook al aangeeft: er wordt bijna geen data verbruikt vandaar dat de kosten voor mobiel internet voor de providers (en de klanten) dus zo laag zijn. Verder is de dekking daar ook goed, dus linksom of rechtsom zullen de providers in Denemarken hun geld ook wel aan jou verdienen.
Natuurlijk verdienen ze aan mij ook geld, het zijn nou eenmaal geen liefdadigheidsinstellingen. Echter verdienen ze een stuk minder aan mij dan een Nederlandse provider zou doen. De prijzen zijn in Nederland echt crimineel hoog, bijna het niveau "we kunnen vragen wat we willen, men heeft ons toch nodig".
Wat is er zo moeilijk te begrijpen?
* De marktontwikkeling in Nederland en Denemarken zijn verschillend.
* De dekkingsgraad in Nederland is veel hoger.
Qua dekkingsgraad heb je inderdaad gelijk. Ik heb in een dorpje van 80 inwoners, een half uur buiten Århus, zeer slecht tot geen bereik. In de steden en dorpen heb ik echter altijd prima bereik en op de meeste plekken tegenwoordig dus ook 4G zonder extra te betalen, terwijl ze je in Nederland helemaal uitwringen door voor 4G ook nog eens extra te gaan vragen.

De marktontwikkeling heeft verder, zover ik kan zien met mijn zeer geringe kennis, zeer veel overeenkomsten met Nederland.
Je doet paar aannames die niet waar zijn.

Kosten in Nederland zijn niet hoger omdat whatsapp veel internet verbinding gebruikt. Ik weet de gemiddelde verbruik van whatsapp niet, maar het zou me verbazen als dat meer dan 50mb per maand is. De hoge gebruik komt door andere applicaties (browsen,facebook,youtube).

Providers in Nederland zijn tegen whatsapp omdat het sms gebruik naar beneden haalt. Juist op SMS gebruik verdienden ze grof geld. Als het onbeperkt sms'en in een abbo zit, krijgen ze de extra inkomen van sms niet terug.

Dus nee, als de providers de sms/mms onbeperkt hadden gemaakt hier in Nederland, hadden ze nog steeds in groei in data gebruik gehad.
wanneer snappen providers nu eens dat meer belminuten juist niet meer nodig is en mensen juist op meer data wachten.

Nu ga je weer 40 euro betalen voor 400 minuten die je nooit op krijgt en zit je te stressen dat je databundel maar niet overschreden word.
als ik mijn eigen belgedrag bekijk heb ik vaak al genoeg aan 75 minuten Internet word een stuk meer gebruikt.
wanneer snappen providers nu eens dat meer belminuten juist niet meer nodig is en mensen juist op meer data wachten.
Omdat de providers zich alleen met goedkope belminuten kunnen onderscheiden van elkaar? Het dataverbruik proberen ze zoveel mogelijk in te dammen, want dat kost hun ook veel geld. Hun verdienmodel is er nu eenmaal op gericht dat consumenten zoveel mogelijk geld voor hun data moeten betalen.
Bijna.

Het verdienmodel is een X per gemiddelde klant.

Vroeger belde men zich suf en SMS als een bezetenen en haalde men het zo. Tegenwoordig wil men 75 belminuten en dan een dik dataabbonement. Dat zou dan 30 euro voor data zijn plus wellicht een tientje voor bel/SMS. Echter mensen willen dat niet betalen. De vinden 30 euro voor data te veel.

Maar helaas voor niets gaat de zon op.

En dus komen er abbonementen zoals dit met "alles gratis" plus wat data voor 39 euro.

Wen er maar aan, want zoveel kost het runnen van een telcombedrijf nu eenmaal. (Zeker als je beseft hoeveel belasting er in totaal op zit als bijvoorbeeld BTW, VPB en IB personeel allemaal meetelt.)
Wanneer snappen sommigen nou eens dat de wereld niet om hen draait. Velen geven niks om databundels en willen gewoon bellen.
Mijn BSW 620 bel/sms 1gb data van VF loopt bijna af. 2 jaar 19,95 per maand betaald, hoewel ik heel vaak over de belminuten heen ging, ik bel nu eenmaal graag vaak en lang, zowel zakelijk als prive vriendinnen. Die 1GB gaat nooit op als je geen Spotify of Youtube gebruikt, er is immers overal WiFi. Ik ben echt een poweruser maar ben nooit onder de 300mb gekomen, in twee jaar niet.
wanneer snappen providers nu eens dat meer belminuten juist niet meer nodig is en mensen juist op meer data wachten.
Dit is hun manier om mensen te pushen om te bellen ipv VoIP te gebruiken. Ze verdienen er even weinig aan (onbeperkt bellen of een beetje VoIP-data maakt weinig uit) maar data gebruikt meer netwerkresources dan een voiceverbinding.
Vanaf welke datum gaan ze deze abonnementen invoeren ? Ik hoop nog snel de oude abonnementen te kunnen aanschaffen want dit is gewoon duur....

EDIT: Ik zie in het oude artikel 4 maart. (Mooi want ik kan 3 maart verlengen LOL)

[Reactie gewijzigd door zero_cool89 op 22 juli 2024 16:05]

Idem hier. Ik mag ook op 3 maart verlengen bij Vodafone, maar de nieuwe abo's gaan in voordat de Galaxy S4 of HTC One op de markt komen (wellicht ook bewust van Vodafone?). Ik heb al een F&F code en ga denk ik ik een SimOnly bestellen voor levenslang 19 euro/maand voor 225min/4GB/onbeperkt SMS (FUP 5.000)/onbeperkt bellen naar Vodafone nummers (FUP 10.000 min). Dan ga ik wel over op losse toestellen. Voor die 30-40/mnd prijsverschil voor vrijwel hetzelfde kan je o.b.v. 24 maanden toestellen kopen tot 720-960 euro. Lijkt me meer dan zat. :P
Gaan deze abonnementen nu de huidige vervangen? Of komen ze erbij als extra optie?

In het eerste geval ga ik toch voor het eerst in tig jaar niet bij Vodafone blijven, want deze prijzen zijn echt absurd. Eerst betaalde je 10 euro voor onbeperkt internet, nu 30-40...
Voor die €30 of €40 krijg je nu ook bellen en smsen gratis. Plus en vergeet dat vooral niet, jouw snelheid van internet is fors hoger geworden.
Twee jaar geleden heb ik een abonnement afgesloten met een snelheid van 3,6Mbps en nu zijn deze abonnementen 28,8Mbps en straks met 4G wordt het nog beter. Dus niet alleen meer data, maar vooral ook de snelheid is beter.
Voor mij dus einde Vodafone... Het is veel goedkoper voor mij om een sim-only bij HollandseNieuwe af te sluiten voor 14,25 euro per maand. Heb ik 500MB internet en 275 min\sms\mb. Dus vrij om zelf in te delen.

De Iphone 5 koop ik dan wel los (wel even sparen). Als ik de kosten, abonnement 24mnd 342 euro en Iphone5 676 euro deel door 24 maanden kom ik uit op 42,41 euro per maand uit... By far het goedkoopst voor mij...
Anoniem: 461246 @kw_nl20 februari 2013 11:19
HollandsNieuwe = Vodafone ;)
Netwerk Vodafone ja... Vraag me af of Hollandse Nieuwe nu ook de prijzen moet aanpassen...
Die gaan ze inderdaad ook aanpassen, maar dat geldt voor alle telco's. Het is nu alleen afwachten wanneer de rest gaat volgen.
Wel enkele kant tekeningen op die € 14,25.

- Bij storingen aan het Vodafone netwerk, zijn ze bij HollandsNieuwe minder coulant
- Bij vragen e.d. betaal je € 0,15ct per minuut (bereikbaarheid is geregeld 10-15 minuten wachten).
- Via Twitter reageren ze in tegenstelling tot Vodafone niet of nauwelijks.
- Signaalplus / Femtocell wordt niet ondersteund/geaccepteerd.
- Wordt 4G voorlopig nog niet aangeboden.

Niet voor iedereen is HollandsNieuwe hierom een oplossing. Waar ik woon heeft bijvoorbeeld (zoals wel meerdere punten in Nederland trouwens) geen enkele telco de mogelijkheid om dekking in huis te bieden en ben je aangewezen op een gepaste oplossing. In dit geval de Signaalplus van Vodafone.

Voor mensen die nu een abonnement hebben lopen bij Vodafone is het juist interessanter/beter om hun abonnement stilzwijgend te verlengen - als deze nog interessant genoeg is t.o.v. de nieuwe abonnementen.
Weet je wat de jeugd tegenwoordig doet. Die koopt een pre-paid simkaart, knalt er een beetje beltegoed op en de rest doen ze met Wi-Fi.

Nu ik deze prijzen zie begint dat voor mij ook zeer interessant te worden. Tegenwoordig heb je overal Wi-Fi. Thuis, trein, scholen, café's, werk, restaurants en noem maar op. Als iedereen viber installeert of een andere online call dienst en je bent klaar.

Net zoals tv abonnementen. Je betaalt een belachelijk bedrag om te kunnen kijken. Je hoeft geen eens te kijken, maar je betaald wel voor +- 40 kanalen die je ook nog geen eens allemaal tegelijk kan bekijken. Net zoals data, belminuten e.d.. Hoe vaak maak je al je data en belminuten nou precies op?

Beetje klaar dat het uitmelken van de portomonee nog zo toegelaten wordt door de overheid.
De telco's draaien allemaal verlies, dus de prijzen zijn eerder te laag dan te hoog.
Prijzen te laag? Ja hoor.

Als ze verlies lijden komt dat doordat ze te hoge bedragen neerleggen voor GSM-frequenties (een verkapte vorm van extra belasting, en de providers doen er leuk aan mee door tot bizarre hoogte door te blijven bieden), te lang vasthouden aan oude businessmodellen (SMS'jes die praktisch gratis voor hen zijn duur verkopen) of te hoge bonussen uitdelen aan het management.

Natuurlijk kost het wat om zo'n netwerk in de lucht te houden, maar vergelijk eens met andere landen, dan zie je hoe het ook kan.

Op vakantie in Sri Lanka heb ik ter plekke een simkaartje gekocht voor €1,60 waarbij ik gelijk 100 belminuten kreeg en een maand lang onbeperkt datagebruik. En de 3G dekking is daar zeker netjes te noemen. In totaal €5,- kwijt daar aan mobiele telefonie, inclusief enkele gesprekken naar Nederland. Kunnen ze hier nog een puntje aan zuigen! Alleen een simkaart kost al meer dan dat. Natuurlijk zijn de lonen daar lager dan hier, maar als je het in verhouding tot elkaar trekt is het nog steeds aanmerkelijk goedkoper.
Kan van alles zijn (lonen, belasting, veilingkosten, minder datagebruik, geen subsidie door de overheid, etc), maar feit blijft dat de kosten voor een telecomnetwerk hier in NL nou eenmaal heel hoog zijn, en geen van de drie telco's die kosten er nu uit halen.

Die bonussen zijn natuurlijk leuke headlines en je kan er lekker populistisch op schelden, maar op KPN's >12 miljard per jaar aan kosten maakt een 800k bonus voor Blok natuurlijk geen enkel verschil.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 22 juli 2024 16:05]

Toch is dat wat mij betreft een misbruik van bonussen. Ik heb niets tegen bonussen, en ik vind ook weinig populistisch aan mijn mening. Ik vind echter wel dat een bonus iets moet zijn wat je krijgt als manager als je het goed gedaan hebt. Je kunt er veel over zeggen, maar als je enkele miljarden (of miljoenen van mijn part) verlies maakt, dan heb je het wat mij betreft niet goed gedaan. Het is namelijk het doel van een commerciëel bedrijf om wínst te maken. Dus wat mij betreft betekent dat dan ook vrij simpel: geen bonus.

Verder, officiële cijfers zijn natuurlijk ook één stuk manipulatie. Je kunt het heel goed doen en je boekhouding zo doen dat het toch lijkt alsof je verlies hebt gemaakt. Een reservering van tig miljard voor de volgende frequentie-veiling opvoeren, bijvoorbeeld.

Als geen van de drie telco's de kosten eruit (kunnen) halen, waarom zouden ze dan in godsnaam het blijven doen? Geen van deze bedrijven bestaat met het doel om menslievend te zijn, en geen van deze bedrijven heeft als doel om verlies te maken. Langdurig verlies -> faillissement uiteindelijk. Als ze dat niet doen, dan hebben ze het blijkbaar toch niet zo slecht als ze doen voorkomen.
Het is en blijft natuurlijk leuk en aardig om met z'n allen te blijven klagen op de hoge kosten hier in Nederland maar feit is en blijft natuurlijk dat Nederland ook juist qua bedrijfsvoering tot één van de duurste landen ter wereld behoort.

- Belastingen
- Heffingen & accijnzen
- Nog eens belastingen
- Frequentie veilingen
- Sociale zekerheden

Nu weet ik niet veel van Sri Lanka, Denemarken en weet ik niet welk land. Maar als je hier enkele dagen ziek bent, krijg je netjes doorbetaald, als je hier werkeloos raakt krijg je netjes doorbetaald. Hoe zou het in die landen zijn?

Ik heb het in diverse discussies al eens vaker geopperd, als men de prijzen die men in Nederland voor diensten en producten betaald te hoog vind ... waarom vertrekt men dan niet naar het buitenland, maar juist dan hoor je dat het toch best slecht geregeld is in die andere landen (slechte sociale zekerheden, minder garanties etc.).

Overigens op je comments m.b.t. smsjes, die berekening heb ik ook ooit eens gezien op TV alleen waren er de kosten van werknemers niet meegerekend en de aanschaf van de apparatuur waren onmogelijk te berekenen. De berekening die zelfs genoemd werd, was van toepassing op het buitenland en zelfs niet op Nederland gericht.
Je hoort mij niet klagen over pak 'm beet de prijzen van brood in Nederland. De prijzen van veel electronica zijn in Nederland zeker ook acceptabel. Ga ik naar een voorstelling in het lokale theater dan vind ik de prijs ook zeer acceptabel. De prijzen van mobiele abonnementen zijn echter bizar hoog. Net als de prijzen van het openbaar vervoer bijvoorbeel, wat, ondanks de ook al enorm hoge benzineprijzen nog steeds geen concurrentie vormt voor transport met een eigen auto.

Zijn dat dingen waarvoor ik ga emigreren? Dacht het niet. Betekent dat dat ik niet mag zeggen dat die producten onevenredig duur zijn in Nederland? Dacht het niet. Want dat sociale vangnet waar jij het over hebt geldt voor *alle* werknemers in Nederland, en niet alleen voor mobiele providers e.d.

Waarom kan de een het dan wel voor een goede prijs, en de ander niet? Slechte bedrijfsvoering of overmatig winstbejag. Prima dat een commerciëel bedrijf dat doet hoor, maar dan hoef je geen medeleven te verwachten van mij dat erop gezeurd wordt en dat ik uitkijk naar een andere aanbieder die het beter voor elkaar heeft.
Op vakantie in Sri Lanka heb ik ter plekke een simkaartje gekocht voor €1,60 waarbij ik gelijk 100 belminuten kreeg en een maand lang onbeperkt datagebruik.
Ik vermoed dat de netwerkdekking en snelheid van mobiel internet daar toch wel stukken minder is als hier. Daarnaast moet je natuurlijk niet vergeten dat de levensstandaard in Sri Lanka een stuk lager is. Ik neem tenminste aan dat een brood daar ook geen 1,60 euro kost.
Lees dan mijn *hele* bericht:
Natuurlijk zijn de lonen daar lager dan hier, maar als je het in verhouding tot elkaar trekt is het nog steeds aanmerkelijk goedkoper.
Netwerkdekking was prima: ik ben geen plekken zonder dekking tegen gekomen, snelheid was overal 3.5G en zeer acceptabel, naar wat ik gewend was van Vodafone in Nederland.
Je bedoelt ze draaien minder winst dan vorige kwartalen? Of dat ze minder winst draaien dan vooraf verwacht?

Overigens draaien ze niet allemaal minder winst (T-Mobile bijv. draaide meer winst in het 4e kwartaal van 2012) ondanks de dalende omzet. De omzet is belangrijk maar niet waar het allemaal om gaat uiteindelijk.
wtf?! die sim-only prijzen zijn echt buitensporig hoog :X normaliter is dat al jaar in 40-50% tozv regulier abbonnament (soms zelfs meer) maar 10euro is 10-20% reductie.
Dit zijn dan wel sim-only abonnementen met onbeperkt SMS berichten versturen en bij twee van de drie abonnementen mag je ook onbeperkt bellen. Blijft een zeer duur abonnement die enkel interessant is als je ook veel belt. Met Friends&Family ben je bijvoorbeeld een stuk goedkoper uit.

Wel mooi is dat het steeds meer richting data gaat en data als een eenheid gezien gaat worden die je op diverse manieren kan gebruiken. Zo heb je nu een enkel data abonnement en kan je die vanaf twee devices gaan gebruiken. Je betaald het grootste bedrag voor de data toegang en dan per endpoint een klein bedrag extra. Dat is een ontwikkeling die zeker positief te noemen is. Mooiste zou zijn als je een stuk of vier simkaarten zou kunnen aanschaffen, dan kan je ook je laptop voorzien van een simkaart of je autonavigatie voorzien van een simkaart.

Meestal gebruik je toch slechts een device tegelijk, waarom dan wel meerdere abonnementen?

Nu enkel de prijs nog aanpakken, want voor deze simonly betaal je veel te veel als je amper belt en SMS berichten stuurt.
Noem het maar mooi. Met rare categorieën zijn het quasi sim only abbo 's geworden. De prijs van toestellen, data en bellen is nog vager geworden en aanbieders zijn weer lastiger te vergelijken. Ik ben inmiddels voor wetgeving die transparantie afdwingt. Bij elk abbo prijs per jaar, per Mb en per minuut.

Unlimited klinkt goed, maar is slechts voor een kleine groep interessant en die groep verstookt waarschijnlijk wel meer data, want zit zakelijk achter de laptop te bellen.
Helemaal mee eens. Lijkt me een mooi taakje voor Neelie. Maar los daarvan, zou het niet nog beter zijn als je gewoon betaalt per GB die je gebruikt, zeg € 2? Dus zonder bundels en al die ongein, die alleen maar bestaan om je meer te laten betalen, doordat je altijd ofwel ongebruikte GB's weggooit, ofwel over je bundel het hoge tarief betaalt. Gewoon een vast (laag) maandelijks bedrag voor het onderhouden van je aansluiting, b.v. € 1, en een redelijk tarief per gebruikte GB. De kostprijs voor 1 GB mobiele data schijnt rond de $ 1 te liggen voor sommige providers, dus heel veel meer dan € 2 voor de abonnee lijkt me niet redelijk. Waarschuwingen voor als je hoge kosten dreigt te maken moeten door de abonnee zelf in te stellen zijn.
Als genoeg mensen maar zeuren, zullen ze het geen wat jij aanhaalt zekers doorvoeren. Ga er dan echter niet vanuit dat het bijvoorbeeld € 2,00 per GB wordt maar € 20,00 per GB. Want zoals je wellicht hebt gemerkt, als genoeg mensen zeuren en telco's wordt afgedwongen wijzigingen aan te brengen dan worden die wijzigingen gewoon netjes aan jou als eind-gebruiker doorberekend.

Want, ben je vergeten wat het resultaat was toen net neutraliteit werd afgedwongen door consumenten en vervolgens vele stichtingen, bedrijven etc. ? Juist tariefsverhogingen!

Is het je vorige week niet opgevallen? Service nummers worden binnenkort zonder extra bedragen gefactureerd omdat een stelletje zeikerds te beroerd is om via een vaste lijn te bellen. Resultaat, zie het nieuwsbericht hierboven ... consumenten zeiken daarnaast dat mobiel internet te traag is, gevolg toren hoge uitgaven voor telco's voor 4G welke eveneens doorberekend worden.

Neeee ... laat al dat gezeik nu maar n's achterwege, dan blijven de abonnementen nog een beetje betaalbaar. Mij zal het anders niet verbazen dat door de zeikerds de prijzen op termijn om of nabij de € 100,00 per maand zit (goedkoopste simonly).
Laat Neellie aub ver weg blijven.

Dit is juist innovatie. Wellicht niet voor jou, maar ik zie dit wel zitten. Je hoeft deze abbo's niet te nemen. Dan neem je toch een van de andere Vodafoen abbo's of ga je naar de concurrent?

Internationaal is 39 euro voor onbeperkt bellen/sms met 1GB LTE data een hele nette prijs. Zeker als ik voor 5 euro dit kan delen met mijn tablet zodat ik niet hoef te pielen met wifi of usb-tethering.

Mensen schijnen enkel goedkoper-goedkoper-goedkoper te willen. Echter dan krijg je ook het onderste uit de kan qua kwaliteit. Slechte dekking en lagere snelheden. Nederland liep internationaal ook al flink achter, en dat is rechtstreeks een gevolg van het feit dat Nederland nog steeds een van de goedkoopste landen ter wereld is op telecomgebied.

Wil je het goedkoopste ga je naar Hollandse Nieuwe of zo. Voor sommige mensen zal dat perfect zijn, maar met dwangwetgeving dwing je iedereen in die budget-abbonementen. Ik betaal graag wat meer, als ik ook wat meer terug krijg ...
Je tariefstructuur veranderen is geen innovatie. Nederland is internationaal helemaal niet goedkoop als het om telecom gaat. Vele landen zeker buiten Europa zijn veel goedkoper.
In 2009 was alsdus de OECD Nederland samen met Finland het goedkoopste van de 50 meest geindustrialiseerde landen (en de USA de duurste).

Sinds 2009 is wel het een en ander verandert, dus wellicht staan we niet meer op gedeelde plaats 1, maar ik betwijfel of we nu meteen naar beneden gezakt zijn.

Men kijkt graag naar opkomende prijsvechters, maar de grote jongens in onze Europese buurlanden zijn helemaal niet goedkoper. En toen in in de USA mijn werk-abbonement rekening zag (gelukkig deels gesponsord door mijn werkgever) moesten ze mij bijna reanimeren. Daar is het goedkoopste SIM-only zonder data en zonder SMS abbonement zo'n 39 euro indien je bij een van de landelijke dekkende providers wilt zijn.


En tariefsmodellen zijn wel degelijk een vorm van innovatie. Het is het aanpassen aan de marktomstandigheden. Immers telefonie is vooral een dienst, en dat is per definitie niet tastbaar. Ik kan nu een andere combinatie van diensten afnemen tegen een ander prijssysteem. Voor sommigen, zoals ik, ziet dit er erg goed uit. Voor anderen niet, en die blijven dus bij de oude structuren, die zoals ik begreep gewoon blijven bestaan. Op zijn minst bij de concurrent.

Minder concurentie en strengere regels geeft zoals DarkForce correct aangeeft namelijk juist luiheid van mobiele providers om maar niets te doen en enkel te wachten op wat de wet toestaat.
Dit zijn dan wel sim-only abonnementen met onbeperkt SMS berichten versturen
Ik denk dat je er snel achterkomt dat 'onbeperkt' tamelijk beperkt is, zodra je een ip-over-sms tunnel gaat gebruiken.
Jij bent ook hilarisch. Dat is Onbeperkt met een FUP. Uiteraard mag je daarmee niet zoveel SMS versturen dat je er een internet-verbinding van maakt want dan zou je die databundel wel weer weg kunnen laten. Wat een onzin is het een ip-over-sms tunnel aan te halen.

Ik vind dit juist wel een goede zet van VF. Zo is er weer wat meer duidelijkheid in de Abo structuur.

Het is wel echt erg duur. Echter heeft Vodafone altijd wel een "aanbieding" (zoals elke andere aanbieder ook) omdat ze anders niet meekomen met de concurrentie kwa prijs dus ik schat dat je zelden 49€ voor een 1GB abo met een simpele telefoon zult betalen.

Edit: Maar het lijkt er wel op dat toestelsubsidie hiermee dan echt volledig verdwenen is. De Desire X kost +/- 240€ oftewel 10€/mnd bij een 24mnd abo. Precies het verschil tussen een abo met een een zonder toestel. Geen toeval lijkt me.

Hiermee zie je ook direct dat er concurrentie op de telecom markt heel hard nodig is. 40€/m is toch echt belachelijk voor een abo met 1GB data. Bellen en SMSen onbeperkt is wel leuk maar voegt voor de meeste mensen weinig toe. Zelfs 400minuten uit de kleinste abo is voor 95% van de abonnees ruimschoots voldoende. Wat ben ik blij dat ik tijdens de extreem-veel-data-actie een abo heb genomen. Dat zal zich nog een tijdje uitbetalen.

[Reactie gewijzigd door Darkstriker op 22 juli 2024 16:05]

blijkbaar zijn dit geen sim only abo's als je goed leest krijg je er een toestel a la desire X bij... dat is toch wel een high-end budget toestel te nomen

toegegeven, heb ik nu voor 2 euro minder dan dit basis abonement een bundel met 90 minuten onbeperkt sms en 4gb data... inclusief een D klasse toestel (iets waar je in dit nieuwe aboment al aanzienlijk voor moet bij-lappen...

als ik het zo bekijk... kom ik echter toch wel heel goed uit de verf... ik kan namelijk en blox nemen voor meer minuten, of mijn abo ophogen of ik kan zuiniger omgaat met mijn belminuten... maar daarvoor in de plaats heb ik voorals nog meer mb dan dat elk vandeze abomentjes me kunnen bieden. bovendien die 2e sim heb je doorgaans helemaal niet nodig... en voor dat geld kun je beter investeren in een 2e accu voor je smartphone (dat is namelijk een eenmalige kost, en daarna kun je gewoon tetheren over wifi of usb... ) die 5 euro is dus al snel beter besteed...

vooralsnog zal voda echt enorm moeten gaan stunten willen ze iets kunnen maken van deze abomeneten... ik hoop alleen dat mijn belsmsweb-altijd abo gewoon toegang gaat krijgen tot 4g daar heb ik immers een D-class toestel voor genomen. anders had ik net zo goed bij m'n desire hd kunnen blijven...

bovendien heeft VF klantenservice dan keihard staan liegen toen ik er specifiek naar vroeg...
Waarom moet Vodafone gaan stunten? De overige telco's ruiken het geld nu ook en zullen gewoon op korte termijn gaan volgen. De kleintjes (dochters) of wel virtuele telco's blijven gewoon met hun huidige vormen zitten of gaan ook omhoog met de prijzen.

Wil jij meer data of hogere snelheden, zul je dus wel naar de grote jongens moeten en uiteindelijk de hoofdprijs betalen.
5 euro voor 200MB is een fors bedrag. Zeker gezien het feit dat je op een tablet vaak meer data verbruikt dan op een smartphone (door het grotere scherm is het bijvoorbeeld aantrekkelijker om er filmpjes op te streamen).

Voor 15 euro in de maand heb je al onbeperkt internet bij bijvoorbeeld *bliep. Lijkt me veel zinvoller dan dit dure Vodafone-abonnement.
Die 5 euro betaal je om een tweede device van je huidige abonnement gebruik te laten maken, daar krijg je dan nog 200MB extra bij. Normaal kan je bij Red Super een enkel apparaat 4GB per maand laten verstoken. Met deze nieuwe abonnementstructuur kan je bij Red Super met deze uitbreiding twee apparaten 4,2GB per maand laten verstoken.
5 euro per maand voor een extra sim kaartje dat een paar euro kost ?

200 mb meer voor 5 euro is veel te veel en is puur marketing zo van we doen toch iets. Het doel is uitelijke dat je meer gaat verbruiken en daar pakken ze je dan lekker op terug.
Ik ben benieuwd of het alleen de oude vertrouwde duosim is. Daarbij kún je wel beide apparaten aanzetten, maar het kan problemen veroorzaken en als je problemen hebt is dat het eerste dat gezegd wordt, zet die dingen nooit tegelijk aan.
Als ze echter een tweede sim met een andere simnummer geven dat met het netwerk kan verbinden en dan toch dezelfde databundel verbruiken, dan is het werkelijk een extra service waarvoor 5 euro echt geen gek bedrag is.

Dat staat dan wel los van het feit dat ik de basis bedragen voor die abonnementen al erg hoog vind...
Het is gewoon het oude partnerkaart-model. Daarmee kon/kan je met twee nummers bellen, sms-en en data verbruiken uit dezelfde bundel. Die kostte destijds 10 euro,waar je dan ook een toestel bij kreeg. De toestellen waren beperkte toestellen die ook gratis waren bij het laagste abonnement, plus een select aantal extra toestellen.

5 Euro vind ik ook geen gek bedrag. Je bezet immers dubbel het netwerk in potentie.

Duo-SIM is iets anders. Dan is het of, of. Bijv. wanneer je twee toestellen gebruikt als vervanging voor elkaar wegens batterijduur. Twee SIM-kaarten op hetzelfde nummer. Wanneer de, ene actief is, kan de ander niet gebruikt worden.
Ik moet wel zeggen. Als ik mijn Dual Sim van T-Mobile aanzet. 1 Tablet en 1 Telefoon. Kan ik gewoon blijven bellen en ontvangen met mn telefoon. Tablet doet alleen internet.
Dat is ook een kromme redenatie. Door deze tweede simkaart kun je immers 'dubbel' gebruik maken van de dienst. Het is zelfs denkbaar dat een derde gebruik gaat maken van deze tweede simkaart. M.n. onder het motto: meestal is er wel een WiFi-spot voorhanden voor de tablet, maar voor het geval dat er niet een is, hebben we een goedkope dataverbinding (waarbij je uiteraard gebonden blijft aan de datalimiet +200 MB).

De insteek zal inderdaad zijn dat je boven de datalimiet gaat zitten. Tablets verstoken -zelfs bij gelijk gebruik- immers veel meer data. Ze laden bv. meestal de browser-versie van de website, YouTube-erop kijken is aantrekkelijker en het nodigt in het geheel meer uit tot browsen. Uiteindelijk zal Vodafone aan het langste eind trekken.
Ik kan bij t-mobile voor eenmalig 7 euro een extra sim aanvragen. Dat is dus 113 euro goedkoper in het eerste jaar en de jaren daarop 120 euro!

Dat je daarbij een vrij nutteloze hoeveelheid van 200MB krijgt maakt het iets minder naaierig maar nog steeds buitensporig duur!
Dan heb je het over een Duosim lijkt me, welke Vodafone ook aanbiedt voor eenmalig 15 euro. Is idd 2x zo duur, maar 8 euro of 113 euro (wat na 1 jaar nog oploopt) goedkoper is wel even wat anders.

De grote vraag hier lijkt me wat finraziel al aangaf: Is het de oude duosim of kan je ze echt beiden tegelijk gebruiken?
Bliep is uitstekend, maar de snelheid voor onbeperkt Internet is 356 Kbps, voor 50 cent per dag. Voor € 1 per dag heb je snel Internet (ik geloof 7,2 Mbps), maar dan heb je een datalimiet van 2 GB per maand. Dus Bliep is uitstekend voor de incidentele of lichte gebruiker, maar niet echt snel en goedkoop voor de iets veeleisendere gebruiker, denk ik zo. Ik gebruik mijn Bliep-kaartje als voor als er problemen zijn met mijn Vodafone, als reserve.
Met elke normaal abbonement kan je een duo sim aanvragen welke je dan in je tablet kunt doen! Je betaald dan 1 x voor de extra sim, leuke marketing stunt maar je bent met dit abo alleen maar duurder uit.
De vraag is of je nu met beide apparaten online kan zijn. Dat is problematisch als je enkel een duo sim aanvraagt.
Hoezo?
Ik heb een Duo sim, de hoofd sim is telefoon en data, de "bij" sim is enkel data, uit de hoofdbundel.
Even een beetje doorzeuren bij de provider/providershop, het kan al jaren, maar je moet er wel specifiek naar vragen..
Alleen kan je dan (voor zover ik weet) nog steeds niet op twee apparaten data gebruiken. Ik heb een Vodafone data-abo dat ik op zowel m'n iPad als laptop gebruik. Als ik 3G aanzet op m'n laptop dan vliegt om de paar minuten de verbinding eruit als de iPad iets met 3G wil doen. Moet dus 3G op een van beide apparaten uitschakelen om fatsoenlijk te kunnen internetten.
Nou, als het geen duosim wordt maar een 2e sim met data-abo die aan de 1e wordt gekoppeld, dan kan het dus wel. Dus ben benieuwd hoe dat zit :)
yep, heb ook twee simkaartjes bij m'n 6eu/maand simonly abonement
Bij Vodafone wordt de dataverbinding op het andere device dan direct stopgezet. Je kunt maar op één device tegelijkertijd data gebruiken. Geen idee of voice op het andere device dan wel nog werkt.

Neem aan dat dat bij deze nieuwe abo's wel mogelijk is, met beide devices tegelijk online zijn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.