×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Netwerk T-Mobile krijgt meer bandbreedte door gebruik 4g via td-lte

Door , 93 reacties

Het 4g-netwerk van T-Mobile zal de komende tijd meer bandbreedte krijgen door de ondersteuning van td-lte. Die techniek werkt op frequenties die de provider tot nu toe niet heeft gebruikt en zorgt voor meer capaciteit van het netwerk in drukke gebieden.

T-Mobile zegt de komende tijd op veel masten td-lte in te gaan schakelen op zijn 2600MHz-frequentieband. Bij de grote frequentieveiling begin 2013 kocht T-Mobile een licentie op de frequentieruimte tussen 2565MHz en 2590MHz. Die 25MHz heeft de provider nog niet eerder ingezet.

Dat frequentieblok is niet geschikt voor regulier 4g, omdat voor het reguliere fdd-lte twee blokken nodig zijn. De ene is voor de downlink en de andere voor uplink. Een frequentieblok zonder aparte uplink heet 'ongepaard spectrum'. Met td-lte, een afkorting 'time division long term evolution', gebeurt up- en downloaden op dezelfde frequentie. Omdat de uplink minder stabiel is, is de techniek minder geschikt voor gebruik in bijvoorbeeld auto's en rijdende treinen, maar wel inzetbaar voor stilzittende of langzaam lopende gebruikers.

Smartphones ondersteunen de nieuwe frequentieband als zij lte via band 38 aan boord hebben. Daaronder bevinden zich veel high-end smartphones, waaronder alle iPhones sinds de iPhone 6 en high-end Galaxy-modellen sinds de S7. Goedkopere telefoons hebben deze techniek vaak niet aan boord.

Het netwerk ondersteunt nu een maximumsnelheid van 450Mbit/s down, iets dat gebruikers in de praktijk zelden tot nooit zullen halen. Eind dit jaar zullen veel masten van de provider in Nederland 4g aanbieden via de nieuwe frequentie. T-Mobile is niet de enige provider met dit 'ongepaard spectrum'. KPN heeft daar 30MHz van en Tele2 5MHz.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

29-08-2017 • 09:39

93 Linkedin Google+

Reacties (93)

Wijzig sortering
Normaal gesproken rolt T-Mobile nieuw spectrum snel uit na dit soort bekend makingen. Dus de kans is er dat we er in september al op enkele plaatsen van kunnen profiteren verwacht ik. Persoonlijk houd ik maandelijks www.4gmasten.nl in de gaten, juist omdat zij maandelijks rapporteren wat er aan masten en spectrum is toegevoegd en af gegaan. Erg interessant als je terug wil zien wat een stukje van de marketing afdeling van een provider nu echt betekent voor jou in de dagelijkse praktijk. (lees: heb je een mast die dat ondersteunt in jouw buurt).

T-Mobile heeft een nieuw netwerk, waarin ze op afstand wijzigingen kunnen doen, zonder overal weer de masten in te moeten. Bij T-Mobile zie je daardoor doorgaans dat ze zowel snel uitrollen, maar ook meteen heel breed uitrollen, waardoor het binnen de kortste keren bijna landelijk is uitgerold. Of dat ze op de 2600 band ook gaat lukken is echter een volgende vraag, aangezien Tele2 vaak al 4G-2600 inzet op de gedeelde T-Mobile/Tele2 sites.

En wie weet wat de toekomst brengt. 4G op de 600 MHz en 700 MHz band is als uitbreiding ook mogelijk als er extra capaciteit gevraagd wordt.

Mijn advies: zorg dat je een 4G compatible toestel koopt wat ook bellen over 4G via VoLTE aan kan. Dan ben je zeker voor de toekomst dat je probleemloos kan bellen en internetten.

Zie ook even hieronder het overzicht van de frequenties die de providers bij de laatste veiling hebben gewonnen.

T-Mobile heeft 25 Mhz ongepaard 4G-2600 spectrum
Tele 2 heeft 5 MHz ongepaard 4G-2600 spectrum
KPN heeft 30 MHz ongepaard 4G-2600 spectrum

Daarbij zie je dan dat T-Mobile, Vodafone en KPN ook nog ongepaarde 4G-1900 frequenties in Nederland mogen inzetten.

Bron:
https://tweakers.net/ext/f/RZOuDzffzrvoTuH0r3DEI7Ju/full.jpg

[Reactie gewijzigd door ucsdcom op 29 augustus 2017 10:24]

Er is in de uitrol van 2600MHz spectrum wel een belangrijk verschil. T-Mobile heeft overal 3 RRUs achter of onder de antenne hangen. Voor 900MHz, 1800MHz en 2100MHz. Voor de uitrol van 2600MHz spectrum moet er een extra RRU bijgehangen worden, samen met de benodigde bekabeling. Dit zal dus minder snel gaan.
Ter info: Ik heb vernomen hier op het forum en op 4gmasten.nl dat er achter de schermen al veel is en wordt gewerkt aan die uitbreiding. Dit nieuws van vandaag is niet het startschot van de uitbreiding, maar is al eerder in gang gezet. Mocht dat allemaal kloppen, dan zullen er al veel van die 'drukke plekken' van 4g2600 en 4CA zijn voorzien op de korte termijn en zal de rest van Nederland gestaag volgen op basis van die werkzaamheden. Hoewel dat minder snel zal gaan dan bijvoorbeeld 4g2100, zullen ze denk ik al verrassend veel plekken in kunnen schakelen (hoop ik althans).

[Reactie gewijzigd door swv op 29 augustus 2017 15:21]

En hoe weet de smartphone te schakelen tussen deze spectra als het alleen werkt wanneer je stilstaat of langzaam loopt? Ik begrijp dat dit technisch mogelijk zou moeten zijn door GPS signalen te gebruiken voor het determineren van de juiste frequentie voor je netwerkselectie... Maar lijkt me niet dat dit nu meegewogen wordt in de meeste telefoon OSen.

Dus als mijn telefoon straks besluit deze frequentie te kiezen als ik in de trein zit, word ik van de wal in de sloot geholpen zeg maar?
Je telefoon meet gewoon constant de kwaliteit van iedere beschikbare verbinding. En beslist aan de hand daarvan hoe data wordt verzonden.
Dat kan bijvoorbeeld door het meten van de signaal/ruis verhouding. Maar ook in het Internet Protocol door bijvoorbeeld packetloss en ping.
Ze meten ook afstand van zendmast (om bij TD-LTE het verzendmoment iets te vervroegen als je verder weg van de mast gaat), en volgens mij kunnen ze zelfs doppler meten, maar dat weet ik even niet zeker :p
Ach ze hebben snelheid toch al door GPS dus dat is niet eens nodig. Dus.. snelheid > 20, gebruik deze techniek niet.
GPS wordt niet doorlopend gebruikt, dat zou je batterij ook sneller leeg trekken, ook zou het telefoondeel dan met de GPS API in je telefoon moeten samenwerken, nogal een omweg. Je kan al aan de ontvangstkenmerken van LTE merken of je als ontvanger beweegt en hoe erg dat effect is, dat is wat telt.
GPS is ook niet nuttig in dit geval. Precisie is te laag, die van de ontvanger in de telefoon is precies goed genoeg.
Is dat zo? GPS kan toch preciezer meten dan de triangulation of de doppler van LTE? Ik snap dat het een ander doel dient, en ook niet nodig is in deze context, maar hoe kan de precizie van LTE hoger zijn?
Omdat metingen tbv het bepalen van de kwaliteit van de verbinding grappig genoeg best wel nauwkeurig zijn door, well, uhm, te meten aan de kwaliteit van de verbinding? :+

of en hoe je het zou kunnen gebruiken om je locatie en/of snelheid mee vast te stellen boeit dan eerlijk gezegd een stuk minder.

Daarnaast is GPS onder optimale omstandigheden redelijk nauwkeurig, maar ga in een dichtbebouwd stuk (betonnen) binnenstad ronddwarrelen en dan kan het nog vies tegenvallen.

De consistentie is een stuk minder, en je probeert de kwaliteit van je verbinding met het ene netwerk via een ander netwerk te bepalen, in plaats van direct aan die kwaliteit te meten. Slecht plan :)

[Reactie gewijzigd door iceheart op 29 augustus 2017 16:48]

Ah ja in de context van de signaalbepaling, natuurlijk. Ik las het alsof hij het had over de mate van positiebepaling :)
Daar is GPS ook ongeschikt voor. Veel te onbetrouwbaar, juist in de bebouwde kom waar deze band uberhaupt nuttig is. Als je precies je positie zou weten zou je die signaalsterkte veel minder hard nodig hebben, maar dat lukt nou juist niet (al zou zelfs een exacte positiebepaling nog steeds inferieur zijn; je weet gewoon te weinig over tussenliggende objecten en ruis etc.)
Het is niet eens zo moeilijk. Eind jaren 90 switchte men al tussen 900 en 1800.
Netwerk, zendmast en telefoon overleggen gewoon en vertellen bevindingen en mogelijkheden. Je komt hard binnen zonder errors, we proberen de slechtere frequentie en andersom. Lust je 4g? 2g? Kan je ook fdd?
Simpel gesteld dan.
Kleine aanmerking: ping wordt hier in principe niet voor gebruikt, dat werkt vaker niet dan wel door firewalls en verschillende policies voor TCP, UDP en alles daarbuiten (inclusief de ICMP van ping). Wel worden vergelijkbare stats gebruikt, zoals TCP window updates en retransmissions.
Misschien op dezelfde manier als je telefoon schakelt tussen WiFi en 4g?
(In mijn geval merk ik daar weinig tot niets van)

[Reactie gewijzigd door Sumi1976 op 29 augustus 2017 09:53]

Staat een foutje in het artikel. TD LTE op Band 38 wordt ondersteund vanaf de iPhone 6S. Niet iPhone 6. Zie: https://www.apple.com/iphone/LTE/
Het zou mooi zijn als dit in de pricewatch in de filter criteria meegenomen kon worden, ondersteund banden per provider in NL of BE.
Vaak zijn er ook meer versies van telefoons met bandverschillen. Azieversies kunnen al heel lang band38 aan met TDD maar ondersteunen dan weer hier minder FDD banden.
Je hebt gelijk. Keek verkeerde grafiek :o ;)
Dan kijk je waarschijnlijk bij de Amerikaanse variant. Bij de Europese variant van de iPhone 6 is het al beschikbaar.
Verschilt tussen iPhone 6-modellen. De meeste ondersteunen band 38 wel
Wanneer word er toch iets duidelijk over VolLTE. Dat is iets wat echt interessant is. Verder ben ik benieuwd wat dit voor snelheid in 't algemeen doet, heb dicht bij huis een 4g+ paal staan dus de snelheid is al dikke prima!
Voice over LTE is een beetje een drama voor operators. De spec was al een drama, de implementatie nog meer. De implementatie is zo'n drama dat sommige Huawei toestellen die VoLTE ondersteunen niet samenwerken met de VoLTE servers van Huawei. Samsung doet het vrijwel altijd, maar de rest moet je individueel proberen. (nav link @Firefly87 - KPN ondersteunt alleen Samsung en iPhone)

Ik heb altijd begrepen dat een belangrijke oorzaak zit in de oorsprong van de specs. Binnen de 3GPP was VoLTE een weeskindje dat tussen twee standaardisatiegroepen zat, waarbij beide dachten dat de ander de bulk van het werk zou doen. Toen LTE klaar was, was er nog weinig van VoLTE klaar. Dit is bijelkaar gehacked, met als gevolg dat het een kerstboom werd waarbij iedereen alle opties kreeg die ze voorstelden.. (Denk Oprah Kerstmisshow, you get a feature, you get a feature too) Op deze wijze kon niemand tegen stemmen en werd de spec goedgekeurd. De arme developers die daarna met de spec geconfronteerd werden waren een beetje verdrietig. Dat verdriet zie je nog steeds in de implementatie aan telefoon en server kant.

[Reactie gewijzigd door Raindeer op 29 augustus 2017 10:05]

VoLTE is niet het probleem, maar het schakelen tussen VoLTE en circuit switched, SRVCC (voor als LTE dekking minder is - niet overal is het zo goed als in Nederland). Bij SRVCC is zoveel signalering nodig tussen de smartphone en veel netwerk nodes dat het behoorlijk complex is. Maar als telecom provider kan je eigenlijk niet zonder. Klanten accepteren het nooit als je tijdens een gesprek de verbinding verliest.
Spijker, kop! _/-\o_
Dit merk ik tijdens mijn dagelijkse werkzaamheden ook. Met andere merken dan Samsung en Apple is het vooralsnog hit-and-miss, afhankelijk van het toestel...
VolLTE is voor KPN klanten al mogelijk bij geschikte toestellen.
bron: KPN VolLTE
Echter heb ik persoonlijk geen idee hoe dat zit bij T-Mobile op dit moment.
Ook gelezen wat er onder staat in 't groene vakje? Diegene die dat zegt is geen medewerker en het is nog niet geactiveerd
Is wel geactiveerd op mijn iPhone6s (iOS11) - "Schakel 4G in - Gesprekken en data"
Ik heb die instelling ook aan staan, maar of het ook wat doet? Volgens mij zie je die instelling altijd, ook als er geen VoLTE beschikbaar is.
Die pagina is wel apart. Ze noemen Vodafone bij naam waarbij ze ook impliceren dat Vodafone er eerder mee was (op zich ook waar). Raar dat ze de concurrent noemen :+

Daarnaast "Lion King-methode niet meer nodig" en goed lopende zinnen als "Nog niet 4G bellen in het buitenland" :+
Ja ik ben het wel eens ja , maar ja eerlijkheid duurt het langst he , en als je al zo'n grote provider bent kun je best je concurrent benoemen.
Ik heb persoonlijk nogal al wat slechte ervaringen gehad bij Vodafone (zakelijk)
Dus ik zou als KPN klant niet zomaar denk Ooh Vodafone had het eerder laat ik daar heen gaan
Eens, maar de opmerking is volledig irrelevant voor KPN-klanten, dus vandaar.
Weet iemand of je deze 25 MHz ook kunt inzetten zonder uplink? Dat je bv de 800/900 MHz hiervoor inzet?
In technieken als Carrier Aggregation (het combineren van meerdere frequentiebanden naast elkaar voor meer capaciteit) al toegepast. T-Mobile doet 3band carrier aggregation op 900MHz, 1800MHz en 2100MHz. In een aantal gevallen zal het voorkomen dat de hoge frequenties voor downlink worden gebruikt en de lagere voor de uplink.
Dank, ik vermoedde en hoopte al zoiets.
Is het zo dat hoe groter het frequentieblok (aantal MHz), hoe meer snelheid er gehaald kan worden, theoretisch? KPN heeft er volgens het bericht 30MHz, maar de snelheid van 4G is naar ervaring/in de praktijk lang niet zo snel als T-Mobile met 25MHz en Tele2 met 5MHz?
Hoe groter het frequentieblok, hoe hoger de capaciteit is. Het kan zich vertalen in hogere theoretische snelheden als de operator kiest voor bredere kanalen, maar die kan ook kiezen voor meerdere smalle kanalen. Dat vertaalt zich in een lagere netwerkbelasting, omdat je het gebruikte kanaal dan met minder andere gebruikers hoeft te delen. Bij drukte zal het dus minder langzaam worden :)

Bij WiFi heb je ongeveer hetzelfde effect. Als access points gelijkmatig verspreid zitten over de niet-overlappende kanalen (1, 6, 11) heb je minder last van activiteit van andere gebruikers dan wanneer de access points op hetzelfde kanaal zitten. Per kanaal kan er maar één apparaat gelijktijdig zenden (voor zover dat apparaat 'gehoord' kan worden door andere apparaten op hetzelfde kanaal), ongeacht met welk SSID die verbonden zijn.

[Reactie gewijzigd door Zr40 op 29 augustus 2017 11:14]

Van de slechtse provider naar de beste provider. Groot respect voor T-Mobile. Zit er zelf ook en ben zeer tevreden over het netwerk.
Ik ga er juist weg aan het einde van mijn contract periode.
Zat er al vanaf de BEN periode, maar vind het vooral dit laatste jaar zeer slecht worden.
Dat is erg opmerkelijk. Ze hebben juist nu een super sterk netwerk. Maar je kunt inderdaad met ieder provider net de genen zijn die pech heeft in een bepaald gebied.
Interessant, moet zeggen dat sinds ik via Vodafone naar T-Mobile ben gegaan ik nooit merk dat het traag is, en ik heb heel vaak YouTube aan staan als ik onderweg ben. Gebruik ook een VOIP app om zakelijk te bellen en dat werkt ook prima.
Maar mijn 6S model A1633 zou het moeten ondersteunen dus ben benieuwd.
Gebruik vaak mijn iPad mini 2 Model A1490 als hotspot in het buitenland, die kan het dus niet.

Ben benieuwd hoe ik zou kunnen kijken of het bij mij al actief is?

[Reactie gewijzigd door xmenno op 29 augustus 2017 10:12]

Verbaas me vaak al dat ik 200 mbit download daadwerkelijk haal met T-Mobile in Amsterdam. Meer dan voldoende. Ze mogen van mij eerder hun aandacht steken om die vervelende roaming caps er overal af te krijgen.
Verbaas me vaak al dat ik 200 mbit download daadwerkelijk haal met T-Mobile in Amsterdam. Meer dan voldoende. Ze mogen van mij eerder hun aandacht steken om die vervelende roaming caps er overal af te krijgen.
Voor de volledigheid en voor wie niet meer gevolgd heeft hoe het af liep met trage roaming verbindingen: Er was geen sprake van een roaming cap, maar een ander probleem in de netwerk instellingen/verbindingen. Dit is inmiddels opgelost volgens T-Mobile.
Het was inderdaad opgelost toen ik 3 weken geleden op vakantie ging.

Trouwens is het mobiele netwerk in het buitenland wel echt tragisch. Niet dat t-mobile daar iets aan kan doen trouwens.
Het was inderdaad opgelost toen ik 3 weken geleden op vakantie ging.

Trouwens is het mobiele netwerk in het buitenland wel echt tragisch. Niet dat t-mobile daar iets aan kan doen trouwens.
Je zou ook kunnen stellen dat het netwerk in Nederland in vergelijking met het buitenland wel echt top is ;)
Nou ja, je hebt toch een mobiele telefoon. Niet een apparaat waar je alleen wat aan hebt als je in een stad bent.

Maar ja, het Nederlandse netwerk is échte top (alle providers, BTW). Zelfs de slechtste provider in Nederland steekt mijlen uit boven de beste van bijvoorbeeld Frankrijk.
Ze mogen van mij eerder hun aandacht steken om die vervelende roaming caps er overal af te krijgen.
Ik verwacht dat het team wat met deze techniek bezig is niet het de onderhandelingen doet over roaming caps.

[Reactie gewijzigd door Kura op 29 augustus 2017 10:01]

Zou ook leuk zijn als ze een keer wat deden aan de dekking in de buitengebieden :(
Dat doen ze ook. Hoe ver je een mast kan ontvangen hangt niet alleen af van hoogte, afstand en frequentie maar ook van de gebruiksintensiteit. Op een te drukke cel is het moeilijker verre signalen te ontvangen. Verre signalen vergen bovendien verbindingen met lage bitrate en hoge errorbestendigheid en vreten dus ruimte.
Door de nabije gebruikers te offloaden naar een andere band kunnen ze de ver reikende 900 beter vrij houden.
Je merkt ook duidelijk dat T-Mobile je liever op 1800 of 2100 zet zelfs met.maar 1 streepje. Daarna ga je pas naar 900.
Ah check. Ik moet dus nu bij het raam of buiten bellen.