Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vermoedelijke Nokia 9-smartphone krijgt 5,5"-oledscherm en Android 8.0

De Nokia 9-smartphone die volgens eerdere geruchten in de maak is, krijgt waarschijnlijk een 5,5"-oledscherm en draait op Android 8.0 Oreo. Dat blijkt uit gegevens afkomstig van documenten van de Amerikaanse telecomtoezichthouder FCC.

Het zou gaan om een oledscherm dat is gemaakt door LG. Volgens de inmiddels ogenschijnlijk weggehaalde documenten van de FCC krijgt het toestel een Snapdragon 835-soc en een accu met een capaciteit van 3.250mAh, zo meldt onder andere Android Police.

Volgens de informatie op bijbehorende screenshots heeft het scherm een verhouding van 16:9. Verder beschikt het toestel van fabrikant HMD over een dubbele camera met resolutie van 12 en 13 megapixel en is er 128GB aan opslag. De hoeveelheid werkgeheugen is onbekend. De frontcamera is een 5 megapixel-exemplaar.

Uit in oktober verschenen renders die tonen hoe de Nokia 9 er vermoedelijk uit komt te zien, bleek al dat het toestel een dubbele camera en een 5,5"-oledscherm zou meekrijgen. Op de getoonde behuizing ontbreekt een 3,5mm-aansluiting. De Nokia 9 zou net als de Samsung Galaxy S8 een gebogen scherm met dunne randen krijgen.

Informatie over de prijs en de releasedatum stond niet in de FCC-documenten. Vermoedelijk wordt het toestel ergens volgend jaar uitgebracht. HMD is het bedrijf dat een licentie heeft op de merknaam van Nokia. Nokia zelf maakt geen smartphones meer en heeft zich toegelegd op onder meer netwerkapparatuur en gezondheidstoepassingen. HMD bestaat grotendeels uit voormalige medewerkers van Nokia en de mobiele tak van Microsoft.

Door

Nieuwsredacteur

65 Linkedin Google+

Reacties (65)

Wijzig sortering
Jammer dat ze niet de 845 Snapdragon er in doen. Nu heb je in een high end telefoon geen high end chip zitten.
omdat de 845 eraankomt betekent het niet direct dat de 835 slecht is ofzo. Dit is weer een typisch gevalletje van "ik heb een i7-8700k, nu komt de 9700k uit en is mijn i7 compleet bagger".

Disclaimer: dit was een voorbeeld, ik beweer niet dat de 9700k elk moment kan uitkomen.

[Reactie gewijzigd door glennoo op 20 december 2017 11:09]

Waarschijnlijk is de Snapdragon 845 te laat leverbaar om de geplande introductiedatum te halen?
En het schijnt dat Samsung een flink deel van de voorraad heeft gereserveerd...
Ik blijf het toch opmerkelijk vinden dat Samsung na zeven jaar Exynos SoC's maken nog steeds Qualcomm chips inbouwt. Je zou toch verwachten dat ze hun eigen hondevoer eten

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 20 december 2017 09:55]

Ze bouwen Qualcomm chips in omdat de Amerikaanse netwerken op CDMA draaien, wat een techniek van Qualcomm is. Hier in Europa krijg je gewoon een Exynos.
Toch draait de iPhone op hun eigen SoC's, en als ik me niet vergis, Huawei ook.
Ja, en de Huawei ondersteunt geen CDMA, en de iPhone heeft in Amerika een Qualcomm modem chip (Waar we in Europa een Intel chip krijgen)
Of omdat Samsung wilt dat de concurrenten zo min mogelijk van deze chip krijgen
Of het is een eis van de Amerikaanse overheid om chips van Qualcomm af te nemen om zo eigen bedrijven te beschermen.
Eh, wat? Daar heb ik nog nooit iets over gehoord.
Nou ja, het is natuurlijk niet alsof het behelpen is met een 835 ;) Liever had ik nog draadloos laden erbij gehad.
komt waarschijnlijk door de metalen behuizing. dat laad dan zo moeilijk. ik ben zelf ook voorstander van qi laden.
Sinds wanneer is een SD 835 niet High End...
Ik snap waar je heen wilt maar je formuleert het heel beroerd, de 835 is nog altijd een high-end SOC
Nou geen enkele fabrikant heeft de 845!
Dat duurt even hoor, en net of de 835 geen high end is!
Aangezien dit toestel met android 8 wordt geleverd, betekend dat dat dit toestel met project treble wordt geleverd? Zou een interessant gegeven zijn!
Als het goed is dan wel. Heeft vaak te maken met een extra partitie welke niet makkelijk te maken is over een OTA update heen
Dat had ik inderdaad ook ergens gelezen en daarbij meen ik me te herinneren dat het bij off the shelf android 8 toestellen dus ook verplicht is.
Treble is inderdaad een verplicht onderdeel voor toestellen die met Android 8.0 of nieuwer worden geleverd:
The Android 8.0 release includes Project Treble, a major re-architect of the Android OS framework designed to make it easier, faster, and less costly for manufacturers to update devices to a new version of Android. Treble is for all new devices launching with Android 8.0 and beyond (the new architecture is already running on the Developer Preview for Pixel phones).
Bron: https://source.android.com/devices/architecture/treble

Vanwege de nieuwe architectuur die o.a. zoals @fan1200 aangeeft een extra partitie vereist, is het een groot risico om dit stabiel via een OTA update door te voeren. Vandaar dat toestellen die met een lagere Android versie geleverd worden, niet voorzien zijn van Treble.

Dus inderdaad: Als de Nokia 9 inderdaad met Android 8.0 geleverd wordt, zal deze ook voorzien zijn van Treble.
Ik dacht dat Nokia sowieso voorliep op updates.
Zeggen, maar Nokia is nog maar een half jaar op de markt. Ze moeten zich naar mijn mening nog bewijzen.
Ik kan ook gerust verkooppraatjes maken om mijn verkoopcijfers omhoog te trekken en nadien mijn belofte intrekken als het mij uitkomt.

Niet dat ik iets tegen Nokia heb, ik heb zelf een Nokia 5 gekocht. Prijs kwaliteit een zeer goed toestel en Android O is in zijn BETA fase. Nokia maakte verder de belofte dat al hun toestellen ook Nokia P zullen krijgen (http://www.trustedreviews...-android-p-update-3299344), maar ik zou persoonlijk geen Nokia kopen alleen op basis van die belofte. Als ik mij vergis, dan zal ik nog meer tevreden zijn.
Laat hem 3 maanden later uitkomen en je kunt er een Snapdragon 845 chip in doen. Ja het is even wachten op Samsung, maar dan kan de telefoon een stuk beter meekomen in de "beste van 2018" lijstjes. Nu is het verschil ten opzichte van de Nokia 8 minimaal.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 20 december 2017 09:39]

Voor mij is het feit dat het geleverd wordt met Android 8.0 al een gigantische pluspunt ten opzichte van de Nokia 8. Dit kan betekenen dat project Treble ondersteund wordt en het dus voor de toekomst een betere telefoon maakt dan de Nokia 8.

Nu wacht ik wel even met een telefoon kopen anders had ik met de volgende Nokia 8 actie er eentje gekocht :P
Treble is anders geen gegeven. Al zat 8.0 toestellen uit zonder die feature
Dat is waar. Nokia wilde eigenlijk met de N8 het al gaan ondersteunen maar wegens de verkoop met 7.0 en de vereiste extra partitie ging dat niet meer op. Nu de N9 wordt verkocht met 8.0 kan dit betekenen dat ze het nu wel kunnen ondersteunen.

Dit alles is natuurlijk pure speculatie maar ik heb er vertrouwen in dat de N9 Treble gaat ondersteunen.
Iedereen en zijn moeder wil volgend jaar een Smartphone met die chip uitbrengen. Nokia/HMD is daarbij een van de kleinste speler dus die mogen achteraan aansluiten. Ik denk dat dit teveel vertraging op zou leveren.
Als "Nokia" nu slim is, zorgen ze dat deze telefoon met een nette prijs op de markt komt. Tot nu toe zijn dit prima specs, maar als de prijs boven de 900 euro uitkomt, gaan ze het afleggen tegenover de Samsungs en iPhones van deze wereld.
Mee eens, als je mensen voor de keuze staan voor een Samsung van 900 euro een Nokia, zullen toch meer mensen kiezen voor een Samsung. Als Nokia de prijs lager zou houden ten op zichtte van de concurrentie zullen veel meer mensen het overwegen, vooral met deze specs.
Precies !
Alleen als je in het vaarwater van OP en Xiaomi gaan zitten dan maken ze een kans.
De toppers van Huawei vind men al te duur en als dat soort bedragen betaald moeten worden kiezen de mensen voor de toppers zoals Samsung, Apple of de Pixel serie.
Waarom nu kiezen voor 13, 12 en 5 MP camera's... lijkt me een stapje achteruit (vooral voor de frontcam) t.o.v. de Nokia 8?
Een frontcamera vind ik zelf super irritant. Afdekken is lelijk maar niet afdekken is weer interessant voor de gemiddelde (script-kiddy) hacker.

Als er een keuze was zou ik een high-end smartphone kopen zonder frontcam.

[Reactie gewijzigd door xdijk op 20 december 2017 09:06]

dat scriptkiddy/hacker valt volgens mij wel mee; stock android, gene wat vaak risico wordt is al die 'onbekende apps', root access en gehackte bootloader; dat haalt toch wel de basis beveiliging onderuit. doe je dat niet, is de kans dat je front-camere misbruikt wordt vrij minimaal lijkt me
Root access is juist nodig om je te kunnen beschermen tegen privacy schendende apps. Door bv. Xprivacy te draaien en een firewall te installeren.
En een klein, zwart stukje folie onder een screenprotector wegwerken? Valt bijna niet op ;)
Hoe wil je dat vacuum krijgen?
Folie hoeft niet dik te zijn, dan krijg je dat best mooi weg gewerkt ;)
Ik zou niet willen weten wat jij allemaal doet achter je telefoon :P
Precies dat wil je niet weten. :+ :o
Ik verwacht dat Nokia een van de top spelers op de mobiele markt wordt vanaf aankomend jaar.
Huawei gaat er zeker last van krijgen verwacht ik.
Zelfs de low-end Nokia 6 voelt nog vloeiend aan en het design is gewoon super strak.
Basic maar strak.
Ik gun het ze van harte: ogenschijnlijk goede hardware voor een goede prijs. Ik zie ze hier in Amsterdam alleen nagenoeg nooit in het wild.
Nice! Ik ga deze in de gaten houden! Heb nu de Lenovo P2, prima telefoon met fantastische accu, maar de camera en de laag over android vind ik niet zo fantastisch. Om nog maar te zwijgen over het updatebeleid.. Blijf op 7 hangen met deze en heb ge weinig verstand van custom roms!
Of je maakt een zijstap naar de Xiaomi MI A1, gewoon te koop in NL.
Ja dat vind ik ook een interessante optie! En stuk voordeliger ook! Heb ik inderdaad ook naar gekeken!
Of kijk eens naar Nova Launcher om die Lenovo schil deels weg te nemen. Zo te downloaden in de Play Store (gratis). De betaalde versie heeft ook uitverkoop (voor o.a. aantal ongelezen berichten icoon bij je app icoon).
nu voor 0.50¤ te koop zelfs... heb net de aankoop gedaan.
Die launcher is ideaal, je kan alles aanpassen en hebt geen last meer van de schil van de fabrikant.
Interessant. Al heeft LG met zijn Pixel 2 XL scherm wel een slechte show neergezet.

Hopelijk zit in deze telefoon dan een hoogwaardigere versie.
Wat is er zo slecht aan het LG scherm? heb er vaak naar gekeken en wow wat een scherm zeg....
Naast elkaar gezet zijn de Pixel 2 en Pixel 2 XL erg verschillend in scherm kwaliteit.
He Pixel 2 scherm wordt geleverd door Samsung, de XL door LG.

Over het algemeen zijn reviews wel positief over de telefoon, maar het verschil in scherm kwaliteit is groot.
https://arstechnica.com/g...ndroid-phone-you-can-buy/

Maar wat ook interessant is, is deze opvolgende berichten waar Google zegt dat het allemaal wel meevalt (wij van de WC eend).
https://arstechnica.com/g...ps-warranty-to-two-years/
Heel veel exemplaren hadden vrijwel meteen defecten, zoals lijnen of patronen het scherm, een, zelfs voor oled, extreme "blueshifting" en al heel snel ofwel inbranden dan wel "image retention" (tijdelijk inbranden).

Ging gelukkig niet voor alle schermen op, maar absoluut voor veel meer dan tegenwoordig verwacht mag worden.
LGD's POLED is gewoon slechter/minder goed doorontwikkeld dan Samsungs AMOLED
Dat is extreem kort door de bocht. Samsung maakt inderdaad schermen voor OnePlus, net zoals voor vele andere fabrikanten. Zo heeft de OnePlus 5T hetzelfde scherm als de Huawei Mate 10 Pro. Reviews van beide toestellen zeggen dat het één van de betere schermen zijn hoor. Bekijk de statistieken maar :).

Hoe je namelijk doet overkomen is dat OnePlus en andere fabrikanten de afdankertjes (zeer slechte) qua schermen krijgt. Dat is gewoonweg niet waar. De schermen in Samsung-telefoons zijn wel beter, maar echt geen wereld van verschil.

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 20 december 2017 08:28]

Ik had het inderdaad anders kunnen verwoorden: Samsung heeft hogere eisen voor de kwaliteit van schermen voor haar flagships, waarbij OnePlus een lagere eis heeft voor schermkwaliteit, om de prijs te kunnen drukken(en meer telefoons te kunnen maken, omdat er gewoon meer panelen beschikbaar zijn). Geen enkele scherm is namelijk precies hetzelfde.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 20 december 2017 08:42]

Ik zal je even helpen met hoe je het wel correct verwoord:
Ik had het inderdaad anders kunnen verwoorden: Samsung heeft andere eisen voor de kwaliteit van schermen voor haar flagships, waarbij OnePlus een andere eis heeft voor schermkwaliteit, om de prijs te kunnen drukken(en meer telefoons te kunnen maken, omdat er gewoon meer panelen beschikbaar zijn). Geen enkele scherm is namelijk precies hetzelfde.
Bij je laatste zin heb je helemaal gelijk, want Samsung gebruikt alleen 2160x1080 resolutie in de A-series en die zijn totaal verschillend van de schermen van Oneplus, deze toestellen zijn pas beschikbaar in 2018.

Toch wel knap van Samsung dat ze nu al slechte schermen aan Oneplus leveren.... :+

http://www.gsmarc.com/mod...en-size/2160x1080-pixels/

Het enige waar je Oneplus van kan beschuldigen, dat ze een ontzettende goede prijs/kwaliteit voor een bepaalde doelgroep neerzetten, niet de doelgroep die blind merk A of B volgt, maar kijkt naar wat de laatste ontwikkelingen zijn en techniek naar waarde schatten..... oftewel: hoeveel pixels wil je in een 6" scherm hebben? Accu anyone?

Mede doordat het scherm, 'maar' 2160x1080 is en volgens jou een slechtere kwaliteit zou zijn dan de schermen die Samsung voor zich zelf houd, heeft mijn Oneplus 5T wel SOT van 7/8 uur op twee dagen gebruik met 1 accu lading.
Maar er zijn ook Samsung schermen die minder kwaliteit zijn. Het gaat echt om de na-productie. Samsung pakt de goede schermen ertussen uit voor zijn Galaxy telefoons en de rest wordt doorverkocht naar bedrijven als OnePlus
post

Fout... De Samsung Galaxy line heeft nooit een 2160x1080 resolutie gevoerd...

https://www.gsmarena.com/search.php3?

[Reactie gewijzigd door GetaGrip op 20 december 2017 13:47]

Wat ik erger vind dan het niet hebben van een SD845, is dat ook HD zwicht voor al dat glazen geweld, althans zo lijkt 't op al die renders. Die grijze nokia 8 was tenminste een stevige telefoon net als de OP5T en de vroegere HTC10. Tanks zijn het! Ik wou dat iemand zich opnieuw zou wagen om een telefoon te maken met HTC M8 achtig design, front facing stereospeakers, 3,5mm jack, SD835/SD845, 64-128GB opslag, de Google Pixel/HTC U11 cam+software, scherm kwaliteit van de HTC U11, calibration van de OP5T/ SGS7, kale Android (of HTC sense) en de belofte waar maken om x-jaar updates te krijgen...one can only dream....
De Geekbench benchmark is ook al uitgekomen: http://browser.geekbench.com/v4/cpu/5270045

Verder is er ook al een officiële render uitgelekt: https://hub.91mobiles.com...e=twitter&utm_medium=post

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 20 december 2017 10:30]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*