Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Renders Samsung Galaxy S9 tonen vingerafdruklezer onder camera en 3,5mm-jack

Er zijn renders online verschenen van een smartphone die volgens OnLeaks de Samsung Galaxy S9 is. Op de afbeeldingen is te zien dat de vingerafdruklezer bij het toestel onder de camera in plaats van ernaast zit. Daarnaast zou het toestel nog steeds een 3,5mm-audioconnector krijgen.

De cad-renders zijn door OnLeaks en 91Mobiles gepubliceerd. De herkomst is niet bekend, de beide partijen spreken van factory cad-based renders. Daarnaast is er een video die het ontwerp van de smartphone van alle kanten toont. Het ontwerp lijkt sterk op dat van de Galaxy S8 en S8+. De speaker, volumeknoppen, aan- en uitknop, usb-c-poort en Bixby-knop zitten op dezelfde plek als bij die toestellen.

De vingerafdruklezer zit nog steeds aan de achterkant, maar in plaats van naast de camera, zit deze eronder. De render is van de Galaxy S9 en toont een enkele camera. Mogelijk krijgt de Galaxy S9+ wel een dubbele camera, speculeert 91Mobiles. Volgens geruchten komen er modellen met een Qualcomm Snapdragon 845 en met een Samsung Exynos 9810. Daarnaast zouden er versies met 4GB en 6GB ram komen en krijgt de goedkoopste Galaxy S9 naar verluidt 64GB opslaggeheugen en de duurste 512GB.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

14-12-2017 • 17:47

132 Linkedin Google+

Reacties (132)

Wijzig sortering
Jammer om te lezen dat de vingerafdruklezer zich weer op de achterkant bevind..
Had toch graag gezien dat deze zich in het scherm zou bevinden.
Ik heb verschillende filmpjes gezien van een degelijke scanner, maar die technologie is echt nog niet klaar voor een vlaggenschip als de Galaxy S9.

https://www.youtube.com/watch?v=5H6aWPoNUSI

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 14 december 2017 18:18]

https://www.synaptics.com.../Clear-ID-mass-production

gelukkig hebben we synaptics nog. die maken uitstekende touchpads. het is al klaar voor massa productie, en ZOU in de s9/+ kunnen komen, dat zou de s9 wel een voordeel geven tegenover bijvoorbeeld Face-ID

http://www.valuewalk.com/...lleague-iphone-x-face-id/

grappig om te lezen, zo ziet men dat gezichtsherkenning nog sterk verbeterd moet worden, voordat het gebruikt word als slot naar men zijn persoonlijke leven. Helaas zijn de meningen nogal verdeeld over dit onderwerp.
Ik denk dat je dezelfde verhalen prima kunt vinden over vingerafdruk scanners.

Persoonlijke ervaring met FaceID heeft mij echter wel volledig overtuigt. Wanneer ik op een website kom en in moet loggen zie ik alleen nog maar snel een animatie en klaar. Voordat ik besef dat ik in moet loggen ben ik al klaar.

Ook in de regen waar touchID het af en toe liet afweten heb ik met FaceID geen problemen. Laat staan als ik smerige handen heb.

Ik zie veel voordeel in de toekomst in vingerafdruk scanners in muizen of toetsenborden maar voor tablets of telefoons denk ik dat we in de toekomst overal gezichtsherkenning gaan zien.
Maar een vingerafdruk op basis van een sonar techniek, zal niet tegen gehouden worden tegen regen, viezigheid etc. Het signaal werkt op sonar weerkaatsing, en die kun je zelf calibereren op wanneer het moet afgaan. Dat probleem wat je met touch ID hebt, heb ik nooit ervaren met Huawei mate 7 scanner, en die is al een paar jaar oud.

Ik denk dat er tussen verschillende scanners van fabrikanten nog wel heel wat verschillen zijn. Samsung gebruikt waarschijnlijk een hele andere als apple, die weer een andere als Lg en Huawei hebben, die ook weer anders is als die van etc. Ga zo maar door.
Afgaand op het enthousiasme van de gebruikers van faceid heeft de vingerafdruk scanner afgedaan. De scanner onder het scherm is too little too late wellicht.
Hoezo te laat? Je gaat met toch niet vertellen dat de Iphone X met zowel een underscreen FR als de FaceID niet beter is dan alleen met faceid, immers hebben ze beide hun voor- en nadelen en niemand zal zeggen dan 1 optie beter is dan 2 :)
Ik denk dat we inderdaad een periode toestellen zullen zien met beide functies, maar niet bij Apple. Apple zal zich concentreren op het verder verbeteren van faceid.
Dat valt nog maar te bezien, Apple heeft niet aangeven alleen door te willen met faceid. Ik ben van mening dat z'n een futuristische werkend en ogend stukje techniek niet mag ontbreken op peperdure telefoon als de iphone.
Het is niet Apple's manier van werken om twee geavanceerde technologieën die gelijkaardige functies hebben op éénzelfde apparaat te zetten, en zeker al niet op een apparaat waar elke kubieke mm telt. Veeleer zullen ze proberen de allerbeste te zijn met één technologie.
Nogmaals dat valt nog te bezien zolang dat niet medegedeeld is door Apple ZELF.
Apple gaat echt niet verder met touch ID. De technieken zijn wel voor de iphone X tegelijkertijd hebben ontwikkeld, maar toen face id 100% bleek te werken zijn ze vol op die techniek verder gegaan, en is alles mbt touch id gestopt.

De toekomst voor apple is 100% face id.
Heb je bronnen? Of is dat ''jou'' toekomst beeld voor Apple? 8)7 Niet eens bescheiden geformuleerd met woorden als "ik denk, volgens mij, misschien, hoogstwaarschijnlijk'' nee je brengt het alsof je Tim Cook zn rechterhand bent.

[Reactie gewijzigd door choi99 op 16 december 2017 13:14]

Apple executives hebben inderdaad reeds verklaard dat men alle research rond vingerafdruk scanners heeft stopgezet toen faceid goed bleek te werken. Zie ook https://9to5mac.com/2017/...-apple-abandons-touch-id/ bvb
Ja daar heb je een punt, hele tijd geklopt met het veranderen van de scanner plek.

Face-id zou zeker een sterke alternatief kunnen zijn voor scanners. Maar beiden kunnen nog wel verbeteringen gebruiken
Als Qualcomm de scanner reeds volop in productie heeft kun je er vanuit gaan dat de scanner perfect werkt. Ze kunnen zich geen zeperd veroorloven.
Ik snap even niet waar je -1 moderaties vandaan komen. Qualcomm moet inderdaad flink z'n best doen en heeft wat 'goed te maken'. Dus ik zou er voor hun ook vanuit gaan dat de scanner perfect gaat werken. Ze kunnen die win goed gebruiken.
De Samsung Galaxy S9 en S9+ worden het sowieso niet, kijk maar naar de renders van @OnLeaks.
Onjuist, deze technologie is wel klaar! zelfs al deze zomer: filmpje ViVo

ViVo gaat ook nu een smartphone uitbrengen met deze Technologie, gezien Symatec onlangs heeft aangegeven dat dit in massa productie gaat :)
Er zit nogal een verschil tussen klaar en goed genoeg om te dienen als vervanger van een fysieke vingerafdrukscanner. Ik loop lang genoeg mee om niet alles te geloven wat er in een persbericht wordt geschreven. Zou zeggen bekijk de hands-on video eens die ik heb gepubliceerd en vergelijk het daarna eens met de door jou gepubliceerde promotionele video.
De achterkant is de ideale plek, op m'n LG G5 zit die ook daar, precies op de plek waar je je wijsvinger toch al natuurlijk houdt. M'n wijsvinger op het scherm leggen is een aparte handeling.
Iedereen doet het blijkbaar anders. (Ik leg nooit mijn vinger op zo hoog op de achterkant van mijn telefoon)
Ik zelf zou liever de vingerafdruk scanner op de voorkant of zijkant zien.

[Reactie gewijzigd door Joshua... op 14 december 2017 19:00]

Helemaal met je eens. probeer maar eens te ontgrendelen als hij in de carkit zit met die scanner op de achterkant 8)7
In mijn carkit, verbonden met Bluetooth, ontgrendeld hij automatisch obv het Bluetooth apparaat.
Ik heb die optie uitstaan omdat ik opt werk teufel draadloze bluetooth oordoppen gebruik, het bereik van die dingen is Zeer goed dus laat me telefoon regelmatig liggen bij mijn tafeltje. Heb dan geen behoefte eraan dat iedereen in mijn telefoon kan. Vind persoonlijk de vingerafdrukscanner op de voorkant heel Erg handig. Met name in de carkit.

Mijn vriendin heeft de scanner aan de achterkant (honor 8) maar die is daar ook zeer over te spreken. 1 handeling en je tel ontgrendeld.
Ik weet niet hoe het bij Samaung zit, maar bij mij Huawei en daarvoor Nokia (WM10) kan ik specifiek kiezen welk apparaat wel en welke niet (dus bijv. carkit wel, headset niet). Misschien heb je daar nog wat aan?

Mijn vrouw heeft hem juist op de voorkant (S7), het is ook een beetje wat je gewend bent. Die knop moet je ook indrukken (dus niet capacitatief), waardoor het sowieso minder intuïtief werkt (je kan niet je vinger ergens opleggen en dan klaar, je moet echt drukken).
De scanner van de S7 werkt zonder indrukken. Alleen met je wel meestal het toestel aanzetten door op de aanknop of de homeknop te drukken.
Zit deze functie in w10? Zoek dit al heel lang. Hoe stel ik dat in?
Op mijn Luma 950XL zat het ergens bij de ontgrendelopties geloof ik, maar dat is al een jaar geleden dus weet het niet meer precies.
Maar op Android kun je per bluetooth apparaat aangeven of hij je telefoon ontgrendeld moet houden. Ik doe dat dus alleen bij m'n carkits. Ik vind in de dagelijkse praktijk toch echt de scanner op de achterkant geweldig. Het zou pas een briljante zet van Samsung zijn als hij aan de achterkant en onder het scherm aan de voorkant een scanner heeft, dan is iedereen blij :)
Achterkant is totaal.... met IPhone X in een carkit ook een issue bij het ontgrendelen ervan.
Bedoeling is ook dat je er dan van af blijft
Of als die op je bureau ligt, als navigatie op je fiets, in je draadloze lader enz. Achterkant is gewoon een butplek.
X2, liever aan de voorkant met mijn duim. Iphone SE werkt perfect op die manier.
Net of daar geen opties voor zijn zucht....
In de auto hoor je niet met je telefoon bezig te zijn. Probleem is dus direct opgelost. ;)

Maar het blijft persoonlijke voorkeur waar je de scanner het liefst hebt. Heb een S7 van het werk en vind hem maar vervelend zo laag op het toestel, mijn prive toestel heeft hem op de achterkant en dat is voor mij een kleinere vingerbeweging om hem te unlocken. Beide hebben hun voor- en nadelen, in het scherm en achterop dat zou perfect zijn (samen met een gecombineerde iris + face scanner).
Mijn telefoon steekt gewoon een stuk boven m'n houder uit, ik kan perfect aan de scanner achteraan terwijl hij erin zit. Die houder heeft overigens maar een tientje gekost en gaat al 7 jaar mee, kwestie van de juiste houder te kopen dus. Overigens is m'n toestel al ontgrendeld voor ik hem er in steek, de achterkant is voor mij gewoon de meest natuurlijke plaats omdat mijn wijsvinger daar sowieso ligt als ik mijn toestel vastneem.

Het enige argument om 'm vooraan te hebben is dat je 'm kan unlocken als hij op tafel ligt, maar zo gebruik ik m'n toestel bijna nooit dus voor mij geen issue.

Dat mensen hier dergelijke reacties als ongewenst markeren snap ik al helemaal niet, beetje kinderachtig zelfs gewoon omdat je een andere voorkeur hebt. Iedereen gebruikt z'n toestel anders dus iedereen heeft z'n eigen voorkeur, geen probleem toch.

Ben overigens benieuwd hoe handig het is onder het scherm. Blindelings unlocken zal een pak moeilijker zijn omdat je niet voelt waar je vinger moet liggen. Ook las ik in de post van Synaptics dat het in een donkere omgeving niet werkt. Dat zijn toch behoorlijke nadelen denk ik.
Als ik m'n telefoon in de auto in z'n houder heb zitten, ben ik altijd heel blij dat ik hem met mijn duim op de voorkant kan unlocken. Die scanner op de achterkant is gewoon onpraktisch.
En zelfs in de auto hoeft het geen bezwaar te zijn als je de mogelijkheid hebt om hem via BT te koppelen aan je autoradio. Dan zet je deze binnen trusted devices en je hoeft je telefoon niet meer te unlocken
Het unlocken door je vinger even stil te houden op de scanner is wel degelijk makkelijker dan te moeten swipen, zelfs icm trusted device/place.
Echt ideaal inderdaad.

Op mijn werk heb hiervoor ik een mooi gat geboord in de tafel.
Nu kan ik mijn telefoon handig ontgrendelen als deze op tafel ligt.

Maag goed: Mijn s7 edge kan dus nog een jaartje langer mee.
Misschien is de s10 wel de moeite waard.

[Reactie gewijzigd door The Anarchist op 14 december 2017 18:33]

Daar heb je zeker gelijk in.. Maar bezit nu zelf de S7, en vind het toch zeer fijn dat ik deze kan ontgrendelen met vingerafdruk als hij op tafel ligt ;)
Mijn LG G6 kan ik ontgrendelen door twee keer op het touchscreen te tikken.
Volgens mij haal jij wakker maken en ontgrendelen door elkaar heen ;) Tenzij je geen beveiliging gebruikt dan is die daarmee ook ontgrendeld.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 14 december 2017 18:23]

Het vervelende is dat ik dan ook jouw LG G6 kan ontgrendelen door twee keer op het touchscreen te tikken.
Nee joh, trusted places inschakelen en voila. Heerlijk die scanner achterop en de dubbele tik op het scherm van LG
Iedereen kan mijn toestel ontgrendelen. Ik doe niet aan vergrendeling.
Geen kat die een G6 wil stelen natuurlijk.
Ik bedoelde inderdaad authenticatie.

[Reactie gewijzigd door HansvDr op 14 december 2017 23:59]

Ik unlock m'n telefoon geregeld terwijl ie plat op tafel ligt, vind 't dan toch wel handig. Je bedient altijd de voorkant 't van de telefoon, dus als ie op de voorkant zit is ie altijd toegankelijk.
Mijn moeder haar Huawei P9 Lite heeft een scanner op de achterkant en GEEN dubbel tap activeren van scherm.

Leuk om die te unlocken als hij op tafel ligt.
Je duim op de achterkant leggen is ook een aparte handeling.. ;)

Mocht de vingerafdrukscanner onder het scherm zitten, dan zit die, vermoed ik, meer in het bereik van je duim. De wijsvinger is geen vereiste lijkt mij :)

[Reactie gewijzigd door omgwtfbbq op 14 december 2017 18:04]

Zie wel dat de scanner vlak onder de camera zit, had dan liever dat de flitser tussen beide zat zodat je minder kans hebt om je vinger weer op de camera te zetten.
Voor mij een reden om te overwegen hem over te slaan, de scanner op de S7 was veel praktischer.
Zo moeilijk is dat nou ook weer niet. Je leert gewoon mee om gaan en heb sinds April de S8 Plus en ben het inmiddels al gewend en ik raak de vingerafdrukscanner zonder bij te kijken.
Ik heb al jaren Xiaomi toestellen met vingerafdruk sensor aan de achterkant. Echt ideaal wanneer je uit je broekzak etc wilt pakken meteen unlockd. En zit mijn gevoel op een beter natuurlijkere plek.
Ja dat lijkt mij nu ook nog wel praktisch en die carkit is te ondervangen idd door je ontgrendeling aan je bluetooth te koppelen.
Enig puntje zou kunnen zijn, is dat je overlap hebt met de lens van de camera en dat die telkens vet wordt. Maar goed, als je hem weer in je broekzak steekt zal dat ook wel weer schoon worden denk ik dan...
Met een carkit mischien, maar het overgrote deel gebruikt geen carkit in dit land. Als ze verbonden zijn met de radio is dat vaak toch via BT en het auto unlocken door een pair met de radio is ook nog een optie.
De groep ensen die persee toch fysiek willen unlocken en anno 2018 nog echt een carkit hebben waarbij die telefoon erin hangt en de achterkant bedekt is zijn verwaarloosbaar.
Ik vind de plaatsing weer bij de Camera module echt onhandig gekozen.
Als de scanner achter het scherm nog niet mogelijk is zou ik liever zien dat ze deze in de power button intergreren, zoals door sommige andere is gedaan.
Ja, Samsung moet idd afstappen van dat bij die lens module.
Gewoon LOS en separaat en dat moet niks uitmaken qua ruimte of wat dan ook.
Echt poor design en dat zeg ik als echte Samsung liefhebber !
Die valt al af mbt fingerprint scanner onder het scherm.
Het zou kunnen, ten tijden van de note 4 was er ook een concept die de ronde deed, bleek helemaal anders uit te zien.
Dus ik wacht wel op de aankondiging van Samsung maar ik verwacht niet dat er twee sensoren op zitten, één, onder het scherm is genoeg, bedankt samsung.

Samsung heeft gewoon twee modellen gemaakt (om het debacle met de s8 te voorkomen, rare last minute plaatsing sensor op de achterkant) een als plan B (deze hierboven) als plan A mislukt. Er is maar één fabrikant die de naam infinity display op smartphones gebruikt, ook al zijn er meer die gebruik maken van hun display's.

@warcow Ik heb bijna twee jaar de s7 edge, blijft een top ding. Wedden dat de s9 een scanner onder het scherm heeft! Het was hun al gelukt bij de s8 alleen waren er gebreken (verkleuring rond de scanner en gelijkmatigheid van de verlichting, kan de bron niet zo snel vinden)

[Reactie gewijzigd door D0gtag op 14 december 2017 18:43]

Niet noodzakelijk. Waarom geen 2 scanners? Zoals we hier op T.net vaak zien zijn de meningen verdeeld over de scanner vanvoor of achterop.
2 scanners lijkt mij onlogisch en maakt het onnodig duurder.
Wacht, je hebt het hier over telefoons die voor vele mensen meer dan een half maandloon kosten en jij hebt het over een scanner van enkele dollars die het onnodig duur gaat maken?
Hij heeft wel gelijk, zijn toch extra kosten voor Samsung en nul toegevoegde waarde. Als ze een scanner onder het scherm zouden plaatsen dan was de scanner aan de achterkant overbodig geweest en hadden ze dan ook niet gemaakt.

Persoonlijk gok ik dat Samsung de scanner volgend jaar laat varen voor gezichtsherkenning en irisscanning. Ik gok dat Google met de nieuwe synaptics scanners aan de slag mag (of wellicht Oppo).
Ik zie het nut niet van 2 scanners. En ja ook hierop wordt bespaard.
Je hebt toch ook geen twee voordeuren in je huis terwijl die maar een fractie van een compleet huis kosten?
Wel een voor- en een achterdeur in de meeste huizen toch?
De OF keuze (of dit of dat) is voor Apple ... Keuze 0 en dus geen opties.
Het is juist fijn dat mensen zelf kunnen kiezen wat ze prefereren ahv hun prio's.
Kortom, 2 of meer scanners is niks mis mee en qua prijs is het verwaarloosbaar op telefoons waar je een goedkope oude 2e hands auto van koopt tegenwoordig.

Tot nu toe is er NIET 1 methode die optimaal is, het zal een combinatie van sensoren moeten worden voor de meest ideale unlock in alle situaties.
Weer een scanner waardoor je je cameralens lekker vies maakt. Ideaal..
Heb zelf een Note 8, met een dubbele camera .. En heb nog nooit gehad dat ik iets zag op een foto dat ik de camera lens geraakt had ipv de vingerafdrukscanner.
Het lijkt er zelf op dat het glas van de camera een ander materiaal is dan de achterzijde.
Als ik met mijn vinger over de achterzijde van mijn note 8 ga zie je de vingerafdruk op het glaasje van de camera bijna niet.
Probeer dan maar eens een high detail foto te maken van een object wat op het randje van focus ligt. Met een besmeerde lens zie je duidelijk verschil
Tried it.. Krijg 'm niet smerig zonder der echt moedwillig smerige vingers op af te smeren.. Maarja, kan ook aan mij liggen dat ik m'n telefoon niet beschouw als verfpallet :+ :+ :+
Dus je hebt ook nooit zichtbare vingerafdrukken op je toestel? Volgens mij ben je dan de enige.
Ik heb nooit vingerafdrukken op mijn camera... mijn scherm zit er vol mee ;)
Dan heb je ook vingerafdrukken op je camera, misschien zie je ze gewoon niet. Zeker als je vinger er heel de tijd over gaat bij het ontgrendelen.
Ongetwijfeld zitten ze er wel.. maar zoals ik eerder zei, zie ik ze niet op foto's terugkomen.
+ na twee dagen weet je wel waar die zit en zit ik er eigenlijk nooit naast..
Heb de S8 en note 8 bij beide toestellen nooit last van idd
De geruchten gingen al wat langer dat het ze nog steeds niet was gelukt de scanner onder het beeld te maken. Erg jammer want een scanner achterop heb ik liever niet. Mijn s7 bevalt nog prima maar weet niet of die nog een jaar kan overbruggen tot de galaxy s10. Ander merk is ook zeker een optie, goede camera en vingerafdrukscanner voorop zijn het belangrijkste en vervolgens accuduur en scherm-telefoon verhouding. (groot scherm maar kleine telefoon)
Ik heb ook een S7 en ik sla de S9 sowieso over en ga nog lekker even door met mijn S7. Het is mijn inziens nog steeds een meer dan capabel toestel als je hem vergelijkt met de s8 en (vermoedelijke) S9. In mijn geval is het ook een kwestie van geld besparen; ik zie simpelweg niet de noodzaak om nu al een nieuw toestel, en alle bijkomende kosten van dien, te nemen. Ik wacht lekker met upgraden totdat ie echt niet meer mee kan :)
Nog even en een telefoon heeft meer Gb's aan boord dan mijn pc, maar goed. Gelukkig hebben ze de plaatsing van de scanner verplaatst want oh wat zat het toch onhandig voor kleinere handen, ideaal zou geweest zijn als hij niet 'vast' zat aan de camera maar ja. Weet iemand toevallig de maten van deze aankomende telefoon?

Prettig dat Samsung nog steeds jack ondersteund en inmiddels, jammer genoeg, is dat nu wel een sterke knooppunt geworden. Ik zelf hou meer van stock android telefoons maar deze schijnen op high end amper nog een jack aansluiting te hebben.. Dus wie weet wordt Samsung toch m'n volgende telefoon.. we'll see.
Telefoons die met Android 8 released worden moeten project Treble ondersteunen. En telefoons die project Treble ondersteunen moeten AOSP kunnen booten, custom ROMs gaan nog interresant worden.

Hier een voorbeeld van de verre van stock Huawei Mate 9:
https://www.xda-developer...ei-mate-9-project-treble/

[Reactie gewijzigd door Riyyi op 14 december 2017 23:27]

Erg jammer dat je voor een dubbele camera meteen een groter model moet kopen! :(
Uiteraard houdt samsung vast aan de 3.5mm audio jack. Daar had ik wel geld op in durven zetten. Het is gewoonweg een zeer veel gebruikte poort, en de S9 dient weer een complete high end phone te worden voor een breed publiek.
Daarnaast, ze maken nu telefoons die IP68 zijn met audiojack, dat kunnen ze, en het zou een downgrade zijn om de jack nu weg te halen.

Qua ontwerp is het weer bekende samsung kwaliteit, de top. Samen met LG en Sony zijn de volgensmij de enigen die telefoon met een IP68 rating en audio jack maken.
Concurrenten als google, apple, huawei en htc zijn nog niet op dit niveau, of gaan er nooit komen, die produceren IP67 telefoons zonder jack. Wat ik een erg groot minpunt vind.
Moto X4. Oké, geen high end, maar wel IP68 met een 3.5 mm jack.
High-end is overbodig voor 99% van de gebruikers. Mid-range doet alles vlot genoeg met prima camera en display.
Het verschil zit in diepte, niet in duur. 1 meter of 1 meter 50...
En kan u zo tests tonen waar de iPhone beter presteert dan de Samsung...

Vermits je niet met je toestel mag zwemmen (de tests zijn uitgevoerd met zuiver water, dus geen chloor of andere chemische producten. Ook geen zout) maakt het niet uit of het IP68 of IP67 is. Boodschap is om je toestel zo snel mogelijk uit het water te halen.
Heb nu de S8 met de scanner achterop; is niet te gebruiken in de auto-houder of als de telefoon op de tafel ligt. Vanwege bedrijfspolicy moet ik of die vingerafdrukscanner of gezichtsherkenning ingesteld hebben.
Ik gebruik de vingerafdrukscanner dus niet meer. Wel jammer, want gezichtsherkenning heeft ook z'n nadelen; vooral bij minder licht.
S7 van mijn collega heeft de scanner wel op de voorzijde, vind ik ideaal.
Misschien heb ik het mis hoor, maar het lijkt wel alsof er weinig innovatie zit in de nieuwe vlagenschepen de afgelopen tijd. Iets revolutionairs ( van toetsen naar een touch-screen vroegâh) hoop ik over een aantal jaren wel weer eens te zien. Het is natuurlijk een geleidelijk proces, maar het gaat denk ik langzamer dan vroeger.
Het zijn idd nog maar kleine stapjes en dat is logisch omdat je binnen de vorm factor van een smartphone nu alles wel hebt zitten. Het is nu dus een kwestie van kleine verbeteringen.
Aan 1 kant gelukkig maar want anders blijf je iedere 6 maand iets nieuws willen :)
Jammer! Als het onder het scherm kwam was ik wellicht overgestapt op Samsung.

[Reactie gewijzigd door Cihan1988 op 14 december 2017 18:34]