Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Fabrikant gaat snel smartphone aankondigen met vingerafdrukscanner onder scherm

Synaptics heeft aangekondigd dat de eerste vingerafdrukscanner die werkt onder een display in massaproductie is. Binnenkort gaat 'een van de grootste smartphonefabrikanten' een toestel met de nieuwe scanner presenteren.

Synaptics zegt niet welke fabrikant de smartphone met scanner onder het scherm gaat presenteren, maar wil wel kwijt dat het gaat om een fabrikant uit de wereldwijde top vijf. Die bestaat uit Samsung, Apple, Huawei, Oppo en vivo. Omdat Apple onlangs zijn iPhones heeft uitgebracht, zal het gaan om een van de andere vier. Synaptics spreekt over 'infinity displays'. Dat is een Samsung-term, maar ook Huawei, Oppo en vivo gebruiken schermen van Samsung.

De toeleverancier noemt de scanner Clear ID en het typenummer is FS9500. De scanner is geen capacitieve scanner zoals in veel smartphones, maar werkt naar alle waarschijnlijkheid met de reflectie van licht afkomstig uit het scherm om de vingerafdruk te scannen, tussen de pixels door. Als gebruikers het toestel willen ontgrendelen of op andere momenten de scanner willen gebruiken, komt een icoon tevoorschijn op het punt waarop de scanner zit. Het werkt ook in omstandigheden met veel licht, zegt Synaptics.

De scanner zit onder het scherm en is daardoor volgens Synaptics beschermd tegen onder meer krassen en andere beschadigingen. Het is voor het eerst dat een leverancier een scanner voor onder het scherm in massaproductie neemt. Fabrikanten hebben zitten wachten op zo'n scanner, want door de stap naar schermen met minder bezels kwam afgelopen jaar de vingerafdrukscanner in de knel. De iPhone X heeft daardoor bijvoorbeeld het trager werkende Face ID.

Update, 21:13: In dit artikel stond eerst dat de scanner wellicht werkte met ultrasoon geluid, maar dat bleek onjuist.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

12-12-2017 • 18:19

80 Linkedin Google+

Submitter: AnonymousWP

Reacties (80)

Wijzig sortering
Vivo heeft sinds juni een prototype (xplay 6) met fingerprintscanner in het scherm. In augustus is de vivo xplay 7 gelekt die dit ook heeft. Het bestaat dus al wel. Het is nog niet duidelijk wanneer deze gelanceerd wordt. De vivo werkt met ultrasonic tech van Qualcomm, dus anders dan het bericht hier. Ik acht het dan niet onwaarschijnlijk dat vivo oppo one plus (allemaal zelfde fabrikant) Met de 'eerste' telefoon komt met fingerprintscanner in scherm die echt commercieel gelanceerd wordt. Overigens is het wel wat anders om zo'n technologie in 100 mln smartphones te implementeren (Samsung s9) dan in pak ''m beet een miljoen van een nieuw type van Vivo.
Bron vivo xplay 6: https://www.engadget.com/...splay-fingerprint-reader/

Vivo xplay 7:
https://www.phonearena.co...meras-at-the-back_id96635

Edit: aangepast met vivo xplay 7 en opmerking van darkstriker

[Reactie gewijzigd door feranderd op 13 december 2017 08:57]

Dat is een prototype EN (mocht qualcomm zijn time line gehaald hebben) er zijn dit kwartaal pas commerciële samples verstuurd. In massaproductie is dit ding dus nog niet en die telefoon is ook niet met die scanner te koop. Hij zou natuurlijk alsnog eerder kunnen we uitkomen dan de variant van synaptics, maar vooralsnog is dat dus niet zeker.
Goede punten idd. Het lijkt erop dat meerdere tech uitvoeringen beschikbaar komen. Machtig stuk techniek iig al heb ik zelf liever de vingerafdrukscanner op de achterkant.
Persoonlijk denk ik aan Samsung.

- Top 5 speler
- Amoled
- Infinity display
- Het feit dat Samsung er met de S8 al mee bezig was maar wat niet op tijd lukte.
- Samsung heeft al een drukgevoelig scherm dus zo zou de vingerafdruk scanner ook kunnen werken.
- S9 release is aankomende. Anderen hebben hun topmodellen al uitgebracht.

Maar het kan natuurlijk ook een ander zijn. Want uit sommige renders blijkt de vingerafdruk scanner op de achterkant te zitten bij de S9.

@Stidge
Face unlock, Iris scan, wachtwoord etc.

[Reactie gewijzigd door Garret1410 op 12 december 2017 23:34]

ik denk eerder oppo of vivo, die zijn meestal toch innoverender dan samsung
In de bijgevoegde afbeeldingen staat dat het ontworpen is voor gebruik in zonlicht en andere goed verlichte omstandigheden. Dat zou geen invloed moeten hebben op ultrasoon geluid. Heeft iemand hier een toelichting bij?
omdat geluidsgolven geen lichtstralen zijn? Licht kan het geluid niet beinvloeden.
De scanner is geen capacitieve scanner zoals in veel smartphones, maar werkt naar alle waarschijnlijkheid met de reflectie van ultrasoon geluid om een beeld te maken van de vingerafdruk.
Dat de werking met geluid is, is een gok van de schrijver van het artikel. Uit de laatste slide van het artikel zijn de woorden
  • Optical fingerprint sensor
  • OLED display illuminates(...)
  • Designed to work in sunlight and bright conditions
  • Capture the reflected
Wat voor mij erg lijkt alsof het met lichtreflectie van scherm naar vinger naar scherm zal werken om de afdruk te herkennen. Ik geloof dat er helemaal geen sprake is van gebruik van geluid.

De vraag van thomasbaart is dan ook prima, als het met geluid zou moeten werken - zoals de auteur suggereert - dan slaat de laatste slide nergens op.

Dit brengt mij op de vraag hoe het toestel unlocked zou moeten worden wanneer het scherm uitstaat; immers is er met geen licht uit het scherm geen reflectie van de vingerafdruk.

Daarnaast nog een opmerking over de foutgevoeligheid bij het scannen:
Wat ik bij sommige toestellen ervaar is dat wanneer je geluid afspeelt met de speakers, het scherm soms mee-trilt. Als je muziek zou afspelen op tafel wanneer het scherm gelocked is (al dan niet met lichtreflectie), corrigeert de sensor voor het trillen van de vingerafdrukreflectie?
Afhankelijk van het aantal keer dat de sensor pollt kan het eventueel langer duren of haast onmogelijk worden om te unlocken }:O

[Reactie gewijzigd door Jimmy_ op 12 december 2017 18:53]

Dit brengt mij op de vraag hoe het toestel unlocked zou moeten worden wanneer het scherm uitstaat; immers is er met geen licht uit het scherm geen reflectie van de vingerafdruk.
Ehm, gewoon, op het moment dat je gaat scannen het scherm op laten lichten? Die scanner is echt niet 24/7 aan het scannen hoor... Waarschijnlijk zal het capacitieve scherm wel kunnen blijven detecteren of je het aanraakt en dan licht het scherm op op de plek van de sensor, of wie weet werkt het wel met een drukgevoelig scherm.
Ehm, gewoon, op het moment dat je gaat scannen het scherm op laten lichten?
Dat zou moeten betekenen dat je éérst op de standby knop moet drukken, die meestal aan de zijkant van het toestel zit, om het scherm eerst op te lichten. Vervolgens nog op het scherm drukken voor de vingerafdruk.

Bij een iPhone bijvoorbeeld kan deze in standby unlocked worden door éénmalig met de vinger op de homeknop te drukken (TouchID). Het verdubbelen van het aantal handelingen klinkt misschien niet heel slecht, maar in gebruik is het halveren van het aantal handelingen geweldig voor de gebruikerservaring.

Daarnaast heb ik nog geen toestel gehad sinds de capactive touchscreens die druk gevoelig waren zodanig dat ik ze in standby kan wakkerschudden door éénmaling met mn vinger op het scherm te drukken.

Al zou het werken met een drukgevoelig scherm, is dat voor de implementatie voor deze scanner niet geheel praktisch. Deze fabrikant wilt deze module als standalone leveren voor vele smartphonefabrikanten zodat deze makkelijk te implementeren is. Een drukgevoelige scherm zit niet bij het pakket; daar zal de smartphonefabrikant eerst nog meer tijd en moeite moeten steken om het scherm ook op orde te krijgen om dit product ermee te kunnen laten werken.

Wat het meest praktische zal zijn is dat er 1 plek op het scherm altijd 'on' is. Waarbij de rest van het scherm 'uit' is. In de slide staat namelijk nadrukkelijk OLED scherm als use case, hierbij kan het heel zuinig, in vergelijking tot LCDs, een handjevol pixels continu aanlaten. Zoals je ook kunt zien met de huidige OLED toestellen die vaak de tijd weergeven in standby.
Dit is geheel te zien aan het éérste plaatje in het artikel, en zal waarschijnlijk de bedoeling zijn geweest van Synaptics.

Dit houdt echter wel in dat in standby, de scanner wél 24/7 aan het scannen is. Hoevaak dat is per seconde, is vooralsnog natuurlijk onbekend :D

Hopelijk is het een beetje zuinig in gebruik, maar pollt het wel lekker vaak voor de lage unlocktijden :Y)

[Reactie gewijzigd door Jimmy_ op 12 december 2017 19:24]

Dat hoeft niet. Het in de gaten houden van of je op het scherm drukt is een taak die niet veel stroom kiest. Vaak wordt hiervoor één kern gebruikt terwijl de rest van de CPU kernen kunnen slapen. Ook hoeft hij helemaal niet precies te meten waar je drukt. Je zou qua logica kunnen stellen:

"Wordt er ergens op het scherm gedrukt?" -> "Meet of dit rond de vingerafdruk plek is" -> "Wanneer niet precies genoeg op de juiste plek, geef aan waar de vinger geplaatst moet worden" -> "Wanneer vinger op juiste plek is, verlicht het vingerafdruk gedeelte" -> "Unlock! :)".

Daarbij hebben veel nieuwste generatie amoled telefoons een always on display, waarbij je het vingerafdrukgebied al kunt markeren met een cirkel of vingerafdruk icoon. :)

Deze techniek lijkt mij een veelvoorkomende techniek in de komende serie toestellen. Ik durf te wedden dat de S9 hem vast zal krijgen, maar als ik moet gokken welke fabrikant de eerste zal zijn, dan gok ik op Huawei of Oppo.
Precies dit. (Apple-gebruikers weten dit misschien niet, maar touch-detectie zonder dat het display zelf aan staat is heel gewoon, hebben Android- en andere telefoons al vele jaren. Mijn Galaxy Nexus (2011) bijvoorbeeld, die ik aan kon doen door over het scherm te vegen dat verder uit stond. Die functie gaf ook geen merkbaar extra batterijgebruik. En met LCD kan het ook, zoals ik mijn LG G2 aan kan zetten en meteen ontgrendelen door twee keer op het scherm te tikken, wanneer het display zelf gewoon uit staat en de telefoon 'slaapt'.)

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 12 december 2017 23:21]

Dat is mooi. Dus ook zij zouden het kunnen weten.
Ik zeg toch ook dat je het scherm dan moet laten reageren op touches? Dat kan mijn S7 nu ook al, die wordt gewoon wakker als ik twee keer op het scherm tik. Je zou dan met het always on scherm dat ze al hebben ook bv een rondje kunnen tonen waar je je vinger op kunt leggen waarop de scanner actief wordt en je toestel unlockt.
Dat drukgevoelige scherm noemde ik puur als alternatief, verder niet echt in gedoken, maar aangezien Apple het volgens mij al heeft moet het toch kunnen...
Is het nu mogelijk enige telefoon te ontgrendelen zonder dat het scherm aanstaat? Je gebruikt toch geen telefoon met zwart beeld!
Mijn budget huawei (p8 lite 2017) die unlocked zodra ik mijn vinger op de fingerprintreader leg (dus met scherm uit).

Daarnaast kon ik mijn vorige budget phone (lumia 640) uit standby halen door 2x op het scherm te tikken.

Dus fingerprintreader in het scherm moet prima kunnen werken als het scherm uit staat.
Ik denk dat de tekst op meerdere manieren te interpreteren is. Er staat dat het Designed is for use with sunlight. Dat betekent niets meer dan dat het in ieder geval werkt met zonlicht en felle lichtbronnen. Het onderdeel dat ervoor zorgt dat het werkt met fel licht kan tenslotte ook worden bereikt door met ultrasoon geluid te werken ipv optisch te scannen. Dat is een mogelijke oplossing en dan is de opmerking van de auteur ineens niet zo gek.

edit:
Ze spreken zowel in het persbericht als in de slide inderdaad duidelijk over een Optical Sensor.

[Reactie gewijzigd door mrdemc op 12 december 2017 19:44]

Wellicht wordt er 940nm Infrarood gebruikt in het donker. 940nm houdt in dat Infrarood niet zichtbaar is.
Infrarood is bij defenitie niet zichtbaar, en een bepaalde golflengte bereik noemen wij infrarood, je schrijft dus een beetje dubbel op.

[Reactie gewijzigd door Becquerel op 13 december 2017 10:28]

Das niet helemaal waar, aangezien geluid zich op een andere snelheid verplaatst in koude lucht in vergelijking tot hoe snel het zich verplaatst in warmere lucht, wat weer maakt dat licht en dus indirect warmte wel degelijk van invloed is op geluid, weliswaar niet veel, maar dat is dan toch nog steeds iets.
;)

Info hierover kun je in de links hieronder vinden:
- Wiki
- Wetenschapsforum

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 12 december 2017 19:00]

Dan is natuurlijk de vraag, wat is de energie van de fotonen uit het scherm, hoeveel zijn het er, hoeveel lucht kan je daarmee opwarmen en hoeveel % van de fotonen worden daad werkelijk gebruikt om de lucht op te warmen ipv je hand ofzo.

Mooie bron btw, die wiki.
Het werkt zo te zien met licht, dat van het OLED schem afkomt en tussen de pixels door op de sensor valt:
http://image-sensors-worl...2nd-generation-under.html
Hopen dat hij werkt met een barst in je scherm. Je tel werkt nog prima met een barst maar als dan de scan niet meer werkt :(
Misschien mogelijk als je opnieuw je vinger instelt, met een rare barst in je afdruk erbij ;)
moet je hem eerst unlocken.. maar ik ga er vanuit dat je ook met een code moet kunnen unlocken anders ben je echt fuckd
Gewoon je telefoon niet laten vallen, krijg je ook geen barst in je scherm. Zo moeilijk is dat niet ;)
inderdaad, hier al meerdere telefoons die gewoon "zo" de broekzak in glijden, en op enkele gebruikssporen (nexus 5 het rubber wat loslaat aan de randjes) na een perfect glad scherm, en geen één barstje of laten vallen. Gewoon verstandig met je spullen omgaan :+
Volgens mij bestaan er geen toestellen die puur met een vingerafdruk gelocked zijn? Er is altijd een pincode of wachtwoord, de vingerafdrukscanner is een alternatief.

En wat denk je dat Apple's Face ID doet met een barst in het scherm over de cameralens? :P ook zijn sommige vingerafdrukscanners makkelijk te bekrassen en daarmee onbruikbaar te krijgen.
Zelfde geld voor Face ID toch? Als daar een barst over de sensoren zit weet je ook niet of hij het nog doet.
Dan unlock je hem met een code, want dat kan altijd als de touchlaag het nog doet.
Ik denk dat een barst in je scherm inderdaad roet in het eten gaat gooien. Moet je maar je scherm niet barsten.
Wou Apple dit ook eigenlijk niet toepassen bij hun iPhone X, alleen kregen zij het niet optijd voor de lancering voor elkaar, waarna het toestel het uiteindelijk alleen moest doen met het trager werkende Face ID, en er anders wellicht beiden op het toestel aanwezig waren geweest, al word dat hier in het artikel ookal wel aangegeven/genoemd.
Licht me nog vaag iets van bij namelijk, en was super geweest wanneer zij dit optijd voor elkaar hadden gekregen, zo hadden mensen die zo'n toestel in hun bezit hebben in elk geval keuze gehad tussen beiden, waar ze het nu alleen Face ID moeten doen.
Anyhow, on topic, kans is dik aanwezig dat dit een Samsung toestel gaat zijn inderdaad, zoals @Dennisdek. hier ookal aangeeft, en ook om diezelfde reden die hij aangeeft.
Maar goed, uiteindelijk blijft dat nog altijd even afwachten natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 12 december 2017 18:39]

Geruchten gingen wel, maar waarom zou apple FaceID *en* TouchID in scherm toepassen? Lijkt niet zo heel zinnig, eerlijk gezegd.

Maar goed, Samsung is wel meest waarschijnlijk. Voor Apple is er nog een kansje dat het om een updated iPhone SE zou kunnen gaan.

Overigens is de timing van welke fabrikant dan ook wel raar hoor. Wie kondigt er nou met de Kerstinkopen gaande/in de rug een telefoon aan? Dan kun je toch beter tot 2018 wachten?
Omdat touchID sneller werkt en je ook FaceID wilt gebruiken als je bijv. handschoenen aanhebt, dezelfde reden dat Samsung fingerprint én iris scanner toepast.
Iedereen zegt dat face-id trager is maar ik vraag me af hoe dat na verloop van tijd gaat eigenlijk. Bij iedere unlock leert face-id je gezicht beter te kennen en het unlocken zou steeds sneller moeten gaan.
Gewoon je telefoon unlocken met je handschoen. Er is een bedrijf die handschoenen met unieke "fingerprints" verkoopt.
Er is toch ook nog niks aangekondigd? Grote kans dat dit begin 2018 pas gebeurt. Dat is immers nog maar drie weken.
Dat waren gewoon geruchten waar achteraf nooit concrete aanwijzingen voor gevonden zijn. Apple zelf zegt dat ze nooit hebben gekeken naar het implementeren van TouchID achter glas:
And that’s what we did. So we spent no time looking at fingerprints on the back or through the glass or on the side because if we did those things, which would be a last-minute change, they would be a distraction relative to enabling the more important thing that we were trying to achieve, which was Face ID done in a high-quality way.”
Verder is de stelling van @arnoudwokke dat TouchID langzamer is te betwijfelen. Voor het unlocken misschien, maar als je tijdens het werken op de telefoon jezelf moet identificeren is FaceID instant tov TouchID wat extra handelingen vergt.
Samsung was er iig zeker mee bezig en Apple heeft het zeker ook al getest.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier geen meerwaarde meer in zie nadat ik een iPhone x hebt. Faceid werkt echt perfect en heeft eigenlijk nooit geweigerd. Waar m’n iPhone 6 (ik snap dat dit eerste generatie is, maar kan niet vergelijken met 2nd gen) regelmatig weigerde unlocked mijn telefoon met faceid nu altijd.

Met name de functie dat je whatsappberichten pas ziet op het moment dat je naar je telefoon kijkt vind ik een optie waar ik niet zonder meer kan. Geen “spiekers” meer als je whatsapp binnen krijgt.

Enige mogelijkheid die ik hier nu in zie is de combi tussen faceid en touchid in scherm.

Dat in het nieuwsbericht gezegd wordt dat faceid trager is snap ik niet. Misschien is het iets trager, maar niet noemenswaardig. Ik kan me telefoon uit broekzak halen en unlocken zonder dat ik een vertraging zie.

[Reactie gewijzigd door grote_oever op 12 december 2017 18:46]

Op m'n iphone 6s worden de berichten van whatsapp ook pas zichtbaar als ik de telefoon unlock met touchid. Als de telefoon vergrendeld is zie ik alleen dat er nieuwe berichten binnenkomen. Dat heeft er gewoon mee te maken hoe je whatsapp en IOS hebt ingesteld.
Ik weet dat deze optie ook in de niet iPhone x versie zit. Maar het werkt op een iPhone x echt stukken beter. Pak telefoon en kijk erna en je ziet de berichten.
Eigenlijk heb je er juist minder controle over. Kijken of er uberhaubt een melding is zonder te unlocken gaat met je vinger veel makkelijker. Gewoon niet op de sensor leggen. Waar je bij face unlock dan moet zorgen dat je gezicht niet op de faceid camera komt...

Daarnaast kan je met een fingerprint je telefoon al unlocken voordat je hem voor je gezicht houd.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 13 december 2017 08:12]

Dat is een standaard ding op android voor elke apk met notificaties sinds android 7 meen ik.
Er is vooralsnog een grote kans dat Apple deze type FR in zijn volgende modellen implementeert. Simpelweg omdat 2 opties beter zijn dan 1 ongeacht hoe uitstekend en geweldig FaceID wel niet is.
Een andere reden waarom Apple dit zou implementeren is dat ze op termijn weer van faceid af moeten omdat ze naar een volledig scherm aan de voorkant willen. Faceid compleet in het scherm integreren zie ik de komende jaren nog niet gebeuren, een front camera zou nog kunnen.
Deze functie heb ik ook op me S8, ook op me oude S6/S7 gehad.. en dit kan ook op een iPhone 6. En als de nieuwe Samsung/iPhone deze functie krijgt is heerlijk dan heb je beiden face id en touchid, ik vind vingerafdruk toch prettig vinden.
Onder welke hoek herkent faceid je eigenlijk? Als je telefoon voor je op tafel ligt en je wil hem ontgrendelen, moet je hem dan effectief van tafel nemen of je hoofd boven de telefoon houden of werkt dat ook zo?

Ik vraag me ook af hoe het presteert bij fel zonlicht, waarbij je dus buiten staat in de felle zon (OK, ver te zoeken in Nederland in de winter, maar kom), aangezien de Surface Pro daar wel moeite mee heeft met een vergelijkbare technologie voor gezichtherkenning. Bij de SP4 vind ik dat niet zo'n groot probleem, aangezien ik die zelden buiten gebruik, maar bij een smartphone lijkt me dat vervelender.
Draag je een bril?
Ik heb namelijk een lumia met windows hello die is gecalibreerd met mijn bril en daar zeker in low light settings moeite mee heeft, dus gebruik ik eigenlijk altijd de pincode.
Soms draag ik echter ook lenzen en kreeg ik regelmatig niet eens de kans de code in te toetsen omdat windows hello sneller was zonder dat ik daar moeite voor deed...

Een bril heeft in mijn ervaring tot nu toe altijd serieuze impact waardoor het voor mensen met een bril wel degelijk een significante vertraging oplevert...
De lumia werkt op basis van een iris scanner. Een bril geeft door stof of vettigheid een minder goed beeld en in donkere settings worden je pupillen groter waardoor hij ze niet meer herkend
Dit kan toch niet bijna anders dan een Samsung toestel zijn, in aanloop van hun jaarlijks evenement waar zij hun toestellen presenteren?
Lijkt me nogal voor de hand liggend. Als Apple het niet is, en de andere fabriekanten nemen hun schermen bij Samsung af lijkt me daar geen twijfel meer over te bestaan.
How to build up / create a hype voor 1 van je nieuwe aankomende product:
- Laat (met toestemming uiteraard) 1 van je suppliers iets baanbrekend qua tech roepen! :P

Mijn vermoeden is ook bij het volgende vlaggenschip van Samsung.

[Reactie gewijzigd door Geert1976 op 12 december 2017 18:31]

Gave functie!!! Hopen dat de technologie hierin zich verder ontwikkelt zodat elke fabrikant dit in gebruik kan nemen. :)
De scanner zit onder het scherm en is daardoor volgens Synaptics beschermd tegen onder meer krassen en andere beschadigingen.
Andere optie is de scanner met een laag beschermen die hard is, zoals saffier.
Idd bovendien ka het scherm zelf krassen natuurlijk. Overigens ken ik zelf niemand met een bekraste fingerprintscanner, wel veel die hem niet gebruiken.
Ik heb een s6 als secondary die alleen nog leeft omdat hij in een erg goed hoesje zit. De scanner is aardig bekrast, maar doet het nog prima. Ook niet af en toe een miss ofzo.