×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Google deactiveert voorgoed aanraakpaneel aan bovenkant Home Mini-speaker

Door , 63 reacties, submitter: GermanPivo

Google heeft het aanraakgevoelige paneel aan de bovenkant van zijn Home Mini-speaker definitief uitgezet. Dat heeft de zoekgigant gedaan, omdat het bij sommige mensen verkeerd functioneerde en daardoor de hele tijd audio opnam en doorstuurde naar Google-servers.

Gebruikers kunnen daardoor de Home Mini niet activeren door een tik op de bovenkant te geven, zegt Google. Ook het pauzeren van muziek en het uitzetten van een wekker door de bovenkant van de speaker aan te raken behoort niet langer tot de mogelijkheden. De zoekgigant zegt dat gebruikers dat nu zullen gaan doen met stembediening.

Sommige gebruikers die een Home Mini vroegtijdig hadden gekregen merkten op dat het paneel slecht functioneerde en daardoor de hele tijd audio opnam om commando's te horen. Die audio gaat naar servers van Google, waar de zoekgigant zijn spraakherkenningsoftware inzet om commando's te herkennen. Daardoor kon het probleem vragen oproepen over de privacy van gebruikers.

Het bedienen van volume met de aanraakgevoelige knoppen aan de zijkant van het apparaat blijft wel mogelijk, maar de functionaliteit van het paneel aan de bovenkant zal niet terugkeren. Google zet het paneel uiterlijk zondag uit op huidige exemplaren.

Een week geleden presenteerde Google de Home Mini op een eigen evenement. Het gaat om een kleine speaker met de mogelijkheid verbinding te maken met Google Assistant. Het apparaat moet gaan concurreren met de Amazon Echo Dot. De Home Mini heeft leds onder de behuizing om te communiceren. Google brengt de Home Mini 19 oktober uit en het apparaatje kost 59 euro in Duitsland.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

12-10-2017 • 14:44

63 Linkedin Google+

Submitter: GermanPivo

Reacties (63)

Wijzig sortering
Allemaal leuk en aardig die IoT apparatuur. Wat ik alleen niet snap is waarom werkelijk _alles_ wat er via een dergelijk apparaat gebeurd opgeslagen moet worden op een server van de fabrikant. Niet alleen Google doet dit op grote schaal, maar wat dacht je van allerlei 'slimme' thermostaten, koelkasten, koffiezetapparaten en niet te vergeten TV's. Prima en soms zelfs erg handig dat ik die op afstand kan bedienen, maar graag ben ik de enige die aan de gegevens kan komen die door _mijn_ IoT devices worden verstuurd.
Zolang dit vrijwel onmogelijk blijkt, blijf ik ver weg van dit soort apparatuur.

[Reactie gewijzigd door robb_nl op 12 oktober 2017 17:00]

Het is praktisch veel eenvoudiger om alles op een server op te slaan en voor de gebruiker beschikbaar te stellen. Je koelkast, koffiezetapparaat en thermostaat nemen contact op met het internet om data vast te leggen. Dat is veel simpeler dan allemaal verschillende apparaatjes toegankelijk maken voor een particulier in zijn eigen huis. Mooi meegenomen is dat server nog beter je gedrag kan volgen. Van mij hoeft dat IoT daarom voorlopig ook niet zo. Maar met de slimme meter in je meterkast heb je de meeste privacy al weggedaan. Normaalgesproken wordt ie maar 1 x per jaar uitgelezen, maar met de juiste toegangscodes kun je zien wanneer je uit of thuis bent, je tv kijkt of naar bed gaat.
Zou het dan niet veel beter zijn dat je een centraal kastje hebt in huis die vervolgens alles regelt in huis.

Ik weet niet precies hoe Hue werkt maar mijn Hue basisstation slaat volgensmij alle gegevens lokaal op.

Jammer overigens dat philips hue niet verder uitbreid door bijvoorbeel robo stofzuigers, beregening thermostaten wekkers e.d. te kunnen besturen met het hue basisstation. lampen is wel tof, maar een beetje beperkt.

Zon speaker zie ik het nut niet van in. Het verstaat je maar de halve tijd en als je de phrase verkeerd zegt snapt google sowieso niet wat het moet doen.

Daarnaast als ik tegen een domme speaker moet zeggen dat de lamp in de woonkamer aan moet die langs de tv staat dan is het denk ik sneller om een keer op de lichtschakelaar te drukken.

Ik zie meer in slimme systemen die weten wat ze moeten doen zonder dat je er iets tegen hoeft te zeggen. bijvoorbeeld een wekker die 's morgens als ik nog slaap het verkeer in de gaten houdt en als er door bijvoorbeeld een ongeluk een file ontstaat mijn wekker eerder laat gaan. Al van dit soort features pleit ik al jaren voor. Echter moeten we het nog steeds doen met domme speakers die weinig snappen van wat de bedoeling is. De techniek en kennis is er al lang... Waarom de features er nog niet zijn..? geen idee. wellicht ben ik de enige die er wat verder over nadenkt.

[Reactie gewijzigd door sygys op 13 oktober 2017 09:57]

Dat is ook simpelweg mooi meegenomen... Een huis of bepaalde apparatuur daarin kan enkel (enigszins) intelligent op zijn bewoners reageren wanneer alle informatie centraal door een enkel systeem geanalyseerd wordt en de gegevens van de diverse aangesloten devices gecombineerd worden. Dat levert bijzonder praktische (en vaak ook gewoon leuke) spullen op, maar indien je die centrale server die de analyse doet op basis van verzamelde data uitbesteed aan bijvoorbeeld Google betekent dit ook dat je potentieel een stuk privacy inlevert. Je weet immers niet met zekerheid wat Google nog meer allemaal met jouw data uitspookt... Dat mensen dit voor lief nemen is wat mij betreft een afweging tussen voordelen en nadelen óf het is een kwestie van gebrek aan kennis / don't-care-mentaliteit. Maar debiel? Nee - dat echt niet!

Ik zelf wil wel de functionaliteit middels een centrale server die alles analyseert zonder afhankelijkheid van een ander bedrijf. Dus die server komt gewoon bij mij thuis. Ben bezig om zelf een centrale server in te richten hiervoor. Raspberry Pi, Domoticz en Xiaomi apparatuur tot zover. Leuk hobby project - maar had het geen hobby geweest dan zou ik er nooit aan beginnen. Het is me een bups werk waar best veel kennis voor nodig is, niet normaal! Voor de meeste mensen is dat toch echt een onhaalbaar iets. En dus moeten die genoemde afweging maken tussen voordelen iot devices (praktisch, plezier) tegenover de nadelen (inleveren privacy). Die keuze moet ieder zelf maken, en ongeacht de keuze ga ik mensen daarop niet voor debiel uitmaken.
Yep, wen er maar aan. Straks heeft iedereen zijn huis vol met dit prul en valt keer op keer de boel om. Fabrikant eindigt support, wordt overgenomen, is failliet, welke reden dan ook...hardware ver voor zijn levensduur kan de prullenbak in.

Ik doe er niet aan mee. Een apparaat hoort zelfstandig zonder internet te kunnen werken, zo niet, dan komt het er nooit in.

Waarom dit zo gebeurt ligt voor de hand, net als bij smartphones wil men dat je geld blijft uitgeven, het liefs zo vaak mogelijk. Consumenten die 10 a 20 jaar met een goed functionerend apparaat doen is niet de bedoeling.
Ik vrees dat je weinig keuze hebt. Tegenwoordig is de electronica zodanig verfijnd dat die bijna onmogelijk te repareren is EN een kortere levensduur heeft. Apparaten van nu houden het echt niet zo lang vol als de apparaten van vroeger. De fabrikanten hebben de overstap gemaakt, en de consumenten hebben (verblind door de nieuwe mogelijkheden en gebruiksgemak) daarmee ingestemd. Daarom mag je nu blij zijn als je TV het 10 jaar uit houdt. Vroeger was een TV van 20 jaar niets bijzonders.

En wat is het verschil met nu? Alles moet nu verbonden zijn met internet. En wederom is de consument verblind door de nieuwe mogelijkheden en het gebruiksgemak. Het enige echte verschil is dat met deze transitie je privacy geschaad wordt en dat de fabrikant een nog nauwkeuriger beleid kan voeren wanneer iets 'stuk' is. Een nieuwe versie van het besturingssysteem uitbrengen en geforceerd toepassen op oude hardware die er niet geschikt voor is. Of... gewoon het beperken van functionaliteit.

Want 'vroegûh' werden voor dergelijke mankementen gewoon terugroepacties gehouden. Nu definieëren we de specificaties gewoon opnieuw en krijg je als consument een apparaat wat volgens de oorspronkelijke specificaties eigelijk defect is. Wat gaat Google doen als blijkt dat de achteruit-rij sensoren van hun auto's defect zijn? De functie van achteruit rijden dan maar verwijderen?? (Gelukkig hebben ze hun zelf-rijdende auto-tak in een apart bedrijf onder gebracht...)
Yep, wen er maar aan
Nee, dat doe ik niet. Ik koop dit soort rotzooi gewoon niet. Ik blijf ten alle tijden mijn hersens gebruiken.
Google leeft vooral van de verkopp van data, natuurlijk kunnen we het niet bevestigen of ontkrachten maar door het opnemen van geluid kunnen ze ook weer veel zeggen over iemand zn behoeften etc.. allemaal waardevolle info bijvoorbeeld voor het targetten van ads
Waar is die data-winkel van Google dan? Waar kan ik wat gegevens 'kopen' van een bepaalde Google gebruiker?
Wat ze inderdaad wel doen is data gebruiken om hun advertenties gerichter te kunnen verkopen, maar daarmee heeft de adverteerder jouw gegevens nog niet. Wat ze met de data ook doen is hun product verbeteren of extra diensten ontwikkelen (zoals bijvoorbeeld info over drukte bij winkels in Google maps, verkeersinfo, ...)
Vandaar dat ik voor Homey gekozen heb. Minimale opslag op servers (zou willen dat ze gesproken commando's zouden opslaan om de speech-engine beter te kunnen trainen) en voor de rest nagenoeg alles aan te sturen zonder dat er een internet-verbinding is. Mijn Thermosmart loopt helaas nog via een web-api maar verder geen apparaten die internet nodig hebben.
https://www.athom.com/nl/ondersteuning/KB000028/
Gaat Google dit middels software verhelpen (waar ik niet vanuit ga) of zal hier dan een RMA-service voor komen? Dat wordt helaas niet genoemd in dit artikel.

[Reactie gewijzigd door Basho op 12 oktober 2017 14:47]

Bijna meteen nadat dit bekend werd heeft Google het al softwarematig uitgeschakeld. De vraag was toen of het opgelost kon worden en dus ook weer aangezet kon worden. Blijkbaar lukt dat ze nu niet en zijn ze voor deze hele generatie Home Mini een functie kwijt.
Als je een update hebt binnengehaald is het dus al uitgeschakeld.
Maar "een functie kwijt zijn". Houdt dit dus in dat er geen enkele vorm van reparatie, omruiling of geld-retour procedure gaat plaatsvinden vooralsnog? Ik heb zelf geen Google Home, maar kan mij voorstellen dat het voor zij die wel een Google Home hebben dit wel een groot gemis kan zijn.
Aangezien de functie nu definitief is uitgezet gaat vragen om een reparatie niet werken. Geld terug kan misschien, maar vraag me af hoeveel mensen hem al gekocht hebben. Je krijgt hem gratis bij een Pixel 2 XL, maar geen idee hoe het dan zou zitten met geld terug. Verder is dit vooral ontdekt bij review exemplaren volgens mij. Ik weet ook niet of hij al normaal geleverd is. Op bijvoorbeeld bestbuy staat hij op pre-order en currys levert hem 19 oktober. Het lijkt me dat je pre-orders sowieso kan annuleren.

Edit: Releasedatum staat inderdaad op 19 oktober volgens het aankondigingsartikel op tweakers.

[Reactie gewijzigd door reneflo op 12 oktober 2017 15:14]

Als je het product specifiek voor het aanraakgevoelige bovenkant hebt gekocht heb je volgens Nederlandse recht(een deugdelijk product), recht op of je geld terug als dit niet gemaakt kan worden of een vervangend/vergelijkbaar product, maar het lijkt me sterk dat er iets vergelijkbaars is.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 12 oktober 2017 15:34]

Vergelijkbaar product: Amazon Alexa speaker. :+
Voor zover ik weet wordt de mini al wat gratis uitgedeelt in Amerika, voornamelijk in google pop up stores in, jawel, donut shops.
En die gaan hun gratis product teruggeven omdat ze er niet meer op kunnen tikken?
Ah neen tuurlijk niet. Gekregen paard enz.. Het ging gewoon dat er iets meer toestellen in omloop zijn dan de enkele review exemplaren.
Ik heb zelf geen Google Home, maar kan mij voorstellen dat het voor zij die wel een Google Home hebben dit wel een groot gemis kan zijn.
Ik heb wel een Google Home (het "normale" model) en ik heb de touch functie nog nooit gebruikt, ik gebruik gewoon stembediening.
De mensen die dit apparaat besteld hebben kunnen hem nu dus ook retour sturen en geld terugvragen? Misschien doet Google er goed aan om deze home mini's voor een gereduceerde prijs te verkopen en een Home Mini 1.5 uit te brengen met gefixte bovenkant.

@rijk0214 Klopt, lees nu in het andere artikel dat het inderdaad om demo toestellen ging.. Nja preorder cancellen kan nog altijd.

[Reactie gewijzigd door ThaStealth op 12 oktober 2017 15:14]

Er valt nog niets retour te sturen aangezien de eerste exemplaren nog niet geleverd zijn (release date is 19 oktober). Alles wat je nu vindt zijn mensen die hem op een pers of PR event hebben gehad. Zou me verbazen als er geen mensen zijn die hun pre-order cancellen.
Mmm jammer google, als je dit tevens al wekker zou gebruiken was dit een handige functie
"OK Google.... stop" .... net zo effectief om de wekker uit te zetten, en je hoeft er niet eens voor te bewegen.
Ik zou het knap vinden als ze mijn ochtend gemompel kunnen verstaan. :o
Edit: en als er muziek speelt is de pauze functie soms ook wel handig.

[Reactie gewijzigd door AJediIAm op 12 oktober 2017 17:34]

Ik heb een "normale" google home, en ik ben verrast wat ie allemaal verstaat. Microfoons zijn ook verbluffend en horen je door de hele ruimte heen zonder je stem te verheffen.
Jaja, big brother heeft uitstekende microfoontjes. Er is geen ontsnappen meer aan ;)

Ik vraag me af hoe inwoners van het voormalige oostblok (oost Duitsers bijvoorbeeld) aankijken tegen dit soort technologie. Ik denk dat mede daarom Duitsland bij de voorlopers in Privacy-wetgeving en waakhonden is momenteel.

[Reactie gewijzigd door lazershark op 12 oktober 2017 20:18]

Precies, en daarom zal ik er ook nooit één gaan kopen.
Leuke oplossing, maar het blijven gewoon defecte apparaten. Ben benieuwd wat hiermee gedaan kan worden qua geld terug. Zou van de zotte zijn dat ipv een RMA, ze het defecte onderdeel gewoon uitzetten. Stel je voor dat een autofabrikant achteraf zegt dat jouw auto toch geen autoradio heeft omdat veel kapot blijken. Dat kan natuurlijk niet.
Volgens mij is de Mini nog niet officieel te koop. Alle mini's door nu in omloop zijn, zijn weggegeven door Google.
Mocht dat inderdaad zo zijn, dan valt er natuurlijk weinig te klagen over het uitschakelen van een feature.
In dat geval heb je inderdaad niets te klagen, net als nieuwe klanten die nooit de feuture hebben gehad.
(Mensen met huisdieren, en missc dan echte bugs die er op lopen en hem activeren.)
Ik snap niet waarom (keuze van google) hij uit gezet wordt, en door een updatesoftware nochtans, en ik snap ook niet hoe hij dan aan kan gaan, of aanblijven.
Als het software matig is dan zet je hem toch niet gelijk uit?
Dus ik denk dat er dan wel degelijk iets HW-matigs aan de hand is, en de mensen dan wel een teruggave kunnen krijgen.

[Reactie gewijzigd door mell33 op 12 oktober 2017 16:20]

werkt dat apparaat goed als je hem in DE besteld en in NL gebruikt?
Yes, hij werkt prima. Je moet wel in het Engels of Duits (of een van de andere talen) tegen je Google Home spreken maar de integratie met platformen zoals Homey werken gewoon.

[Reactie gewijzigd door rijk0214 op 12 oktober 2017 15:15]

thanks!, net even zitten kijken maar niet echt te krijgen voor het hierboven genoemde bedrag geloof ik !
Je kan hem in de Duitse Google Store bestellen:
https://store.google.com/de/config/google_home_mini?hl=de-DE

Hiervoor moet je wel een Duits adres hebben waar je 'm naartoe kan sturen.
Denk dat het gewoon werkt, je meld je namelijk met je Google account aan, Nederlandse taal zit er echter nog niet in, dus je zult Engels/Duits/Frans of een van de andere beschikbare talen moeten gebruiken
denk het wel, als je duitstalig bent
Je kan het beter in de UK bestellen. Daar is het een stuk goedkoper.
Je krijgt hem dan waarschijnlijk wel met een UK-stekker. Vanuit Duitsland zit er gewoon een eurostekker aan.
Goed punt. Voor een pixel zal het nog steeds lonen om in de UK te bestellen, maar voor 1 of 2 mini's kan je inderdaad beter Duitsland nemen.
hij wordt gewoon met een micro usb lader gevoed, dus elke simpele usb lader (mits genoeg ampere) voldoet
Welke boterletter heeft dit apparaat getest voordat het op de markt kwam.
Gezien hoevaak het uiteindelijk fout gaat met bedrijven die veel produceren van hetzelfde lijkt het erop dat het toch niet zo eenvoudig is. Uiteraard zullen veel Tweaker QC'ers hier wel talloze goede oplossingen voor hebben, iets waar een miljarden bedrijf als Google helaas niet aan dacht. Dit kan natuurlijk voorkomen.

Dat gezegd toch wel apart dat het wegvallen van een functie een optie is en dat Google hier niet anders mee om had kunnen gaan. Persoonlijk zou ik eerder opteren om iederen te blokkeren en een optie tot heractievatie met vermelding van eventuele problemen. Ik denk dat wellicht gebruikers dit wel voor lief nemen en zo wordt je tenminste gewezen op het probleem in plaats van lomp een functie te blokkeren.
Ik denk dat Google we ook baat bij heeft dat de functie uit gaat. 24/7 audio streams naar je servers lijkt me niet heel handig.
Uiteraard zullen veel Tweaker QC'ers hier wel talloze goede oplossingen voor hebben, iets waar een miljarden bedrijf als Google helaas niet aan dacht.
Ik snap niet dat die mensen die het altijd zo goed weten zich niet voor veel geld als consultant aanbieden aan die grote bedrijven.
Een consultant die met adviezen "als dat test je toch voordat je het released" aankomt komen er niet in bij bedrijven waar "time to market" belangrijker is dan kwaliteit. Want uiteraard had dit tijdens testen moeten opvallen en heeft de test afdeling hier steken laten vallen (of waarschijnlijker nog: er is helemaal geen test afdeling).