Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Renders tonen mogelijk Nokia 9-smartphone zonder 3,5mm-aansluiting

Er zijn renders online verschenen die tonen hoe de Nokia 9 er vermoedelijk uit komt te zien. Het toestel op de renders heeft een dubbele camera en op de behuizing ontbreekt de 3,5mm-aansluiting voor headsets. De telefoon beschikt over dunne bezels en is dus niet al te breed.

Volgens Compareraja, die voor het artikel samenwerkte met de over het algemeen betrouwbaar geachte OnLeaks, zijn de afmetingen van het toestel 140,9x72,6x7,5mm, hoewel het toestel bij de camerabump tot 8,9mm komt. Het gaat om een dubbele camera, net als bij de Nokia 8. De 8 heeft een setup met een reguliere Bayer-sensor en een monochrome sensor. Daarmee is het mogelijk om bij een foto de achtergrond te blurren en uiteraard om zwart-witfoto's te nemen.

De Nokia 9 zou net als de Samsung Galaxy S8 een gebogen scherm met dunne randen meekrijgen. Boven het scherm is wel een speaker te zien op enige afstand van de rand. De site claimt dat het gaat om een 5,5"-oledscherm. Dat zou bezels van 2mm per zijkant opleveren, terwijl aan de boven- en onderkant bij elkaar in totaal ongeveer 20mm over blijft.

Het is onbekend wanneer de Nokia 9 zal uitkomen. Vermoedelijk gebeurt dat pas volgend jaar. Dit jaar heeft HMD tot nu toe vier Nokia-toestellen uitgebracht, met de nummers 3,5,6 en 8. Er gingen afgelopen weken geruchten over de 2,7 en 9, die alledrie in 2018 op de markt zouden moeten verschijnen.

HMD is het bedrijf dat een licentie heeft op de merknaam van Nokia. Nokia zelf maakt geen smartphones meer en heeft zich toegelegd op onder meer netwerkapparatuur en gezondheidstoepassingen. HMD bestaat grotendeels uit voormalige medewerkers van Nokia en de mobiele tak van Microsoft.

Door

Redacteur mobile

105 Linkedin Google+

Submitter: AnonymousWP

Reacties (105)

Wijzig sortering
Zolang draadloze oordopjes nog geen goede accuduur hebben, vind ik het weglaten van de 3,5 mm jack heel slecht. Ik ben toevallig gisteren mijn bekabelde koptelefoon kwijt geraakt, waardoor ik zat te twijfelen om een bluetooth koptelefoon aan te schaffen, omdat ik de kabels tijdens sporten irritant vind.

Met het oog op de toekomst (ik wil graag veel gaan reizen) wil ik een headset hebben die wel een goede accuduur heeft, maar ook compact. Maatje van de Gear iconX of Earpods is ideaal... maar de batterij vind ik echt slecht...
Als je het al voor elkaar krijgt om een bekabelde koptelefoon(!) kwijt te raken, lijken een bluetooth koptelefoon of oortjes ter grootte van die je opnoemt een niet al te beste keuze :)
Ik raak m'n bluetooth dopjes regelmatig kwijt idd. En je moet ze constant opladen wat ook vervelend is maar tijdens hardlopen is een draad echt superirritant en draadloos een must.

Je hebt ook wel van die 'hybride' dingen die je om je nek hangt en dan met draadjes naar je oren, die zijn wat groter en minder makkelijk te verliezen.
Tip: draadje onder je shirt

Probleem opgelost. En zorgen dat je een zo dun mogelijk draadje hebt zodat je zo min mogelijk van kabel wrijving hoort.
Op zich hoeft het weglaten van de 3,5mm aansluiting niet te betekenen dat je aangewezen bent op draadloze oordopjes.

Ook de meest recente iPhones (zonder 3,5mm jack dus) worden standaard gewoon met bedrade oordopjes geleverd.
Hij wil natuurlijk wel opladen via de USB poort tijdens het sporten ;-)
Vooral als je je telefoon als navigatie en muziekbron gebruikt in de auto is het fijn als je kan luisteren én kan opladen
Want je hebt geen radio in je auto? 8)7 zo'n beetje elke radio ondersteund toch wel Bluetooth tegenwoordig? En anders over usb (iPod)? Als last resort zijn er kabels te krijgen die 3.5 mm en charging mogelijk maken.

[Reactie gewijzigd door Jay-v op 12 oktober 2017 23:54]

Of je kunt het gewoon simpel houden en een headphone jack in de telefoon stoppen. Het enige voordeel tot nu toe is het niet meer hebben van een draadje. Dat weegt niet op tegen alle ongemakken die het met zich meebrengt, laat staan de halfbakken oplossingen zoals dongles die het geheel juist minder draadloos maken. Ik ben helemaal voor vooruitgang maar op dit moment is het niet hebben van een headphone jack een achteruitgang.
De reden is vaak grootte, een USB-C aansluiting is dunner dan een 3.5mm jack.
Ik heb draadloze UrbanEars koptelefoon (¤100). Geluidskwaliteit is op hoog niveau en gaat ongeveer een uurtje of 20-24 mee. Ik heb 'm tijdens werkdagen zo'n 2 uur op mn hoofd (tijdens reizen) dus dat betekend iets minder dan 1x per 2 weken opladen.

Als je in je gewoonte krijgt dat je 'm elk weekend, of om de paar dagen als je 'm hele dag gebruikt, even aan een micro-usb kabeltje hangt dan ga je nooit merken dat ie leeg gaat.

Het overvalt mij soms wel, maar gelukkig heb ik altijd powerbank bij me, hang ik 'm daar eventjes aan en dan is ie in no-time weer vol.

Het is een kwestie van eventjes wennen, maar geen draadje van je telefoon naar je hoofd is erg fijn, want waar ik voorheen nog oordopjes met draad had, ging deze na 6-12 maanden stuk door kabelbreuken... want telefoon in broekzak dan komt de kabel wel onder druk te staan.
Erg leuk maar dat is veeeel te groot voor op kantoor (waar ik zit). Dopjes gaan nog net.

Kortom, geef me BT dopjes die 10+ uur mee gaan EN goed klinken en die 3.5mm aansluiting kan weg. Tot die tjid is het noodzaak...
Mijn advies: koop goede bedrade doppen en laat deze toestellen links liggen. Ze verdienen het niet. Ik snap de designkeuze, maar het is een kortetermijnstrategie.
Ik zie dat probleem niet zo erg. Ik ga er vanuit dat net als bij andere modelen er gewoon een USB-C naar 3,5mm jack wordt meegelevert.
De meeste mensen hebben 1 goede koptelefoon dus daar kan die gewoon aanzitten.
Enige nadeel is bij het laden. Ik weet niet of dat kan via een soort splitter.
Nou heb ik persoonlijk makkenlijk praten want ik gebuik bijna nooit oordopjes, maar als dit de telefoon dunner, compacter en eleganter maakt ben ik voor.
Tsja, wat verwacht je dan? Mijn Jaybirds redden vaak de dag niet. Mijn Sony MDR-1000X wil nog wel eens 2 (volle werk) dagen halen.

Jaybirds zijn daarentegen snel vol, Sony duurt wel ff.

Ik denk dat een groot deel van het probleem de koptelefoon makers zijn. Er is vast een hele logische reden maar ik snap echt niet waarom we nog steeds aux kabeltjes hebben. Ik herinner me vroeger nog van die cassette bandjes met een aux kabel zodat je je walkman/cd speler er in kon steken. 20 jaar later, en ik steek nog steeds dagelijks een aux kabel in mijn telefoon. Mijn gevoel zegt dat dit al veel eerder een upgrade had moeten hebben?
Mijn gevoel zegt dat dit al veel eerder een upgrade had moeten hebben?
Dat komt denk ik voornamelijk omdat (vanuit de audio gezien) er niets valt te upgraden; er valt qua audio niets te winnen aan een alternatief voor de analoge mini-jack.
Ik vind het vooral irritant dat je weer een apparaat moet opladen, dat vind ik al vervelend met een smartwatch, vergeet ik ook steeds. Daarbij vind ik het weglaten van de 3,5 mm jack ook echt onzin, het levert de consument helemaal niets op, sterker het maakt het alleen maar lastiger.
Het levert ruimtebesparing op, minder plek waar water de behuizing binnen kan dringen en een sterkere telefoon.

Dus je claim is echt niet waar.

(ik heb 2 telefoons gehad die juist rond de 3,5mm poort ingescheurd waren. Daar zit erg weinig materiaal om de telefoon sterk te maken)

Van mij mogen ze overal weg. Heb een hekel aan al die kabels.

Edit: Wauw, wat is er nou zo offtopic aan mijn reactie? Mensen gaan dus echt mij een -1 geven omdat ze het oneens zijn? Dat is geen best signaal. Moet ik nu iedereen die commentaar heeft op het weglaten van die poort een -1 gaan geven?

[Reactie gewijzigd door Arokh op 12 oktober 2017 20:08]

En die scheur had je ook gehad met een 3,5mm poort, terwijl je een draadloze headset kon gebruiken? De discussie gaat namelijk niet over wat beter is, het gaat over het weglaten van een optie waardoor de consument op (extra) kosten wordt gejaagd.
Ja, want ik gebruik altijd een BT headset, en toch is juist daar de telefoon gescheurd. En nergens anders.
En die poort zou ook gescheurd zijn zonder deze te gebruiken? Als dat zo is, is dat een heel vreemd verhaal... ik heb er nog nooit van gehoord en zelf nooit meegemaakt in de afgelopen 10-15 jaar met verschillende apparaten met een 3,5mm aansluiting.
Ik denk niet dat je snapt wat ik bedoel.
Ze zijn gescheurd om de poort heen zeg maar. Door een tikje, een val of slijtage. Scherm nooit kapot geweest gelukkig, dus geen ernstige val ofzo, maar omdat de behuizing rond die poort zo dun is is hij daar wel kwetsbaarder dan op andere punten.

De poorten waren dus NIET in gebruik. Ik gebruik zr namelijk nooit.

Gaat trouwens om een iPhone en een Lumia telefoon.
Ik heb een dure Senheiser koptelefoon en die wil ik niet zomaar kwijt, dus voor mij géén telefoon zónder 3,5 jack
Er zijn toestellen te vinden die perfect waterdicht zijn met 3,5mm jack. Ik denk maar aan de galaxy S8.
Vindt het ook belachelijk de keuze weg te laten voor extra accessoires te kunnen verkopen...
Maar mag ik als consument dan geen keuze hebben om een telefoon te kopen die aansluit op mijn wensen?

Er zijn toch zoveel producten waar je keuzes hebt. Er zijn zo veel telefoons met zon poort... Ik vind een verwisselbare accu ook heel belangrijk trouwens, en andere mensen vinden dat onzin. Nou, dan ga ik toch niet eisen dat iedereen er een moet kopen waar de accu verwisselbaar is?
het accuverhaal gaat niet op, omdat je design daar altijd onder lijdt.
Die poort neemt niets van plaats in en is geen esthetische afbreuk
Dat eerste zou kunnen, maar hoeft niet. Je tweede punt is natuurlijk onwaar. Het kost een beetje ruimte (vergeet niet dat ze zelfs een nanoSIM belangrijk vinden ipv microSIM, en dat gaat om nog veel minder ruimte! En je laatste punt is heel persoonlijk. Ik vind het wel lelijk, omdat de telefoon niet meer symmetrisch is. Dat kan voor heel veel mensen onbelangrijk zijn, maar niet voor iedereen.
De nieuwe Jabaras in-ear hebben 18 uur accuduur, en meeste over ears hebben accuduur van rond de 20 a 30 uur.
Ik red 5 a 6 uur met m'n Jaybird Sports. Laad ze 's nachts op en red dus prima de dag. Dit zijn nagenoeg de meest compacte bluetooth oortjes (Apple AirPods daargelaten) op de markt. Wat zou je nog meer willen?
Ik dacht dat hij met slechte accuduur slechts enkele dagen bedoelde??
Wow 5a6 uur is echt niets!
Bekijk het product eens. Langer dan 6 uur muziek luisteren met in-ears is sowieso tamelijk slecht voor je.

Verderop lees je ook een anekdote over een koptelefoon die ruim 20 uur doet, misschien is dat meer iets maar je hart.

[Reactie gewijzigd door MiesvanderLippe op 12 oktober 2017 17:56]

Ge gaat niet over 6uur aan een stuk luisteren (hoewel dat best mogelijk is op een vlieger),
maar telke male dat weer opnieuw opladen van gadgets...
Als dat 1x per week is kan ik daar nog mee leven, maar een toestel om naar muziek te luisteren...
Bij mij ligt alles sowieso aan de lader, lekker overzichtelijk. Maar goed, verschillende gebruikers met verschillende producten - koop waar je gelukkig van wordt.
Dat is het punt denk ik: dat kan steeds moeilijker omdat de een na de ander de 3.5mm poort weglaat.
Nee een Airport in je oor is niet echt een ideale manier van muziek genieten. Voor de rest kan ik je niet echt serieus nemen.
USB audio is leuk en aardig, maar elke fabrikant tot nu (Motorola, HTC en Leeco) gebruiken een eigen systeem die niet standart is, best wel belachelijk sinds USB 2.0 dacs en adcs zijn gewoon plug and play in elke systeem.

En ik vind dat de USB-C stekker veel minder stevig alternatief, ik loop bijna de gehele dag met IEMs, en kan soms gebeuren dat de kabel ergens blijft hangen, of dat mijn telefoon bungy jump wilt doen...
Wéér die 3,5 eraf... :(
Als de consument stopt met ze kopen wordt er door de fabrikant snel genoeg gestopt met ze maken, maar ja, veel mensen willen nou eenmaal een superdun, "streamlined" design en kan het ze verder weinig uitmaken.
Zo dun dat de camera gaat uitsteken. 8)7 Nee, ik heb liever een platte achterkant die je normaal kan neerleggen mét dan wat meer accu.
en kan het ze verder weinig uitmaken.
Wat alleen maar aangeeft dat er gewoon een businesscase van te maken is dat die aansluiting er niet op zit. Ik baal er ook van, maar ik denk toch dat dit de telefoon gaat worden die de overstap van W10M naar Android voor mij verzorgt.
klopt. mijn stelling: No headphone-jack, no sale..
Verder kan ik nog wel even een tijdje vooruit met de S8, heeft gewoon een 3,5mm. Heerlijk.
Hoewel ik zelf een fervent gebruiker van bedrade oordopjes ben, even ter verdediging van het andere kamp, mensen willen ook een waterdichte telefoon en handige draadloze oordopjes.
Waterdichte behuizing en 3,5mm kan gewoon samen. Kijk maar naar Sony en Samsung S7 en S8.
draadloze oordopjes zijn ook mogelijk met telefoons die nog wel een 3,5mm jack hebben, en zover ik weet moeten ze voor een waterdichte telefoon ook de oplaadpoort er maar uithalen, en als die van binnen tot dusverre afgesloten kan worden dat daar geen water door lekt dan moet dat toch ook kunnen met een 3,5? of mis ik nu wat?

Edit: en verder hadden ze een ietwat dikkere telefoon kunnen maken, geen camera bobbel, ruimte voor een 3,5mm en een grotere accu, volgens mij heb je dan elk kamp blij

[Reactie gewijzigd door Jopiesaus op 12 oktober 2017 14:30]

> mensen willen ook een waterdichte telefoon

Mijn S8+ is toch ook waterdicht (of resistent) en heeft gewoon een 3.5mm jack.
Maar dat is wel duurder om te maken. Ik heb liever een telefoon zonder die poort.
Het maakt me heel veel uit, ik wil alleen een telefoon zonder die poort. Ik gebruik hem toch nooit.
Dan kopen we deze gewoon niet. Simpel toch? ;)
inderdaad. Je stemt iedere dag met elke euro die je uitgeeft. Niet elke 4 jaar ;-)
Nou, ik koop niet iedere dag een nieuwe telefoon hoor ;)
Jammer dat ik geen +3,5 kan geven, dus maar voor +3 gekozen. Het slaat gewoon helemaal nergens op, niet qua ruimte en niet wat betreft verouderd. Audio is nou eenmaal analoog, dan maakt die 75cm ook niks meer uit. Zeker niet als de DAC in de telefoon beter is dan die van de gemiddelde Bluetooth headset.
Dat is eigenlijk gewoon een mismoderatie. +3 moet je geven als iets ECHT iets flinks toevoegt aan het onderwerp. Dit is gewoon een frustratie en die verdiend geen +3...net als mijn post een 0 verdient...
Er wordt steeds meer gemodereerd op basis van emotie.

Ik word zelf weggemod omdat ik die 3,5mm aansluiting niet nodig vind. Van mij mag hij weg. Maar ik mag dat niet vinden van sommige mensen, dus krijg ik dan een -1 ;-)
Helaas is de 3,5mm jack nu ook al een troll-topic geworden. Beetje zoals de iOS/Android flame wars. Dat er modellen zijn zonder kan me trouwens niet zoveel schelen maar het aanbod mét die plug wordt zo langzamerhand wel krap, zeker in het high-end segment. En het vervelende is dat ie bij niemand in de weg zit, maar wel door velen wordt gemist.
Net als de vewisselbare accu. Hoor je ook niet zo veel mensen meer over, terwijl dat ook zo'n belangrijk gemis was.

Ik kam me goed indenken dat mensen het belangrijk vinden hoor. Bij mij zit hij trouwens wel in de weg (2 telefoons gehad die kapot gingen in die rand omdat het daar zo dun is). Vandaar dat ik hem persoonlijk liever niet heb.
Mee eens, daarom dat ik je ook geen -1 heb gegeven
Bovendien valt de keuze voor de vingerafdrukscanner aan de achterkant mij vies tegen, volgens mij is er niemand die dat ooit praktisch heeft gevonden. Mede om die reden heb ik een half jaar geleden de Samsung Galaxy S7 Edge boven de Samsung Galaxy S8 gekozen. Vanuit de vorige renders hoopte ik dat dit de opvolger zou zijn maar dit wordt 'em dan helaas niet.
Verder is het ontbreken van de 3,5mm jack ook een fout wat mij betreft.
"volgens mij is er niemand die dat ooit praktisch heeft gevonden"

Ik... ik vind het wel praktisch.
Wacht met smart op de Nokia 9 om mijn Nexus 6P te vervangen.
Graag dan een verklaring waarom het praktisch is voor jou?

De positionering van de vingerafdrukscanner op de achterkant van een toestel is voor mij in geeneen geval geschikt geweest omdat het lastig was met de juiste vinger de scanner te bereiken.
Omdat de positie net zo natuurlijk, dan wel natuurlijker is, dan onderaan het toestel. Als je het toestel pakt zit 9 van de 10 keer daar je vinger al. Onderaan het toestel moet je altijd je duim er naar toe bewegen, omdat je niet zo laag je scherm bediend. En voor mij persoonlijk moet ik meer moeite doen om mijn duim naar beneden te plaatsen, dan om mijn wijsvinger te positioneren die daar al in de buurt zit.
Meen je dit nu serieus?

Om een vingerafdrukscanner op de achterkant te gebruiken zou ik, naar mijn verwachting, altijd het toestel omdraaien om te kijken of ik dat ding wel goed raak met mijn vinger.

Die duim die kun je zowat automatisch naar midden onder verplaatsen zonder dat je er naar hoeft te kijken.

Plus dat de positie op het apparaat veel natuurlijker is tov hoe je het toestel vasthoudt. Dat kan ik van die postie op de achterkant niet zeggen.

Desalniettemin, ieder zijn wensen en voorkeuren.
Inderdaad, ieder zijn wensen. Ik denk dat het maar net is wat je gewend bent, maar op de achterkant is zeker geen onlogische plek!
zou ik, naar mijn verwachting,
Ik zou zeggen: probeer het eens. Ik bezit al heel lang de Nexus 6P, een toestel wat bijzonder groot is, en ik heb nog nooit naast de vingerafdrukscanner gezeten of gekeken waar hij zit. Het voelt heel natuurlijk en door de rand eromheen voel je waar hij zit.

Voor mij is juist de scanner aan de voorkant onnatuurlijk. Nog nooit zit ik met mijn duim (of iedere andere vinger) centraal aan de onderkant van de voorkant van het scherm. Maar goed, het is precies zoals jij het zegt. Ieder zijn wensen en voorkeuren.
Voor mensen die de telefoon altijd op hun buro neerleggen is een scanner aan de voorkant handiger. Je moet immers het toestel oppakken en omdraaien als de scanner achterop zit.

Voor mensen dien de telefoon altijd in de broekzak hebben, is een scanner aan de achterkant handiger. Bij het vastpakken zit je wijsvinger vrijwel meteen goed en heb je de telefoon al unlocked voordat hij uit de broekzak is.

Voor beide is dus wat te zeggen. (en ik heb al eens eerder me afgevraagd waarom er geen 2 scanners op een toestel zitten, zeker op luxe telefoons zou dat best een sellingpoint zijn lijkt me)
Vergeet niet dat je de scanner achterop ook fysiek kan voelen. Op m'n 6P zit 'ie een beetje recessed.
Met slim ^^ Mocht m'n Nexus 5x de geest geven, moet het ook echt weer een toestel worden met sensor aan de achterkant. Aan de voorkant kan ik niet mee werken :p
Voor mij ook hoor, ik unlock mijn Nexus 5x terwijl ik hem uit mijn broekzak haal. Ideaal.
ik gebruik die constant! Op m'n 5X staat die ook achteraan, ik vind die blindelings met mijn wijsvinger.
Op de iPad staat die ook zo onnatuurlijk...

Ik wil iets anders, maar vind mijn zin niet, op de S8 staat de scanner wel achteraan, maar langs de verkeerde kant van de camera...
Ik heb de S8, maar vind de locatie wel OK, aan de andere kant lijkt mij juist onhandiger; dan moet je je vinger op een rare manier de telefoon vast houden..
Zelf heb ik de Huawei Mate 8 en ik moet zeggen dat de vingerafdrukscanner op de achterkant ideaal is. Zodra ik m'n telefoon uit m'n broekzak haal unlock ik met de vingerafdrukscanner.
Ook ik vond dit erg praktisch op mijn Nexus 5x, helaas is deze defect en heb ik bij de Huawei P10 een vingerafdrukscanner aan de voorzijde :'(
Terwijl ik hem uit mijn broekzak pak kan ik hem unlocken. Achter mijn bureau zit hij 95% van de tijd in mijn broekzak. Ik heb alles wat ik nodig heb tijdens het werken op mijn desktop en in het lab pak ik hem er toch nooit bij want ja, een telefoon is toch wel het smerigste object dat de gemiddelde persoon in bezit heeft. Ik kan nog beter gaan celkweken op een toiletbril dan mijn telefoon aanraken...

Deze usecase is toch niet heel moeilijk te bedenken? Iedere keer weer "niemand wilt hem achterop", over projectie van je eigen wensen op de hele samenleving gesproken...

Maar als je hem bijvoorbeeld altijd naast je hebt liggen kan ik begrijpen dat je hem liever voorop hebt.

[Reactie gewijzigd door Thekilldevilhil op 12 oktober 2017 15:12]

Ik vind het heerlijk en zou niet meer zonder willen. Veel handiger dan die op de iPhones.
Ik vind het super goed als deze in de goede plek zit, zoals de G6, de Mate 9, etc....

Als ik mijn telefoon van mijn broekzak hal, heb ik al mijn vinger op de scanner, dat is gewoon de natuurlijk positie van de wijsvinger, helemaal onderin is niet de ideale positie voor je duim, vooral in een grote telefoon die je met een hand gebruik.
Niet alleen is de 3,5mm jack weg, de camera steekt ook een heel eind uit. Lelijk en onpraktisch.
e camera steekt ook een heel eind uit. Lelijk en onpraktisch.
Juist heel praktisch als je hem in een hoesje stopt: ik heb wel eens last gehad van reflecties van de flitser tegen het hoesje, daar heb je zo minder last van.
Werkelijk nog nooit last van gehad maar de hoesje die ik gebruik zijn ook geen spiegels :)
Voordeel is wel dat de vingerafdrukscanner achterop zit, dan wiebelt de telefoon alvast niet als je hem wilt unlocken op tafel, je moet hem daarvoor oppakken. /sarcasme
Als je die vingerafdrukscanner tenminste gebruikt, want veilig is anders.
Ik heb nog nooit iemand vermoord, handel niet in drugs en ben dus geen crimineel. In dit soort officiële onderzoeken mogen ze best even in mijn telefoon kijken. Mijn kennissen en vrienden hebben er echter niks in te zoeken, daar werkt die vingerafdruk scanner prima voor en een stuk sneller dan een code invoeren.
Er zijn meer vormen van criminaliteit dan moord en drugshandel.
Ik bedoel te zeggen dat ik daar ook niet aan mee doe.
Op advies van mijn advocaat geef ik verder geen commentaar... O-)
Dat zie je verkeerd hoor, dit is de laatste trend naar het voorbeeld van Apple.
Dat moet wel goed zijn, ze zijn toch niet voor niets marktleider?

Zonder gekheid:
Dit lijkt wel meer en meer de gedachtegang te zijn bij de ontwikkeling van telefoontoestellen.
Eh, Samsung is volgens mij (met ruime afstand) marktleider op het gebied van smartphones. 80 om 41 miljoen in het vorige kwartaal (https://www.nu.nl/mobiel/...ijde-smartphonemarkt.html)
HDM mag eens wat meer tijd besteden aan het design. De Nokia toestellen hebben een hele goede prijs/kwaliteit verhouding maar het uiterlijk is wel erg degelijk en onopvallend.
De meeste mensen hebben hun smartphone toch gewoon in een hoesje. Dus zo heel veel doet dat er ook al niet meer toe.
Als HDM de toestellen zou bouwen zoals de *20 en *00 generaties, heb je geen hoesje nodig.
maar het uiterlijk is wel erg degelijk en onopvallend.
Dat lijken me juist positieve eigenschappen voor een telefoon, degelijkheid uitstralen en niet al te "hé hier ben ik, steel me" opvallend.
Misschien een renderfoutje? Het zal toch niet? Hoop dat Tweakers dit blijft volgen, want het lijkt een trend te worden dit schrappen van de geliefde 3.5mm aansluiting. Wacht het vervolgartikel met smart af.
In de eerdere geruchten zou er sprake zijn dat de Nokia 9 een Zeiss lens zou krijgen maar mogelijk heeft deze feature het niet gehaald.
Vind de zijkanten teveel curved. Lijkt op de galaxy s7 edge. Zonde van de ongebruikte oppervlakte.

En de camera bult ziet er groot uit.
Zeer onhandig als je op tafel legt en wat typt.

Valt mij tegen van Nokia.

[Reactie gewijzigd door lighting_ op 12 oktober 2017 15:59]

Ook al curved schermen lijkt het?
Hmm dus de toekomst is geen headphone aansluiting en curved schermen.
Ik weet niet of ik daar vrolijk van kan worden ;(

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*