Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vivo werkt aan smartphone met vingerafdrukscanner onder scherm

Het Chinese bedrijf Vivo is de eerste smartphonefabrikant die de vingerafdrukscanner van Synaptics onder het scherm van een komende smartphone plaatst. Het bedrijf heeft een prototype smartphone met de ge´ntegreerde sensor gereed.

Synaptics kondigde woensdag aan een vingerafdrukscanner met de naam Clear ID FS9500 in massaproductie te hebben genomen die onder de glasplaat en onder het smartphonescherm werkt. Het bedrijf liet toen weten samen te werken met een niet nader genoemde fabrikant 'uit de top vijf'. Die fabrikant blijkt Vivo te zijn, meldt Forbes, dat een prototype smartphone met de scanner kort uitprobeerde.

De Synaptics Clear ID-scanner licht aan de onderkant van de smartphone op bij het ontwaken van het toestel. Na het plaatsen van de vinger op de plek van de scanner geeft deze toegang tot de smartphone. Het is niet bekend wanneer de smartphone van Vivo moet verschijnen en wat de specificaties van het toestel zijn.

Fabrikanten als Apple en Samsung liepen naar verluidt tegen grote problemen aan bij het onder het scherm integreren van vingerafdrukscanners. Samsung is er daarom toe overgegaan de scanner aan de achterzijde te plaatsen. Niet bekend is welke fabrikanten de scanner van Synaptics nog meer gaan gebruiken. Vivo is met name groot in Azië. Het wereldwijde marktaandeel van Vivo schommelt volgens cijfers van IDC rond 5 procent.

Door

Nieuwsco÷rdinator

142 Linkedin Google+

Submitter: MeneerBrons

Reacties (142)

Wijzig sortering
Fabrikanten als Apple en Samsung liepen naar verluidt tegen grote problemen aan bij het onder het scherm integreren van vingerafdrukscanners.
“Naar verluid”? Waarom gebruik je in dit artikel niet gewoon een statement van Apple werknemers:
There were, of course, early attempts to embed a Touch ID sensor under the display as a Plan B. But Apple became convinced that Face ID was the way to go over a year ago. I heard this yesterday from multiple people at Apple, including engineers who’ve been working on the iPhone X project for a very long time. They stopped pursuing Touch ID under the display not because they couldn’t do it, but because they decided they didn’t need it. I do believe it’s true that they never got Touch ID working, but that’s because they abandoned it in favor of Face ID early.

I don’t know why recent supply chain rumors suggest Apple was scrambling to get Touch ID working on iPhone X as late as this summer, and no one at Apple seems to know either.
https://daringfireball.ne...thoughts_and_observations

Maw: Apple had geen “grote problemen”. ze hadden het simpelweg niet nodig, en daarom deden ze er geen verder onderzoek naar.

[Reactie gewijzigd door efari op 15 december 2017 13:15]

Van de zomer werd al aangekondigd dat ze de techniek af hadden.

Volgens mij betalen zij hun marketing team in coca´ne, maar toch: klik.

Ben benieuwd hoeveel je inlevert ten opzichte van een 'normale' scanner. De voorkant is toch wel superieur aan de achterkant. Vooral als je telefoon in een houder zit of plat op de tafel ligt.

Maar ja, bezels hŔ!
Er staat wel in het filmpje dat er een scanner van Qualcomm gebruikt wordt en niet zoals in dit artikel gezegd wordt, een scanner van Synaptics. Die van Synaptics werkt ook niet met ultrasoon geluid zoals in het filmpje wordt gedemonstreerd.
dit zou toch best wel mooi zijn, als dit goed werkt.
ik snap wat je bedoelt met betalen in coca´ne, je zou bijna een epileptische aanval krijgen van dat filmpje.
[Quote]Volgens mij betalen zij hun marketing team in coca´ne, maar toch: klik.[Quote/s]

Geweldige reactie, ik heb het filmpje bekeken en ik kan mij hier goed voorstellen wat je met je opmerking bedoeld :)

Ik ben ook benieuwd hoe dit gaat werken, is de scherm wel van voldoende kwaliteit en werkt de scanner onder alle omstandigheden snel en goed genoeg ten opzichte van van scanners.
Volgens mij betalen zij hun marketing team in coca´ne
_/-\o_

Ik erger me kapot aan telefoons waar de vingerafdrukscanner op de achterkant zit. Het werkt inderdaad wel maar als de telefoon op tafel ligt neig ik toch vaak de pincode in te vullen. iPhone X ook een tijdje een kans gegeven maar het voelt erg onnatuurlijk om hem steeds te unlocken, wellicht met software of met de iPhone2018 is het anders.

In het artikel staat overigens 5%, lijkt weinig - is heel veel.
Plaats dan een hands-on video, dan kun je zien hoe bagger het destijds werkte.

https://www.youtube.com/watch?v=5H6aWPoNUSI

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 15 december 2017 14:51]

Hij plaats een promotionele video waarin alles vlekkeloos lijkt te werken, terwijl de hands-on video een compleet andere ervaring laat zien. Beide video's zijn op dezelfde dag gepubliceerd.
Wat snap je er niet aan? Hij toont een video waarin alles razendsnel werkt, terwijl de praktijk een totaal andere ervaring laat zien. Er is geen enkel bewijs dat de technologie nu vlekkeloos werkt, terwijl dat beeld wel wordt geschept met deze promotionele video. Eerst zien, dan geloven.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 15 december 2017 22:36]

Volgens mij betalen zij hun marketing team in coca´ne, maar toch: klik.
Dat, of ze hebben gewoon eeen diepgewortelde haat tegen mensen met epilepsie :o
Tegen mensen zoals mij dus, wat een hyper filmpje. Gelukkig val ik niet snel om van dit soort dingen. Maar ik kan me wel voorstellen dat er mensen zijn die hier naar moeten kijken. Zon tijd heb ik ook gehad.
Ben benieuwd hoeveel je inlevert ten opzichte van een 'normale' scanner. De voorkant is toch wel superieur aan de achterkant. Vooral als je telefoon in een houder zit of plat op de tafel ligt.
Maar op elk ander moment is de plaatsing aande achterkant wat mij betreft echt veel fijner. Aangezien hij het meest bij mij in een zak(broek/jas etc) zit ben ik erg blij met de plaatsing op de achterkant bij mijn 6P
Kun je hem niet met je duim meteen op de goede plaats pakken terwijl je hem uit je zak haalt, wanneer hij aan de voorkant zit?
Er kan maar 1 reden zijn waarom Samsung deze weg (nog) niet is ingeslagen voor de S9 (als we de geruchten moeten geloven) en dat is omdat ze dit nog niet op grote schaal kunnen produceren. Waarom anders Vivo en niet Samsung of Huawei...
Voor de link klikkers; Seisure warning. (van ApexAlpha)

De beste plek voor een vinger afdruk scanner. in vergrendelstand heb je dat stukje vaak toch niet nodig. alleen tijdens het browsen en dan wachtwoord invoeren met vingerafdruk lijkt me soms misschien in de weg te zitten? maar eerst ff door een testje gooien straks

[Reactie gewijzigd door pray2win op 15 december 2017 14:12]

Ik snap ook niet helemaal waarom hij niet op de gebruikelijke plaats kan zitten buiten het scherm naar onder.
Maar ja, bezels hŔ!
Soms is het ook wel leuk om nog iets te hebben om de telefoon aan vast te houden :+
De tering idd
Ik vraag me ook wel af hoe dit moet met een screenprotector?
Of dit wordt de standaard en we kunnen elke maand een nieuwe telefoon gaan halen omdat door alle krassen het scherm niet meer kunnen zien?
Zo te zien uit het filmpje gaat dit met geluidsignalen dus screenprotector maakt niet uit.
Screen protector is op nieuwere high-end toestellen toch al lang niet meer nodig? Hebben gewoon goed glas waar geen krassen op komen.
Maar buiten dat verwacht ik dat een eventuele screenprotector geen invloed heeft op de werking hiervan. Het werkt met weerkaatsing van ultrasone golven - dat je vinger dan net iets verder weg zit maakt weinig uit zo lang een protector de golven in kwestie maar niet blokkeert - maar dat zal met een minimaal laagje glas of plastic niet het geval zijn lijkt me zo?
Ik zie toch ieder (high end) toestel wel bekrast langskomen...
Dit wordt nogal offtopic hier ;)
Voor mij is het een afweging van risico's tegenover de hinder die een screen protector geeft. Huidige generatie glas heeft een zeer kleine kans op krassen bij normaal gebruik in een normale omgeving.
En de oleophobic coating? Ach - die verdwijnt hoe dan ook na enige tijd (inclusief de evt. micro krassen daarin) en kun je eventueel zelf opnieuw aanbrengen. Een screenprotector om de oleophobic coating in top staat te houden is natuurlijk een beetje zinloos. Je houdt dan een coating in top staat terwijl je die in het geheel niet gebruikt omdat er toch een protector overheen zit... ;)
Wat die screenprotector betreft: je weet dat een enkele zandkorrel in principe nog steeds genoeg is om je glazen scherm te breken? Dat sleutels o.i.d. geen problemen geven komt vooral doordat staal een veel lagere hardheid heeft dan dat glas.
mensen vergeten maar al te vaak dat de oleophobic coating die op mening smartphone toestel te vinden is nogsteeds krast en qua hardheid niet erg denderend is.
oleophobic coating, de naam zegt het al het is een coating die op het glas en in de nano schaal zit (2 tot 4 nm dik)
Een kras op het glas zit in de micro meter schaal (Ám).
Ik schat de kans dat jij een kras ziet op nano meter schaal erg laag in en vind het daarom niet erg als mensen vergeten dat de oleophobic coating makkelijk beschadigd kan raken.
Sterker nog met een alcohol basis schoonmaak middel zou je deze laag kunnen verwijderen en met veelvuldig gebruik van je scherm zal de coating ook simpelweg verdwijnen.
Je ziet ze wel degelijk, vrij snel ook nog. Puur omdat het licht erg anders reflecteerd op die delen (Vergelijkbaar met een anti spiegel laag op brillen etc). De krassen zijn namelijk ook sneller breder op deze coatings. De coatings zijn aardig vast ook tegenwoordig en zouden bij normaal gebruik gewoon jarenlang moeten blijven zitten.
Ja dat zijn geen krassen maar vlekken waar de coating heeft los gelaten, krassen in de nanoschaal ga jij en ik niet zien en als je even goed poetst zijn die krassen compleet verdwenen (samen met de coating) en nogmaals het is geen kras in het glas. Daarom mag je je bril eigenlijk ook niet schoonmaken met alcohol doekjes omdat er tegenwoordig moderne coatings op zitten. (Maar dat zijn vaak dikkere coatings en niet bedoeld als oleophobic).
Krassen doe breed maar niet diep zijn zie je alsnog. Daaenaast veeg je er zeker niet zomaar even af. Dat was alleen het geval tijdens de iphone 4 periode bijvoorbeeld.
Als het genoeg krast dat je het ziet of breed genoeg is dan is het scherm zelf gekrast en de coating niet.

Zoals boven je al aangegeven wordt, een kras op de coating ga je niet zien, hoe dan ook, tenzij je een microscoop als ogen hebt
Ik ken de natuurkunde daarachter - maar in de praktijk is dat risico natuurlijk niet groot tenzij je in de bouw zit of aan het strand woont oid ;) Zand an sich zal niet snel een kras veroorzaken omdat het er hooguit langs beweegt in plaats van met enige kracht over het scherm gaat. Het enige echte risico is wanneer je het toestel met het scherm omlaag plat op een tafel (oid) legt met een zandkorrel eronder. Kwestie van beetje opletten in een omgeving waar je zand mag verwachten.

Mijn huidige toestel gaat al maanden mee zonder screen protector en zonder hoesje oid en heeft geen enkel krasje. Mijn vorige toestel daarentegen (welke ik dezelfde manier behandelde) had exact 1 dag geen screenprotector (want die was nog onderweg - en ik kon niet wachten het nieuwe toestel in gebruik te nemen....) en had toen helaas al enkele krassen.
Met de huidige generatie glas komt er bij mij geen screen protector meer aan te pas. Zijn altijd lelijk, bediening is minder goed en het kost geld ;) (heb overigens wel weer een protector voor de glazen achterkant van mijn telefoon - aangezien die weer niÚt van hetzelfde harde glas is als het scherm...)

[Reactie gewijzigd door kazz1980 op 15 december 2017 13:49]

Nou ik woon niet aan het strand en werk niet in de bouw, maar toch heb ik regelmatig zand in m'n broekzak.

Reden? Kinderen. Als die in de zandbak hebben gespeeld en je tilt ze op zit er zo wat in je broekzak. Regelmatig binnenste buiten trekken is de enige oplossing :)

[Reactie gewijzigd door bramv82 op 15 december 2017 15:19]

Met andere woorden: de oplossing is tamelijk eenvoudig ;)
Maar ik snap wat je zegt - misschien stel ik het mij ook iets te eenvoudig voor... Ik heb geen last van zand en daarbij behorende schade aan mijn telefoon. Maar dat geldt natuurlijk niet voor iedereen... ;)
I stand corrected.
Een kwestie van tijd. Bij de een duurt het langer dan bij een ander.
Mwah. Nu klein half jaar met 0 krassen. Wost case scenario: komende week een krasje. En in dat tempo gaat het door - dan heb ik na 2 jaar 3 krasjes. Na 2 jaar nieuw toestel - dus, don't care. Enige reden om een irritante screen protector te gebruiken is dan dat ik bij verkoop van het toestel wat meer geld krijg... Geld dat ik ondertussen (gedeeltelijk) al besteed heb aan die screen protector(s) ;) Ik snap die redenatie nooit zo. Het is een gebruiksvoorwerp. Ik laat mijn bank thuis ook niet in het plastic zodat ik deze later beter kan doorverkopen op Marktplaats...
Het is gewoon een praktisch alternatief op inloggen met een code/patroon met als nadeel dat de huidige generatie scanners ruimte inneemt (en dus bij een randloos design naar de achterzijde moet verhuizen)...
Weinig hype/obsessie aan lijkt me zo.
Wat een vreemde reactie, ik neem aan dat jij een smartphone zonder touchscherm gebruikt..

Fingerprint scanners die zo de print kunnen uitlezen waren er nog niet hoor, en dit is niet alleen voor smartphone's handig, maar ook voor toepassingen die een naadloos design vereisen. Tevens kun je zo'n scanner dus echt overal in verwerken.

Kortom, ik vind dit geweldig en snap jou reactie echt niet
Maar moet je dan eerst je telefoon 'wakker maken' om de vingerafdrukscanner te kunnen gebruiken, of zou die ook werken als je kan onthouden waar het ding ongeveer zat?

Ik vind het met m'n P10 juist zo relaxt dat de home-knop zowel m'n telefoon wakker maakt als meteen inlogt met m'n vingerafdruk. Als dat met deze nieuwe telefoon niet zou kunnen, dan zit je dus altijd vast aan een extra keer een knop indrukken.
Raise to wake, of , als het om een smartphone met oled gaat, een knop die in slaapmodus zichtbaar is, net zoals een permanente klok op het toegangscherm zoals bijv bij de pixel/Samsungs.
Maar als je dan toch raise to wake moet doen dan is Apple’s FaceID toch een elegantere oplossing...
Op elk moment op je scherm kunnen drukken terwijl hij op de tafel ligt omdat hij door OLED toch altijd aangeeft waar je je vinger moet houden en de fps actief is...

Snap niet wat jij dan eleganter vindt aan het je telefoon voor je houden.

Volgens mij lees jij daar helemaal overheen bij de reactie waar je op reageert en alleen de eerste zin leest.
De telefoon zou het touchscreen de hele tijd aan laten staan en als hij dan detecteert dat er op getikt word dan de vingerafdrukscanner activeren. Dus dan hoef je hem niet eerst handmatig aan te zetten.
Sowieso een vooruitgang, maar sinds ik FaceID gebruik op de iPhone X snap ik heel goed wat Apple bedoelt en waarom ze niet voor iets zoals dit hebben gekozen, want het werkt echt heel erg goed en voor mij in veel gevallen handiger dan TouchID. Van te voren had ik dat absoluut niet gedacht! Hoefde er niet echt aan te wennen en het werkt dusdanig snel en betrouwbaar dat je soms het gevoel hebt dat je helemaal geen wachtwoord meer hebt.
Wow, ik snap die -1 echt niet!

Zelf vind ik vingerafdruk scanner erg fijn en heb, buiten prijs, daarom gekozen voor iPhone 8.

Een scanner onder het scherm klinkt erg mooi ben benieuwd hoe nauwkeurig het gaat werken. Vingerafdruk scanner op achterkant vind ik persoonlijk een raar idee en lijkt mij onhandig gezien hoe ik mijn telefoon gebruik/vast hou, maar nooit getest.
Tjah :) ik heb ook geen idee waarom.
Apple heeft niet voor deze oplossing gekozen omdat de techniek er nog niet klaar voor was. Wees maar zeker dat ze het wel gedaan hadden als het kon en als het voldeed aan hun kwaliteitseisen.
Apple waren er wellicht nog niet helemaal zeker van. Misschien zijn er andere fabrikanten die verder zijn met de techniek.

[Reactie gewijzigd door ikkuh61 op 15 december 2017 13:24]

Beschrijf jouw definitie van betrouwbaar.

Is het betrouwbaar als in het werkt altijd en andere die op jouw lijken kunnen het niet unlocken. Of betrouwbaar als in het unlocked altijd, zelfs als het eigenlijk te donker is om een goede afbeelding te maken.
Hoe werkt FaceID ooit handiger dan TouchID?
Omdat je er helemaal niet mee bezig bent, aangezien het werkt. Je hoeft nergens je vinger te plaatsen of een speciale handeling te doen.
Ja je moet alleen je telefoon oppakken en voor je gezicht houden of je hoofd over je telefoon buigen. Je bent er inderdaad helemaal niet mee bezig :')
Dat is helemaal niet waar man. Ik gebruik het dagelijks en je hoeft helemaal je hoofd niet te buigen of Řberhaupt je telefoon recht voor je hoofd te houden.
Hangt een beetje af van de setting "require attention", dunkt me. Hij leert ook bij, dus in het begin is het wat preciezer qua hoek dan na enkele dagen tot een week.

Persoonlijk ben ik er heel tevreden mee. Je telefoon wat moeten optillen als hij verder weg op het bureau ligt is geen grote ramp, of je tikt gewoon de code in. Dat moest ik met de Nexus 6P en de vingerafdrukscanner op de achterzijde ook.

Face ID is wel beter dan de vingerafdrukscanner van de iPhone 7 Plus die ik hiervoor had, maar dat kwam enkel vanwege het materiaal van de scanner van de iPhone 7, die zo gevoelig was voor het achterlaten van vingerafdrukken, dat de scan continue mis ging omdat mijn vingerafdruk en de achtergelaten vingerafdruk van de vorige keer elkaar stoorden. 8)7 (Wel prima voor de hygiene, want je ging er wel vaker van je handen wassen)
Right dus als ik m'n telefoon naast of voor me heb liggen dan kan faceid unlocked zonder dat ik m'n hoofd of telefoon hoef te bewegen? Lijkt me sterk aangezien de camera onder die hoek nooit m'n gezicht kan zien.

Met een scanner steek ik m'n vinger uit en het werkt.

Maargoed.
Leuk en aardig, in de praktijk boeit dit echt helemaal niets. Je pakt de telefoon, en zodra je hem in de buurt houd van waar je gezicht gescand kan worden, is die al unlocked. Het voelt heel natuurlijk en gaat feilloos in ieder geval.
Precies. Voor bepaalde situaties pak je je telefoon helemaal niet op en dan werkt fingerprint beter.
Simpel. Snapt iedereen.
Dat Face ID verexcuseerd wordt door een enkeling zegt al genoeg.
Hoe werkt FaceID ooit handiger dan TouchID?
Als je geen vingers meer hebt ;)
huid heeft overal kenmerkende vormen.
Zelfde als hoe een blinde een smartphone met touchscreen gebruikt ... Dat gebeurt toch vrij veel, dankzij toegankelijkheid opties die een OS aanbied met gesproken meldingen over waar je op tapt, waarna je het met nog een tap kan bevestigen.
Iemand zonder handen kan ook een prothese hebben met 'vingertoppen' zoals bij die moderne stylus pennetjes, die gewoon het touchscreen kunnen bedienen. Of met een stompje, je bedient 'm nu ook slechts met je duim.
Of las je natte vinger hebt, werkt het niet.
En ik vindt de kans dat je natte vingers hebt hoger dan de kans dat je in elkaar wordt geslagen.
Van die kater, dat weet ik niet. Zelf geprobeerd?

In het donker werkt faceID zelfs beter dan in het licht, dus .... weet ik niet waar je al deze conclusies vandaan haalt. Ik twijfel er sterk aan of je al je conclusies baseert op eigen ervaringen, of alleen aannames.
Een natte vinger is ook nooit meer droog te maken, of wel?
Ik denk dat je dat eerder wel eens vergeet of dat er een druppel oop de touchid sensor zit(regen), dan dat je in elkaar geslagen wordt, zoals in het voorbeeld dat werd gegeven.
Als je in elkaar geslagen wordt, is dat niet in 1 sec op te lossen. Een natte vinger is wel zo weer droog. Dus de kans dat je de telefoon niet unlocked krijgt doordat je in elkaar geslagen wordt is veel groter dan dat een natte vinger zorgt voor dat de telefoon niet unlocked wordt (want die kans is nul).
Ok jij je zin. Dan unlock je hem 1 keer met je passcode, scant je in elkaar geslagen gezicht 1 keer in en ... opgelost. Gewoon zoeken naar een nadeel dit...
Heel simpel: hij haalt face-id van apple in de war met samsungs/lumia iris scan, dat werkt met ir licht wat je iris verlicht en dus minder goed werkt met bril op en als je ogen moe zijn/blauw oog. Maar in het donker werkt zowel face-id als iris scan gewoon uitstekend (eigen ervaring) amar je moet dan weer geen blauwe ogen hebben :P
Er is niets lastig aan FaceID in het donker. Daar doet hij het net zo goed als in normale belichting.
Wat een onzin allemaal zeg!
Niet. In het donker is het al lastig.
Je moet altijd het toestel optillen en voor je gezicht houden.
Nee dat is niet zo. Geen onzin verkopen aub.
Edit: ik zie het al, een Oneplus fan die helemaal geen iPhone X heeft. Troll.

[Reactie gewijzigd door aval0ne op 15 december 2017 13:27]

Wat voor de een werkt en voor de ander niet is ook grotendeels persoonlijk en afhankelijk van je levensstijl.

Maar even serieus, zijn dat jou redenen om mogelijk een techniek af te schrijven...., nog nooit zo'n grote onzin gehoord.

Sexis ook zo iets wat niet werkt als je geslachtsdeel misschien wordt afgekapt. Niet meer doen dan?
Als je in elkaar bent geslagen...
Jouw leven ziet er anders uit dan dat van mij blijkbaar.

Ik zou het in elkaar geslagen zijn iets problematischer vinden dan een paar dagen de code te moeten intypen.
Als je handschoenen aan hebt werkt TouchID niet, maar voor de rest geef ik daar ook de voorkeur aan.

[Reactie gewijzigd door SToRM666 op 15 december 2017 12:47]

Beetje drog reden. Als je zonnebril op hebt faceID ook niet...
Donker of met handschoenen, wat zal vaker voorkomen?
FaceID werkt gewoon in het donker
Als je zo reageert in real life is denk ik face ID bij jou niet handig..... :+
Grappig maar afgelopen 2 weken bij collega toch gezien dat het meer niet dan wel werkte.
Heeft hij hem niet goed ingesteld. Mijn ervaringen zijn zeer positief, en dat mag ook wel voor het geld.
In het donker werkt Face ID prima, stop eens met het verspreiden van deze onzin.
ik word gek van facial recognition, wil ik ff de tijd kijken en ''logt' ie gelijk in
of ff berichten checken op je lockscreen, kan ok niet
Je moet naar boven swipen om dat te doen dus geen onzin verkopen.
Ik denk dat je niet op de iphone x bedoelt, want de tijd blijft gewoon staan als hij een positieve id doet, alleen gaat het slotje open en kan je hem dan swipen om te unlocken. Misschien bedoel je met een s8/note 8 , etc?
Je hebt de optie. Voor direct of met swipen.
Heb je helemaal niet, niet met de iphone x. Laat maar zien waar die optie staat dan in de instellingen.
Sorry, maar die optie is er niet, in ieder geval niet met ios/iphone x.
idd niet op iphone
op de oneplus 5t bedoel ik
Vindt het altijd maar raar dat mensen die scanner voorop willen. Als ik me telefoon gebruik houd ik het toch in mijn hand. Maar goed ieder zijn voorkeur en een bedrijf die luistert naar de klant is 'nooit' slecht
Mijn telefoons krijgen altijd een hoesje. Dan zit je altijd te kutten als je scanner achterop zit toch? En daarbij kom ik nooit in de buurt van de camera, dus zou ik aardig krampachtig moeten doen om te unlocken, of de telefoon met twee handen vasthouden of oppakken.

Doe mij maar op de voorkant of hooguit zijkant bij de aan/uit knop.
Ik heb ook een hoesje en dat maakt helemaal niets uit voor de vingerafdrukscanner achteraan. Integendeel net, je voelt makkelijker waar hij zit.
Ook in de auto? Als ie op tafel ligt? Dat zijn al 2 situaties die voor komen.
Dan is de voorkant de beste optie.
1: is zoizo niet toegestaan dus ik reageer er veder ook niet op. 2: als ie op tafel lig pak ik het omdat ik dan toch van plan ben om de telefoon te gebruiken, deze opereer ik mijn duimen en het kost me nog geen 0.5 seconden extra dan laten liggen.
Ik ben heel blij met de scanner op de achterkant, maar voorop zou in sommige gevallen ook erg handig zijn. Het allerbeste zou zijn zowel op de voorkant (onder het scherm) als op de achterkant.
Voor mij is de achterkant ook ideaal en de meest natuurlijke plaats, unlocken gaat zo snel en makkelijk en het kan volledig blindelings. Ik gebruik mijn toestel eigenlijk nooit liggend op een tafel, dus dat is voor mij geen issue. Echter voor die uitzonderlijke gevallen dat ik het toch doe lijkt de oplossing van bv. OnePlus met hun 5T ideaal, gewoon via de front cam en gezichtsherkenning. Alleen is dat net iets minder secuur volgens wat ik hoor.

Als ik m'n smartphone uit m'n zak haal klem ik hem met mijn duim aan de zijkant en ligt m'n wijsvinger onmiddellijk goed achteraan terwijl ik een goede grip heb. Als ik mijn duim onderaan moet leggen op de scanner vooraan verlies ik makkelijk mijn grip of moet ik het toestel daarna herpakken.

De meningen zijn echter heel verdeeld aangezien iedereen zijn toestel anders gebruikt, benieuwd of we op termijn smartphones gaan zien met een scanner onder het glas Ún een scanner achteraan.
je kan makkelijk met je duim op de homeknop drukken, dus daar is best een logische plek
Ik kan ook makkelijk met mijn vinger op de sensor op de achterkant en kan het zelfs doen terwijl ik het nog uit mijn zak haal ook! dus daar is best een logische plek
maar als die op je bureau naast je ligt is voorkant makkelijker ;)
maar verder heb je gelijk
Als je de rest van de reeks had gelezen wist je dat ik het altijd oppak als ik het ga gebruiken
Nu gaat het interessant worden :)
Ik geloof dat de samsung s9 al was aangegeven met weer de scanner aan de achterkant.
Misschien maar een jaartje samsung overslaan en wachten tot dit nieuwe idee uit de kinderschoenen is en dan wanneer de "s10¨ uitkomt deze weer nemen zodat je niet loopt te kloten met de vingerscan op de achterkant.
Al heb ik al meerdere artikelen gelezen (waaronder ook op Tweakers) over het weglaten van de vingerafsrukscanner op smartphones in de toekomst. Ik hoop voor Vivo dat dit nog even duurt zodat ze nog winst kunnen maken met dit product.

[Reactie gewijzigd door Brandts op 15 december 2017 12:21]

Nee, dat gaat er over dat er met een 99% bezel loos scherm, geen ruimte meer voor een vingerafdruk scanner is. Dat is nu opgelost :)
Daar is al een oplossing voor, de vingerafdrukscanner op de achterkant, al is dat natuurlijk niet zo elegant als deze oplossing. Toch is de verwachting dat hij helemaal komt te vervallen. Of dit waar is zal nog moeten blijken.
Bij samsung gaan de geruchten dat ze nog light bleeding problemen hadden, de s9 nu met scanner aan de achterzijde uitbrengen, en inzetten op een nieuwe note met scanner in het scherm. Daarnaast schijnt er gewerkt te worden aan een prototype galaxy z (als ik mij goed herinner) dat totaal geen bezels heeft. Zelfs de camera moet onder het scherm komen.

De scanners komen eraan, en eigenlijk wacht ik op een telefoon met scanner, en een soort face id van apple. Dan is unlocken heerlijk snel met je vinger, en bij apps inloggen terwijl je te al kijkt heerlijk snel met je gezicht. Ik gok op 2019. Zal wel een hele dure phone worden.
Is dit niet hetzelfde artikel als gister?
Nee, dat was niet gisteren, maar dinsdag: nieuws: Fabrikant gaat snel smartphone aankondigen met vingerafdrukscanner on...

Toen was er nog helemaal niet bekend welke fabrikant er als eerste zou zijn. De geruchten gingen dat de S9 van Samsung de eerste zou zijn. Nu schijnt dat niet zo te zijn en is het Vivo die als eerste is.
"Vivo werkt aan smartphone met vingerafdrukscanner onder scherm"


Volgens mij toch achter het scherm en niet onder het scherm? Zo bijzonder is dat anders niet :P

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Samsung Galaxy S9 Dual Sim OnePlus 6 Battlefield V Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*